Stenofyp Stenotyp Stenotyp Stenotyp von toeten Denkstuf over weten!J? oude en de (een) nieuwe wereld Elke moeder weent onder dit kruis f tijd- l schrift J Als thuis f 1000,- lie BIENNALE MIDDELHEIM ranspirerendle voeten.... De Kennedy Vrouwen door PEARL S. BUCK kunst cultuur edorven maag n diarree NTOSORBINE J. DIRKSE Melina als Mina Objecten uit Amerika Engels Frans Duits door greet buchner Dinsdag 15 juni 1971 at is dan wel het aan- ikkeüjke van de naam or gehuwde of ongehuw- vrouwen die naast een iede scholing tevens over kantoorervaring schikken? isschien de formule: een ïe-lance team, dat zich led presenteert en goed honoreerd wordt, isschien ook de doelstel- ig: géén uitzendkracht te in, maar een nzetmedewerkster ie zich free-lance "inzet" jor de cliënt. n wellicht ook door die ezierige extra's, zoals het tterspel, waaraan allen die jet het team meewerken innen deelnemen. En lardoor maandelijks mik- en op een extra laand in, maand uitl lm niet te praten van het iteressante premiestelsel. legrijpt U nu waarom zo- elen reeds het gouden leinood dragen? En be ieren? Iet dichtst bij U is vant »f U komt even langs de Joris Helleputte- straat 15, BREDA van 9.00 tot 17.00 nnr; if U belt 48516 en maakt een afspraak voor een tijdstip waarop iemand bij U langs kan komen. asten u vakantiedagen ïfc gebeurt zo vaak. Vooral vakantie. Ander© leef-, ink- en eetgewoonten. En otseling overkomt het u. idorven maag*. Diarree. Een ire maag- en darmstoornis :eft u in z'n greep. Neem m ENTOSORBINE: witte mgename tabletten. Met 6 telwerkende middelen, rengt uw maag tot rust. ïivert de ingewanden. Stopt arree. ENTOSORBINE 3emt prettig in helpt direkt. N et mag in geen reis- potheek ontbreken, eem zo'n buisje mee. ïivert maag en ingewanden r uitvoering van het be- alde, vervat in de be- hikking van de Arron- ssementsrechtbank te :eda d.d. 26 maart 19*71, wélke aan de echtelie- n Antonius Johannes Ma- Nieuwmans en Theodo- Maria Koot, beiden wo nde te Made en Drim- ?len), Anjelierstraat 16, er huwelijk werd vol kken te 's-Gravenhage oktober 1961, goedkeu- g werd verleend als Z huwelijksvoorwaarden maken wordt bekend maakt dat op 10 1771 onder nummer >1 in het ter griffie van Arrondissementsrecht- nk te 's-Gravenhage be- itende huwelijksgoede- ïregister inschrijving eft plaats gehad van de akte verleden 9 juni ri voor de te Hooge en ge Zwaluwe standplaats abende notaris J. van jk, gemaakte huwelijks- nrwaarden. ruiken niet lekker. Dit is nu el en radicaal te verhelpen 2t de nieuwe NOXACORN )ETSPRAY. ant NOXACORN VOETSPRAY een deodorant dat bovendien, transpiratie stopt Houdt uw eten droog en fris, de hele g- NOXACORN VOETSPRAY rfrist en verkwikt vermoeide, mderige voeten. U merkt uw eten niet .meer anderen niet f 5,9$ Woninginrichting Haagdijk 85 Broda Tel. 44200 na 6 uur 3907B at nu uw gebruikte meubelen rnieuwen wij geven u vooraf •i» op. De openbare zitting, waarop de positie van Het Brabants Orkest aan de discussie werd uitgeleverd, heeft praktisch alleen de verdienste gehad, dat het gebeurde. Na één jaar zwijglicht moet het voor de or kestleden wel een opluchting ge weest zijn, dat ze nu hun opgekrop te gevoelens eens openbaar mochten maken. Het is alleen jammer, dat dit jaar alleen gebruikt lijkt om egelstellingen op te bouwen, van waaruit nu geschoten kon worden. Maar wat wil je met een voorzitter (en broodheer) aan de top, die vindt, dat alles moet blijven zoals het is en met zichtbare geïrriteerd heid een open gesprek trachtte weg te manipuleren. Dank zij de voortref felijke leiding aan het gesprek door drs. L. v.d. Laar kwamen er toch nog een beperkt aantal zaken aan de orde. Waarom twijfelen aan de bona fide opstelling, als er aan HBO een aantal sarde vragen gesteld worden Orkestlid Jung, die tijdens de sessie een pamflet uitdeelde, deed dit on der andere ten aanzien van De Stem-serie over HBO. Om dan zijn eigen directeur maar weer „klakke loos te citeren" (Jung): „Wil Bra bant nu zijn goed orkest weer kwijt?" Op deze vraag zeg ik per soonlijk: Nee; niet als gegeven, maar waarschijnlijk wel in deze operationele vorm. Maar wie ben ik? Wat wil Brabant? Konden we daar maar eens achterkomen. De geselecteerde discussiegroep en de enkelingen, die aan het woord wa ren hebben niets duidelijk gemaakt. Alleen de HBO-leden hebben ge vochten voor hun brood, hetgeen hun goed recht en begrijpelijk is- Maar het een (bestaan HBO) sluit het andere (veranderen van koers en opzet) niet uit. Dat er wat gaat veranderen is duidelijk; de nieuwe vijfde staatscommissie daaromtrent zou wel eens spijkers met koppen kunnen slaan. Natuurlijk kan Bra bant niet alleen de bestaande moei lijkheden oplossen, maar het kan de komende veranderingen wel een stap voor zijn. Waarom geen bijdra ge leveren daaraan, door reeds nu vanuit HBO tot reconstructie trach ten te komen? Waarom nu reeds niet werken in een bepaalde rich ting, die anders straks vanuit „Den Haag" opgelegd wordt? Deze discussie is alleen maar zin vol geweest als een begin. Maar of het zinvol is in deze vorm door te gaan is een vraag. Met alle huiver voor commissies, lijkt het zinvoller om te komen tot een zo breed moge lijke (ook met orkestleden) studie groep, die de provincie intrekt. Zou het niet mogelijk zijn om te komen tot een „pool-votming" bin nen het orkest? De gedachten, die drs. V.d. Laar ontvouwde over het afzwakken van de grote geprogram meerde uitvoeringen, terwille van geprogrammeeide kleine podium- beurten voor scholen, harmoniekorp sen, buurt- en wijkhuizen etc. wa ren zeer aansprekend. „Zouden de kleine memeenten" zo stelde hij terecht „dan niet eerder tot sub sidiëren genegen zijn?" En vooral: „Zou er dan geen binding ontstaan tussen bredere bevolkingslagen en HBO dan nu het geval is?" In ieder geval is dit een onderzoek waard. Een afchequen in de provincie zelf en een onderzoek naar de conse quenties voor de struktuur en de programmering van het orkest zelf. Samenwerkingsvormen met het Limburgs Symfonie Orkest zouden daarbij te overdenken zijn. Dat is dan nog maar iets. Het is geen chauvinisme, wanneer je vaststelt, dat op de He Biennale voor beeldhouwkunst in het park Middelheim te Antwerpen, de Ne derlandse inzending, op zijn minst, de show steelt. Het thema van deze Bennale is de „Nieuwe Wereld", waarmee Noord- en Zuid-Amerika zijn bedoeld. De tachtig, meestal volumineuze, werken, die vanuit Ar gentinië, Brazilië, Canada, Mexico en de Verenigde Staten naar Mid delheim zijn versleept, geven onge twijfeld een boeiend beeld van de ontwikkelingen van het beeldend vermogen èn onvermogen in deze zogenaamde Nieuwe Wereld. Maar de 70 Nederlandse objecten die daarnaast in het kader van het jubi leum van het Nederlands-Belgisch cultureel akkoord aanwezig zijn vormen een veel sterker totaal-beeld van een „nieuwe wereld" Dat is vooral te danken aan Eugène Ter- windt, uit Dieren, die de individuele plastieken met elkaar in relatie bracht door middel van een „beel dentuin". Hoewel Middelheim nog braaf binnen de perken blijft, zijn de verantwoordelijke lieden voor deze Biennale zich dit jaar de perken te buiten gegaan om mee te komen in „de vaart der volkjes", die ons leef- en woonmilieu beeldend anders trachten te gaan bepalen. Gesteund door enkele moderne mecenassen van het industriële grootkapitaal is het hen gelukt een vrij omvangrijk „beeld" van de Nieuwe naar de Oude Wereld te krijgen, zoals nog nooit in Europa vertoond is. Belang rijk vooral omdat Amerika de laat ste decennia het creatieve centrum bij uitstek in de wereld was, waar van de Nederlandse inzending eerlijkheidshalve ook voor en groot deel de weerslag vormt. Beeldentuinen als Middelheim kregen het steeds moeilijker, omdat het maken van „tuinbeelden" voor bij is. Het experimenteren met idee- en, materialen, ruimte, volume, kleur etc. kwam voorop te staan. Het abacadabra aan opvattingen en richtingen werd evenredig aan de toename van mensen en communica tielijnen in deze wereld. De idee objecten, die ontstonden, staan bo vendien dichter bij de architectuur („maak-schap") dan bij de ons nog resterende parken en bossen („groei-schap"). Dat maakt dat de ruimtelijke belevenis van de objec ten in een park als Middelheim steeds moeilijker wordt. Het „Ne derlandse paviljoen" in het park zou daarom wel eens een hint kunnen zijn voor een nieuwe formule, om dat tentoonstellen van objecten, alsof het beelden zijn, steeds belachelijker wordt. De 27 geëxposeerde werken uit de Verenigde Staten stammen uit het laatste decennium, waarin kubisti sche en constructivistische vor men werden uitgebouwd, primary- en minimal objecten ontstonden en experimenten met ideeën en materi alen vruchtbaar waren. „Echte" beelden staan er nog twee of drie; ze komen uit Mexico, van Zuniga; indrukwekkende bronzen volkstypen. Canada ligt niet alleen geografisch, maar ook mentaal het dichtst bij de V.S. Het levert ook nog de enige pop-figuur in dit ge zélschap, terwijl de minimalisten er ook aan hun trekken komen. Dertien vertegenwoordigers met 14 objecten, waaronder „grapjes" (bloedige César Bailleux: Ontwerp voor een andere atmosfeer IV. ernst) van Bourgault (Bringé), Dau- delin (Cube), Gnass (huisje „Topo- log"), Robert Murray (Ridgefield) en Roussil (met een „inlandse" hou ten totem). Argentinië sluit letter lijk en figuurlijk de rij met 8 deel nemers, waaronder Kosice, die be schouwd wordt als pionier van de lichtkunst. Hij is ook gegrepen door de hydraulische sculptuur, waarvan hier een hangende waterdruppel ge tuigt. In ieder geval worden we op deze Biennale met een groter stuk beeldend Amerika geconfronteerd, dan enkel de V.S. en dat is zeer informatief. Er is geen grotere tegenstelling denkbaar dan de Nederlandse afde- ling, zoals deze ingeklemd ligt tus sen Renoir, Despau en Oscar Jes- pers, die vorig jaar overleed en waarvan een interessante retrospec tieve te zien is. Door de opstelling van Terwindt is dit een wereldje op zich geworden; een representatief „monument" en vergaarbak van alle doorbraakgevoelens naar een nieuwe (en bedreigende) tijd. Het stelt erg veel aan de orde. Dit wereldje ligt daar bijen en geaocentueerd door blikvangers als het monumentale „Zonne-project" van Piet Siegers, de „Rits" van Sjef Sales, de „Dubbele torsie" van Frans Peeters, de „Cubies" van Wil lem Graatsma, de „Kubus" van Vol- ten, de zwaartekracht tartende con structie van Bredanaar Huub Leyen- deckers en de centraal opgestelde 10 meter hoge roze pijpleidingen (Pink cold structure) van César Bailleux. Daartussen vallen op de „Land- schapscuituur" van Couzijn, de „Hollandse produkten" van Hoi (Ha- ringa-Olijve) en de draad, die Pie- ter Engels spande naar het paviljoen van Renaet Braem. Deze architect zal wel niet zo gelukkig zijn met „de geestelijke mazelen van dg pseudo-jeugd" om in zijn eigen taal te spreken die hij in zijn paviljoen vanuit Nederland opgezou ten kreeg: een Ice-project van Woody van Amen, of Rosemary's baby van Hanna Morbach de „grap jes" van Engels, Wim Schippers, Joost Baljeu, Jeroen Henneman of Sjoerd Buisman (Rottingsproces). Maar ruimtelijke objecten als die van Coen Wild-erom en Truus Wil mink bv. zouden hem aan het den ken kunnen zetten. Enfin de hele avant-garde zit er wel Er zijn nog maar enkele vertegenwoordigers, die min of meer tegen het traditionele „beeldhouwen" aanzitten (Van Bruin- schot, Den Arend, Bruning). Kortom iedereen mag over deze tentoonstelling denken wat hij wil; een feit is, dat de „toeschouwers" wel tot denken gedwongen worden en niet meer kunnen volstaan met vrijblijvende emotionele en estheti sche kreten. Behalve veel informatie, geeft deze 11e Biennale veel denk stof over de Oude, maar vooral over de Nieuwe Wereld. Tot 3 okto ber. Helen Kazantzakis stelde een bi ografie saimen over het leven van haar bekende geliefde en echtgenoot NIKOS KAZANTZAKIS, a biography based on his letters. Niet helemaal objectief uiteraard, maar wel boei end- Zijn laven doet denken aan Theodorakis, al was Nikos v-an gro ter formaat. Deze uit het Frans in het Engels vertaalde editie kost f 34,50. Goedkoper: Louise Huebner: POWER THROUGH WITCHCRAFT (Bantam N 5713); een boekje als handleiding om heks te worden! Een herdruk versoheen van Louis Arm strong's levensverhaal, in zijn eigen woorden: SATCHMO (Signet Q 4463). In de serie populaire boeken, die je lichaaim opnieuw willen laren ontdekken (groepsactiviteiten en een voudige spelletjes): Chr. Hills en R. Stone: CONDUCT YOUR OWN AWARENESS SESSIONS (Signet Y 4454). JACK JOHNSON IS A DAN DY (Signet Y 4569) heet de autobi ografie van de eerste neger-wereld- kampioen bokser. Hat leven van Martin Luther King werd voor de zoveelste maal geboekstaafd door R. Bleiweiss: MARCHING FOR FREEDOM (Signet T 4080). Aynd Rand, de Amerikaanse filosofie, is tegen iets anders: tegen naturalisme en abstracte kunst. Te lezen in THE ROMANTIC MANIFESTO (Signet Q 4484). Leonard Maltin: MOVIE COMEDY TEAMS (Signet W 4453) bevait met een groot aantal foto's o.a. Laurel en Hardy, Abbot en Costello, Buster Keaton e.a. DEATH AND THE DUTCH (Fontane 2504) heet het vlotte en levendige boekje van Patricia Moyes, dat voor een deel in ons land speelt, waarbij de thriller genadig omspringt met Nederlandse toestanden. Huxley-anen mogen niet voorbij gaan a-an de samenbundeling van zijn laatste poëzie uit de jaren '16 tot ,'31- THE COLLECTED POETRY van Aldous kost f 17,50 (Chatto and Wimdius), Bijna 300 bladzijden com mentaar op de verwording van het Engelse literaire en culturele leven in de massa-consumptie maatschap pij schreef W. Cooper: YOU WANT THE RIGHT FRAME OF REVEN- RENCE. Een vermakelijke satire (Macmillan r 23,35). In de Franse goedkope reeks 10- 18 een bundeling van interessante teksten van Louis Massingon, als groot kenner van de Islaim en van Iran. Drie deeltjes met die naam PAROLE DONNéE (493 - 494 - 495) In Livre de poche een aantal stan daard herdrukken van Honoré de Balzac in no 2851: LA MAISON DU CHAT-QUI-PELOTTE; LE BAL DE SCEAUX; LA VENDETTA en LA BOURSE. Van Marcel Proust in 2894 een herdruk van zijn in 1896 uitgegeven proza LES PLAISIRS ET LES JOURS; een jeugdwerk. Ook Victor Hugo is van de partij; in één deel twee romans (2819) nl.: BUG- JARGAL en LE DERNIER JOUR D'UN CONDAMNé. Louis Armand (eerste voorzitter Euratom) en Michel Drancourt be handelen in LE PARI EUROPéEN (2824) de politiek en economische maatregelen, die Europa moet treL fen om Amerika het hoofd te kun nen bieden. Dierenverhalen met veel fantasie en niet zonder satire, waar voor Louis Pergaud in 1910 de Prix Gonoourt kreeg verscheen weer in deze serie; titel: DE GOUPIL a MARGOT. De Prix Femina uit '38 is er ook bij: Félix de Chazourne: CAROLINE OU LE DéPART POUR LES ILES; een plattelandsldefdesro- man, verlicht door een exotische toe komst (2830). Günter Grass stelde samen met Horst Janssen een bundel samen, die voortbordurduurt op zijn vorige bundel „Ausgefragt". In SCHWEI- NEKOPFSÜLZE gebruikt hij de titel van een van de gedichten uit die vorige bundel, waarmee hij grote opschudding verwekte, omdat hij alle Vietnam-protestdichters en -zangers op de hakken nam. In de goedkope re DTV-serie noteren we van Albert Vigolais Thelen (een Nederlandse ontdekking): DIE INSEL DES ZWEITEN GESICHTS; -een geweldi ge schelmengeschiedenis (703/704). In de „Sonderreihe" het boek, waarvan binnenkort een Nederland se v-erta-ling komit: Chr- Enzensber- ger: GRöSZERE VERSUCH ÜBER DEN SCHMUTZ (90); een boekje tegen de hygiënecultus van de laatste industriële beschaving, dat erg inge slagen is. Na zeer lange onderbre king weer twee delen in DTV-Welt- geschichte des 20 Jahrhunderts; DER FERNE OSTEN (4006) van G. Kindermann. Een blik op Japan, dat erop uit is Europa economisch in handen te krijgen. Van John Lukacs is KONFLIKTE DER WELTPOLI- TIK NACH 1945; een titel die voor zich spreekt. De integrale afdruk van Gero von Wilperts LEXICON DER WELTLI- TERATUR, dient ook genoemd. Vier delen DTV-Lexdcon, met een over zicht tot '63; tot het Fries toe. (3085-88) Rohwolt doet er niet voor onder met zijn Rohwolts Duitsche Enzyklopadie, waarin nu van de Ox ford University Press Rudolf Pflif- fer's GESCHICHTE DER KLASSI- SCHEN PHILOGIE (344-46) zijn overgenomen. Heimu Rau zorgde voor deeltje 172: een monografie over MAHATMA GANDHI, die in geweldloosheid geloofde. En Hans Saner schreef deeltje 169 over KARL JASPERS, de man die zijn eigenlijke roeping, de psychiatrie, opgaf om het filosofisch geweten van Duitsland te worden. Een nieuwe film met de namen van Melina Mercouri in de hoofdrol en Jules Dassin als maker trekt de aandacht. „Promise at dawn" (Be lofte bij ochtendgloren) is hoven- dien gebaseerd op een roman van Romain Gary en een toneelstuk van Samuel Taylor. Toch is dit „stevige geschut" onvoldoende gebleken om er een acceptabele film van te ma ken. Melina Mercouri is het type van de grote tragédienne. Zij vindt het geweldig als alle sohijnwerpers op haar gericht zijn. In deze film wor den deze ij dele dwingelandij van Melina en de domme gehoorzaam heid v-an Dassin daaraan bijna bela chelijk. Bovendien is de filin door trokken van literatuur in de vorm van toneeldialoog en pathetisch to- neelgebaar. De oorspronkelijk Russische film actrice Nina (Mercouri) krijgt in haar leven de ene mislukking na de andere te verwerken, maar ze houdt zich staande door haar rotsvaste ge loof in haar zoon Romain als voor treffelijke jongen. In 1920 woont zij met de achtjarige Romain in Lenin grad. Daarna zoekt ze haar geluk in Polen en Frankrijk. In Nice weet zij zich en haar kind door allerlei baantjes in het leven te houden. De gedroomde toekomst van Romain stimuleert haar. Dit duurt tot de Tweede Wereldoorlog. Op aandringen van Nina verdwijnt Romain naar Engeland om „glorieus" mee ten strijde te trekken. Nina stuurt hem de hele oorlog door brieven. Aan het einde van de oorlog komt Romain er achter, dat zijn moeder kort na zijn vertrek is gestorven. Zij heeft ech ter eerst 250 brieven geschreven met de opdracht er wekelijks een te versturen. De betrekkingen in zo'n verhaal zijn nogal subtiel. Maar deze wor den om zeep gebracht door het tragi sche geweld dat Mercouri en Dassin over de figuur van Nina hebben gegoten. Nina was actrice. Haar doen en laten mag dan ook, tot op bepaalde hoogte beheerst worden door show, effectbejag. Maar de film is als het ware opgedeeld in brok ken optreden van Melina Mercouri, waarbij de band van de geschiede nis die aangehouden moet worden, uitermate zwak is. Onder wat voor omstandigheden ook, verloopt het optreden van Nina (Merco'Uiri) als volgt: zij recht de schouders, heft het kind wat op, verbreedt de toch al niet kleine mond in tragische wrangheid, sar casme, boosheid etc. en laat de enor me oogballen glanzen. Dat optreden herhaalt zich keer op keer, tot op het ziekbed van Nina toe. Het trekt je hele geloof aan wat er allemaal gebeurt aan flarden. Goed be schouwd bestaat de film dan ook uitsluitend uit een reeks tragische foto's van Melina. Melina Mercouri, slachtoffer van haar eigen ijdellieid in de film Be- lotte bij ochtendgloren. eindredactie henk egbers Half Nederland, zeggen ze, gaat deze zomer naar het buitenland. Maar dan liefst daarheen waar het precies zo is als thuis. Dat zegt zekere Jan Bowman in een blad dat „Jeugdwerk nu" heet. Ze, zegt hij en dat slaat dan aller eerst op jonge toeristen, maar heel veel oudere kunnen het zich ook aantrekken) „ze gaan nu niet naar de snackbar op de hoek, maar naar de snackbar aan het strand bij Barcelona. Daar vreten ze ook weer chips en cola". En dat is dan door die Jan hou man wreed, doch juist geconstateerd en gezegd. Hij had het ook over die patat- en broodjeswinkel kunnen hebben, die ik een paar jaar geleden in het Spaanse Lloret de Mar ont dekte, compleet met Hollandse op schriften op de ruiten. Het ding werd door een of andere handige „Ome Ko" geëxploiteerd en je kon er zelfs in het heetst van Franco's zomerseizoen authentiek Rotterdam se erwtensoep krijgen. Allemaal naar het buitenland, maar liefst daarheen waar het pre cies zo is als thuis! Was het indertijd Leo Faust niet, die daarvan geducht profiteerde, toen hij de journalistiek de journa listiek liet, om in Parijs voor zijn daar onwennig rondzeulende landge noten een echt Hollandsrestau rant te openen. Toch zit er in zo'n tegelijk wrede en juiste constatering van Jan Lou- man iets onbillijks, ja iets hovaar digs. Mijn hemel moeten we dan met alle geweld van onze landgenoten en medemensen eisen, dat ze even cul tureel zijn als wij ons verbeelden te zijn Stel u voor, dat de helft van Nederland die straks de grenzen oversteekt nu eens niet overal naar de kitschwinkeltjes zou rennen in plaats van met het kunstgeschie denisboek in de hand de plaatselijke barokkerk te bewonderen! Stel u voor, dat de feestmutsen- industrie in binnen- en buitenland van vandaag op morgen failliet zou gaan, bij gebrek aan Nederlandse toeristen die onderweg ook wel eens „lol" willen hebben! Stel u, kortom, eens voor, dat heel die bevolking van ons dierbaar plekje grond uit lieden zou bestaan, die de eindeloze stadia van Steen kamps geïnformeer belangrijker zouden vinden dan die twee goals van die jongen van Schneider, en alleen maar uit lieden die je het al vanwege hun zwaarmoedige oogop slag kunt aanzien; hoe zwaar zij er wél onder gebukt gaan dat de oude heer Drees die goeie P.v.d.A. vaar wel heeft gezegd! Het zou, als d a t zo was, maar een dooie boel zijn in dit straks weer voor de helft leeglopende Ne derland. Een dooie boel: niets meer om je over te ergeren, zoals die Jan Lou- man dat over al die cultuurloze knapen deed, die in die snackbar aan het strand van Barcelona ook weer chips vreten, net als thuis in de snackbar op de hoek. Och, laat ze toch, laat ze toch. Want is het niet heerlijk dat u en ik, dank zij hen, onszelf zo veel beter kunnen voelen? Wat voor vrouw was Rose Kenne dy? Ze was mooi. Ik beschouw schoonheid, lichamelijke schoonheid, als Gods voornaamste geschenk aan de vrouw. Als ze mooi is, zal ze gemakkelijker een overwinning be halen; als ze niet mooi is, moet ze haar toevlucht nemen tot intriges. Schoonheid geeft haar het funda mentele zelfvertrouwen dat ze nodig heeft. Schoonheid tilt haar over moeilijkheden heen. Als ze mooi is weet ze dat ze haar zin zal krijgen, haar ambities zal verwerkelijken, haar doel zal bereiken. Als ze mooi is zal men haar niets verwijten. Een vrouw kan niet falen als ze mooi is tenzij ze zich opzettelijk of uit onwetendheid of domheid in het verderf -stort. Als ze al te mooi is zullen de vrouwen haar waarschijn lijk niet beminnen, maar de mannen des te meer, en dat komt haar beter te stade. Bovendien betekent haar schoonheid een bruidsschat voor haar man. Hij zal haar met trots aan de wereld tonen. Kijk eens wat een smaak! Hij heeft iets verworven dat evenveel waarde heeft als juwelen en hij hoeft nooit beschaamd te staan of zich te verontschuldigen. Andere mannen zullen hem benij den. Maar Rose Kennedy bezat meer dan schoonheid. Haar leven in de openbaarheid, als gastvrouw voor haar vader, had haar zelfbeheersing geleerd, een uiterlijke kalmte en bezadigdheid. Evenals haar moeder zocht ze geen openbaarheid, maar als dat toch nodig was wist ze hoe ze zich waardig en natuurlijk moest gedragen. Niemand kon haar non chalant bejegenen, en niemand kon haar een kille persoonlijkheid vin den. Onder dat mooie uiterlijk, al tijd chic, altijd juist afgestemd, school een gevoel van eigenwaarde, zo volkomen dat het aangeleerd leek. Ze kon mannen en vrouwen accepteren zoals ze waren, zonder iets te eisen of te verwachten ter wijl ze observeerde en overwoog, want ze had zelf alles. Ik geloof dat deze onbevangenheid ook ten opzichte van haar man tot uitdrukking kwam, want die gaf haar een uniek begrip voor de onstuimi ge, genereuze en toch in zaken kei harde man met wie ze getrouwd was. Vergeet niet dat ze zelf een dochter van Ierland was en die kwikzilverachtige, heethoofdige, geestige en onbedwingbare menge ling van karaktereigenschappen kende. Ze twijfelde er geen ogen blik aan dat haar echtgenoot er in zou slagen op zekere dag een bij- ADVERTENTIE) zonder rijk en daardoor bijzonder machtig man te worden. In de Verenigde Staten betekent geld macht en er bestaat geen ver vangingsmiddel. Of ze het prettig vond of niet, ze wist dat haar man macht moest bezitten wilde hij ge lukkig worden. Ze bemoeide zich toen niet met zijn zaken. Zelfs toen de Senaats commissie voor het Bankwezen en Valuta in 1933 een onderzoek gelast te naar het syndicaat dat hij beheer de, omdat de winsten zo hoog wa- ren, stelde ze geen vragen. Ze hield zich bezig met haar huis en de kinderen die snel na elkaar geboren werden. Binnen drie jaar schonk ze het leven aan twee zoons, Joseph en John. Nu had Rose Kennedy een reden om haar moeders voorbeeld te vol gen en thuis haar eigen leven te leven. Terwijl haar man zioh wijdde aan zijn nieuwe loopbaan als hoofd directeur van de Bethlehem Steel Fore River scheepswerf en aan het verwezenlijken van zijn doelstelling een miljoen dollar te verdienen zo lang hij nog jong genoeg was om er van te kunnen genieten, wijdde Ro se zich aan haar kinderen. Ze was zeer godsdienstig, op een eenvoudige manier, niet alleen op zondag, maar als een diepgevoeld en wezenlijk deal van haar leven. Rose Kennedy had een zwaar kruis te dragen. Van haar vele kin deren, vier zoons en vijf dochters, zal éen dochter, de oudste, voor altijd een kind blijven. Hoe moet ik over dat kruis schrijven? Ik heb het zelf vele, eindeloos lang lijkende jaren moeten dragen. Ik ken maar al te goed die ontzetting veroorzaakt door de diagnose, „Mevrouw, uw kind is achterlijk, er is geen hoop." Hoe goed ken ik die hartverscheu rende ervaring! Het is eens tegen mij gezegd toen ik het leven ge schonken had aan zo'n lief maar zwaar getroffen dochtertje. In het begin kon Rose het niet geloven. Ze had het leven geschon ken aan twee flinke, gezonde jon gens; was het mogelijk dat dit klei ne meisje anders zou zijn? Het was mogelijk. Het was de verpletterende realiteit. Rose Kennedy had een mens voortgebracht die niet in staat was voor zichzelf te zorgen, een verkwisting zou men kunnen zeg gen. Alleen is het bestaan van dit kind in Rose Kennedy's leven geen verkwisting geweest. Het is een ze gen geweest voor duizenden andere kinderen die op dezelfde manier ge troffen waren, een troost voor dui zenden door smart gebroken ou ders. „Vroeger vond ik het zo moeilij- kom over Rosemary te praten", heeft Rose eens gezegd. „Jaren gele den kon ik mezelf er niet toe bren gen. Maar ik wilde de mensen laten weten dat er wél over gepraat moet worden, dat het niet verborgen ge houden moet worden. Dat er nu hoop is". Er zijn twee manieren om een kruis te dragen, met name het kruis een achterlijk kind te hebben. Som migen die het t e dragen krijgen komen in opstand tegen God. Waar om, willen ze weten, moet dit lot juist hén treffen? Wat hebben ze gedaan om deze tragedie te verdie nen? Ze verbannen het kind uit hun ogen. Ze stoppen het kind zo jong mogelijk in een inrichting, en bero ven de onschuldige Kleine van de beschermende liefde van het gezin waar ieder kind recht op heeft; ze proberen te vergeten dat het kind ooit geboren werd. Maar er zijn anderen, die het kruis moedig opnemen en met de last leren leven. Het kind wordt een deel van hun leven. Ze geven het léven van het kind betekenis voor de familie, de gemeenschap, de we reld. Tot diegenen behoorde Rose Kennedy. Haar achterlijk dochtertje werd niet terzijde geschoven of verborgen gehouden. Het bleef thuis en werd omringd met de hartelijke liefde van het héle gezin. En het was de moeder die hun die liefde ingaf. In een gezin, in een familie, hangt alles van de moeder af, in het bijzonder als het noodlot toeslaat. Als ze in de geest opstandig en kleinmoedig is, beïnvloedt ze ieder lid van het gezin ten ongunste. Ze nemen dan haar gedrag en haar stemmingen over. Ze klagen wanneer zij klaagt. Ze zijn opstandig als zij opstandig is, hoe weinig dat ook mag uitwerken. Rose Kennedy behoorde niet tot dezulken. Ze was'al gelouterd door het leven, al had ze nog niet te maken gekregen met de eisen die deze ervaring aan haar stelden. Ze was intelligent genoeg om haar lot in wijsheid te dragen. Ze vond steun bij haar godsdienst. God had het zo gewild. Ze had een kern van kracht, een onwankelbare kalmte. Natuurlijk heeft ze tranen vergoten. Daar ben ik zeker van. Elke moeder weent onder dit kruis. Ze heeft eens gezegd: „Emotiona liteit in het bijzijn van anderen is een teken van ongerijptheid". Maar ik ben er zeker van dat ze tranen vergoten heeft, net als ik gedaan heb, en ik ben er ook zeker van dat ze in eenzaamheid haar tranen droogde en zich dan weer bij haar gezin voegde met zo mogelijk nog grotere tederheid; door haar eigen voorbeeld toonde ze hun hoe het hulpeloze wezen in hun midden te gemoet getreden moest worden. Wordt vervolgd) Joseph en Rose Kennedy getrouwd, ondanks tegenwerking van Honey Fitz, Rose's vader.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 7