mm A. WILLINK E HEIDS ISTES IN DEURNE Beter dan shit! „BENGALIES ZULLEN WINNEN" ZWARTRIJDERS' IN 125.000 AUTO'S LEVEN IN EEN DODENCEL indijk rSELAARS MERLIEDEN 'FITTERS IONTEURS [WARMINGS- NTEURS peilingen N doet VERKOPEN kunst cultuur ide. Tel. 413 1st Tel. 35241 k.v. leming B.S.N. •-Bungalow ten in Zeeland erswaal i.o. Niet alleen angst Religie en muziek Wonen met Gaudi Bijbel als roman [pXBüyQDJJCÏtokD Morele steun Plattelanders Wees zekervarï uwzi sluit uw. VERZEKERINGEN bij de ERKENDE ASSURANTIE- BEMIDDELAAR 'il VRIJDAG 9 APRIL 1971 leen de buiten- Vinnen kennen, tonder die rare den in de auto. drijving. Ander bnault voorwiel- iid voor zijwind. idefabriektegen QTYL-ML «7, ;it van de pt haar recht, vordea geadviseerd oop bij haar deposïfaïres len wij enkele vakbekwame en verantwoordelijk? Ilf studerend voor en representatief linnen en praktijkervaring heid met de verkoop etica tot aanbeveling nde voorzieningen, t vakantie. t recente pasfoto, i ons adres: bwwerken in Duitsland Nijmegen 1555. |;adigden bouwen wij dit plan tigeving van Goes. In qua privacy met achter de gezamenlijke leefruimte. leel met parketvloer, incL pard en decoratieve wanden, met schrootjes; Ixe moderne keuken met een Installatie; hgebouwde garderobe; bd en twee wastafels; rging; Iverwarming. 16.000,incl. B.T.W. rkoop a.s. vrijdag 9/4, zaterdag 12/4 a.s. van 14.00 tot 16.00 uur s (tegenover stationte Goes. fPLOITATIEMAATSCHAPPIJ te Goes Telefoon 01100-8891 9 FILMMENSEN uit Hollywood hebben geconfereerd met Nixon. I Hollywood moet uit financiële moei- llijkheden. Bijna 60 procent van alle 1 hij vakbonden aangesloten mensen uit het filmvak is werkeloos. In de I afgelopen 10 jaar was van de zes I oemaakte films er slechts één, die I goed geld opbracht. Twintig jaar I geleden gingen er in de VS 80 I miljoen mensen per week naar de I biosooop; nu nog maar 17,5 mil- Ijoen. CLIF RICHARD met de befaam- [de Shadows, geven vanavond om I 10.30 uur en om 22 uur een show in [zaal Roma te Borgerhout (Antwer- pen). ZELF MAKEN, ZELF BESPE LEN is de naam voor een tweetal werkweken onder leiding van Ad Heerkens. Behalve het zelf maken van instrumenten wordt ook aan dacht besteed aan beweging, tek sten, schilderen e.d. in verbinding met muziek. De werkweken zijn van 2 tot en met 10 juli in de volkshogeschool „Valkenburg" en van 11 tot en met 17 juni in de volkshogeschool „Di-ependaa-l" te Markelo. 9 WIE WORDT OPERASTER '71? lis de naam van de tiende internatio nale zangwedstrijd, georganiseerd door de Antwerpse Kameropera. Op 7, 14 en 21 mei zijn de wedstrijden onder leiding van een deskundige jury. Tot 5 mei is inschrijving mo gelijk bij AKO, Ruytenburgstraat 19, Berohem - Antwerpen. 9 HET INTERNATIONAAL VO- IcALISTEN CONCOURS, wordt van 128 augustus tot 4 september gehou- J den voor de 18e maal in Den (Bosch. Manus Willemsen, jarenlang I voorzitter van de jury wordt ver- J vangen door Johannes de Hertog, [omdat eerstgenoemde nu in de jury I zit van het Internationale Muzik- I wettbewerb te Munohen. 9 PAASDAGEN, vrije dagen. Hiernaast vindt u een aantal ten toonstellingen besproken, die een gretig doel kunnen zijn op uw rij- toertjes. Natuurlijk zijn er daar nog velen aan toe te voegen. Nog maar een paar dan: In de schouwburg van Tilburg (kunt u zo binnenlopen) hangt intrigerend werk van de Ois- terwijkse Marill van Dijck; bij de BKS (Spoorlaan Tilburg) heeft de welbekende Jan Asselbergs zijn laatste ontwikkelingen via pastels en tekeningen tentoongesteld. Min stens even goed kunstenaar als ka bouter is Frans van Bommel, die bloemen, vlinders en wargames heeft hangen bij galerie Kokon (Nieuw-landstra-ait 17 Tilburg). In Den Bosch: in De Moriaan I (markt) het naai- het naïeve neigen- Ide werk van de Londen-aa-r Anthony IGreen. Thijs Overmans, ook geen ■onbekende en steeds de moeite Jwaard, exposeert in galerie Willy Sohoots te Eindhoven. Wat verder van huis: in Enschede (Rijksmii- eum Twente) is de Jongkind-ten- oonstelling en bezoek waard. Het Frans Halsmuseum heeft momenteel ieen aardig gevarieerd programma o.a. met een lopende striptentoon stelling. In het Zeister Slot is de reeds elders getoonde expositie „O- verzicht", een beeld van grafische .ontwerpers en vormgevers in ons [land... etc. etc. Teveel om op te (noemen. TONEEL NU heet het weekend dat op 24 en 25 april te Maastricht plaatsvindt. Voor jongeren boven 15 jaar, die op een of andere manier belang stellen in toneel als een ma nier om mee te leven. Workshops, Treavers Workshop uit Edinburgh, Wim Zomer met „Mieren" etc. Kos ten f 15. Opgave zo snel mogelijk bij stadsschouwburg Maastricht, HAAGSE SCHOOL, Nederlandse impressionisten en nieuwe aanwin sten Bauer, Gabriël, Maris, Bos boom, Israels, Mauve, Van Dongen, Van Gogh, Permeke, Zadkine en vele anderen) zijn tot 31 mei ten toongesteld in kasteel Deurne (Tjerk Wiegersma). Het is ongetwijfeld een grote ver dienste van museum Dlnghuis te Deurne tot 3 mei een tentoonstelling van Albert Carel Willink binnen zijn muren te hebben; 32 werken vanaf 1924 tot een nog nat doek (Parachutespringers) uit 1971. Wil link exposeert zelden; veel van de getoonde werken komen uit privé- bezit, zodat hier en unieke kans ligt een levensbeeld te krijgen van deze 71-jarige grote Nederlandse schilder, die gemiddeld 3 doeken per jaar maakt („Twee voor mezelf en één voor een collectioneur"). Sommigen ftiogen hem een koude academicus noemen, anderen een fa scinerend schilder, op welke manier dan ook: ieder die gaat kijken zal op een of andere wijze iets „onder gaan" bij di-t intrigerende werk. Of je nu goochelt met termen als ma gisch realisme, surrealisme en der- gelijken, zijn dioeken spreken van „schrikwekkende nachtmerries" zoals hij zelf zegt waarbij de meest alledaagse dingen veranderen in een vervreemdende wereld. Van een profetisch realisme zou ik wil len spreken. Of de angst bij hem alleen in de verf en het penseel zit, zoals de inleider bij de opening zei, weet ik niet. Wie daarbij zijn leven de kop, vol ingehouden spanning, zag herkende daarin iets van een zeer eigentijds mens, die niet alleen zijn schilderkunstige uitgangspunten van een harde symbolische taal trouw bleef, maar tevens de mens in ons weerspiegelt, die met een ver wonderende vervreemding het ge beuren rondom zich ondergaat. Over Willink is al zoveel geschre ven, dat uitvoerigheid overbodig is. Sedert '68 was er geen expositie meer van hem. Vier werken uit de laatste jaren: Bezwering oude gees ten (waarin het naakte wezentje Van zijn huidige Mathilde tegenover de destructieve hedendaagse krach ten), Afdaling op Mars (geweldig van sfeer en kleur), Tate Galery verplaatst (en hoe?) en de Parachu tespringers (Waarop?!). Stukken als Fuga Monalium, zelfportretten ('30 en '35), Naar de Toekomst ('65), schilder met zijn vrouw ('57), Jobs tijding ('35)), Wintertuin ('59) en vele andere bekende en minder be kende stukken zijn er te zien. Rea lisme, met nèt dat stukje „overtil- lende" sfeer, dat zo boeit. Natuurlijk er zijn kwalitatief soms nogal wat verschillen en niet alles is zó goed, dat je er op je knieën voor neervalt. Ondanks de trouw aan zichzelf tre den er verschuivingen in zijn werk op; met name ook de laatste jaren. Je ontdekt soms een wat andere toets, maar dat moeten de fijnproe vers maar ontdekken. In ieder geval een tentoonstelling, die u zich niet moet laten ontgaan, om welke reden dan ook. Het aantal mensen dat zich gaat interesseren voor leef- en woonvor men,' groeit met de dag. Attentie daarom voor de Gaudi-tentoonstel- l'ing in het Eindhovense Van Abbe- museum. Niet dat de „fantast" Gau- di ons nu „letterlijk" iets te leren heeft, maar wat uit het werk van ex- 1 I picssiti® J deze architect-beeldende kunstenaar (of omgekeerd?) aan leefvorm-sfeer spreekt is een teken aan de wand voor onze huidige onpersoonlijke en vervreemdende architectuur. Een mentaliteitstentoonsteiling, samenge steld uit het Gaudi-archief te Barce lona en vanuit Lund (Zweden) naar Eindhoven gekomen. Enkele zalen met talrijke foto's, bouwtekeningen, enkele plastieken, dia-projecties tegen een klankbord van Spaanse muziek. Bewust wordt met deze expositie voortgebouwd op de Adolf Loos tentoonstelling uit '65. Behalve een instructieve catalo gus, maken de teksten aan de wan den het hoe en waarom duidelijk: „Een biologische bouwstijl "heeft het terecht. Van zijn nog niet voltooide Sagra- da Familia kerk te Barcelona zullen velen persoonlijk of via illustraties ab wel eens kennis genomen hebben. Maar ook beelden van het park Güelil, de wervelende woongebou wen als Battlo en Casa Mils e.a. zijn er te zien. Dromend van een nieuw „middeleeuws" experiment invloed Violet le Due) avontuurde Gaud-i met mairterialen (metselwerk, mo zaïek etc.) en vormstructuren (ge kromde schaaldaken, parabolische vormen); spetterde hij met kleuren, dat het je koud te moede kan wor den in dit land van mest, mist en vuil grauw beton. Je denkt aan de nu gehanteerde termen als groei- schap en maakschap, de botsing tus sen de natuur en datgene wat wij ermee doen; je ziet hoe Gaudi juist op een dichterlijke en bijna sur realistische wijze zoekt naar ver wantschap tussen beide tusen huis en omgeving. Een groot impro visator, nog niet gebonden aan IBM- ponskaarten-huizen. Hij is vakman; vakmensen zijn er nu ook. Hij is een dichterlijke fantast; dat schijnt niet meer samen te kunnen gaan met onze technologische breinen. Kreten vol heimwee naar een ro mantisch verleden, naar een herha ling van de Art Nouveau (Jugend stil?) Misschien. Maar bovenal: „het werk van Gaudi stelt onze bouwers en vormgevers voor de gewetens vraag of zulke kwaliteiten binnen de voorwaarden, die de huidige technologie, economie en sociologie stellen, niet in de vormgeving van onze leefomgeving te verwerkelij ken zijn", (tot 16 mei.) Een sympatiek grammofoon plaatje zong Herman van Veen bij een voor jonge kinderen en volwas sen geestelijk gehandicapten. Twee liedjes over de schepping en Jezus; met -begeleiding van zijn combo. Tekst van Rob Ghrispijn. Marrelous Ftaitsma leest de bijbeltekst over de schepping. Gewoon simpel, zoals het er staat, zonder op zoek te zijn naar een of andere originaliteit. Bij het plaatje hoort een boekje met redelij ke tekeningen van Kees de Kort en het scheppingsverhaal (sumier geno teerd) kleurrijk en kinderlijk. De naam van boek en plaat is „In het begin" en te bestelden bij NGB Postbus 620, Haarlem, (prijs resp. f 3,95 en f 5,25). Het is een protes tants-katholiek initiatief in de serie „Wat de bijbel ons vertelt". Alle positieve waardering voor de verdietsing van de liturgische taal ten spijt blijft het Gregoriaans op zijn minst een kostbaar cultuurbezit. Bezitters van platen van b.v. Solesmes, zullen deze waar schijnlijk angstvallig koesteren. Als derde album heeft de .schola canto- rum van de Amsterdamse studenten o.-l.v. Wim van Gerwen de requirn- mis en gezangen uit het Dodenoffi- cie bijeen gezongen (Artone MDE S-3300). Zij doen dit hoewel met een bepaalde Hollandse hoekigheid op de beste principes van baker mat Solesmes. Allen, die er behoefte aan hebben af en toe nog eens een goed stuk Gregoriaans om zich heen te horen, wijzen wij graag op deze serie. S. Familia, Barcelona. Doek van Grassdère, waarbij je de kleuren mist. Op deze plaaats hebt u onlangs kunnen lezen over de experimenten, die de schilder Gérard Grassère deed met leerlingen van de Hertog Janschool te Oosterhout: (storende) geluiden omzetten in kleur door ze weg te „schilderen". Een experi ment, dat grote aandacht trekt. Mo menteel is er in De Krabbedans te Eindhoven een tentoonstelling die deze „gcluidstransformatie" op ver schillende wijze aan de orde stelt: Ihet werk van Grassère zelf en de resultaten van deze werkwijze op genoemde Hertog Janschool, het jeugdatelier te Eindhoven en het Instituut voor Beeldende Expressie te Amersfoort. De cabaretier Herman van Veen zei bij die o-pening; „Ik ben geen kunstkenner, ik kan het alleen maar mooi vinden. Je frustraties op deze wijze op te lossen is altijd nog beter dan shit; doe zoals ik je bek open, dans of pak een kwast". Hij zong aarbij het lied „Getuigenzijn zelden helden". Veelbetekenend? Er zijn zoveel mensen, die getuigend (pratend) hun innerlijk verbaliseren (in woorden omzetten), ma-ar ge voelsmatig zo vastgeroest blijven als het maar kan. Deze tentoonstelling is er een van vrijigegeven emoties. Op de eerste plaats het werk van Grassère zelf. Via telefoons is bij de doeken het geluid te horen dat hem bracht tot juist dit of dat schilderij. Doeken, die steeds groter worden en waarvan het kleur-orgasme als het ware nog uiit de lijst barst. Het is ais de chaos in het boek der schep ping, waaruit nieuwe ongekende harmonieën tastend hun weg zoeken. Het. gebrul van automotoren wordt van irritatie tot kleur-explosie, waarbij je nauwelijks nog met zoge naamde objectieve kunstnonmen te genaan kunt gaan staan. Toeval lig!?) vind ik de meeste doeken ook nog erg mooi op zuiver esthetische gronden, omdat bij Grassère ooik het technisch vermogen van een waar achtige artiest aanwezig is. En het zal de meesten zo vergaan. Daar naast zullen u ongetwijfeld de resul taten van deze werkmethode bij ge noemde instituten kunnen intrigeren door rustige observering. Verder is er verf, papier e.d. aanwezig, waar mee het publiek ook actief met ge- lluid en beeld kan werken. Gaan kijken en doenWie weet wait u (bij uzelf) ontdekt, behalve een aantal fraaie doeken van Grassère zelf. Om in de familie te blijven: van zijn vrouw Len Deperkamp is er tot 20 april werk te zien in galerie De Gouden Ploeg (een omgebouwde borderij) in de Lage Mierde. Afge wogen keramische plasticken en poë- tischschilderijen, waarbij de mense lijke relatie verstild vorm krijgt in ingehouden tinten. Hierbij verstilt alle geluiden. Het bijbelse boek De handelingen van de apostelen is al een roman op zich. MilMos Batori heeft dit verhaal opnieuw geromantiseerd tot „Tot aan de uitersten der aarde" (Les va nu pieds de Dieu. uitg. Nijgh en van Ditmar f 32,50). De roman speelt zich af tussen go-ede vrijdag '33 en de verwoesting van Jeruzalem '70, waarbij d-e evangelist Marcus de hoofdrol speelt. Opzet van d-e auteur was oim het door de traditie (mis schien) wait verst-aTde verhaal weer levensecht te maken. Hij doet dit met n-arne dioor, uitgaande van de letterlijke feit-en, de gegevens te omlijsten met een cou-leur local-e en vermeende menselijke reacties op bestaande teksten uit te bouwen. Zijn exegetische kijk daarbij is sterk verouderd; hij zal daaromtrent ook geen pretenties hebben gehad, maar zijn fantasieën roepen daarom wel d-e nodige vraagtekens op. Maar goed, het is een roman; goed ge- scihreven en waarschijnlijk boeiend voor allen, die b.v. zondagsavonds naar de bijbelvertellingen vi-a de t.v. luisteren. In deze categorie ligt het en dat is nog niet zo gek. Rond deze pa-asd-agen is het b.v. treffend als rode dra-ad door het bo-ek de realistische verwachtingen roqd de wederkomst van de Heer te volgen. Het is b.v. wel een boek om aan wat grotere kinderen voor te lezen. Voorlopig kunt u dan vooruit: 422 pagina's. eindredactie henk egbers (Van onze correspondent) CHUADANGA Luitenant Attaulah Shah, afkomstig uit West Pakistan, bevindt zich in krijgsgevangenschap van Bangla Desh. Hij voelt zich eenzaam en in angst sinds hij meer dan een week geleden 1500 kilometer van huis gevangen genomen werd. Van zijn hele compagnie soldaten van 150 man is hij waarschijnlijk de enige overlevende. De aanval van Oostpakistaanse soldaten op zijn troep is dan ook tot dusver de meest succesvolle uit de krijgsgeschiedenis f van Bangla Desh. Luitenant Attau- lah's compagnie kreeg op 25 maart, de dag waarop de burgeroorlog be gon, opdracht om Kushtia te bezetten. Hij zelf had met zijn peloton de ipen lange, knappe kerel van 20 jaar. ftaak de telefooncentrale en 't radio- - gebouw te overvallen. Attaulah is ÏHij gaat nu gehuld in een wit hemd l^n een blauwe broek. Zijn gezicht is [Ontsierd door schaafwonden en sne den en het verband dat hij om zijn hoofd heeft. „Op 29 ma-art werden a-1 onze vier [Stellingen in Kushtia tegelijk aange vallen. Ik vroeg de majoor wat te doen en hij antwoordde dat ik me geen zorgen moest maken en dat ik gewoon door moest vechten. Nadat jik twee uur later zes man verloren had en de majoor weer vroeg wat ik Idoen moest, luidde het antwoord hetzelfde. Toen nam ik het besluit om terug te trekken na-ar het hoofd kwartier. De majoor schreeuwde me toe en vroeg me waarom ik er vandoor was gegaan. De gevechten op de school waar de rest van de compagnie zich ge vestigd had, gingen ondertussen tot 30 maart door. Volgens Attaulah kwamen daarbij 45 manschappen om. Onder het aanhoudende moorden de vuur van de Bengalies. Toen besloot de majoor om een uitbraak te wagen. Met wait -er nog van zijn compagnie over was. Toen d-e weg naar Jessore waar het militaire op perbevel van de Westpakistanen ge vestigd is, bij de terugtocht geblok keerd bleek door omgehakte bomen, moesten de soldaten te voet verder. Op de vlucht die volgde, ging de gehele groepsformatie van de com pagnie verlor-en en zette iedereen het individueel of in groepjes van twee of drie op een lopen. „Ik werd krijgsgevangen gemaakt door 'dorpbewoners. Ze begonnen me af te ranselen met stokken. Toen vertelde ik dat ik geen punja-bi maar een „pathan" (inwoner van Westpakistaanse grensprovincie) was". Dat was Attaulahs geluk. Hij dacht dat de rest van zijn compag nie door de verbitterde plattelanders met speren omgebracht was. „De Bengalies zullen winnen, omdat ze voor een zaak strijden", voegde Attaulah mij nog toe, nadat ik hem enige Engelse sigaretten toegestopt had en hij naar zijn cel teruggeleid werd. O'huadia-n-ga wekt op het ogenblik alle schijn voorlopig de hoofdstad van Bangla Desh te zijn. Dit kleine stadje met eigen ziekenbus en een volop werkend ambtenarenapparaat is het centrum van militaire activi teiten in het zuidwesten van Oost- Pakistan. Een klein parmantig majoortje Mo hammed Abil Osman stelde ernstig in het vooruitzicht:" „Wij zullen ze allemaal doden". Trots toont hij een automatisch wapen van het type AK-47 van Chinese makelij en enige anti-tankwapens die hij bij Kushtia buit maakte. „Wij willen helemaal geen materiële hulp van buitenaf. Het enige wat wij nodig hebben is moTele steun. Voor wapens zorgen we zelf wel. Die ma-ken we buit op de vijand". Op straat weerklinkt uit een openbare luidspreker een oud-Ben gaals volkslied. Door de hoofdstraat rijden langzaam militaire jeeps. Jon ge mannen die zichzelf „een vrij heidsvechter" noemen, lopen te hoop voor het militaire hoofdkwartier. Een op de drie houdt een karabijn met zeven magazijnen in zijn hand. Vrijwel allen voelen zich d-aarrnee rijkelijk bedeeld. Ulit Jessore komt ondertussen het bericht dat het Westpakistaanse le ger erin geslaagd is de vrjjheidsstrij- SJEIK MOEDJIBOER ders uit de stad te verdrijven. Dat vermag de strijdmoraal echter niet drukken. Rahman Akkas die voor d-e streek als afgevaardigde an het national-e parl-e-m-ent gekozen was, verklaart met luide stem, dat be richten van sjeik Moedjiboer ont vangen zijn. „Ik zweer het. Hij l-eeft. Hij leeft... het zou afgelopen zijn als hij dood was". Akkas zegt dat de sjeik door zijn eigen aanhan gers ontvoerd is omdat Moedjiboer weigerde zijn huis te verlaten. Moedjiboers zoon en dochtertje zijn echter later die nacht van de 25ste ma-art omgekomen toen Westpakis taanse troepen een aanval op het huls ondernamen, aldus Akka-s. Vol gens vluchtelingen is d-e hoeveelheid wapens die d-e Bengalies op de Westpakistanen buit hebben gemaakt voldoende om een divisie mee uit te rusten. Deze beweringen zijn niet ge heel te verwaarlozen gezien de grote moeilijikheden die de Westpakistanen ondanks hun overmacht nog steeds ondervinden. De verspreiding van Westpakistaanse legereenheden over kleine stadjes blijkt met de neder laag vanKuchtda in ieder geval een stjategiseh misser. (Copyright the Guardian) De Stem UTRECHT (ANP) Een water dichte kentekenregeling zonder "zwartrijders" kan de Nederlandse politie niet alleen miljoenen guldens aan salarissen en aan elders onmis bare mankracht besparen, doch kan ook de gewenste slagvaardigheid van het optreden tegen overtreders vergroten en kan ook bij de mis daadbestrijding alleen maar voorde len afwerpen. Deze mening verkondigt mr. Th. L. van der Veen, advocaat uit Delft, in het "Algemeen politieblad". De huidige regeling verlamt naar zijn oordeel het politieapparaat, want er zijn gevallen bekend dat een motor rijtuig binnen korte tijd tien maal of meer van eigenaar wisselde zon der dat ook maar één van deze tusseneigenaars het kentekenbewijs op eigen naam had doen stellen. Mr Van der Veen, die veel over deze problematiek heeft gepubli ceerd in vaktijdschriften, heeft be rekend dat bij parkeerovertredingen zeker 20 procent van de overtreders een kentekenbewijs met een onjuis te tenaamstelling heeft. Hetzelfde -geldt bij snelheidsovertredingen en overtredingen met camera's vastge legd bij verkeerslichten. Honderdduizenden nieuwbakken- autoeigenaars hebben de tweede- ganger laten staan. Toen de belas- tingkaart werd afgeschaft, werd ook de groep belastingontduikers groter. De groep "zwartrijders" is thans aanzienlijk: vijf procent van het wa genpark ofwel 125.000 auto's. Naar schatting wordt hierdoor jaarlijks 35 miljoen gulden aan belasting ge derfd. De politie moet nu vaak heel veel tijd verspillen om naam en adres van de tegenwoordige eigenaar te weten te komen. Deze misère zou op korte termijn al kunnen worden voorkomen, in afwachting van een doeltreffend kentekenbewijzensys- teem. Mr Van der Veen pleit voor een driedelig kentekenbewijs. De autoeigenaar levert of stuurt deel 2 van het kentekenbewijs in bij ver koop of overdracht naar de ontvan ger der accijnzen, nadat de nieuwe eigenaar de aanvraag voor afgifte van een kentekenbewijs heeft inge vuld en ondertekend. Ook pleit mr. Van der Veen voor herinvoering van de belastingkaart, waarvan een kopie op de voorruit zal moeten worden geplakt. Dit sys teem zal ontduiking van de motor rijtuigenbelasting al heel snel tot een minder geliefde sport kunnen maken. (ADVERTENTIE) u herkent hem aan dit vignet*" (Van onze redactie buitenland) SAN QUENTIN „De druk van het leven in een dodencel is zo groot, dat het je geest begint aan te vreten. Sommige mannen m dit cellenblok zijn heel duidelijk gees telijk gestoord. Je ziet het scher per bij anderen maar soms denk ik bij mezelf ook al verschijnselen waar te nemen en daar tob ik over". Dit is de mening van Robert Douglas Hill, een 27-jarige gewe zen verkoper, wegens moord ter dood veroordeeld. Hij zit met nog 82 andere veroordeelden in San Quentin, de dagen, weken, maan den en jaren slijtend tussen hoop en vrees, terechtstelling of begena diging. Het leven in een dodencel is een kwestie van hoofdzakelijk wach ten. De tijd gaat doorgaans maar langzaam door de twijfels en het wachten. Er wordt wel eens een grapje gemaakt, soms breekt een straaltje hoop door. Die hoop wordt de laatste tijd steeds sterker. De laatste terecht stelling immers vond plaats in de lente van 1967. Alle terechtstellin gen zijn nu opgeschort totdat het opperste gerechtshof zich heeft uitgesproken over de grondwette lijkheid van de doodstraf. Hill is van mening, dat degenen die er voortdurend aan denken dat ze opgesloten zitten het het zwaarst hebben. Ik zelf kijk niet vaak uit het raam, zegt hij, want het hindert me op een heldere dag schapewolkjes aan de hemel te zien. Ik houd er ook niet van naar de regen te kijkenomdat ik altijd graag in de regen heb gelopen.... je moet proberen niet aan de vrije wereld te denken. Wat het regime betreft is het leven in een doden cel niet zo streng. De dagorde is ruim. De gevangenen kunnen op staan wanneer ze maar willen, als ze maar om acht uur klaar zijn voor het ontbijt. Dan blijven ze tot half elf in hun cellen. Onder gelei de kunnen ze in die tijd wel gaan douchen of naar de kapper. Om half elf dan gaan de deuren open voor de recreatie. Gedurende vier uren kunnen ze dan kaarten, tele visie kijken, lezen, gewoon gezel lig met elkaar praten of een par tijtje tafeltennis spelen. Volgens een onderdirecteur is het in die uren „aardig bedrijvig in het cellenblok, rumoerig en grappig"... Om half drie gaat de celdeur weer achter de gevangenen dicht en isop nog een maaltijd na het voornaamste van de dag wel verteld. Dit leven betekent niets, het is eentonig en is eigenlijk een enor me kluit verveling, zegt de 30- jarige Varnum, die veroordeeld wegens ontvoering en moord nu al meer dan vijf jaar in een do dencel woont. Dit leven werkt op je zenuwen, het is een vreemde wereld zo van alles afgesloten. De grappen tijdens de recreatie, het spelletje kaart of het partijtje tafeltennis kunnen de gedachte aan de doody die dag en nacht voelbaar aanwezig is, nooit verdrijven. Hill kan het weten. Hij zou in 1969 naar de gaskamer gaan. Hij had zich al helemaal voorbereid. In ge dachten had hij de dood al vele malen ondergaan, in gedachten zat hij vele malen aan zijn laatste maaltijd, maakte hij die afschuwe lijke lange wandeling naar de gas kamer. Hij trainde zich in gedach ten om „het laatste" als een man te ondergaan en niet met knikken de knieën. „Ik dacht er de hele tijd aan dat ik daar zou zitten, luisterendwachtend op het geluid van het sissende gas. Het was een tot leven gekomen hel, maar ik was klaar". Toen het niet door ging was hij „bijna teleurgesteld". De meeste ter dood veroordeelden hebben een „hobby" om enigermate te ontko men aan de druk en de sleur van alledag. Varnum heeft een nog niet uitgegeven boek geschreven. Paul Lavergne op zijn beurt houdt zich voornamelijk met godsdienst be zig. Hij is 26 jaar en voor moord ter dood veroordeeld. In de dodencel werd hij lid van de zwarte mos lims en geeft nu elke dag tijdens de gezamenlijke recreatie een uur godsdienstles. Hij vertelt met trots drie lotgenoten te hebben bekeerd. Hij meent dat het hele volk ter dood is veroordeeld; door de ma nier waarop de mensen leven en handelen veroordelen ze zichzelf. Een hoofdstuk apart vormt de 57-jarige Tony Marby, veroordeeld wegens moord op een politieagent. Dat gebeurde al in 1936 en in al die jaren trok hij van gevangenis naar gevangenis, vijfendertig lange jaren levend tussen hoop en Hijzelf houdt het nog steeds op een valse aanklacht en studeert daarom rechten om een nieuw pro ces voor te bereiden. Wat de do dencel betreft, hij houdt van „de rust, de eenzaamheid". De mannen verklaren er toch wel op te ver trouwen eens vrij te komen. En in die vage hoop maken zij al toe komstplannen; les geven, aanslui ting bij het Vredeskorpe, preken. Een vage hoop, maar ook vage toekomstplannen. Een dodencel is nu eenmaal niet ingesteld op her plaatsing in de maatschappij. Voor ter dood veroordeelden is reclasse ring in feite overbodig.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9