Opvatting ouders verschilt vaak hemelsbreed met die va n school REDDINGSPLOEG IN ACTIE Wieber- dink m Directeuren denken verschillend over instelling arbeiders Kip Kampeerwagens n.v. Koppelbazen nog steviger in de tang binnenland buitenland LANGZAAM BEGRIP ONZEKERHEID Belastingen van rechtsverkeer en registratie herzien WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK KIR CAVALIER en GOLDSTREAM zijn produkten uit de grootste en modernste kampeerwagen- fabriek van Nederland. Vraag vrijblijvend folder. Postbus 89 Hoogeveen tel. 05280-64741 Oh Calcutta Verveling en begeleiding Kerk opbouwen Zaterdag 26 juni 1971 (Van een onzer redacteuren) TILBURG. „Wij zijn laat getrouwd. Ik was 27, Jeanne 17111 vrouw 28. De oorlog is daaraan schuld. En de verwarrende jaren die erna volgieten. We wilden niet op een schoen en een slof trouwen. Dat deed je gewoon niet in het milieu waarin wjj beiden zijn opgegroeid. Klein-burgerlijk, erg netjes, erg precies, ook in zaken van kerk en geloof." Zijn vrouw, slank en verzorgd, valt hem in de rede. Zonder stem verheffing, rustig en met iets van een glimlach om de lippen die iets zijn aangezet. „Kijk, dat is nu eigenlijk meteen ons probleem. De manier waarop wij zelf zijn groot gebracht. Wij hebben het fijn met elkaar, mijn man, de kinderen twee jongens en twee meisjes en ik. Maar toch....?!" Ze aarzelt. „Wij hebben de kinderen goed katholiek opgevoed wat dat dan ook is en die opvoeding was traditie bepaald. We hebben gepro beerd op onze vier over te brengen wat we zelf hebben meegekregen, juist ook op dat gebied". Elkaar aanvullend, verduidelij kend of verbeterend soms, komt hun verhaal. Niet anders dan de ervaring van duizenden vaders en moeders. Het verhaal van ouders die in hun gezinnetje, in hun kin deren, zijn opgegaan. Zich vele opofferingen hebben getroost om het die kinderen zo goed mogelijk te geven. Om ze mee te geven wat ze zelf van huis-uit hadden meege kregen. En die nu het gevoel heb ben niet helemaal geslaagd te zijn. Soms zelfs menen volkomen ge faald te hebben. Ouders die onze ker zijn geworden, bedroefd ook en verward. Die veel van wat ze nieuwlichterij noemen niet hebben kunnen verwerken. Die vinden dat hun kinderen vervreemd zijn zon der dat ze er zelf veel aan kunnen doen. „Het is eigenlijk allemaal heel geleidelijk gegaan. U moet vooral niet denken dat onze kinderen bui tenbeentjes zijn. Helemaal niet. Ze staan volop in deze tijd, ervaren die op hun manier, reageren erop en trekken er hun conclusies uit. En dat is misschien wel wat wij niet kunnen begrijpen. Gewoon, omdat onze achtergrond anders is. Hun opvattingen verschillen van de onze. Over heel veel zaken, over goed en slecht, maatschappij en leven, God en gebod". Hij zoekt naar een duidelijker formule ring. „Kijk, wij Jeanne en ik kunnen er best inkomen dat onze kinderen maatschappij -kritisch zijn. Waren we dat zelf in onze jonge jaren maar wat meer ge weest! Maar wat we niet begrijpen en we doen echt steeds weer ons best dat zoveel waarden ook op godsdienstig gebied die naar onze mening onvervangbaar zijn, door hen gewoon naar de vuilnisbelt worden verwezen. Als ze die moeite tenminste nog ne men". Ze zijn 23 jaar getrouwd. Maat schappelijk is hun gezin geslaagd. Geen weelde, wel wat men noemt een dik-belegde boter ham. „Onze oudste, Frans, stu deert. Een serieuze jongen. Geen lange haren, geen breedsprakige, luidruchtige hemelbestormer. Maar ik heb dat onlangs net zo tegen mijn man gezegd een rustige overtuigde revolutionair. Zo ie mand, die zich een mening heeft gevormd en er zonder drukte voor uitkomt en naar leeft". Frans, zo blijkt, weigerde toen hij in de vijfde van het gymnasi um zat langer naar de kerk te gaan. „Ik geloof niet meer wat ze me daar vertellen. Dat hele insti tuut is voor mij alleen cultureel- historiscth nog interessant. Maar enige geestelijke houvast vind ik er niet". met haar geloof. Wij durven er niet over te praten. Zijn bang dat we toch geen argumenten hebben die haar overtuigen. Ze leert voor onderwijzeres. Zit volop in de vriendinnen en vrienden en gaat zo menen wij wel heel vrij met die vrienden om. Toen Jeanne haar daarover eens wat zei, keek ze verwonderd. „Mam, maak je geen zorgen. Er kan niets gebeu ren". Of dat onze voornaamste zorg is. Maar ja, hoe vertel je een meisje, je eigen dochter, die licha melijk volwassen is dat seksualiteit veel meer is dan een lichamelijke belevenis. Bovendien, wij ouderen opgevoed volgens andere nor men kunnen daarover heel moeilijk praten". Wat maakt die kinderen, heel gewone kinderen, zo anders? Wie heeft ze die opvattingen bij ge- Voor zijn ouders was dat een enorme schok. „Wee hebben er vele slapeloze nachten van gehad. Heb ben er met hem, en met anderen, steeds weer over gepraat. Ook met leraren van zijn school. Met de pastoor. Lag het aan ons? Waaraan lag het? We hebben dat lange tijd niet kunnen begrijpen. We hebben ons tenslotte bij zijn besluit neer gelegd. Zonder ruzie. Dat lost im mers niets op. We hebben er nog steeds verdriet van. We hopen dat hij de weg terug zal weten te vinden, als hij wat ouder is. Maar hij is zo zeker van zichzelf, zo beredeneerd afwijzend. En we zijn bang dat hij niet de enige van onze kinderen blijft die met onze kerk breekt". „Onze Karlne, zo hebben wij het gevoel, wil het nog niet zeggen. Is er misschien nog niet mee klaar. Maar ook zij worsteit kennelijk bracht die niet passen in het ge zinspatroon waarin' ze thuis zijn grootgebracht? „Het is de buitenwereld. Dat be grijpen wij heel goed. Het is im mers niet meer zo dat een gezin een in zichzelf besloten eenheid is. Dag-in dag-uit komt alles van bui ten naar binnen. Via de televisie, via de krant, via de vrienden en vriendinnen, via de boeken, via de veel grotere actieradius van de ge zinsleden zelf. Via de scholen ook". Moeder Jeanne vertelt dat zij en haar man hebben geprobeerd zich gewoon voor de studie van de jongste zoon en dochter beiden middelbare school wat te gaan interesseren, „Niet voor allerlei exacte vakken. Daarvan begrijpen we nauwelijks iets. Maar voor wat ze lezen, leren van de geschiede nis, hoe het godsdienstonderwijs is". Niet zonder humor komt dan, als voorbeeld, het verhaal van de dochter die thuis kwam met „Ik, Jan Cremer". Vader keek dat boek in. „Heb me kwaad gemaakt .Dat een jong meisje die vuiligheid leest. Ik begrijp dat nog steeds niet. Petra reageerde fel. „Dat is onze tijd. Jullie zijn blind voor wat er werkelijk in de wereld aan de hand is. Wat in dat boek staat, is een stukje van ónze wereld. Mogen wij die alsjeblieft leren kennen?" Ik heb getracht haar op veel zuiverder zaken in diezelfde wereld te wijzen. Ze haalde haar schouders op en heeft niets meer gezegd". „Er heerst onzekerheid over vele zaken die wij nog als vanzelfspre kend aanvaarden. Kan het zo zijn dat dat gevoel van onbehagen bij jonge mensen sterk wordst gfestknu- leerd door wat er op de scholen gebeurt, of niet gebeurt. Hoeveel leerkrachten staan nog sterk in hun schoenen? Hoeveel hunner en nu praat ik over katholieke scholen geloven zelf nog? En als je twijfelt, als je op godsdienstig gebied je zekerheid kwijt bent, kun je dan jonge mensen nog een stuk godsdienstige zekerheid mee geven?" Deze ouders hebben er begrip voor dat hun tijd voorbij is. „Wij weten dat het niet meer kan zoals dat bij ons is gebeurd. Maar wij zitten, bijvoorbeeld, heel erg op te kijken tegen wat dat moderne godsdienstonderwijs onze kinderen probeert bij te brengen. Het zal allemaal theologisch wel verant woord zijn. Als dat trouwens niet het geval is, kuinnen wij dat toch niet beoordelen. Maar is het in feite wel verantwoord tegenover die jonge mensen?Tegenover jon ge mensen die van-huis-uit nog wel modem-traditioneel zijn opge voed. Als u begrijpt wat ik bedoel. Wij weten heel goed dat veel van wat wij vroeger leerden, vooral met betrekking tot kerk en geloof, achterhaald is. Omdat het dat hebben we zelf later goed begre pen in feite met ons geloof niets te maken had. Poespas zon der wezenlijke inhoud. Dat dat gaat verdwijnen is goed. Maar wij hebben sterk het gevoel dat er veel overdrijving zit in die moder nisering. Dat geldt trouwens voor heel wat, zo menen wij, in ons huidige onderwijs. Vergeet men niet, door eigen onzekerheid, dat het heel jonge mensen zijn die men dit alles voorzet? Kunnen die werkelijk al onderscheiden?" Hij zegt: „Ouders vertrouwen een groot deel van de opvoeding toe aan de school. Moeten dat doen, omdat ze niet anders kun nen. Maar ze hebben geen enkele zekerheid dat die opvoeding over zaken van geloof en levensbe schouwing geschiedt vanuit hun el- gen opvattingen. Dat kan mis schien ook niet meer. Maar wat ze wel mogen verlangen is, dunkt mij, dat de kinderen in grote trek ken in hun school iets vinden dat niet lijnrecht staat tegenover de sfeer en geest van het gezin. Wat je daaraan moet doen....? Wij we ten het echt niet, maar hebben er grote zorgen over". JACQUES LEVIJ DEN HAAG (ANP). Uitvoe ringsvoorschriften betreffende belas tingen van rechtsverkeer en het re gistratierecht zijn gisteren gepubli ceerd. Zoals gemeld zullen de registratie- en zegelbelasting met ingang van 1 januari 1972 worden vervangen door een nieuwe wettelijke regeling. Een groot aantal thans geldende registra tie- en zegelrechten wordt afgeschaft, hetgeen een belangrijke vereenvoudi ging betekent. Er blijven vier heffingen over, die zijn ondergebracht in de wet op be lastingen van rechtsverkeer, waarin zij worden aangeduid als overdrachts belasting, assurantiebelasting, kapi taalsbelasting en beursbelasting. De formaliteit van registratie is opnieuw geregeld in de registratiewet 1970. De belastingen van het rechtsver keer zijn nader geregeld in het uit voeringsbesluit belastingen van rechtsverkeer, de uitvoeringsbeschik king belastingen van rechtsverkeer, en een wijziging van de uitvoerings beschikking algemene wet inzake rijksbelastingen. De nadere regeling van de formali teit van registratie is neergelegd in het uitvoeringsbesluit registratiewet 1970 en de uitvoeringsbeschikking re gistratiewet 1970. Het uitvoeringsbesluit geeft een aantal voorschriften ter uitvoering en aanvulling van de wet. Achttien arbeiders zijn donderdag, zoals in een deel van onze edities nog werd gemeld, in een watertunnel in het gebfed rond Los Angeles omgekomen door een ontploffing. Gisteravond waren vier lijken geborgen. Zoals op de foto is te zien zijn de reddingsploegen nog steeds bezig met het bergen van de slachtoffers. Het lijk van een van de slachtoffers wordt naar een ambulance gebracht. Slechts één arbeider bracht het er, zoals gemeld, levend af. DEN HAAG (ANP) Bijna een kwart van de directeuren van in dustriële ondernemingen meent, dat de meeste werknemers negatief staan tegenover het bedrijf, d.w.z. dat deze werknemers trachten zich zoveel mo gelijk aan hun verplichtingen te onttrekken. Bijna 40 procent van de direc teuren meent daarentegen, dat de meeste werknemers een positieve ar_ beidsbereidlieid vertonen, niet slechts in die zin, dat zij hun verplichtingen willen nakomen, maar ook in de betekenis, dat zij dit met liefde doen. De overige directeuren nemen een tussenpositie in. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek, dat in opdracht van de stichting stuurgroep sociaal-we tenschappelijk onderzoek in de jaren 1968 en 1969 is uitgevoerd door het instituut voor toegepaste sociologie (ITS) in Nijmegen en het sociolo gisch instituut van de katholieke uni versiteit. Voor dit onderzoek, waarvan het rapport thans is gepubliceerd, zijn bij na 600 directeuren geïnterviewd, ter wijl bovendien per bedrijf een vra genlijst werd ingevuld inzake het ge voerde personeelsbeleid. De achtergrond van de meningen over de arbeidsbereidheid wordt ge vormd door de mening-en over de arbeidsmotivatie, d.w.z. de antwoor den op de vraag waarom de werkne mer een positieve of een negatieve arbeidsbereidheid vertoont. Bijna 20 procent van de directeuren meent, dat de meeste werknemers alleen werken om een zo hoog mogelijk in komen te verdienen en dat de be drijven gezien de maatschappe lijke ontwikkeling in Nederland geen maatregelen kunnen nemen, die de arbeidsbereidheid van de werknemer en dan vooral van de jonge handarbeider in positieve zin zouden kunnen beïnvloeden. Maar bijna 40 procent van de direc teuren gelooft, dat de meeste werk nemers niet alleen streven naar een hoog inkomen, maar ook trachten hun persoonlijke capaciteiten in en door hun werk te ontplooien en dat de bedrijven wel degelijk in staat, zijn daaraan iets te doen. Volgens tweevijfde van de geïnter viewde directeuren is een po-sitieve arbeidsbereidheid van minstens even groot belang voor het succes van het bedrijf als een go-ede organisatie. Veertig procent van de directeuren wenst dat hun werknemers een volg- DEN HAAG (ANP). Minister Roolvink van Sociale Zaken en Volksgezondheid, heeft zijn maatre gelen tegen koppelbazen in de me taalsector rond Rotterdam en Dor drecht verscherpt: vergunninghou ders buiten dit gebied mogen ook geen personeel beschikbaar stellen voor werk in de metaalsector in Rot terdam, Dordrecht en omgeving. Verder is het hen verboden om werknemers uit de metaal uit het Rijnmondgebied en Dordrecht aan te trekken. Deze maatregelen zijn een aanvul ling op de beslissing van de minister om aan uitleenbedrijven in dit gebied geen vergunningen te verstrekken voor het uitlenen van arbeidskrach ten aan metaalverwerkende bedrij ven. zame houding tegenover van direc teuren aannemen. Maar ook 40 pro cent verwacht van hun werknemers dat dezen een grote mate van zelf standigheid laten zien. Deze laatst bedoelde directeuren leggen vooral de nadruk op de zelfstandigheid der werknemer in zijn werk en niet zo zeer op de onafhankelijkheid van zijn positie in en tegenover het bedrijf als zodanig. Ondanks htm grote verschillen van inzicht zijn bijna alle directeuren het erover eens dat het welzijn van het personeel beschouwd moet worden als een van de belangrijkste doelein den van het personeelsbeleid. De meeste directeuren pleiten voor een sociaal verzorgend beleid. Voorts willen velen maatregelen nemen, die de zelfstandigheid van de werknemer zijn werk, maar ook de onhanke- geveer de helft van de directeuren neemt met betrekking tot de door hen gewenste maatregelen een stand punt in, dat volgens de onderzoekers „modern" kan worden genoemd: de ze directeuren willen niet alleen de zelfstandigheid van de werknemer in zijn werk, mara ook de onafhanke lijke positie tegenover het bedrijf vergroten. (Vervolg van pagina 1.) Waarom werd Wieberdink met een gouden handdruk („Mijn ontslag kost de belastingbetaler een mit joen") weggestuurd? „Het is mij on begrijpelijk", antwoordt de chirurg, ,,ik begrijp niet waarom minister Veringa niet heeft gezegd, dat deze zaak op een juridisch onverantwoor delijke manier is behandeld. In de commissie-Donner zat bij voorbeeld één man, die toen al ge noemd werd als buitengewoon hoog leraar in de cardiologie, dr. J. Nieu- wenhuyzen van het Sint-Antonius- ziekenhuis in Utrecht. Wat mij grieft in het geheel is, dat men ervan uit gaat, dat de chirurgen, in het Anto- nius het beter doen dan ik. De heer Van Nieuwenhuyzen heeft echter vanuit een glazen huisje met stenen naar mij gegooid. Er is daar nu plot seling een sterfte van 90 procent op getreden bij de coronair-chirurgie. Dat is een uitschieter die voor kan komen in dit vak. Natuurlijk ver wijt ik hun dat niet. Maar Van Nieu wenhuyzen is voor mij moreel uit geteld." In de SAZU-affaire is één ding duidelijk: taet het ontslag van Wie berdink is het academische zieken huis in Utrecht niet gesaneerd. In tegendeel. En heeft minister Verin- ga niet de verkeerde (n) ontslagen? JAN HÜSKEN (ADVERTENTIE) dochteronderneming van BOISE CASCADE U.S.A. I Officieel hoofddealer voor BREDA en omgeving FIRMA HARRY DE BRUYN, Bis. Molenstraat 40 ETTEN-LEUR (bij Breda), telefoon 01608—3187 Showroom: Roosendaalseweg 19, telefoon 01608—2477 Brieven voo» deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met ii* houd, c.q. strekkina. Ik ben het lang niet altijd met uw commentaren en zienswijzen eens. maar uw airtikel in dit blad van 24 juni jl. ten aanzien van mr. J. Hart suiker over de musical „Oh Calcut ta". was mij uit het hart gegrepen. Daarom heb ik g-emeend goed te doen om dit commentaar naar deze officier van justitie toe te zenden. De oorzaak van zijn hoogst merk waardige visie is naar mijn mening niet ver te zoeken: de man durft in deze kwestie gewoon niet 'in te grij pen. Bang voor de consequentie Ik weet bet niet, maar ik heb van deze gelegenheid ook maar gebruik ge maakt om hem van dit vermoeden in kennis te stellen. Overigens maak ik mij geen illusie dat ziulks ook maar iets zal uithalen, maar het kan geen kwaad dat hij weet boe u en ik (en naair ik hoop velen met ons!) hierover denken. BREDA, C. SMITS. In dit blad van 27 mei kwamen een drietal artikelen voor betreffen de de daags tevoren gehouden half jaarlijkse vergadering van de dioce sane Pastorale Raad van het bisdom Breda tijdens welke de meerder heid, aldus het verslag ervan, „zich rot verveelde". Deze verslaggeving was voor de heer J.C. van Beek aanleiding op een en ander te reageren met eer schrijven in deze rubriek, met de in-ho-ud waarvan ik en ongetwijfeld zeer vele anderen het vokomen eens zijn. Nu kwam mij het informatieblad van het bisdom Breda „Overweg" d.d. 5 dezer in handen waarin spra ke is van een „zuiverende crisis nu de stofwolken van de diocesane Pas torale Raad wat zijn opgetrokken" en van te ondernemen acties alsme de de instelling van een agendacom missie ter voorbereiding van de vol gende vergadering. Aan een dame en een heer (beiden met name ge noemd) werd reeds gevraagd dezp agendacommissie te begeleiden. Men zou nu kunnen veronderstel len, dat de diocesane Pastorale Raad in betere banen zal worden geleid en er derhalve meer heilzaam werk te verwachten is. Doch wanneei men weet, dat de kandidaat-begelei der van de commissie (die zich vol gens „Overweg" in de vergadering van 26 mei zeer actief toonde) een uitgetreden en gehuwd priester is, verbonden aan het secretariaat van het bisdom, dan komt toch wel de vraag op: „Hoe lang nog zal men trachten de r.k. gelovigen zand in d« ogen te strooien?". BREDA J.A. Mertene Naschrift red: Wij zien niet in waarom we een priester, die dispen satie van zijn celibaatsverplichting heeft gekregen en gehuwd is, in de krant anders zouden behandelen dan een ongehuwde priester, wanneer zo'n man door zijn bisschop normaal geaccepteerd is in een functie, die niet strijdig is met de geldende voorschriften dienaangaand. Dat be tekent dat wij privé-omstandigheden (niet alleen van priesters maar van iedereen die in de krant ter sprake komt) niet vermelden wanneer deze in het verhaal niet ter zake doen. Gelukkig dat er nog mensen zijn die de kerk mee willen opbouwen. De manier die de heer Cees v. <i. Westen voorstelt wil er bij mij ech ter niet in. In plaats van een eucha ristieviering een gespreksgroep op richten, is een slechte ruil. Dat de mis de moderne mens niet meer aanspreekt is doodjammer. Braaf zitten luisteren, zoals de heer V.D- Westen schrijft moet men alleen on der lezingen. Verder kan er actief worden meegedaan. Begin van de h.mis; we vragen allen samen ver giffenis voor onze zonden (Ned. taal actief meedoen). Als er een gloria gebeden wordt gaan we allemaal samen God loven en prijzen (actief Ned. taal). Als er een credo is gaan we allen staan en ons geloof belei- den. Offerande; we kunnen onze komende dag overzien met z'n moei lijkheden, die ons te wachten staan, in stilte met de priester aan God opdragen. Prefatie; danken we de goede God. Daarna onze smeekbe den, bijzondere intenties en perso nen waar we graag wat voor vragen. Nu komt het hoogtepunt. Consecra tie; nu komt Christus zelf in ons midden. Het Onze Vader; de moder ne mens zal toch wel niet denken daar te modern voor te zijn. Na onze onwaardigheid beleden te heb ben (allen samen) volgt het grote gastmaal. Christus wil weer zelf in ons komen. Hij kent onze grote zwakheid. Hij wil ons kracht en strekte geven voor de strijd (nu stil bidden na de communie). Tot slot geeft Christus ons door de hand van Zijn priester ons Zijn zegen. Zo kunnen we onze taak weer beter aan. WOUW J. C. M. ELST

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 22