lavona Uitzetten van puzzelrit kost nogal wat moeite j. STURN: RALLY NIET GEVAARLIJK Petrus Hondius wint voetbaltoernooi Hoerenkamer in Axel wordt niet uitgebreid BEPALINGEN STEEDS STRENGER Belgen geven Overslag geen buslijn B. EN W. VINDEN VERGROTING MUSEUM TE KOSTBAAR haarkleurversteviger Echtpaar in Axel 60 jaar getrouwd stad streék REGELS ROUTE REKENEN Schade hij boGing examens COLLECTE VAN EIL IJzendijke won eigen voetbaltoernooi - - Breskens Westkapelle Beschuit met aardbeien lekker met lekker. WOENSDAG 2 JUNI 1971 0» kent u een betere? In 21 tinten. Flakon voor 2 3 behandelingen (ADVERTENTIE) (Von een sporlinedcwerker) TERNEUZEN Evenals voorgaan de jaren wordt er door de beide Zecuwsch-Vlaamse automobielclubs (WZA en ZEVAC) een oriëntatierit georganiseerd. De start is ditmaal 6 juni in het westelijk gedeelte te Sclioondijke. De rit wordt geneutra liseerd. mede gezien de lengte, en het organiseren van twee verenigingen tussen IJzendijke en Terneuzen, waar in laatstgenoemde plaats tevens het startschot wordt gegeven van het tweede gedeelte. De deelnemers kun nen starten in de A-klasse voor de geroutineerden en de B-klasse staat open voor minder vaardige rijders, die aan de inslrijving een uittreksel van liet toe te passen reglement zul len ontvangen. De neutralisatie bedraagt voor de A-klasse ongeveer 30 minuten en voor de B-klasse een uur. De lengte voor de A-klasse is 125 kilometer, voor de B-klasse 75. De gemiddelde snelheid voor beide klassen is be paald op 30 km per uur. De finish is te Kloosterzande. De uitzetters vau deze monsterrit zijn in W.-Zeeuwscli- Vlaanderen de heren J. Verstraete cn L. Dierikx uit Sclioondijke, voor O.- Zeeuwseli-Vlaanderen zijn dat de he ren C. Risseeuw en K. van Hoeve uit Zaamslag. Het is voor de uitzetters niet een voudig om aan de hand van het NRB- en KNMV-reglement een rit goed uit te zetten. Tevens dient rekening ge houden te worden met de bepalingen en beperkingen welke opgelegd wor den door Gedeputeerde Staten. Deze beperkingen nemen de laatste tijd zulke vormen aan dat liet bijna on mogelijk wordt om een rit uit te zet ten. Dit laatste is weer tot uiting'ge komen bij deze rit. waarbij de uitzet ters in liet westelijk gedeelte in grote moeilijkheden kwamen en op het al lerlaatste ogenblik tot een routewij ziging moesten komen. Het is de automobielverenigingen onbegrijpelijk dat deze beperkingen meer en meer worden toegespitst daar er zich tijdens ritten, waaraan meer dan honderd deelnemers mee doen. weinig of geen ongevallen voordoen. Waaruil Jaflijkt, dat de vei ligheid van een rit optimaal is, bo vendien prevaleren de verkeersregels boven het wedstrijdreglement. Bij het uitzetten van de rit dienen de uitzetters er op te letten dat de deelnemers door het plaatsen van DWL-borden en opvangcontroles steeds weer terugkomen op de oor spronkelijke route, zodat iedere equipe de finish kan bereiken. Het is onvoorstelbaar hoeveel kilometers er door de uitzetters en controleurs van dergelijke ritten gereden wordt, aan deze rit is ongeveer 2000 km besteed. Het uitzetten van een A- en een B- klasse is voor de deelnemers op zich zelf aantrekkelijk omdat minder ge routineerden betere resultaten kun nen bereiken, doch voor de uitzetters brengt dit extra moeilijkheden en werk met zich mee. Het bepalen van de route dient zo danig te geschieden, dat de deelne mers elkaar zo weinig mogelijk tegen komen en weinig verkeerswegen pas seren, zodat er van tevoren moeilijk is te zeggen waar de finish zal zijn. Naast het technische gedeelte be staat er ook nog het administratieve, dat onder meer inhoudt: het maken van routebeschrijvingen die, nadat deze zijn gestencild, goed moeten worden gecontroleerd op typefouten of verschrijvingen. Als er een letter verkeerd staat kan de deelnemer die dit opmerkt geheel van de juiste rou te afgaan. Ook bij dit gedeelte is het aanvragen van de rit bij die gemeen ten die men passeert, met een opgave van het juiste aantal kilometers en de passeertijden. Ook na de rit is er nog veel werk te doen. Alles moet worden opgehaald. De rekenkamer draajt op volle sterkte, want de uitslag mpet 'zo snel mogelijk klaar zijn. Maar dë~me- dewerkers van de ZEVAC en de WZA doen dat met liefde, omdat de ze tak van sport zich in een steeds groeiende belangstelling en deelnarhe mag verheugen. (Van onze correspondent) ZAAMSLAG Op de provinciale weg Terhole-Zaamslag, tussen Zaam slag en Zaamslagveer reed de auto mobilist E.C. uit Sas van Gent achter een tractor, in de richting van het veer. Toen hij plotseling moest stop pen werd hij aangereden door de achteropkomende stadgenoot, F.B. beide auto's liepen zware schade op. -r- TERNEUZEN Aan de rijks scholengemeenschap „Petrus Hondi- us" te Terneuzen, slaagden voor gymnasium A de volgende kandida ten: Saskia de Bodt te Zaamslag. Elly van Pagee Terneuzen, Epie Koster Terneuzen en Huib de Bliek te Sas van Gent. Voor gymnasium B Ria de Putter en Jaap Duininck te Axel, Corine Berrevoets, Dirk van I Aken en Jan de Rode te Terneuzen, Kees de Putter te Axel. (Van een onzer verslaggevers) AXEL Burgemeester M. K. van Dijke heeft dinsdag voor het eerst de pers na een vergadering van b. en w. op de hoogte gebracht van de besproken onderwerpen. Zoals bekend kondigde de Axeler burgervader in de raadsver gadering van vorige week aan voortaan na de bijeenkomsten van b. en w, met pers-vertegenwoordigers van gedachten te zuilen wisselen. Het is een proef die parallel loopt aan het experiment van de openbare commissiever gaderingen. x De heer Van Dijke heeft dinsdag openheid van zaken gegeven over tal van gemeentelijke aangelegenheden. Ditmaal waren het voornamelijk min der belangrijke, maar niettemin inte ressante onderwerpen. Hieronder \olgt een samenvatting. B. en w. zullen de gemeenteraad binnenkort voorstellen om de Zeeuw se muziekschool een maximum be drag van 15.000 gulden toe te kennen voor muziekonderwijs in de woon kern Axel. Verder heeft men de mu ziekschool gevraagd een verzoek in overweging te willen nemen om bij liet muziekonderwijs ook Koewacht te betrekken. t De gemeente Axel wil drie houten noodlokalen kopen om de gerefor meerde streekschool in de gelegen heid te stellen dit komende school jaar met de lessen te beginnen. Op dit moment heeft men 85 leerlingen, zodat in drie klassen gestart kan wor den. De voetbalvereniging Axel heeft een andere toegang gekregen naar het sportgebied van Axel nu in het kader van de ruilverkaveling Kieldrecht de brug voor de oorspronkelijke ingang is verdwenen. B. en w. zijn afgestapt van hun plan om het enige museum van de stad, de zogenaamde „Hoerenkamer";' uit te breiden. De kosten van een dergelijke ruimtelijke uitbreiding worden geraamd op 20.000 tot 24.000 gulden en dat vinden burgemeester en wethouders te veel. Voortaan zal ook het water in het zwembad van Koewacht om de veer tien dagen door het laboratorium van de Watermi.i. Zeeland worden onder zocht. Met het water in het zwembad van de stad Axel gebeurt ditzelfde al veel langer. Aan de firma Tollenaar is door de gemeente na advies van de officier van justitie een aangetekend schrij ven verzonden met daarin het ver zoek om beschermende maatregelen te treffen bij een particuliere afgra ving van dit bedrijf in Zuiddorpe. De firma Tollenaar heeft in Zuiddor pe een belangrijk perceel afgegraven, waardoor hoge zandwanden zijn ont staan. die de neiging tot afbrokkelen vertonen. Vooral voor spelende kinde ren levert de afgraving groot gevaar op. Het college van b. en w. zal in de toekomst regelmatig overleg gaan plegen met de geruime tijd geleden in Zuiddorpe opgerichte dorpsraad. Met ingang van 1 augustus zullen de nieuwe sportvelden in Koewacht officieel in gebruik worden genomen. Het huidige sportveld, wordt bij het (Van onze correspondent Terneuzen In de week van 7 t.rn. 12 juni houdt Herwonnen Le venskracht in Terneuzen een huis- aan-huis-colleete. De opbrengst hier van is bestemd voor de bouw en exploitatie van het ziekenhuis-sana torium en astmacentrum voor kinde ren, „Berg en Bosch" te Bilthoven en hetstellingsoorden voor mannen, vrouwen en kinderen. 'Van een onzer verslaggevers) AXEL Het echtpaar W. J. Hes- scls-Snoek uit Axel, dat op tweede pinksterdag zijn 60-jarig huwelijks- leest vierde, heeft over gebrek aan belangstelling niet te klagen gehad. De post bezorgde tientallen schrif telijke gelukwensen van familie, vrienden en plaatsgenoten. Het klap stuk was de telegrafische gelukwens die het diamanten echtpaar van ko ningin Juliana mocht ontvangen. Ook de commissaris der koningin im de provincie Zeeland, mr. J. van Aart- sen zond een telegrafische felicitatie. Verder kwam een afvaardiging van de bond van bejaarden de heer on mevrouw Hessels in hun woning aan do Kanaalkade 49 gelukwensen. Bur gemeester Van Dijke en zijn echtge note kwamen ook op bezoek om de ietwat beduusde echtelieden hun ge lukwensen aan te bieden. Zondagmiddag waren de heer en mevrouw Hesseis de eregasten op een grote familiereünie in hotel-restau rant „El Mar" in Terneuzen. zwembad getrokken en krijgt een be stemming als ligweide. In de vorige raadsvergadering be sloot de raad het sluitingsuur voor de horeca in Axel op te heffen. Burge meester Van Dijke heeft nogmaals meegedeeld, dat dit is gebeurd onder voorwaarde dat na 24.00 uur geen muziek meer gemaakt mag worden met uitzondering van de nacht van vrijdag op zaterdag. Dan mag er tot half 2 muziek worden gemaakt. Voor de andere dagen kan er ontheffing worden verleend en daarbij zal, al dus de burgemeester, soepel te werk worden gegaan. (Van een onzer verslaggevers) AXEL De directie van de „Na tionale Maatschappij Buurtspoorwe gen" in Gent, heeft het gemeentebe stuur van Axel laten weten geen kans te zien om de buslijn van Gent naar Wachtebeke via Overslag, cn Zuid dorpe door te trekken naar Axel. De directie van de onderneming acht dit financieei niet verantwoord, omdat men op de bewuste lijn al met verlies heeft te kampen. De gemeente Axel heeft een beroep gedaan op de Belgische busonderne ming, omdat men op deze manier Overslag wilde ontsluiten. Dit dorp heeft geen enkele busverbinding met de omliggende plaatsen. In eerste in stantie heeft men een beroep gedaan op de Zeeuwsch-Vlaamse Tramweg- maatschappij. Toen dat niet lukte heeft, de gemeente zich in overleg met de dorpsraad van Zuiddorpe, die ou een betere verbinding had aange drongen, zich tot de Belgen gericht. (Van onze correspondent) IJZENDIJKE In IJzendijke werd zondag een voetbaltoernooi ge houden. Dit toernooi bracht 6 elf tallen inliet veld, namelijk. Clinge, Biervliet, Hoofdplaat, Sluiskil, Hulst en IJzendijke. Door overwinningen op H.V.V. en Sluiskil kwam IJzen dijke in de finale uit tegen Bier vliet. dat in de voorronden Clinge en Hoofdplaat had uitgeschakeld. In de finale versloeg IJzendijke Bier vliet vrij verrassend met 20. De verdere uitslag was: 3 H.V.V., 4 Hoofdplaat, 5 Sluiskil, 6 Clinge. H.V.V. werd uitgeroepen tot de spor tiefste ploeg van het toernooi. Wet houder G. Claeys reikte de prijzen uit. Tijdens de pinksterdagen werd een voetbaltoernooi voor B-junioren gehouden. In de finlae speelde IJzen- deijke tegen Vlissingen gelijk. IJzen dijke won door het nemen van straf schoppen. Moment uit de wedstrijd Klein MavoSt. Eloy. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Onder ideale1 weersomstandigheden werd in liet Zuidersportpark te Terneuzen het toernooi om het provinciaal sehooi- voetbalkampioenschap van Zeeland gespeeld. De uiteindelijke winnaar werd na een volle dag van voetbal het elftal van het Petrus Hondius- lyccum uit Terneuzen, dat in de fi nale het team van de Jansenius- seholcngeniecnschap uit Hulst met I0 de baas bleef. Dc wedstrijden werden gespeeld op 4 velden en er namen in totaal 28 Zeeuwse school elftallen aan deel. De diverse uitslagen waren: P. Onderwijzer Tot hoofd van de r.k. lagere school te Breskens is met ingang van 1 augustus benoemd de heer A.M.J. Maas. De heer Maas is thans onderwijzer aan de r.k. basis school te Axel. Hondius - Oranje-Nassau (M'burg) 10, LTS (Huist) - Paulus mavo 3 (Vlissingen) 10, LTS (Oostburg) Goessc lyceum 01. Rode Kruis De afdeling Weslka pelle van het Rode Kruis heeft een verloting gehouden, die het bedrag van f 1309, opbracht. De trekking werd gehouden tijdens een concert van de muziekvereniging OKK. Voor dit concert bestond grote belangstel ling. Wedvlucht De postduivenvereni ging De Zwaluw uit Westkapelle vloog met 224 duiven vanuit Quie- vrain over een afstand van 125 kilo meter. De prijswinnaars waren 1. T. Dingemans 2 en 6. J. Hengst. 4. W. Westerbeke, 5. en 9. "W. Minderhoudt. 7 en 8 Van Rooyen, 8. A. Stroo. 10 J. Toutenhool'd. (ADVERTENTIE) RaS'taartje. Beschuit met aardbeien. Lekker vlug gemaakt. Als toetje of zomaar tussendoor. Een gezonde traktatie die ook uw figuur ontziet. Zo'nbrosse beschuit met frisse aardbeien is een lekkere zomergewoonte 1 (Van Onze correspondent) IJZENDIJKE „De mens heeft altijd geprobeerd 0111 met zo weinig mogelijk moeite, zoveel mogelijk te bereiken. Uit dit streven is ook de auto geboren en alvorens we onze gedachten bij de auto bepalen moeten we eerst even nagaan wat een auto eigenlijk is". Aan het woord is de heer J. Sturin uit IJzendijke en dan in zijn hoedanigheid van voorzitter van de West-Zeeuwsch-Vlaamse Autoclub (WZA). (Van onzp sportmedewerker) TERNEUZEN „Toen ill de na zomer van het jaar 1952 door enkele automobilisten onder aanvoering van jhr. Van Bonninghausen tot Herick- haven werd vergaderd om le komen tot oprichting van een automobiel- sportclub, bad niemand verwacht dat in korte tijd liet ledental zou uitgroeien. AI spoedig liet de club van zich horen, want liet voorlopig bestuur schreef een oriëntatierit uit mei als startplaats Terneuzen en de finish te IJzendijke. Spoedig volgde een tweede rit. Op de algemene ledenvergade ring op 31 oktober 1952 in „Hotel Rotterdam" te Terneuzen werd een definitief bestuur gekozen, beslaan de uit de heren jhr. Van Bonning hausen tot Herickhaven te IJzendij ke, R, R. Visser en J. van Drongelen te Terneuzen, A. E. Wolfert te Hoek, M. S. lJsebaert en C. Schilt- man te Axel. J. Sturm en H. C. Rozemeijer te IJzendijke, dr. H. de Jong te Oostburg. In een bestuurs vergadering is tot voorzitter gekozen jhr. Van Bonninghausen, lot secreta ris-penningmeester J. van Dronge len, terwijl tot vice-voorzitter werd gekozen de heren dr. H. C. Roze meijer en dr. C. Schiltman. In de loop van de jaren hebben verschillende mutaties plaatsgevon den in het bestuur. In 1953 werd de vereniging die de naam kreeg van „ZEVAC" aangesloten bij deRAC- zuid en erkend door de Konink lijke Nederlandse Automobielclub (KNAC). De ritten waren toen in vergelij king met de tegenwoordige langer en er werd met een hoger gemiddel de snelheid gereden. Een bekende rit was de bekende „Vier Vlaande- renrit" van 11 september 1954 die een lengte had van 255 kilometer, die tevens meetelde voor het kampi oenschap van de RAC-zuid. Na ver loop van enige jaren verminderde de belangstelling en om te blijven bestaan werd een fusie gesloten tus sen M.A.C.A. Axel en ZEVAC In 1968 had een bespreking plaats tus sen ZEVAC en de W.Z.A. om te komen tot een gezamenlijke rit door geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. die thans, op 6 juni voor de vierde maal wordt verreden. Door het steeds toenemende ver- A. Wolfert. keer zal het steeds moeilijker wor den om in dc weekeinden de ritten te kunnen blijven rijden", aldus de voorzitter van de ZEVAC, de heer A. E. Wolfert, wiens vereniging zo'n kleine honderd leden telt. Ook merkt hij zeer tevreden op dat aan de ritten door velen wordt deelgeno men. „De belangstelling voor onze club is levendig, zodat de ZEVAC onmisbaar is voor ontspanning en daarom recht van bestaan heeft", zo besluit hij. Hij vervolgt: „Vraag iemand wat een auto is en hij zal je eerst aankijken op een manier alsof hij zich afvraagt of je ziek bent, en vervolgens zal hij beweren dat je met een auto kunt rijden en dat er derhalve wielen aan zitten, maar een juiste definitie zult u meestal niet te horen krijgen". Een auto en daarna citeert de heer Sturm een bloemlezing uit en kele encyclopedieën, is een land- voertuig dat over het algemeen be stemd is om over bestrate wegen te rijden, en dat de aandrijvingskracht voor de voortbeweging ontleent aan een in dit voertuig aangebrachte krachtbron. Zodra de mens een be hoorlijk brüikbare auto had uitge dokterd is ook de autosport ont staan, die in het begin uitsluitend gericht was om te pogen het vehikel rijdende te houden, pas later kwam het op snelheid aan. De autosport die beoefent wordt door de autoclubs in het algemeen heeft met streven naar een hoge snelheid heel weinig te maken. Ten onrechte wordt door oudsiders nog weieens gedacht dat rally-rijders 'snelheidsmaniakken zijn. Het woord snelheid komt wel voor in het regle ment, doch alleen in combinatie met het woord maximum, waaruit dus blijkt dat de rally-rijder gebonden is aan een maximum snelheid die als regel niet boven de 30 kilometer per uur uitkomt. „De autosport die wij beoefenen", aldus de heer Sturm, „is er een van opmerken, combineren, kennis van reglementen en kaartlezen, die dik wijls gecombineerd met meer speelse zaken, als speciale opdrach ten en uitvorsen van streek-histori- sche gegevens". Er wordt weieens gevraagd of het rally-rijden gezien de toename van het verkeer, niet uit de tijd is en in feite verboden moet worden. De uitzetter van een rit zal trachten de grote wegen zoveel mogelijk niet te gebruiken, gevaarlijke kruispunten te mijden en het zo te regelen dat opstopping in het verkeer niet zal voorkomen. Aanrijdingen en schade tijdens ritten behoren dan ook tot de uitzonderingen. Het is ook opval lend dat in het drukke seizoen de polderwegen die bereden worden door rally-rijders zo rustig ,zijn. Over de speciale sfeer, de spannin gen de rijdersmentaliteit tijdens de ritten kan de heer Sturm veel veel meer zeggen, maar, zo zegt hij, dit zijn zaken die men beter zelf kan proeven, meemaken en ondervin den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13