SLUIS: kijk- en koopstad
voor vele miljoenen
Grootste winkel van Nederland
is „b.t.weeën" wel te boven
streek
rversen
Plasse
6 - SLUIS
S LOT
NDIA
n
01178 1489
telen
1273.
SLUIS
Europa"
m een enorme
n der prachtige
leebrugge naar
en winkels (en
4 uur. Prijs re-
irte vakantie in
gse retour voor
van Hfl 213,60.
on voor de All
vertrek af Zee-
uit Dover om
22 uur.
htige boot- en
es London, als-
in wij tevens
.xpediteur- en
>t 's avonds laat
Dus ook op
regelingen etc.
1226-1526 Sluis
SLUIS Het nijvere sluis is grote bezoekersaantallen gewend. Zo kwam dit jaar al
leen op Tweede Paasdag al zo'n 6000 personenauto's en meer dan 50 autobussen hel
aloude stadje binnenrollen. „De naweeën van de b.t.w.-invoering in ons land Zijn we
le boven", aldus de lieer A. J. Verwilst, voorzitter van de Middenstands vereniging
Sluis. „In 1969 liep ons bezoekersaantal iets terug, maar in 1970 al was daar niets
meer van te merken en de beginmaanden van dit jaar zijn buitengewoon goed (ge
weest". Als oorzaken hiervan zag de heer Verwilst de invoering van de b.t.w. in Bel
gië en het zachte voorjaar. „De toerist weet steeds gemakkelijker de weg te vinden
naar „de grootste winkel van Nederland", want zo mag men Sluis wel noemen", zegt
de heer Verwilst, die vol lof is voor de wijze waarop de Sluisse middenstanders samen
werken in hun nog jonge vereniging.
SLUIS „Natuurlijk, de ac
tie is in de eerste plaats be
doeld om nog meer toeristen
naar Sluis te trekken. Maar u
moet daarbij niet uit het oog
verliezen dat alle Siuise vere
nigingen eveneens hiervan pro
fiteren, want de loterij die aan
de winkelactie is verbonden
wordt georganiseerd door de
Stichting Sport, Cultuur en
Jeugdwerk, die het batig saldo
hiervan over de verenigingen
verdeelt".
Aldus de heer A. J. Verwilst,
voorzitter van de middenstands
vereniging Sluis, die met zijn
bestuur druk in de weer is
geweest om de organisatie van
de actie, die duurt van 15 tot en
met 29 mei, rond te krijgen.
Twee miljoen loten zullen via
de winkeliers worden uitgezet.
Zij kunnen deze loten kopen bij
alle plaatselijke banken om de
ze daarna gratis uit te geven bij
aankopen in hun bedrijven-
De trekking van de loterij
vindt plaats op 18 juni in „De
Korenbeurs" onder leiding van
een notaris. Tegelijk met de
trekking vindt een aloude Siui
se traditie plaats want 18 juni
is de vooravond van de jaarlijk
se kermis. En sinds mensenheu
genis vindt op die dag het uit
proberen van de kennisorgels
plaats.
De bijzonderheid aan de
Sluise loterij is dat er maar
één prijs is, namelijk een sport
wagen van ongeveer 9 mille.
„Deze auto is niet de Ford Ca
pri die vorig jaar werd uitgeloot
en nog niet is afgehaald", aldus
de heer Verwilst. „Tot 29 mei
heeft de winnaar van vorig jaar
nog gelegenheid zijn prijs af te
halen. Is dat niet gebeurd dan
verkoopt de Stichting hem en is
zij de grote winnaar, want het
saldo is weer bestemd voor de
Sluise verenigingen.
„Er is voor één prijs gekozen",
zo verklaart de heer Verwilst
omdat je vorig jaar de mensen
alleen maar hoorde zeggen
„daar is mijn auto", ais ze gra
tis loten kregen. T.v.-toestellen
of wasautomaten staan gewoon
niet in de belangstelling".
O Het voltallig bestuur van de
Middenstandsvereniging Sluis
bij de vorig jaar te winnen
auto, waarvan de winnaar-eige
naar nog steeds niet is komen
opdagen.
SLUIS Het oude Zeeuwsch-Vlaamse stadje Sluis, „de grootste kelen, maar daarna ging het cres-
winkel van Nederland", trekt zowel kijkers als kopers. Vele miljoe
nen per jaar. Toch is dit niet altjjd zo geweest. De huidige situatie is
het resultaat van hard werken. De ontwikkeling van Sluis tot wat
het nu is kan in drie stadia worden onderscheiden en is bovendien
niet los te zien van de grote vlucht die de kustrecreatie met name in
het Belgische Knokke heeft genomen.
De uitbreiding van Knokke aan
het eind van de vorige eeuw vergde
nogal wat bouwmaterialen voor ho
tels, pensions en niet te vergeten de
particuliere villa's. Ene meneer Van
Buuren stichtte -dan ook rond 1900
een steenfabriek in Sluis waar de z.g.
„Sluise moppen" werden gebakken,
waarmee heel wat gebouwen langs
de Belgische kust zijn opgetrokken.
Deze uitbreiding van de plaatselijke
werkgelegenheid was een forse fi
nanciële injectie voor het oude
stadje.
Een tweede injectie kwam vanuit
Frankrijk. In 1907 werden de fel an
tiklerikale wetten van Combes aan
genomen waardoor het voor religieu
zen in Frankrijk onmogelijk werd
nog langer onderwijs te geven. De
broeders, die les gaven in Saint-Omer
nabij de Noordfranse industriestad
Lille, weken met heel hun hebben
en houden uit naar Sluis. België had
hen graag ontvangen, maar kennelijk
werd één grens niet veilig genoeg
bevonden. Per jaar, tot de Tweede
Wereldoorlog, kregen 500 a 600 Fran
se kinderen onderwijs in het in Sluis
gevestigde pensionaat Saint-Joseph.
Hun ouders kwamen hen regelmatig
bezoeken, sommigen zelfs iedere
week, want hemelsbreed ligt Sluis
maar 85 km van Lille af. Deze ouders
bleven in het weekeinde logeren in
het „Hof van Brussel", een ver
maard Sluis hotel dat in die dagen
werd gedreven door een zekere Jan
sen, die zijn artsenstudie in Gent had
afgebroken. Hij sprak voortreffelijk
Frans, evenals zijn collega van „Ho
tel de France", hetgeen een uitste
kende klantenbinding was.
Deze Franse ouders en hun kinde
ren, die in Sluis gestudeerd hadden,
blijven tot op de dag van vandaag de
weg naar Zeeuwsch-Vlaanderen vin
den. Zij, èn de rijke Belgische fami
lies die tijdens regenachtige dagen
hun onderkomens aan de Belgische
kust ontvluchtten en landinwaarts
gingen, waarbij zij Sluis ontdekten.
De binding LiHe-Sluds is altijd blij
ven bestaan. Ook na de oorlog, toen
het pensionaat niet meer in Sluis te
rugkeerde. In 1953 b.v., direct na de
watersnoodramp, was het Rode
Kruis uit Lille, onder voorzitterschap
van een oud-leerling van Saint-Jo-
seph in Sluis present met twee
vrachtwagens vol hulpgoederen.
In 1914 kwam aan deze hoopvolle
ontwikkeling abrupt een einde. Na
1918 echter onderging deze eerste
aanzet 'een uitbreiding. Dagjesmen
sen ook de gewone man kreeg
van de vakantievreugde zijn deel
maakten tochtjes naar Sluis. Tussen
Knokke en Sluis liep een elektrische
tram die voor maar liefst 22 verbin
dingen per dag zorgde.
Verder werd Sluis een belangrijke
pleisterplaats voor duizenden Bel
gen, die donderdags de markt in Mid
delburg bezochten. Honderden bus
sen stopten in Sluis en hun lading
was een dankbaar object voor de
plaatselijke horeca. Winkeliers orga
niseerden tussen Pinksteren en sep
tember braderies en inventieve Slui-
senaars liepen in Volendammer kos
tuum tussen de bezoekers door om
zich tegen betaling op de foto te la
ten vereeuwigen. Uit die tijd da
teert een bekende uitspraak van een
Zeeuwsch-Vlaamse arts: „Hulst heeft
een bloeiende V.V.V. en geen toeris
ten; in Sluis is het andersom".
Na de Tweede Wereldoorlog stond
Sluis voor een schijnbaar hopeloze
taak. Het stadje was grondig ver
nield en het gemeentebestuur zat iin
zak en as. De algemene gedachte was
dat de situatie van voor de oorlog
niet meer zou terugkeren. Toch was
er een vermetele die al spoedig een
drank- en souvenirwinkel opende.
Het gemeentebestuur was hiermee
zeer verguld en verleende alle mo
gelijke medewerking, hoewel de goe-
cendo. In het wederopbouwplan wer
den in het centrum veel winkels ge
projecteerd, die allemaal verwezen
lijkt werden. Deze wederopbouw is
vooral de verdienste geweest van
professor Jos Bedoux, die een speel
se architectuur toepaste. De Hoog
straat kreeg b.v. geen strakke rech
te rooilijn, maar ziet men langs de
huizen dan ontdekt men dat ze a.h.
w. in een kleine boog staan. Het
Belfort uniek in Nederland
werd ten opzichte van de daarop uit
komende straat iets teruggeplaatst,
waardoor deze straat beter tot zijn
recht komt. En zo zijn er in Sluis
heel wat van deze voorbeelden te
vinden.
In die vijftiger jaren werd door de
Sluise middenstand het valutaver-
schil met vooral België, goed uitge
buit. Dit verschil is er niet meer
maar toch staat Sluis in het week
einde stijf van onze zuiderburen. De
middenstand, de plaatselijke V.V.V.
en het gemeentebestuur zijn er ech
ter van overtuigd dat deze bezoekers
stroom gehandhaafd kan worden,
wanneer service en nog eens service
wordt geboden en de winstmarges
niet te,hoog zijn. Slaagt men hierin,
vv CXVV-. l (fJJC'L ICiIlWg Zsljii. VJTClCtlgl, lilCfl TJLJtCTLlll,
gemeente de dappere winkelier voor dan kajn Sluis tot in lengte van de-
„zot"..versleet. Binnen tien jaar had gen zijn unieke taak in West
hij zijn schaapjes op het droge. Zeeuwsch-Vlaanderen blijven vervul-
Tot 1950 bleef het een beetje sufc- len.
Nog maar weinig majorettenpelotons in den lande zullen zo vlot in
Dankzij de geslaagde winkelactie van vorig jaar. kon de Stichting Sport,
De meisjes heben zich op koninginnedag in hun niémbe uniformen aan de
aan zij hun naam hebben ontleend. Op de foto de meisjes in volle actie op
den gepast.
De winkels trekken veel bekijks en oversteken valt ook niet mee
Van wie is deze Ford Capri?
Het Belfort is mooi, maar daarvoor komt men toch niet op de eerste
plaats.
de kostuums zijn gestoken als het Belfortpeloton van Harmonie Apollo.
Cultuur en Jeugdwerk de 21 meisjes spoedig van hun uitrusting voorzien.
Sluisse bevolking gepresenteerd tijdens een optreden nabij het gebouw waar
de avond waarop hun uniformen in de sporthal te Sluis vpor het eerst wer-