Middelburg bindt MUZIEK OP STRAAT Holland Festival de bel aan... TOON (Korteweg) UIT ZEVENBERGEN ACTIEVE INZET NODIG OM MAATSCHAPPIJ TE VERANDEREN Paus Paulus in apostolisch schrijven aan kardinaal Roy: Muzikale slag in juni peilingen (&®Q00GdS)(9[!9 Rode Kruis bezint zich op hulp bij guerrilla-oorlog kunst cultuur 25 jaar stofzuiger akkoord Voor iedereen muziek wat Van u hoeft f boek j 't niet? Vakbeweging Gastarbeiders Inspraak Nieuwe problemen „KOSYGIN GEBRUIKTE „HOT LINE" VOOR HET EERST IN 1967" VRIJDAG 14 MEI 1971 0 POETRY INTERNATIONAL wordt van 1 tot en met 5 juni in de Rotterdamse Doelen voor de tweede keer georganiseerd. Dertig dichters uit twintig landen hebben laten we ten dait ze zullen deelnemen aan dit internationaal poëziefestival. Enkele namen: uit Oostenrijk: Ernst Jandl en Pr. Mayrooker, de Fransman Gui'ltevic, Tchicaya U Tam komt uit de Con-go, Moreno uit Argentinië, Taray uit Japan, Adrian Henry uit Engeland etc. Alles in het kader van het Knaakfestival. HET INTERNATIONALE BEI- AARDCONCOURS wordt op 26 juni voor de dertiende keer gehouden in Hilversum. Dirk Donker uit Sneek verdedigt de wisselbeker. Onder de deelnemers bevindt zich o.a. Piet Broerae uit Vlfesimgan. 0 EI heet een grote culturele ma nifestatie te Olst, waarvoor u met de pinksterdagen (29, 30 en 31 mei) kunt tekenen. Mevrouw A. v. Pa- gée-Selis, Lange Pustraat 16, Den Boscfh, weet er meer van; zij is de voorzitster van de stichting. Gezocht wordt tijdens deze dagen naar de relatie „straat en museum". Dat gaat in zes fases: amusement, humor en varvreemdieg, beklemming, manipu latie en verzet, bevrijding en creati viteit, bezinning en relativiteit- We tenschappelijk opgezet, maar alles behalve een dorre zaak. ANS WORTEL, ze kam er wat van, exposeert tot 6 juni in 't Mey- hiuis in Hetotond. 0 PREMIèRES van de balletten La Venta (BourmomvUle), Nachtedland (Rudi van Damtzig), Variamaitic (Hans van Manen) en Divertimento (Ledair) doop het Ballet van Vlaan deren kunt u zien op zaterdag 22 mei in de KVO te Antwerpen. 0 SATER, een nieuw opgerichte toneelgroep in Amsterdam en het literaire magazine Soma schreven een éénakterprijsvraag uit. Jury Nic Brink, Gerben Hellimga, D. Kooiman en Bram v. d. Vugt. Inzenden tot 1 augustus (Postbus 7229, Amster dam). Er ligt f 2000,- klaar voor mogelijke prijzen. TOPHITS in de boekenwereld de afgelopen maand: 1. E. Hazelhoff Koelszema: Soldaat van Oranje; 2. M. Toonder: 'k Wist niet dat ik het in mij had; 3. E. Sagal: Love Story; 4. Jan Mens: De Kleine Waarheid; 5. Amnie Romein-Verschoor: Omzien in CUBAANSE AFFICHES (300 stuks) hangen tot 6 juni in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Een tentoonstelling, die vorig jaar in Havanna is' samengesteld; sociaal maatschappelijk van strekking is en waarvan verreweg het grootste deel nog noodt in Europa te zien is ge weest. HET POOLS PANTOMIME The ater uit Wroclaw zal in het kader van het Holland Festival het Gilga- mes Epos hier brengen. Te zien o.a. op 24 juni in Eindhoven en op 29 juni in Middelburg. Een danstheater, dat zich speciaal toelegt op moderne verhalende balletten. Het schijnt ademloze spanning op te roepen. THEO VAN GEMERT (32), voetballer bij Rapid JC, Limburgia, Nederlands jeugdelftol, nationaal militair elftal etc. etc. is nu als bari ton gecontracteerd door het Stadthe- atar van Wuppertal. Op 16 augustus begint hij daar zijn cpera-oarriène in Veïdi's Macbeth. Zo zie je maar weer hoe de bal kaïn raUen. WAGNER-FESTSPIELE te Bay- teuth zijn dit jaar van 24 juli tot 27 augustus. Misschien voor u de moei te waard om in uw vakantieplannen op te nemen. Tensltte Festspiele met een wereldfaam, DAAN MANNEKE De tijd, dat in Middelburg een concert in het kader van het Hol land Festival, wegens gebrek aan belangstelling moest worden afge last, lijkt voorbij. In het kader van dit festival gaat er op 23, 24, 25 en 26 juni iets gebeuren, dat alle hoge- hoeden cultuur waarschijnlijk zal weg-spelen; iets „dat je in Breda of Utrecht niet hoeft te proberen", iets waarvan het hoog-gezetelde festival bestuur minzaam heeft kennis geno men; iets dat ongetwijfeld meer belangstelling zal trekken dan alleen bij de Walcherese bevolking. Het motto is simpel: „Muziek op straat". Waarom? „Het voorziet in een behoefte en het terrein is daar door de afdeling van „Jeugd en Muziek" de laatste jaren door experimenten die landelijk aandacht trokken bouwrijp gemaakt" De musicus-componist, de muzikale op pepper van dit experiment. Daan Manneke stroomt over van enthousi asme, wanneer hij over de plannen vertelt. Ab Van 't Veer, de stille muzikale stuwer achter Jeugd en Muziek in Middelburg straalt met heel zijn gezicht. Alle rustieke pleinen en markten van de stad, kerken, winkels, biblio theek en wandelgangen van het magnifieke Abddjcomplex worden voor 4 dagen één grote „concert zaal". Er wordt een variabel ensem ble van 20 man samengesteld (stu denten conservatoria Den Haag, Rot terdam, Nederlands Jeugdorkest, Zeeuws Jeugdorkest en Tilburgs conservatorium) die met strijk- en blaasinstrumenten, slagwerk, piano orgel, beiaard een workshop gaan vormen. Ze komen geen „concert" geven in het „kader van" voor idem „zoveel gulden", ze leggen zelfs f. 25,- toe en logeren bij de bewoners Verdèr klimt Jaques Maasse uit Utrecht achter de beiaard-speeltafel; de KMA-musious Klaas Hoeke ach ter de orgels, die de stad rijk is; komt Willem Beuker met zijn Dam- experiment van het Festival en wandelt de Antwerpse straatzanger Wannes van der Velde met zijn ensemble er rond. Het „instrument" van Daan Manneke is een bromfiets. Daarmee kart hij van het ene punt van de stad naar het andere om AB VAN 'T VEER alles te coördineren. Want overal zullen déze musici openbaar zitten te musiceren, studeren, improvise ren, zodat iedereen, die dat wil er desnoods met 'n eigen meegebracht instrument of al discussiërend - aan mee kan doen. Er zijn enkele vaste uitgangspun ten: Spatial music IV van Ton de Leeuw en Musica per 17 instrument: van Misha Mengelberg. Wat gaan ze daarmee doen? Ze moeten en willen het allemaal zelf ontdekken. „Het zal overal gonzen van muziek". De deuren van de kerken staan open (in-uit-situatie), zodat Hoeke, die graag experimenteert met componis ten als Kagel en Ligetti, maar ook Bach opgenomen zal worden in het totaal-gebeuren. Het kan zijn dat een gedeelte van het ensemble zich spontaan bij een0 orgel opstelt en mee gaat improviseren etc. etc. Dat geldt ook voor de beiaard, waaruit nu wel iets meer zal opklinken zijn dan een „Blauw geruite kiel' of kleuterliedjes. Voor het stadsdraal- orgel van stad gaat Manneke een boek prikken, waarbij hij zich laat inspireren door de muzikale draaior gel-vondsten van Beuker. Behalve Wannes van der Velde komt ook nog „Koperen Ko" uit Almelo om de totaal-mixer vol te maken, zodat zo veel mogelijk mensen zich overal muzikaal aangesproken voelen. „Het is de bedoeling, dat de viet dagen van muzikale openbare workshops uitmonden in één groot muzikaal nachtelijk gebeuren op za terdagavond", vertelt Ab Van 't Veer. Getracht wordt ook nog ande re expressiemedia in het project te integreren, zoals lichtprojeeties, speakers, films etc. „Het vergt veel studie om alles kloppend rond te krijgen", zegt Daan Manneke, „we werken in tijdsblokken. Het zal een hele kluif worden om alle variaties van lopend, zittend, en weet ik veel welke vorm, van musiceren door de hele stad heen te coördineren en telkens af te ronden. Maar we krij gen enorm veel medewerking van de besturen tot het lenen van de „babyfoons" van de politie toe" Het wordt geen intellectueel-, maar een smeuïg volksgebeuren, waarbij „het geweldig zou zijn" als het publiek op de meest onverwachte wijzen zich erbij betrokken gaat voelen op alle hoeken straten. Dat de VPRO daar tussendoor wiandelt om er op namen van te maken is een tweede, het belangrijkste is dat m Middel burg op deze wijze geprobeerd wordt op een geheel eigen wijze het Holland Festival tot een gebeurtenis voor iedereen te maken. Noteer het maar vast in uw agenda deze „muzi kale slag" in Middelburg. Het Belgisch Nederlands Cultureel Akkoord bestaat 25 jaar- Gisteren ingezet met een prijsuitreiking in Brussel. Het programma vermeldt verder onder anderen tentoonstellin gen in Laren, Utrecht, Antwerpen, Bussum en Amsterdam; concerten in Tongeren, Brussel en Amsterdam; wetenschappelijke films in het Eindhovense Evoluon en Nederland se films in Brussel; literaire bijeen komsten te Maastricht en Gent; wat heen en weer geschuif tussen Ne derlandse en Belgische jeugdtehui zen en universitaire weken te Gent, Bergen en Leiden. Het wordt alle maal heerlijk officieel en ambtelijk gehouden. Als dat culturele integra tie moet heten! Bovendien komen de naaste buren van België: de provin cies Zeeland, Brabant en Limburg aan dit officiële gedoe niet te pas. Alles speelt zich af „boven de Moer dijk", waar het Belgische volk toch nog steede een „pretjes-volk" is ge bleven. Enfin we zullen wel een paar maanden officieel aardig tegen elkaar doen in de hoogste kringen. Als troost een uitspraak van de Vlaamse schilder Landuit: „Er be staat een groot verschil tussen de Noord-Nederlandse en Vlaamse zienswijze met betrekking tot de kunst. Ik geloof, dat die situatie ook wel zc zal blijven. Jullie zullen jezelf altijd wel blijven krabben op een andere manier dan wij dat doen. De situatie is duidelijker geworden. Ik geloof, dat wij de Nederlander nu minder bekijken als verkoper van stofzuigers zoals wij hem vroe ger zagen". Anton Korteweg komt uit Zeven bergen. Hij werd er in 1944 gebo ren, Er komen méér mensen uit Zevenbergen en er zijn méér men sen in 1944 in Zevenbergen geboren. Die in 1944 geboren Zevenbergena ren zijn nu 26 of 27 jaar. Anton Korteweg is één van hen. Niks bij zonders. Waarom zijn naam dan tocli in de krant komt? Tja, dat is een lange geschiedenis, in de achttiende eeuw begonnen. Toen is de krant, zoals wij diie nu kennen, ontstaan. Ze is voortgeko men uit periodieken, vaak Spectator geheten, waarin aan het culturele leven ruime aandacht werd besteed. De mensen die zich op de een of andere Spectator hadden geabon neerd, wilden nu eenmaal graag le zen dat meneer A. of juffrouw Z. eene vertooning in zoveel bedrijven of eene poëzybundel had afgeschei den, Hoeddredakteuren zoals al tijd voldeden graag aan deze behoefte. In de loop der eeuwen is er met de krant heel wat gebeurt: ze werd dagblad en kwam van lie verlee toen iedereen zo'n beetje lezen en schrijven kon bij ieder een in de brievenbus terecht. Deze democratisering van de krant wij zigde haar inhoud op ingrijpende wijze: niet alleen die Schoone Kun sten minnende Mynheer of Joffer, maar ook vele anderen wilden graag in hun krantje lezen wiat ze wilde lezen. Wat er is gebeurd, zal duide lijk zijn: de Schoone Kunsten kwa men steeds meer in het verdom hoekje. Kunst is immers geen volks vermaak, maar een aangenaam spel w voor een kleine groep. Traditie en status (of is dat in dit geval hetzelf de?) zijn er de oorzaak van dat de dagbladen van vandaag nog altijd geen rigoureuze streep onder de kunstbespreking durven te zetten, hoewel menig hoofdredakteur het graag zou willen doen... Dankzij de achttiende-eeuwse Spectator staat vandaag de naam ANTON KORTEWEG in de krant. Van hem verscheen bij Meulenhoff, in de oederreeks, een dichtbundel onder de titel: „NIKS GEEN RO MANTIC AGONY" (1971). Dertig gedichten voor acht gulden en vijf tig cent. Teveel? Maar mensen toch, lees in deze bundel wat u altijd al wilde lezen: uw jeugd, uw opa („zeg maar Toon"), uw tante aan wie je de pest had, uw vreeze des Heeren in de vorm van een vader, die je over de knie legde, omdat je TIET had gebruikt, uw zuster („En je speelde vadertje en moedertje, dat wil zeggen doktertje en zuster tje en ging dan met ongewassen handen aan tafel"), uw schoolkame raad, die z'n pik liet zien („neuken lekker naaien mmm".), uw moeder wordt beschreven in deze bundel. Anton Korteweg heeft het voor u gedaan, terwijl u zelf met iets an ders bezig was. Wat zegt u? Van u hoeft het niet, u heeft geen bood schap aan uw jeugd? Maar er staat ook een anderssoortige reeks poëzie in deze bundel, terecht opgedragen aan Riekus Waskoiwsky, omdat deze reeks enige inspiratie uit „Tant pis pour le clown" (1966) heeft opge daan. Wat nu weer? Die Riekus Waskowsky is u niet bekend? Geeft niet, ook zonder hem kunt u bij Korteweg lezen dat Johann Martin Dühring op 27 oktober 1783 door de wagen van zijn vader werd overre den en „door de vader-met gebed en vertroosting-op het zalig uiteinde (werd) voorbereid". Nog niet ge noeg? Lees dan dit en beslis zelf: TOEN EN NU Vroeger in d'Efteling verdwaald kwam je al snel terecht tenminste na gebed en vonden pa en ma je wachten huilend bij Lange Nek die alles overzag. En nu, verdwaald op groter schaal, droom je amorfe stukjes dag maar aan el kaar, je wacht, handen in haar en mouwen, in de hoop dat er in godsnaam niemand is die naar je zoekt. WIM HUYSKENS. Van 29 mei tot en met 1 juni is er in Beverwijk een internationaal gi taarconcours, waar gestreden wordt om de Ida Presti wisselbeker. Op 30 mei laat een 40 man tellend mando line-orkest uit Molenschot en een gitaarensemble van 15 mensen uit Breda daar horen wat ze er van kunnen. Ook een Breda's duo alt blokfluit en gitaar dingt mee naar de prijzen. De grote man achter al deze muzikanten is de Bred an aar Benny Ludemann (29); geen onbe kende voor iedere liefhebber van een snaarinstrument. Behalve als di rigent van het mandoline-orkest is hij bekend als leraar klassiek gi taarspel aan de Bredase muziek school, is fluitist bij onder anderen de platen van Dimitri van Toren, Marie-Cecile Moerdijk, Coby Schei- er (radio), André v.d. Heuvel (plaat), vaste gitarist van Het Brabants Or- kest.-..kortom: te verwachten is dat Beverwijk resultaten te horen zal krijgen. „Hilversum-Bussum" trek ken hard aan hem, maar Benny blijft Bredanaar, tot genoegen van velen. eindredactie henk egbers (Van onze redactie buitenland) ROME Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van het verschijnen der encycliek „Re turn Novarum" heeft paus Pau lus een apostolisch schrijven ge richt aan kardinaal Roy als pre sident van de lekenraad en van de pauselijke commissie Justitia et Pax, zoals wjj gisteren al aan kondigden. Het pauselijke docu ment is een soort nieuwe 'ency cliek, waarin de paus de sociale leer van de kerk uiteenzet en stelling neemt tegenover de drin gendste sociaal-politieke prohle men van deze tijd. In het eerste hoofdstuk behandell de paus nieuwe maatschappelijke problemen zoals de urbanisatie, de jongeren en de positie der vrouw de werknemers, de slachtoffers var de omwentelingen, de discriminatie het emigratierecht, de werkgelegen heid, de massa-communicatiemidde len, de mens en zijn milieu. Uitvoe rig staat de paus stil bij de trek van het platteland naar de stad, een Probleem, dat zich vooral in de zuidelijke Landen en in Zuid-Ameri- ka voordoet. Hij werpt hierbij de' vraag op of men wel genoeg aan dacht besteedt aan de verbetering van-de leefsituatie op het platteland. In dit kader hekelt hij de consump- tiehraaftschappij,^ die veel onnodige goederen op de markt brengt, ter wijl veel mensen zelfs niet het noodzakelijke hebben. Het stadsleven heeft - zo zegt de paus - veel negatieve kanten. Daar ontbreekt het elkaar kennen van de kleinere gemeenschappen, daar ont breekt ook de burenhulp en daar ervaart de mens een nieuwe een zaamheid in de anonieme massa. Men ziet er hoe de menselijke waar digheid schipbreuk lijdt in crimina liteit, druggebruik en erotiek. Het is noodzakelijk, zo beklemtoont de paus, dat in de steden leefvormen ontwikkeld worden, waarin de mens zijn isolement weer kan opheffen en in relatie kan treden met zijn mede mens. In het kader hiervan gaat de paus ook in op het probleem der jongeren en op de veranderingen in de positie van de vrouw. De paus waarschuwt vervolgens de vakbewe ging om van een machtspositie te willen profiteren. De vakbeweging heeft een stakingsrecht, maar zou dit slechts in uiterste noodzaak mo gen gebruiken. Niet om puur poli tieke doeleinden te verwezenlijken, evenmin wanneer de staking een te zware last op de economie of de menselijke samenleving zou leggen Dit geldt iin het bijzonder voor de openbare diensten, welke noodzake lijk zijn voor het dagelijks leven, Een bijzonder woord richt de paus ook tot de slachtoffers van de mo- men, de gehandicapten, de oude deme samenleving, de nieuwe ar- mensen. AI die mensen wil de kerk helpen, aldus de paus. In het bijzon der vermeldt de paus vervolgens de rassendiscriminatie, welke hij van bijzondere actualiteit noemt, .omdat ze tot nationale en internationale spanningen voert. De paus eist vervolgens gelijke rechten voor alle burgers en veroor deelt een bekrompen chauvinistische houding tegenover de gastarbeiders. Hij bepleit een rechtvaardige behan deling van deze groep in de maat schappij. Bijzondere aandacht wijdt de paus aan de bevolkingsaanwas. Hij constateert hier een fatalisme, ook bij de autoriteiten. Dit leidt tot actieve propaganda voor anti-con ceptie en abortus. In deze kritieke situatie is het integendeel noodzake lijk erop te wijzen, dat de maat schappij niet zonder het gezin kan bestaan. Het is noodzakelijk, aldus de paus, dat men voor het gezin minstens evenveel wilskracht en in vesteringen over heeft als voor de bewapening of de technische voor uitgang. De paus vermeldt de belang rijke rol der communicatiemidde len in de huidige maatschappij en stelt daarbij de vraag of het niet wenselijk zou zijn te onderzoeken, wie dn die communicatiemiddelen eigenlijk de macht in handen heeft. Het tweede hoofdstuk wijdt de paus aan de eisen v®n gelijkheid en inspraak. Aan deze moderne vormen van menselijke waardigheid wordt nog te weinig aandacht besteed, zo zegt hiij. De politieke realisering er van vereist een nieuw type demo cratie. Geen van de bestaande mo dellen zijn echter nog bevredigend De christenen zijn verplicht naai betere modellen te zoeken. De paus wijst er echter op, dat de christen zich nooit kan binden aan ideologi sche systemen, die zijn geloof of christelijk mensbeeld radioaal of op wezenlijke punten ontkennen. Dit sluit - aldus de paus - de marxisti sche ideologie en het liberalisme uit. Het ene systeem heeft te weinig oog voor de individu, het andere teveeL Het christelijk geloof - zo zegt de paus - staat boven de ideologieën en is er vaak mee in strijd. Hij consta teert trouwens in de maatschappij- ideologieën de neiging om puur in strument te worden voor actie, mid del tot strategie. In beide gevallen loopt de mens het gevaar te worden uitgeschakeld. De paus wijdt zeer veel aandacht aan de verhouding van de christen tot het marxisme en het liberalisme, een probleem dat zeer actueel is in Oost-Europa en ook in Zuid-Amerika. Hij waarschuwt voor het gevaar van idealisering van die ideologieën, maar evenzeer voor het gevaar van het utopisch denken. Het is een gemakkelijk alibi, zegt de paus, om in een droomwereld te vluchten. Een nog wezenlijker pro bleem ziet de paus in de opgang van de geesteswetenschappen. Naarmate de natuur ondergeschikt wordt aar het menselijke verstand, wordt df mens gevangene van zijn intellect aldus de paius. Hij vraagt ook df aandacht voor de pogingen der gees teswetenschappen maatschappelijk! modellen uit te werken, welke dar als wetenschappelijk beproefde reis tievormen aan de mens zouden kun nen worden opgedrongen. De men- loopt gevaar te worden gemanipu leerd, zo zegt de paus. Hierin zie hij een groot gevaar voor de samen leving van morgen. In het derde hoofdstuk gaat dt paus dan uitvoerig in op de vraag hoe de christen zich ten aanzien van deze nieuwe problemen moet opstel len. De kerk wil aan de verwachtin gen van de mens beantwoorden maar ziet er van af om zelf nieuwe relatiemodellen of structuren voor te stellen. Zij wil slechts de algemene beginselen aangeven, zoals gerech tigheid, rechtvaardigheid, afwijzing van het machtsbeginsel enz. Hij ver oordeelt hier de machtspolitiek in de relaities tussen landen. De rijke landen moeten hun economische vooruitgang toetsen aan de internati onale solidariteit. In dit kader ver meldt hij ook de gevaren verbonden aan de groei van de internationale concerns, namelijk dat deze komen tot nieuwe vormen van machtsmis bruik. Dit geldt mutatis mutandis ook voor landen, die omwille van Mgen grootheid streven naar techno logische, eoonomische en militaire macht. Hij vervolgt dan ook met een duidelijke aansporing aan het adres van de politici, dat zij het algemeen welzijn moeten dienen. Hij besluit dan met de opmerking, dat het niet ïemoeg is om kreten te uiten, maar men moet zich ook actief inzetten >m de kwalen van deze maatschap- oij te genezen. De onderlinge ver deeldheid onder de christenen mag liervoor geen belemmering zdjn. PAUS PAULUS NEW YORK (AP). Oud-presi dent Lyndon B. Johnson heeft dins dag verklaard, dat de Russische pre mier Alexei N. Kosygin de „hot line gebruikte om hem te waarschuwen, dat Moskou bereid was zo nodig van zijn strijdkrachten gebruik te maken tijdens de Arabisch-lsraëlische oorlog van 196 7. Johnson zei te hebben gereageerd niet het bevel om de Amerikaanse zesde vloot dichter bij de Syrische kust te brengen om aan te tonen dat de Verenigde Staten en hun regering klaar staan. „Het was een bijzonder spannend ogenblik," zei de oud-president in ten interview, dat te Austin in Texas werd opgenomen voor het CBS-tv- programma „60 minutes". Kosygin maakte op 5 juni, de eer ste dag van de oorlog voor het eerst gebruik van de hot line. ,J3evoegde Amerikaanse functionarissen" deel den toen mede, dat de telex-bood schap van Kosygin „een voorstel be vatte voor een Russisch-Amerikaanse samenwerking ter waarborging van de vrede. Zij verklaarden, dat Kosy gin Johnson had doen weten dat At Sovjet-Unie geen oorlog wilde. In ter televisie-interview ter ge legenheid van de opening van de Lyndon Baines Johnson bibliotheek van de universiteit van Texas op 22 mei zei Johnson, dat hij vijf dagen later opnieuw een boodschap via de „hot line" kreeg. Hij zei: „Op 10 juni, 's morgens om 08.00 uur, kreeg ik een mededeling, dat premier Kosygin wilde, dat de president naar het telex-apparaat kwam. Kosygin zei, dat hij een zeer ge wichtig besluit had genomen om te doen wat nodig was met inbegrip van een gebruik van de strijdkrachten." Johnson zei, dat Kosygin gewaar schuwd had voor het risico van zeer ernstige gevolgen tenzij Israël de ope raties binnen enkele uren onvoor waardelijk staakte. Johnson zei zich vérvolgens tot de Amerikaanse minister van defensie Robert McNamara gewend te hebben met de vraag waar de zesde vloot was. McNamara antwoordde dat die vloot ongeveer 100 mijl buiten de Syrische kust lag. Johnson verklaar de: „Ik zei toen dat wij de orders voor die vloot moesten laten wijzigen tot 50 mijl buiten de Syrische kust." „Iedereen wist, dat elke beweging van de vloot naar de Sovjet-Unie werd doorgeseind. Het was een téken dat de Verenigde Staten van Amerika en hun regering klaar stonden." Johnson zei: „Wat later op de dag nam de spanning aanzienlijk af en werd besloten het vuren te staken." (Van onze corresponent) GENèVE. Het Internationale Ro de Kruis gaat zich bezinnen op de vraag hoe het het best hulp kan ver lenen in geval van guerrillaoorlog en burgeroorlog. De laatste keer dat het Rode Kruis zijn taken herzag, was in 1949. Sindsdien is de betekenis van de ouderwetse oorlog afgenomen en die van de guerrilla-tactiek toegeno men. Op een speciale vergadering van 24 mei tot 12 juni in Genève zullen Rode-Kruisvertegenwoordigers van overal op de wereld hun voorstellen met betrekking tot dit punt bespre ken. Drie landen hebben de uitnodi ging van het Rode Kruis om aan de vergadering deel te nemen afgewe zen: Cuba, China en Pakistan. Alge rije, Argentinië, Birma en Nigerië hebben niet geantwoord. Het nieuws van de vergadering werd door de nieuwe vice-voortitter van het Rode Kruis, Jean Picket, be kendgemaakt. Picket vestigde er de aandacht op, dat er de laatste 20 jaar meer men sen in binnenlandse moeilijkheden, burgeroorlog of guerrilla, zijn geval len dan in conventionele oorlogen. „Zij zijn doordrenkt met bloed en natuurlijk zijn er regeringen, die niet toegeven dat zij in'burgeroorlog ver keren," aldus Picket. In het bijzonder zou de vergadering volgens de vice-voorzitter ook op nieuw moeten vaststellen wat een mi litair doel is en wat niet. Dit in ver band met luchtbombardementen. COPYRIGHT THE GUARDIAN—DE STEM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9