19," Zweepslag voor de lauwheid van het christelijk geweten ONZE VADER Zaterdagbijlage van 22 mei 1971 Eeris per maand vullen zo'n duizend mensen de Keulse Antoniterkirche om er deel te nemen aan een opmerkelijke kerkdienst: het Politiek Avond gebed. Er zijn mensen die het hoofdschuddend de „Ho Tsji Minh-mis" noemen, maar een boeiende belevenis is het in ieder geval stellig. POllTISCHESjf NACHTGEBETIi.AMf RHEIN Etiket Onze vader fy Nationalisme Discussies iven - Marktstraat ht ruitjesshirt. Merk Trend. atoen.'Korte ;roen, bleu en it denim jeans. Goed strak trompen. Kleuren: bruin, ige. ■k Protestborden in de kerk, dat kan allemaal tijdens het „Politisches Nachtgebet" in de Keulse Antoniter- "ïircne. De teksten nemen ingeheide, valse axioma's op ie korrel, zoals de voorstelling van zaken dat Duitsland een land van dichters en denkers zou zijn. Het woord „Denker" is hier vervangen door „Henker", oftewel beul. Ook wordt de spot gedreven met de benaming „Deutsche Wertarbeit", die zelfs als ze door gast arbeiders wordt bedreven van betere kwaliteit zou zijn dan die van enig ander land. 4 ÉMf jê* U ir -r* -•*& r K I n 01 4.5.71, 20.30 Uhr MiJs.SM? 19.00 Uhr AntonltarkltcTei A r n h i m Mi. 5.5.71, 20.00 Uhr Wolburgisicerfe e "housen Ft 7.5.71, 20.00 Uhr Gemeindehoui Bergheim ■k Gastarbeiders zijn goed voor het opknappen van werkjes (straatvegen b.v.), waarvoor de eigen mensen passen. Een gelijke behandeling krijgen ze lang niet altijd foto boven. Hiernaast; Het Nationalisme was thema van de laatste gebedsdienst. Daartoe werd in de kerk het hiernaast afgebeelde „symbolische ge denkteken" opgericht. Ons kapitaal dat in het Westen zijt, Belastingvrij worde Uw investering, Uw winst kome, Uw koersen stijgen gelijk in Wallstreel alzo ook in Europa. Geef ons heden onze dagelijkse omzeï En verleng onze kredieten, Zoals ook wij uitstel geven aan onze schuldeisers, En leidt ons niet in het bankroet Maar verlos ons van de vakbonden. Want van U is de halve wereld en de macht en de rijkdom sedert tweehonderd jaar. Mammon! 'door PIET TUMMERS KEULEN Weggedoken tussen de hoge winkel paleizen aan wat al te bescheiden de Schildergasse heet, ligt in het hart van Keulen de Antoniterkirche. Onder haar fundamenten door raast zestien uren per etmaal het grote stadsverkeer door de vierbaans verkeers- tunnel. Links, rechts en tegenover haar biedt de consumptiemaatschappij haar overdaad te koop aan. Tussen de cosmopolitische pantoffel- paradeerders schuifelt een oorlogsinvalide met zijn orgeltje, dat aldoor hetzelfde deuntje piept. Hippe jongens en meisjes spreiden in 'n dozijn portieken een fluwelen lap op de grond en stallen de smaakvolle sieraden uit, die ze met een tangetje uit een rol zilverdraad buigen. Tegen dit decor anno 1911 staat de Antoniterkirche. Konden haar stenen sp-eken, dan zouden ze zich na zes eeuwen wel nergens meer over verbazen. Ook niet over hetgeen zich de laatste 2,5 jaar eens per maand in haar sombere binnenste afspee't, als zo'n duizend mensen de kerk vullen voor het deelnemen aan wat hoofdschuddend wel eens de „Ho Tsji Minh-rnis" wordt genoemd: het Politisches Nachtgebed oftewel het Politiek Avondgebed. Het is een kerkdienst, geleid door een groep geëngageerde christenen met verschillend etiket, die eigen gebedsteksten prefereren boven het opdreunen van teksten, waarvan de wezenlijke inhoud velen ontgaat. Hun „litanie van alle heiligen" is geen opsomming van namen van kerkvaders, die nooit een aktuele aanvulling krijgt. Op de gedragen liturgische melodieën der oorspronkelijke „litanie van alle heiligen" worden teksten gezongen als deze: VOORZANGER: Denk aan St.-Paulus. ALLENGod is met de nederigen. VDenk aan St.-Franciscus. ALLENGod is met de armen. VDenk aan Las Casus. ALLENGod is met de Indianen. V: Rosa Luxemburg. ALLENGod is met de rechtelozen. VFriedricli Engels. ALLENGod is met de werkenden. VDenk aan Martin Luther King. ALLENGod is met de zwarten. ï|g, VDenk aan Che Guevara. ALLENGod is met de ellendigen. V: Denk aan Tucholskl. ALLENGod Is met de blijmoedigen. Het Politisches Nachtgehet heeft mede door enkele televisie-uitzendingen een enorme publiciteit gekregen. In Rheinhausen en Arnhem wordt het Keulse voorbeeld thans gevolgd. Wat Arnhem betreft, daar is het de studentenpastor Wim Overdiep, die met een groep aan Sjaloom verwante medestanders eveneens het Politiek Avondgebed bidt, op precies hetzelfde tijdstip waarop dit in de beide Duitse steden gebeurt. Zij gebruiken nagenoeg dezelfde teksten, zij het met een kleine aanpassing aan de plaatselijke omstandigheden. In Duitsland bestaat grote vraag naar de teksten van het Politischer Nachtgebet. Ze worden door 1500 priesters en predikanten gebruikt als basis voor de zondagspreek, maar bij behoudende christenen vallen ze niet altijd even goed. Zoals dit bijtende „Onze Vader", dat nogal wat beroering wekte „Ons kapitaal dat in het Westen zijt. Belastingvrij worde Uw investering, Uw winst kome, Uw koersen stijgen, gelijk in Wallstreet alzo ook in Europa. Geef ons heden onze dagelijkse omzet En verleng onze kredieten, Zoals ook wij uitstel geven aan onze schuldeisers, En leid ons niet in het bankroet Maar verlos ons van de vakbonden. Want van U is de halve wereld en de macht en de rijkdom sedert twee honderd jaar. Mammon!" Thema van het laatstgehouden Politieke Avondgebed was „Het nationalisme". Daarin werd het Duitse nationalisme, -en alleen maar 't Duitse- dat tot twee wereldoorlogen met respectievelijk 2,4 miljoen en 5,7 miljoen doden leidde, op scherpe wijze gehekeld. Voor het altaar in de absis van de Antoniterkirche werd een symbolisch gedenkteken opgericht, versierd met nationale vlaggen, ter herdenking der gesneuvelden. De obligate en soms hypocriete toespraken die op gedenkdagen soms aan de voet van zulke gedenktekens door zwart gerokte heren onder neigende nationale vlaggen worden uitgesproken, werden scherp op de korrel genomen. Voorgerekend werd, hoeveel bekende industrieën tijdens ch tweede wereldoorlog hebben verdiend: Carl Zeiss 40,56 miljoen Mark, Krupp 800 miljoen Mark enz. Protest werd aangetekend tegen elke vorm van nationalisme, in de kiem beginnend bij het onschuldige „Deutschiand vor, noch ein Tor" („Duitsland naar voren, nog een goal") op het voetbalveld en eindigend bij de voorstelling, alsof het eigen land altijd en in elk opzicht superieur is aan andere landen zoals de toenmalige erfvijand Frankrijk of het vermaledijde Engeland. De felle, af en toe indrukwek kende protesten, dragen ook het merk van de eenzijdigheid en daar komt men bij de denkende mensen, die deze bijzondere kerkdiensten plegen te bezoeken, toch niet ver mee. Dat bleek de laatste keer duidelijk tijdens de discussies, die na afloop anderhalf uur lang in de Antoniterkirche werden gehouden. Er werd gevraagd om de lcwestie-Vietnam niet van één maar van alle kanten te belichten. Er weerklonk ook een tegenprotest tegen de intolerantie van het linkse establishment, dat verkondigers van een andere mening nauwelijks aan het woord liet komen. Er weerklonk twijfel aan het effect van een eenzijdig uit de NATO treden. Er werd geklaagd over de Pruisische manier van optreden van een bestuurslid van de bond van dienstweigeraars. Als fenomeen is het Politiek Avondgebed met al zijn tekortkomingen niettemin een boeiende belevenis, een zweepslag voor de alles accepterende lauwheid, een prikkel voor het zich christelijk noemende geweten. Om het met de woorden van een der organisatoren te zeggen „We zijn al geslaagd ais we überhaupt een discussie en een gewetensonderzoek op gang konden brengen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 1