Het ver keer heeft nu al last van zichzelf lavona 2.15 wat eten we vandaag? Prof. Snijders ziet weinig in r.-k. universiteit r Nederlandse Credietbank „LASTIGE AMSTERDAMMER" HENK BAKKER: V ERINGA'Ontmoeting met morgen' De rente bij de Nederlandse Credietbank dat zit goedt BOEKJE OVER KVP-LIJSTTREKK haarkleijrversteviger 8% Klimspaarrekening binnenland buitenland PLANKGAS PLAKKERTJES GEDONDER Extra\foordelig \krkensvlees - Vereniging voor Slechthorenden in geldnood Nederlanders laat bezoek Hirohito koud Diplomatenopleiding drastisch bekort 6% WOENSDAG 3) MAART 197] (Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Je zou het werkelijk niet achter hem zoeken, zoals hij daar in zijn colbertje wat rillerig langs de Amstel loopt. Henk Bakker, rustig en tamelijk bedachtzaam in zijn manier van doen, beantwoordt in geen enkel opzicht aan de voorstelling die je als buitenstaander hebt van een „wereldbestormend" actieleider. Eerder maakt hij de in druk van een wat fantasieloos studeerkamermens. Alsof hij gedachten kan lezen, constateert de Drentse predikan tenzoon dan prompt: „Actiegroep De Lastige Amsterdammer, in het algemeen ageren tegen mistoestanden op verkeersgebied, ver enigt niet de klassieke groep protesteerders. Van de twintig! men sen die naar schatting actief betrokken zün bij ons werk hebben de meesten een doodnormale baan." keer. Alles moet wijken voor het verkeer. Nu al heeft het verkeer last van zichzelf. De ontwikkeling die aan de gang is kun je zo'n beetje vergelijken met de situatie waarin een automobilist zich be vindt wanineer die met plankgas voortjaagt over een doodlopende weg". Juist deze categorie tobt het moest met de verkeersproblemen, juist deze groep voelt zich het meest bedreigd door de heksenke tel van het moderne stadsverkeer. Kijk, het zijn goedbeschouwd niet meer dan wat dagelijkse dingen waar zij voor vechten. Het komt bijvoorbeeld niet te pas mensen „zo maar" uit hun huizen te ver drijven als er zonodig een nieuwe weg dient te worden aangelegd. Henk Bakker heeft meer pijlen op zijn boog: „Er is zoveel, zo ontzettend veel. Wordt het niet erg als je dagelijks doof getoeterd van het stadsverkeer moet thuiskomen? Hoeft men niet in te grijpen als bejaarden en kinderen door dat snelverkeer niet meer veilig zijn op straat? De zorg die huismoeders hebben is ook de mijne. Geloof me, er zijn vrouwen die dagelijks doodsangsten uitstaan om hun kin deren. Op straat spelen kunnen ze niet meer, mogen ze niet meer. Hoogstens hebben ze nog een afge legen reservaatje tot hun beschik king dat dan speelplaats heet. Waarbij je kunt opmerken dat kim- deren die zich op straat niet kun nen uitleven, thuis extra luidruch tig of misschien zelfs ongenietbaar zijn". Vanaf 1968 bestaat „De Lastige Amsterdammer". Voornaamste on derscheid met vele andere actie groepen en comité's? ,yDe Lastige Amsterdammer is dn feite een bui tengewoon conservatieve bewe ging", vindt Bakker. „We vechten immers voor het behoud van iets. Wij menen dat er dn de Amster damse binnenstad heel wat dingen zijn die het waard zijn om naet te worden opgeofferd aan het ver- „In combinatie met het weren van auto's uit de binnenstad zou je natuurlijk flink moeten sleutelen aan alternatieve vervoersmogelijk heden. Ik denik aan tram, bus" redeneert Bakker verder. „Zoals ze nu functioneren lijkt het natuur lijk nergens op. Maar ook dit komt goeddeels omdat het openbaar ver voer niet kam opschieten in het verkeersgewoel. Trams rijden met vertraging. Maar er moet '.ets ge beuren, en wel op korte termijn. De zaak is er belangrijk genoeg voor, dunkt me. We moeten naar een herwaardering van het open baar vervoer". Een van de voornaamste actie punten van De Lastige Amster dammer is het bepleiten van een selectief autogebruik. Het gebeurt op verschillende manieren. Henk Bakker: „Wetenschappelijk is vast gesteld dat men de auto dagelijks hooguit een uur gebruikt. Toch is het een ding dat je de resterende 23 uur wel degelijk in beslag blijft nemen. Met betrekking tot hun auto moeten steeds meer mensen zich gaan afvragen: wat doe ik eigen lijk met het rottige kreng? Veel nut heb ik er niet van, en het profijt wordt steeds geringer ook". Henk Bakker, nog even voort bordurend op dit thema: „Je kunt automobilisten op heel wat ver schillende manieren bewust maken van hun uitzichtloze situatie. In de regel is het natuurlijk een kwestré van sarren, kleine pesterijtjes. Een opmerking als „was het leuk von>- de stoplichten, vanmorgen of „de motorrijtuigenbelasting wil ook maar niet omlaag" doet vaak al wonderen. Met zulk getreiter wil len we nou ook weer niet bereiken dat mensen helemaal afstand doen van hun auto. Als ze maar vast gaan piekeren over een wat kriti scher gebruik. Mensen die beslui ten him auto helemaal de deur uit te doen verdienen ons diepe res pect. Daar is een behoorlijke por tie moed voor nodig. Persoonlijk verplaats ik me meestal per fiets. Van huis naar mijn werk ben ik zowat een half uur onderweg. Col lega's vinden het wat flink dat ik fiets. In het algemeen heb ik wel de indruk dat het element „status symbool" steeds minder een rol gaat spelen op het vlak van auto's. Je ziet het ai duidelijk in de VS, waar de verkoop van vooral kleine wagens hand over hand toeneemt Dezelfde ontwikkeling krijgt je ook in Nederland, let op mijn woor den". betrekking op ken. Het zou Behalve de automobilisten, heb ben volgens Henk Bakker ook de overheidsinstanties wiel degelijk belang bij het werk van De Lasti ge Amsterdammer. „Negentig pro cent van bet politiebudget" zo deelt hij ir allerhande minder kunnen in een' stad als Amsterdam. Maar tot nu toe heb ben Saraikatden en zijn bestuurders zich nog niet bijster veel gelegen laten liggen aan het streven van De Lastige Amsterdammer. „Zelfs het minimum dat we verwachtten gebeurd. Nou passen we er rel voor op dat we ons gaan richten op het verza melen van reacties. Trouwens, het is niet direct aanwijsbaar welk een rol je hebt op een bepaald beleid. Voor zover bekend is er tot op heden in ieder geval eenmaal een initiatief je van ons overgenomen. Dat was toen wie ons plakkertje richtten tegen de stoepparkeerders. Duizenden bekeuringen zijn er korte tijd nadien tegen de chauf feurs- in-overtredinig uitgedeeld". „Zo lang echter de overheid nog niiet de benodigde krasse maatre gelen neemt, vleien wij ons met de gedachte dat men op het stadhuis in elk geval bliksems goed weet heeft van ons bestaan. En men realiseert zich geloof ik ook wel terdege dat we met ons streven de sympathie van de bevolking heb ben". Bakker, ter verduidelijking: „Vroeg of laat zal men toch van die troon omlaag moeten teneinde te luisteren naar wat onder de mensen leeft. Neem nou die metro. Wij schreeuwen al jaren voor een beleid waarbij het verkeer zich dient aan te passen aan de situatie in een bepaalde stad. Met het Am sterdamse stratenpatroon en de el lendige bodemgesteldheid lukt die metro-aanleg niet zonder brokken. Onherroepelijk gaan er gebouwen van historische waarde tegen de vlakte. Nogmaals, het is allemaal niet zo erg als het karakter van de stad er zich voor leent. Over de metro in een stad als Rotterdam hoor je ons geen kwaad woord zeggen. Daar past het bij de hete entourage van moderne gebouwen. Maar voor de metro in Amsterdam krijgt je gedonder. Gewoon spon taan, geen kwestie van opjuimerij. groeiende verzet zijn reeds geregi streerd. Toen openbare werken re centelijk ergens sleuven groef ble ken die de volgende dag door een ploeg van dertig mensen gewoon weer dicht te zijn gegooid". Zijn Henk Bak meente-uni werkzaam, wikkeld. lijke Oo claxons heeft de ge en ont- in het lende- ver van auto- trok hij in 1953 met zijn ouders namelijk naar Den Haag. Via een succesvol le studie sociologie in Leiden be landde hij op de dienst volkshuis vesting aanvankelijk. „De bus waarmee ik naar kantoor ging bleef om de haverklap steken in files. Nou, en als je dat teen half jaar lang vijf dagen per week meemaakt, dan begrijp je wel waarom mensen gaan ageren. Mei 1969 ben ik begonnen met het uitdelen van pampletjes. „U zult er meer van horen" stond er aan het slot van onze vlugschriftjes te lezen. En we hebben woord gehou den" besluit Bakker grinnekend. Zijn afscheidsgroet gaat haast verloren in 't geraas van het stads verkeer. Henk Bakker versombert. Slechts de fotograaf weet nog een vluchtige glimlach los te weken. Maar die was dan ook („met het oog op de drukte") per fiets geko men. „Verstandige vent", mompelt Biakkier. DEN HAAG Onder de door sommigen al met een bidprentje vergeleken foto van KVP-lijsttrek- "er dr. G.H. Veringa, die overal is opgehangen als verkiezingsaffiche, staat in kleine lettertjes: „U hoort er meer van". Dat „meer" is vastge legd in een van veel foto's voorzien boekje over Veringa: „Ontmoeting met morgen". Het is voor een rijks daalder te koop bij het KVP-partij- oureau. In het boekje (tekst van R. Ammerlaan) wordt doctor Gerhard öemrich Veringa geïntroduceerd als »een nieuw soort politicus, een man me onder alle omstandigheden be- e'o is te praten, te luisteren, te onderwijzen en te leren". Praten doet Veringa in „Ontmoe- mg met morgen" in ieder gevr' genoeg. Ammerlaans vaardige pc/i '5' v?n de minister-lijsttrekker va» °oe'end verteller gemaakt, die J1ch zelf onder meer zegt: „Van huis uit ben ik niet links-politiek opgegroeid. Toch voel ik me links. Maar niet op de merkwaardige ma nier van nu, waarbij je over allerlei modieuze zaken een bepaald stand punt moet hebben om dat predikaat te verdienen. Ik ben links in slechts een van de vele betekenissen: dege ne, die de mindere meer wil ge ven". Dit links zijn bètekent voor Ve ringa bijvoorbeeld, dat hij het vol strekt onrechtvaardig vindt, dat door je geboorte wordt bepaald wat je wei en wat je niet in de maatschap pij kunt bereiken. Rechtvaardigheid vindt hij op het ogenblik niet vol doende aanwezig. Hij aanvaardt overigens best, dat iemand een Mer cedes rijdt, maar voelt zich tegelij kertijd onbehaaglijk als iemand an ders zich geen fiets kan permitteren, zegt hij. Over het werk in de Tweede Kamer laat Veringa zijn lezers weten, dat hij nooit helemaal heeft begrepen (naïef trekje?) waarom er bij zake lijke, nuchtere voorstellen altijd strikt langs de partijlijn moet wor den gestemd. Eenzelfde soort verba zing heeft Veringa als beginnend minister gekend: „Het was mij aan vankelijk een raadsel, dat mijn be sluiten op verzet konden stuiten. Daar heb ik erg aan moeten wen nen". Ook de mens Veringa krijgt in Ammerlaans boekje een plaats. Veringa geeft eerlijk toe, dat hij de slechtste vakanties heeft gehad sinds hij in de politiek zit: „Ik ben te rusteloos om me te ontspannen. De eerste vier of vijf dagen weet ik met mijn tijd geen raad. Na twee bladzijden leg ik mijn boek weg". Veringa u hoort er meer van Dat laatste zal de lezer van „Ont moeting met morgen" niet snel doen. Het boekje is vlot geschreven, al zal het wellicht aan zijn doei voorbijschieten: namelijk een nade re kennismaking met Veringa. Door gaans worden dit soort boekjes, die, hoe fraai ze ook zijn verzorgd toch politieke propaganda zijn, immers alleen gelezen door reeds geïnteres seerden. En die, mag men aanne men, kennen Veringa toch al. EGBERT ZIJLEMA (ADVERTENTIE) In 21 tintén. J Flakon voor 2 3 behandelingen kent u een betere? (ADVERTENTIE) Gewoon een receptje prikken van de „recepten-prik-schijf". Hebt u iedere dag een zorg minder. Wat is er vandaag geprikt? 2 Gebraden Varkensfricandeau Per 500 gram vlees neemt u 125 gram boter. Laat de boter in de braadpan bruin worden en leg het met zout en peper bestrooide vlees met de vette kant in de pan. Vervolgens dicht laten schroeien. Reken 15 a 20 minuten per 500 gr. vlees voor het nabraden, waarbij u de fricandeau af en toe bedruipt. De binnenkant moet lichtroze blijven. Leg de fricandeau op een schaal. Garneer met bloemkool, spruitjes, sperziebonen en worteltjes, gegratineerde aardappelpuree. UTRECHT (ANP) Drie scholen voor slechthorende en spraakgebrek- kige kinderen, in Utrecht, Den Haag en Enschede, moeten het vanaf 1 april zonder maatschappelijk werker doen. Op die datum worden de activitei ten van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden op het gebied van het maatschappelijk wenk ge staakt wegens geldgebrek. De vere niging pleegt overleg met het minis terie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, om te komen tot voortzetting van het maatschap pelijk werk op een gezondene finan ciële basis, maar zowel d-s. P. A. Stapert van de vereniging als de voorlichtingsdienst van het ministe rie kunnen niet zeggen hoe en op welke termijn dikt werk weer op poten kan worden gezet. Volgens het ministerie is er nog veel overleg voor nodig, ook met het ministerie van Financiën. HILVERSUM (KNP) „Ik zie meer in katholieken aan een univer siteit dan in een katholieke univer siteit", zo verklaarde in de KRO- radiorubriek „Kontekst" gisteravond de r.-k. professor dr. J. Th. Snijders, oud-rector-magnificus van Gronin gen, voormalig voorzitter van het pastoraal concilie en thans voorzitter van het Groningse universiteitsbe stuur. - Hij reageerde hiermee op het rap port Schillebeeckx over de „k" van katholieke universiteit v-an Nijme gen. Prof. Snijders zei: „Ik zie eigen lijk wel grote gevaren in dat op nieuw doordenken van de katholici teit. En dan nog alleen door Nij meegse hoogleraren, die tot de con clusie komen, dat je -een orgaan in het leven moet roepen... dut binnen die Nijmeegse structuur een beetje over die katholiciteit gaat filosofe» ren. Volgens prof Snijders getuigt dit van „een separatisme en een inteelt- menitalitedt, die hij niet gezond vindt. Je schept op die manier de garanties voor een hernieuwde juri- disch-hiërar-chische structuur, die in onize tijd wel niet veel gevaar ople vert, maar wie garandeert mij, dat die open mentaliteit over tien jaar nog aanwezig is. Als de standpunten dan weer verhard zijn, acht ik ook een hervatting van visitaties uit Ro me niet ondenkbaar". Volgens prof. Snijders had de commissie-Schillenbeeckx maar één trekken. „En da: ling van 1923 om universiteit te stich- is geweest", vervolgde: „Ik kan er nu wel zonder rancune over spre ken, maar het is die gheftomentali- teit, die d-e benoeming van mij als psychologie-hoogleraar dn Nijmegen in de wieg heeft gestaan. Dat was in 1948, toen het afkomen van mijn benoeming slechts nog -een kwestie van formaliteit was. Op het laatste moment hoorde ik dat het niet door ging. Later bleek dat die beslissing berustte op mijn lidmaatschap v-an de Partij van de Arbeid. Langs onofficiële wieg kreeg ik het verzoek dat lidmaatschap op te geven, om alsnog in Nijmegen be noemd te kunnen worden. Ik wei gerde dit natuurlijk, en -eerlijk is eerlijk, aan d-e andere kant van de tafel zat toen ook een hoogleraar in de exegese, een zekere Alfrink. Het is natuurlijk dwaas om te veronder stellen, dat deze man ais kardinaal nog -achter deze beslissing zou staan. Maar kunt u mij garanderen wat voor kardinaal katholiek Nederland over tien jaar zal hebben?" fVan onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Nederlandse bevolking staat in meerderheid vrij onverschillig tegenover het voorge nomen bezoek van keizer Hirohito van Japan aan Nederland in hot najaar. Tijdens een steekproef van het NIPO over de opvatting over het keizerlijke bezoek, antwoordde 57 pet. „Het kan me niet schelen". Slechts 22 pet. vond het bezoek een slecht idee en 19 pet. een goed idee. Uit de resultaten van de steek proef onder 1098 Nederlanders bo ven de 18 j-a-ar (landelijk gespreid) blijkt voorts, dat er wel enige, maar ook weer geen erg grote verschillen in opvatting bestaan tussen de jon geren, die d-e oorlogsjaren niet (be wust) hebben meegemaakt en hen, wier herinnering aan d-e oorlog nog levendig kan zijn. DEN HAAG (ANP) De opleiding- van jonge diplomaten, de zgn. at taché-opleiding, zaï van achttien tot acht maanden worden bekort. Ener zijds wordt het studietempo opge voerd, anderzijds worden de jonge diplomaten in staat gesteld verder te studeren, terwijl zij reeds op een buitenlandse post werkzaam zijn, al dus heeft het ministerie van Buiten landse Zaken meegedeeld. Deze maatregel maakt het mogelijk de gemiddelde leeftijd van de Neder landse attachés, die in vergelijking met die van de attachés van andere landen vrij hoog was, te verlagen. De selectie van de kandidaten voor de buitenlandse dienst begint met een vergelijkend vooronderzoek, waarvoor zich gemiddeld jaarlijks een kleine veertig jonge academici mel den, voornamelijk juristen en econo men, maar ook afgestudeerden van de faculteit voor politieke en sociale wetenschappen en ingenieurs. Onge veer eenderde van hen wordt na dit onderzoek toegelaten tot de attaché- opleiding. (ADVERTENTIE) 0/ Bankboekje. Direkt beschikbaar O f2.500,-. Voor hogere bedragen één maand opzegging. r 0/ Spaarrekening. Direkt beschikbaar ■*•7° f2.500,-. Voor hogere bedragen één maand opzegging. *1/0/ Termijnrekening. Drie maanden m/Z /o opzegging. £07 Termijnrekening. Zes maanden »/0 opzegging. ^jl£ og Termijnrekening. Eén jaaropzegging. 71/ 0/ Termijnrekening. Twee Jaar vast /4 /O 71/ O/ Termijnrekening. Drie jaar vast. /2 /O 7%% Termijnrekening. Vier jaar vast. Vijf jaar. Doorlopend opneembaar met opzegging van één maand. De rente van dit unieke Klimspaarplan (Actief sparen met Klimmende rente) blijft onverminderd van kracht: 43/4% tot 8% Z Jeugdspaarrekening (Zilvervloot) plus 10% Rijkspremie over inleg en rente.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19