Het
ver
keer
heeft
nu al last van zichzelf
lavona
2.15
wat eten we
vandaag?
Prof. Snijders ziet
weinig in
r.-k. universiteit
r
Nederlandse Credietbank
„LASTIGE AMSTERDAMMER" HENK BAKKER:
V ERINGA'Ontmoeting met morgen'
De rente bij de
Nederlandse Credietbank
dat zit goedt
BOEKJE OVER KVP-LIJSTTREKK
haarkleijrversteviger
8% Klimspaarrekening
binnenland
buitenland
PLANKGAS
PLAKKERTJES
GEDONDER
Extra\foordelig \krkensvlees -
Vereniging voor
Slechthorenden
in geldnood
Nederlanders
laat bezoek
Hirohito koud
Diplomatenopleiding
drastisch bekort
6%
WOENSDAG 3) MAART 197]
(Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Je zou het werkelijk niet achter hem
zoeken, zoals hij daar in zijn colbertje wat rillerig langs de
Amstel loopt. Henk Bakker, rustig en tamelijk bedachtzaam
in zijn manier van doen, beantwoordt in geen enkel opzicht
aan de voorstelling die je als buitenstaander hebt van een
„wereldbestormend" actieleider. Eerder maakt hij de in
druk van een wat fantasieloos studeerkamermens.
Alsof hij gedachten kan lezen, constateert de Drentse predikan
tenzoon dan prompt: „Actiegroep De Lastige Amsterdammer, in
het algemeen ageren tegen mistoestanden op verkeersgebied, ver
enigt niet de klassieke groep protesteerders. Van de twintig! men
sen die naar schatting actief betrokken zün bij ons werk hebben
de meesten een doodnormale baan."
keer. Alles moet wijken voor het
verkeer. Nu al heeft het verkeer
last van zichzelf. De ontwikkeling
die aan de gang is kun je zo'n
beetje vergelijken met de situatie
waarin een automobilist zich be
vindt wanineer die met plankgas
voortjaagt over een doodlopende
weg".
Juist deze categorie tobt het
moest met de verkeersproblemen,
juist deze groep voelt zich het
meest bedreigd door de heksenke
tel van het moderne stadsverkeer.
Kijk, het zijn goedbeschouwd niet
meer dan wat dagelijkse dingen
waar zij voor vechten. Het komt
bijvoorbeeld niet te pas mensen
„zo maar" uit hun huizen te ver
drijven als er zonodig een nieuwe
weg dient te worden aangelegd.
Henk Bakker heeft meer pijlen
op zijn boog: „Er is zoveel, zo
ontzettend veel. Wordt het niet erg
als je dagelijks doof getoeterd van
het stadsverkeer moet thuiskomen?
Hoeft men niet in te grijpen als
bejaarden en kinderen door dat
snelverkeer niet meer veilig zijn
op straat? De zorg die huismoeders
hebben is ook de mijne. Geloof
me, er zijn vrouwen die dagelijks
doodsangsten uitstaan om hun kin
deren. Op straat spelen kunnen ze
niet meer, mogen ze niet meer.
Hoogstens hebben ze nog een afge
legen reservaatje tot hun beschik
king dat dan speelplaats heet.
Waarbij je kunt opmerken dat kim-
deren die zich op straat niet kun
nen uitleven, thuis extra luidruch
tig of misschien zelfs ongenietbaar
zijn".
Vanaf 1968 bestaat „De Lastige
Amsterdammer". Voornaamste on
derscheid met vele andere actie
groepen en comité's? ,yDe Lastige
Amsterdammer is dn feite een bui
tengewoon conservatieve bewe
ging", vindt Bakker. „We vechten
immers voor het behoud van iets.
Wij menen dat er dn de Amster
damse binnenstad heel wat dingen
zijn die het waard zijn om naet te
worden opgeofferd aan het ver-
„In combinatie met het weren
van auto's uit de binnenstad zou je
natuurlijk flink moeten sleutelen
aan alternatieve vervoersmogelijk
heden. Ik denik aan tram, bus"
redeneert Bakker verder. „Zoals ze
nu functioneren lijkt het natuur
lijk nergens op. Maar ook dit komt
goeddeels omdat het openbaar ver
voer niet kam opschieten in het
verkeersgewoel. Trams rijden met
vertraging. Maar er moet '.ets ge
beuren, en wel op korte termijn.
De zaak is er belangrijk genoeg
voor, dunkt me. We moeten naar
een herwaardering van het open
baar vervoer".
Een van de voornaamste actie
punten van De Lastige Amster
dammer is het bepleiten van een
selectief autogebruik. Het gebeurt
op verschillende manieren. Henk
Bakker: „Wetenschappelijk is vast
gesteld dat men de auto dagelijks
hooguit een uur gebruikt. Toch is
het een ding dat je de resterende
23 uur wel degelijk in beslag blijft
nemen.
Met betrekking tot hun auto
moeten steeds meer mensen zich
gaan afvragen: wat doe ik eigen
lijk met het rottige kreng? Veel
nut heb ik er niet van, en het
profijt wordt steeds geringer
ook".
Henk Bakker, nog even voort
bordurend op dit thema: „Je kunt
automobilisten op heel wat ver
schillende manieren bewust maken
van hun uitzichtloze situatie. In de
regel is het natuurlijk een kwestré
van sarren, kleine pesterijtjes. Een
opmerking als „was het leuk von>-
de stoplichten, vanmorgen of „de
motorrijtuigenbelasting wil ook
maar niet omlaag" doet vaak al
wonderen. Met zulk getreiter wil
len we nou ook weer niet bereiken
dat mensen helemaal afstand doen
van hun auto. Als ze maar vast
gaan piekeren over een wat kriti
scher gebruik. Mensen die beslui
ten him auto helemaal de deur uit
te doen verdienen ons diepe res
pect. Daar is een behoorlijke por
tie moed voor nodig. Persoonlijk
verplaats ik me meestal per fiets.
Van huis naar mijn werk ben ik
zowat een half uur onderweg. Col
lega's vinden het wat flink dat ik
fiets. In het algemeen heb ik wel
de indruk dat het element „status
symbool" steeds minder een rol
gaat spelen op het vlak van auto's.
Je ziet het ai duidelijk in de VS,
waar de verkoop van vooral kleine
wagens hand over hand toeneemt
Dezelfde ontwikkeling krijgt je ook
in Nederland, let op mijn woor
den".
betrekking op
ken. Het zou
Behalve de automobilisten, heb
ben volgens Henk Bakker ook de
overheidsinstanties wiel degelijk
belang bij het werk van De Lasti
ge Amsterdammer. „Negentig pro
cent van bet politiebudget" zo
deelt hij ir
allerhande
minder kunnen in een' stad als
Amsterdam. Maar tot nu toe heb
ben Saraikatden en zijn bestuurders
zich nog niet bijster veel gelegen
laten liggen aan het streven van
De Lastige Amsterdammer. „Zelfs
het minimum dat we verwachtten
gebeurd. Nou passen we er
rel voor op dat we ons
gaan richten op het verza
melen van reacties. Trouwens, het
is niet direct aanwijsbaar welk een
rol je hebt op een bepaald beleid.
Voor zover bekend is er tot op
heden in ieder geval eenmaal een
initiatief je van ons overgenomen.
Dat was toen wie ons plakkertje
richtten tegen de stoepparkeerders.
Duizenden bekeuringen zijn er
korte tijd nadien tegen de chauf
feurs- in-overtredinig uitgedeeld".
„Zo lang echter de overheid nog
niiet de benodigde krasse maatre
gelen neemt, vleien wij ons met de
gedachte dat men op het stadhuis
in elk geval bliksems goed weet
heeft van ons bestaan. En men
realiseert zich geloof ik ook wel
terdege dat we met ons streven de
sympathie van de bevolking heb
ben".
Bakker, ter verduidelijking:
„Vroeg of laat zal men toch van
die troon omlaag moeten teneinde
te luisteren naar wat onder de
mensen leeft. Neem nou die metro.
Wij schreeuwen al jaren voor een
beleid waarbij het verkeer zich
dient aan te passen aan de situatie
in een bepaalde stad. Met het Am
sterdamse stratenpatroon en de el
lendige bodemgesteldheid lukt die
metro-aanleg niet zonder brokken.
Onherroepelijk gaan er gebouwen
van historische waarde tegen de
vlakte. Nogmaals, het is allemaal
niet zo erg als het karakter van de
stad er zich voor leent. Over de
metro in een stad als Rotterdam
hoor je ons geen kwaad woord
zeggen. Daar past het bij de hete
entourage van moderne gebouwen.
Maar voor de metro in Amsterdam
krijgt je gedonder. Gewoon spon
taan, geen kwestie van opjuimerij.
groeiende verzet zijn reeds geregi
streerd. Toen openbare werken re
centelijk ergens sleuven groef ble
ken die de volgende dag door een
ploeg van dertig mensen gewoon
weer dicht te zijn gegooid".
Zijn
Henk Bak
meente-uni
werkzaam,
wikkeld.
lijke Oo
claxons
heeft
de ge
en
ont-
in het lende-
ver van auto-
trok hij
in 1953 met zijn ouders namelijk
naar Den Haag. Via een succesvol
le studie sociologie in Leiden be
landde hij op de dienst volkshuis
vesting aanvankelijk. „De bus
waarmee ik naar kantoor ging
bleef om de haverklap steken in
files. Nou, en als je dat teen half
jaar lang vijf dagen per week
meemaakt, dan begrijp je wel
waarom mensen gaan ageren. Mei
1969 ben ik begonnen met het
uitdelen van pampletjes. „U zult
er meer van horen" stond er aan
het slot van onze vlugschriftjes te
lezen. En we hebben woord gehou
den" besluit Bakker grinnekend.
Zijn afscheidsgroet gaat haast
verloren in 't geraas van het stads
verkeer. Henk Bakker versombert.
Slechts de fotograaf weet nog een
vluchtige glimlach los te weken.
Maar die was dan ook („met het
oog op de drukte") per fiets geko
men. „Verstandige vent", mompelt
Biakkier.
DEN HAAG Onder de door
sommigen al met een bidprentje
vergeleken foto van KVP-lijsttrek-
"er dr. G.H. Veringa, die overal is
opgehangen als verkiezingsaffiche,
staat in kleine lettertjes: „U hoort
er meer van". Dat „meer" is vastge
legd in een van veel foto's voorzien
boekje over Veringa: „Ontmoeting
met morgen". Het is voor een rijks
daalder te koop bij het KVP-partij-
oureau. In het boekje (tekst van R.
Ammerlaan) wordt doctor Gerhard
öemrich Veringa geïntroduceerd als
»een nieuw soort politicus, een man
me onder alle omstandigheden be-
e'o is te praten, te luisteren, te
onderwijzen en te leren".
Praten doet Veringa in „Ontmoe-
mg met morgen" in ieder gevr'
genoeg. Ammerlaans vaardige pc/i
'5' v?n de minister-lijsttrekker
va» °oe'end verteller gemaakt, die
J1ch zelf onder meer zegt: „Van
huis uit ben ik niet links-politiek
opgegroeid. Toch voel ik me links.
Maar niet op de merkwaardige ma
nier van nu, waarbij je over allerlei
modieuze zaken een bepaald stand
punt moet hebben om dat predikaat
te verdienen. Ik ben links in slechts
een van de vele betekenissen: dege
ne, die de mindere meer wil ge
ven".
Dit links zijn bètekent voor Ve
ringa bijvoorbeeld, dat hij het vol
strekt onrechtvaardig vindt, dat door
je geboorte wordt bepaald wat je
wei en wat je niet in de maatschap
pij kunt bereiken. Rechtvaardigheid
vindt hij op het ogenblik niet vol
doende aanwezig. Hij aanvaardt
overigens best, dat iemand een Mer
cedes rijdt, maar voelt zich tegelij
kertijd onbehaaglijk als iemand an
ders zich geen fiets kan permitteren,
zegt hij.
Over het werk in de Tweede Kamer
laat Veringa zijn lezers weten, dat
hij nooit helemaal heeft begrepen
(naïef trekje?) waarom er bij zake
lijke, nuchtere voorstellen altijd
strikt langs de partijlijn moet wor
den gestemd. Eenzelfde soort verba
zing heeft Veringa als beginnend
minister gekend: „Het was mij aan
vankelijk een raadsel, dat mijn be
sluiten op verzet konden stuiten.
Daar heb ik erg aan moeten wen
nen".
Ook de mens Veringa krijgt in
Ammerlaans boekje een plaats.
Veringa geeft eerlijk toe, dat hij de
slechtste vakanties heeft gehad
sinds hij in de politiek zit: „Ik ben
te rusteloos om me te ontspannen.
De eerste vier of vijf dagen weet ik
met mijn tijd geen raad. Na twee
bladzijden leg ik mijn boek weg".
Veringa u hoort er meer van
Dat laatste zal de lezer van „Ont
moeting met morgen" niet snel
doen. Het boekje is vlot geschreven,
al zal het wellicht aan zijn doei
voorbijschieten: namelijk een nade
re kennismaking met Veringa. Door
gaans worden dit soort boekjes, die,
hoe fraai ze ook zijn verzorgd toch
politieke propaganda zijn, immers
alleen gelezen door reeds geïnteres
seerden. En die, mag men aanne
men, kennen Veringa toch al.
EGBERT ZIJLEMA
(ADVERTENTIE)
In 21 tintén.
J
Flakon voor 2 3 behandelingen
kent u een
betere?
(ADVERTENTIE)
Gewoon een receptje prikken van de „recepten-prik-schijf".
Hebt u iedere dag een zorg minder. Wat is er vandaag geprikt?
2 Gebraden Varkensfricandeau
Per 500 gram vlees neemt u 125 gram boter. Laat de boter
in de braadpan bruin worden en leg het met zout en peper
bestrooide vlees met de vette kant in de pan. Vervolgens dicht
laten schroeien. Reken 15 a 20 minuten per 500 gr. vlees voor het
nabraden, waarbij u de fricandeau af en toe bedruipt.
De binnenkant moet lichtroze blijven. Leg de fricandeau op een
schaal. Garneer met bloemkool, spruitjes, sperziebonen en
worteltjes, gegratineerde aardappelpuree.
UTRECHT (ANP) Drie scholen
voor slechthorende en spraakgebrek-
kige kinderen, in Utrecht, Den Haag
en Enschede, moeten het vanaf 1
april zonder maatschappelijk werker
doen.
Op die datum worden de activitei
ten van de Nederlandse Vereniging
voor Slechthorenden op het gebied
van het maatschappelijk wenk ge
staakt wegens geldgebrek. De vere
niging pleegt overleg met het minis
terie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk, om te komen
tot voortzetting van het maatschap
pelijk werk op een gezondene finan
ciële basis, maar zowel d-s. P. A.
Stapert van de vereniging als de
voorlichtingsdienst van het ministe
rie kunnen niet zeggen hoe en op
welke termijn dikt werk weer op
poten kan worden gezet. Volgens
het ministerie is er nog veel overleg
voor nodig, ook met het ministerie
van Financiën.
HILVERSUM (KNP) „Ik zie
meer in katholieken aan een univer
siteit dan in een katholieke univer
siteit", zo verklaarde in de KRO-
radiorubriek „Kontekst" gisteravond
de r.-k. professor dr. J. Th. Snijders,
oud-rector-magnificus van Gronin
gen, voormalig voorzitter van het
pastoraal concilie en thans voorzitter
van het Groningse universiteitsbe
stuur.
-
Hij reageerde hiermee op het rap
port Schillebeeckx over de „k" van
katholieke universiteit v-an Nijme
gen.
Prof. Snijders zei: „Ik zie eigen
lijk wel grote gevaren in dat op
nieuw doordenken van de katholici
teit. En dan nog alleen door Nij
meegse hoogleraren, die tot de con
clusie komen, dat je -een orgaan in
het leven moet roepen... dut binnen
die Nijmeegse structuur een beetje
over die katholiciteit gaat filosofe»
ren.
Volgens prof Snijders getuigt dit
van „een separatisme en een inteelt-
menitalitedt, die hij niet gezond
vindt. Je schept op die manier de
garanties voor een hernieuwde juri-
disch-hiërar-chische structuur, die in
onize tijd wel niet veel gevaar ople
vert, maar wie garandeert mij, dat
die open mentaliteit over tien jaar
nog aanwezig is. Als de standpunten
dan weer verhard zijn, acht ik ook
een hervatting van visitaties uit Ro
me niet ondenkbaar".
Volgens prof. Snijders had de
commissie-Schillenbeeckx maar één
trekken. „En da:
ling van 1923 om
universiteit te stich-
is geweest",
vervolgde: „Ik kan
er nu wel zonder rancune over spre
ken, maar het is die gheftomentali-
teit, die d-e benoeming van mij als
psychologie-hoogleraar dn Nijmegen
in de wieg heeft gestaan. Dat was in
1948, toen het afkomen van mijn
benoeming slechts nog -een kwestie
van formaliteit was. Op het laatste
moment hoorde ik dat het niet door
ging. Later bleek dat die beslissing
berustte op mijn lidmaatschap v-an
de Partij van de Arbeid.
Langs onofficiële wieg kreeg ik
het verzoek dat lidmaatschap op te
geven, om alsnog in Nijmegen be
noemd te kunnen worden. Ik wei
gerde dit natuurlijk, en -eerlijk is
eerlijk, aan d-e andere kant van de
tafel zat toen ook een hoogleraar in
de exegese, een zekere Alfrink. Het
is natuurlijk dwaas om te veronder
stellen, dat deze man ais kardinaal
nog -achter deze beslissing zou staan.
Maar kunt u mij garanderen wat
voor kardinaal katholiek Nederland
over tien jaar zal hebben?"
fVan onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG De Nederlandse
bevolking staat in meerderheid vrij
onverschillig tegenover het voorge
nomen bezoek van keizer Hirohito
van Japan aan Nederland in hot
najaar. Tijdens een steekproef van
het NIPO over de opvatting over
het keizerlijke bezoek, antwoordde
57 pet. „Het kan me niet schelen".
Slechts 22 pet. vond het bezoek een
slecht idee en 19 pet. een goed
idee.
Uit de resultaten van de steek
proef onder 1098 Nederlanders bo
ven de 18 j-a-ar (landelijk gespreid)
blijkt voorts, dat er wel enige, maar
ook weer geen erg grote verschillen
in opvatting bestaan tussen de jon
geren, die d-e oorlogsjaren niet (be
wust) hebben meegemaakt en hen,
wier herinnering aan d-e oorlog nog
levendig kan zijn.
DEN HAAG (ANP) De opleiding-
van jonge diplomaten, de zgn. at
taché-opleiding, zaï van achttien tot
acht maanden worden bekort. Ener
zijds wordt het studietempo opge
voerd, anderzijds worden de jonge
diplomaten in staat gesteld verder te
studeren, terwijl zij reeds op een
buitenlandse post werkzaam zijn, al
dus heeft het ministerie van Buiten
landse Zaken meegedeeld.
Deze maatregel maakt het mogelijk
de gemiddelde leeftijd van de Neder
landse attachés, die in vergelijking
met die van de attachés van andere
landen vrij hoog was, te verlagen.
De selectie van de kandidaten voor
de buitenlandse dienst begint met
een vergelijkend vooronderzoek,
waarvoor zich gemiddeld jaarlijks een
kleine veertig jonge academici mel
den, voornamelijk juristen en econo
men, maar ook afgestudeerden van
de faculteit voor politieke en sociale
wetenschappen en ingenieurs. Onge
veer eenderde van hen wordt na dit
onderzoek toegelaten tot de attaché-
opleiding.
(ADVERTENTIE)
0/ Bankboekje. Direkt beschikbaar
O f2.500,-. Voor hogere bedragen één
maand opzegging.
r 0/ Spaarrekening. Direkt beschikbaar
■*•7° f2.500,-. Voor hogere bedragen één
maand opzegging.
*1/0/ Termijnrekening. Drie maanden
m/Z /o opzegging.
£07 Termijnrekening. Zes maanden
»/0 opzegging.
^jl£ og Termijnrekening. Eén jaaropzegging.
71/ 0/ Termijnrekening. Twee Jaar vast
/4 /O
71/ O/ Termijnrekening. Drie jaar vast.
/2 /O
7%% Termijnrekening. Vier jaar vast.
Vijf jaar. Doorlopend opneembaar met opzegging
van één maand.
De rente van dit unieke Klimspaarplan (Actief sparen met
Klimmende rente) blijft onverminderd van kracht: 43/4% tot 8% Z
Jeugdspaarrekening (Zilvervloot) plus 10% Rijkspremie over inleg en rente.