ei
REQUEST AAN KONINGIN OVER PECHINEY
uif
aanden
ie kind
MINISTER BAKKER IN ZEELAND
„Luchthaven Steenbergen
Ik begrijp 't niet helemaal"
Van Mierlo spreekt
voor scholieren
Bakker: minister van beslissingen
YML stuurt
brief aan
raadsleden
Ir. M. Geuze: bang
voor zwarte piet
Het meest
gedronken
merkbier
inde
Euromarkt.
2 STEM
J. Scholten:
Ook Zeeland
radio
televisie
.Elk
ietmg
:cht" te Hulst
Toch
regen
hoogwater
ater standen i
Beroepingen
SAEFTINGE
Schaduwkabinet
is niet
onaardige grap
Rapport PZEM
naar
minister
DINSDAG 20 APRIL 1971
vierde zijn negende
1, waarin zowel „oud-
inen te tonen. In dat
goede keuze. Wel kan
'kheden niet beter tot
n typisch praatstuk,
ij magere inhoud nit
n over het algemeen
e amateurs nog heel
Dungavel tenslotte,
draait, werd gespeeld
Schipper-Vermaas en
ter, „beesten van rol-
in vaktaal heet. Ook
n rollen grotendeels
ar" weten te maken:
tane, opgewekte maar
e vrouwtje, dat zeer
plannen van opa door-
meer van haar man
elf wil weten; en daar-
veel meer ingehouden,
jn landgoed én de zoon
die maar niet wil ko-
hün spel een hoogte-
-leidingsscène..
lot bloemen en een o.i.
ihousiast applaus van
n volle schouwburgzaal.
A. I.
correspondent)
De schuttersvereniging
echt" organiseerde een
op de liggende wip in
»raert-Nijs te Hulst. Er
aten op twee wippen. R.
e Klinge (België) en V.
Hulst waren met elk een
;n een zijvogel de beste
luidt als volgt:
.oogvogel en eerste zijvo-
geschoten door R. Boon
INGE België, de tweede
as voor J. Asselman te
meeste kleine vogels, ze-
werden geschoten door C.
t Heikant.
De hoogvogel en eerste
ren voor V. de Vos te
weede zijvogel was voor
-rt te Hulst.
ste kleine vogels, vijf
en geschoten door J. Be
st en R. Magnus te Huwt.
og een extra prijs, die
werd door A. Schuurman
Hij gooide het kind zo, dat
evangen kon worden. H«
wachten, dat het kind niets
komen". Hij vroeg verdach-
te spreken en zo mogelijk
dfdie dag uitspraak te doen.
cbank bepaalde de uitspraak
voorshands op over 14 da- j
u VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
Editie voor Zeeland
4NEMENTSPRIJS
5 per kwartaal, binnen ver-
iingsgebied (excl. 80 ct. In-
kosten).
per maand (incl. 9 ct. In-
kosten).
UNKANTOREN;
>1 EU ZEN, Nieuwstraat 9
01150-7920 (4 lijnen)
ST Steenstraat 14,
01140-3751 (3 lijnen)
Klok9traat 1,
01100-8030 (3 lijnen)
UHTEN OVER
URGING:
kantooruren: tel. 01140-3751
tel. 01158-1940.
Vlaanderen)
IACTIE ZEELAND:
eau: Kromme Weele 4,
idelburg, tel. 7764.
itbus 116
F Koopman Chel Zeeland
■1 privé 7438 (01180)
lacieur Goes'
4 Kersten, tel. 01100-6584.
irdinerend redacteur
•uwsch- V laanderen.
van Berkel (01150-4866)
iacteur U.Z.-Vlaanderen:
L. Verlind (01140-3447)
iacteur Kanaalzone en
rneuzen.
1. van der Helm (01150-4865)
ortredactie Zeeland:
tojournalist Zeeland:
BV EXPLOITATIE:
ft. van Ueursen (01155-1367)
Cor de Boer (01155-2237)
nd. Inspecteur Zeeland:
Menu (01100-4316)
rist en O.Z.-Vlaanderen:
Th. de Bakker (01150-2601)
>sthurg en WZ-Vlaanderen:
M Bogert (01170-2893)
anaalzone en Terneuzen:
J Schieman Axel (01155-1224'
alcheren en Zuid-Beveland:
R. Vaes (01195-433)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De christelijke
jeugdbond van natuurvrienden te
Middelburg heeft een request aan de
koningin gezonden, waarin wordt ge
vraagd om de beschikking van h. en
w. van Vlissingen, waarbij Pechiney-
Nederland toestemming wordt ver
leend tot het in werking brengen van
een aluminiumfabriek, te vernietigen.
De natuurvrienden vragen, zich ba
serend op een tiental argumenten, dat
aan Pechiney een tijdelijke vergun
ning zal worden verleend. In die
proefperiode zou men meer inzicht
kunnen verwerven over de mogelijke
aanwezigheid van of gegronde vrees
voor gevaar, schade of hinder van
ernstige aard. Pas als zou vaststaan
dat er niets te vrezen valt, zou er een
definitieve vergunning moeten wor
den verleend, zo menen de natuur
vrienden.
de termijn van tien dagen voor het
indienen van bezwaren tegen een in
dustrievestiging wel bijzonder kort is.
„Een technische werkgroep heeft een
half jaar nodig gehad om een rapport
over de milieu-technische aspecten
van deze vestiging op te stellen. Ken
nelijk wordt verwacht dat de bevol
king in staat is, binnen tien dagen
steekhoudende bezwaren te formule
ren", aldus de christelijke bond.
Zij vestigen er de aandacht op dat "De natuurvrienden zijn verontrust
over het feit dat bij de beoordeling
van de gevolgen voor het milieu door
de afgassen van de aluminiumfabriek,
de voorbelasting van de lucht door de
aangrenzende fosforfabrieken van
Hoechst, niet in de beschouwing is
betrokken. De netto-uitstoot van Pe
chiney, zoals becijferd door de des
kundigen van de zogenaamde conve
nantspartners, wordt door de natuur
vrienden, die vergelijkingen met de
normen in de Sovjet Unie en in en
kele Amerikaanse staten trekken, ge
vaarlijk hoog geacht. „Pechiney heeft
niet de beste methode van gaswassing
gekozen", concludeert het request
aan de koningin. „De uitstoot kan, met
gebruikmaking van het door Alcoa
V.S. gebruikte systeem, met 16 kg.
fluor waterstof per uur worden ver
minderd. De natuurvrienden hebben
een aparte paragraaf in hun request
aan de koningin gewijd aan het ge
vaar dat de biologische gemeenschap
pen in en om de Sloehaven door de
luchtvervuiling kunnen lopen.
De heren Van Mierlo en Vlieger
(rechts) in gesprek met scholieren.
Vooruitzichten
voor woensdag
en donderdag,
opgesteld door
het KNMI op
maandag om
18.00 uur:
aanvankelijk
vrij zonnig en
zacht, later enige regen en lagere
temperaturen.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
3 tot 11; min. temp.: 0 tot 4 graden
boven normaal; max. temp.: 2 of
meer graden boven normaal; kans op
een droge periode van minstens 12
uur: 90 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 60 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
0 tot 6; min. temp.: 0 tot 5 graden
boven normaal; max. temp.: 0 tot 5
graden boven normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
60 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 30 procent.
TERNEUZEN Voor een groep middelbare scholieren, later aangevuld
door enkele Terneuzense raadsleden, legde gisteren mr. H. A. F. M. O. van
Mierlo, vice-premier in het alternatieve kabinet van drs. J. den Uyl, enkele
punten uit het programma van D'66 uit.
Morgen, woensdag 21 april 1971.
Bergen op Zoom 12.33 en
Hansweert 11.50 en
Terneuzen 11.18 en 23.50
Vlissingen 10.47 en 23.22
Wemeldinge 12.23 en
Konstanz 299 onv.; Rheinfelden
222 - 5; Straatsburg 224 - 4; Plit-
tersdorf 358 plus 4; Maxau 410 plus
4; Ploehingen 131 plus 5; Mannheim
224 - 3; Steinbach 114 - 4; Mainz
233 3; Bingen 146 - 3; Kaub 155 -
3; Trier 240 - 3; Koblenz 166 plus 2;
Keulen 125 plus 1; Ruhrort 280 - 4;
Lobith 892 - 4; Pannerdense Kop
862 - 3; IJsselkop 794 - 3 Eefde
IJssel 316 onv.; Deventer 210 onv.;
Monsin 5450 - 4; Borgharen 3861 -
38; Belfeld 1084 plus 2: Grave bene
den de sluis 502 - 6. De minste
waterdiepten in de vaargeul, ver
meld op de waarschuwingsborden
zijn in centimeters: Spijk - St. An-
dries 300; IJsselkop - stuw Driel
260; Driel - Amerongen 245; IJssel
kop - Doesburg 245; Doesburg
Zutphen 240; Zutphen - Deventer
250; Deventer - Windesheim 250.
Een van de stokpaardjes van deze
partij de gekozen minister-presi
dent en kabinetsformateur werd
uitvoerig besproken. „Wat wij hier
mee beogen", aldus de heer Van
Mierlo, „is dat de kiezer vooraf weet
waar hij aan toe is. Het alternatieve
kabinet is een stap in deze richting".
„Tot nu toe", zo vervolgde hij,
„konden de kiezers komen stemmen,
maar over de vorming van een rege
ring onder welke minister-president
hadden zij niets in te brengen. De
kiezer werd bedonderd", waarop een
der scholieren vroeg of de „kleine
drie" dit ook niet deden door PPR-
ministers in hun schaduwkabinet op
te nemen, terwijl deze partij mis
schien niet in de Tweede Kamer zou
komen, of omdat er mensen zijn die
gewoon geen PPR-inmister willen
hebben.
„Die kiezers weten ook wat ons
voorstel is", antwoordde de heer Van
Mierlo. „Willen zij geen PPR-minis-
ter, dan moeten zij niet op om stem
men, want de portefeuilleverdeling
ligt vast".
„Ontwikkelingshulp moet voor ons
volk een morele plicht worden. Het
is geen latent schuldgevoel dat ons
drijft, maar gewoon de plicht van de
rijke die iets afstaat aan de arme om
hem zodoende naar zijn eigen niveau
op te trekken", aldus besloot de heer
Van Mierlo de bijeenkomst in het
Zuidlandtheater.
's-GRAVENHAGE Gerefor
meerde Gemeenten: bedankt voor
Leerdam dhr. v.d. Poel te Yerseke.
Gereformeerde Kerken: Aangeno
men naar Haarlem-Z. (Schalkwijk)
A. Heuzeveldt te Go-es, Gerefor
meerde Gemeenten: beroepen te
Oud-BeijeiTand J. C. Westrate te
MeliSkerke
Dominee A. Heuzeveldt, gedefor
meerd predikant te Goes heeft een
beroep aangenomen na-ar de kerk
van Haarlem-Zuid.
Ds. G.J.W. den Herder doopsge
zind predikant te 's Gravenhage is
met emeritaat gegaan en gaat zich
dezer dagen vestigen in Retranche-
ment in Zeeiuwseh-Vlaanderen.
Mevr. Den Herder-Brugman, is
eveneens doopsgezind predikante.
Zij begon in 1939 haar loopbaan ais
predikant in d-e doopsgezinde ge
meente van Aardenburg.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De aanleg van een tweede nationale lucht
haven bij Steenbergen zou een rigoureuze omwenteling be
tekenen. Ik begrijp het niet helemaal. We hebben immers, en
diepgaande studies bevestigen dat, in de eerste plaats zee
havenindustrieën nodig voor onze ontwikkeling".
„Volgens de regering streeft Brabant nog altijd naar zeehavenindustrie
ontwikkeling in Reimerswaal. Officieel heb ik van het provinciaal bestuur
van Noord-Brabant over een alternatief plan niets vernomen."
Dit zei minister van Verkeer en
Waterstaat, drs. J. A. Bakker, giste
ren tijdens een lunchbijeenkomst in
Terneuzen op een vraag van de bur
gemeester van Axel, de heer M. van
Dijke. De minister behandelde tijdens
de door de Nederlands-Belgische ver
eniging Zeeland en het comité Bene
lux belegde lunchbijeenkomst het zee-
havenbeleid zoals dat thans in Ne
derland en in de Benelux vorm krijgt.
Over Reimerswaal merkte hij op, dat
de plannen voor de aanleg van een
scheepvaartkanaal wegens te hoge
kosten (een half miljard gulden) te
besteden over een periode van acht
jaar) wellicht zullen worden opge
heven. De technische werkgroep zint
op de mogelijkheden om Reimers
waal door middel van pijpleidingen
met de aan- en afvoerpunten voor
grondstoffen en eindprodukten te
verbinden. „Bij de aanleg van een
kanaal zou de prijs voor industrie-
grond in Reimerswaal bijzonder hoog
worden," meehde de minister. Rei
merswaal bood niettemin, naar zijn
mening, goede mogelijkheden voor
industrie-ontwikkeling in de grote
cirkel van industriecomplexen rond
om het waterweggebied, dat planolo
gisch gezien „vol" is. „De discussies
over het streekplan Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen worden door de regering
met grote aandacht gevolgd," vertel
de de minister.
„Aan het behoud van het Land van
Saeftinge als natuurgebied wordt gro
te waarde gehecht en de mogelijk
heden worden hoger aangeslagen dan
men wel eens denkt," merkte hij op.
Er is gerede hoop, dat dit gebied kan
worden behouden. Het tracé van de
bochtafsnijding bij Bath is met het
oog op de betekenis van Saeftinge
gewijzigd, zo vertelde de minister.
Het Baalhoek-tracé, zo deelde hij
mee. zal zich ofwel pal binnen ofwel
pal buitendijks uitstrekken.
In beide gevallen wordt het Land
van Saeftinge nauwelijks aangetast.
Over het Zeehavenpian Ossenisse
(een in de regio zeer omstreden zaak)
zei drs. Bakker, dat de projectstudies
voor dit deel van het streekplan nog
niet klaar zijn. De huidige studies, zo
zei hij, beperken zich tot de techni
sche mogelijkheden. De planologie
pioet nog nader geregeld worden.
„Het woord is nu aan de Zeeuwse he
ren," zei de bewindsman. Hij vond
het probleem met de slogan „Beter
een boer van zijn erf dan een vogel
van zijn nest" niet op de goede wijze
benaderd. Er zal niets gebeuren zon
der dat de inspraak al zijn kansen
heeft gekregen, zo maakte hij duide
lijk.
De minister onthulde verder, dat
van Belgische zijde wordt gepoogd
om schepen van 35,5 breedte tot het
kanaal GentTerneuzen toe te laten.
De huidige maximum breedte voor
schepen bedraagt 33 meter (de zee
sluis in Terneuzen is 38 meter breed).
„Nederland is verantwoordelijk voor
de veiligheid op het kanaal," zei drs,
Bakker, die liet blijken dat verbeter
de communicatiemethoden, zowel tus
sen schepen onderling als tussen de
schepen en de wal, noodzakelijk zijn
om de vaart met extra-brede schepen
toelaatbaar te doen zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN. „De presentatie
van een schaduwkabinet beschouw ik
niet meer als een niet onaardige grap.
Ik kan dit niet helemaal serieus ne
men. Het samenstellen van een scha
duwkabinet acht ik ook geen wezen
lijke bijdrage aan onze parlementaire
democratie. Daarvoor steunt een der
gelijk alternatief kabinet op te weinig
meerderheid in de kamer."
Dat zei minister Bakker op een in
Terneuzen gehouden persconferentie
tijdens zijn verkiezingstoumee in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Minister Bak
ker noemde het samengaan van de
PvdA met D'66 en PPR een ongeluk
kige zaak. Ook betreurde hij de naar
hij zei krampachtige houding van de
PvdA ten opzichte van de KVP.
Minister Bakker benadrukte dat hij
geen voorstander is van een apart
ministerie voor milieubeheer. Daar
voor ligt deze problematiek zijns in
ziens te veel over de verschillende
ministeries verspreid. Wel voelde hij
voor het onderbrengen van het wa
terbeheer bij het ministerie van Ver
keer en Waterstaat.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Naar wij uit goe
de bron vernemen zal op korte ter
mijn het rapport dat de Algemene
Rekenkamer over de gang van zaken
op de N.V. PZEM heeft uitgesteld,
aan de minister van binnenlandse za
ken worden overhandigd. Vrij kort
daarna zal dit rapport worden gepu
bliceerd.
De ambtenaren van de Algemene
Rekenkamer die met het interne on
derzoek op de PZEM belast waren,
hebben enkele dagen voor Pasen hun
onderzoek voltooid. Ook de eindbe-
spreking van hun rapport met de di
recteur van de N.V. PZEM, ir. T. Bo-
gerd, heeft reeds plaatsgehad, zo ver
nemen wij.
Behalve een diepgaande analyse
van de boekhoudkundige systemen
die op de PZEM worden gebruikt,
hebben de ambtenaren van de reken
kamer vele personeelsleden gehoord.
Zoals bekend werd het onderzoek in
gesteld naar aanleiding van onze pu
blicaties in de loop van december
1970.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Een minister
van de beslissingen", zo noemde de
tafelpresident tijdens een lunchbij
eenkomst van de Nederlands-Belgi
sche vereniging Zeeland, en het co
mité Benelux mr. F. Schlingemann,
de minister van verkeer en water
staat, drs. JA. Bakker. „Van mij
mag u nog een tijdje blijven", voeg
de hij er aan toe.
Hij constateerde dat nadat de mi
nister van verkeer en waterstaat een
uiteenzetting en inventarisatie had
gegeven van de mogelijkheden en
problemen rond de zeehavenontwik
keling in Nederland en België, in
het bijzonder in Zeeland.
Op het gebied van de beleidsvor
ming is, aldus minister Bakker, de
wet van de jungle verlaten. „Wij
moeten oppassen dat we nu niet in
een jungle van wetten terecht ko
men". Aldus de bewindsman. Hij
zette uiteen dat het economisch hart
van ons land in de zeehavenindus
trie klopt. „In het Waterweggebied
klemt dit ergens", zei hij. Het zal
moeten blijken in hoeverre het uit
stralingseffect van Rotterdam in
vloed heeft op de zeehavenindustrie
gebieden die in een wijde cirkel om
Rotterdam heen liggen, Antwerpen
en Gent daarbij meegerekend. Dra.
Bakker voegde daar aan toe, dat
morgen (woensdag) het rapport van
de werkcommissie Deltagebied van
de rijksplanologische commissie zal
verschijnen, waarin een restructief
beleid voor zeehavenontwikkeling,
zoals dat gaandeweg is gegroeid,
wordt voorgesteld. Het bij dit rap
port gevoegde regeringsstandpunt
bevestigt een en ander als richtsnoer
voor de toekomst, aldus de minis
ter.
Het tempo van de zeehavenindus
trieontwikkeling wordt, zo zei de
bewindsman, bepaald door de moge
lijkheden, die de arbeidsmarkt
biedt. Vanuit dat gezichtspunt is
Reimerswaal, met de nabije arbeids
markt van West-Brabant, een gun
stig gelegen gebied. In het Sloe, zo
somde bij op, is de inrichting van
700 ha droog industrieterrein ter
hand genomen. Stroommodellen, zo
wel voor een havenmond voor Osse
nisse als voor Borssele-Oost worden
momenteel in het waterloopkundig
laboratorium beproefd.
„Met de komst van de Total-raffi-
naderij, die nu wel vast blijkt te
staan, heeft het Sloe een geweldige
aanzet gekregen", meende minister
Bakker, die liet blijken een periode
van rust in de ontwikkelingen al
daar niet ongewenst te achten. „De
fabrieken hebben tijd nodig om in
te groeien", vond hij.
Andere grote waterstaatwerken
besprekend, zei minister Bakker,
dat het Schelde-Rijnkanaal in 1975
klaar zal zijn. Veel aandacht wordt
daarbij besteed aan de zoutbestrij-
ding met het oog op de toekomstige
zoetwaterfunctie van het Zeeuwse
Meer, dat zal ontstaan na afsluiting
van de Oosterschelde. Ook het ka
naal door Zuid-Beveland, dat bij
Hansweert een nieuwe sluis krijgt,
zal zo worden geconstrueerd dat
zoutinlaat in het Zeeuwse Meer zo
veel mogelijk wordt voorkomen. Het
kanaal, dat voor de duwvaart ge
schikt zal zijn, geeft eveneens toe
gang tot het toekomstige Zeeuwse
Meer. De minister verklaarde over
de veiligheid op dit grote vaarwater
van morgen, dat er sinds maart j.l.
met België wordt onderhandeld over
een vaarreglement waarin o.a. meer
bepalingen omtrent de overslag van
gevaarlijke stoffen zijn opgenomen.
„Er is spoed nodig", aldus de minis
ter, „we zullen het wellicht voorlo
pig met een aangepast reglement
moeten stellen".
OOSTERHOUT De Vereni
ging voor Milieuhygiëne en Leef
baarheid in West-Brabant stuurt
een brief aan alle raadsleden van
gemeenten in West-Brabant,
waarin ze worden opgeroepen ac
tie te nemen in de kwestie vlieg
veld Steenbergen. De vereniging
is namelijk bevreesd, dat de me
ningsvorming over deze zaak
voor een groot deel in handen zal
komen van de burgemeesters,
terwijl de gemeenteraden toch de
hoogste bestuursorganen in de
gemeente zijn en gevormd wor
den door de gekozen vertegen
woordigers van de bevolking.
De V.M.L., werkgroep Steen
bergen, heeft vorige week de no
ta van de Brabantse werkgroep
besproken. Ze zegt op dit mo
ment noch een instemmend, noch
een afwijzend standpunt te kun
nen innemen doordat de nota op
alle punten te weinig informatie
verschaft. Nieit alleen dus op het
gebied van de milieuhygiëne,
maar evenzeer op economisch en
planologisch terrein. Ze vindt,
dat er, voor er verstrekkende be
sluiten vallen, minstens meer
klaarheid moet zijn over het in
dustrialisatiebeleid, het werkge
legenheidsbeleid en het woning
toewijzingsbeleid op langere ter
mijn. Bovendien is de vereniging
niet gelukkig met een deel van
het ontwerpbesluit van G.S., n.l.
met die zinsnede, waarin de sta
ten G.S. uitnodigen „al die voor
bereidingen te treffen welke in
de huidige situatie noodzakelijk
en gewenst zijn". De V.M.L.
vraagt zich af, of de staten daar
mee zichzelf niet de macht ont
nemen om op een bepaald mo
ment in de procedure nog „nee"
te zeggen als zij dat nodig .ach
ten.
In de komende weken, zo deel
de de voorzitster van de V.M.L.,
mevr. N. de Beer-Veltman, mee,
zal de vereniging in West-Bra
bant hearings beleggen om de
bevolking gelegenheid te geven
zieh over de vliegweldplannen uit
te spreken. De eerste hearings
worden nog voor de statenverga
dering van 29 april gehouden. De
vereniging heeft zich daarvoor
verzekerd van de ervaring van
het actiecomité „Stop Schiphol"
in Zwanenburg, dat bovendien
bereid is geluidsbanden, dia's en
ander materiaal beschikbaar te
stellen.
Ir. M. A. Geuze uit Poortvliet,
oud-voorzitter van de Z.L.M.,
zegt, wanneer hij zijn voorlopig
oordeel geeft, erg huiverig te zijn
voor een nationale luchthaven bij
Steenbergen. „Iedereen is bang
voor de zwarte piet. Als ik aan
de bevolkingsconcentraties denk
in West-Brabant als Bergen op
Zoom, Roosendaal en Steenber
gen, dan heb ik het gevoel dat
die de zwarte piet toegespeeld
krijgen".
De heer Geuze sluit niet zijn
ogen voor het economisch rende
ment dat een tweede Schiphol
kan afwerpen. „Maar", voegt hij
eraan toe, „als je de ellende ziet
van plaatsen zoals Zwanenburg,
Amstelveen en Badhoevedorp,
dan weet je dat je ontzettend
voorzichtig moet zijn. Op de heel
lange duur zal men wel wat re
sultaat hebben met het verminde
ren van de geluidshinder die
vliegtuigen opleveren, maar dat
geeft mij voorlopig geen aanlei
ding om met optimisme te zeg
gen: laat maar komen". Overi
gens rekent hij ook Tholen tot
degenen die de zwarte piet over
houden, want op het stuk van
geluidshinder is de Eendracht
geen scheiding. „Ik begrijp niet",
aldus de heer Geuze, „dat G.S.
van Brabant geen situering ge
zocht hebben waarbij de aan- en
afvliegroutes boven water lig
gen". Hij denkt dan aan een
plaats tussen Grevelingendam en
de Brabantse wal, die althans
voor de helft de last van geluids
hinder zou kunnen voorbomen.
Technisch gezien vindt hij de
enig goede oplossing het plan-
Petri om een tweede Schiphol
ten zuiden van de afsluitdijk te
leggen. „Dan zullen zelfs onze
kindskinderen er nog geen last
(ADVERTENTIE)
van hebben", meent hij. Wil men
het echter minder excentrisch
zoeken, dan opteert ir. Geuze
voor de idee van ir. Philips, het
Beneluxvliegveld ten zuiden van
Tilburg. Niet alleen vanwege de
locatie, die tevens van belang
kan zijn voor België en het Roer
gebied, maar ook omdat de zand
grond zich beter voor de bouw
van een dergelijk project leent.
„Dat kost dan inderdaad een stuk
natuurschoon", zegt ir. Geuze,
„maar als het bij Steenbergen
komt kun je de waterreoreatie
bij de Eendracht ook wel verge
ten".
Het Brabantse statenlid mr. J.
Scholten uit Andel heeft G.S. ge
vraagd, of ze gelegenheid hebben
en bereid zijn de voorlopige me
ning over de vliegtaigtewestie
weer te geven van G.S. van Zee
land en van de meest betrokken
gemeentebesturen, zowel op Bra
bants als op Zeeuws grondgebied,
indien en zover deze een voorlo
pig standpunt hebben bepaald.
Mr. Scholten ziet daarin namelijk
een bijdrage aan de opinievor
ming van de staten. In een korte
toelichting op zijn vraag zegt mr.
Scholten die zowel voor Zee
land als voor West-Brabant regio
naal Kamerkandidaat is voor de
AR dat het aanbeveling ver
dient van stonde af de eventuele
standpunten van de Brabantse
buurprovincie in de overwegin
gen te betrekken.