ALETTA JACOBS Dolle Mina van het eerste uur fijn samen fietsen Dóe haar een genoegen... steek'n Derk de Vries op! DERK DE VRIES hoera hoera voor Remia! Ik heb al lang gezien, dat beter niet bestaat, duurder dus niet hoeft. EénS? Niet-Nederlanders in samenleving belicht binnenland E Ongelijk Hoger peil GORDIJNSTOFFEN en TAPIJTEN Uw woninginrichter staat er voor in! Dobbelman. als uaewoon bijzonder goed wit en kleur vriJtwassecu 6J5 ALLOCHTONEN IN NEDERLAND VERSTOPPING? CARTERS perfekt tot de laatste trek papier oor uw pen Medisch comité Ned.-Vietnam Schmelzer-Godwaldt DONDERDAG 15 APRIL 1971 mmÊMmmsm m HH en vrouw is ook maar een mens. Behalve een enkele cy nische heer zal niemand dat nog willen ontkennen. Toch bestaan er nog mensen, die „typisch mannelijke" en „typi sch vrouwelijke" eigenschappen onderscheiden. En nog steeds trekken er vrouwen en steeds meer mannen ten strij de tegen de vooroordelen van die mensen. Toch staat de vrouw anno 1971 een stuk sterker dan haar sexegenote van zo'n honderd jaar geleden. De moderne vrouw 'heeft in ieder geval de mogelijkheid mee te beslissen over het wel en wee in de wereldze heeft bijvoorbeeld stemrecht en het recht om net als de man een universitaire op leiding te volgenhet zqn rechten die in de wet zijn vastgelegd. Ze zijn er niet zomaar gekomen. Enkele vrouwen hebben er - omstreeks de eeuwwisseling - keihard voor moeten vechten. Een van die vrouwen was Aletta Jacobs, die honderd jaar geleden, op 20 april 1871 als eerste vrouwelijke studente werd toege laten tot de universiteit van Groningen. Aletta Jacobs (links) met een van haar patiënten. Foto uit 1882. Ze werd op 9 februari 1854 in appemeer geboren als achtste in rij van (later) elf kinderen, ie kon goed leren en haar vader irgde ervoor dat ze op de libs erd geplaatst. Maar Aletta wilde iOg meer: haar grote ideaal was ;elf dokter worden. Tijdens haar ibs-tijd maakte ze kennis met het erk van de Engelse econoom lohn Stuart Mill. Als enig middel ior de arbeiders óm een groter ideel in de welvaart te krijgen, hij geboortebeperking. Ook ihreef hij over de positie van de ouwen. In 1969 verscheen de Ne- lerlahdse vertaling van zijn boek: [Over de onderwerping van do >uw". Zijn werk had grote in- 'loed op de vrouwenbewegingen in West-Europa. En waarschijnlijk hebben zijn boeken ook op Aletta diepe indruk g emaakt. -i Maar voor een universitaire stu die had ze de toestemming van de inister nodig. Gelukkig had ze :eel steun aan haar vader. Hij :hreef minister Tho-nbecke zelf tan en Aletta verkreeg inderdaad «stemming, als was het voorlopig or de tijd van een jaar. In het irjaar van 1872 kreeg ze verlof iar studie te voltooien. Het be- ioht stond in een brief met een twrand. Minister Thorbecke had toestemming op zijn sterfbed geven. In 1878 deed Aletta Ja- fos artsexamen: het jaar daarop promoveerde ze. Ze was nog helemaal niet van tn een praktijk te beginnen. Tst wilde ze nog wat van de 'ereld zien. Ze maakte een studie reis naar Londen, die ze onderbrak om in -Amsterdam een medisch congres bij te wonen. Vele vrou wen kwamen haar opzoeken en jonnen haar advies in over kin- erzorging. Ze ging niet meer g naar Londen. Nog hetzelfde War, 1879, begon ze een praktijk ia Amsterdam. Haar mannelijke collega's konden de sohok nauwe lijks verwerken. Ze verzochten haar zich uitsluitend te beperken tot verloskundige hulp en haar ho- 'arium moest ze maar een flink ik lager dan dat van de heren ►ktoren stellen. lAletta trok zich - uiterlijk al- hans - niets van de aanvallen aan. Tdachtig de leus: Voorkomen is ïter dan genezen, ook al ben je "n dokter, trok ze de Jordaan en dere volksbuurten in om de trouwen voor te lichten over kin derverzorging en hygiëne. Boven dien maakte ze propaganda voor anti-conceptionele middelen, lijn recht tegen de opvattingen in van geneesheren en predikanten van die tijd (en van heel veel later). Tegelijkertijd trok ze zich het on recht dat de arbeiders en vooral do vrouwen werd aangedaan zeer aan. Slechts een handjevol rijken kon invloed uitoefenen op het bestuur: vrouwen gingen in het geheel niet naar de stembus. In 1883 Het Aletta Jacobs zich op de kiezerslijst plaatsen van de gemeente Amsterdam. Waarom ook niet. Er stond in de wet nergens zwart op wit dat een vrouw niet mocht stemmen; integendeel, ieder Nederlands onderdaan boven een bepaald inkomen mocht gebruik maken van het stemrecht. Toch nam de Amsterdamse raad haar verzoek niet serieus. Kennelijk deelden de raadsleden de opvat ting: „Uit een rib gemaakt en dan wat te zeggen hebben? Nooit". Het Algemeen Handelsblad uit die da gen schreef naar aanleiding van haar verzoek aan de raad: „Mejuf frouw Jacobs heeft de letter van de wet voor zich, niet de geest van de-wet. Er is voor vrouwen een zo ruime werkkring weggelegd - ook in het edele en zelfopofferende vak, waaraan mejuffrouw Jacobs zich heeft gewijd, dat het waarlijk niet nodig is, dat de vrouw zich met politiek inlaat". Maar Aletta liet zich wel in met politiek en ze besloot de zaak tot voor de Hoge Raad uit te vechten. Het college stelde haar in het on gelijk: „Onder Nederlands onder daan moest alleen de man worden verstaan, anders zou het wel an ders vermeld staan". In 1887 kreeg een groter aantal Nederlanders kiesrecht, maar in de nieuwe wet werd wel uitdrukke lijk vermeld dat de eer slechts aan mannen was voorbehouden. Deze maatregel werd een groot aantal vrouwen in Nederland te gortig en mede onder invloed van buiten landse initiatieven ontstond ook hier een massale vrouwenbewe ging. Ondertussen ging Aletta door met haar praktijk. In 1894 ontving ze een brief van winkeliersters in Amsterdam. Deze vrouwen moes ten vaak van 's-morg-ens acht tot 's-avonds elf uur staande hun werk doén. Als gevolg daarvan kregen ze allerlei klachten over bun gezondheid. De bazen weiger den in de winkels bankjes neer te zetten. Aletta Jacobs richtte toen in verscheidene bladen een oproep tot het winkelende publiek om winkels te boycotten, waarin der gelijke toestanden voorkwamen. De winkeliers waren zeer verbol gen, maar de pubHeke belangstel ling van het probleem was gewekt en her en der werden vrouwenco- mité's opgericht. Een wettelijke regeling bleef echter uit to* 1992. Aletta Jacobs raakte er hoe lan ger hoe meer van overtuigd -dat er een partij moest komen die zelf de rechten van de vrouw ging verde digen. In 1902 volgde ze Annette Versluys op als presidente van de Vereeniging voor Vrouwenkies recht. Ze deed in die functie her haaldelijk een beroep op de vrou wen die nog steeds afzijdig ble ven; ze had veel contact met soort- geUjfce verenigingen in het buiten land en verder schreef ze een aan tal boeken, o.a. Uit het leven van werkende vrouwen en, samen met haar man, C.V. Gerritsen: Brieven uit en over Amerika. C.V. Gerritsen was, net als Alet ta, een zeer zelfstandige persoon lijkheid. In de politiek stelde hij zich op als radicaal liberaal. Bei den zagen in het huwelijk de ach- terstelHng van de vrouw bevestigd. Eerst na lang wikken en wegen besloten ze te trouwen. Hierbij hadden ze alleen het belang van hun kind op het oog, dat, als ze niet trouwden, met de vinger zou worden nagewezen. In 1913 besloot het parlement het kiesrecht uit te breiden tot alle Nederlandse gezinshoofden. Vrou wen werden opnieuw nadrukkelijk uitgesloten. Gesteund door succes sen van vrouwenbewegingen in het buitenland (Finland en Denemar ken) organiseerde de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht een pro testvergadering. Er waren affiches, waarop een vrouwelijke dokter stond afgebeeld met de tekst: De dokter mag niet stemmen; haar koetsier wel. De opkomst was massaal en Aletta Jacobs hield een felle rede. In de troonrede van dat jaar stond dat een commissie het kiesrecht zou herzien. In 1915 kondigde de regering Cort-van der Linden aan dat vrou wen passief kiesrecht kregen: voortaan zouden dus vrouwen zit ting kunnen nemen in bestuurscol leges. Wat Aletta gevreesd had, gebeurde. Er was geen sprake van één vrouwenpartij. De diverse par tijen namen zelf vrouwen op de kiesHjsten op. Aletta Jacobs was zeer teleurgesteld. „Vrouwen op partijlijsten", schreef ze, „zullen eerder partij gangsters zijn dan vechtsters voor de belangen van de vrouw". En: „Wij vrouwen zullen zelfs al vóór de verkiezingen el kaar moeten bestrijden". Toch liet ze zich zelf op de lijst plaatsen van de Vrijzinnig Democraten. Ze kreeg de meeste, voorkeurstemmen bij de verkiezingen in juli 1918; het waren er 1919: te weinig om in de kamer te komen. Wel in de kamer kwam een vrouw van de SDAP-lijst: Suze Groeneweg. „La ten we hopen", schreef Aletta Ja cobs, „dat zij voor de belangen van het algemeen kiesrecht opkomt". Lang behoefden de Nederlandse vrouwen daar niet meer op te wachten. Toen de eerste wereld oorlog afliep, voleden de Neder landse parlementariërs zich ge noodzaakt democratische maatrege len te nemen, evenals de regerin gen in andere Westeuropese lan den. Mr. H.P. Marchant diende het z.g. voorstel Wet Jacobs in, dat onmiddellijk werd aangenomen. Het woord „mannelijk" werd uit de kieswet geschrapt. Het doel was bereikt, hoewel pas in 1922 het algemeen kiesrecht officieel io de grondwet werd geregeld Aletta Jacobs trok zich terug uit het openbare leven en schreef naar Herinneringen, waarin ze naast haar ervaringen het doel van al haar activiteiten omschreef: „Het hoge doel der vrouwenbe weging is om in de vrouw de mens tot volle ontwikkeling te doen ko men en daarvoor is onontbeerlijk opleiding tot zelfstandigheid. Want eerst wanneer de vrouw als zelf standig individu optreedt, kan zij doordrongen worden van het besef, dat zij niet alleen haar waarde ontleent aan haar geslachtsorganen of haar voortplantingsvermogen, doch dat ook zij de maatschappij kan en moet dienen ten einde het mensdom op te voeren tot een hoger peil van ontwikkeling". Op 10 augustus 1929 overleed ze in Baa-rn. ELS SMIT r WOONTEXTIEL ti DE IRAAKSE minister van voor lichting is naar Lissabon vertrokken voo-r besprekingen met de Gulbenki- an stichting. Onderwerp van ge sprek is de restauratie van die han gende tuinen van Babyion. ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) In de serie "Ontdek Nederland op de fiets" kunt u kiezen uit 6" fijne fietstochten, de vrijheid in. Stuur 30 ct. aan postzegels in een gesloten, als brief gefrankeerde envelop aan: "stichting: fiets!", postbus 7120 Amsterdam, en u ontvangt een lijst van alle beschikbare fietsroutes thuis. Wél duidelijk uw naam en adres vermelden. En dan: fijn samen fietsen! DEN HAAG (ANP). "Allochto nen in Nederland" is de titel van een boek, dat over enkele weken bij de staatsuitgeverij zal verschijnen. Het hoek, dat is geschreven in op dracht van het ministerie van C.R.M., bevat een aantal beschou wingen over Indische Nederlanders, Ambonezen, Surinamers, Antillia- nen, buitenlandse werknemers, Chi nezen, vluchtelingen en buitenlandse studenten. De samenstelster van dit boek, mevrouw dr. H. Verwey-Jonker en enige van haar medeverkgrs hebben op een persconferentie een toelich ting gegeven op de inhoud. In haar inleiding stelde mevrouw Verwey- Jonker, dat er tegen het woord "al lochtonen" nogal wat weerstand is geweest, onder andere in de Tweede Kamer, maar zij achtte het gebruik van woorden als "immigranten" en "vreemdelingen" onjuist. "De groot- ADVERTENTIES) Wellicht is uw galtoevoer onvol doende - en die is onontbeerlijk voor een goede spijsvertering en het regelmatig functioneren van uw ingewanden. Te weinig gal brengt de werking ervan in de war. U gaat zich loom en onprettig voelen en wordt daardoor humeurig. Doe de kuur met zachte Carters Pilletjes. Zij wekken de gal op en zorgen voor een goede toevoer ervan in de dar men. U voelt z'ieh dan weer prettig, opgelucht en in een beter humeur. PILLETJES Import Benelux: N.V. Odo! Company Amsterdam ste groep, de Indische Nederlan ders", zo zei ze, "beschouwen zich beslist niet als vxeemdeHngen". Dr Verwey-Jonker wees erop, dat het probleem van de allochtonen geen Nederlands maar een Europees vraagstuk is. "Een duidelijk pro bleem vormen in Nederland de Am bonezen en de buitenlandse werkne mars", zo meende zij; "Deze groe pen zijn sociaal kwetsbaar en wij mogen van deze groepen ook geen snelle assimilatie verwachten. Pas de tweede generatie zal zich minder gefrustreerd en minder bijzonder voelen". In het slothoofdstuk van het boek trekt dr. Verwey-Jonker enkele con clusies. Zij stelt allereerst, dat "er weinig sociaal-wetenschappelijk on derzoek naar de integratie- en assi milatieprocessen bij allochtone be volkingsgroepen in Nederland is verricht. In enkele gevallen heeft de overheid een onderzoek gestimu leerd - zoals bij de buitenlandse arbeidskrachten - maar dan wel met het oog op de praktische beleidspro blemen". Zij betreurt het ook, dat "een deel van het beschikbaar basis- materieel over de Indische .Neder landers niet is geanalyseerd en toe gankelijk gemaakt". Zij concludeert echter toch, dat "de collectieve inte gratie van de Indische Nederlanders inmiddels een feit is geworden" „Heel anders staat het met de tweede groep van allochtonen, die uit Indonesië afkomstig is. Hier is geen sprake van een collectieve in tegratie. Zij spreken thuis geen Ne derlands en ook hun kerkeüjk en verenigingsleven speelt, zich af bui ten de Nederlandse sfeér. De Ambo nezen zullen als aparte groep voor lopig blijven bestaan". Senorita APOLLO 20cent Brieven «oor deze rubriek moeten met vol ledige naBm en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze verrtield worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat da redactie het in alle gevallen eens is imt houd, c.q. strekking. In verscheidene delen van Zee land is reeds enige tijd een inzame lingsactie gaande voor o.a. Vietnam. In het kader van deze actie worden artsen benaderd met het verzoek proefmonsters af te staan aan het Medisch Comité Nederland-Vietnam, een artsencomité. Deze monsters worden uiter aard geselecteerd gestuurd naar het Noordvietnamese rode kruis, en naar medische diensten van de be vrijdingsbewegingen van Zuid-Viet- nam, Laos en Cambodja. Het afhalen van deze monsters geschiedt om be grijpelijke redenen door mensen, werkzaam in de medische sector: verpleegsters, verplegers, apothekers assistenten, artsen, medische stu denten, etc. In Zeeland leverde deze Inzamelingsactie reeds voor ver scheidene duizend enguldens aan art senmonsters op. Gezien de huidige situatie de hervatte bombardementen op Noord- Vietnam, de zgn. verzadigingsbom- bardementen op Zuid—Vietnam, La os en Cambodja, de natuurrampen in het noorden van Z. Vietnam eind vorig jaar is rechtstreekse hulp aan de medische organisatie van de bevolking meer nodig dan ooit. Wij rekenen op de humane traditie van de arts. De Franse „Conseil Oecumenlque des Eglises" (Oecumenische Raad van Kerken) heeft onlangs f 200.000 beschikbaar gesteld aan het Franse Medische Comité voor hulp aan bo vengenoemde organisaties. Het Medisch Comité Nederland- Vietnam richt zich tot allen die verontrust zijn over de escalatie van de oorlog in Indochine, om door stor ting op postgiro 1090400 t.n.v. de penningmeester MCNV te Amster dam, meer medische steun mogelijk te maken, middelburg mevr. C. Vdllerlus (verpleegster) mevr. F. Westerweel (verpleegster) E. Zandee (anaesthesist) In alle ernst zou ik de kiezer willen aanraden, de eerste pagina van het dagblad De Stem van woensdag 14 april 1971 te lezen, om te vernemen wat de fractievoorzitter van de KVP, dra. Sehmelzer en de burgemeester van Roosendaal, God- w-aldt, hebben gezegd. Mijn conclu sie: Waar haalt Sehmelzer het lef vandaan om de kiezer zo een rad voor de ogen te draaien? BREDA E. Wijne (ADVERTENTIE) Voor je romige frites-saus. Tóe maar! Méér frites-saus op onze bruin gebakken lijfjes. Méér, méér. Oei, wat is die frites-saus vers. Oei, wat worden we lekker gemaakt. 't Kan niet op, uit zo'n Kilo emmertje van Remia. frites-saul tijdelijk 30 cent voordeel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3