Aart Staartjes: genoe van gesubsidieerd toneel Nieuw gevoel Ie koop. radio televisie Willi» Kritische kabouter Bijbelverteller Vrije vogel Opvoedend RTV-pakket over ontwikkelingshulp Fhilishave 90 Super met 90 sleuven méér. Je moet m voelen. PHILIPS LUCKY LUKE: Bootrace op de Missisippi SUSKE EN WISKE: De kale kapper \J\W\JLS /-»>-/ 1 JUINI 17/ Het aantal afvallige acteurs stijgt met de dag. De een na de ander stapt uit de veilige schoot van de gesubsidieerde toneel- muze, om het op het riskante pad van de vrije produkties verder te proberen. En dat geldt niet alleen voor van hun publiek ver zekerde topacteurs als Guus Her- mus of de via zijn tv-bitterkoek- jes ook niet onbemiddelde Ton van Duinhoven. Ook steeds meer jonge acteurs die zich nog niet als ster aan ons toneelfirma- mentje hebben vastgezet, durven dat risico aan. Eén van hen is de acteur Aart Staartjes. Waarom verkies je een onzekere toekomst boven een zeker bestaan als acteur met dankzij subsidie ook nog artistieke vrijheden? Dat vroe gen we Aart Staartjes, 33 vader van drie kinderen en Uiterlijk het mid den houdend tussen een kritische kabouter en een slimmerd met voortdurende pretlichtjes in zijn ogen. „Moet jie luisteren. Het toneêlbe- zoek Iuopt niet achteruit, het dondert achteruit. Voor mij is toneel zoals dat nu te zien is voorgoed voorbij. Het is net een soort folklore, dat met veel subsidie iin stand wordt gehouden. Het leeft niet meer bij en voor de mensen. Als je zoiets zegt wordt er altijd geroepen „Maar die en die voorstelling dan? Die hebben ze toch maar 100 keer gespeeld en daar kwamen" zoveel mensen". Goed maar da,n heb je een voorbeeld Een uitzondering die door zijn kwaliteit eruit springt, maar verder alleen maar die algemene teru ;amg be wijst". Wat zou dam het alternatief moeten zijn? Hoe kom je als toneel speler weer „bij de mensen"? „Ik geloof dat We een andere vorm moe ten vinden, dat we toneel voor een (ADVERTENTIE) begenadigd acteur loslaten. Indertijd is im de muziek de „popmuziek" ontstaan. Dat was een revolutie. Nu heb je mensen als Frank Zappa, voor mij hèt voorbeeld hoe het wel kan. Hij heeft een nieuwe vorm gevonden Een theatervoorstelling waarin een heleboel kan en waar publiek voor is." Nu gaat Aart Staar tjes dus „De brand in de Jonge Jan" spelen. Een stuk van Herman Heij- ermans indertijd geschreven voor topacteur Henri de V ries. Solo torn eel voor een begenadigd acteur die er maar liefst 7 verschillende rollen in moet vertolken. Bijna alles in com plete monoloog. De Vries toerde er Europa en zelfs Amerika mee af en in d-e Nederlandse taal ontstond een staande uitdrukking „jongejammen" Later deed Willem van Capellen dat nog eens over, terwijl enkele jaren geleden de gekwelde Vlaamse ac teur Julie-n Schoenaerts voor de te levisie Heijermans' zevenklapper liet ontploffen. Is zo'n stuk v-ali- manstheater nu een antwoord op de bestaande toneel situatie? „Heijer mans heeft in elk geval een authen tieke vorm van toneel geschreven die zeer dicht bij het publiek stond. Duidelijk een soort niet-intellectueel theater. Hij is de „zangeres zonder naam" van het toneel en als zodanig erg bruikbaar om een verloren pu bliek terug te winrien. Ik sta trou wens nog helemaal aan het begin van mijn voorbereidingen. Ton Len- siink zou de jonge Jan voor me gaan regisseren maar de tweede acteur die de officier vain justitie speelt heb ik nog niet. Gesteld dat bet allemaal niet lukt met Heijermans wat ga je dan doen? Televisie. Dat vind ik een geweldig medium, hele maal van deze tijd. Ik begrijp niet dat er zoveel op televisie wordt afgegeveh. Waarom zou bet erg zijn als de mensen er voor thuis blijven? De televisie in ons land is helemaal niet zo slecht. Het publiek wordt er in elk geval wel door bereikt. Ten slotte moet. je bedenken dat ik met wat ik al voor de televisie doe zo'n gemiddelde kijkdichtheid van an derhalf miljoen mensen heb" Inderdaad kan Aart Staartjes er zeker van zijn dat bij door de tele visie bij een groot publiek bekend is geworden en zeker niet door rol len in stukken als Ann Jellicoe's „The knack" of 't nieuwe „De Spra- kelozen" van Lod-ewijk de Boer. Als een wat hippe bijbelverteller maak te hij de Nederlandse jeugd op zon dagmiddag bekend met het bo-ek der boeken,terwijl bet met programma's als „Wat je zegt dat ben je zelf" en „Zo vader, Zo zoon" een duidelijke tv-persoonlijkhoid is geworden. „Het voordeel van televisie, is dat er voor de mensen begrijpelijke en herken bare personality's gekweekt worden. Voor mezelf zie ik dat met zo. Je wordt bekend en omdat je geaccep teerd bent kun je daarmee ook veel gaan doen. Ook dingen die de men sen niet meteen van je zouden ver wachten". Zou Staartjes dain eerder en liever zo'n „personality" zijn dan „acteur"? „Natuurlijk zijn al die tv- persoomlijkheden ook acteurs. Een Willen Duijs is een perfect acteur. Hij beeft een rol gecreëerd die bij miljoenen aanslaat, die jongens van de actualiteitenrubrieken zijn het ook ti' 4- xMiimSmwii AART STAARTJES maar kijken of hel lukt tjes tot nu toe gemaakt heeft over heerst het didactische opvoedende element. Is dat toeval? „Nee ik zou best van alles willen doen, maar je kan jezelf toch niet helemaal ver loochenen. Ergens wil je toch probe ren de mensen een beetje progres siever te maken. Een van de leukste dingen die ik bijvoorbeeld gedaan heb was een co-productie tussen de UNWRA, IKOR en Wereldraad van Kerken. Het onderwerp was de Pa lestijnse vluchtelingenkinderen in Libanon en Syrië. Twee films voor de Nederlandse televisie en een in ternationale film. Ik moest de boel presenteren, maar daar komt weinig van terecht als je geen woord Ara bisch spreekt. Mijn werk bestond in de praktijk dan ook voornamelijk uit bet bij elkaar krijgen van ver gunningen om hier en daar te mo gen filmen en om dit of dait te mogen doen. Fijn werk". maar op de vorm van dat cijfer ging werken, achter elkaar, warm. warm op die 3 „inzoomen". Een program ma over melk, waarbij je als kijker gewoon betrokken raakt. Zoiets moest je nou met toneel theater of wait dan ook kunnen doen. Het hele maal geprogrammeerd bij de mensen brengen, het aan ze verkopqn. Dat doen wij niet We zitten in een theater en de mensen moeten maar naar ons toekomen". Jan Blokker iemand had programma nieuws". Ze ander acteur eens dat hij zeggen „Goed „Achter het er alleen een nen. Het voor deel is dat die mensen acteur zijn zonder aan de vorm van het toneel vast te zitten, zonder mee te lopen in het ambtenarenkorps dat het ei genlijke toneel aan het worden is". „Die scheidingslijnen liggen hier jammer genoeg zo vast. Als acteur moet je woorden opzeggen die een ander voor je geschreven heeft. Van een cabaret-groep als „Neêrlauds hoop in bange dagen" (een geweldig stel dat voor mij een uniek voorbeeld is van hoe het wel kan) wordt al gezegd „Leuk, maar het is geen cabaret meer". Dat is waanzin. In Amerika zouden ze al een film gemaakt hebben met Wil lem Duys in de hoofdrol. Ha ha". In de televisieprogramma's die Staar- Het mooiste voorbeeld van een stuk opvoeding in een uniek pro gramma is voor mij het Amerikaan se „Sesame street" dat ik in Bussum gezien tyeb. De opdracht van de makers was: er is een enorm aantal kinderen in krottenwijken van ste den als Chicago, New Orleans, Los Angeles, die niet naar school gaan. Maak een televisie-programma voor die kinderen, waarin je ze les geeft in rekenen, taal etc. Maar maak het zo, dat die kinderen bLijven kijken. Zo, dat ze er speciaal de tv voor Daar zijn een aantal re- aan gaan zitten, teke- en filmers. Die zijn •kopen als zeeppoe- N. Dat vind ik iets je moet voorbij gaan aan je eigen ijdelheden. Maak maar eens zo'n programma over re kenen voor kinderen die geen cijfer kennen. Ik heb zo'n film over het cijfer 3 gezien waarbij de camera al Niettemin ligt er het feit, dat er hard gewerkt wordt over en gedok terd aan een nieuwe toneelopzet. Het voorbeeld van de Amsterdamse schouwburg en haar bespeling is overduidelijk. „Ja, maar ik geloof niet dat ze daar ook maar iets mee opschieten. Een programma als „La byrinth" onder Peter Schat, dat leek er op. Daarin werd duidelijk naar een andere, eigentijdse vorm ge zocht". Maar daar was dan toch wel subsidie voor i nodig „Natuurlijk kun je subsidie niet missen bij het ont wikkelen van iets niieuws. Maar er was publiek voor „Labyrinth". Meer publiek zelfs dan men verwacht had. Als men gewend is aan derge lijke producties, aan die andere vorm, moet het zo worden dat die subsidie kan vervallen." Aard Staar tjes, niet voor niets eens de „vrije vogel" van de Fabeltjeskrant, zit met een maag vol kritiek op de toneelsituatie van dit ogenblik en met een hoofd vol ideeën voor de toekomst. Ze Zijn niet allemaal even duidelijk ontwikkeld, maar hij is tenminste bereid een stap te doen, een stap waarbij hij de veilige sub sidie en daardoor een vast inkomen laat schieten voor een groot aantal vraagtekens. Hij begint plotseling te lachen. „Vreemd, als je er aan denkt wat je over vijf jaar doet. Dat kan vain alles zijn. Gek idee". NEDERLAND I: NOS 18.45 (kleur) TIM EN DE LEEUW (Zie toelichting) 18.55 (kleur) JOURNAAL AVRO 19.05 TOPPOP 20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS 20.21 PEYTON PLACE 21.10 (kleur) SPECIAL: FRANK SINATRA JR. MET FAMILIE EN VRIENDEN 22.00 AVRO'S TELE VIZIER-MAGA ZINE 22.50 (kleur) JOURNAAL. NOS 22.55 SLUITING NEDERLAND II NOS 18.45 (kleur) TI MEN DE LEEUW (Zie toelichting) 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.05 DEN HAAG VANDAAG 19.10 (kleur) VRIJ UIT KRO 19.30 (kleur) FELIX DE KAT 19.38 (kleur) HET VERRE WESTEN 20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS 21.21 'KRO-WIELERRONDE 21.10 (kleur) PAUL VLAANDE REN 22.00 (kleur) LODYNSKI'S VLOOI ENMARKT 22.35 (kleur) JOURNAAL. NOS 22.40 SLUITING. DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) ALLES OF NIETS 21.00 (kleur) LA STRATEGIA DEL RAGNO Italiaanse speelfilm uit 1970. 22.45 (kleur) JOURNAAL, KOM- MENTAAR EN WEERBERICHT 23.05 SLUITING DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE 20.15 (kleur) DE SPORTSPIEGEL 21.00 (kleur) DEPARTEMENT S „Als de vis wil bijten". 21.50 (kleur) ZWARTE KUNST 22.20 (kleur) JOURNAAL, WEER BERICHT EN KOMMENTAAR 22.35 NACHTSTUDIO 0.10 SLUITING FRANKRIJK (Rijssel) 12.30 MIDI CHEZ VOUS 13.00 JOURNAAL 13.20 TéLé-VILLAGES 13.43-13.46 BEURSBERICHTEN 14.05-14.46 en 16.30-18.00 SCHOOL TELEVISIE 18.30 NIEUWS 18.35 VIVRE AU PRéSEN'l" 18.55 VOOR DE KLEUTERS 19.00 REGIONAAL NIEUWS 19.20 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 19.25 RIEN QUE LA VéRITé 19.40 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 19.45 JORNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 FEUILLETON 20.30 DAKTARI 21.20 LES él'OILES DE LA CHA' SON 22.00 MEDISCHE UITZENDING 23.20-23.35 JOURNAAL SELGIë (Nederlands) 18.00 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.05 (kleur) SKIPPY 18.30 TIENERKLANKEN 19.05 DE TOEKOMST VAN ONt VERLEDEN 19.35 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.43 MEDEDELINGEN 19.45 NIEUWS 20.10 WACHTWOORD 20.40 (kleur) SPELEN ME' VUUR 22.10 SCHATTEN OP ZOLDER 22.50 NIEUWS BElGIë (Frans) 18.05 NIEUWS IN HET KORT 18.10 TV CLUB JUNIOR 18.25 AFFICHES 18.55 BéBé ANTOINE 19.00 LA DEMOISELE D'AVIG NON 19.30 LË MONDE DES FORMES 19.40 WEERBERICHT 19.45 JOURNAAL 20.10 (kleur) JOUR DE NOCES 21.20 L'ENFANT ET NOUS 22.30 JOURNAAL Dinsdag 1 juni HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12,41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar...) 14.05 (S) Lich te grammofoonmuziek. 14.30 (S) In terlokaal: muzikaal middagmagazine. (16.00-16.02 Nieuws). Overheids voorlichting: 17.00 Sociologische as pecten van de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek van Raymundo Debrot met drs. R.A. Romer. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Finale Kin derzangfestival. 17.45 Hai!: jeugd! programma Politieke Partijen; 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Licht ensemble met solisten. 19.45 (S) Lichte grammofoonmuziek. 20.00 (S) Klassieke en moderne orkestwer ken (gr). 21.25 Week van de Koor zang: moderne koormuziek. 21,55 We hebben alle begrip, hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Niéuws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Reis- óogst: toeristisch magazine. 23.15 (S) Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M EN FM 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw, 12.40 Knipperlicht: wekelijks verkeersma- gazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. NOS: 13.30 Den Haag van daag. 13.35 Spiegel van België: mu ziek en nieuws van onze zuiderbu ren. 14.05 Jazz uit het Historisch Archief. 14.30 (S) Het Promenade- orkest: amusementsmuziek. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: een rubriek over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, waarin om: 15.10 (S) Nieuwe grammofoonpla ten, met toelichting; 16.00 Nieuws; 16.03 (S) Internationale Gitaardagen 1971; 16.45 (S) Spaanse Muziek van de 13e tot de 20e eeuw: 18e-eeuwse kamermuziek. 17.15 (S) Week van de koorzang: Eindilovens vocaal dubbelkwartet, 17.30 Trefpunt: dis cussierubriek voor actuele zaken. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Licht orkest en zangsolist. 18.55 (S) Jeugd en ritme. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond, geva rieerd programma met om: 19.35 Caribia: muziek uit Suriname en de Nederlandse Antillen; 20.00 Geluk kig in het spel: licht programma met veel muziek en een prijsvraag; 21.00 (S) Zomertoer: lichte muziek; 21.30 Herengracht drie-drié-acht; 22.00 (S) Jazz Spectrum. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Radiojownaal. NOS: 22.55 Zin-tUig nr. 42: Gewaarwordingen van en over mensen die zich uiten op podi um en doek, in atelier en boek, buiten het Nederlandse taalgebied. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Bec ker Show. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: rijp en groen op alle toeren. (17.00 Nieuws). BRUSSEL (NED. UITZ.) 324 M 12.00 Nieuws, .mededelingen en SOS-berichten. 12.08 Tuinbouwkro niek. 12.15 Muziekprogramma. 12.5f Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en toneelagenda, 13.20 Dans muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Geva rieerd programma. (15.00 Nieuw - 16.00 Nieuws en beursberichten) 17.00 Nieuws. 17,15 Voor ,oudei luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Verkeersinformaties. 18.45 Spor;. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws en actualiteiten. 19.40 Romantische mu ziek. 19.45 Klankbeeld. 19.55 Ro mantische muziek. 20.00 Grammo- l'oonplatenprogramma. 22.00 Nieuws en De Zeven Kunsten. 22.20 Jazz muziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Stem mige muziek. 23.40-23.45 Nieuws. VOOR het basisonderwijs wordt via radio en televisie begin volgend jaar een onderwijs-leerpakket over ontwikkelingssamenwerking uitge zonden. Dit project komt tot stand onder verantwoordelijkheid van de protestants-christelijke en rooms-ka- tholieke basisstichtingen van de NOT (Nederlandse Onderwijs Tele visie, en de KRO en de NCRV, en in samenwerking met de nationale commissie ontwikkelingsstrategie '70-'80. Het is voor het eerst in ons land, dat radio en televisie bij een dergelijk project betrokken zijn. Het multimediale onderwijs-leer pakket omvat vijf schoolradio-uit zendingen, vier schooltelevisie-uit zendingen, een dia-serie en schrifte lijk materiaal voor onderwijzenden en leerlingen. Het pakket is bedoeld voor de hoogste klassen van het basisonderwijs. Verwacht wordt, dat 150.000 scholieren de eerste serie lessen over ontwikkelingssamenwer king zullen volgen. Daarbij gaat het er om bij de leerlingen het verlan gen te vergroten naar rechtvaardig heid en menselijke solidariteit, en hun zo een gelegenheid te bieden aan de verlangens vorm te geven en iets van hun eigen verantwoorde' lijkheid in deze te ontdekken. (ADVERTENTIE) A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13