Italiaanse drukte in ijsstadion o Haal zwakzinnigen uit eenzaamheid r MONSTER VERBOND BRABANTS OPERA TALENT IN TILBURG F.van Lanschot binnenland buitenland Spreektoeter Paarden Soft-machine F. van Lanschot. Een naam, onverbrekelijk verbonden met handel en industrie in het Brabantse land. Daarom gaat Van Lanschot zich zeer binnenkort ook vestigen in Breda, waardoor Uw financiële belangen nog beter behartigd kunnen worden. Alle bank- en assurantiezaken worden bij ons met persoonlijke aandacht behandeld en wij staan tot Uw dienst met alle mogelijkheden waarover een moderne en veelzijdige bank beschikt Op 17 mei wordt ons nieuwe kantoor geopend in de Veemarktstraat 44 te Breda. U bent vanaf die datum van harte welkom! Staatssecretaris Van de Poel 603ste Staatsloterij Eerste klasse papier oor uw pen Bouwstaking III Reimerswaal DONDERDAG 13 MEI 1971 TILBURG „Van nu af stil te; iedere minuut is kostbaar'', roept dirigent Jan Jansen over de 600-koppige menigte „Egyp- tenaren" uit Tilburg, Ulven- hout, Den Bosch en Eindhoven in de Tilburgse sporthal. Zoals Berlijn zijn circus Karojan kent, zo ontstaat daar in Tilburg nu „circus Jansen". De bijna twee meter lange Aïda-trompetten, de banda van de Philipsharmo- nie, zetten in: té, té, té, tétété, té,té-té: Aida's triomfmars. Het Brabants Orkest speelt op volle sterkte. Paarden lopen schich tig, onvervalste vijgen strooi end over de lopers, langs de roffelende pauken; balletmeis jes zoeken met handen, armen en benen naar de juiste bewe gingen; de koren laten lyrisch en volumineus de bekende me lodieën klinken, die iedere sla gersjongen (bestaan die nog?) kan meefluiten. De grote repetities voor de nog grotere Aïda, de bekende opera van Verdi, op 21 en 23 mei in Tilburg zijn begonnen. Vrienden, geburen en allen die dit monster verbond met de opera-muziek in Tilburg een warm hart toedragen worden daarbij week en zeggen: „Dit moet een succes worden". En de „argeloze en objectieve" kran teman, die erbij zit om er iets van mee te maken, gelooft het ook. En dan niet alleen een succes, dat het moet hebben van puur enthou siasme (want dat is er voor 100 procent), maar ook omdat er zich muzikaal werkelijk wel iets indruk wekkends aan het voltrekken is, waarbij zanger Joe Frazier knock' out gaat. „Een jeugddroom? Nee, dat kan ik niet zeggen", zegt maestro Jan sen; even uitgeput rustend op een stoel, terwijl zijn vrouw een glaas je koel water aandraagt. „Ik heb dit wel afgekeken in Verona. Ik geloof, dat Verdi het zó bedoeld beeft. Daar kun je geen koortje van 100. man tegenaan zetten. We hebben de zes verschillende koren nu anderhalve maand met elkaar aan het zingen. Toen we de eerste keer bij elkaar waren kon ik al zeggen: 't Gaat! Alleen vergaten toen de dames hun mond open te doen omdat er zo'n verrekt mooi mannenkoor stond". Een Tilburgse- Italiaanse zegt intussen: „Die „s" klinkt nog te dik. Zij corrigeert de uitspraak. Een HBS'er komt nog even met hem een partituur-moei lijkheid doornemen. De bekende Tilburgse musicus Frans de Koek wandelt akoestisch te luisteren. Het lijkt hem niet gek, zegt hij tegen Jansen. Iemand loopt lijsten met namen te controleren. De UI- venhoutse Boelaars kijkt beteu terd: „Altijd heb ik met de opera's meegezongen, en nu mag ik het niet van de dokter". Maar hij is er wel. „We beginnen weer", roept Jan sen. „Gloria all'egit...." „Stop, stop", roept regisseur dr. Walter Eicher. „Het spadjt me, maar nur allein die coulissenkoor...." en ver der zie je ailleen nog een glimmen de schedel boven een blauwe trui, die geluidloos verloren gaat door het ophollen van enkele „Egypte- naren", die achter hun hiertje zijn weggeroepen. Maar de orde is her steld. Eicher heeft nu een dwin gende spreektoeter, al is hij als het proto-type van een echte Dueut- schar Direktor wonderlijk rustig in zijn aanwijzingen. Daar heeft Els Mulders plezier van. Oorspronke lijk zou zij alleen het negertjesbal let verzorgen, maar ter elfder ure moet zij nu opdraaien voor de hele choreografie. Een tour de force met 94 meisjes, ten dele van de balletschool, aangevuld met leer lingen van de ballet-vakopleiding, die midden in de repetitie weghol len, omdat ze de trein naar Rotter dam nog moeten halen. Maar de volgende week logeren ze hij Til- burgenaren en zijn dan altijd pre sent. Iedereen doet wat, werk' mee. De tempelscène. Je hoort hoe genuanceerd Jan Jansen zijn koren kan laten zingen. Afgewogen en beheerst. Maar gemeente-ambte naar Bergh, houdt het met zijn ruim 100 kg gewicht niet meer vol en laat me in een hoekje zijn bijna afgezaagde vingers zien. „Met drie man hebben we iin onze vrije uren de trappen voor het décor gezaagd. Tjonge, wat een karwei" Een an der weet te vertellen hoe een hele familie De Jong uit Ulvenhout in „Jeugdland" aldaar ruim 2000 me ter zwarte stof aaneen zit te naai en voor het décor. En hoe J. Duyn- stee uit datzelfde Ulvenhout ook nog iets anders kan dan alleen maar schrijven in „Papier voor uw pen" (eerlijk, zo werd het me gezegd.) „Er moesten lampjes ko men voor de maagden; binnen een week had hij het voor elkaar" Over dat décor weet Leen Wes- sels alles te vertellen. „Pas op, ze lopen je van de sokken". De paar den komen weer langs; de koren klappen; niet voor zichzelf, maar om de beesten vast aan het pu bliek te laten wennen. We klim men dan maar op de vrachtwagen van Het Brabants Orkest, dat een deel van de chaos uitmaakt. „Ik heb veel hulp gehad van de direc teur van het Leids Volkenkundig Museum en de Ambassade van de Verenigde Arabische Republie ken", zegt hij, „om alles zo Egyp tisch mogelijk te krijgen". Zes 7- meter hoge obelisken op een podi um van 30 bij 24 meter met een orkestbak van 100 vierkante me ter. Het podium is 1.50 meter hoog. Vooral door lichteffecten wordt er scène gemaakt. Honderd kilowatt' dat is dan voor de technici; of 100 spots van 1000 watt. Maandag wordt begonnen met de opbouw van het décor en het stel len van de tribunes (3000 zitplaat sen). Dan komen ook de kleren, de costuums voor de dag, die iedereen in apart gemaakte zakken (plastic vuilniszakken) mee naar huis neemt. De pruiken uit smyrna-wol werden ook door de spelers zelf vervaardigd. En zo kun je door gaan. Ben zeker de helft verge ten. „Ik moet alle gezichten van de dames en heren aan deze stok hebben" roept Jan Jansen. Die da mes en heren dat zijn de mannen die zo van de kerkkoren oude stijl zijn weggelopen; de dames, die thuis achter de stofzuiger Verdi staan te neuriën, maar ook de „hippie"-achtige jongeren, die je eerder bij een Soft-Machine zou menen te vinden. Tegen dit Brabantse muzikale geweld komen dan de volgende week wereldsterren als Talajic, Cortez, Labo, Fissoire, Bardelli en Pagliuca het opnemen. Voor twee avonden ruilen zij de befaamde Metropolitan en Scala voor een simpele Tilburgse Sporthal Op zijn minst zullen ze verwonderd staan te kijken naar dit enthousi asme, maaT ongetwijfeld zullen ze zich ook geïnspireerd voelen door enkele honderden goede musici, amateur of beroeps; muziek zonder grenzen. Het is precies 100 jaar geleden, dat Verdi deze opera schreef bij de opening van het Suez-kanaal. De kritieken waren toen niet zo gunstig: invloeden van Meyerbeer en Wagner, meende men. „Stomp zinnige verwijten; ik wou dat ik Aïda maar nooit geschreven had", reageerde Verdi. Maar toch begon de Aïda, de eerste werkelijke „grand-opera" die Verdi geschre ven had haar zegetocht door de wereld....tot in Tilburg. Er ztjn zelfs mensen die een stille hoop hebben, dat de Aïda-manifestatie in Tilburg opnieuw het Suez-ka naal zal openzingen! Wie weet. In ieder geval loiopt, aldus De Braban der, de kaartverkoop goed. Op het moment dat we dit schrijven wa ren er ongeveer 4000 kaarten weg. Er zijn 6000 plaatsen. U zult er geen spijt van krijgen. Daarbij weiger ik te protesteren tegen de prijzen van 10,- tot 40,-. Hoe duur waren de plaaitskaarten bij bijvoorbeeld Ajax - Aitletico Ma drid? Muzikaal is deze manifesta tie zeker niet minder vain omvang, laat staan van inhoud. De keuze moet u zelf maar bepalen. Daar zit een aardige enquête in. HENK EGBERS (ADVERTENTIE) Van Lanschot komt naar Breda Bankiers Anno 1737 VHertogenboseh - Breda -Eindhoven-Tilburg - Vught Affiliaties: Amsterdam, Vermeer Co. Bankiers. Den Haag, Bankierskantoor Staal Co.N.V. Roosendaal/Etten-Leur, J.Luykx Bankiers N.V. (Van onze parlementaire redaktie) NUMANSDORP Een geeste lijke gehandicapte volwassene hoort eigelijk niet meer in het ouderlijk huis te wonen. Daar krijgt hij im mers steeds meer een uitzonderings positie. Hij mist het buitencontact en zal op den duur vereenzamen. Het is begrijpelijk dat ouders hun geestelijk gehandicapte zoon of dochter zo lang mogelijk bij zich thuis willen houden, maar juist daar mee belemmeren zij onbedoeld voor de gehandicapte volwassene de ont wikkeling naar een zekere mate van zelfstandigheid. Dit stelde gisterenmiddag erm- staatssecretaris Van de Boel toen hij in Numansdorp (Hoeksche Waard) een gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten open de. Er zijn nog veel te weinig van deze tehuizen, zodat bij de toelating nog streng geselecteerd moet wor den. Een gezinsvervangend tehuis geeft de zwakzinnige een bepaalde mate van zelfstandigheid onder deskun dige begeleiding, ervan uitgaande dat hij niet geheel op eigen benen kan staan. In dit tehuis hebben de geestelijk gehandicapten een eigen kamer. Het geeft hen een ge voel van eigenwaarde, van een ei gen „huis". Daarnaast is er het ge- (ADVERTENTIE) zelligheidsaspect van het samenle ven in het tehuis. Overdag werken de geestelijke gehandicapten, bijvoorbeeld in een sociale werkplaats, of vertoeven ze in een dagverblijf. Tijdens de week ends kan het contact' met het ouder lijk milieu bewaard blijven. „Het is te hopen dat steeds meer ouders van geestelijk gehandicapte kinderen gaan begrijpen dat zij hun kinderen niet te krampachtig bij zich moeten houden. Er zijn veel mogelijkheden om op het juiste mo ment de meest gunstige oplossing te kiezen. De gespecialiseerde maatschappelijk werkers voor zwak zinnigen (sociaal pedagogische dien sten) zijn het meest aangewezen om bij het vinden van dat juiste moment behulpzaam te zijn", zei mr. Van de Poel. Van de Poel zag drie punten die hij belangrijk vindt in de zorg voor geestelijk gehandicapten. Op de eerste plaats is de vroegtijdige onder kenning van zwakzinnigheid bij kinderen nog een probleem dat te weinig aandacht krijgt. Ten tweede moet de realisatie van kinderdagverblijven en dagver blijven voor oudere geestelijk - ge handicapten in een behoorlijk tem po en op de grond van duidelijke planning wordien voortgezet. Ten derde, aldus mr. Van de Poel, moe ten gezinsvervangende tehuizen worden gecreëerd. 12 mei 1971 Prijzen van: 10 zijn gevallen op nummers eindigende op: 50 zijn gevallen op nummers eindigende op: 50 zijn gevallen op nummers eindigende op: 100 zijn gevallen op nummers eindigende op: 100 zijn gevallen op nummers eindigende op: 200 zijn gevallen op nummers eindigende op: 400 zijn gevallen op nummers eindigende op: 1.000 zijn gevallen op nummers eindigende op: Een prijs van: 2.000 is gevallen op het nummer: 2.000 is gevallen pp het nummer: 2.000 is gevallen op het nummer: 2.000 is gevallen op het nummer: 2.000 is gevallen op het nummer: De prijs van: 5.000 is gevallen op het nummer: 25.000 is gevallen op het nummer: De extra prijs van 50.000 is gevallen in de serie R op het nummer: En de troostprijs van 1.000 op nummer: van elk van de andere series. Let wel: op nr. 019966 is tevens een prijs van 10 gevallen 6 29 63 258 773 620 695 5661 019966 015118 098418 042455 060344 086730 054698 020433 020433 Brieven "oor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adre* worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slecht* bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen een* it mtt i9 houd, c.q. strekking. Heeft men zich wel eens gereali seerd wat het betekent om in weer en wind op de bouw te werken, om dan nog maar niet te spreken van de werkprojecten in de winter die veel zwaarder zijn dan vele mensen zich kunnen voorstellen? Dit vraagt extra voeding en kleding tegen wind, regen en kou. Ik vind dat als iemand dat verdient dan zijn het deze mensen. Het ligt beslist niet aan hen dat de woningen duur zijn. Dat moet men zoeken bij de aanne mers,- diie verdienen grof geld. Er zijn veel bouwondernemers die in bungalows wonen die een slordig bedrag kosten van ongeveer f 300.000 met inbegrip van interieur. Daarbij rijden ze nog in wagens rond van f 20.000, terwijl er voor de rest van de familie ook nog een wagenpark ter beschikking staat. Dat mag gerust, maar men moet niet die hoge kosten afreageren op de arbeider. Ook degenen die hun kapi taal investeren in de woningbouw zijn niet tevreden met een rente van 6 a 7 proeent maar wensen veel hogere bedragen. En vergeet ook de makelaars niet, zij zijn als padde stoelen uit de grond gerezen, dit allemaal omdat dit goed geld op brengt. Daarom zal het woningtekort ook nooit opgelost worden. Laten wij nu eens boven aan de top beginnen om te komen tot bete re maatschappelijke verhoudingen, want dit is toeh ons streven. Zouden wij er niet verstandiger aan doen te beginnen met het halveren van de salarissen van ministers, kamerle den, topfunctionarissen van de ver schillende departementen, directeu ren van rijks- en gemeente-instellin gen, directeuren van bedrijven en hun dirqete medewerkers, burge meesters, wethouders en vakbonds leiders. Dit zou ons miljoenen ople veren die we voor meer noodzakelij kere doeleinden konden gebruiken, bijvoorbeeld woningbouw, strijd te gen water- en luchtverontreiniging. En dan nog zouden bovengenoemde personen tot de bevoorrechten beho ren. Dit zou een bezuiniging beteke nen waar bezuiniging rechtvaardig is. BREDA J. J. VREIJSSEN In zijn ingezonden stuk van vori ge week voert Fons Gieles enkele uitspraken van literatoren (Erasmus, Van Deyssel e.a.) aan die zouden kunnen worden gehanteerd als be zwaarschriften vooraf tegen de be staande Reimerswaalplannen. Of de Pieten-van-de-planning gevoelig zul len voor zijn argumenten van esthe tische aard, is weinig aannemelijk. Erst kcanmit das Fressen, dan die Esthetik zullen ze wel redenern Toch heeft het stukje van Fons Gieles een duidelijke waarde, het stelt ons voor ogen hoe eenzijdig economisch de benadering van dit soort kwesties geschiedt. Zoals immers oil bij de discussies rondom een tweede nationale luchthaven aan de dag trad, heeft West-Brabant voor de werkge legenheid geen enkele behoefte aan meer supra-regionale projecten bui ten Sheel-Moerdijk. Wie daaraan nog mocht twijfelen moge ik de lezing aanbevelen van de Nota Tweede Nationale Luchthaven van de Provincie, alsmede van de studie van het Nederlands Economisch In stituut: De bestuurlijke organisatie in West-Brabant: hoe en wanneer. Daarin luidt het op pag. 9: „Het verschil tussen vraag en aanbod blijkt bij gecombineerde ontwikke ling (autonome en Shell-Moerdijk - Vr.) dus minimaal te worden, het geen impliceert dat er per saldo nauwelijks ruimte zal zijn voor pen del". Integendeel. Wanneer Reimers waal er zou komen wordt het groot ste probleem: hoe krijgen we de industrieën bemand. Dat industrieën wensen te expan deren, is hun zaak, dat echter plaat selijke bestuurders, die geacht wor den de levensbelangen van de be volking te verdedigen, hieraan hun kritiekloze steun verlenen en bij de regering staan te dringen om een nog mooi en redelijk rustig gebied op te offeren aan de God van het Bruto Nationaal Produkt, roep een voudig om een psychiatrische analy se. Ik neem aan dat we hier met een poging tot seksuele subldmatie te doen hebben, want zoals de Zeeuw se vereniging voor Milieuhygiëne het eens gesteld heeft vormen fa brieksschoorstenen voor deze lie den: de fallische symbolen van be stuurlijke viriliteit. Dat ik hier zo giftig over kan worden, is wellicht laakbaar, maar wanneer een toch onverdacht insti tuut als het N.E.I. al duidelijk t.a.v. dit soort plannen een grote reserve aan de dag legt, hierin nog eens gerugesteund door resente uitspra ken van prof. Zijlstra in het jaar verslag van de Nederlandse Bank (kritiek op de Gouden Delta-ge dachte), dan wordt het toch tijd dat de troika Van de Laar - De Ramdte - Van Vianen ook eens tot bezinning komt. BERGEN OP ZOOM E. F. VROOM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3