/flik
w
Open doek voor
werkende jeugd
ViscontiDood in Venetië
Praag beleeft 14e partycongres voor de
tweede maal
--a
ERKOPEN
(Re)creëren
LEEFWERELD VAN JONGEREN
A
W
LOON IN
DE MIST
kunst
cultuur
i
rt,weetu alles??
-~M
I
okje ter wereld.
ntie-adres
invullen)
iS
Den Bosel
heeft
weer wat
Sch's
in
f ¥iarm
de V.S.
De piano
van
Je jeugd
Je zult
hoofd
f Sorteel I
zijn
Maar boek
UITSTOTING
„VRIENDSCHAP"
door
greetbuchner
DINSDAG 25 MEI 1971
wil alles maar dan ook
car,
U,
33.
I
I
I
I
I
I
I
in envelop aan: DAF, I
oven
Xj
Made in Holland.
lefoon 2749.
51.
s proefrit.
ingen. Dealer voor Walcheren.
uid- en Noord-Beveland.
54.
u, uiterlijk 14 dagen van
de bon, aan onze afdeling
ische opgaven kunnen niet
s in Nederland en België
gebracht. Buiten Nederland
g in rekening gebracht,
ings-acceptgirokaart. Wij ver-
an gebruik te maken.
idanks een stipte verzending,
:hte toeristencentra, vooral in
per maand per week
)St
oassing is.
t/ m
sending vermelden.
Den Bosch heeft weer wat.' Dat is,
geloof ik, een uitdrukking die nogal
eens gehanteerd wordt. Positief be
doeld als reclame-slogan, zal deze
uitdrukking in de provincie nog wel
eens negatief geslaakt worden. Toen
drie jaar geleden bij het afscheid
van burgemeester Lambooy b. en
w. van Den Bosch met schouwburg
plannen van Fledderus op tafel
kwam zijn daar in De Stem harde
noten over gekraakt, hetgeen nogal
wat vervloekingen heeft opgeleverd.
Nu ligt er een fraai uitgegeven rap
port op tafel „Recreatief Centrum
s-Hertogenbosch" dat door de
Bossche kunstraad (zo heet dat in
stituut daar nog) werd uitgegeven.
Daar zitten wat binnen-stedelijke
politieke aspecten in verwerkt, die
de. provincie koud zullen laten (het
is geen provinciehuis); anderzijds
bevat dit geschrift een aantal ele
menten die zeker voor kennisname
ran belang zijn voor iedereen, die
zich. om het ruim te zeggen, bezig
houdt met het welzijnsbeleid.
Op de eerste plaats is het een
model voor alle cultuur-, kunst-,
welzijns- en weet ik veel raden, die
onze steden, regio's en agglomeraties
langzamerhand rijk worden. Dit is
een rapport, dat „het" bestuur niet
zonder meer voor kennisname in de
kast der rapporten kan bijzetten.
Het is een goed doordacht stuk, dat
getuigt van een zinvolle democrati
sche inspraak. Daarom alleen al be
velen we het alle geïnteresseerden
aan om het te bestuderen. Op de
tweede plaats heeft de inhoud ervan
weinig te maken met de, onlangs op
deze plaats gesignaleerde, cultuur
padvinderij van de nieuwe „bouw
pastoors" van deze tijd, die overal
culturele centra neerzetten, waarvan
de kubieke inhoud over dertig jaar
even slecht zal functioneren als nu
die van onze kerkgebouwen.
„Als het alleen maar zou gaan om
pragmatische benadering van de ge
geven omstandigheden zouden de te
genstellingen tussen de inzichten
van de kunstraad en gemeentebe-
stuur vrij gemakkelijk opgelost
kunnen worden. Er is echter ook
een kloof tussen de ideële uitgangs
punten van beide partijen," lees je.
Voorzien van talrijke schetsen en
citaten worden dan de ideële uit
gangspunten van de raad toegelicht.
„Tenslotte zal creëren naast recre-
ren steeds meer actueel worden. De
tegenstellingen daartussen zullen
grotendeels verdwijnen". Een citaat
van Henri van Lier, die daarbij
uitgaat van een „biologisch" model,
waarin verschillende functies door
één orgaan vervuld worden. Dat
lijkt wat abstract, maar wie bijvoor
beeld de culturele ellehde in een
stad als Breda volgt en de tegen
strijdige krachten in Zeeland (van
overkoepelende organen en mondig
wordende plaatsen met het streven
naar eigen culturele statussymbolen)
ziet, zal iets proeven van de nood
zaak die in deze gedachte vervat
ligt.
In het rapport wordt voorgesteld
tie nu zwevende plannen van Fled
derus (die zoals bekend inmiddels is
overleden) niet onder te brengen bij
een ander bureau (Kraay vanger
maar om een prijsvraag uit te
schrijven. Doel: het bestaande Casi
no en de omgeving (Parade) tot een
totaal-(re)creatief centrum op pa
pier te krijgen. Dat is dan misschien
een zuiver Bossche zaak, maar alge
mener is de juiste opstelling van de
raad daarbij: „De kunstraad acht
alternatieve ovedheidsplannen, die
een echte keuze mogelijk maken,
erg belangrijk voor een goed functi
oneren van de democratie. Maar al
te dikwijls is in het verleden door
zeer kleine groepen bekokstoofd hoe
zich in een bepaalde stad het cultu
rele leven zou moeten ontwikkelen.
Een prijsvraag levert alternatieve
ideeën op; geeft de mogelijkheid tot
een keus en wekt de interesse van
de Vargerij op. Die zal dan zeker de
stembus weten te vinden".
De universiteit van Californië te
Berkeley heeft in samenwerking
met de Nederlandse regering een
leerstoel in de Nederlandse taal, let
terkunde en cultuur, ingesteld. Met
ingang van het nieuwe cursusjaar,
dat in september begint, zal het nu
mogelijk zijn er een volledige studie
Nederlands te volgen tot en met de
te vergelijken Nederlandse graad
van doctorandus. Het ligt in de bei-
doeling van de universiteit in de
zeer naaste toekomst ook promoties
mogelijk te maken waardoor de
Amerikaanse ph.d.-graad in de Ne
derlandse taal en letterkunde (te
vergelijken met een Nederlandse
doctor in de letteren) behaald kan
worden. Tot hoogleraar is benoemd
dr. Johan Pieter Snapper, een tot
Amerikaan genaturaliseerde Neder
lander. Snapper werd in 1935 in
Naaldwijk geboren. Na emigratie
van de hele familie in 1949 kreeg
Snapper zijn universitaire opleiding
in Amerika, waar hij in 1966 aan de
universiteit van Californië te Los
Angeles promoveerde in Duitse let
terkunde van de 18e eeuw, met als
bijvak Nederlandse volkskunde.
Snapper werd kort na zijn promotie
hoogleraar aan de universiteit van
Californië te Berkeley in de 18e
eeuwse Duitse literatuur en Neder
landse taal en letterkunde. Onder
zijn supervisie steeg het aantal stu
denten Nederlands van 9 tot 124. De
universiteitsbibliotheek van Berke
ley bezit al ongeveer 80.000 boeken
in het Nederlands, Engels en andere
talen op het gebied van de Neder
landse letterkunde, taal, geschiede
nis, filosofie, theologie, geografie,
enz. De afdeling moderne Neder
landse literatuur, waarvoor dr.
Snapper sinds zijn benoeming in
1966 ruim 22.000 dollar (80.000 gul
den) voor nieuwe aankopen uitgaf,
wordt als de beste in de Verenigde
Staten beschouwd. De stuwende
kracht achter de leerstoel is het
Nederlands informatie bureau (NIB)
te San Francisco, onder leiding van
H.F. van den Broek. Cursussen in de
Nederlandse taal en letterkunde
werden ingesteld waar men er maar
belangstelling voor kon kweken. In
de dertien westelijke Amerikaanse
staten, waar het NIB van San Fran
cisco de voorlichting over Nederland
verzorgt, zijn nu negen cursussen
Nederlands. Per jaar breken een
300-tal westamerikaanse studenten
hun tong over de sch's en de eu's en
de ui's. Er wordt overigens nog op
een 20-tal andere universiteiten in
Amerika Nederlands gedoceerd.
Er is onlangs door een statenlid
van de provincie Noord-Brabant een
nogal merkwaardige vraag gesteld:
Zijn de artistieke prestaties van to
neel-werkgroep Proloog evenredig
aan de te verlenen subsidies? Het
beste antwoord zou zijn om de man
maar eens een dagje te laten wer
ken met Proloog op een of andere
school. Hij zou dan misschien niet
naar zijn gevoel erg artistiek
bezig geweest zijn, maar achteraf
ervaren, dat hij wel (bek-af) crea
tief bezig geweest was. Het afgelo
pen jaarverslag van Proloog en het
bekendmaken van plannen voor het
komende seizoen getuigen in ieder
geval nog van een verfrissende
„aanpak" van onze opgroeiende
jeugd, dat je zou wensen dat er een
soortgelijke speelgroep zou bestaan
voor hen, die zich volwassen noe
men. In ieder geval is het wenselijk
dat iedereen, die met jeugd te ma
ken heeft kennis neemt van deze
plannen en contact zoekt met de
sociaal-pedagogische afdeling van
Proloog (040-61007). In tegenstelling
met Zeeland, gebeurt dit vanuit
West-Brabant nog veel te weinig.
Het nieuwe repertoire zal een lo
gische en organische voortzetting
vormen van de activiteifen van Pro
loog in de laatste jaren. De verde
ling in produkties voor het basison
derwijs-, de onder-, midden- en bo
venbouw blijft gehandhaafd-. Er
wordt geprobeerd om zo intens mo
gelijk aansluiting te vinden bij de
leef- en ideeënwereld van het jeug
dig publiek en daarvoor een discus
sieplateau te kunnen vormen. Daar
naast zal het aantal activiteiten met
de jeugd (speeluren, creatief spel,
discussie, simulatiespel etc.) sterk
toenemen.
Nieuw is, dat Proloog het ko
mende seizoen een programma zal
brengen voor de zogenaamd werken
de jongeren. „Samenwerking" is de
werktitel van een programma, dat
zal ontstaan uit een werkperiode
van twee maanden tussen acteurs en
een aantal levensscholen. Daarna
kan het voor en met andere groepen
gespeeld worden in vormings- en
jeugdcentra.
Ook nieuw is het programma, dat
Proloog op verzoek van de Stichting
voor Kunstzinnige Vorming (NSItV)
en het Katholiek Pedagogisch
Centrum (KPC) maakt over de ver
anderende taak van de hoofdonder
wijzer in de nieuwe opvatting over
het basisonderwijs. Dit programma
zal gespeeld worden gedurende een
aantal applicatiecursussen voor
hoofden van scholen, terwijl ook de
verwachting bestaat, dat leerlingen
van pedagogische en sociale acade
mies daarvoor interesse zullen heb
ben.
9 Voor de 5e en 6e klas van de
lagere scholen is gepland Jan Klaas-
sen en de chauffeur. Een spel (col
lage van alle mogelijke theaterele
menten), geschreven en geregisseerd
door Karei Eykman en Aart Staart
jes- Het programma kan gevolgd
worden door speeluren, simulatie
spel, media-keuze of een onderwijs
project.
9 voor de groep van 13-15-jarigen
twee activiteiten: „Je hebt 't" (een
musical vol ritme en klimaat van
eigentijdse popmusie life
waarbij de overgang naar een ande
re school centraal staat) en een
simulatie-programma (in plaats van
toneel vóór de kinderen, nu toneel
mèt de kinderen).
O Voor de leeftijdsgroep van 15-
18 jaar twee voorstellingen. De een
zal iets moderner en moeilijker zijn
en voor kleinere groepen worden
gespeeld dan de andere, die duide
lijk aansluit bij de meer traditionele
stroming van vorige voorstellingen
als „Jeugdproces" en „Een geboren
leugenaar". Van Peter Weiss wordt
nu gespeeld „Het gezang van de
Lusitanische bullebak". Aan de hand
van de koloniale praktijken in An
gola en Mozambique wordt via dit
stuk een handgreep geboden voor
ieraren geschiedenis, aardrijkskunde
etc. om in hun onderwijs daarop
voort te borduren. De jonge Duitse
-auteur Renke Korn schreef het an
dere stuk „Partners"; een aantal
korte schetsen, die bepaalde aspec
ten van het naast elkaar leven van
verschillende groepen in onze maat
schappij, duidelijk en humoristisch,
aan de orde stellen.
De vraag naar lesuren, creatief
spel, leiding van cursussen, drama
tische vorming etc., zowel binnen- als
buitenschools, neemt sterk toe. Pro
loog zal daarom in het komende
seizoen over een drietal medewer
kers beschikken, die voor dit werk
gekwalificeerd zijn.
Een paar cijfers over het afgelo
pen jaar tenslotte. In totaal werden
626 lesuren van de scholen volge-
maakt. Het aantal jeugdige deelne
mers bedraagt ca. 120.000 per jaar.
Aantal voorstellingen": Alexanders
Santenkraam (50), De Kneep (15);
Een geboren leugenaar (18); De
laatste Bloem of de torenflat van
Babel (49); Hij, zij en de anderen
(65); Vrijheid? (57); Afbraak (19).
Verder 355 speeluren voor de 5e en
de 6e-klassers van het basisonder
wijs, 72,- voor onderhouw voortgezet
onderwijs en 199 diverse lesuren. Er
is verder geëxperimenteerd met een
grotere medezeggenschap van de
medewerkers en meer inspraak van
het jeugdige publiek en het onder-
wijskader bij het samenstellen van
de programma's.
Iedereen, die pianoles gehad
heeft, zit wel met KUHLAU- EN
CLEMENTI jeugdtrauma's. Dat bloe
dige geoefen op b.v. de Clementi-
etudes...! Er is echter een plaat ver
sohenen, die je van deze jeugdfrus
traties in één klap kan bevrijden.
Aan de ene kant staat het piano
concert van Kuhliau (in c maj. opus
7), 'dat weiswaar al-le herinneringen
oproept aan zijn sonatines, maar an
derzijds zo attractief is, dat het
rationele element in zijn werk heer
lijk verteerbaar wordt. Een speelse
romantiek, die een beetje op Beet
hoven lijkt (die er heel zwaarder
tegenaan ging staan) en een preten
tieloos, maar wel geheid musiceren.
Het pianoconcert in C maj. van de
menti is briljanter (wat Mozarti-
aans) en geschreven on de laat-
Italiaanse klassieke stijl. Het getuigt
van een schijnbare onbevangenheid,
zo dat j.e er met zoveel plezier naar
kunt luisteren als je jeugd-,,vervloe
kingen" van deze componist groot
waren. Dat moet u dan zelf maar
bepalen. Felicja Blu&nental speelt de
beide concerten voorbeeldig (waar
mee niet „schools" is bedoeld) sa
men met Respectievelijk het Salz-
burger/ Symfonie Orkest (o.l.v.
Guschlbauer) en het Praags Nieuw
Kamerorkest (o.l.v. Zedda). Toch
eens letten op het label TURNA-
BOUT TV-S 34375.
Wanneer je een plaat ziet, die
als titel heeft „HUNDERT MAN
NER SINGEN" en daarbij leest, dat
dit het Ettens Mannenkoor is dan
gaat men als streekgenoot nog meer
geïnteresseerd dan anders zitten
luisteren. Wanneer je dan echter op
de achterkant van de hoes leest dat
het hier gaat om het mannenkoor
van het dorpje Etten (Gld.) vlakbij
de Duitse grens dan wordt de inte
resse al wat minder- En als je dan
de hele plaat hebt afgeluisterd dan
is er van de oorspronkelijke belang
stelling niet zo vreselijk veel meer
over. Want hoe aardig het ook is,
dat een dorpje met maar tweedui
zend inwoners een zo groot koor
opbrengt, dat betekent nog niet, dat
deze vorm van gemeenschappelijke
vrije tijdsbesteding ook kwalitatief
zo goed is. De klank van het koor is
ruig. Dat is niet zo erg in een
nummer als „De Vrolijke Wande
laar", maar in wat romantischer
liederen is het een hinderlijke zaak.
Een plaat, die de liefhebbers van
koorzang waarschijnlijk weinig be
vrediging zal schenken. Te beluiste
ren op DECCA 6412 - 101.
Dik Bogarde en Silvano Mangano, wachtend op uw reactie.
Donderdag' 27 mei gaat te Rotter
dam de lie film van Visconti DEATH
IN VENICE (Dood in Venetië)
in Nederland in prémière. Hoewel
de baten van deze première voor het
fonds tot behoud van Venetië zullen
zijn en koningin Juliana erbij zal
zijn, is hier geen sprake van een
aardige toeristische film. Visconti
schreef, samen met Nicola Dadaluco,
het scenario naar het gelijknamige
boek van de bekende auteur Thomas
Mann. De moeilijke hoofdrol van
Gustav Aschenbach wordt vertolkt
door de, van origine, Nederlands-
Belgische acteur Dirk Bogarde.
De Duitse componist-dirigent
Aschenbach is ingestort en zoekt
rust in Venetië. Hij ergert zich aan
velen maar in het hotel maakt een
Pools gezin veel indruk op hem; de
moeder, drie dochters, een gouver
nante, maar met name de 15-jarige
zoon Tadzio. „Je bent bang voor elk
contact" heeft zijn vriend hem eens
verweten. Een was er een mevrouw
Aschenbach en een dochtertje. Het
hele verhaal concentreert zich ver
der met name op het heen en weer
geslingerd worden van Aschenbach
door zijn genegenheid voor deze
jongen. He meet zich een schijnbare
jeugd aan en het lijkt dat kunst en
kunstenaar bij hem weer in balans
zijn. Maar hij knapt steeds verder
af- Als hij tenslotte, alleen op het
strand, de jongen als een soort Her-
mesfiguur in de branding ziet staan,
sterft hij. Dit alles speelt ,zich af
tetgen o.a. de muzikale achtergrond
van Mahlers derde en vijfde symfo
nie en een cholera-epidemie in de
stad.
Voor Bogarde is dit de volgende
rol na „The Damned", maar zijn rol
als getrouwde man met homofiele
neigingen in „Victim" betekende
reeds een kentering in zijn carrière
(voorheen romantisch idoel o.a. in de
,,doctor"-serie). Tadzio wordt ge
speeld door de jonge Zweed Björn
Andressen, die voorheen slechts een
bescheiden rolletje had in „A Love
Story'. Verder speelt o.a. nog mee
Silvan a Mangano als Tadizio's moe
der.
Visconti, de 'oudste van de grote
drie, met Fellini en Antoniond, is
inmiddels alweer met zijn 12e en
13e film bezig: „Het portret van een
onbekende" naar het levensver
haal van Puccini en een film
over het leven van Marcel Proust.
eindredactie
henk egbers
(Van onze redactie buitenland)
PRAAG. In Praagi begint vandaag voor de tweede maal het 14de
congres van de Tsjechoslowaakse communistische partij. Het eerste
werd in augustus 1968 in het geheim in de Tsjechoslowaakse hoofd
stad gehouden, onmiddellijk na de inval van Warschaupact-troepen.
Onder sterke Russische druk echter verklaarden de Tsjechoslowaakse
leiders dit congres ongeldig, al waren de gedelegeerden voor het
merendeel liberalen en als zodanig aanhangers van Alexander Dub-
ccck gekozen conform de partij-regels.
namelijk ook de intelligentsia te
worden opgevoerd.
De resultaten van het congres van
de Slowaakse communistische partij,
kunnen volgens waarnemers als be
wijs dienen diat de „finish", die dit
14e congres moet zijn, geen specta
culaire wijziging met zich zal bren
gen. Enige sensatie kan men mis
schien beleven aan de vermoedelijke
uitstoting uiit de partij van het vroe-
Hoewel dit tweede congres ogen
schijnlijk niets meer van doen heeft
met zijn eerste uitgave valt er toch
oog een duidelijk verband te leggen,
met name wat betreft de sfeer
waarin en het doel waarmee het
wordt gehouden. Politieke waarne
mers in Wenen en Praag verwach
ten dat dit congres een definitief
einde gaat maken aan het proces
van „zuiv ering-normalisatie-consoli-
datie" dat de Tsjechoslowaakse com
munistische partij sinds de „Praagse
lente" heeft gekend. Het land zou
resoluut worden verankerd binnen
de invloedssfeer van de Sovjet-Unie.
Enie.
De leiders van de partij hebben
zelf al herhaaldelijk aangekondigd -
en met name in de boodschap die ze
hun Russische collega's hebben ge
stuurd ter gelegenheid van de 26ste
verjaardag van de bevrijding door
het Russische leger - dat het con
gres „een einde zal maken aan een
moeilijke, ingewikkelde en toch
leerzame periode in het leven van
de Tsjechoslowaakse communisti
sche partij". Er mag ook rekening
mee houden - partijleider Gustav
Husak heeft het twee weken gele
den nog eens gezegd op het congres
van de Slowaakse communistische
partij - dat het congres gevolgd zal
worden door een zekere mate van
liberalisering van het regiem. Daar
naast schijnt de ideologische strijd
tegen" de „onherstelbaren" en voor-
gere staatshoofd en partijleider An-
tonin Novotny en enkele andere ho
ge funktionarissen van de jaren
vijftig.
voor de toenmalige ontwikkeling
zou zijn opgehelderd. Als Novotny
wordt uitgestoten zou dat het hoog
tepunt van de consolidering beteke
nen. Tevens zou het een persoonlij
ke overwinning zijn voor Husak, die
in de jaren vijtdig tot de slachtof
fers van de terreurjustitie behoor
de.
Het is meer dan waarschijnlijk
dat de stabiliteit van de leidende
organen zoals het partij-presidium
en secretariaat zal worden bevestigd
en dat do ploeg die momenteel aan
de macht is daar zal blijven, onder
voorbehoud van enkele kleinere wij
zigingen.
Op het gebied van de buitenland
se politiek gelooft men dat dit con
gres wel in het teken zal staan
van de Russische-Tsjechoslowaakse
vriendschap, geproclameerd als een
onaantastbaar dogma. „Het leven",
zo schreef Husak onlangs in Rude
Pravo, „heeft ons een onwrikbare
ervaring gegeven: er bestaat geen
vrijheid, onafhankelijkheid en socia
lisme voor ons land zonder de Rus
sische-Tsjechoslowaakse vriendschap".
de
van de Tsjechoslowaken en op het
onderzoek naar een groeiende doel
matigheid van de economie.
Tenslotte nog een punit, waaraan
waarnemers nogal belang hechten.
Men verwacht dat het congres in
Praag als ideaal spreekgestoelte kan
dienen voor de Russische partijlei
der Breznjev, bijvoorbeeld om zijn
gedachten te preciseren over de in
het middelpunt van de belangstel
ling staande vermindering van de
troepen van Novo en Warschaupact
in Europa.
Het party lidmaatschap van Novot- Wat de economie betreft zal
ny en enige van zijn volgelingen congres goedkeuring moeten
Ir geven aan de richtlijnen voor het
was al in 1968 opgeschort tot hun vijfde vijfjarenplan, gebaseerd op
aandeel in de verantwoordelijkheid de verhoging van het levensniveau
NOVOTNY
HUSAK
Nu we weer midden in de roes
van de loonproblematiek zitten, ben
ik eens na gaan rekenen waar we
ons eigenlijk wel druk om maken. Dat
is maar een schietbietje in deen land
als het onze, waarin het ware loon,
dus datgene wat je overhoudtdat
gene waarover je vrij kunt beschik
ken, in een dichte nevel gehuld is.
Bij de lagere inkomens blijkt dat
men in feite véél méér verdient dan
men wel weet (ja écht waar als u
het niet gelooft dan moet u dat
lijstje er maar eens op nakijken)
bij de hogere dat men in feite maar
een heel klein beetje meer over
houdt. (zie boven)
Om mijn stelling te staven heb ik
twee meneren gekozen. Meneer A
en meneer B. A heeft een bruto
inkomen van 12.500 gulden per jaar,
B heeft een bruto inkomen van
25.000 gulden per jaar. Beiden zijn
ze getrouwd en hebben twee kinde
ren beneden de zestien die nog stu
deren. Als u die cijfers ziet dan
denkt u dat meneer B tweemaal
zoveel verdient als meneer A. Nou
zet dat maar rustig uit 't hoofd.
Daar is niets van waar. Naar mijn
bescheiden mening is de onwetend
heid omtrent het reële inkomen van
de buurman de feitelijke reden van
zoveel onrust. Hier komt dan mijn
cijferwerk waarop u best kritiek
mag hebben.
Ik heb een en ander naar beste
weten en zelfs met behulp van een
belastingdeskundige opgesteld. Al
thans voorzover het de belasting be
treft. Verder mag al dit gecijfer in
z'n totaliteit misschien hier en daar
voor correctie vatbaar zijn, in grote
lijnen blijft het de bittere waarheid
oftewel een bewijs voor de mistigste
van alle mistige loonopbouwstelsels
die je maar kunt verzinnen!
BELASTING: Inclusier kinderbij
slag, exclusief verwervingskosten,
AOW e.d. betaalt meneer A over zijn
inkomen 927 gulden belasting. Voor
meneer B is dat, precies op dezelfde
manier uitgerekend 3.946 gulden be
lasting. Waarmee we dus tot een
verschil komen van 3190 gulden net
to ten gunste van meneer A. Hij
hoeft dat immers niet te betalen,
AOW: Volgens een deskundige
betaalt meneer A 1.100 gulden AOW
en meneer B 1.919 gulden AOW
waarmee we tot een verschil van
819 gulden netto komen tussen A en
B ten gunste van A.
WAO, WW, WG en dergelijke heb
ik niet precies op kunnen doeken.
Daarvoor kon ik de juiste getallen
niet vinden maar als ik het verschil
tussen A en B op 300 gulden netto
schat per jaar dan zit ik vast wel in
de buurt.
ZIEKTEKOSTEN: De heer A. valt
onder de loongrens en betaalt dus
verplichte ziekteverzekering. De
heer B moet zich vrijwillig verzeke
ren. Laten we gemakshalve aanne
men dat ze beiden hetzelfde bedrag
per jaar hiervoor betalen. Er is na
melijk moeilijk een vergelijking te
maken omdat de verzekeringskosten
op prijwillige basis enige verschillen
vertonen. We nemen dus aan dat ze
beiden hetzelfde bedrag per jaar
kwijt zijn. Meneer A heeft hiervoor
óók de tandarts, de huisarts, de
medicijnen en een goed deel van
prothesekosten (brillen etc.) vrij.
Meneer B moét al deze kosten uit
eigen zak betalen en dat is dan
naar schatting per jaar per persoon
minstens 200 gulden. Bij elkaar dus
800 gulden per jaar voor zijn gezin.
Samenvattend 800 gulden netto ten
gunste van meneer A.
SCHOOLGELD: Voor twee kinde
ren betaal je schoolgeld naar je
inkomen. Dat zal dan, naar schat
ting voor twee kinderen, al gauw
200 gulden per jaar maken ten gun
ste van meneer A.
WOONKOSTEN: Meneer A woont
in een rijtjeshuiswoningwetwoning,
mèt doorzonkamer 7,50 meter lang
en vier slaapkamers boven. Tuintje
vóór en achter. Meneer B woont in
vrijwel hetzelfde huis, twee straten
verder maar in een wrije-sectorwo-
ning, omdat hij niet in aanmerking
kwam voor een woningwetwoning
vanwege zijn inkomen. A betaalt
voor zijn woningwetwoning 150 gul
den per maand, B voor vrijwel een
identiek huis 300 gulden. Verschil
150 gulden per maand voor hetzelfde
woongenot. Per jaar is dat 1800
gulden netto ten gunste van A.
OPTELSOM: Tellen we al de be
dragen die meneer A ófwel niet
hoeft te betalen omdat zijn inko
men laag is, ófwel min of meer
cadeau krijgt (lagere huur, lager
schoolgeld) bij elkaar op, dan ver
schilt het inkomen van A en B netto
7109 gulden ten gunste van meneer
A.
Zou hij dit bedrag inderdaad netto
over willen houden, dan zou hij
minstens één en een derde maal zo
veel als dit bedrag extra moeten ver
dienen zijnde ongeveer 9355 gulden.
Waarmee het feitelijke verschil tus
sen de twee lonen die eerst in een
verhouding van één staat tot twee
stonden 3145 gulden geworden is.
En de moraal van dit verhaal:
verkijk je in ons land nimmer op
het inkomen van je buurman. Het is
in feite ófwel véél hoger, ófwel véél
lager dan 't lijkt.