>2*1.08 n XS 69 jtr49 s jwrI39 EDDY MERCKX: ER ZIJN TE VEEL AFWACHTERS MERCKX BLIJKT NIET MEER ZO HEERSZUCHTIG Jan Janssens visie op de Tour EINIG ANIMO Zoetemelk: sreen Maastricht heeft weer Tourplannen 89 m 65 GOUDSMIT- HOFF ERG ACTIEF Janssen antwoordt lezers &BANK 2*195 m. Choc.Tablet m mof VAN KM 101 KM itenlands geld; rels- urocheques, travel- hure met reistips. oket is beschikbaar maar! IN BRABANT at 3. derstooflappen sport Redactie Hein Groothuis I 24, Karnemelk- irstedestraat 30, plein. liter fles gram Maak de boter heet in de n aan beide kanten mooi sneden uitje bij. Neem het de jus af met een beetje is in ongeveer 2 a 2'/2 uur n kruidnagel geven vlees ia. Houd het deksel op de noren af en toe een beetje feurcf, sr zak grote zak ca. 240 Qjj*' gram per grootpak Dak ca. 250 gram i zaterdag 3 juli 1971. rkocht voorbehouden. Donderdag 1 juli 1971 JAN JANSSEN van iemand er vandoor te gaan. De avonturiers moeten zulke gelegen heden aangrijpen. Dit soort ritten is bijzonder geschikt voor hen. door peter he Het mislukken van de poging om de etappe naar Marche enig leven in te blazen wekte overigens geen al gemene droefenis. Tenminste zeven renners waren er best tevreden mee, want ze misten de slag waar ze ge zien hun plaats in het algemeen klas sement bij hadden moeten zijn. Ta bak, Motta, Mortensen, Raymond, Delisle en Thevenet vergaten aan te haken toen hun concurrenten spron gen en voor Gösta Petterson die wèl in dat groepje zat dreigde zich rampen te voltrekken toen hij door een lekke band achteruit viel. In de grauwe, gapende ruimte van de Ardennen reden Merekx, Ocana, Zoetemelk, Van Springel. Roger de Vlaeminck, Van Impe, Paolini en zijn (Gösta's) broer Thomas een veelbe lovende dag tegemoet in gezelschap van wat ongevaarlijken voor de eer ste plaatsen, onder wie Gerben Kar stens, die daarmee de faam van de strijdlust dat Pellenaars zijn mannen de avond tevoren na een stevige toe spraak in de handen drukte, hoog hield. kon makkelijk mee. Ze lieten me niet gaan."). Bij de uitloop van de laatste berg (vierde categorie), de Cóte des Munos, waarop Zoetemelk als zesde doorkwam, beleefde de vierde etappe het alles beslissende ogenblik. Geen opwindende gebeurtenis, daarvoor waren de vluchters te klein van van naam. José Gomez-Lucas won dit jaar nog niets en de enige eerste plaats, die zijn vluchtmakker (in Marche makkelijk overwinnaar) Jean Pierre Genet haalde, was in een skiwedstrijd voor wielrenners te Saint Gervais. Het peloton liet gaan, maar veranderde van ten. Te laat. Achtervolgingen van on der anderen Wagtmans, Prinsen, Go- defroot en Van Vlierberge leverd/n niets op. Jean Pierre Genet en José Gomez-Lucas hielden hun voorsprong al werd die steeds kleiner. Voor het ontgoochelde Belgische wielervolk dat klaar stond om 'n landgenoot te bejubelen eindigde een saaie ronde- dag met een buitenlandse winnaar: Jean Pierre Genet. 12 kilometer lang wekte het ploeg- je van 25 de indruk het beste voor te hebben met het koersverloop, toen kondigden ze resoluut de totale over gave aan. „Gelukkig," vond Tino Tabak, want ik had er een aardige klap door ge kregen. Mijn eigen schuld, want ik zat rustig in het midden van het pe loton te eten in plaats van de zaak aan de kop te controleren." Bij de capitulatie (oorzaak: geen zin in sa menwerking) van de 25 werd de dag weer even somber als daarvoor en het zou niet meer veranderen. Zij, die probeerden daar wat aan te doen, kregen er de kans niet voor. Elke ontsnapping en alles bij elkaar waren er dat nogal wat maakte het peloton ongedaan. Verder dan enkele seconden mochten degenen, die op deze druilerige dag kermis wilden vieren, niet gaan. Even had het de schijn dat de massa berustte in een demarrage van Kees Rent meester, die het slappe tempo (eerste uur 32 km, tweede uur: 28 km) brak en zijn geluk ging zoeken. Het was de zoveelste poging van de Goud- smit-Hoff's, die duidelijk geïnspi reerd raakten door een terechtwijzing van Kees Pellenaars tijdens de maal tijd van dinsdagavond. Rentmeesters illusie duurde 10 km. Daarna kwam hij in dezelfde wurggreep als de voorgangers en allen, die na hem volgden, op Genet en Gomez-Lucas na. Log en traag sukkelde de Tour karavaan door de Ardennen, waar twee onbetekenende cols Joop Zoe temelk punten kostten. Voor het eerst was hij er niet bij in geen van de doorkomsten, waar Joseph Bruyère steeds op kop pas seerde („jammer," oordeelde Joop Zoetemelk, ,,want alles telt mee. Ik kreeg echter geen moment de kans om punten te halen, want deze be klimmingen waren te licht. Iedereen De prijs voor de best geklasseer de jeugdige renner in de vierde etappe werd gewonnen door Ger Hearings. Hij won een draagbare ra dio, die elke dag beschikbaar wordt gesteld door een Franse firma. (Van onze speciale verslaggever) MARCHE. De teleurstelling bij de tienduizenden Belgen was zichtbaar groot. Urenlang hadden zij staan wachten in de neerplensende regen op deze mistroostige dag in de Tour. In het land van de wielrenners (na 147 km werd de Franse grens gepasseerd) rekende iedereen op een Belgische zege. Niet in het minst in het peloton. Daar keek men alleen nog maar naar de 23 Belgen. Maar de regen en de vrees voor elkaar hield de gelederen ge sloten. Op de moeilijke, glibberige en daardoor gevaarlijke route door de Ardennen weigerde iedereen het initiatief te nemen. Er waren zovelen, die juist op deze dag de etappe wilden winnen. Maar niemand wilde er iets voor doen. Merekx: „Ik kan toch niet altijd de kastanjes uit het vuur halen, ik heb toch de gele trui En Roger de Vlaeminck: „Ik had geen enkele behoefte eraan de sprinters aan mijn wiel naar de finish te brengen." De klap van de bijna 10 minuten winst voor de groep Merekx, die in de tweede etappe naar Straatsburg is uitgedeeld, is toch hand aangeko men in het peloton. Vele ploegen hebben daaruit de conclusie getrok ken dat het klassement gemaakt is en diat er alleen nog eer en publici teit te behalen is door etappe-over winningen. Dat veroorzaakt een af wachtende houding in het peloton. Zodra een renner demarreert zijn er vele anderen die mee gaan. De groep geraakt op snelheid en de ontsnapping is binnen een paar kilo meter weer ongedaan gemaakt. Zo ging het gisteren op die lange weg naur Marche-en-Famenne. Opnieuw bleek dat Eddy Merekx niet meer de heerszuchtige veelvraat van een paar jaar geleden is. De Belg verklaarde gisteren: „Ik ben wat oudier en verstandiger geworden. Je kunt nu eenmaal niet alles win nen en voor alle klassementen rij den. Ik heb de gele trui en als die niet in gevaar komt vind ik het best". Maar had hij dan niet graag voor eigen volk evenals vorig jaar de etappe gewonnen? „Natuurlijk. Ik wil altijd winnen. Maar tegenwoordig denk ik toch an ders over een overwinning. Ik wil niet meer een etappe winnen ten koste van veel verspilling van krachten. Want mijn tegenstanders zijn sterker geworden. De afstand tussen hen en mij is kleiner gewor den. Vorig jaar demarreerde ik en dan reed ik na een paar honderd meter alleen. Het was dan een kwestie van doorzetten om alleen aan de finish te komen. In deze Tour is dat anders geworden. Je hebt gezien wat er vamdiaaig gebeurd is. Ik had 15 seconden voorsprong, en iedereen reed achter mij. Toen ik omkeek wist' ik dat ik het tegen dit complete peloton op dit niet zo zwa re parcours niet zou kunnen volhou den. Een grote groep renners maakt immers veel meer snelheid dan een eenling en de weg liep in de laatste 40 km. vaak bergaf". Deze bekentenis van Merekx be wijst dat hij niet langer zo over tuigd is van zijn alleenheerschappij in de cols. Hij spaart krachten voor de zware Alpenreuzen, waarin hij aanmerkelijk meer tegenstand dan vorig jaar verwacht. In de finale van de etappe van gisteren wiaren trouwens Zoetemelk en zijn luite nant Tabak weer voortdurend aan het hoofd van het peloton te vinden. Tabak leidde met een snelheid van tegen de 55 km. per uur. Merekx reed achter hem en in het wiel van Merekx volgde Zoetemelk nauwkeu rig de- gang van zaken. De controle was totaal. Zo eindigde een etappe, waarop men zich zoveel had voorge steld bijna nog in een massasprint. Alleen twee „kleintjes" Genet en Gonaez-Luoas hielden een paar hon derd meter voorsprong over. Daar achter daverde het peloton over de streep. En het publiek, onder aan voering van koning Leopold, verliet stil de omloop. De Tour en de 23 Belgen daarin hadden in Marche- en-Famenne de slag gemist. JEAN NELISSEN. VIERDE ETAPPE - NANCY - MARCHE-EN-FAMENNE 60 km. Renners hebben een achter stand van 20 minuten op het tijd schema. 61 km. Demarrage van Julia, Gode- froot komt bij hem. 62 km. Leiders ingehaald. 68 km. Demarrage van Mori, Eduard Janssens, Van Katwijk en Conti. 69 km. Peloton weer compleet. 70 km- Vluchtpoging van Cees Rent meester. 73 km. Rentmeester ingelopen. 85 km. Gerben Karstens wint de sprint voor Peugeot-klassement. 2 Nassen, 3 Van der Vleuten. 118 km. Schleck, Mintjens, De Ko ning, Peelman demarreren. sprint aan- rea- Cees Rentmeester was een der Goudsmit-Ho-renners, die in deze etappe actief waren. Zijn vlucht was echter maar van korte duur. Doorkomst op de Cóte Men- temedi. 1 Bruyère, 2 Guimaxd, 3 Van Impe. 139 km. popgroep bestaande uit Guimard, Swerts, Sanquer, Rava- leu, Ocana, Ballind, Hoban, Go- mez-Lucas, Roger en Eric de Vlaeminck, Guyot, Thomas en Gösta Petterson, Schleck, Fuante, Genet, Van Sprin.gel, Merkcx, Pe- rin, Zoetemelk, Van Impe, Paoli ni, Karstens, Bruyère, Bracke en Van Vlierberghe. 141 km. Gösta Petterson valt terug door een lekke band. 150 km. Groep ingelopen. 153 km. Demarrage van De Pra, Van Schil en Lopez-Carril. Eddy Merekx in de achtervolging. 154 km. Eddy Merekx passeert de koplopers. 155 km. Voorsprong van Merekx 15 seconden. 156 km. Peloton achterhaalt Merekx. 188 km. Doorkomst op de Cóte des Munos, 4e categorie: 1 Bruyère op 15 sec. 2 Motta 3 Merekx. 198 km. Demarrage van Genet en Gomez-Lucas. 242 km. Genet wint in Marche-en- Famenne de vierde etappe- De hele karavaan heeft een rus tige dag gehad. Er waren wel en kele ontsnappingen, maar buiten die van Genet en Gomez-Lucas geen enkele serieuze. De verklaring is simpel. Het was een rit over 242 kilometer, een van de langste etap pes. Bijna alle renners denken dan voor het vertrek: ik wou dat het maar avond was. Er is op zo'n dag weinig animo. En als het dan ook nog slecht weer is zoals gisteren gebeurt er vrijwel niets. Ieder een kijkt ontzettend goed uit, want het is een riskante zaak* met regen en smalle wegen er zijn nu ook weer een paar valpartijen geweest. Daarbij kwam gisteren nog dat het bepaald niet warm was. En bij koud weer rij je niet zo makkelijk. De spieren zijn niet zo soepel. De renners blijven daarom liever bij elkaar, in een gesloten peloton. Dan hebben ze beschutting. Alleen in de laatste veertig, vijf enveertig kilometer van zo'n rit als gisteren wordt er serieus gereden. Dat noemen we de finale. De ont snappingen die daarin tot stand ko men zijn ook altijd gevaarlijk, om dat zij tot het einde kunnen dragen. Voordat de finale wordt ingeluid praten de meeste renners veel. De mindere goden hebben meestal het grootste woord. Die hebben het voortdurend over de eerste rustdag, de bengen waar ze zo teigen opzien en Parijs, waar ze alvast wilden zijn. Wandeletappes heb je ook va-ak als het verschrikkelijk heet is. In zulke ritten bestaat er eigenlijk een stilzwijgende afspraak dat er niet echt gekoerst wordt. Die afspraak wordt natuurlijk wel eens verbro ken, want er zijn altijd wel renners, die er zin in hebben'. Zulke renners worden als vervelende gosers be schouwd. De groten vinden het niet prettig. De eerste, die demarreert wordt meestal zo weer terug ge pakt. Maar als het een keer of twin tig wordt geprobeerd, raakt er wel eens eentje weg. Vaak wordt dan gezegd: laat hem maar rijden. In de meeste gevallen wordt hij toch weer ingelopen. Uiteraard is het het goed recht MARCHE Als de plannen van het Maastrichtse organisatiecomité doorgaan zal de Tour de France in 1973 opnieuw naar Nederland ko men. Gisteren in Marche verschenen Toine Gense en zijn assistenten om de kandidatuur van Maastricht als etappeplaats voor 1973 te stellen. Gense: „De aankomst zal ditmaal op de Maasboulevard zijn. Felix Levi- tan was niet zo tevreden over de organisatie van de aankomst van de tweede etappe in Maastricht twee jaar geleden (te weinig hotelruim te), maar wij rekenen er toch op dat de Tourorganisatie ons verzoek in willigt. In 1973 zal op het Vrijthof een nieuw hotel klaar komen, waar door de hotelaccommodatie aanzien lijk wordt uitgebreid". De etappeaankomst in 1969 was overigens een financieel succes. Tienduizenden mensen stonden toen in en bij Maastricht langs de route. De Belg Julien Stevens won de rit voor zijn landgenoot Willy in 't Ven en de Brit Harrison. Stevens kreeg toen de gele trui om zijn schou ders. De Fransman Jean-Pierre Genet kreeg de premie voor de meest strijdlustigste renner. Zijn landge noot Michel Perin werd gekozen als de elegantste en de Italiaan De Pra als de beminnelijkste renner. De laatste 200 meter werden gis teren afgelegd in 15 seconden, het geen een gemiddelde snelheid van 48 km. per uur betekent. Het ge middelde van de hele etappe be droeg 36 km. en 255 meter. Eddy Merekx: tfe veel ajwachters. Wedstrijdcommissarissen deel den opnieuw een aantal boetes uit. Gerben Karstens en Mathijs de Ko ning moeten elk 10 frank betalen omdat zij even achter een auto ge- stayerd hadden. Andere renner» kregen geldstraffen. T. Vereecken, Huisterweg, Kloosterzande: „Wat vindt u van Tino Tabak in zijn eerste prof jaar in de Tour?" JAN JANSSEN: „Het is gran dioos wat die jongen presteert. Als er in Nederland nog meer jongens rijden met zo'n karakter, dan moeten ze prof worden. Dan is er voor hen geld te verdienen. Ik denk wel dat Tabak op een bepaalde dag een klap krijgt. Maar dat is te accepteren. Hij knalt erin. Hij is uit het goede hout gesneden. Ik geloof wel dat hij met z'n karakter de Tour uit rijdt, ook al komt hij op een dag op de vijftigste of zestigste plaats in het algemeen klassement". H. Otten, Beverweg 2A, Breda: „Weet u wie de man is van BIC met een grote snor en een louche uiterlijk, die na iedere etappe bij de winnaar te zien is?" JAN JANSSEN: „Die man is in dienst van BIC. Hij moet de ren ners opzoeken, die een ceremonie protocollair moeten ondergaan. Hij moet ze naar het ereschavot brengen. Het is een aardige man, die het met veel ambitie doet. Echt met Spaanse gebaren. Het is ook een Spanjaard. Mir heet hij". C. Dujardin, Zeisstraat 5, Breda: „Kunt u vertellen wat het combi natieklassement precies inhoudt?" JAN JANSSEN: „Voor dat klas sement tellen de plaatsen in het algemeen klassement, puntenklas sement en bergklassement. Een voorbeeld: een renner staat vijfde in het algemeen klassement, derde in het puntenklassement en eerste in het bergklassement; hij heeft dan 5 3 1=9 punten. De renner met het minste aantal pun ten staat eerste in de combiné, die niet zo populair is bij de renners, want het zegt weinig". M. Klein, Muiderslotstraat 157, Breda: „Wat doet een renner als hij tijdens een etappe terwijl hij twee a drie minuten voor sprong heeft een kleine of gro te „boodschap" moet doen?" JAN JANSSEN: „Nooit afstap pen natuurlijk. Maar het komt heel weinig voor. Iedere renner gaat naar de wc voor hij op de fiets stapt. En als dat gebeurd is, hoef je niet zo gauw meer. Als iemand toch een kleine boodschap moet doen, gebeurt dat op de fiets. In wandeletappes gaan ze voor een grote boodschap wel eens aan de kant van de weg zitten. Meest al wordt het echter wel opgehou den". Wanneer U Jan Janssen een vraag wilt stellen over Tour-zaken die U bezighouden, kunt U dat vanavond doen tussen 18.30 en 19.30 uur. Men dient daarvoor onze sportredactie te bellen, telefoon Breda (01600)- 22341, toestel 215 of toestel 143. (Van onze speciale verslagge ver). (Van onze speciale verslaggever) MARCHE-EN-FAMENNE -Eén keer maar heeft het peloton de vierde Tourdag aantrekkelijk willen maken en achteraf bleek het nog per ongeluk gebeurd te zjjn ook. De rit naar België, somber door een grjjs regengordijn, dat van Nancy meetrok tot in Marche, beloofde na 138 kilometers op te leven bjj een groepering van de groten, die elkaar troffen toen de Cote Mont Medy gepasseerd was. Voor het eerst kwam er actie. Tevens voor het laatst. Twaalf kilometer nadat ze htm dappere daad organiseerden, braken ze het werk dat de etappe had kunnen redden, af. „Te veel afwachters", zei Eddy Merekx over dal falen. Het gemis aan werkelijke actievoerders deed zich 242 kin lang voelen. En zo kon het gebeuren dat de rennersgroep tenslotte twee figuranten (José Gomez-Lucas en later ritwinnaar Jean Pierre Genet) liet gaan waarmee de armoede van de dag tekenend gedemonstreerd werd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17