Heilige Landstichting past zich aan ïEUWE KOERS VOOR BIJBELSE „EFTELING PARIS c'est VARS en LIEDEN 0 li binnenland buitenland uon is iag slkom. un op zoo* :ITTERS SUPERMARKT OPENGOOIEN LETTERLIJK g, ïoveit. tdagen goed loon. hout, Tilburg, Berkel- .bedrijf. Waspik :ls na 6 u.-. 04160-34585 NIJMEGEN We zijn even van het uitgestorven dorp Naza- Irellinaar het paleis van Pontius Pilatus in Jeruzalem gekuierd. I Binnendoor ging dat in acht minuten. Onderweg liepen we nog liegen een afbladderende bedelaar op, die al van 1932 op hel- Izelfde hoekje zat. In zijn geopende hand stond oud regenwater. |De lijfwacht van landvoogd P.P., witte Romeinse bodybuilders ■bij de deftige paleis-ingang, was eigenlijk een stelletje manke Ioorlogsinvaliden: verschillende legionnairs konden slechts ter I been blijven dank zij een extra houten poot onder hun achter ste, sinds de hele garde vorig jaar zomer tegen de plavuizen was gesmeten door een onbekende vandaal. In het Sanhedrin, achter een doods Oosters winkelstraatje, zaten de vuige hoge priesters en schriftgeleerden met hun mond vol tanden tussen de eikeblaren anno 1970-71. En in de hof der Olijven sprak de levende tuinman, wijzend op een kluitje groen-uitgeslagen, maffende apostelen: „Nou heb ik die kerels al een paar keer flink aangepord, maar ze willen maar niet wakker worden, meneer". 1 Voetwassing van de apostelen voor de avondvan het laatste avondmaal. Het „Bijbelse openluchtmuseum" van die Heilig Landstichting in Groesbeek (Nijmegen) houdt win terslaap. Sinds oktober zijn de poor ten dicht, in mei gaan ze weer open voor het publiek. „Het is nog altijd een stevige trekpleister", verklaart directeur pater Bernard Kiewe (47), Montfortaan. Vorig seizoen kwamen er ro-nid de 60.000 mensen een kijkje nemen iin dit bijbelbos van 45 hecta ren, waar men een zo natuurgetrouw mogelijke entourage heeft gecreëerd rondom de voornaamste gebeurtenis- sein uit het leven van Jezus Chris tus. Men kan er verschillend over oordelen. Een exegetisch Maduro- dam. Een laatste „vaste burcht" uit ons nijfee Roomse leven. Hardlopers binnen de r.-k. vernieuwingsarena hebben er geen moeite mee. Voor hen is dit gecomprimeerde stuk na- maak-Judiea een anachronisme. Zon de van zo'n prachtig glooiend na- tuurbos, laten ze er een pretpark van maken". Pate:* Bernard wel inkomen. Hij 28 februari 1911 de H. notarieel werd opgericht (reden tot dit artikel) op initiatief van de Waalwijkse kapelaan A. Suys. „Wat die man voor ogen stond, wés echt het eindë. Hij wou er een super markt voor bedevaarten van maken. Er was zelfs een station in Groes beek gepland met een enorm pel grimshotel". Kennelijk hebben ze torn honderdduizenden mensen per jaar verwacht. Je kunt daar nu om lachen, maar we moeten het natuur lijk zien in de proporties van die tijd. Het devotionele leven was heel anders dan tegenwoordig". Men begon, helemaal bezield van dat kolossale ideaal, aan de bouw van de tweetorige cenakelkerk, die in 1915 werd ingezegend. Dat was niet genoeg, vooral de Mariadevotie moest zo lioog mogelijk worden op gepept. Dus zou er, als kroon op het grootse werk, ook een basiliek met liefst vier koepels moeten verrijzen. Men is nooit verder gekomen dan de reusachtige absis en nu ligt deze „unvollendete" als een zielige bouvv- Pater Kiewe, de directeur van de Heilige Landstichtingvoor het gerechtsgebouw van Pontius Pilatus. i».„, fee» echte exemplaar in het Heilige Land. fe Calvarieberg: een natuurgetrouwe copie van val weggemoffeld buiten de normale pelgrimsroutes. Pater Kiewe: „Zo zie je, hoe deze mensen zien dat hadden voorgesteld. Ik wil van het stuk dat er nu staat, een nieuwe entree maken met een leuk dakter ras". Dat de H. Landstichting vrij spoe dig (rond 1925) de richting van een miniatuur-Pailestina uitging, kwam vooral door de inzet van de Mont- fortaraer pater Eyckelaar. „Kapelaan Suys en consorten hadden zich meer willen beperken tot een bos, waarin men de heilige familie kon ontmoe ten in bijbelse sfeer. Dat was voor die jaren al erg schokkend". Eycke laar zorgde ervoor, dat het gelovige kijkvolk ook een stuk algemene in formatie onder het Groesbeekse loofhout werd geboden. Ingrediënten als: de herberg waarin er voor hen geen plaats was, de stal der geboor te, het rustieke Beekdal van Trans- kedron, de Calvarieberg en de graf tombe met de opzij-gerolde steen, waren op de juiste plaatsen ver lucht met betonnen beelden ge- loofsverdiepende excursie-objecten voor Mariacomgregaties, Sehaep- miann-fans en misdienaarclubj es. In grote trekken is de H. Land stichting tot op de dag van vandaag zo gebleven. Tot 1940 werd er on verdroten bijgebouwd en aangevuld, zodat men nu een elftal nagemaakte „heilige plaatsen" op hst terrein kan bezoeken. Volwassenen f 1,50, kin deren f 0,75, groepsreducties moge lijk. Tot vorig seizoen waren er op vaste uren rondtochten onder leiding van een pater Montfortaan. „Zo'n trip duurde dan drie uur", aldus de directeur. „We zijn er nu van afge stapt, want die mensen willen liever hun eigen tempo bepalen en zelf kunnen kiezen, wat ze willen zien. Ik vind dat prachtig. Zo'n heel huis gezin, de flessen Raak en cola ste ken er aan alle kanten uiiit". Het is de 'bedoeling, dat de zaak („in een meer-jarenplan, want het is kostbaar") geleidelijk wordt open gegooid. Pater Kiewe: „Wij zien niet zoveel meer in deze realistische uitbeelding van een klein aantal bij belverhalen. De heilige familie en de directe behandeling van leven en lijden van Christus gaan we losla ten, ook ai omdat de hele benade ring van oude en nieuwie testament andiers is geworden. Het museum wordt ingrijpend geherstructureerd. Ons nieuwe doel is het geven van een stuk algemene informatie. Niet de bijbel zelf in materie omzetten, maar een idee geven van de leefwe reld en de mensengemeenschap waarin dit belangrijke boek is ont staan". Dat betekent o.a. dat er opruiming gehouden gaat worden. „Als in mei het nieuwe seizoen begint, zult u heel wat beelden niet meer tegenko men", voorspelt pater Kiewe. Geen kerstgroep meer in de grot van de herders, weg met de Romeinse oor logsinvaliden en de gespleten schriftgeleerden. De apostelen in de Hof van olijven, die nog geen drie uur konden waken, gaan ook al de laan uit. En een lijvige kapel („nooit in gebruik geweest"), die in degelijker tijden tussen de bebou wing van het Nazarethachtige dorp werd geplant, wojdt nog deze maand afgebroken. Wat ervoor in de plaats komt? „Neem nou zo'n herberg, die was vroeger dicihit. Nu gaan we hem helemaal inrichten met bedmatjes en oliepitjes en meubilair. Ik zou het liefst allemaal echte spullen hier neerzetten, maar dan ben je ze bin nen een dag kwijt". Andere voor beelden: De directie denkt aan een kudde echte schapen" („Jammer, dat een herder zo duur is"), een oosters galerijtje met open winkel tjes, allerlei dieren. In Turkije kon pater Kiewe ezels krijgen voor f 70, hier niet ber-den de prijs van vijf honderd. Een kameel kostte ginds f 700, terwijl een Nederlandse im porteur er minstens f 3000 voor vraagt. Toch laat hij zijn plannen niet varen. „De sfeer wordt meteen veel levendiger, als de mensen opeens een kameeldrijver tegenkomen. Laat zo'n man dan dia's of prentbrief kaarten te koop aanbieden. Dat zie je nu in Palestina ook". Hij was er al een keer of acht, ook in testa- menitiscihe gebieden van Syrië, Jor danië en Turkije. De laatste er sleepte pater Kiewe een complete bedoeïenentent mee naar huis: „Die wordt deze zomer hier opgezet, een geweldig ding. Zoiets past goed in het nieuwe conoept, want het bijbels volk is een trekkend volk geweest". De bezoekers zullen dan ook een pottenbakker bezig kunnen zien, ge reedschappen uit vroeger tijden kunnen bezichtigen enz. De Calva rieberg komt dan buiten de route te vallen, terwijl een onderdeel als de Bof van Olijven niet meer primair de plaats is waar ze Christus gevan gen namen, maar een voorbeeld van hoe de joden in vroeger tijden zo'n aanplant verkavelden en verzorgden. De Heilige Landstichting slaat dus nieuwe wegen in. Het werkteam van de katholieke bijbelstichting, ook in Groesbeek gehuisvest, is er bij ingeschakeld. Zoals het nu is, is het een wereldunicum. Pater Kiewe: „We hebben goed, kunnen merken, dat de mensen de laatste jaren schrik hebben voor een reis naar Israël. Dan komen ze liever hier naar toe. Vooral de Amerikanen en de Zweden zijn altijd razend en thousiast, als ze dit zien, en we hebben al verzoeken om inlichtingen gehad uit Zuid-Afrika, waar ze ook zoiets willen gaan oprichten". Dat alles heeft de stichting, die tot voor enkele jaren „geschraagd" werd door het Nederlands episcopaat (nu ressorteert ze onder het bisdom Den Bosch), er niet van weerhouden om deze „parareligieuze Efteling" op de helling te zetten en een nieuwe inhoud te geven. „Ik ben er blij om, dat het kan", erkent pater Kiewe, „want op het laatst ging je je toch wel afvragen, in hoeverre het pu bliek zichzelf niet misleidde. Je had mensen, die de afstand tussen de herberg en de grot van Bethlehem gingen meten. Dat dachten ze hier exact aan de weet te kunnen komen. Zo letterlijk namen ze het alle rnaar'. Hij vindt het een gelukkig verschijnsel, dat in onderwijskrin gen een behoorlijke belangstelling voor het museum bestaat. Scholen kunnen algemeen bijbelmateriaal aanvragen als voorbereiding op het uitstapje naar dit „heilig land". Ook het gebruik van cassetitefoons en verklarende teksten in de gebouwen op het terrein moeten ertoe bijdra gen, dat de bezoekers („neen, geen pelgrims") straks al dolend door de Groesbeekse heuvel van Juda enig idee krijgen van het sociaal milieu, waarin de mens Jezus Christus leef de. Niet meer. Met een fl.es frisdrank op zak gaat dat best. In de jaren van kapelaan Suys zou het een pro fanatie zijn geweest. En een expo over ontwikkelingshulp, a.s. seizoen gepland, zou al evenmin gepast heb ben. Maar directeur Kiewe rede neert: „Waarom niet? De barmharti ge Samaritaan heeft die arme vent toch ook niet langs de weg laten liggen". Een doordankertje, dat die andere benadering goed typeert. Hij treurt derhalve niet om het verwij deren van maffende apostelen in Gethsemaine en de manke bodyguard van landvoogd P. Pilatus. Hij is realist („ja, we zullen straks echt wel subsidie moeten gaan vragen ergens"), hij ziet meer brood in een kameeldrijver met leuke dia's dan in een kitscherig uitgebeelde val van Christus onder het kruis in mozaïek, hoe stichtend dit ook ge weest moge zijn. De Heilige Landstichting vindt zichzelf geen aflopende zaak, Groesbeek, al heeft het zijn pel grimsstation nooit gekregen, zal er heus bij blijven welvaren. Met zijn eetgelegenheden als „Sions- hof" met zijn Jericholaan. De exe getische doorbraak, die voor de deur staat, kan het openluchtmu seum alleen maar interessanter maken. De bijbelse sfeer blijft. Je mag erbij recreëren en trimmen, Zo'n quasi-oosters dorp, met straatjes van Zuidlimburgse kei- Het graf van Christus op het terrein van de landstichting nagebootst. stenen, geeft toch een aardig beeld. Hoe bekrompen ook. Als de kitsch er maar uitgaat, zoals pa ter Bernard Kiewe wil. Nergens ter wereld vindt men dit, voor lopig. Van Nazareth naar Jeruza lem, binnendoor, in acht minu ien. Zelfs niet in het echte Is raël." JAN DERIX. (Van onze correspondent) PARIJS Pouzilhac in het de partement van de Gard is maar een klein dorpje en voor een restaura teur en een hotelier valt er niet veel eer aan te behalen. Desondanks hcdL Max Rey er een oud huis gekocht het laten verbouwen en er een hotel met restaurant van gemaakt. En men at er niet al te best, de wijn was er niet beter dan in andere omliggende dorpen, maar het was er gezellig. Want als Max 's avonds klaar was, zijn voorschoot af deed en zijn hoge witte muts afzette, kwam hij bij de gasten zitten, haal de zijn gitaar voor de dag en speel de. Hij zong beter dan hij kookte. Van dat leven in het kleine dorp kreeg mevrouw Rey op een dag schoon genoeg. Zij pakte haar kof fers en verdween in onbekende richting. Arme Max achterlatend met drie jonge kinderen. Die op de een of andere manier verzorgd moesten worden. Daar hoefde Max niet lang over na te denken en hij nam een jonge blondine van 20 jaar in huis. Francette. Met Max, met het hotel en met het restaurant was Francette zo in haar schik dat zij besloot voorgoed in Pouzilhac te blijven. Desondanks kon Max het niet bol werken. Het dorp was maar klein, veel gasten van buiten kwamen er niet en als Max 's avonds zijn kas opmaakte constateerde hij dat de schulden iedere dag groter werden. Max ging denken aan een operval, want niet ver van het dorp vandaan woonde een ontvanger van de belas tingen, die veel geld in huis moest hebben. Max kocht een revolver, maar was zo verstandig er geen kogels in te doen. Uit de linnenkast van Francet te haalde hij een nylonkous, en deed die over zijn hoofd en een schip- persbaard. Zesmaal liep hij 's nachts naar de woning van de ontvanger, maar zes keer kwam hij in zijn hotel terug wijl hem onderweg de moed in de schoenen was gezonken. De zevende maal beet hij op zijn tanden, zwaxiide met zijn lege revol verbond de ontvanger van de be lastingen en diens vrouw op twee stoelen vast en ging er vandaar met de kas, alles bij elkaar een bedrag van 26.000 franc. En van dat geld betaalde hij al zijn schulden. Een week later kwam de politie hem. halen en bracht Max met de boevenwagen naar de gevangenis in Nimes. Maar intussen is de bevol king van hel dorp te hoop gelopen via de advocaat is een petitie onder weg naar de rechter vtin instructie om voor Max het walletje bij het schuurtje te laten, Max zo staat er in het smeekschrift, deed geen vlieg in het dorp kwaad en hij was zo'n joris goedbloed dat hij geen kip de kop durfde afhakken. Hij heeft wel iswaar van de staat geld gestolen, maar stelen van de staat is minder erg dan het bestelen van zijn dorps genoten. Als Max vrij komt besluit de petitie zal hij door het gehele dorp met open armen worden ont vangenen kan hij met een schone lei opnieuw beginnen. Of het verhaal inderdaad zo zal aflopen, moet worden betwijfeld. Het hotel en het restaurant zijn gesloten en Francette heeft een goed heenkomen moeten zoekenwaar heen weet niemand. si

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 7