vr Tussen de Een auto om U tegen te zeggen DAMMEN PRIJSWINNAARS ZO INSTUREN OPLOSSING VORIGE WEEK SCHAKEN NAAM: STRAAT: I WOONPLAATS: RIJ-ERVARINGEN MET DE VW K 70 BRIDGE Te voorzichtig Goed gedaan HÉP ■9 POSTZEGELS ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/8 MEI 1971 Het is Ton Sijbrands niet ge lukt dit jaar zijn titel reeds voor het ingaan van de laat ste ronde veilig te stellen. Maar de twee punten voor sprong op zijn naaste con current Pieter Bergsma wa ren natuurlijk ruim voldoen de om weer voor een jaar de hoogste Nederlandse titel, de zijne te mogen noemen. Dit gebeurde nu reeds voor de vierde maal nl. in 1967, 1969, 1970, 1971. Bij de prijs uitreiking werd tevens be kendgemaakt dat Sijbrands met Bergsma en Van der Sluis naar het Europese kampioenschap in Tiblisi en het Europese ploegenkam- pioenschap iin Bolzano zullen worden afgevaardigd. Be halve zes winstpartijen moest Ton Sijbrands dit jaar vijf maal remise toestaan, waardoor zijn score op 17 punten uit 11 partijen kwam wat lager is dan de beide voorgaande jaren. Hieronder volgen nu enkele zeer fraaie fragmenten. In de partij uit de tweede ronde tegen Frank Drost speelde Ton Sijbrands met wit op de 38e zet 27 - 22! waarna onderstaande dia gramstand ontstond De moeilijke situatie werd door zwart als volgt opgelost (23 - 29!) 32 - 27 (14 - 20!) 30 - 25 (19 - 23) 25 x 14 (24 - 30) 33 x 24 (30 x 10) 35 - 30 (7 - 11) 30 - 24 (10 15) 42- 37 (12 - 18) 39 - 34 (8 - 12) 43 - 39 (11 - 16) 34 30 (12 - 17) 22 x 11 (16 x 7) 37 -32 (7 - 12) 39 - 33 (23 - 29 Ver plicht. 30 - 14 12 - 17? Frans Hermelink probeerde met wit tegen Sijbrands een opsluiting door op de eerste zet 35 - 30 te spelen, waarna met zijn 30e zet de navolgen de situatie op het bord kwam. r ST 9 Ef 1 M O B 'op B 1SI 1 is a 8 mm In het figuur dienen rond de cijfers woorden van acht en van vier letters te worden ingevuld. De woorden van acht letters draaien in de richting van de wijzers van de klok. De woorden van vier let ters draaien juist de an dere kant op. Waar de woorden beginnen is door een pijltje aangegeven 1 bewoner van IJsland 2 praalziek 3 bes'tuurseenheid 4 roe 5 muziekgezelschap 6 morsdoekje 7 neerslag, afzetting 8 stof van turf of ver gaan hout 9 zak om in te slapen 10 wederkerend voornaamwoord 11 smeedblok 12 insnijding 13 goudpoeder 14 plaats in België 15 veel drinken 16 kleine gemeente 17 in olie gebraden Indisch koekje 18 aardig 19 druk, vrolijk 20 part 21 reissport 22 plaats in Noorwegen 23 kleine koelcel 24 echtgenoot 25 alles of allen betreffend I e prijs: Mevr. S. Lernout- van den Bosch Rijsenburg 5a Sas van Gent 2e prijs: G. H. v.d. Sande Dr. E. D. Poppelaan I 2 Etten-Leur De oplossing van de nieuwe puzzel moet uiterlijk maan dagavond per brief'verzonden worden aan Redactie De Stem. Reigerstraat 16 Breda. Vergeet U vooral niet in de linkerbovenhoek op de enve loppe te vermelden „weekend puzzel" I' Q ca SI B s Q a s 9' 9 1 B 9 'I §1 pi r* Jammer dat zwart hier op dë 53e zet, dus na de tijds- controle niet alle varianten punctueel berekend heeft want dan zou hij zeker ver volgd hebben met (18 - 23) 33 - 28 of? (23 - 29) 38 - 33 (29 x 38) 32 x 43 (12 - 17) 27 - 21 (17 - 22) 28 x 17 (36 - 31) 17 - 11 (31 - 37) 11 - 7 (37 - 41) 7 - 2 (41 - 46!) Re mise. Na 12 -17 volgde na tuurlijk 32 - 28 (17 - 21) 27 x 16 (26 - 31) 16 - 11 (31 - 36) 11 - 7 (36 - 41) 7 - 2 (4 1 - 47) 2 x 35 (47 - 36) 35 - 49! (36 - 31). (Op (15 - 20) 14 x 25 (36 - 41) volgt 28 - 23! (18 x 29) 33 x 24 (41 - 47) 25 - 20 enz.) 14 - 9 (18 - 22) 28 x 17 (43 x 4) 49 - 44 (4 - 13) 17 - 11 (13 - 35) 44 - 49 (35 - 13) 33 - 28 en zwart kon opgeven, ven. Ton Sijbrands speelde hier 17 - 22! M.i. is nu 48 42 vrijwel gedwongen doch wit speelde 37 - 31? waarna volg de (22 - 28!) 33 x 22 (7 - 12) 46 - 41 (24 - 29) 34 X 23(19x 17) 40 - 34 (14 - 19) 31 - 26 (2 - 8) 48 - 43 (1 - 7) 27- 21 (18 - 22!) 41 - 37 (13 - 18) 38 - 33 (8 - 13) 43 - 38 (19 - 23) 33 - 29 of Op 34 - 29 wint (25 x 34) 29 x 40 (23 - 28!). Op 37 - 32 wint (23 - 29!) 33 x 24 (20 - 40) 45 - 34 (22 - 28) enz. terwijl op 37 - 31 zou volgen (23 - 28!) 33 - 29 en 13 - 19. Uit. Na 33 - 29 speelde zwart nog 13-19! en wit staakte de strijd en gaf op. JAN EDINK ESRELHIHS OAEAESTKEABAEEIE BsarniGEDiiir IIUTEEEEEAE'EEESA XE. EÜTLIBE E M OA BB BS A B o X BB G; if AS TTEETAtlltG E A A SI lïtEET'il A AE EI Tltmi EA K S SEI IHitlI K 51 EE EBBS E A E B L AS ïiSEI HATE ÏAES1S Ut PIASSEI Et KAHSSPEE t EEJfSEtAES O E O S 1 1 S E O E: K I O I O O E II D A B A A S H ar Over de nieuwe ster aan het Joegoslavische schaakfirma ment Albin Planinc is inder tijd op deze plaats al eerder bericht. Hij heeft niet de soms wat droge stijl van de gerenommeerde Joegoslavi sche grootmeesters, maar kan levendige partijen spe len met sprankelende combi naties. Hieronder een voor beeld. Wit: A. Planinc 1 e2-e4 Zwart: D. Ciric c7-c6 9 Pd2xe4 Normaal' zou dxe4 zijn geweest maar de witspeler is, zoals al geconstateerd in de inleiding, graag be reid wat leven in de brouwerij te bren gen. 9 b7-b6 10 Tfl-el h7-h6 11 Pe4-d2! (Met blikrichting c4, zodat zwarts volgen de zet begrijpelijk is.) 15 Pc4-d6 16 c3-c4 17 Lclxh6! Lc8-e6 Pd5-e7 Lg7xh6 O E H B 0 a E 1 K K A IS EE. SGAEKGBTE ABtTHTEEEtfAIAEOEE. KEEE. BEtEt EmiEiismoon 5E S A t A P A 2 d2-d3 (De gebruikelijke op stelling tegen de Ca- roKann verdedi ging is met d2-d4, maar met de tekstzet wordt het spel geslo ten gehouden terwijl ook de overbekende theorie wordt ontwe ken.) d7-d5 g7-g6 Lf8-g7 e7-e5 Pg8-e7 0-0 11 12 Pf3xe5 13 Pe5-c4 Dd8xd3 Dd3-d6 Dd6-c7 14 Pd2-e4 Pe7-d5? (Tegen Lf4 gericht, maar veel sterker was Td8.) 3 Pbl-d2 4 Pgl-f3 5 g2-g3 6 Lfl-g2 7 0-0 8 c2-c3 d5xe4 ll 18 Pe4-f6f Kg8-h8 (Op Kg7 komt Pe8t met dame winst.) 19 Ddl-d4 c6-c5 (Gedwongen, want de zwarte dame dreigt door een af trekschaak verloren te gaan. Op Dd8 be slist Txe6!, fxe6, Pf7t! en Lg7 leidt tot mat wegens Dh4f en Dxh6. 20 Dd4-h4 Pe7-g8 (Op Kg7 komt weer Pe8f. Zwart kan ver lies van materiaal niet vermijden en verliest kansloos.) 21 Pf6xg8 Kh8xg8 22 Pd6-b5 Dc7-d8 23 Dh4xh6 Pb8-d7 24 Telxe6! (Op fxe6, Lxa8, Dxa8 Dg6xf, Kh8, Dh6f, Kg8, Dxe6t, Tf7, Pd6 enz. heeft zwart geen verdediging meer.) Zwart geeft het op. CONSTANT ORBAAN onder redaktie van Hen Bollen NA EEN kleine drieduizend km met de Volkswagen K 70 te hebben gereden, wordt de mening van de eerste dagen bevestigd: slechts op 'wee punten doet deze K 70 aan c-Qij volkswagen herinneren. Dat is een plus- en een min punt. Het pluspunt: de meer dan voortreffelijke afwerking, het' minpunt: de gulzigheid van de motor die gemiddeld tijdens de testperiode 1 ii; u super nodig nad voor elke km. En dat is teveel voor een mot^i met een inhoud van 1600 ec. Voor het overige is er geen enkel punt van over eenkomst (behalve uiteraard het VW-embleem) tussen de K 70 en de vroegere produk- ten van Wolfsburg. Wie de voorgeschiedenis van de K 70 kent, zal zich daarover niet in het minst verbazen. De wagen is immers van huis uit een NSU en viel VW min of meer als een rijpe appel in de schoot toen Wolfsburg de NSU-fabriek overnam. VW wil daarover geen woord kwijt. In de fabrieksdocumen- tatie heet het braafjes dat de K 70 bewijst dat geen enkele automobielfabriek gebonden is aan een bepaalde concep tie, in dit geval aan achter wielaandrijving, motor ach terin, luchtkoeling. Want de W 70 heeft voorwielaandrij ving, de motor voorin en wa terkoeling, allemaal pun'or die hem doen afwijken van kevers, 1600's en 411's. En om het nu maar meiteen te zeg gen: de K 70 is een auto om U tegen te zeggen. Vlot gelijnd, hoewel eenvoudig; een fraai interieur; een op zeer rede lijk peil staand comfort; een uitstekende wegligging en een behoorlijke acceleratie (al springt die in deze klasse er niet uit), gemakkelijk be- dienbaar, zeer handelbaar op de weg, een formidabel ver- warmings- en ventilatie systeem, uitstekendè remmen, kortom: het mag er allemaal best zijn. Alleen dat verbruik. Wie per dag ruim driehon derd kilometer draait, kan niet met eenmaal tanken vol staan. En dat doet de vraag rijzen of de K 70 eigenlijk wel voor particulier gebruik in de wieg is gelegd. Zal het niet vooral de zaken man zijn van wie VW het met de K 70 moet hebben? Wat de motor betreft: er zijn twee versies: een van 75 en een van 90 pk. De testwagen was uitgerust met een 90 pk motor en was verder een L- model. Die 90 pk motor is watergekoeld en ontwikkelt de 90 pk bij 5200 toeren/min. Hij heeft een bovenliggende nokkenas en een dubbele car burateur. Een vlotte starter (handchoke) die in de lage toerentallen mooi rustig is, Herinnert nauwelijks aan de Volkswagen; de VW K 70 maar bij zo'n 5000 toeren toch wat nadrukkelijk laat horen. Zijn prestaties zijn niet op vallend: van 0-100 km. in 14,6 sec. Met de vierbak is vlot schakelen mogelijk, al is de vrije slag erg klein en liggen de 1 en 3 zeer dicht bij el kaar, terwijl de achteruit weer kort op de 1 ligt. Dat vraagt wel even gewenning. De bak was wat lawaaierig en bonkig bij het schakelen maar dat kan een exempla risch verschijnsel zijn. Bij la ge snelheden stuurt de wa gen tamelijk zwaar, een ver schijnsel dat meer optreedt bij voorwielaandrijving, ter wijl van een licht onderstuur karakter sprake is. Op gladde wegdekken is de vering uit stekend, zeer comfortabel zelfs, maar rijdt men op "kin derkopjes" dan gaat de wa gen toch wat bonken. De K 70 heeft op grond van zijn con ceptie geen last van zijwind. Zijn wegligging is prima, zijn wendbaarheid en handelbaar heid zijn gewoon goed. Het al gemeen comfort staat op een zeer behoorlijk peil, maar be halve het motorlawaai bij ho ge toerentallen treedt ook nogal wat windgeruis op. De stoelen zitten goed, geven enige zijwaartse steun en zijn verstelbaar tot slaapstand. Been- en hoofdruimte is er meer dan voldoende voor al le vijf inzittenden. Dat moet trouwens gezegd worden: de K 70 heeft een royaal beme ten interieur dat meer dan uitstekend is afgewerkt. Het instrumentenpaneel verdient lof voor de indeling, de over zichtelijkheid en de afwerking Een grote asbak ('s avonds vellicht, aansteker, 3 hand grepen, toerenteller, dagtel ler en klok, twee asbakjes achterin dragen ertoe bij dat de K 70 vrij compleet is uit gerust. Merkwaardig alleen dat zelfs in de luxe uitvoering de verwarmde achterruit niet standaard wordt geleverd. De koffer heeft een inhoud van maar liefst 700 liter en kan nog verder worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Te spreken van een handschoenenkastje zou een understatement zijn; men zou beter van een taartenkast kunnen spreken en dat doe ik dan ook omdat mijn vrouw kans zag er twee van derge lijke verpakkingen in te stop pen. Er zijn dan ook nog tas sen aan de portieren plus di to's aan de rugleuningen van de voorstoelen, plus nog eens een ruim bergvak én een kleintje recht voor de be stuurder. In het dashboard is ruimte uitgespaard voor een radio en dan is er ook nog een ruime hoedenplank, zodat het absoluut ondenkbaar is dat iemand bergruimte in de K70 te kort komt. Nog een enkel woord over het verwarmings- en ventilatie systeem. Zelden heb ik in een wagen gereden die in dat op- zich zo'n capaciteit had. Links en rechts op het dashboard zitten roosters plus sleuven terwijl in het midden een in stallatie is aangebracht voor de toevoer (uiteraard traps gewijs regelbaar) van rijwind. Onnodig te zeggen dat de verbruikte luchit wordt afge voerd en dat ook de capaci teit van de verwarming na venant aan die van de venti latie is. Als men dan nog weet dat de aanjager drie snelheden heeft, dan is het duidelijk dat men onder alle omstandigheden de ideale temperatuur in het interieur kan bewerkstelligen. Nog wat maten en gewichten tot besluit: Wielbasis 269 cm, lengte 442, breedte 168,5, hoogte 145, gewicht 1050 kg, draaicirkel 10,8 m, tankinh. 52 liter. De prijzen zijn: K 70 met 75 pk motor 10.990,-; K 70 met 90 pk motor 11.246,-; K 70 L met 75 pk 11.434,-; K 70 L met 90 pk 11.690. Die prijzen zijn niet mis, maar men krijgt er dan ook een AUTO voor. Ik heb er zeer plezierig in gereden, al leen het verbruik dat ligt me zwaar op de maag. Nadat Zuid met: A-B-4 C; A-V-10-5 OV-9-4-3 7-3 geopend had met 1 7? kwamen hij en Noord tot 3 Sans- Atout, te spelen door Zuid. West had nog een keer geboden. West kwam uit met H en Noord legde op tafel: 6-2 7>: 8-7 H-10 A-H-10-9-5-4-2 Uit veiligheidsoverweging nam Zuid de slag niet maar liep 4 bij. West speelde echter geen meer na maar B. Wat kon dat betekenen? Had West de resterende om had hij er maar 1? Was het misschien een poging van West om Noord te verleiden A en H te spelen in de hoop dat de goed zouden zitten? In ieder geval, Zuid vertrouwde dit niet en liet de slag lopen. Oost echter nam de B met de V over en toen ging het mis. Oost speelde 7 na en ook die slag liet Zuid lopen maar de 3de moest hij nemen. Hij had nu 1 slag en kon er nog 6 in Noord maken. Om echter het kontrakt te halen moest öf O H goed zitten öf O A moest bij Oost zitten. Het was echter aan te nemen dat 7? H bij West zou zitten, gezien het feit dat West ook geboden had en dan ging het mis want dan maakte West ook nog 2 ♦-slagen. Dat zou ook het geval zijn als West O A zou hebben. Zuid ging daarom maar eens kijken hoe de kaarten zouden vallen en speelde daarom 5 keer en toen hadden Noord-Zuid nog over: 7?: 8-7 OH 4 N W O Z 77: A-V O: V-9 Nu werd 4 gespeeld en Zuid gooide O 9 af. West scheen moeilijkheden te hebben en na enig nadenken gooide hij 10 af. Zuid meende nu West een placing te kunnen geven door H te spelen en volgens Zuid moest West dan wel onder 7? H uitkomen en dan werd het kontrakt gemaakt. Hij had zich echter misrekend want West speelde tot zijn schrik 8, de verliezende slag. Daarna bracht West zijn 7? H sec op tafel. Zuid had het spel altijd kunnen maken. Hij had de allemaal kunnen maken of hij had uit Noord tp 8 of 7 kunnen spelen en zelf de 10 kunnen zetten en als hij de H in de 1ste slag genomen had dan was hij ook binnen geweest. Hij was nu echter wel een beetje té voorzichtig. Aan de an dere tafel werd het kontrakt wel gemaakt en dat kostte een hoop punten. De hele verdeling was: 6-2 TP8-7 O H-10 A-H-10-9-5-4-2 5-8-10-V-H 3-6-H 7? 8-B-A O 6-B N W O Z 9-7-3 OB-9-4-2 O 7-6-5-2 V-8 A-B-4 TP: A-V-10-5 O: V-9-4-3 7-3 In een viertallenwedstrijd met beide partijen kwetsbaar geeft Zuid en past, waarna West met 1 opent. Noord doubleert en Oost biedt 1 O. Zuid met: 10-8-4-2 TP: A-V-9-8-6 5-3-2 V biedt 1 TP, West past, Noord cok, Oost 2 Zuid en West passen en Noord biedt 3 7? waarna iedereen past. Noord wilde de 4de 75 bij Zuid uitlokken maar deze vond zijn hand daarvoor niet sterk genoeg. West komt uit met H en Noord legt neer: A-5-3 7?: H-B-10 A-V-10-6 B-10-5 Noord mocht met deze hand inderdaad wel een jump geven maar hij had er toch rekening mee moeten houden dat achter zijn mooie <>-kaarten het <>-bod van Oost zat. H van West won natuurlijk de slag maar het feit dat in Zuid de V viel deed West besluiten een andere kleur te spelen en wel O 8. Gezien de 4 b-kaarten van Noord en de 3 van Zuid zelf maar bovendien het O-bod van Oost besloot Zuid die O 8 voor een singleton aan te zien waardoor de kaarten van Noord belangrijk aan fraaiheid inboetten. Zuid kon nu maken 1 ♦-slag, 5 TP-sIagen en 1 O-slag en als hij een +-slag weggaf ook nog 1 +-slag, dus totaal 8 slagen. Hij moest dus een weg vinden om het kontrakt toch te winnen. Hij speelde B na en gooi de daarop zelf O 3 af. West won met het A en speelde troef 2 na. In Noord werd met de 10 gewonnen en 10 werd nagespeeld waarop Zuid zelf O 5 afgooide. Toen uit Noord O 6 en door Zuid ingetroefd met de 8. Hij speelde 2 na en kwam in Noord aan slag met A. Noord-Zuid hadden nu reeds 5 slagen en de verdeling was 5-3 TP: H-B OV-10 7-9-H I mru 1 V 3-5:7? 5?7 O o H-B-! 7 9 10-8-4 7>A-V-9 O Uit Noord werd nu O V gespeeld en door Zuid getroefd met de V. West gooide 7 af. Met troef 9 bracht Zuid Noord aan slag en weer werd uit Noord b gespeeld en door Zuid afgetroefd. Troef H van Noord werd de 9de slag. De hele verdeling was A-5-3 77H-B-10 O: A-V-10-6 B-10-5 6-7-9-H 2-3-5 7? 8 2-4-7-H-A V-B C>: 7-4 O H-B-9-7-4 9-8-6-3 10-8-4-2 77: A-V-9-8-6 O5-3-2 V LIECHTENSTEIN In de gemeenschappelijke .ketting'-tekening van de IJslandse architect Helgi Haflidason zal op 11 juni een ,Europa'-zegel in de waarde 50 Rp. verkrijg baar worden gesteld. FRANKRIJK Gewijd aan het Nationale Park in de westelijke Py reneeën verscheen een ze gel van 0.65 fr. in de reeks Natuurbescher ming. De zegel toont een gems, naar ontwerp en gravure van Haley.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9