n Banvloek 50 iaar pyama Kommunikaatsie Arabieren wantrouwen Egypte PARIS c'est Het gaat over mensen J van Hamlo Huismoeders als norm Servaes en het kruis Vogelaar als zwetser TWEE VREDE WAARDE VERKIEZINGEN IN CHILI Zondag dag van de waarheid voor Allende SSt 0 PROLOOG krijgt respectieve lijk nog f. 1.305.31 (seizoenen '65-69, aanvullend), f. 18.046 (trendbetalin gen op salarissen) en f. 311,905 (sei zoen '70-71) als subsidie. Dat stellen GS van Brabant aan de Staten voor. Proloog Kommer 't Mannetje: „Fijn, maar wel wat laat, als dit voorstel nu in de staten gedaan wordt, terwijl vorig jaar februari onze begroting al naar Den Bosch iverd opgezonden. Gevolg: ernstige likwiditeitsmoeilijkheden". PROF. J. SMITS VAN WAES- BERGHE, hoogleraar aan de Am sterdamse universiteit, wordt 18 april 70 jaar. Hij zal daarna zijn loopbaan sinds 1947 als hoogleraar in de middeleeuwse muziekweten schap beëindigen. PAUL DE WISPELAERE, de Belgische criticus anderen zuilen zeggen: criticaster krijgt vandaag, in het kader van de Boeken week in het Muiderslot de prijs voor de literaire kritiek 1971 uitge reikt. LISELOT BEEKMEIJER, die sedert 1964 als actrice aan Theater verbonden was, is overleden. Zij werd in 1939 in Schiedam geboren en heeft na haar eindexamen toneel school drie moeilijke jaren als actri ce gehad in Joegoslavië. In het zui den is ze ook geen onbekende, omdat ze enige tijd aan Ensemble verbon den was. Haar laatste rol bij Thea- ter was de wasvrouw in Het Proces van Kafka. De rol moest ze door ziekte, na enkele voorstellingen, neerleggen. 9 KEES DE JONGEN krijgt als toneelstuk op zaterdag 17 april de 100 e voorstelling door Centrum in Utrecht. Tot maart zagen reeds 60.000 mensen dit stuk. IN HELMOND vindt op zater dag 1 mei voor de 6e keer een culturele manifestatie plaats „Hel mond van alle markten thuis". Bij het historische raadhuis is er behal ve een kunstmarkt dan ook een oude ambachtenmarkt. DE GELDERSE KUNSTPRIJS gaat dit jaar naar de Arnhemse kunstschilder Kees Gubbels. Voor zijn gehele oeuvre. „OOR heet de nieuwe informa tieve muziekkrant, die vandaag voor het eerst gaat verschijnen. Dit is geen geintje, zegt de redactie. We zullen zien. Voor 50 cent kan ieder zich op de geijkte verkooppunten van tijdschriften zioh zo'n oor aan meten. Interviews met grootmees ters als Joihn Mayall worden o.a. toegezegd. HET NATIONAAL VIOOL CONCOURS, dat momenteel in Am sterdam wordt gehouden telt 57 deelnemers. De amateurs van 9 tot 19 jaar komen uit alle delen van het land. Een unieke gelegenheid om een beeld te krijgen van het lande- I lijk niveau van de vioolspelende jongeren, meent het organiserende „Jeu-gd en Muziek". BASIL DEARDEN, de Britse cineast is verongelukt. Hij werd 59 jaar. Op zijn naam staan films als The Blue Lamp, Khartoum, Sapphi re, Victim e.a. GROOT LIMBURGS TONEEL brengt deze maand twee premières. Woyzeck van Büchner en Nora (Het poppenhuis) van Ibsen. Het eerste stuk op 8 april, het tweede op 23 april. In Maastricht. DE BURGERZAAL van het ko- ninklijk paleis op de Dam wordt beproefd op geschiktheid als con certzaal. Op 3 mei zal het Neder lands Kamerkoor en het Nederlands Kamer Orkest er een concert geven. Beatrix en Claus zijn daarbij gast heer en -vrouw voor die 350 (des kundige) genodigden. TOT 18 APRIL kunt u in het Amsterdamse Stedelijke Museum werk zien van de Belgische kera mist Pierre Culot. Ook is Stanley Brown er met een project, dat in houdelijk het volgende „doet": door middel van een handteller worden voetstappen bepaald! Willy Corsari en Toon Kortooms blijken twee auteurs, die tot de meest gelezenen in Nederland behoren. De verkoopcijfers van hun boeken en de aantallen uitleningen vanuit onze bibliotheken bewijzen dit. Zij blijken de leeshonger van 30% van onze bevolking te stillen. Toch timmeren zij niet aan de weg met de „grote jongens" in de literaire wereld. Hoewel de groeiende groep „fijnproevers" met de dag gelukkig toeneemt, betekenen deze beide schrijvers ongetwijfeld veel voor velen. Iets om in deze Boekenweek bij stil te staan. De schrijfster Willy Corsari ziet al 50 jaar kans boeken te produceren die hun weg vinden naar een groot publiek in eigen land en via vele vertalingen ook in het buitenland. Maar in geen enkele literatuurge schiedenis zal je haar naam tegen komen. Werkt die kritiek na zoveel sucej- werk niet frustrerend? „Als ik me van kritieken nog iets moest aan trekken, was ik al dood. Toen ik begon kreeg ik prachtige recensies, maar dat veranderde al gauw. Ik weet dat ik veel gelezen wordt Ook door jonge mensen. Stapels brieven krijg ik van scholieren die een scriptie over m'n werk willen ma ken. Trouwens, al die kritieken... ze lezen je boeken vaak nauwelijks. Willy Corsari is een vrouw die ondanks haar 73 jaar, midden in de wereld staat. In haar flat in Amstel veen, waar je zo'n moderne witleren „lig"-stoel ziet staan nast een antiek kastje, gaat ze in op het problemati sche gebrek aan goede vertellers onder de Nederlandse auteurs. „Ik geloof niet dat het typisch Neder lands is, dat we zulke auteurs mis sen. Toen ik voor de oorlog in Berlijn was en korte verhalen schreef, werd ik ook benaderd door eein uitgever vain een blad, die klaagde over het gebrek aan schrij vers voor een groter publiek. Dus toen ail". Het is een feit dat de mensen toch wel willen worden meegenomen door een goed schrijver, die zijn verhaal op een voor „de massa" begrijpelijke manier kan uitdruk ken. „Zeker. Kijk maar succes sen als Peyton Place en De Kleine Waarheid, 't Is niet allemaal koek en ei wat ze daarin zien, maar ze kunnen het begrijpen, 't Gaat over mensen die voor ze gaan leven. Die zogenaamde eerlijkheid in de litera tuur is een mode geweest. Over je zelf vertellen zoals Jan Wolkers dat doet. Een heel talentvolle jongen, dat wel. Maar ik geloof dat die eerlijkheid vaak helemaal niet zo eerlijk is. „Als kind was ik al gek op schrij ven. Ik schreef ook al gauw voor de Telegraaf, schotjes onder de titel „Bobbed and Shingled" (haardracht en mode uit die tijd-red.) en ik kreeg verzoeken om meisjesboeken te schrijven. Toen' ik"''ftïljii éérste"'ro man schreef kon ik er geen uitgever voor vinden. Blijft de vraag bestaan waarom nu juist haar boeken zulke grote oplagen bereikten en nog steeds worden herdrukt. Haar stijl is sim pel er izt vaak veel dialoog in haar boeken en behalve detective romans schreef ze een aantal boeken die wel tot de gewone romans gerekend kunnen worden, maar die de struc tuur van een detective hebben zoals „De man die niet mocht terugkeren" (1947). Moet een acteur, wil hij of zij succes hebben, nu altijd problemen in zijn boeken vermijden? „O nee, een van mijn laatste boeken fitte re Wijn" gaat over Zuid-Afrika. De situatie Dakar is heel moeilijk en vaak ongenuanceerder dan men hier wil voorstellen. „Over een paar maanden moet ik m'n nieuwe boek klaar hebben, 't Heet „Isabelle" en bestaat uit twee verhalen in een. Het eerste deel wordt door een man verteld, het tweede deel door een vrouw, onaf hankelijk van elkaar. De verhalen grijpen natuurlijk wei in elkaar, 't Zal waarschijnlijk in het najaar uit komen". Wie de sappige en bloemrijke, tot romans verwerkte anecdoten van auteur Toon Kortooms gelezen heeft, verwacht waarschijnlijk niet dat achter die naam een zeer nuchter mens schuil gaat. Als je hem in zijn woning in Bloemendaal, vraagt naar zijn mening over het schrijnende gebrek aan vertellers, geeft deze Brabander zijn visie met bijna Hol landse nuchterheid. „Ik geloof vast dat het een kwes tie van de tijd is. Jonge schrijvers hebben geen zin of geen durf om zich aan het „vertellen" te wagen. Er is talent zat. Maar het is een tijdsverschijnsel dat men eerder ge neigd is links en rechts moeilijke pocketboekjes uit te geven. Dat zal wel veranderen. De vertellers zullen het op den duur winnen". Kortooms: „Je merkt dat je het hart gestolen hebt van een breed lezerspubliek. Maar dan ook werke lijk breed. Ik krijg verschrikkelijk veel reacties vn jongen mensen, maar ik heb ook veel zogenaamde „fan-mail" van dokters, professoren, doodgewone huismoeders,- zeelui Mensen uit alle lagen. Kortooms boek „Help, de dokter verzuipt. is inmiddels bij onze zuiderburen ook op de lijst van bestverkochte boeken verschenen. Kortooms is geboren en getogen in de Brabantse Peel, waarvan hij zegt daar een geweldige jeugd te hebben gehad, waarop hij nu als auteur nog teert. Talloos zijn de anecdotes die hij opgeschreven of onthouden heeft, en af en toe komt zijn broer nieuwe verhalen van vroeger vertellen. Zijn eersteling schreef hij in oorlogstijd zijn grote succes kreeg Kortooms met „Beekman en Beekman" dat eerst als feuilleton uitkwam in een Brabantse krant. Kortooins: „Na de oorlog gingen mijn boeken geweldig goed lopen. Met eerste oplagen van zo'n .40.000. Misschien wel als. een soort beloning omdat ik gewacht heb tot na die oorlog met public^' ren. De uitgever van Kortooms specia liseert zich in zogenaamde „streek romans", een genre waartoe ook sommige van Kortooms boeken ge rekend kunnen wroden. „Zo'n streekroman gaat er vaak in een oplaag uit die groter is dan van een Vestdijk. Je zou op het ogenblik van een renaissance van de streek roman kunnen spreken". Kortooms haalt een knipsel voor de dag en leest voor: „Er verschijnen zes keer zoveel streekromans als 10 jaar ge leden. De mensen zijn de rauwe sex-boeken beu. Onze uitgeverij heeft een paar huismoeders als vaste barometers. Zij lezen de manuscrip ten voor ons en ze hebben het zelden mis. Als ik op het advies van onze redactie was afgegaan, was er nooit een streekroman versche nen". Schrijven is voor mij een zinvolle hoibby. Ik zou 't best willen hoor, in Zuid-Spanje wonen en rustig m'n verhalen schrijven. Maar ik bekijk het op de eerste plaats nuchter. Ik heb een gezin achter me staan. Wie zegt dat ze me over 10 jaar nog lezen? Ik ben redacteur van Panora ma en dat wil ik niet graag opge ven" Na vijftig jaar rust nog steeds een onwijze en onjuiste kerkelijke ban vloek op de veertien kruiswegstaties die Albert Servaes (1883-1966) te kende voor de - niet meer bestaande kapel van het Karmelietenkloos ter in het Belgische Luythagen (bij Antwerpen). De niet in de officiële religieuze kraam passende expressi onistische verbeeldingen van het lij den van Christus werden op 30 maart 1921 door een decreet van het H. Officie in Rome getroffen. In 1967 werd de kruisweg inte graal geëxposeerd in het Cultureel Centrum in Venlo. De organisator van deze expositie herinnert zich nog hoe hij de kruiswegstaties aantrof in het Trappistenklooster Koningshoe ven te Tilburg waar zij ai jaren zijn ondergebracht: „De twaalfde statie hing in de kamer van de prior enkele andere staties hingen weer op andere plaatsen en de rest stond op zolder. Het bleek dat er een herhaald verbod uit Rome was ge komen om de staties als kruisweg op te hangen. Hoe was Albert Servaes nu aan de opdracht voor de kruisweg van Luyt hagen gekomen? In 1919 werd hem verzocht een passieverhaal van de schrijver Cyriel Verschaeve te illus treren. Pater Jeroom zag een der tekeningen, was er danig van onder de indruk en bewerkstelligde dat Servaes voor de kapel van het nieuw te bouwen klooster van zijn orde een kruisweg mocht maken. De kruisweg wekte afschuw op en het geschokte publiek, alsmede een deel van de geestelijkheid, sprak in ter men van „een werk van satan" en „een hoogtepunt in de ontaarding van de christelijke kunst". Het kon niet uitblijven dat de hoogste autoriteiten in Rome zich over de kruisweg moesten uitspre ken. Het oordeel, dat de artistieke waarde van de veertien staties vol ledig miskent, was vernietigend. In de internationale kunstwereld ver- oorzaakte het Romeinse decreet een heilige strijd waarin voor- en tegen standers elkaar te lijf gingen. Kunstverzamelaar Herman van Ee- renbeemt uit Amsterdam kocht de kruisweg en schonk hem aan het Aartsbisschoppelijk Museum in Utrecht. Van daaruit werden de kunstwerken doorverkocht aan de Tilburgse fabrikant Van den Bergh, die hen tenslotte caideau gaf aan de abdij van Koningshoeven. Ik heb de indruk dat het laatste boek van Jacq Firmin Vogelaar, „Kaleidiafragmenten", Meulenhoff, f 6,50, weinig aandacht van de vader landse critici krijgt. Alleen Rein Bloem besteedde in Vrij Nederland aandacht aan het werk nog voordat het was verschenen. Zowel het een als het ander is niet onbegrijpelijk. Ik denk dat de critici er geen raad mee weten, behalve dan Rem Bloem, die als theoreticus en als klein schrijvertje onverdeeld achter de opvattingen staat, die hij en Vo gelaar op letterkundig terrein ver kondigen. Die literaire opvattingen hebben zij ontleend aan twee Franse stro mingen: de „nouveau roman" en „tel quel". In het literaire tijdschrift Raster (111-4,- winter -69t7.0;) stond een artikel van de FranStnah Char les Grivel, docent aan de VU in Amsterdam, over de moderne letter- kunde in Frankrijk. Dit artikel vormde het uitgangspunt voor een gesprek over literatuur tussen H. C. ten Berge, J. Bernlef, Rein Bloem, Gerrit Kouwenaar en Jacq Fiimm Vogelaar (Raster ÏV-2, zomer 1970). In dit gesprek bleken Bloem en Vogelaar de grote verdedigers van de arrogante Charles Grivel; arro gant, omdat hij bij voorbaat ieder een die het niet met hem eens is, uitmaakt voor een vervloekte bur ger, die uitgevers opdracht geeft de Nieuwe Literatuur te boycotten. De ze komopoüitisebe buitenlander, die misschien via Amsterdam aast op een hoogleraarsstoel in Frankrijk, wil niet begrijpen dat er mensen zijn die zijn Nieuwe Literatuur heus wel het levenslicht gunnen, maar die het met zijn uitgangspunten toch niiet eens zijn. Elders ben ik uitgebreid op zijn standpunten ingegaan. Ik hoop dat de „burgerlijke uitgevers" die aan val nog eens in boekvorm zullen uitgeven. Voor dit artikeltje lijkt het me voldoende u te zeggen dat de opvattingen van Bloem, Grivel en Vogelaar berusten op een nieuwe opgepoetste metafysica vam de Duit se filosoof Hegei. Dwaal ik af, omdat ik nog geen letter over „Kaleidiafragmenten" heb geschreven? De uitklapbare flap van dit boek doet niet anders dan „afdwalen". Er wordt een korte in houd gegeven, die absoluut niets met het boek heeft te maken, omdat het, boek geen rechtlijnige inhoud hééft Het boek bestaatuit zoveel ongenummerde pagina's taialerupties. Er zit kop nog staart aan. Het wiel waarschijnlijk een illustratie zijn van het schizofrenie taalgebruik van de mens. Het is gezwets. De slimme lezer (maar voor hem hoeft her met) ontdekt soms dat de schrijver gemeenplaatsen belachelijk wil ma ken. Prachtig, knap werk, een schouderklop voor hem die zo hard nekkig vele bladzijden wist te vul len, maar voor wie is het nou ge schreven? Voor mij, iemand met een taaitic en veel belangstelling voor literaire stromingen. En nog een paar anderen Jan-met-de-pet of moeder-de-vrouw laten er hun libelle-verhaaltjes niet voor in de steek. „Kaleidiafragmenten" is een boek voor een handjevol geïnteres seerden. Of misschien dat niet eens? Vogelaar zegt zelf: „Ipv schijnbaar begrip overeenstemming en vandaag welbehagen dat bestaat bij de gratie van vrijwillige beperking een radikale breuk. I.p.v. een schijnbare kommunikatie helemaal geen". Geef mij dan maar de „schijnbare kommunikatie" zoals Vogelaar die vakkundig heeft beschreven in bij voorbeeld „Vijand gevraagd" of „A- natoimie van een glasachtig li chaam". Wim Huyskens In tegenstelling tot allerlei ge ruchten, dat het tijdschrift KENTE RING (Badhuisweg 232, Den Haag) opgeheven zou worden, zegt de re- daotie dat het blad nog springlevend is. Met een speciaal JAN HANLO- nummer wordt de 11e jaargang af gesloten. Een rijk geschakeerde in houd met talloze bijdragen uit het werk van Hanlo zelf en verder o.a. Van Niessen, Fr. van Leeuwen, Jac. van Hattum, Frits Haans, Wim Ha- zeu, Jos Caelen. „Je was ook een figuur", zegt Caelen, „die 's morgens vroeg opstond, omdat je naar Am sterdam moest. Op het moment dat je je pyjamabroek wil uittrekken, ontdek je een vlieg die bolder de bolder door de ruimte vliegt, gaat zitten op de kast, op het plafond, daar letters schrijft, dan weer door vliegt. Vol bewondering ga je zitten en blijft de vlieg volgen. En des avonds herinner je je, in pyjama broek, dat je eigenlijk in Amster dam had moeten zijn". „Ik geloof inderdaad dat vele van mijn geënga geerde collegae-huisartsen „goeie knullen" zijn. Maar dan toch van het type waar menselijke goedheid gepaard gaat met scherp „gedacht" verweer en met groeiend inzicht in de steeds intenser wordende' eis van eigen deskundigheid. Dat wij deze deskundigheid niet zo maar verwer ven door onze „inzet als mens", is duidelijk", aldus Hugo Janssens in „Vragen en antwoorden van en huisarts" in STREVEN - 6, (postbus 233, Den Bosch). Mia Bracke-Defe- ver is in hetzelfde nummer op zoek naar „De huisarts op zoek naar een professionele identiteit". Verder o.a. „De pretentie van een universiteit" (Antwerpen)„Studentenprotesten"; „Siberië als land van de toe komst'!. „Wat wij in de politiek moeten hebben, zijn onopvallende mensen met neutrale gezichten, die een fat' soenldjk beleid voeren. Dat is een van de dingen die mij zo aantrek ken in minister Nelissen (Ook een kwestie van Imago)", aldus J. Pen in HOLLANDS MAANDBLAD 280. Paul van 't Veer schrijft er verder in onder de kop: „Het andere nieuws in Nederland: of I. F. Stone heeft ongelijk". Leopold Bueh be toogt verder in „Een pruimemond- je", dat „Afscheid van de sexuali- tedt" door dr. J. van Ussel geen derderangs maar een tweederangs boekje is en J. van Dijk presenteert de veelzeggende kop „Kaleis, de waanzinnige duimzuiger". Het meest bedreigde vak is zeker wel de Geschiedenis. De algemene culturele en; menswetenschappelijke vorming wordt verdrongen door een uitgesproken belangstelling voor po sitieve wetenschappen en techniek. Er zijn nog andere bedreigingen. Daarover is uitvoerig te lezen in KULTUURLEVEN - A (Just. Lipsi- usstr. 18, Leuven). Behalve dit uit voerige „Dossier: Geschiedenis be dreigd vak", bevat dit nummer o.a. bijdragen over kunstmatig menselijk leven; de oost-west betrekkingen; Dali en het medisch beroepsge heim. eindredactie henk egbers (Van onze redactie buitenland) CAIRO Zijn de Egyptenaren hun geestdrift kwijt voor het stre ven naar Arabische eenheid? Dit vroeg een van Beiroets pro-Ara bische kranten zich onlangs af. Kort geleden nog zou het stellen van deze vraag alleen ketterij zijn geweest. Het is toonaangevend voor de sfeer in het Midden-Oosten, dat deze vragen nu door een van de meest invloedrijke kranten gesteld wordt. macht kwam ten opzichte van de Arabische broeders is zichtbaar toe genomen. Hoe het antwoord daarop luidt is niet alleen van belang voor de verre toekomst van het „pan-Arabisme", maar ook voor de onmiddellijke ont wikkeling van het Egyptisch-Israëii- scbe conflict van dit ogenblik. Presi dent Nasser stelde altijd de eis: „Eerst Golan dan de Sinaï". Daar mee toonde hij aan dat het Egypti sche belang voor hem, zo niet on dergeschikt, dan in ieder geval toch niet meer dan gelijk was aan de zaak van de hele Arabische we reld. In een van zijn laatste toespraken echter bekeerde Nasser zich tame- bjk onverwacht tot het vredesplan- Rogers. Daarmee wierp hij onver mijdelijk de verdenking op zioh niet 'anger zijn gehele hart verpand te hebben aan de Arabische eenheid Wantrouwig verdachten zijn tegen standers hem ervan een afzonderlijk Egyptisch-Israëlisch vredesverdrag te willen bewerkstelligen. In die zelfde tijd kwam ook de eerste er gernis jegens de andere Arabische staten in Egypte aan het licht. Voor de buitenwereld houdt de huidige premier Sadat natuurlijk vast aan de klassieke leer van Nas ser. Op zijn laatste persconferentie verklaarde hij aan Palestijnen, dat er niet zo iets bestond als een Egyp tische strategie of een Syrische stra tegie, maar dat er alleen maar ge sproken kon worden van een Arabi sche strategie. Met die woorden koesterde hij zeker de verwachting de Jordaniërs te kunnen geruststel len. Jordanië vreest dat een nieuwe open oorlog aan het Suezkanaal al leen maar een afzondelijk Egyp- tisch-Israëlisch vredesverdrag kan opleveren. Maar de twijfels blijven bestaan. De verbittering bij de Egyptenaren sinds Sadat aan de Het woord „nationalisme" laat zich in het Arabisch op twee wijzen vertalen. Eerst is daar het woord „qaumiyah" waarmee het Pan-Ara- bische, verenigende nationalisme be doeld wordt. De vertaling „wataniy ah" voor nationalisme duidt echter op het enge streven naar nationalis me van individuele Arabische sta ten. Deze tweedeling van een begrip illustreert de fundamenteel tegen strijdige krachten in het Arabische denken in haar eeuwigdurend zoe ken naar identiteit. In ieder land verschilt de invloed van de twee vertalingen. Nergens echter is „wata- niyah" zo sterk aanwezig als in Egypte. Egypte kan zijn „wataniy ah" ook rechtvaardigen op grond van een veel oudere en rijkere his torie. President Nasser echter was onge twijfeld kampioen van het andere nationalisme, het „qaumiyah". In het dagelijks leven van alle andere Ara bische staten deed zich tijdens Nas sers leven weinig voor, waarin deze Egyptische leider geen stem had. Nassers streven naar Arabische een heid wordt achteraf evenwel beke ken als een ontnuchterende reeks van teleurstellingen en tegensla gen. Natuurlijk zal de officieel denken de Egyptenaar het daarmee niet eens zijn. Hij zal al zijn klagende Arabische broeders erop wijzen dat Egypte zich op dit ogenblik als eni ge inspant voor een nieuwe oorlog tegen Israël. Het Oostelijk front is volkomen vastgelopen. Jordanië is onderge dompeld in interne strijd, de Pales tijnen maken ruzie onder elkaar en de Syrische baathisten gedragen zioh schijnheilig met hun afkeer voor de onderhandelingstafel. Niet temin staat Egypte alom bloot aan hevige verwijten dat men alleen aan eigen huid denkt door een eerzame vrede na te willen streven. Het officiële Egyptische standpunt heeft in de Arabische wereld aan geloofwaardigheid ingeboet. Zowel de officiële Egyptenaren als hun aanklagers zoeken ijverig naar aan wijzingen die de nieuwe Egyptische politiek zouden kunnen bewijzen. In zijn toespraak van 7 maart richtte premier Sadat zich tot de „mannen, vrouwen en kinderen van Egypte". Een andere Egyptische leider zei naar aanleiding van deze toespraak dat Egypte zich nu alleen nog maar met het „Arabische volk van Egyp te" bezig hield. Kort geleden viel een Egyptisch weekblad het toneelspel „Yassin, mijn zoon" aan omdat het teveel Egypte als natie verheerlijkte. De verering voor het Egyptische verle den van de farao's was volgens het blad een te onbeschaamd teken van „wataniyah". Als het inderdaad waar ls dat de Egyptenaren hun enthousiasme voor de Arabische zaak verloren hebben, ANWAR SADAT belemmert of bevordert dat dan een vrede in het Midden-Oosten? Het zal niet veel uitmaken. Door het „wataniyah" uit te buiten hoeft Sa dat zich zeker minder zorgen te maken voor zijn andere Arabische collega's. De winst die hij hiermee boekt, heeft echter maar tot op zekere hoogte waarde. Namelijk tot het punt waarop de groeiende bitterheid onder eigen mensen over eventuele toegiften aan Israël zwaarder gaat wegen dan de bitterheid onder de andere Arabische staten. (Van onze redactie buitenland). SANTIAGO „De weg naar ie hel is geplaveid met communistische goede bedoelingen" Dit is een van de leuzen, waarvan de rechtse par tijen in Chili zich met de gemeente raadsverkiezingen van 1 april in het zicht bedienen. Deze datum zal voor de linkse v eremgae-v oiKSjrontregering van presiuent öawaaor Jiuenae, vorig jaar novemoer genazen en het eerste marxistische siaatstloojd in Latijns- simerina, ue uug van ae waarheid itwimen zijn. as aan namelijk de guinjen, van nel v erenigae volks- j i Uiirv/ u/uui u/tuei' cO/U/HU/ttStCU, T(liLtm cute/c, aucuLvmien en untcse ctinsten- aemucraieici meer aan vijjiig pro- eens van ue tneminen verzumeien zal uit ae regering zvuenae een ste vige steun vn ue rug geven Oij haar piumien meer spoeu te betrachten mei ae vervanging van ae Kapauiis- usene economie uoor een van socta- iisusaie aura. in Kringen van de liristendemo- cruiiscnc en reel use nuiiunuie partij en nuitui men zeijs renening met ae ■mugeiijnneia, uai ztuenae van ae yemeeiiieruuutiverKieziiiyeii een reeiiisireens rejerenuum zal maken en net nuiuige uit twee Kamers van volksvertegenwoordiging bestaande congres in een nationale volksverga dering van één kamer zal verande ren. Een tot het verenigde volks front behorende volksvertegenwoor diger gaf onlangs op een verkie zingsbijeenkomst een aanwijzing in die richting door te verklaren dat stemmen voor het front steun bete kent voor een grondwetswijziging ten behoeve van de vorming van een dergelijke volksvergadering. Toen president Allende begin deze maand op een verkiezingsbijeen komst van zijn eigen socialistische partij sprak brak hij met de ge woonte, dat een staatshoofd zich buiten de verkiezingsstrijd houdt. De president bracht de kiezers onder de aandacht, dat sinds hij eind vorig jaar het roer van staat in handen nam de inflatie van het duizelingwekkende percentage van bijna 35 procent is teruggedrongen tot het huidige peil van slechts 2.1 procent. De hervorming van het grondbezit, tot dusver in handen van enkelingen, is vesneld en de rege ring diende bij het congres een grondwetswijziging in om haar in staat te stellen de zich in Ameri kaanse handen bevindende koper mijnen, de belangrijkste nationale hulpbronnen van het land, te natio naliseren. Veel stof deed onlangs de onthul ling opwaaien, dat buitenlanders met medewerking van de Ameri kaanse geheime dienst een komplat hadden gesmeed om de prijs van koper op de wereldmarkt omlaag te brengen. Koper is het belangrijkste exportartikel van Chili en deze ma nipulatie zou de economie van het land grote schade berokkenen en daarmee vervolgens het linkse be wind dat bepaalde landen op het westelijk halfrond maar al te graag zouden zien verdwijnen aan het wankelen kunnen brengen. Bij de presidentsverkiezingen van vorig jaar september kreeg Salvador Allende 36.3 procent van de stem men, de rechtse kandidaat Jorge Alessandri 34.9 procent en de chris ten-democraat Radomiro Tomic 27.8 procent. Voor de gemeenteraadsverkiezin gen hebben zich 8.189 kandidaten laten inschrijven Er zijn veel min der zetels, namelijk 1.6S3 in 280 gemeenteraden. (Van onze correspondent). PARIJS Nu koning Pele en koningin Brigitte Bardot na de voet balwedstrijd van woensdagavond ietwat op de achtergrond zijn getre den, is een nieuwe monarch voor het Franse voetlicht verschenen in de persoon van excellentie Joseph Luns. De Figaro wijdde een be- schouwing aan de Nederlandse mi nister, die in Parijs vertoejt zoge naamd voor een werkbezoek, maar in werkelijkheid om afscheid te ne men van zijn Franse collega Maurice Schumann. Het is niet overdreven te zeggen, schrijft de Figaro, dat Luns een absolute monarch is, zij het een ongekroonde koning, want sedert 1952 is hij minister van buitenland se zaken en dat record van 18 jaar heeft niemand anders op zijn naam staan. Ministeries in Nederland kon den komen en gaan, maar Luns bleef op zijn stoel zitten. Mevrouw Luns moet wel een heel bijzonder hoge dunk van haar man krijgen als zij in de Figaro leest wat voor excellente eigenschappen haar excellentie heeft: ironisch, humoris tisch, optimistisch, onverzettelijk, pa triottisch, Atlantisch, competent, ef ficiënt en doortastend. Laat ons hopendat mevrouw Luns het met alle opgesomde kwali teiten van haar man in de Figaro eens is. Zo niet, dan heeft Luns nog alle tijd om zijn leven te beteren, want hij is pas 59 jaar, volgens de Figaro voor een minister piep jong

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 23