Brabant en Zeeland BUITEN DE PERKEN CHANtegelijkertijd tragisch en bloeddorstig Woni KLOOS BIJ DE RADIO Al bloedige botsingen bij ontstaan Pakistan kunst cultuur SOS ook voor u Cornells op de bres Sonsbeek nou, en Van pijper tot de dokter De Kop Sellers DINSDAG 30 MAART 1971 Je vraagt je soms wel eens af of het geen tijd wordt dat ook de melkboer, de burgemeester, de jour nalist, de analist, de bakker, de electronicus, de loodgieter, de auto monteur en weet ik veel, lesuren krijgen ingeruimd in de schoolroos ters. Tenslotte kan de meester niet alles weten om Jantje en Mieke vertrouwd te maken met de maat schappij, waarin zij straks mee of stroomopwaarts moeten roeien. De schrijvers hebben dit al enkele ja ren begrepen en worden steeds meer vertrouwde gast-docenten op de scholen. Geen kwaad woord daarover. Het schijnt zoals dat heet in een behoefte te voorzien en CRM heeft dan ook voor '11 „royaal" f 28.000 subsidie verleend aan S.O.S. (Schrijvers Op School). Maar de Raad voor de Kunst heeft ontdekt, dat het allemaal te inciden teel is en er geen follow-up is. Voor 1972 wordt daarom een kostenra ming van f 100.000 gemaakt (Laat Drees jr. het maar niet horen). De voorstellen, die echter aan dit geld gekoppeld zitten, zijn zo gek nog niet. Daarom kan het ter informatie belangrijk zijn daar iets van te ho ren. Het aanbod van SOS (vanaf sep tember „Schrijverscentra" geheten) wordt nu ook gericht aan ziekenhui zen, sanatoria, bejaardentehuizen, gevangenissen, kloosters, fabrieken en vormingscentra. Er wordt meer samengewerkt met universiteiten (studium generale), toneelgezel schappen (literaire produkties. Dag Stoel!), boekhandelaren, au teurs van cabaretteksten etc. Er komt een documentatiemap (samen steller Paul Beers), vertalers gaan meedoen; grondiger aanpak in de vorm van serie-bijeenkomsten, week ends etc. wordt overwogen. Kort om: er wordt naar een ruijner pu bliek gezocht. Iedereen, die nu al bezig is, voor het komende seizoen, wat dan ook te programmeren, kno- pe het in zijn-haar oren. Het is vaak onthullend een schrijver, de man of de vrouw achter het boek, over eigen werk te horen praten. Dik wijls ook in de negatieve zin van het woord. Wat iemand verbaal op papier lijkt te zijn, blijkt soms op de man of de vrouw af iets heel anders te zijn. Een levensecht beeld van de schrijver of de schrijfster leert je anders en reëler lezen. Als de lezers van een krant nu ook nog eens bij ieder krantenverhaal de desbetreffende journalist persoon lijk zouden kunnen leren kennen! Wie weet? Wanneer beginnen de uitgevers er eens mee om in de boeken behalve de naam van de auteur ook hun adres te vermelden. „Wie de tekenen des tijds ver staat, schakelt bijtijds over op maat schappij-kritiek. Die „verkoopt" goed. Veel maakt het trouwens niet uit; ook dit nummer loopt over van pastorale zorg om de „massa", wat daaronder ook verstaan mag worden, om een „nieuw soort Leiderschap", het probleem van de vrije tijd en dat soort zaken, waarin baantjesja gers en Strebers, die zo graag een „dienende functie" bekleden, zich bij voorkeur verdiepen. Vroeger werden de teksten verzorgd door een kloostergemeenschap, nu door een auteurskollektief de „k" is strikt verplicht dat voornamelijk uit paters bestaat. Oude wijn in nieuwe zakken", aldus Corn. Ver hoeven in RAAM-72, die bijna 15 pagina's pater Leo Dullaert ongena dig op zijn donder geeft, omdat in het tijdschrift „Tegenspraak" D. een artikel gewijd heeft aan „Cornells Verhoeven, anachronisme of eigen tijds?" Leerzame reactie voor dege nen, die nu wel eens willen weten, wie nu eigenlijk die Verhoeven is, die iedere week in deze krant sohrijft. Verder in dit nummer o.a. J. Kruythof: Lyriek met gebruiks aanwijzing (Van Ostayen) en Ber- lijns Dagboek van Gombrowicz. „Schaalvergroting, ruimte-te kort en kunstmatigheid maken dat het begrip „ruimte" geen van zelfsprekend gegeven meer is. En waf niet vanzelf spreekt, daar over wordt gesproken in politiek, wetenschap, kunst. Zo kon „Sons- beek buiten de perken" als thema krijgen „Ontstaan en ervaring van kunstmatige ruimte". De natuur formuleert meer of minder scherp (bomen, bergen etc.). Maar de uit daging van de ruimte kan ook kunstmatig geformuleerd worden: met de gewenste scherpte, en in een bekende omgeving opnieuw gesteld worden". Dat is dan een sf-ukje filosofie van de organiserende club o.l.v. drs. W. Beeren, die er zijn baantje van con servator van het Stedelijk museum in Amstrdam voor gegeven neeft. Dit „Beeren-gebeunen" krijgt uiter aard op de eerste plaats accent in het park zelf. Claes Oldenburg komt een troffel van 10 x 12 meter in een Somsbeek-heuvel steken; Grovenor zal er een mes van 7x2 meter ui de grond boren. Bewustmaken van de aarde waarop je leeft. Land-art heet dat. Een naam uoitgevonden door de filmer Gerry Schum. Kunst werken die in de vrije natuur wor den gemaakt en ingrijpende veran deringen teweeg brengen om bij ae „kijkers" een bewustwordingsproces op gang te brengen. De eb- en vloedprojecten van Dibbits en Fla nagan, Boezems zandfontein, de ge graven negatieve sculpturen van Heizer, de grassculpturen van Long etc. zijn er voorbeelden van. Het gaat dus om een nieuwe beleving van de ruimte. Er wordt zelfs aan gedacht het gras van Sonsbeek rood te schilderen en de koeiendaarop in de groene menie te zetten. Deze en andere ideeën moeten vanuit Sons- beek's perken uitwaaieren over alle provincies. Via een informatiecen trum en een video-studio in Soms- beek zelf (met een film van Odufré en programma's van Dibbits, Brouwn, Van Elk, Baik en Warhol) wordt alles gecoördineerd. Ook be zoekers kunnen daar plannen en ideeën inbrengen, die binnen het half uur geoffset en getelexd wor den door het hele land. De catalogus (Wim Crouwel) wordt vlak van te Zou ik er nog aan beginnen? Schrijven over „Sonsbeek buiten de perken" aan krantenlezers, waarvan velen beweren, dat ze alleen maar interesse hebben voor een dagje Madurodam, Bob- bejaanland of de Bedriegertjes? Naar Sonsbeek of iWiddelheim (om dichter bij huis te blijven) gaan immers alleen de „fijnproe vers" voor de beeldende kunst. De genoegelijke moeilijkheid duikt echter op, dat de meeste beeldhouwers (beeldjesmakers) in de gaten krijgen dat ze hun zwanenzang aan het zingen zijn. Hoewel Middelheim deze zomer wel weer een soort Keukenhof van uitstulpende beelden r.al worden, wordt er in Sonsbeek iets heel anders op gang gezet, tets waarmee Jan, Kees, Mien en de kapper in de steeg wel iets van doen hebben. Het gaat om ruim telijke relaties, aal klinkt nogal gewichtig, maar in een tijd waar- ui Jan-en-Alleman de nu,nu vol heeft over ruimtelijke ordening, over; wat doe je met en aan de ruimte waarin je mag (moet) leven, gaat dit de be nauwde perken in deze zomer maanden blijft niet beperkt tot dat ene park in Arnnem, maar waaiert op een bepaalde manier over het gehete land uit. opval lend is daarbij dat een werk groep van nrnooiilse kunste naars" (ruimtelijke denkers) waaronder vier Bredanaars geko men zijn met een aantal voorstel len, die in totaliteit van een op vallende inbreng getuigen. Lit Zeeland wordt eén project ge meld. Het hoera- en boegeroep is daarbij niet van de lucht, waarbij er altijd wel weer ergens een stok acuter de deur staat. Binnen het benauwde bestek van deze ruimte (over ruimtelijke orde ning gesproken) is liet alleen mo gelijk enkele informatie-punten aan te tippen. Daarbij moet u zich het mogelijke genoegen in een aardig beeldje of een lekker schilderij niet laten ontnemen, maar bij deze „tentoonstelling" gaat het nu eenmaal over zaken, die meer mensen aangaan dan de geijkte tentoonstellingbezoe kers. voren via IBM-ponskaarten in 3 mi nuten gezet. Verwarrende bewust making; iets waaraan we steeds meer zullen moeten wennen; graag of niet. Andere plannen: De Amerikaan Ruscha gaat het typische traject Groningen-Stadskanaal fotograferen. Iedere passant van dit landschap kam op verschillende plaatsen van de resultaten kennis nemen. De Amerikaan Heizei- mag niets gaan doen met een Limburgse rijksweg. Wim Schippers-wil een verwaarloos de kerktoren in een drassig weiland laten zakken etc. In Zeeland ligt het plan van Zeeuws Museum directeur dr. Piet van Daalen, die bij het station in Yersefce 5 fietsen wil laten zetten. Je mag er een pakken en rijden naar het adres, dat op de fiets is geschilderd. Na 5 kilometer word je op dat adres vriendelijk ontvangen. Via een bandapparaat kom je dan van de overleden kun stenaar Joseph Beuys o.a., dat iedere mens een kunstenaar is. Kunstzinnig bewust geworden fiets je dan weer terug naar Yerseke. In BRABANT ontstond een hecht team uit de kunstenaars T. Besemer, Breda, C. Gubbels, Tilburg, H. Hen- drickx, Schijndel, J. v.d. Teyden, Den Bosch, J. Lennarts, Eindhoven, H. Leyendekkers, Breda, P Mol, Breda en R. Weber, Breda, aange vuld met deskundigen op het gebied van planologie, ecologie, en over drachtstechniek in de personen van ir. Adriaansen, Rosmalen, A. Dui- venstijn, Geldrop, D. van Gent, Den Bosch, ir. J. Leering, Eindhoven, J. Oom, Breda en ir. W. Thijssen, Bei- licum. Het oorspronkelijke „Dode- bomen-plan" (als tekens van het millieu gaat niet door. Een van hun uitgangspunten is nu: „Binnen het maatschap (dat wat de mens zelf bouwt) zijn de moge lijkheden van manipulatie heden ten dage zo groot en ingrijpend gewor den en kunnen de gevolgen ervan met betrekking tussen groei- en maakschap zo weinig voor of over zien worden, dat er overal een grote bezorgdheid met betrekking tot het huidige en toekomstige milieu-be heer is ontstaan". De groep maakte 8 projecten rond deze problematiek, door verschillende matiioulatie- mo gelijkheden in de milieubepaling op visuele wijze te verduidelijken. Leyendekkers bedacht een zoge naamd „Briefproject Kruisland" over een oppervlakte van 12 x 18 km, een „buiteragebeuren" tussen de lijnen getrokken vanaf Willemstad, naar Achthuizen en Roosendaal via Halsteren. Rolf Weber heeft een Bloemzaad-dropping bedacht, waar bij een vliegtuig over een luchtlijn van 120 km gemengd bloemzaad dropt over Brabant. Van Rolf Weber komt „The Gift", een monumentale constructie van een kijkgat in het landschap. „Trans-planitaties" heet het project van Teo Besemer, waar bij hij rijkswegen, zandverstuivin gen, gevels, segmenten, water, bes, het Evoluon, etc. inschakelt om de mens via het doorbreken van ver trouwde kaders zichzelf te dwmgen (uit lijfsbehoud) tot'een heroriënta tie van zijn leef- en woonomgeving. Lennarts wil met „Groeten uit Bra bant" stukken landschappen tijde lijk camoufleren om ze weer te laten herontdekken. Hendrickx schetste een aantal viewers, kijkers waardoor men de tegenstelling tussen groei- en maakschap bewust wordt. V. d. Heyden komt met een Droef project waarin de verhouding ge luid-beeld wordt gesteld en Gubbels wil via een rastersysteem over de hele provincie de omgeving opnieuw visualiseren. Dat klinkt allemaal erg theoretisch en onvolledig (hopelijk kunnen we er uitvoeriger op terug komen), maar het getuigt van een totaal andere instelling bij kunste naars dan de meesten op dit mo ment voor mogelijk houden. Wie zal dat betalen? GS: Johan Willems: „Het redenerende gedeelte zit goed in elkaar, maar zal het zo uit de verf komen, dat het publiek het zal snappen? Subsidiëring van het totale pakket (waar Beeren erg gelukkig mee is) is volgens hem uitgesloten. Een selectie-commissie is momenteel bezig de prioriteiten van deze acht voorstellen op een rijtje te zetten en de financiële con sequenties te overzien. Tegenbosch heeft daarover nogal zuur gedaain door in de Volkskrant o.a, te schrijven: „Voor de broze minderheid der fijnproevers" wor den enkele miljoenen op tafel ge legd door overheden van alle ni- veau's en door enkele goed 'n hun vet züttende bedrijven". Blok beeft in De Groene o.a. geantwoord: ..Hij verschuilt zich achter het publiek dat hij zogenaamd in bescherming neemt: de zwijgende meerderheid moet kennelijk zijn persoonlijke rancunes uitspreken" moeten de be woners van het Oude Westen (R'dam) blij zijn dat ze, in plaats van thuis te kunnen douchen, naar twee kunstwerken (Dali) mogen kijken (en dat doem ze bij duizen den H.E.) waaraan de gemeente Rotterdam meer geld heeft besteed dam de gemeente Arnhem in Sons- Deek steekt?" We vloeren eikeaar steeds met de „centen" en „de zwijgende meerder heid". Dat het geld er is, is iedereen van overtuigd, maar niemand weet precies waar het zit of waar het te krijgen is. Zolang bv. juryleden voor grote kunstprijzen voor niets zeggende rapportjes nog met formi dabele bedragen naar huis gaan, dan zit er op dit terrein iets mis met de verdeling of wanneer één man in staat wordt gesteld als een krolse kat status-symbolen voor een nieuw provinciehuis vanuit heel Europa bijeen te slepen (waar bijna geen mens wijzer van wordt) dan zit het fout. Projecten als deze moeten nu eenmaal voorkomen uit een niet- zwijgende minderheid, om de zwij gende meerderheid bewuster te le ren leven in hun eigen omge ving. Waarmee niet gezegd is, dat deze projecten het ei van Columbus vormen, maar wel dat ze een bijdra ge kunnen leveren tot het bewust maken van die zogenaamde onbe wuste ontevredenheid bij de massa (sorry). Meer een kwestie van men taliteit dan van geld. Meer een kwestie van levens-kunst dan van kunst. De Engelse organist, die o.a. met zijn opname van Messiaen's La Na- tivité ('66) al zoveel belofte inhield als Messiaen-vertolker, lost deze be lofte totaal in met zijn nieuwste opname van MESSIAEN: LES CORPS GLORIEUX (Argo ZRG 633). Dit hemelse banket, met op de achtergrond de mystiekerige, naar oosterse invloeden afzwermende componist, komt in eerste instantie als onderwerp wat glibberig op je af. Maar de consequente en logische opbouw van dit geweldige stuk mu ziek wordt door Preston op het or gel van de Sl.-Albans-kathedraal zo magistraal beheerst, dat iedere or gelliefhebber hiervan zal genieten. De uitgekookt beheerste registratie, zijn rationeel en exact spel van dit allesbehalve eenvoudige stuk zorgen voor een opname om in de gaten te houden. Wie op zijn knieën gaat voor me dedelingen als „het grootste orgel der wereld" heeft een plaat klaar liggen met LUBECKER ABENDMU- SIKEN IN ST.-MARIEN (Pelca PSR) 40545); 5 manualen, pedaal en 101 registers (nodig een goede klank kast met behoorlijke basregisters voor de „kanonnen" van het orgel). Historisch muzikaal interessante composities, die stoelen op een oude traditie (Abendmusiken). Composi ties van Buxtehude, Tunder, Kraft en Hasse, trekken een lijn vanaf de 16e tot de 20e eeuw. Behalve het grote orgel bezit de kerk nog een „Totentanzorgel", dat te horen is het Te Deum voor twee orgels van Kraft (geb. 1905). Hoewel ons nu de klankkleur van het grote Kem- per-Sohn-orgel niet zó kan boeien, zitten op de beide orgels vakbekwa me organisten met Walter Kraft (de componist) en Peter Hartmann, die spelen met de vele mogelijkheden en met een stuk opmerkenswaardige religieuze orgelliteratuur- geschiede nis. Een curieuze plaat, waarvan de hoes goede informatie geeft. Carl Ditters von Dittershof, een wat oppervlakkig maar wel speelse De acteurs-ijdele kop van PETER SELLERS blijft steeds boven welke filmrol hij ook speelt uiittronen. Dat roept wel eens wrevel op. De bui tenkant is antipathiek. In sommige Sellersfilms kwam daar nog een an tipathieke onderlaag bij. Dat is niet het geval bij zijn Hoffmannrol in de onderhoudende nieuwe film: DE HEIMELIJKE LUSTEN VAN BEN JAMIN HOFFMANN (regie ALVIN RAKOFF). De welgestelde Hoff mann (middelbare leeftijd) heeft een lelijk bloedhondengezicht, dat echter in een vriendelijk, door het leven onbillijkbehandeld, geslagen homdegezicht verandert. Dat ge beurt, doordat hij erkende grie zel van het kantoor op zijn luxueus ingerichte flat het kantoor meisje Janet „uitnodigt" voor een weekje om haar het besef van zijn lelijkheid te bekennen. Weliswaar een uitnodiging onder chantage, om dat Janets verloofde betrokken is geweest bij een sigarettendiefstal. geweest bij een sigarettendiefstal Er „gebeurt" echter intsdeetsne us Er „gebeurt" echter niets tussen de twee, om het in fatsoenstermen te zeggen. Maar onderhuids vinden er grote veranderingen plaats: de ver wondering bij Hoffmann over het meisje en de aanvaarding van zijn eigen gezicht. Dat worden condities waarop Hoffmann verder ban leven met het besef dat leven en liefde ook voor hem mogelijk zijn. De schijnbaar passieve Janiet ontpopt zich daarbij tot een sterke persoon lijkheid. Zij leert hem en de hem omringende wereld op de juiste waarde schatten. Misschien is deze comedy wat te veel uitgesponnen en met name het slot haar definitie ve overgang naar Hoffmann is zwak. Maar de regie komt op voor treffelijke wijze tegemoet aan Sellers grote kracht in de under-acting, waarmee een innemend verhaal wordt verteld. Ook in deze film gaat Sellers niet op de rol toe, maar de rol komt naar hem toe en nestelt zich in hem. eindredactie henk egbers vertegenwoordiger van de „Weense school" was bevriend met zijn veel grotere tijdgenoten Mozart en Haydn, Dat is wel te horen in zijn komische zangspel DOKTOR UND APOTHEKER, dat Mozarts Fi garo zelfs tijdelijk verdrong. Van dit muzikaal prettige werk is een verkorte uitgave verschenen met hoogtepunten uit de uitvoering door de Camerata Academia van het Salsburger Mozarteum o.l.v. Uli We der: Doktor und Apotheker (Turna bout TV 34311). Heerlijke pretentie loze muziek van deze „Teleman uit de klassieke periode", geïnspireerd door de opera comique. De solisten cast bestaat uit: H. von Welz, Th. Lawrensewic, E. Brink, M. Harvey, Wl. Smid-Kowiar, R. van Vrooman., E. Zureck en A. Perl; onbevangen, goed zingend en passend in de hu monistische charmante sfeer van het spel. (Van onze correspondent) LONDEN. Yahya Chan is altijd op twee manieren bekeken. De ene keer herkende men in zijn peervormig gelaat de uitdrukking van de barse ongekunstelde pathan-krijger, die na de vervulling van zijn „nationale taak" weer zo snel mogelijk in zijn kazerne wilde terug keren. Op een ander ogenblik zag men in hem de gluiper, de intri gant, zoals hij door zijn vijanden genoemd werd. Een man die naar macht zuchtte maar die drommels goed wist, dat hij die nooit zou kunnen krijgen als hij geen ondemocratische middelen zou han teren. Onmiddellijk na de jongste Pakistaanse verkiezingen in de cember vorig jaar begonnen Chan's trawanten naar een compromis te zoeken, dat hun leider aan de macht moest houden. Zij vleiden zich met de gedachte om een coalitie te kunnen bewerkstelligen tus sen Bhoetto, die in West-Pakistan de meerderheid van de stemmen won en zijn Oostpakistaanse tegenhanger Sjeik Moejiboer. Voor Chan bedachten zij in die coalitie de glorievolle en eerzame plaats van premier. Geen van de getekende karakter schetsen klinkt nu nog werkelijk overtuigend. De huidige gebeurtenis sen in Oost-Pakistan hebben van Chan veeleer de man gemaakt, die tegelijkertijd tragisch en bloeddorstig lijkt. Misschien is het inderdaad Chan's machtswellust, die tot de bloeddaden in Oost-Pakistan geleid heeft. Dat neemt in ieder geval niet weg, dat zijn ongekunsteldheid er duimendik bovenop blijft liggen. Chan's gedrag van de laatste weken kan nauwelijks het gevolg zijn van een weldoordachte en door grote in telligentie ingegeven bedoeling. Wie anders houdt eerst nationale verkiezingen om politieke leiders te vinden om dan met een van die ge kozen leiders drie weken lang vrien delijk te keuvelen en hem vervol gens zonder enige fundamentele ver andering van gedachten duizenden troepen op het dak te sturen en hem „een verrader" te noemen? Alleen een van verstand verstoken sergeant majoor bestaat her om een dergelijke zotheid tentoon te spreiden. In dit land waar zo weinig zaken van een leien dakje lopen, bestaat een mateloze bewondering voor het mi litaire apparaat. Een defensiebegro ting, die buiten alle proporties gaat, zorgde er voor een uitstekende be taling van soldaten. Vergeleken met de rest van de Pakistani leven de militairen in groot comfort. Zeven kilometer buiten de noodwijken van Karatsji ligt de Boulevard van de Zonsondergang. Dit is het luxueuze woonparadijs van de Pakistaanse of ficieren. De kwaliteit van de Paki staanse officier staat niet zonder meer vast. De rijke families uit West- Pakistan, Poenjab, geven er nog steeds de voorkeur aan hun zonen advocaat te laten worden in plaats van ze aan de legerschool toe te ver trouwen. De meeste Pakistaanse offi cieren zijn dan ook militair geworden omdat zij de schoolboeken alras moe waren en de militaire loopbaan daar voor een genadige uitweg was. Voor het geval een hoge officier in Pakis tan werkelijk immoreel en intellec tueel een betekenende figuur is dan heeft hij waarschijnlijk een bliksem carrière achter de rug met steun van politici en zakenleven. Wat nu even wel in Pakistan aan de macht is, is het legioen van dienstkloppers, dat zich niet al te veel moeilijke gedach ten in het hoofd haalt. Dit soort lieden is in Pakistan's bestuursapparaat dik gezaaid. In de jaren dat Chan aan de macht is, hebben de rijen van dit soort officie ren zich verdubbeld. Het zijn de eng- denkende mannen die India nog steeds als Pakistan's oervijand be schouwen. Nog steeds hebben zij de twee grove schoppen van de afge lopen jaren niet kunnen verwerken, dat Pakistan's glorie in de Indisch- Pakistaanse oorlog in 1956 heel wat minder was dan zij verwacht hadden en dat hun grote onbuigzame held Ayoeb Chan achteraf gemanipuleerd blijkt te zijn door een politicus als Bhoetto. Zij vereenzelvigen vader landsliefde met de handhaving van het huidige bestedingspeil van 60 pet van de begroting aan defensie. Politici verachten zij. Weliswaar vin den zij, dat politici af en toe een kans moeten hebben. Enige maanden van politiek spel, zo oordelen zij, moet voldoende zijn om het Pakistaanse volk vreugdedansen te doen opvoe ren als de veldmaarschalken het stuur weer in handen nemen. In dit licht bezien zit er in Chan's politieke en militaire manoeuvres van de afgelopen periode wellicht toch een meer weloverdachte lijn dan zijn ongekunstelde barsheid zou doen ge loven. In zijn onderhandelingen met de sjeik wierp hij steeds het licht op hemzelf als de grote verdediger van een wijdere „zaak", van een goede roemvolle en religieuze natie. De Poenjabis, Westpakistanen, beschou wen hun oostelijke landgenoten, de Bengalis, als een minderwaardig ge broed. „Goed voor een paar uur ste vig werk per dag", zeggen de bureau craten in Islamabad, ook wel Rawal pindi genaamd. Oost-Pakistan schijnt voor de kantoorbevolking van Isla mabad bèwoond te worden door een stel deugnieten, dat het met een paar fikse oorvijgen zijn vlegelachtigheden denkt af te Ieren. Yahya's militaire inzicht ln dezen grenst aan het onbenullige. Niemand in het westen roemde erop dat hij Sjeik Moedjiboer van zijn elektorale overwinning zou beroven door ge welddadig ingrijpen. Hij en zijn mi litaire club gingen zich in het recen te verleden al eerder op een duide lijke wijze te buiten aan minachting ten opzichte van het oosten. Uit hoogmoed wees Chan klachten uit Dacca af, dat de bijstand van het le ger na de grote overstroming in het najaar van vorig jaar te traag op gang kwam. De snelheid waarmee Chan nu zijn troepen naar het oos ten wist te manoeuvreren steekt wei zeer tragisch af met de povere be weeglijkheid van zijn troepen tijdens de vloedramp. Moejiboer heeft zich in zijn poltieke loopbaan ook niet van grootspraak en volksmennerij afkerig getoond. Maar altijd nog vertolkte hij het vrij gematigde geluid van Oost-Pakistan. Hoewel hij naar grotere mate van zelfbestuur voor zijn volk streefde wenste hij niet zover te gaan om on afhankelijkheid voor Oost-Pakistan te eisen. Kan Chan's leger een volk van 75 miljoen mensen in het gareel hou- YAHYA CHAN den? Een volk dat voor meer dan 90 pet voor haar tegenstander koos. Een volk dat ook woont in een gebied dat 2300 kilometer verwijderd aan de andere kant van India ligt. Het is onzin om de mogelijkheid daarvan ook maar een ogenblik ernstig in beschouwing te nemen. Kan de „ver raderlijke" sjeik veroordeeld worden als men weet dat hij de meest ge liefde figuur bij 75 miljoen Oost- pakistani is Kunnen de generaals tenslotte doorgaan de wereld in de Verenigde Naties, de Awamiliga in Chittagong en mevrouw Ghandi in Kashmir te tarten? Yahya's besluit tenslotte komt voort uit een reeks misrekeningen en onbegrip Hij heeft een manipulerend politicus aangeval len en van hem een martelaar ge maakt. Hij heeft ook tegen een con servatieve ouderwetse afscheidings beweging geschopt en er mogelijker wijs een revolutie van gemaakt. Copyright De Stern- The Guardian. (Van onze redactie buitenland), DACCA Pakistan is ]jj; ontstaan uit de deling van lndië tijdens de uiterst bloedige y' I singen tussen moslems en hindoe," die aan meer dan een miljoen i sen het leven kostten. Het loestej deel van de Poendjab vormde i met de noordwestelijke cie, Sind en Baloetsjista-n kistan, terwijl het eveneens ovenil j gend mohammedaanse Oost-Ben» len met het van Assam ajgescheüts district Spillet in Oost-Pakisto^ werd veranderd. Het westelijk u I oostelijk deel van het land rieriet gescheiden door het Hindoeïstisch India. Hieronder een chronologisch oen. I zicht van de voornaamste nissen sinds die tijd: 194 7: Pakistan ontstaat als l, derlijk Brits Dominion met Motaij. I med Ali Djinnah, leider van de m0i. lim-liga, als gouverneur-generaal 1951: Pakistans eerste premier li. aqoeat Alt Chan vermoord in Ra®i pindi, waarmee een periode van p-, litieke onstabiliteit wordt ingeluid, 2956: Nieuwe grondwet vestigt h I Islamitische republiek apakistm tje j generaal Iskander Mirza als pro- dent. 1958: Temidden van toenemeii politieke en economische moeilijk heden in beide delen van het land I trekt Mirza de grondwet in en kor,- dipt hij de staat van beleg aj. Kjj geen drie weken later treedt hij aj', I en draagt hij de macht over ei- generaal Ajoeb Chan, opperbeul- hebber van de strijdkrachten, dit zich tot president proclameert. 1965: Ajoeb herkozen als presi- dent. India en Pakistan kort in o log om betwiste gebied Kasjmir. 1969: Verzet tegen Ajoebs auto- cratisch bewind leidt tot onlusten et aftreden van de president. Legerbe velhebber generaal Jahja Ctoi neemt het presidentschap over en kondigt de staat van beleg aj. 1» november belooft hij algemene ver- I kiezingen op basis van het een-mm- een-stem-principe in plaats van it getrapte verkiezingen volgens te stelsel der basisdemocratieën onder Ajoeb. Maart 1970: President Jahja teil- ligt een jarenlage eis van Oosl- Pakistan in, en zegt dat gebied IK zetels in het 300 zetels tellende eet- trale parlement toe. November 1970: Overstrommj ramp ifi Öosti-Pakistan met tne dan 200.000 doden. Grote verbitte ring onder de plaatselijke beboUófi over wijze waarop centrale regering hulp biedt. 7 december: Bij de parlementsver kiezingen wint sjeik Moeijibm afvami-liga alle 162 Oostpakistaanse zetels op één na, waarmee hij i' absolute meerderheid bereikt. 13 februari: President Jahja Ctan roept de nieuwe nationale vergade ring voor de derde maart in Dam bijeen. 27 februari: Bhoetto, die met sjeik Moedjib niet tot een akkoord toi komen over de nieuwe grondtvet, die terugkeer naar een burgerk- stuur mogelijk moet maken, besluit tot een boycot van de parlementszi- ting. 1 maart: De president stelt ii bijeenkomst van het parlement roof onbepaalde tijd uit en versterkt de militaire bevoegdheden. Sjeik Moei- jib roept uit protest een algenwt staking uit. 3 maart: Jahja Chan roept «He partijen op tot een conferentie, li awami-leider reageert afwijzend. 5 maart: Leger bezet in Daa strategische punten. Met vliegtuig" en schepen worden versterking" aangevoerd. 6 maart: De president stelt i' eerste bijeenkomst van het porie- ment nu vast op 25 maart. 7 maart: Sjeik Moedjib roept f tot campagne van burgerlijke otge- hoorzaamheid, en eist onverww beëindiging van de staat van bel'l en overdracht van de macht aan te gekozen vertegenwoordigers van M volk. De awami-leider wordt nuai feitelijke machthebber in Oost-P' kistan. 15 maart: President Jahja Chant'- riveert in Dacca voor overleg ®f' Sjeik Moedjiboer over een oplossing van de crisis. 18 maart: De president biedt®"- een officiële commissie een onder zoek te laten instellen naar het at' treden van het leger. Sjeik Moe«l>' wijst het aanbod beslist aj. 21 maart: Ook Bhoetto arrive*" in Dacca om deel te gaan nemen y de besprekingen, na eerdere uiW®" gingen daartoe van de hand te ben gewezen. 22 maart: President Jahja stelt de opening van de parleme"»; zitting opnieuw voor onbepaalde tb uit 23 maart: Volgens Bhoetto hebben de president en de sjeik ulgerrïrt overeenstemming bereikt. "W Chan zou binnen 24 uur de feitebl" autonomie van Oost-Pakistan b»"® een nieuwe Pakistaanse statenhof uitroepen. 24 maart: Bloedige botsingen f®' sen leger en demonstranten die lest van militaire schepen willen verft: deren. Volgens sommige bencht 110 doden onder de burgerbet» 25 maart: Oproep tot a}9e!!!ej staking op zaterdag van sjeik jib. Berichten over aankomst 1W man W estpakistaanse troepen Oost-Pakistan. Plotselinge terugk van Jahja Chan naar Karatsji. 26 maart: Burgeroorlog, jjl Moedjib roept „soevereine kelijke volksrepubliek Bangle- De uit. Hevige gevechten in volg®* dagen. HET Vara-radioprogramm van morgen slaat geheel in ln teken van de woningnood, problematiek die nog altijd twijfelachtige eer geniet N derlanders volksvijand no. te zijn. „Schaduwininister" vo< Volkshuivesting dr. Hans vaij den Doel zal daartoe hele dag in de VARA-studi via telefoon en radio in diret contact staan met liet pubic Dat publiek zal worden g<j vraagd zelf denkbeelden te g«ï ven die tot een oplossing va het woningvraagstuk kunne bijdragen. Meteen na het nieuws van 8 00 uw •s ochtends komt „Dingen van de dag met een korte documentaire over dt woningnood, terwijl na J*™™* uitzendingen van 13.00 en 18.00 uur», eveneens korte „specials te horen zullen zijn. In deze mtzendinger komt duidelijk naar voren dat de woningnood vooral de zwaksten in (9.00-12.00 uur) vertelt een huisarts over de mensonterende en ziektever-wekken- de toestanden in e»en afbraakwy k waar hij zijn praktijk uitoefent. Uit voerig zal ook worden ingegaan op het succes van de kraak-acties sinds mei van het vorig jaar, toen ter ge legenheid van het 25-jarig bestaan van de woningnood op grote schaal kraak-acties op touw werden gezet, die tot een onverwacht positief resul taat leidden. Medewerkers van de stichting Release zijn in de VARA- studio om de nodige uitleg te geven. Mensen met persoonlijke proble men kunnen morgen de gehele dag terecht bij een medewerkster van de VARA-Ombudsrnan. Kinderen uit de Amersfoortse nieuwbouwwijk „Lien- dert" geven in de rubriek Speelruim te (13.3017.00 uur) hun mening over de woningnood, kinderen praten met bejaarden over wonen en eveneens in Speelruimte komen twee genera ties bouwvakkers aan het woord. Het Gesproken Portet is op deze dag ge- IN de vooravond start de zes afleveringen „Leven in h< serie kan als een vervolg besch ven in de pastorie", die de K uitzond. In de serie „Leven in het klooster" is de hoofdfiguur de jonge broeder Dominic, die als novice is toegetre den tot het katholieke klooster, de Mountacres priorij, gelegen op het platteland van het Engelse Norfolk, een paar kilometer van het stadje Marsham Magna. Broeder Dominic een rol van de bekende Engelse acteur Derek Nimmo, die ook in de serie „Leven in de pastorie,, een der voornaamste figuren was blijkt bij alles wat hij doet en hij is een over-actief mens vol goede bedoe lingen te zitten, maar door zijn on ervarenheid met het kloosterleven en zijn aangeboren onhandigheid in praktische zaken heeft zijn bemoeie nis met de meest eenvoudige dingen volkomen onverwachte, voor de be trokkenen desastreuze, en voor de kijker humoristische gevolgen. Zijn voornaamste tegenpool in het klooster is prior Anselm, een bijzon der vriendelijk man, de figuur van een alles begrijpende vader die maar wat u betreft. heren dalton uimui ARREST EERT u WET: RIET STELT ZiCH TEVRE'- DEN MET U VIT TE WUZEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16