mini ïken vbf. ken vbf rs ïken vbf MAROKKO: boeiend alternatief voor Spanje Toerist houdt zijn warme prak bij Martinair buitenland GEPEPERD TE WEINIG ADEMBENEMEND binnenland MARRAKECH 's Middags om drie uur schaap eten uit het vuistje in een Berber dorp, diep in het Atlas-gebergte. Om een uur of zeven de witte stad Sevilla op je af zien komen, licht roze gekleurd door de ondergaande zon. Nog vóór de dag definitief ten einde is, thuis in je huisje-in-de-rij je zelf een slaapmutsje inschenken. Leve het tijdperk van de straalmotor! Vliegen is soms ook al doe je het nog zo vaak boeiender dan je denkt. Speciaal merk je dat wanneer je een niet te lange afstand naar een exotisch en volstrekt on- Europees oord hebt afgelegd. Van de Zuidmarokkaanse keizerstad Marrakech kun je beide dingen zeggen: je vliegt er met een moderne jet in drie en een half uur naar toe en het is een volstrekt on- Europese stad waar men zelfs zo kies is geweest om luxueuze hotels als Holiday Inn, het beroemde „De la Mamounia" en het „Menara", te bouwen op een zeer eerbiedige afstand van de Jericho-achtige stadsmuren van het oude Marrakech. merci" is voldoende om de koopman jr Jj "wtijgrf,xj '-vl of koopvrouw te verwijzen naar een -ti I-W' fFlVTRTTM VuJ-ili AAAUlrA gen mobieie zakenman. Een kinderwagen als vervoermidel en marktkraam. Wie niet stérk'is moet-slim zijn. Het centrum van de plaatselijke arm is óók. nering is de markt op het Djemaa tiesten in actie. Inmiddels is dan de of nomadenbloed. Maar tot op de El I na-plein, waar dingen aan de dagelijkse „pantoffelparade" begon- dag dat het sociale toerisme het land man gebracht worden die in de arm- nen en nagenoeg iedereen bevindt zal overspoelen en die dag kan zaligste uiüioeken van de vogelen- z^cll op atraat_ Slangenbezweerders, niet zover meer weg zijn is markt m Antwerpen, Petticoat Lane acrobaten, 'vuurvreters, dansers, ver- Marokko een tamelijk duur vakan- in Londen of het Wateflobplem iH tellerS( boeienkoningen en andere tieland. Niettemin wijst de aanwezig heid van een Holiday Inn (er zijn ook Holiday Inn-hotels in de Marokkaanse steden Tanger, Ca sablanca en Fès) er duidelijk op bij de toeristen in te wisselen voor Dirhams. Dat zijn irriterende dingen. Even- te verkopen. De vrouwen zitten thuis wonderlijke kunstwerkjes van kralen te vervaardigen of lopen uiteraard gesluierd op straat om hun produkten aan de man te bren gen. Die straathandel'richt zich van zelfsprekend vooral op toeristen. De aanpak is nogal indringend zonder echter opdringerig te zijn. Snauwen is beslist niet nodig. Een beslist dat Marokko in ijltempo wordt als de nogal gepeperde prijzen in 11 i hotels en restaurants die, volgens de klaargestoomd voor liet - Nederlandse assistent-manager van - toerisme dat zo langzamerhand Holiday Inn, te wijten zijn aan be- maar beleeft en vriendelijk „non, i -i i i„ ,io lastingen en andere overheidsvoor- uitgekeken zal raken op de schriffen Maar die irritatie ver. zonnige, maar dorre Spaanse kus- dwijnt even snel als je voorraad ten. De regering heeft een vijf- Dirhams. Want per slot van reke- 6 ln„„ mng is Marokko een fascinerend jarenplan opgesteld dat in 1972 jand. Boeiend, beklemmend soms, afloopt en dat alleen Marrakech kleurrijk, romantisch, bijbels zelfs, woest hier en daar, groen en rood- al, buiten het gloednieuwe Hou- bruin met het witte accent van de day Inn, nog eens zo'n 4000 hotel- besneeuwde toppen van het Atlas- r. gebergte. Marrakech, aan de voet bedden er bij moet geven. Ook van dc jjaute-Atlas is ook een in het kader van dit plan werden wintersportcentrum van belang de vliegvelden vergroot en de Rijdend van de stad naar de At- scheepvaartverbmdingen met las_ reis -e dQor het tijdperk van de Europa (Spanje) verbeterd bijbel. Zoals de herders van Betle- hem „lagen bij nachte", zo liggen ze hier nog. De oude stad zelf is mid- Een minder aangename maatregel deleeuwsDe twaalfde eeuw is in de Is het volgen van het Oosteuropese ontwikkeling van de stad eeataog- voorbeeld geweest wat betreft het tepunt geweest Dat viel althans af opzetten van een deviezenfuik. Je te leidenuit. de woorden van de mag niet in buitenlandse valuta be- talen, je moet de nationale Dirhams ren» piaar waarvan alleen net s kopen .bij de door de staat aangewe- weerkerende „twelfth century zen banken en bij vertrek mag je zegt een circulaire geen Dirham uitvoeren. Dat je ze niet mag invoe ren is logisch want de Marokkaans^ regering bepaalt zelf de koers en een Dirham is in Amsterdam dan ook heel wat goedkoper dan in Tan ger of Marrakech. Dat betekent dat de toerist er geen enkele behoefte aan heeft om Dirhams uit te voeren. En de bepaling in de circulaire dat dit ook niet mag, stelt je dan op je gemak. Want, denk je, dat imDli- ceert dat- ze dat geld weer terugko pen tegen een koers die enige rela tie heeft met de hoge koopkoers. Maar hier zit een mooi extra fuikje, want aan de grens of op het vlieg veld merk je dat er een „kleine lettertjes-bepaling" bestaat die zegt dat de bank niet meer dan 70 Dir- Amsterdam niet te vinden zijn. Men vindt er kiezentrekkers met hun tangen in een desinfecterend houts koolvuurtje en met een grote hoe veelheid igetro-kken kiezen en tanden voor zich uitgespreid, ter onderstre ping van hun vakmanschap. Er staan „dokters" die per megafoon (conces sie aan de eeuw der techniek) hun poeders, kruiden en pillen aanbeve len, pijnlijke lichaamsplekken van hun „patiënten" betasten en met be- hulp van huiveringwekkende kleu renafbeeldingen van het menselijk liehaa,m uitleggen wat de patiënt mankeert en welke kruiden of zalf jes genezing kunnen; brengen. Het is triest, maar het is druk rond de kramen van deze kwakzalvers, waaronder ik zelfs een onmiskenba re Fransman aantrof comedianten nemen het plein over van de handelaars en het aardige is dat dit alles niet speciaal is opgezet voor de toeristen, maar dat het al eeuwenlang een gewoon volksver maak is. Als toerist pik je dat gewoon even mee. Dertig uren "Marokko en dan Maar dat je, wanneer je je luxu euze en zorgvuldig geïsoleerde hotel verlaat om je te storten in de vrien delijke, maar armoedige en stoffig uitgedoste menigte op het Djemaa El Fna-plein; dat je je dan een beetje geneert voor je keurige licht gewicht kostuum en je haast provo- nog alleen Marrakech en omgeving cerend%elvarend uiterlijk, dat kan is natuurlijk te weinig om een alleen maar een goed teken zijn. En oordeel te hebben over de toeristi- daarom niet te flauw over Marok- sche kwaliteiten van dit land. De eerste indrukken echter zijn niet ko's deviezenfuikje of de hoge eom- slecht. Een exotisch, gevarieerd land- sumptieprijzen. Want de Marokka- schap, boeiende oude steden (vooral nen hebben het hard nodig en ZIJ de vier keizersteden Rabat, Marra- 2ijn er nog lang niet aan toe om kech, Fes en Meknes), veel zon en mooie stranden en eek vriendelijke zlch dlk te maken °ver de hoge Rond vijf uui" in de middag neemt bevolking. Marokko- biedt nog volop prijzen in de nachtclubs van Sche de handel af én komen de straatar- kansen voor toeristen met pioniers- veningen of Zandvoort. ren, maar waarvan alleen het steeds "op den duur verstaanbaar was. Om de man niet te kort te doen, moet ik er wel bijzeggen dat zijn toelichting in hoge mate werd verstoord door de luidruchtige busmotor die voortdu rend van de ene versnelling in d» andere werd geranseld In de gewijde stilte van de adem benemend mooie Koutoubia-moskec klonk zijn Engels betér en som zelfs meeslepend. Marrakech heef verschillende middeleeuwse moskee ën en een schitterend paleis (he'- Bahia) dat zelfs te mooi is om ali decorum voor een sprookje uit Dui zend-en-één-nacht te dienen. Maa de topper is ongetwijfeld het dool hofachtige netwerk van straatjes stegen en passages dat aangeduid ham per persoon mag terugkopen. Met de rest kun je, wat de Marok kanen betreft, gerust de woestijn in. wordt als de „Souks". Of naar Amsterdam, al naar je ver kiest. Compensatie in de vorm van een zwarte markt is er althans in Marrakech niet of nauwelijks. Dat bewezen de gelegenheidshande- la-ars en de bedelaars die aan de Daar werken, deur voor deur, 'de zilversmeden, de koperslagers, de juweliers en de blikslagers in hun piepkleine werkplaatsjes achter de vitrines. Marrakech is beroemd om dit fele, zeer decoratieve handwerk, evenals om de handgeweven, wollen tapijten van de Berbers. In de ingang van het vliegveld stonden om Souks is het altijd levendig. leder hun gevangen buitenlands geld weer een schijnt er van alles aan iedereen Kleurig uitgedoste Berbers proberen op de markt hun met de hand vervaardige produkten te verkopen. Een ver opengeknipte „mini"- rok over short. De knoopjes garnering aan de zijkant loopt door tot in de brede lus, waar de ceintuur doorheen wordt getrok ken. De Deense klompen, die de mannequin draagt, zijn in boetieks al in de fraaiste lederen uitvoerin gen te koop. rgen op Zoom nederlandse naastricht en bom of mts ;eurs die hun |llen voort- In daartoe alle I en volledige kfan de studie- eelszaken ont- gemaakt voor nederlandse naastricht en ïeden ht in twee- sndienst. slszaken ont- iemaakt voor nederlandse maastricht en ir deze lorna nkwerker irdig. elszaken ont- gemaakt voor SCHIPHOL De luchtvaart maatschappij Martinair heeft een nieuwe DC-9 in dienst genomen De nieuwe aanwinst „Europa" gedoopt heeft een Europese pri meur in de vorm van een verlichte staart. Schijnwerpers aangebracht in de vleugeltippen, zorgen er voor dat de maatschappijkleuren ook 's nachts zichtbaar zijn. Tgr gelegenheid van de indieust- stelling van de nieuwe machine en in samenwerking met het Nationa le Marokkaanse Bureau voor Toe risme organiseerde Martinair een inauguratievlucht naar de Marok kaanse stad Marrakech. Een groot aantal journalisten en reisorganisa tors vloog mee. Tijdens deze vlucht introduceerde Martinair het nieuwe toeristenmenu 1971. Het bijzondere daarvan is dat alles, inclusief wijnflessen plates en de containers voor de op Schip hol warm gemaakte en pas uren later te serveren maaltijden, van wegwerpmateriaal is gemaakt. Martinair geeft, met zijn eigen catering-bedrijf, sinds vorig jaar de toon aan in Europa op het gebied van maaltijden aan boord. Door het korter worden van de vluchten als gevolg van de steeds snellere vliegtuigen en door de steeds grotere aantallen passagiers per vliegtuig, kwamen de veelge prezen vliegreisgeneugten in de verdrukking. Stewardessen en pur sers konden het niet meer bijbe nen. Bij veel maatschappijen bete kende dit dat op tal van trajecten de warme maaltijd kwam te ver vallen. Vorig jaar introduceerde Martinair voor zijn reizigers een warme maaltijd, ook voor de korte, Euro pese trajecten. Het voedsel wordt aan de grond warm gemaakt en door opslag in speciale containers blijft het urenlang op temperatuur. Thans ging Martinair een stap ver der en de ontwikkeling beziende moet dit wel uitlopen op het uitde len van kant-en-klaar maaltijdpa- ketten aan de vliegtuigtrap bij het instappen Of... zoals een luchtvaart functionaris me voorspelde „uit- indelijk zullen die gratis maaltij den wel vervallen. Er komt een dag dat het gewoon niet meer kan. Bovendien: als je met de trein van Maastricht naar Groningen moet en daar doe je toch ook uren over dan verwacht niemand van de NS dat er een gratis maaltijd wordt geserveerd". In 1971 kunnen de 500.000 Ne derlanders die Martinair denkt te vervoeren in elk geval nog reke nen op hun warme prak. W. K.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 11