lavona
Uitzetten van puzzelrit
kost nogal wat moeite
j. STURN: RALLY
NIET GEVAARLIJK
Petrus Hondius
wint
voetbaltoernooi
Hoerenkamer in Axel
wordt niet
uitgebreid
BEPALINGEN STEEDS STRENGER
Belgen geven
Overslag
geen buslijn
B. EN W. VINDEN VERGROTING
MUSEUM TE KOSTBAAR
haarkleurversteviger
Echtpaar in
Axel 60 jaar
getrouwd
stad
streék
REGELS
ROUTE
REKENEN
Schade hij boGing
examens
COLLECTE VAN EIL
IJzendijke won
eigen
voetbaltoernooi
- -
Breskens
Westkapelle
Beschuit met aardbeien
lekker met lekker.
WOENSDAG 2 JUNI 1971
0»
kent u een
betere?
In 21 tinten.
Flakon voor 2 3 behandelingen
(ADVERTENTIE)
(Von een sporlinedcwerker)
TERNEUZEN Evenals voorgaan
de jaren wordt er door de beide
Zecuwsch-Vlaamse automobielclubs
(WZA en ZEVAC) een oriëntatierit
georganiseerd. De start is ditmaal 6
juni in het westelijk gedeelte te
Sclioondijke. De rit wordt geneutra
liseerd. mede gezien de lengte, en het
organiseren van twee verenigingen
tussen IJzendijke en Terneuzen, waar
in laatstgenoemde plaats tevens het
startschot wordt gegeven van het
tweede gedeelte. De deelnemers kun
nen starten in de A-klasse voor de
geroutineerden en de B-klasse staat
open voor minder vaardige rijders,
die aan de inslrijving een uittreksel
van liet toe te passen reglement zul
len ontvangen.
De neutralisatie bedraagt voor de
A-klasse ongeveer 30 minuten en
voor de B-klasse een uur. De lengte
voor de A-klasse is 125 kilometer,
voor de B-klasse 75. De gemiddelde
snelheid voor beide klassen is be
paald op 30 km per uur. De finish is
te Kloosterzande. De uitzetters vau
deze monsterrit zijn in W.-Zeeuwscli-
Vlaanderen de heren J. Verstraete cn
L. Dierikx uit Sclioondijke, voor O.-
Zeeuwseli-Vlaanderen zijn dat de he
ren C. Risseeuw en K. van Hoeve uit
Zaamslag.
Het is voor de uitzetters niet een
voudig om aan de hand van het NRB-
en KNMV-reglement een rit goed uit
te zetten. Tevens dient rekening ge
houden te worden met de bepalingen
en beperkingen welke opgelegd wor
den door Gedeputeerde Staten. Deze
beperkingen nemen de laatste tijd
zulke vormen aan dat liet bijna on
mogelijk wordt om een rit uit te zet
ten. Dit laatste is weer tot uiting'ge
komen bij deze rit. waarbij de uitzet
ters in liet westelijk gedeelte in grote
moeilijkheden kwamen en op het al
lerlaatste ogenblik tot een routewij
ziging moesten komen.
Het is de automobielverenigingen
onbegrijpelijk dat deze beperkingen
meer en meer worden toegespitst
daar er zich tijdens ritten, waaraan
meer dan honderd deelnemers mee
doen. weinig of geen ongevallen
voordoen. Waaruil Jaflijkt, dat de vei
ligheid van een rit optimaal is, bo
vendien prevaleren de verkeersregels
boven het wedstrijdreglement.
Bij het uitzetten van de rit dienen
de uitzetters er op te letten dat de
deelnemers door het plaatsen van
DWL-borden en opvangcontroles
steeds weer terugkomen op de oor
spronkelijke route, zodat iedere
equipe de finish kan bereiken. Het is
onvoorstelbaar hoeveel kilometers er
door de uitzetters en controleurs van
dergelijke ritten gereden wordt, aan
deze rit is ongeveer 2000 km besteed.
Het uitzetten van een A- en een B-
klasse is voor de deelnemers op zich
zelf aantrekkelijk omdat minder ge
routineerden betere resultaten kun
nen bereiken, doch voor de uitzetters
brengt dit extra moeilijkheden en
werk met zich mee.
Het bepalen van de route dient zo
danig te geschieden, dat de deelne
mers elkaar zo weinig mogelijk tegen
komen en weinig verkeerswegen pas
seren, zodat er van tevoren moeilijk
is te zeggen waar de finish zal zijn.
Naast het technische gedeelte be
staat er ook nog het administratieve,
dat onder meer inhoudt: het maken
van routebeschrijvingen die, nadat
deze zijn gestencild, goed moeten
worden gecontroleerd op typefouten
of verschrijvingen. Als er een letter
verkeerd staat kan de deelnemer die
dit opmerkt geheel van de juiste rou
te afgaan. Ook bij dit gedeelte is het
aanvragen van de rit bij die gemeen
ten die men passeert, met een opgave
van het juiste aantal kilometers en de
passeertijden. Ook na de rit is er nog
veel werk te doen. Alles moet worden
opgehaald. De rekenkamer draajt op
volle sterkte, want de uitslag mpet 'zo
snel mogelijk klaar zijn. Maar dë~me-
dewerkers van de ZEVAC en de
WZA doen dat met liefde, omdat de
ze tak van sport zich in een steeds
groeiende belangstelling en deelnarhe
mag verheugen.
(Van onze correspondent)
ZAAMSLAG Op de provinciale
weg Terhole-Zaamslag, tussen Zaam
slag en Zaamslagveer reed de auto
mobilist E.C. uit Sas van Gent achter
een tractor, in de richting van het
veer. Toen hij plotseling moest stop
pen werd hij aangereden door de
achteropkomende stadgenoot, F.B.
beide auto's liepen zware schade op.
-r-
TERNEUZEN Aan de rijks
scholengemeenschap „Petrus Hondi-
us" te Terneuzen, slaagden voor
gymnasium A de volgende kandida
ten: Saskia de Bodt te Zaamslag.
Elly van Pagee Terneuzen, Epie
Koster Terneuzen en Huib de Bliek
te Sas van Gent. Voor gymnasium B
Ria de Putter en Jaap Duininck te
Axel, Corine Berrevoets, Dirk van
I Aken en Jan de Rode te Terneuzen,
Kees de Putter te Axel.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL Burgemeester M. K. van Dijke heeft dinsdag voor het eerst de
pers na een vergadering van b. en w. op de hoogte gebracht van de besproken
onderwerpen. Zoals bekend kondigde de Axeler burgervader in de raadsver
gadering van vorige week aan voortaan na de bijeenkomsten van b. en w,
met pers-vertegenwoordigers van gedachten te zuilen wisselen. Het is een
proef die parallel loopt aan het experiment van de openbare commissiever
gaderingen. x
De heer Van Dijke heeft dinsdag
openheid van zaken gegeven over tal
van gemeentelijke aangelegenheden.
Ditmaal waren het voornamelijk min
der belangrijke, maar niettemin inte
ressante onderwerpen. Hieronder
\olgt een samenvatting.
B. en w. zullen de gemeenteraad
binnenkort voorstellen om de Zeeuw
se muziekschool een maximum be
drag van 15.000 gulden toe te kennen
voor muziekonderwijs in de woon
kern Axel. Verder heeft men de mu
ziekschool gevraagd een verzoek in
overweging te willen nemen om bij
liet muziekonderwijs ook Koewacht
te betrekken.
t De gemeente Axel wil drie houten
noodlokalen kopen om de gerefor
meerde streekschool in de gelegen
heid te stellen dit komende school
jaar met de lessen te beginnen. Op
dit moment heeft men 85 leerlingen,
zodat in drie klassen gestart kan wor
den.
De voetbalvereniging Axel heeft
een andere toegang gekregen naar het
sportgebied van Axel nu in het kader
van de ruilverkaveling Kieldrecht de
brug voor de oorspronkelijke ingang
is verdwenen.
B. en w. zijn afgestapt van hun
plan om het enige museum van de
stad, de zogenaamde „Hoerenkamer";'
uit te breiden. De kosten van een
dergelijke ruimtelijke uitbreiding
worden geraamd op 20.000 tot 24.000
gulden en dat vinden burgemeester
en wethouders te veel.
Voortaan zal ook het water in het
zwembad van Koewacht om de veer
tien dagen door het laboratorium van
de Watermi.i. Zeeland worden onder
zocht. Met het water in het zwembad
van de stad Axel gebeurt ditzelfde al
veel langer.
Aan de firma Tollenaar is door de
gemeente na advies van de officier
van justitie een aangetekend schrij
ven verzonden met daarin het ver
zoek om beschermende maatregelen
te treffen bij een particuliere afgra
ving van dit bedrijf in Zuiddorpe.
De firma Tollenaar heeft in Zuiddor
pe een belangrijk perceel afgegraven,
waardoor hoge zandwanden zijn ont
staan. die de neiging tot afbrokkelen
vertonen. Vooral voor spelende kinde
ren levert de afgraving groot gevaar
op.
Het college van b. en w. zal in de
toekomst regelmatig overleg gaan
plegen met de geruime tijd geleden in
Zuiddorpe opgerichte dorpsraad.
Met ingang van 1 augustus zullen
de nieuwe sportvelden in Koewacht
officieel in gebruik worden genomen.
Het huidige sportveld, wordt bij het
(Van onze correspondent
Terneuzen In de week van 7
t.rn. 12 juni houdt Herwonnen Le
venskracht in Terneuzen een huis-
aan-huis-colleete. De opbrengst hier
van is bestemd voor de bouw en
exploitatie van het ziekenhuis-sana
torium en astmacentrum voor kinde
ren, „Berg en Bosch" te Bilthoven
en hetstellingsoorden voor mannen,
vrouwen en kinderen.
'Van een onzer verslaggevers)
AXEL Het echtpaar W. J. Hes-
scls-Snoek uit Axel, dat op tweede
pinksterdag zijn 60-jarig huwelijks-
leest vierde, heeft over gebrek aan
belangstelling niet te klagen gehad.
De post bezorgde tientallen schrif
telijke gelukwensen van familie,
vrienden en plaatsgenoten. Het klap
stuk was de telegrafische gelukwens
die het diamanten echtpaar van ko
ningin Juliana mocht ontvangen. Ook
de commissaris der koningin im de
provincie Zeeland, mr. J. van Aart-
sen zond een telegrafische felicitatie.
Verder kwam een afvaardiging van
de bond van bejaarden de heer on
mevrouw Hessels in hun woning aan
do Kanaalkade 49 gelukwensen. Bur
gemeester Van Dijke en zijn echtge
note kwamen ook op bezoek om de
ietwat beduusde echtelieden hun ge
lukwensen aan te bieden.
Zondagmiddag waren de heer en
mevrouw Hesseis de eregasten op een
grote familiereünie in hotel-restau
rant „El Mar" in Terneuzen.
zwembad getrokken en krijgt een be
stemming als ligweide.
In de vorige raadsvergadering be
sloot de raad het sluitingsuur voor de
horeca in Axel op te heffen. Burge
meester Van Dijke heeft nogmaals
meegedeeld, dat dit is gebeurd onder
voorwaarde dat na 24.00 uur geen
muziek meer gemaakt mag worden
met uitzondering van de nacht van
vrijdag op zaterdag. Dan mag er tot
half 2 muziek worden gemaakt. Voor
de andere dagen kan er ontheffing
worden verleend en daarbij zal, al
dus de burgemeester, soepel te werk
worden gegaan.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De directie van de „Na
tionale Maatschappij Buurtspoorwe
gen" in Gent, heeft het gemeentebe
stuur van Axel laten weten geen kans
te zien om de buslijn van Gent naar
Wachtebeke via Overslag, cn Zuid
dorpe door te trekken naar Axel. De
directie van de onderneming acht dit
financieei niet verantwoord, omdat
men op de bewuste lijn al met verlies
heeft te kampen.
De gemeente Axel heeft een beroep
gedaan op de Belgische busonderne
ming, omdat men op deze manier
Overslag wilde ontsluiten. Dit dorp
heeft geen enkele busverbinding met
de omliggende plaatsen. In eerste in
stantie heeft men een beroep gedaan
op de Zeeuwsch-Vlaamse Tramweg-
maatschappij. Toen dat niet lukte
heeft, de gemeente zich in overleg
met de dorpsraad van Zuiddorpe, die
ou een betere verbinding had aange
drongen, zich tot de Belgen gericht.
(Van onze correspondent)
IJZENDIJKE In IJzendijke
werd zondag een voetbaltoernooi ge
houden. Dit toernooi bracht 6 elf
tallen inliet veld, namelijk. Clinge,
Biervliet, Hoofdplaat, Sluiskil, Hulst
en IJzendijke. Door overwinningen
op H.V.V. en Sluiskil kwam IJzen
dijke in de finale uit tegen Bier
vliet. dat in de voorronden Clinge
en Hoofdplaat had uitgeschakeld. In
de finale versloeg IJzendijke Bier
vliet vrij verrassend met 20. De
verdere uitslag was: 3 H.V.V., 4
Hoofdplaat, 5 Sluiskil, 6 Clinge.
H.V.V. werd uitgeroepen tot de spor
tiefste ploeg van het toernooi. Wet
houder G. Claeys reikte de prijzen
uit. Tijdens de pinksterdagen werd
een voetbaltoernooi voor B-junioren
gehouden. In de finlae speelde IJzen-
deijke tegen Vlissingen gelijk. IJzen
dijke won door het nemen van straf
schoppen.
Moment uit de wedstrijd Klein MavoSt. Eloy.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Onder ideale1
weersomstandigheden werd in liet
Zuidersportpark te Terneuzen het
toernooi om het provinciaal sehooi-
voetbalkampioenschap van Zeeland
gespeeld. De uiteindelijke winnaar
werd na een volle dag van voetbal
het elftal van het Petrus Hondius-
lyccum uit Terneuzen, dat in de fi
nale het team van de Jansenius-
seholcngeniecnschap uit Hulst met
I0 de baas bleef. Dc wedstrijden
werden gespeeld op 4 velden en er
namen in totaal 28 Zeeuwse school
elftallen aan deel.
De diverse uitslagen waren: P.
Onderwijzer Tot hoofd van de
r.k. lagere school te Breskens is met
ingang van 1 augustus benoemd de
heer A.M.J. Maas. De heer Maas is
thans onderwijzer aan de r.k. basis
school te Axel.
Hondius - Oranje-Nassau (M'burg)
10, LTS (Huist) - Paulus mavo 3
(Vlissingen) 10, LTS (Oostburg)
Goessc lyceum 01.
Rode Kruis De afdeling Weslka
pelle van het Rode Kruis heeft een
verloting gehouden, die het bedrag
van f 1309, opbracht. De trekking
werd gehouden tijdens een concert
van de muziekvereniging OKK. Voor
dit concert bestond grote belangstel
ling.
Wedvlucht De postduivenvereni
ging De Zwaluw uit Westkapelle
vloog met 224 duiven vanuit Quie-
vrain over een afstand van 125 kilo
meter. De prijswinnaars waren 1. T.
Dingemans 2 en 6. J. Hengst. 4. W.
Westerbeke, 5. en 9. "W. Minderhoudt.
7 en 8 Van Rooyen, 8. A. Stroo. 10
J. Toutenhool'd.
(ADVERTENTIE)
RaS'taartje.
Beschuit met aardbeien. Lekker vlug gemaakt.
Als toetje of zomaar tussendoor.
Een gezonde traktatie die ook uw figuur ontziet.
Zo'nbrosse beschuit met frisse aardbeien
is een lekkere zomergewoonte 1
(Van Onze correspondent)
IJZENDIJKE „De mens heeft altijd geprobeerd 0111 met zo weinig
mogelijk moeite, zoveel mogelijk te bereiken. Uit dit streven is ook de auto
geboren en alvorens we onze gedachten bij de auto bepalen moeten we
eerst even nagaan wat een auto eigenlijk is". Aan het woord is de heer
J. Sturin uit IJzendijke en dan in zijn hoedanigheid van voorzitter van
de West-Zeeuwsch-Vlaamse Autoclub (WZA).
(Van onzp sportmedewerker)
TERNEUZEN „Toen ill de na
zomer van het jaar 1952 door enkele
automobilisten onder aanvoering van
jhr. Van Bonninghausen tot Herick-
haven werd vergaderd om le komen
tot oprichting van een automobiel-
sportclub, bad niemand verwacht
dat in korte tijd liet ledental zou
uitgroeien. AI spoedig liet de club
van zich horen, want liet voorlopig
bestuur schreef een oriëntatierit uit
mei als startplaats Terneuzen en de
finish te IJzendijke. Spoedig volgde
een tweede rit.
Op de algemene ledenvergade
ring op 31 oktober 1952 in „Hotel
Rotterdam" te Terneuzen werd een
definitief bestuur gekozen, beslaan
de uit de heren jhr. Van Bonning
hausen tot Herickhaven te IJzendij
ke, R, R. Visser en J. van Drongelen
te Terneuzen, A. E. Wolfert te
Hoek, M. S. lJsebaert en C. Schilt-
man te Axel. J. Sturm en H. C.
Rozemeijer te IJzendijke, dr. H. de
Jong te Oostburg. In een bestuurs
vergadering is tot voorzitter gekozen
jhr. Van Bonninghausen, lot secreta
ris-penningmeester J. van Dronge
len, terwijl tot vice-voorzitter werd
gekozen de heren dr. H. C. Roze
meijer en dr. C. Schiltman.
In de loop van de jaren hebben
verschillende mutaties plaatsgevon
den in het bestuur. In 1953 werd de
vereniging die de naam kreeg van
„ZEVAC" aangesloten bij deRAC-
zuid en erkend door de Konink
lijke Nederlandse Automobielclub
(KNAC).
De ritten waren toen in vergelij
king met de tegenwoordige langer
en er werd met een hoger gemiddel
de snelheid gereden. Een bekende
rit was de bekende „Vier Vlaande-
renrit" van 11 september 1954 die
een lengte had van 255 kilometer,
die tevens meetelde voor het kampi
oenschap van de RAC-zuid. Na ver
loop van enige jaren verminderde
de belangstelling en om te blijven
bestaan werd een fusie gesloten tus
sen M.A.C.A. Axel en ZEVAC In
1968 had een bespreking plaats tus
sen ZEVAC en de W.Z.A. om te
komen tot een gezamenlijke rit door
geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. die
thans, op 6 juni voor de vierde maal
wordt verreden.
Door het steeds toenemende ver-
A. Wolfert.
keer zal het steeds moeilijker wor
den om in dc weekeinden de ritten
te kunnen blijven rijden", aldus de
voorzitter van de ZEVAC, de heer
A. E. Wolfert, wiens vereniging zo'n
kleine honderd leden telt. Ook
merkt hij zeer tevreden op dat aan
de ritten door velen wordt deelgeno
men. „De belangstelling voor onze
club is levendig, zodat de ZEVAC
onmisbaar is voor ontspanning en
daarom recht van bestaan heeft", zo
besluit hij.
Hij vervolgt: „Vraag iemand wat
een auto is en hij zal je eerst
aankijken op een manier alsof hij
zich afvraagt of je ziek bent, en
vervolgens zal hij beweren dat je
met een auto kunt rijden en dat er
derhalve wielen aan zitten, maar
een juiste definitie zult u meestal
niet te horen krijgen".
Een auto en daarna citeert de
heer Sturm een bloemlezing uit en
kele encyclopedieën, is een land-
voertuig dat over het algemeen be
stemd is om over bestrate wegen te
rijden, en dat de aandrijvingskracht
voor de voortbeweging ontleent aan
een in dit voertuig aangebrachte
krachtbron. Zodra de mens een be
hoorlijk brüikbare auto had uitge
dokterd is ook de autosport ont
staan, die in het begin uitsluitend
gericht was om te pogen het vehikel
rijdende te houden, pas later kwam
het op snelheid aan.
De autosport die beoefent wordt
door de autoclubs in het algemeen
heeft met streven naar een hoge
snelheid heel weinig te maken. Ten
onrechte wordt door oudsiders nog
weieens gedacht dat rally-rijders
'snelheidsmaniakken zijn. Het woord
snelheid komt wel voor in het regle
ment, doch alleen in combinatie met
het woord maximum, waaruit dus
blijkt dat de rally-rijder gebonden
is aan een maximum snelheid die
als regel niet boven de 30 kilometer
per uur uitkomt.
„De autosport die wij beoefenen",
aldus de heer Sturm, „is er een van
opmerken, combineren, kennis van
reglementen en kaartlezen, die dik
wijls gecombineerd met meer
speelse zaken, als speciale opdrach
ten en uitvorsen van streek-histori-
sche gegevens".
Er wordt weieens gevraagd of het
rally-rijden gezien de toename van
het verkeer, niet uit de tijd is en in
feite verboden moet worden. De
uitzetter van een rit zal trachten de
grote wegen zoveel mogelijk niet te
gebruiken, gevaarlijke kruispunten
te mijden en het zo te regelen dat
opstopping in het verkeer niet zal
voorkomen. Aanrijdingen en schade
tijdens ritten behoren dan ook tot
de uitzonderingen. Het is ook opval
lend dat in het drukke seizoen de
polderwegen die bereden worden
door rally-rijders zo rustig ,zijn.
Over de speciale sfeer, de spannin
gen de rijdersmentaliteit tijdens de
ritten kan de heer Sturm veel veel
meer zeggen, maar, zo zegt hij, dit
zijn zaken die men beter zelf kan
proeven, meemaken en ondervin
den.