VrSit STAFLID DR. ALBERT VAN DEN HEUVEL: dig dig nd NIKS VOOR 0 es Betrekkingen Rapport Problemen Overleden Toppers ZATEKDAt-BIjLAtot vmh ut BltM/8 MEI 1971 ;t kadaster "PM '1% Yl> am. die U franco thuis kwartje, aan: Cjrolsch, 'Amsterdam-groot' en aim de kaart is verpakt vindt over een wedstrijd rifle van die bijzonder- aart aangetekend in te •yen worden beoordeeld timmer; de hoofdprijs flOOO.- ofditbedraft slist geenkinder werkf. 'Bisschoppen weten niet wat de Wereldraad is' door JAN HOOYMAN Eind 1964 verklaarde het Tweede Vali- kaans Concilie in zjjn "Decreet over de katholieke deelneming aan de oecumenische be weging", dat "de afge scheiden kerken en ge meenschappen, ook al heb ben zij vanuit onze ge loofsovertuiging tekorten, van gewichtige betekenis zijn in het heilsmysterie' en dat "de Geest van Chris tus niet weigert ze te ge bruiken als heilsmiddelen, die hun kracht juist ont lenen aan de volheid van genade en waarheid, die aan de katholieke kerk is toevertrouwd". Deze officiële erkenning door hef wereldepiscopaat samen met de paus, van het kerk-zij n van de andere christelijke ge loofsgemeenschappen mar keerde een toen reeds jaren lange ontwikkeling in het ka tholieke denken, waarin de eeuwenoude vereenzelviging van de ene, heilige en apos tolische kerk met de Rooms- Kafholdeke Kerk steeds meer verflauwde. Heel duidelijk werd die ontwikkeling onder woorden gebracht door de be kende Italiaanse Jezuïet Ro berto Tucci, hoofdredacteur van „La Civilta Cattolica", op de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken in juli 1968 in de Zweedse stad Uppsala. Tucci, een van de gasten van de Wereldraad in Uppsala, betoogde als eerste katholiek die het woord voer de op een assemblee van de Wereldraad, dat de Rooms- Kathoheke Kerk voorgoed af stand heeft gedaan van de vroegere opvatting als zou de oecumene alleen maai- terug keer naar Rome betekenen. Verrassend voor de homder den afgevaardigden in Uppsa la was Tucci's opmerking, dat tegen aansluiting van Rome bij de Wereldraad van Ker ken geen principiële bezwa ren bestaan, alleen nog prak- tisch-structuële. Voornaamste praktische bezwaar is de grootte van de Rooms-Katho- lieke Kerk. Met haar 600 mil joen leden telt zij meer gelo vigen dan de 252 aangesloten kerken samen. Toetreding van Rome zou de verhoudingen binnen de Wereldraad gron dig wijzigen. Maar een prin cipieel bezwaar behoeft dat niet te zijn» Hoe staat het momenteel met de betrekkingen tussen Rome en de Wereldraad van Ker ken Een man die bij uitstek bevoegd is daarover te oorde len, is de Nederlander ds. dr. Albert van den Heuvel, hoofd van de afdeling communica tie van het secretariaat-gene raal van de Wereldraad van Kerken in Genève. In zijn sobere werkkamer in het mo derne gebouw van de Wereld raad heeft dit staflid deze en enkele andere vragen beant woord. Ds. v/d Heuvel: „Rome en de Wereldraad hebben momen teel op drie niveaus contact met elkaar. Vooreerst is er de gemengde werkgroep, die in het begin van de zestiger ja ren onider kardinaal Bea is op gericht. Verder werken de Wereldraad en de pauselijke commissie „Rechtvaardigheid en Vrede" samen in een ge zamenlijk secretariaat voor samenlevingsvragen, ontwik kelingswerk en vrede, de zg. ..Sodepax". In 1968 gestart, telt deze „Sodepax" nu al een groot aantal nationale secre tariaten. Katholieken en an dere christenen werken op dit gebied zeer geëngageerd sa men. Vooral in Afrika maakt „Sodepax" opgang. Voor dit gezamenlijke secretariaat is de Jezuïet George Dunne hier bij de Wereldraad in Genève werkzaam Ik noem die „Sodepax" wel eens ons gezamenlijk succes volle wasmiddel. Maar hoe verheugend deze samenwer king ook is, zij houdt natuur lijk wel het gevaar in, even als trouwens elk ander extra secretariaat, dat men de vraag naar de officiële binding Rome-Wereldraad ontwijkt. Kernvraag blijft is de Rooms-Katholieke Kerk be reid zich in de Wereldraad te zich in de Wereldraad te binden aan de andere chris telijke kerken Als je twaalf of meer van die secretaria ten als „Sodepax" hebt, waar blijf je dan met het eigen lijke lidmaatschap van de Wereldraad. Samenwerking blijft altijd in de sfeer van de vrijblijvendheid. De' derde vorm van samen werking, die overigens een belangrijke mijlpaal mag worden genoemd op de weg van toenadering tussen Ro me en de Wereldraad, is de benoeming geweest in 1968 van negen rooms-katholieke leden in de oudste commissie van de Wereldraad, die voor „Geloof en Kerkorde". In deze commissie van 135 le den vindt de theologische doordenking plaats. Maar ook het lidmaatschap van de ze commissie bindt Rome niet, omdat de commissie haar eigen constituties heeft". Verwacht U binnen afzien bare tijd toetreding van Rome tot de Wereldraad Dr. v/d H. „Toen paus Paulus twee jaar geleden in Genève was voor een bezoek aan de Internationale Ar beidsorganisatie en de gele genheid benutte om ook een bezoek aan de Wereldraad te brengen, heeft hij zich dui delijk als Petrus gepresen teerd. De paus zei toen dat dc tijd nog niet rijp was voor het lidmaatschap van Rome van de Wereldraad. Inmid dels heeft de gemengde werk groep Rome-Wereldraad een rapport over deze kernvraag opgesteld, dat momenteel in zijn laatste stadium verkeert maar vooralsnog geheim is. Ds. dr. Albert van den Heu vel (39), afgestudeerd in 1958, werd reeds in 1960 werkzaam op internationaal gebied als directeur van het Jeugddepartement van de Wereldraad van Kerken. Sinds 1968 is hij directeur van het Departement Com municatie op het secreta riaat-generaal van de We reldraad in Genève. Als zo danig is hij ten nauwste be trokken bij het contact van de leden-kerken in hun taak ten aanzien van vraagstukken als de verhouding Oost-West, Noord-Zuid, de verhouding Israël en de Palestijnen en het programma van de We reldraad tot bestrijding van het racisme. Maar dat het rapport positief staat tegenover een dergelij ke toetreding, staat vast. Het zal dit najaar worden aange boden aan de bisschoppen synode in Rome Onmiddellijk resultaat moet men ook van dit rapport niet verwachten. Het onderwerp staat niet op de agenda van de synode. Het is meer be doeld als een stuk voorlich ting aan de bisschoppen. Heel veel katholieke bisschoppen weten niet eens wat de We reldraad van Kerken precies is, hoe zij gestructureerd is, wat hij doet. ,Ze denken dat de Wereldraad een eng win keltje is, waar het met de vrijheid van spreken en han delen voor de Rooms-Katho lieke Kerk gedaan zal zijn. Er zal minstens vijf jaar no dig zijn om alle bisschoppen van de katholieke kerk te in formeren over de Wereld raad". Hoe is die binding van de kerken in de Wereldraad Dr. v/d H. „De Wereld raad is geen superkerk, die juridisch gezag uitoefent over de leden-kerken. Hij is niet baseerd op autoriteiten, maar op gelijkheid van de leden-kerken. Zij blijven hun zelfstandigheid en auto nomie behouden. En toch is de Wereldraad meer dan een platform voor een vrijblijven de ontmoeting en samenwer king. De kerken binden zich aan elkaar in Christus en zijn evangelie. Zo zijn zij bijvoor beeld gehouden aan uitspra ken die zij gezamenlijk heb ben gedaan. Als een kerk zich daar niet aan houdt, kunnen de andere kerken haar daarover aanspreken. Neem bijvoorbeeld de uit spraak van de Wereldraad over het racisme. Het initia tief daartoe is uitgegaan van de „zwarte" kerken. Maar 't bindt ook de „witte" kerken. Als zij tegen de geest van dat besluit spreken of han delen, kunnen de „zwarte" kerken haar daarover aan spreken. De Wereldraad is dan ook veel meer een con- testatair gebeuren dan een instituut. Het lidmaatschap van Rome zou 'n versterking betekenen van dat cantesitatai- re gebeuren, temeer omdat de Rcoms-Katholieke Kerk zo veel leden telt in de „zwarte" wereld. Het zou bovendien de veelvormigheid binnen de Wereldraad ten goede komen. De bezetting van ons secre tariaat hier in Genève is nog erg „wit", veel te „wit" in verhouding tot de inbreng van de zwarte kerken in de Wereldraad. Zou toetreding van afzon derlijke katholieke kerk provincies tot de Wereld raad een opening kunnen zijn voor het lidmaatschap van de Rooms-Katholieke Kerk als geheel Dr. v/d H. „Ik zie dat niet. Volgens mij zou toetreding van afzonderlijke kerkpro vincies ingaan tegen de kerk leer van de Rooms-Katho lieke Kerk. Zij is een wereld kerk en als je met een we reldorganisatie te maken hebt, is het mijns inzien niet juist dat een deel van die or ganisatie lid zou worden van de Wereldraad". Wat zijn momenteel de grote vraagstukken van de kerk of van de kerken in de Wereldraad? Dr. v/d H. L,,Op de eerste plaats worstelen de kerken in het westen met de ont moedigende gedachte, dat 't christendom op sterven ligt. Dat is niet alleen een gebrek aan vertrouwen in Christus, maar het is ook gewoon niet waar. Kijk naar amdere de len van de wereld. Daar is een geweldige honger naar de boodschap van Christus. Op de tweede plaats kun je in bijna alle kerken een ont stellende „communicatie zwakte" constateren tussen de leiding en de basisgemeen te. De top leeft op een ver trouwen dat er vaak niet is. De hele communicatiestruc tuur in de kerkem ligt op haar gat. Ten derde zijn er de vragen naar God, kerk en evangelie. Die worden de laatste tien jaar veel fundamenteler ge steld dan vroeger. Er is een omslag van de „hoe"-vragen naar de „wat"-vragen. Vroe ger luidden de vragen: hoe leidt God zijn kerk en het wereldgebeuren, hoe moet de de kerk er uitzien; hoe moet ik het evangelie verstaan De mens van vandaag vraagtwat is God Wat is kerk Kat is evangelie De kerken worden bevraagd in hun eigen existentie. En dan is er tenslotte het grote vraagstuk van de ver houding tussen dienst en ge rechtigheid Dienst is niet zo'n geweldig probleem. Als ik geld stuur of goederen naar mensen in noodgebie- der, dan vindt iedereen dat mooi en best. Maar daarmee wordt nog geen gerechtig heid geschapen. Die zal er pas komen: als de betrekkin gen tussen de bezittende en de niet-bezittende landen grondig worden gewijzigd. Daarvoor moeten de kerken modellen op tafel leggen". 7;- - v- T fes* 3M?r J mamrng $1 L tÉiTÉMsSaite SplH S' ff 1_ s i ■JHgj?:- 'j- Kanon in de tuin door BER CROUZEN foto's Anton Werker NIKS VOOR U?, een ka nonnetje in de tuin? Spoed u dan ijlings naar het Vlaamse St.-Truiden waar de gebroeders Brailmont u gastvrij zullen ontvangen. Een grote voorraad staat u te wachten in de wei. En wanneer u zich een weg gebaand hebt tussen de houwitsers, de brievenbus sen, de lantaarns en de ganzen is het zo klaar als een klontje dat u in de ban bent geraakt van de oude tijd, toen de wereld nog te overzien was- Toen het licht nog geel was en de postbode nog tijd had voor een praatje- En toen een kanon ook niet je van het was, maar niet te vergelij ken met de moordwerktui gen van fall out en frag- mentatiebommetjes. Twee gewiekste broers plukken op hun manier de welvaartskip. Een wonder lijk gezicht overigens: kip pen en ganzen en herten wandelen rustig tussen de kanonnen door en wanneer de lont in de loop losbarst kijken de beesten niet eens meer op. Je went overal aan. Wat zijn het voor mensen die brood zien in kanonnen? Krijgszuchtige lieden die Zegevierend zit broer Brlal- mont op de kanonnen. De gok Is gelukt. Het Jeugdsentiment heelt gewonnen. Kanonnen, lan taarns en felgekleurde brieven bussen brengen ons weer terug naar de goede oude tijd. En zeg eens eerlijkZo'n lantaarn Is best handig als Je bulten woont. Om over de kanonnen maar te zwijgen. hun agressie uitleven in dat verdomde oorlogstuig? Het valt - natuurlijk - allemaal heel erg mee. Goedmoedig vertellen ze hoe hun bedrijf van scheepsmotoren niet zo lekker ging. De laatste twintig jaar zijn er in België meer dan 200 bedrijven in die branche verdwenen. Er moest dus overgeschakeld worden. Eerst waren het de kolenkachels, maar na de sluiting van de mijnen gooi den de broers opnieuw snel het roer om. En met succes want de kanonnen vliegen de pan uit, en wat nog be langrijker is, ze worden goed verkocht. „Een tijd lang zijn we bang geweest dat de hele zajak een grote vergissing was, maar weldra begonnen uit heel de wereld opdrachten binnen te bomen. De grote vraag begon feitelijk met een onder van 300 kanonnen voor de restauratie van vier oude forten aan de Sint - Lawrence-rivier in Canada. Thans gaan onze kanonnen bij hcaiderden de fabriek uit". Meestal gaan ze naar parti culieren. „Laatst kwam hier een mevrouw van een hoge militair. Haar man was overleden. Nu kocht ze maar twee kanonnen. Dan had ze tenminste nog wat". Er zitten veel oud-militadren onder de kanonnen - vreters. Maar dat hoeft de andere mensen er niet van te weer houden om ook eens wat an ders in de tuin te zetten dan kwijnende Venussen en kruiende kabouters, laten de broers ons in bedekte termen weten. Ieder die wat geld voor duizend gul den hebt u al een aardig ex emplaar - en wat ruimte heeft zou eigenlijk best zo'n echt mood kitscherig stuk tuig kunnen nemen zeggen de broers, handenwrijvend. Geef ze eens ongelijk: Wat als een hobby begon, levert nu een aardige cent op, om verder te pionieren. „Er komen steeds meer mensen dde van oude dingen houden, van lantaarns die niet zo koud zijn als de neonbui- zen, van postbussen die in al hun kneuterigheid toch een tijd weerspiegelen toen de mensen nog tijd hadden voor een praatje". Ze worden in Sint-Truiden op hun wenken bediend: U wilt een straatlantaarn voor uw prieeltje? Uitstekend meneer. Binnen hebt u er een. hem hebben? twee-armig of breider. Dat kan. Want er zijn meer dan honderd mo dellen en wie maar een blik in de magazijnen staat, ziet dat ex nog best wat klanten bij mogen komen. drie weken Hoe wilt u Een-armig, nog uitge- Of beter gezegd: De heren zijn optimistisch: De lan taarns en brievenbussen zijn nu al regelrechte top pers en dat gaait zeker nog een poosje door. Daar moet je rekening mee houden. Nou en dat doe je dan als een goede zakenman. Of ze al last hebben van de slechter-wordende economie? Een wenkbrauw omhoog Ach meneer wat denkt u, de mensen die onze kanonnen en lantaarns kopen, merken daar toch niets van. Die gaan nog op vakantie buiten het seizoen en betalen er ook voor. De drukste maanden zijn juli er augustus. De ge wone man heeft dan geen geld. Maar zij genoeg". Een en al rozegeur en mane schijn dus. En zeg eens eer lijk past dat niet bij de mooie schijn van kanonnen in het maanlicht, brievenbussen van opa en de lantaarns waaronder alleen maar over liefde gepraat kan worden. U ontkomt er niet aan: Wie nu en "an wil ontsnappen aan de razend-dolle tijd van straaljagers en hurry-up kan niet buiten de meneren van Sint-Truiden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3