SLUIS: kijk- en koopstad voor vele miljoenen Grootste winkel van Nederland is „b.t.weeën" wel te boven streek rversen Plasse 6 - SLUIS S LOT NDIA n 01178 1489 telen 1273. SLUIS Europa" m een enorme n der prachtige leebrugge naar en winkels (en 4 uur. Prijs re- irte vakantie in gse retour voor van Hfl 213,60. on voor de All vertrek af Zee- uit Dover om 22 uur. htige boot- en es London, als- in wij tevens .xpediteur- en >t 's avonds laat Dus ook op regelingen etc. 1226-1526 Sluis SLUIS Het nijvere sluis is grote bezoekersaantallen gewend. Zo kwam dit jaar al leen op Tweede Paasdag al zo'n 6000 personenauto's en meer dan 50 autobussen hel aloude stadje binnenrollen. „De naweeën van de b.t.w.-invoering in ons land Zijn we le boven", aldus de lieer A. J. Verwilst, voorzitter van de Middenstands vereniging Sluis. „In 1969 liep ons bezoekersaantal iets terug, maar in 1970 al was daar niets meer van te merken en de beginmaanden van dit jaar zijn buitengewoon goed (ge weest". Als oorzaken hiervan zag de heer Verwilst de invoering van de b.t.w. in Bel gië en het zachte voorjaar. „De toerist weet steeds gemakkelijker de weg te vinden naar „de grootste winkel van Nederland", want zo mag men Sluis wel noemen", zegt de heer Verwilst, die vol lof is voor de wijze waarop de Sluisse middenstanders samen werken in hun nog jonge vereniging. SLUIS „Natuurlijk, de ac tie is in de eerste plaats be doeld om nog meer toeristen naar Sluis te trekken. Maar u moet daarbij niet uit het oog verliezen dat alle Siuise vere nigingen eveneens hiervan pro fiteren, want de loterij die aan de winkelactie is verbonden wordt georganiseerd door de Stichting Sport, Cultuur en Jeugdwerk, die het batig saldo hiervan over de verenigingen verdeelt". Aldus de heer A. J. Verwilst, voorzitter van de middenstands vereniging Sluis, die met zijn bestuur druk in de weer is geweest om de organisatie van de actie, die duurt van 15 tot en met 29 mei, rond te krijgen. Twee miljoen loten zullen via de winkeliers worden uitgezet. Zij kunnen deze loten kopen bij alle plaatselijke banken om de ze daarna gratis uit te geven bij aankopen in hun bedrijven- De trekking van de loterij vindt plaats op 18 juni in „De Korenbeurs" onder leiding van een notaris. Tegelijk met de trekking vindt een aloude Siui se traditie plaats want 18 juni is de vooravond van de jaarlijk se kermis. En sinds mensenheu genis vindt op die dag het uit proberen van de kennisorgels plaats. De bijzonderheid aan de Sluise loterij is dat er maar één prijs is, namelijk een sport wagen van ongeveer 9 mille. „Deze auto is niet de Ford Ca pri die vorig jaar werd uitgeloot en nog niet is afgehaald", aldus de heer Verwilst. „Tot 29 mei heeft de winnaar van vorig jaar nog gelegenheid zijn prijs af te halen. Is dat niet gebeurd dan verkoopt de Stichting hem en is zij de grote winnaar, want het saldo is weer bestemd voor de Sluise verenigingen. „Er is voor één prijs gekozen", zo verklaart de heer Verwilst omdat je vorig jaar de mensen alleen maar hoorde zeggen „daar is mijn auto", ais ze gra tis loten kregen. T.v.-toestellen of wasautomaten staan gewoon niet in de belangstelling". O Het voltallig bestuur van de Middenstandsvereniging Sluis bij de vorig jaar te winnen auto, waarvan de winnaar-eige naar nog steeds niet is komen opdagen. SLUIS Het oude Zeeuwsch-Vlaamse stadje Sluis, „de grootste kelen, maar daarna ging het cres- winkel van Nederland", trekt zowel kijkers als kopers. Vele miljoe nen per jaar. Toch is dit niet altjjd zo geweest. De huidige situatie is het resultaat van hard werken. De ontwikkeling van Sluis tot wat het nu is kan in drie stadia worden onderscheiden en is bovendien niet los te zien van de grote vlucht die de kustrecreatie met name in het Belgische Knokke heeft genomen. De uitbreiding van Knokke aan het eind van de vorige eeuw vergde nogal wat bouwmaterialen voor ho tels, pensions en niet te vergeten de particuliere villa's. Ene meneer Van Buuren stichtte -dan ook rond 1900 een steenfabriek in Sluis waar de z.g. „Sluise moppen" werden gebakken, waarmee heel wat gebouwen langs de Belgische kust zijn opgetrokken. Deze uitbreiding van de plaatselijke werkgelegenheid was een forse fi nanciële injectie voor het oude stadje. Een tweede injectie kwam vanuit Frankrijk. In 1907 werden de fel an tiklerikale wetten van Combes aan genomen waardoor het voor religieu zen in Frankrijk onmogelijk werd nog langer onderwijs te geven. De broeders, die les gaven in Saint-Omer nabij de Noordfranse industriestad Lille, weken met heel hun hebben en houden uit naar Sluis. België had hen graag ontvangen, maar kennelijk werd één grens niet veilig genoeg bevonden. Per jaar, tot de Tweede Wereldoorlog, kregen 500 a 600 Fran se kinderen onderwijs in het in Sluis gevestigde pensionaat Saint-Joseph. Hun ouders kwamen hen regelmatig bezoeken, sommigen zelfs iedere week, want hemelsbreed ligt Sluis maar 85 km van Lille af. Deze ouders bleven in het weekeinde logeren in het „Hof van Brussel", een ver maard Sluis hotel dat in die dagen werd gedreven door een zekere Jan sen, die zijn artsenstudie in Gent had afgebroken. Hij sprak voortreffelijk Frans, evenals zijn collega van „Ho tel de France", hetgeen een uitste kende klantenbinding was. Deze Franse ouders en hun kinde ren, die in Sluis gestudeerd hadden, blijven tot op de dag van vandaag de weg naar Zeeuwsch-Vlaanderen vin den. Zij, èn de rijke Belgische fami lies die tijdens regenachtige dagen hun onderkomens aan de Belgische kust ontvluchtten en landinwaarts gingen, waarbij zij Sluis ontdekten. De binding LiHe-Sluds is altijd blij ven bestaan. Ook na de oorlog, toen het pensionaat niet meer in Sluis te rugkeerde. In 1953 b.v., direct na de watersnoodramp, was het Rode Kruis uit Lille, onder voorzitterschap van een oud-leerling van Saint-Jo- seph in Sluis present met twee vrachtwagens vol hulpgoederen. In 1914 kwam aan deze hoopvolle ontwikkeling abrupt een einde. Na 1918 echter onderging deze eerste aanzet 'een uitbreiding. Dagjesmen sen ook de gewone man kreeg van de vakantievreugde zijn deel maakten tochtjes naar Sluis. Tussen Knokke en Sluis liep een elektrische tram die voor maar liefst 22 verbin dingen per dag zorgde. Verder werd Sluis een belangrijke pleisterplaats voor duizenden Bel gen, die donderdags de markt in Mid delburg bezochten. Honderden bus sen stopten in Sluis en hun lading was een dankbaar object voor de plaatselijke horeca. Winkeliers orga niseerden tussen Pinksteren en sep tember braderies en inventieve Slui- senaars liepen in Volendammer kos tuum tussen de bezoekers door om zich tegen betaling op de foto te la ten vereeuwigen. Uit die tijd da teert een bekende uitspraak van een Zeeuwsch-Vlaamse arts: „Hulst heeft een bloeiende V.V.V. en geen toeris ten; in Sluis is het andersom". Na de Tweede Wereldoorlog stond Sluis voor een schijnbaar hopeloze taak. Het stadje was grondig ver nield en het gemeentebestuur zat iin zak en as. De algemene gedachte was dat de situatie van voor de oorlog niet meer zou terugkeren. Toch was er een vermetele die al spoedig een drank- en souvenirwinkel opende. Het gemeentebestuur was hiermee zeer verguld en verleende alle mo gelijke medewerking, hoewel de goe- cendo. In het wederopbouwplan wer den in het centrum veel winkels ge projecteerd, die allemaal verwezen lijkt werden. Deze wederopbouw is vooral de verdienste geweest van professor Jos Bedoux, die een speel se architectuur toepaste. De Hoog straat kreeg b.v. geen strakke rech te rooilijn, maar ziet men langs de huizen dan ontdekt men dat ze a.h. w. in een kleine boog staan. Het Belfort uniek in Nederland werd ten opzichte van de daarop uit komende straat iets teruggeplaatst, waardoor deze straat beter tot zijn recht komt. En zo zijn er in Sluis heel wat van deze voorbeelden te vinden. In die vijftiger jaren werd door de Sluise middenstand het valutaver- schil met vooral België, goed uitge buit. Dit verschil is er niet meer maar toch staat Sluis in het week einde stijf van onze zuiderburen. De middenstand, de plaatselijke V.V.V. en het gemeentebestuur zijn er ech ter van overtuigd dat deze bezoekers stroom gehandhaafd kan worden, wanneer service en nog eens service wordt geboden en de winstmarges niet te,hoog zijn. Slaagt men hierin, vv CXVV-. l (fJJC'L ICiIlWg Zsljii. VJTClCtlgl, lilCfl TJLJtCTLlll, gemeente de dappere winkelier voor dan kajn Sluis tot in lengte van de- „zot"..versleet. Binnen tien jaar had gen zijn unieke taak in West hij zijn schaapjes op het droge. Zeeuwsch-Vlaanderen blijven vervul- Tot 1950 bleef het een beetje sufc- len. Nog maar weinig majorettenpelotons in den lande zullen zo vlot in Dankzij de geslaagde winkelactie van vorig jaar. kon de Stichting Sport, De meisjes heben zich op koninginnedag in hun niémbe uniformen aan de aan zij hun naam hebben ontleend. Op de foto de meisjes in volle actie op den gepast. De winkels trekken veel bekijks en oversteken valt ook niet mee Van wie is deze Ford Capri? Het Belfort is mooi, maar daarvoor komt men toch niet op de eerste plaats. de kostuums zijn gestoken als het Belfortpeloton van Harmonie Apollo. Cultuur en Jeugdwerk de 21 meisjes spoedig van hun uitrusting voorzien. Sluisse bevolking gepresenteerd tijdens een optreden nabij het gebouw waar de avond waarop hun uniformen in de sporthal te Sluis vpor het eerst wer-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 27