vr
Tussen de
Een auto om U
tegen te zeggen
DAMMEN
PRIJSWINNAARS
ZO INSTUREN
OPLOSSING
VORIGE
WEEK
SCHAKEN
NAAM:
STRAAT:
I
WOONPLAATS:
RIJ-ERVARINGEN MET DE VW K 70
BRIDGE
Te voorzichtig
Goed gedaan
HÉP
■9
POSTZEGELS
ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/8 MEI 1971
Het is Ton Sijbrands niet ge
lukt dit jaar zijn titel reeds
voor het ingaan van de laat
ste ronde veilig te stellen.
Maar de twee punten voor
sprong op zijn naaste con
current Pieter Bergsma wa
ren natuurlijk ruim voldoen
de om weer voor een jaar
de hoogste Nederlandse titel,
de zijne te mogen noemen.
Dit gebeurde nu reeds voor
de vierde maal nl. in 1967,
1969, 1970, 1971. Bij de prijs
uitreiking werd tevens be
kendgemaakt dat Sijbrands
met Bergsma en Van der
Sluis naar het Europese
kampioenschap in Tiblisi en
het Europese ploegenkam-
pioenschap iin Bolzano zullen
worden afgevaardigd. Be
halve zes winstpartijen
moest Ton Sijbrands dit jaar
vijf maal remise toestaan,
waardoor zijn score op 17
punten uit 11 partijen kwam
wat lager is dan de beide
voorgaande jaren. Hieronder
volgen nu enkele zeer fraaie
fragmenten.
In de partij uit de tweede
ronde tegen Frank Drost
speelde Ton Sijbrands met
wit op de 38e zet 27 - 22!
waarna onderstaande dia
gramstand ontstond
De moeilijke situatie werd
door zwart als volgt opgelost
(23 - 29!) 32 - 27 (14 - 20!)
30 - 25 (19 - 23) 25 x 14 (24 -
30) 33 x 24 (30 x 10) 35 - 30
(7 - 11) 30 - 24 (10 15) 42-
37 (12 - 18) 39 - 34 (8 - 12)
43 - 39 (11 - 16) 34 30 (12 -
17) 22 x 11 (16 x 7) 37 -32
(7 - 12) 39 - 33 (23 - 29 Ver
plicht. 30 -
14 12 - 17?
Frans Hermelink probeerde
met wit tegen Sijbrands een
opsluiting door op de eerste
zet 35 - 30 te spelen, waarna
met zijn 30e zet de navolgen
de situatie op het bord
kwam.
r
ST
9
Ef
1
M
O
B
'op B
1SI 1
is a 8
mm
In het figuur dienen rond
de cijfers woorden van
acht en van vier letters
te worden ingevuld. De
woorden van acht letters
draaien in de richting van
de wijzers van de klok.
De woorden van vier let
ters draaien juist de an
dere kant op. Waar de
woorden beginnen is door
een pijltje aangegeven
1 bewoner van IJsland
2 praalziek
3 bes'tuurseenheid
4 roe
5 muziekgezelschap
6 morsdoekje
7 neerslag, afzetting
8 stof van turf of ver
gaan hout
9 zak om in te slapen
10 wederkerend
voornaamwoord
11 smeedblok
12 insnijding
13 goudpoeder
14 plaats in België
15 veel drinken
16 kleine gemeente
17 in olie gebraden
Indisch koekje
18 aardig
19 druk, vrolijk
20 part
21 reissport
22 plaats in Noorwegen
23 kleine koelcel
24 echtgenoot
25 alles of allen
betreffend
I e prijs:
Mevr. S. Lernout-
van den Bosch
Rijsenburg 5a
Sas van Gent
2e prijs:
G. H. v.d. Sande
Dr. E. D. Poppelaan I 2
Etten-Leur
De oplossing van de nieuwe
puzzel moet uiterlijk maan
dagavond per brief'verzonden
worden aan
Redactie De Stem.
Reigerstraat 16
Breda.
Vergeet U vooral niet in de
linkerbovenhoek op de enve
loppe te vermelden „weekend
puzzel"
I' Q ca SI B
s Q a s
9' 9
1 B 9 'I
§1 pi r*
Jammer dat zwart hier op
dë 53e zet, dus na de tijds-
controle niet alle varianten
punctueel berekend heeft
want dan zou hij zeker ver
volgd hebben met (18 - 23) 33
- 28 of? (23 - 29) 38 - 33
(29 x 38) 32 x 43 (12 - 17)
27 - 21 (17 - 22) 28 x 17 (36 -
31) 17 - 11 (31 - 37) 11 - 7
(37 - 41) 7 - 2 (41 - 46!) Re
mise. Na 12 -17 volgde na
tuurlijk 32 - 28 (17 - 21) 27 x
16 (26 - 31) 16 - 11 (31 - 36)
11 - 7 (36 - 41) 7 - 2 (4 1 - 47)
2 x 35 (47 - 36) 35 - 49! (36 -
31). (Op (15 - 20) 14 x 25
(36 - 41) volgt 28 - 23! (18 x
29) 33 x 24 (41 - 47) 25 - 20
enz.) 14 - 9 (18 - 22) 28 x 17
(43 x 4) 49 - 44 (4 - 13) 17 -
11 (13 - 35) 44 - 49 (35 - 13)
33 - 28 en zwart kon opgeven,
ven.
Ton Sijbrands speelde hier
17 - 22! M.i. is nu 48 42
vrijwel gedwongen doch wit
speelde 37 - 31? waarna volg
de (22 - 28!) 33 x 22 (7 - 12)
46 - 41 (24 - 29) 34 X 23(19x
17) 40 - 34 (14 - 19) 31 - 26
(2 - 8) 48 - 43 (1 - 7) 27- 21
(18 - 22!) 41 - 37 (13 - 18)
38 - 33 (8 - 13) 43 - 38 (19 -
23) 33 - 29 of Op 34 - 29
wint (25 x 34) 29 x 40 (23 -
28!). Op 37 - 32 wint (23 -
29!) 33 x 24 (20 - 40) 45 - 34
(22 - 28) enz. terwijl op 37 -
31 zou volgen (23 - 28!) 33 -
29 en 13 - 19. Uit. Na 33 - 29
speelde zwart nog 13-19! en
wit staakte de strijd en gaf
op.
JAN EDINK
ESRELHIHS
OAEAESTKEABAEEIE
BsarniGEDiiir
IIUTEEEEEAE'EEESA
XE. EÜTLIBE
E M OA
BB BS
A B o X
BB G; if
AS TTEETAtlltG E A
A SI lïtEET'il A
AE EI Tltmi EA
K S SEI IHitlI K 51
EE EBBS E A E B L AS
ïiSEI HATE
ÏAES1S Ut
PIASSEI Et
KAHSSPEE t
EEJfSEtAES
O
E O
S 1
1 S
E
O E:
K I
O I
O
O E
II D
A B
A
A S
H ar
Over de nieuwe ster aan het
Joegoslavische schaakfirma
ment Albin Planinc is inder
tijd op deze plaats al eerder
bericht. Hij heeft niet de
soms wat droge stijl van de
gerenommeerde Joegoslavi
sche grootmeesters, maar
kan levendige partijen spe
len met sprankelende combi
naties. Hieronder een voor
beeld.
Wit:
A. Planinc
1 e2-e4
Zwart:
D. Ciric
c7-c6
9 Pd2xe4
Normaal' zou dxe4
zijn geweest maar de
witspeler is, zoals al
geconstateerd in de
inleiding, graag be
reid wat leven in de
brouwerij te bren
gen.
9 b7-b6
10 Tfl-el h7-h6
11 Pe4-d2!
(Met blikrichting c4,
zodat zwarts volgen
de zet begrijpelijk
is.)
15 Pc4-d6
16 c3-c4
17 Lclxh6!
Lc8-e6
Pd5-e7
Lg7xh6
O E
H B
0 a
E
1 K
K A
IS EE.
SGAEKGBTE
ABtTHTEEEtfAIAEOEE.
KEEE. BEtEt
EmiEiismoon
5E S A t A P A
2 d2-d3
(De gebruikelijke op
stelling tegen de Ca-
roKann verdedi
ging is met d2-d4,
maar met de tekstzet
wordt het spel geslo
ten gehouden terwijl
ook de overbekende
theorie wordt ontwe
ken.)
d7-d5
g7-g6
Lf8-g7
e7-e5
Pg8-e7
0-0
11
12 Pf3xe5
13 Pe5-c4
Dd8xd3
Dd3-d6
Dd6-c7
14 Pd2-e4 Pe7-d5?
(Tegen Lf4 gericht,
maar veel sterker
was Td8.)
3 Pbl-d2
4 Pgl-f3
5 g2-g3
6 Lfl-g2
7 0-0
8 c2-c3
d5xe4
ll
18 Pe4-f6f Kg8-h8
(Op Kg7 komt Pe8t
met dame winst.)
19 Ddl-d4 c6-c5
(Gedwongen, want
de zwarte dame
dreigt door een af
trekschaak verloren
te gaan. Op Dd8 be
slist Txe6!, fxe6, Pf7t!
en Lg7 leidt tot mat
wegens Dh4f en
Dxh6.
20 Dd4-h4 Pe7-g8
(Op Kg7 komt weer
Pe8f. Zwart kan ver
lies van materiaal
niet vermijden en
verliest kansloos.)
21 Pf6xg8 Kh8xg8
22 Pd6-b5 Dc7-d8
23 Dh4xh6 Pb8-d7
24 Telxe6!
(Op fxe6, Lxa8, Dxa8
Dg6xf, Kh8, Dh6f,
Kg8, Dxe6t, Tf7, Pd6
enz. heeft zwart geen
verdediging meer.)
Zwart geeft het op.
CONSTANT ORBAAN
onder redaktie
van Hen Bollen
NA EEN kleine drieduizend
km met de Volkswagen K 70
te hebben gereden, wordt de
mening van de eerste dagen
bevestigd: slechts op 'wee
punten doet deze K 70 aan
c-Qij volkswagen herinneren.
Dat is een plus- en een min
punt. Het pluspunt: de meer
dan voortreffelijke afwerking,
het' minpunt: de gulzigheid
van de motor die gemiddeld
tijdens de testperiode 1 ii; u
super nodig nad voor elke
km. En dat is teveel voor
een mot^i met een inhoud van
1600 ec. Voor het overige is
er geen enkel punt van over
eenkomst (behalve uiteraard
het VW-embleem) tussen de
K 70 en de vroegere produk-
ten van Wolfsburg. Wie de
voorgeschiedenis van de K 70
kent, zal zich daarover niet
in het minst verbazen. De
wagen is immers van huis uit
een NSU en viel VW min of
meer als een rijpe appel in de
schoot toen Wolfsburg de
NSU-fabriek overnam. VW
wil daarover geen woord
kwijt. In de fabrieksdocumen-
tatie heet het braafjes dat de
K 70 bewijst dat geen enkele
automobielfabriek gebonden
is aan een bepaalde concep
tie, in dit geval aan achter
wielaandrijving, motor ach
terin, luchtkoeling. Want de
W 70 heeft voorwielaandrij
ving, de motor voorin en wa
terkoeling, allemaal pun'or
die hem doen afwijken van
kevers, 1600's en 411's. En om
het nu maar meiteen te zeg
gen: de K 70 is een auto om U
tegen te zeggen. Vlot gelijnd,
hoewel eenvoudig; een fraai
interieur; een op zeer rede
lijk peil staand comfort; een
uitstekende wegligging en een
behoorlijke acceleratie (al
springt die in deze klasse er
niet uit), gemakkelijk be-
dienbaar, zeer handelbaar op
de weg, een formidabel ver-
warmings- en ventilatie
systeem, uitstekendè remmen,
kortom: het mag er allemaal
best zijn. Alleen dat verbruik.
Wie per dag ruim driehon
derd kilometer draait, kan
niet met eenmaal tanken vol
staan. En dat doet de vraag
rijzen of de K 70 eigenlijk
wel voor particulier gebruik
in de wieg is gelegd.
Zal het niet vooral de zaken
man zijn van wie VW het met
de K 70 moet hebben?
Wat de motor betreft: er zijn
twee versies: een van 75 en
een van 90 pk. De testwagen
was uitgerust met een 90 pk
motor en was verder een L-
model. Die 90 pk motor is
watergekoeld en ontwikkelt
de 90 pk bij 5200 toeren/min.
Hij heeft een bovenliggende
nokkenas en een dubbele car
burateur. Een vlotte starter
(handchoke) die in de lage
toerentallen mooi rustig is,
Herinnert nauwelijks aan de Volkswagen; de VW K 70
maar bij zo'n 5000 toeren toch
wat nadrukkelijk laat horen.
Zijn prestaties zijn niet op
vallend: van 0-100 km. in 14,6
sec. Met de vierbak is vlot
schakelen mogelijk, al is de
vrije slag erg klein en liggen
de 1 en 3 zeer dicht bij el
kaar, terwijl de achteruit
weer kort op de 1 ligt. Dat
vraagt wel even gewenning.
De bak was wat lawaaierig
en bonkig bij het schakelen
maar dat kan een exempla
risch verschijnsel zijn. Bij la
ge snelheden stuurt de wa
gen tamelijk zwaar, een ver
schijnsel dat meer optreedt
bij voorwielaandrijving, ter
wijl van een licht onderstuur
karakter sprake is. Op gladde
wegdekken is de vering uit
stekend, zeer comfortabel
zelfs, maar rijdt men op "kin
derkopjes" dan gaat de wa
gen toch wat bonken. De K 70
heeft op grond van zijn con
ceptie geen last van zijwind.
Zijn wegligging is prima, zijn
wendbaarheid en handelbaar
heid zijn gewoon goed. Het al
gemeen comfort staat op een
zeer behoorlijk peil, maar be
halve het motorlawaai bij ho
ge toerentallen treedt ook
nogal wat windgeruis op. De
stoelen zitten goed, geven
enige zijwaartse steun en zijn
verstelbaar tot slaapstand.
Been- en hoofdruimte is er
meer dan voldoende voor al
le vijf inzittenden. Dat moet
trouwens gezegd worden: de
K 70 heeft een royaal beme
ten interieur dat meer dan
uitstekend is afgewerkt. Het
instrumentenpaneel verdient
lof voor de indeling, de over
zichtelijkheid en de afwerking
Een grote asbak ('s avonds
vellicht, aansteker, 3 hand
grepen, toerenteller, dagtel
ler en klok, twee asbakjes
achterin dragen ertoe bij dat
de K 70 vrij compleet is uit
gerust. Merkwaardig alleen
dat zelfs in de luxe uitvoering
de verwarmde achterruit niet
standaard wordt geleverd. De
koffer heeft een inhoud van
maar liefst 700 liter en kan
nog verder worden vergroot
door de achterbank neer te
klappen. Te spreken van een
handschoenenkastje zou een
understatement zijn; men zou
beter van een taartenkast
kunnen spreken en dat doe
ik dan ook omdat mijn vrouw
kans zag er twee van derge
lijke verpakkingen in te stop
pen. Er zijn dan ook nog tas
sen aan de portieren plus di
to's aan de rugleuningen van
de voorstoelen, plus nog eens
een ruim bergvak én een
kleintje recht voor de be
stuurder. In het dashboard is
ruimte uitgespaard voor een
radio en dan is er ook nog
een ruime hoedenplank, zodat
het absoluut ondenkbaar is
dat iemand bergruimte in de
K70 te kort komt.
Nog een enkel woord over het
verwarmings- en ventilatie
systeem. Zelden heb ik in een
wagen gereden die in dat op-
zich zo'n capaciteit had. Links
en rechts op het dashboard
zitten roosters plus sleuven
terwijl in het midden een in
stallatie is aangebracht voor
de toevoer (uiteraard traps
gewijs regelbaar) van rijwind.
Onnodig te zeggen dat de
verbruikte luchit wordt afge
voerd en dat ook de capaci
teit van de verwarming na
venant aan die van de venti
latie is. Als men dan nog
weet dat de aanjager drie
snelheden heeft, dan is het
duidelijk dat men onder alle
omstandigheden de ideale
temperatuur in het interieur
kan bewerkstelligen.
Nog wat maten en gewichten
tot besluit: Wielbasis 269 cm,
lengte 442, breedte 168,5,
hoogte 145, gewicht 1050 kg,
draaicirkel 10,8 m, tankinh.
52 liter.
De prijzen zijn: K 70 met 75
pk motor 10.990,-; K 70 met
90 pk motor 11.246,-; K 70
L met 75 pk 11.434,-; K 70
L met 90 pk 11.690.
Die prijzen zijn niet mis,
maar men krijgt er dan ook
een AUTO voor. Ik heb er
zeer plezierig in gereden, al
leen het verbruik dat
ligt me zwaar op de maag.
Nadat Zuid met:
A-B-4
C; A-V-10-5
OV-9-4-3
7-3
geopend had met 1 7? kwamen hij en Noord tot 3 Sans-
Atout, te spelen door Zuid. West had nog een keer
geboden. West kwam uit met H en Noord legde op
tafel:
6-2
7>: 8-7
H-10
A-H-10-9-5-4-2
Uit veiligheidsoverweging nam Zuid de slag niet maar
liep 4 bij. West speelde echter geen meer na maar
B. Wat kon dat betekenen? Had West de resterende
om had hij er maar 1? Was het misschien een poging
van West om Noord te verleiden A en H te spelen in de
hoop dat de goed zouden zitten? In ieder geval, Zuid
vertrouwde dit niet en liet de slag lopen. Oost echter
nam de B met de V over en toen ging het mis. Oost
speelde 7 na en ook die slag liet Zuid lopen maar de
3de moest hij nemen. Hij had nu 1 slag en kon er nog
6 in Noord maken. Om echter het kontrakt te halen
moest öf O H goed zitten öf O A moest bij Oost zitten.
Het was echter aan te nemen dat 7? H bij West zou
zitten, gezien het feit dat West ook geboden had en dan
ging het mis want dan maakte West ook nog 2 ♦-slagen.
Dat zou ook het geval zijn als West O A zou hebben. Zuid
ging daarom maar eens kijken hoe de kaarten zouden
vallen en speelde daarom 5 keer en toen hadden
Noord-Zuid nog over:
7?: 8-7
OH
4
N
W O
Z
77: A-V
O: V-9
Nu werd 4 gespeeld en Zuid gooide O 9 af. West scheen
moeilijkheden te hebben en na enig nadenken gooide hij
10 af. Zuid meende nu West een placing te kunnen
geven door H te spelen en volgens Zuid moest West
dan wel onder 7? H uitkomen en dan werd het kontrakt
gemaakt. Hij had zich echter misrekend want West
speelde tot zijn schrik 8, de verliezende slag. Daarna
bracht West zijn 7? H sec op tafel. Zuid had het spel
altijd kunnen maken. Hij had de allemaal kunnen
maken of hij had uit Noord tp 8 of 7 kunnen spelen en
zelf de 10 kunnen zetten en als hij de H in de 1ste
slag genomen had dan was hij ook binnen geweest. Hij
was nu echter wel een beetje té voorzichtig. Aan de an
dere tafel werd het kontrakt wel gemaakt en dat kostte
een hoop punten. De hele verdeling was:
6-2
TP8-7
O H-10
A-H-10-9-5-4-2
5-8-10-V-H
3-6-H 7?
8-B-A O
6-B
N
W O
Z
9-7-3
OB-9-4-2
O 7-6-5-2
V-8
A-B-4
TP: A-V-10-5
O: V-9-4-3
7-3
In een viertallenwedstrijd met beide partijen kwetsbaar
geeft Zuid en past, waarna West met 1 opent. Noord
doubleert en Oost biedt 1 O. Zuid met:
10-8-4-2
TP: A-V-9-8-6
5-3-2
V
biedt 1 TP, West past, Noord cok, Oost 2 Zuid en West
passen en Noord biedt 3 7? waarna iedereen past. Noord
wilde de 4de 75 bij Zuid uitlokken maar deze vond zijn
hand daarvoor niet sterk genoeg. West komt uit met
H en Noord legt neer:
A-5-3
7?: H-B-10
A-V-10-6
B-10-5
Noord mocht met deze hand inderdaad wel een jump
geven maar hij had er toch rekening mee moeten houden
dat achter zijn mooie <>-kaarten het <>-bod van Oost zat.
H van West won natuurlijk de slag maar het feit dat
in Zuid de V viel deed West besluiten een andere kleur
te spelen en wel O 8. Gezien de 4 b-kaarten van Noord
en de 3 van Zuid zelf maar bovendien het O-bod van
Oost besloot Zuid die O 8 voor een singleton aan te zien
waardoor de kaarten van Noord belangrijk aan fraaiheid
inboetten. Zuid kon nu maken 1 ♦-slag, 5 TP-sIagen en 1
O-slag en als hij een +-slag weggaf ook nog 1 +-slag,
dus totaal 8 slagen. Hij moest dus een weg vinden om
het kontrakt toch te winnen. Hij speelde B na en gooi
de daarop zelf O 3 af. West won met het A en speelde
troef 2 na. In Noord werd met de 10 gewonnen en 10
werd nagespeeld waarop Zuid zelf O 5 afgooide. Toen
uit Noord O 6 en door Zuid ingetroefd met de 8. Hij
speelde 2 na en kwam in Noord aan slag met A.
Noord-Zuid hadden nu reeds 5 slagen en de verdeling
was
5-3
TP: H-B
OV-10
7-9-H I
mru
1 V
3-5:7?
5?7
O
o H-B-!
7
9
10-8-4
7>A-V-9
O
Uit Noord werd nu O V gespeeld en door Zuid getroefd
met de V. West gooide 7 af. Met troef 9 bracht Zuid
Noord aan slag en weer werd uit Noord b gespeeld en
door Zuid afgetroefd. Troef H van Noord werd de 9de
slag. De hele verdeling was
A-5-3
77H-B-10
O: A-V-10-6
B-10-5
6-7-9-H
2-3-5 7?
8
2-4-7-H-A
V-B
C>: 7-4
O H-B-9-7-4
9-8-6-3
10-8-4-2
77: A-V-9-8-6
O5-3-2
V
LIECHTENSTEIN
In de gemeenschappelijke
.ketting'-tekening van de
IJslandse architect Helgi
Haflidason zal op 11 juni
een ,Europa'-zegel in de
waarde 50 Rp. verkrijg
baar worden gesteld.
FRANKRIJK
Gewijd aan het Nationale
Park in de westelijke Py
reneeën verscheen een ze
gel van 0.65 fr. in de
reeks Natuurbescher
ming. De zegel toont een
gems, naar ontwerp en
gravure van Haley.