/flik w Open doek voor werkende jeugd ViscontiDood in Venetië Praag beleeft 14e partycongres voor de tweede maal --a ERKOPEN (Re)creëren LEEFWERELD VAN JONGEREN A W LOON IN DE MIST kunst cultuur i rt,weetu alles?? -~M I okje ter wereld. ntie-adres invullen) iS Den Bosel heeft weer wat Sch's in f ¥iarm de V.S. De piano van Je jeugd Je zult hoofd f Sorteel I zijn Maar boek UITSTOTING „VRIENDSCHAP" door greetbuchner DINSDAG 25 MEI 1971 wil alles maar dan ook car, U, 33. I I I I I I I in envelop aan: DAF, I oven Xj Made in Holland. lefoon 2749. 51. s proefrit. ingen. Dealer voor Walcheren. uid- en Noord-Beveland. 54. u, uiterlijk 14 dagen van de bon, aan onze afdeling ische opgaven kunnen niet s in Nederland en België gebracht. Buiten Nederland g in rekening gebracht, ings-acceptgirokaart. Wij ver- an gebruik te maken. idanks een stipte verzending, :hte toeristencentra, vooral in per maand per week )St oassing is. t/ m sending vermelden. Den Bosch heeft weer wat.' Dat is, geloof ik, een uitdrukking die nogal eens gehanteerd wordt. Positief be doeld als reclame-slogan, zal deze uitdrukking in de provincie nog wel eens negatief geslaakt worden. Toen drie jaar geleden bij het afscheid van burgemeester Lambooy b. en w. van Den Bosch met schouwburg plannen van Fledderus op tafel kwam zijn daar in De Stem harde noten over gekraakt, hetgeen nogal wat vervloekingen heeft opgeleverd. Nu ligt er een fraai uitgegeven rap port op tafel „Recreatief Centrum s-Hertogenbosch" dat door de Bossche kunstraad (zo heet dat in stituut daar nog) werd uitgegeven. Daar zitten wat binnen-stedelijke politieke aspecten in verwerkt, die de. provincie koud zullen laten (het is geen provinciehuis); anderzijds bevat dit geschrift een aantal ele menten die zeker voor kennisname ran belang zijn voor iedereen, die zich. om het ruim te zeggen, bezig houdt met het welzijnsbeleid. Op de eerste plaats is het een model voor alle cultuur-, kunst-, welzijns- en weet ik veel raden, die onze steden, regio's en agglomeraties langzamerhand rijk worden. Dit is een rapport, dat „het" bestuur niet zonder meer voor kennisname in de kast der rapporten kan bijzetten. Het is een goed doordacht stuk, dat getuigt van een zinvolle democrati sche inspraak. Daarom alleen al be velen we het alle geïnteresseerden aan om het te bestuderen. Op de tweede plaats heeft de inhoud ervan weinig te maken met de, onlangs op deze plaats gesignaleerde, cultuur padvinderij van de nieuwe „bouw pastoors" van deze tijd, die overal culturele centra neerzetten, waarvan de kubieke inhoud over dertig jaar even slecht zal functioneren als nu die van onze kerkgebouwen. „Als het alleen maar zou gaan om pragmatische benadering van de ge geven omstandigheden zouden de te genstellingen tussen de inzichten van de kunstraad en gemeentebe- stuur vrij gemakkelijk opgelost kunnen worden. Er is echter ook een kloof tussen de ideële uitgangs punten van beide partijen," lees je. Voorzien van talrijke schetsen en citaten worden dan de ideële uit gangspunten van de raad toegelicht. „Tenslotte zal creëren naast recre- ren steeds meer actueel worden. De tegenstellingen daartussen zullen grotendeels verdwijnen". Een citaat van Henri van Lier, die daarbij uitgaat van een „biologisch" model, waarin verschillende functies door één orgaan vervuld worden. Dat lijkt wat abstract, maar wie bijvoor beeld de culturele ellehde in een stad als Breda volgt en de tegen strijdige krachten in Zeeland (van overkoepelende organen en mondig wordende plaatsen met het streven naar eigen culturele statussymbolen) ziet, zal iets proeven van de nood zaak die in deze gedachte vervat ligt. In het rapport wordt voorgesteld tie nu zwevende plannen van Fled derus (die zoals bekend inmiddels is overleden) niet onder te brengen bij een ander bureau (Kraay vanger maar om een prijsvraag uit te schrijven. Doel: het bestaande Casi no en de omgeving (Parade) tot een totaal-(re)creatief centrum op pa pier te krijgen. Dat is dan misschien een zuiver Bossche zaak, maar alge mener is de juiste opstelling van de raad daarbij: „De kunstraad acht alternatieve ovedheidsplannen, die een echte keuze mogelijk maken, erg belangrijk voor een goed functi oneren van de democratie. Maar al te dikwijls is in het verleden door zeer kleine groepen bekokstoofd hoe zich in een bepaalde stad het cultu rele leven zou moeten ontwikkelen. Een prijsvraag levert alternatieve ideeën op; geeft de mogelijkheid tot een keus en wekt de interesse van de Vargerij op. Die zal dan zeker de stembus weten te vinden". De universiteit van Californië te Berkeley heeft in samenwerking met de Nederlandse regering een leerstoel in de Nederlandse taal, let terkunde en cultuur, ingesteld. Met ingang van het nieuwe cursusjaar, dat in september begint, zal het nu mogelijk zijn er een volledige studie Nederlands te volgen tot en met de te vergelijken Nederlandse graad van doctorandus. Het ligt in de bei- doeling van de universiteit in de zeer naaste toekomst ook promoties mogelijk te maken waardoor de Amerikaanse ph.d.-graad in de Ne derlandse taal en letterkunde (te vergelijken met een Nederlandse doctor in de letteren) behaald kan worden. Tot hoogleraar is benoemd dr. Johan Pieter Snapper, een tot Amerikaan genaturaliseerde Neder lander. Snapper werd in 1935 in Naaldwijk geboren. Na emigratie van de hele familie in 1949 kreeg Snapper zijn universitaire opleiding in Amerika, waar hij in 1966 aan de universiteit van Californië te Los Angeles promoveerde in Duitse let terkunde van de 18e eeuw, met als bijvak Nederlandse volkskunde. Snapper werd kort na zijn promotie hoogleraar aan de universiteit van Californië te Berkeley in de 18e eeuwse Duitse literatuur en Neder landse taal en letterkunde. Onder zijn supervisie steeg het aantal stu denten Nederlands van 9 tot 124. De universiteitsbibliotheek van Berke ley bezit al ongeveer 80.000 boeken in het Nederlands, Engels en andere talen op het gebied van de Neder landse letterkunde, taal, geschiede nis, filosofie, theologie, geografie, enz. De afdeling moderne Neder landse literatuur, waarvoor dr. Snapper sinds zijn benoeming in 1966 ruim 22.000 dollar (80.000 gul den) voor nieuwe aankopen uitgaf, wordt als de beste in de Verenigde Staten beschouwd. De stuwende kracht achter de leerstoel is het Nederlands informatie bureau (NIB) te San Francisco, onder leiding van H.F. van den Broek. Cursussen in de Nederlandse taal en letterkunde werden ingesteld waar men er maar belangstelling voor kon kweken. In de dertien westelijke Amerikaanse staten, waar het NIB van San Fran cisco de voorlichting over Nederland verzorgt, zijn nu negen cursussen Nederlands. Per jaar breken een 300-tal westamerikaanse studenten hun tong over de sch's en de eu's en de ui's. Er wordt overigens nog op een 20-tal andere universiteiten in Amerika Nederlands gedoceerd. Er is onlangs door een statenlid van de provincie Noord-Brabant een nogal merkwaardige vraag gesteld: Zijn de artistieke prestaties van to neel-werkgroep Proloog evenredig aan de te verlenen subsidies? Het beste antwoord zou zijn om de man maar eens een dagje te laten wer ken met Proloog op een of andere school. Hij zou dan misschien niet naar zijn gevoel erg artistiek bezig geweest zijn, maar achteraf ervaren, dat hij wel (bek-af) crea tief bezig geweest was. Het afgelo pen jaarverslag van Proloog en het bekendmaken van plannen voor het komende seizoen getuigen in ieder geval nog van een verfrissende „aanpak" van onze opgroeiende jeugd, dat je zou wensen dat er een soortgelijke speelgroep zou bestaan voor hen, die zich volwassen noe men. In ieder geval is het wenselijk dat iedereen, die met jeugd te ma ken heeft kennis neemt van deze plannen en contact zoekt met de sociaal-pedagogische afdeling van Proloog (040-61007). In tegenstelling met Zeeland, gebeurt dit vanuit West-Brabant nog veel te weinig. Het nieuwe repertoire zal een lo gische en organische voortzetting vormen van de activiteifen van Pro loog in de laatste jaren. De verde ling in produkties voor het basison derwijs-, de onder-, midden- en bo venbouw blijft gehandhaafd-. Er wordt geprobeerd om zo intens mo gelijk aansluiting te vinden bij de leef- en ideeënwereld van het jeug dig publiek en daarvoor een discus sieplateau te kunnen vormen. Daar naast zal het aantal activiteiten met de jeugd (speeluren, creatief spel, discussie, simulatiespel etc.) sterk toenemen. Nieuw is, dat Proloog het ko mende seizoen een programma zal brengen voor de zogenaamd werken de jongeren. „Samenwerking" is de werktitel van een programma, dat zal ontstaan uit een werkperiode van twee maanden tussen acteurs en een aantal levensscholen. Daarna kan het voor en met andere groepen gespeeld worden in vormings- en jeugdcentra. Ook nieuw is het programma, dat Proloog op verzoek van de Stichting voor Kunstzinnige Vorming (NSItV) en het Katholiek Pedagogisch Centrum (KPC) maakt over de ver anderende taak van de hoofdonder wijzer in de nieuwe opvatting over het basisonderwijs. Dit programma zal gespeeld worden gedurende een aantal applicatiecursussen voor hoofden van scholen, terwijl ook de verwachting bestaat, dat leerlingen van pedagogische en sociale acade mies daarvoor interesse zullen heb ben. 9 Voor de 5e en 6e klas van de lagere scholen is gepland Jan Klaas- sen en de chauffeur. Een spel (col lage van alle mogelijke theaterele menten), geschreven en geregisseerd door Karei Eykman en Aart Staart jes- Het programma kan gevolgd worden door speeluren, simulatie spel, media-keuze of een onderwijs project. 9 voor de groep van 13-15-jarigen twee activiteiten: „Je hebt 't" (een musical vol ritme en klimaat van eigentijdse popmusie life waarbij de overgang naar een ande re school centraal staat) en een simulatie-programma (in plaats van toneel vóór de kinderen, nu toneel mèt de kinderen). O Voor de leeftijdsgroep van 15- 18 jaar twee voorstellingen. De een zal iets moderner en moeilijker zijn en voor kleinere groepen worden gespeeld dan de andere, die duide lijk aansluit bij de meer traditionele stroming van vorige voorstellingen als „Jeugdproces" en „Een geboren leugenaar". Van Peter Weiss wordt nu gespeeld „Het gezang van de Lusitanische bullebak". Aan de hand van de koloniale praktijken in An gola en Mozambique wordt via dit stuk een handgreep geboden voor ieraren geschiedenis, aardrijkskunde etc. om in hun onderwijs daarop voort te borduren. De jonge Duitse -auteur Renke Korn schreef het an dere stuk „Partners"; een aantal korte schetsen, die bepaalde aspec ten van het naast elkaar leven van verschillende groepen in onze maat schappij, duidelijk en humoristisch, aan de orde stellen. De vraag naar lesuren, creatief spel, leiding van cursussen, drama tische vorming etc., zowel binnen- als buitenschools, neemt sterk toe. Pro loog zal daarom in het komende seizoen over een drietal medewer kers beschikken, die voor dit werk gekwalificeerd zijn. Een paar cijfers over het afgelo pen jaar tenslotte. In totaal werden 626 lesuren van de scholen volge- maakt. Het aantal jeugdige deelne mers bedraagt ca. 120.000 per jaar. Aantal voorstellingen": Alexanders Santenkraam (50), De Kneep (15); Een geboren leugenaar (18); De laatste Bloem of de torenflat van Babel (49); Hij, zij en de anderen (65); Vrijheid? (57); Afbraak (19). Verder 355 speeluren voor de 5e en de 6e-klassers van het basisonder wijs, 72,- voor onderhouw voortgezet onderwijs en 199 diverse lesuren. Er is verder geëxperimenteerd met een grotere medezeggenschap van de medewerkers en meer inspraak van het jeugdige publiek en het onder- wijskader bij het samenstellen van de programma's. Iedereen, die pianoles gehad heeft, zit wel met KUHLAU- EN CLEMENTI jeugdtrauma's. Dat bloe dige geoefen op b.v. de Clementi- etudes...! Er is echter een plaat ver sohenen, die je van deze jeugdfrus traties in één klap kan bevrijden. Aan de ene kant staat het piano concert van Kuhliau (in c maj. opus 7), 'dat weiswaar al-le herinneringen oproept aan zijn sonatines, maar an derzijds zo attractief is, dat het rationele element in zijn werk heer lijk verteerbaar wordt. Een speelse romantiek, die een beetje op Beet hoven lijkt (die er heel zwaarder tegenaan ging staan) en een preten tieloos, maar wel geheid musiceren. Het pianoconcert in C maj. van de menti is briljanter (wat Mozarti- aans) en geschreven on de laat- Italiaanse klassieke stijl. Het getuigt van een schijnbare onbevangenheid, zo dat j.e er met zoveel plezier naar kunt luisteren als je jeugd-,,vervloe kingen" van deze componist groot waren. Dat moet u dan zelf maar bepalen. Felicja Blu&nental speelt de beide concerten voorbeeldig (waar mee niet „schools" is bedoeld) sa men met Respectievelijk het Salz- burger/ Symfonie Orkest (o.l.v. Guschlbauer) en het Praags Nieuw Kamerorkest (o.l.v. Zedda). Toch eens letten op het label TURNA- BOUT TV-S 34375. Wanneer je een plaat ziet, die als titel heeft „HUNDERT MAN NER SINGEN" en daarbij leest, dat dit het Ettens Mannenkoor is dan gaat men als streekgenoot nog meer geïnteresseerd dan anders zitten luisteren. Wanneer je dan echter op de achterkant van de hoes leest dat het hier gaat om het mannenkoor van het dorpje Etten (Gld.) vlakbij de Duitse grens dan wordt de inte resse al wat minder- En als je dan de hele plaat hebt afgeluisterd dan is er van de oorspronkelijke belang stelling niet zo vreselijk veel meer over. Want hoe aardig het ook is, dat een dorpje met maar tweedui zend inwoners een zo groot koor opbrengt, dat betekent nog niet, dat deze vorm van gemeenschappelijke vrije tijdsbesteding ook kwalitatief zo goed is. De klank van het koor is ruig. Dat is niet zo erg in een nummer als „De Vrolijke Wande laar", maar in wat romantischer liederen is het een hinderlijke zaak. Een plaat, die de liefhebbers van koorzang waarschijnlijk weinig be vrediging zal schenken. Te beluiste ren op DECCA 6412 - 101. Dik Bogarde en Silvano Mangano, wachtend op uw reactie. Donderdag' 27 mei gaat te Rotter dam de lie film van Visconti DEATH IN VENICE (Dood in Venetië) in Nederland in prémière. Hoewel de baten van deze première voor het fonds tot behoud van Venetië zullen zijn en koningin Juliana erbij zal zijn, is hier geen sprake van een aardige toeristische film. Visconti schreef, samen met Nicola Dadaluco, het scenario naar het gelijknamige boek van de bekende auteur Thomas Mann. De moeilijke hoofdrol van Gustav Aschenbach wordt vertolkt door de, van origine, Nederlands- Belgische acteur Dirk Bogarde. De Duitse componist-dirigent Aschenbach is ingestort en zoekt rust in Venetië. Hij ergert zich aan velen maar in het hotel maakt een Pools gezin veel indruk op hem; de moeder, drie dochters, een gouver nante, maar met name de 15-jarige zoon Tadzio. „Je bent bang voor elk contact" heeft zijn vriend hem eens verweten. Een was er een mevrouw Aschenbach en een dochtertje. Het hele verhaal concentreert zich ver der met name op het heen en weer geslingerd worden van Aschenbach door zijn genegenheid voor deze jongen. He meet zich een schijnbare jeugd aan en het lijkt dat kunst en kunstenaar bij hem weer in balans zijn. Maar hij knapt steeds verder af- Als hij tenslotte, alleen op het strand, de jongen als een soort Her- mesfiguur in de branding ziet staan, sterft hij. Dit alles speelt ,zich af tetgen o.a. de muzikale achtergrond van Mahlers derde en vijfde symfo nie en een cholera-epidemie in de stad. Voor Bogarde is dit de volgende rol na „The Damned", maar zijn rol als getrouwde man met homofiele neigingen in „Victim" betekende reeds een kentering in zijn carrière (voorheen romantisch idoel o.a. in de ,,doctor"-serie). Tadzio wordt ge speeld door de jonge Zweed Björn Andressen, die voorheen slechts een bescheiden rolletje had in „A Love Story'. Verder speelt o.a. nog mee Silvan a Mangano als Tadizio's moe der. Visconti, de 'oudste van de grote drie, met Fellini en Antoniond, is inmiddels alweer met zijn 12e en 13e film bezig: „Het portret van een onbekende" naar het levensver haal van Puccini en een film over het leven van Marcel Proust. eindredactie henk egbers (Van onze redactie buitenland) PRAAG. In Praagi begint vandaag voor de tweede maal het 14de congres van de Tsjechoslowaakse communistische partij. Het eerste werd in augustus 1968 in het geheim in de Tsjechoslowaakse hoofd stad gehouden, onmiddellijk na de inval van Warschaupact-troepen. Onder sterke Russische druk echter verklaarden de Tsjechoslowaakse leiders dit congres ongeldig, al waren de gedelegeerden voor het merendeel liberalen en als zodanig aanhangers van Alexander Dub- ccck gekozen conform de partij-regels. namelijk ook de intelligentsia te worden opgevoerd. De resultaten van het congres van de Slowaakse communistische partij, kunnen volgens waarnemers als be wijs dienen diat de „finish", die dit 14e congres moet zijn, geen specta culaire wijziging met zich zal bren gen. Enige sensatie kan men mis schien beleven aan de vermoedelijke uitstoting uiit de partij van het vroe- Hoewel dit tweede congres ogen schijnlijk niets meer van doen heeft met zijn eerste uitgave valt er toch oog een duidelijk verband te leggen, met name wat betreft de sfeer waarin en het doel waarmee het wordt gehouden. Politieke waarne mers in Wenen en Praag verwach ten dat dit congres een definitief einde gaat maken aan het proces van „zuiv ering-normalisatie-consoli- datie" dat de Tsjechoslowaakse com munistische partij sinds de „Praagse lente" heeft gekend. Het land zou resoluut worden verankerd binnen de invloedssfeer van de Sovjet-Unie. Enie. De leiders van de partij hebben zelf al herhaaldelijk aangekondigd - en met name in de boodschap die ze hun Russische collega's hebben ge stuurd ter gelegenheid van de 26ste verjaardag van de bevrijding door het Russische leger - dat het con gres „een einde zal maken aan een moeilijke, ingewikkelde en toch leerzame periode in het leven van de Tsjechoslowaakse communisti sche partij". Er mag ook rekening mee houden - partijleider Gustav Husak heeft het twee weken gele den nog eens gezegd op het congres van de Slowaakse communistische partij - dat het congres gevolgd zal worden door een zekere mate van liberalisering van het regiem. Daar naast schijnt de ideologische strijd tegen" de „onherstelbaren" en voor- gere staatshoofd en partijleider An- tonin Novotny en enkele andere ho ge funktionarissen van de jaren vijftig. voor de toenmalige ontwikkeling zou zijn opgehelderd. Als Novotny wordt uitgestoten zou dat het hoog tepunt van de consolidering beteke nen. Tevens zou het een persoonlij ke overwinning zijn voor Husak, die in de jaren vijtdig tot de slachtof fers van de terreurjustitie behoor de. Het is meer dan waarschijnlijk dat de stabiliteit van de leidende organen zoals het partij-presidium en secretariaat zal worden bevestigd en dat do ploeg die momenteel aan de macht is daar zal blijven, onder voorbehoud van enkele kleinere wij zigingen. Op het gebied van de buitenland se politiek gelooft men dat dit con gres wel in het teken zal staan van de Russische-Tsjechoslowaakse vriendschap, geproclameerd als een onaantastbaar dogma. „Het leven", zo schreef Husak onlangs in Rude Pravo, „heeft ons een onwrikbare ervaring gegeven: er bestaat geen vrijheid, onafhankelijkheid en socia lisme voor ons land zonder de Rus sische-Tsjechoslowaakse vriendschap". de van de Tsjechoslowaken en op het onderzoek naar een groeiende doel matigheid van de economie. Tenslotte nog een punit, waaraan waarnemers nogal belang hechten. Men verwacht dat het congres in Praag als ideaal spreekgestoelte kan dienen voor de Russische partijlei der Breznjev, bijvoorbeeld om zijn gedachten te preciseren over de in het middelpunt van de belangstel ling staande vermindering van de troepen van Novo en Warschaupact in Europa. Het party lidmaatschap van Novot- Wat de economie betreft zal ny en enige van zijn volgelingen congres goedkeuring moeten Ir geven aan de richtlijnen voor het was al in 1968 opgeschort tot hun vijfde vijfjarenplan, gebaseerd op aandeel in de verantwoordelijkheid de verhoging van het levensniveau NOVOTNY HUSAK Nu we weer midden in de roes van de loonproblematiek zitten, ben ik eens na gaan rekenen waar we ons eigenlijk wel druk om maken. Dat is maar een schietbietje in deen land als het onze, waarin het ware loon, dus datgene wat je overhoudtdat gene waarover je vrij kunt beschik ken, in een dichte nevel gehuld is. Bij de lagere inkomens blijkt dat men in feite véél méér verdient dan men wel weet (ja écht waar als u het niet gelooft dan moet u dat lijstje er maar eens op nakijken) bij de hogere dat men in feite maar een heel klein beetje meer over houdt. (zie boven) Om mijn stelling te staven heb ik twee meneren gekozen. Meneer A en meneer B. A heeft een bruto inkomen van 12.500 gulden per jaar, B heeft een bruto inkomen van 25.000 gulden per jaar. Beiden zijn ze getrouwd en hebben twee kinde ren beneden de zestien die nog stu deren. Als u die cijfers ziet dan denkt u dat meneer B tweemaal zoveel verdient als meneer A. Nou zet dat maar rustig uit 't hoofd. Daar is niets van waar. Naar mijn bescheiden mening is de onwetend heid omtrent het reële inkomen van de buurman de feitelijke reden van zoveel onrust. Hier komt dan mijn cijferwerk waarop u best kritiek mag hebben. Ik heb een en ander naar beste weten en zelfs met behulp van een belastingdeskundige opgesteld. Al thans voorzover het de belasting be treft. Verder mag al dit gecijfer in z'n totaliteit misschien hier en daar voor correctie vatbaar zijn, in grote lijnen blijft het de bittere waarheid oftewel een bewijs voor de mistigste van alle mistige loonopbouwstelsels die je maar kunt verzinnen! BELASTING: Inclusier kinderbij slag, exclusief verwervingskosten, AOW e.d. betaalt meneer A over zijn inkomen 927 gulden belasting. Voor meneer B is dat, precies op dezelfde manier uitgerekend 3.946 gulden be lasting. Waarmee we dus tot een verschil komen van 3190 gulden net to ten gunste van meneer A. Hij hoeft dat immers niet te betalen, AOW: Volgens een deskundige betaalt meneer A 1.100 gulden AOW en meneer B 1.919 gulden AOW waarmee we tot een verschil van 819 gulden netto komen tussen A en B ten gunste van A. WAO, WW, WG en dergelijke heb ik niet precies op kunnen doeken. Daarvoor kon ik de juiste getallen niet vinden maar als ik het verschil tussen A en B op 300 gulden netto schat per jaar dan zit ik vast wel in de buurt. ZIEKTEKOSTEN: De heer A. valt onder de loongrens en betaalt dus verplichte ziekteverzekering. De heer B moet zich vrijwillig verzeke ren. Laten we gemakshalve aanne men dat ze beiden hetzelfde bedrag per jaar hiervoor betalen. Er is na melijk moeilijk een vergelijking te maken omdat de verzekeringskosten op prijwillige basis enige verschillen vertonen. We nemen dus aan dat ze beiden hetzelfde bedrag per jaar kwijt zijn. Meneer A heeft hiervoor óók de tandarts, de huisarts, de medicijnen en een goed deel van prothesekosten (brillen etc.) vrij. Meneer B moét al deze kosten uit eigen zak betalen en dat is dan naar schatting per jaar per persoon minstens 200 gulden. Bij elkaar dus 800 gulden per jaar voor zijn gezin. Samenvattend 800 gulden netto ten gunste van meneer A. SCHOOLGELD: Voor twee kinde ren betaal je schoolgeld naar je inkomen. Dat zal dan, naar schat ting voor twee kinderen, al gauw 200 gulden per jaar maken ten gun ste van meneer A. WOONKOSTEN: Meneer A woont in een rijtjeshuiswoningwetwoning, mèt doorzonkamer 7,50 meter lang en vier slaapkamers boven. Tuintje vóór en achter. Meneer B woont in vrijwel hetzelfde huis, twee straten verder maar in een wrije-sectorwo- ning, omdat hij niet in aanmerking kwam voor een woningwetwoning vanwege zijn inkomen. A betaalt voor zijn woningwetwoning 150 gul den per maand, B voor vrijwel een identiek huis 300 gulden. Verschil 150 gulden per maand voor hetzelfde woongenot. Per jaar is dat 1800 gulden netto ten gunste van A. OPTELSOM: Tellen we al de be dragen die meneer A ófwel niet hoeft te betalen omdat zijn inko men laag is, ófwel min of meer cadeau krijgt (lagere huur, lager schoolgeld) bij elkaar op, dan ver schilt het inkomen van A en B netto 7109 gulden ten gunste van meneer A. Zou hij dit bedrag inderdaad netto over willen houden, dan zou hij minstens één en een derde maal zo veel als dit bedrag extra moeten ver dienen zijnde ongeveer 9355 gulden. Waarmee het feitelijke verschil tus sen de twee lonen die eerst in een verhouding van één staat tot twee stonden 3145 gulden geworden is. En de moraal van dit verhaal: verkijk je in ons land nimmer op het inkomen van je buurman. Het is in feite ófwel véél hoger, ófwel véél lager dan 't lijkt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 7