.JWïKrES!?
Laatste parel van Janis
i j mm
jOO.OOO jongeren
steunen Esser
SOFT MACHINE
op eigen versoek
naar t Turfschip
Iet is heel stil geworden
«ld de Stille Omgang
Vergeet-
machine
wi|
nu
lil1 li
wil
JARGON IX
N
H.LAND
ERSEN
jongeren
pagina
■■H
VU
M
Franse bisschoppen
tegen abortus
„Christen-zijn in
Z.-Afrika met cle
clag moeilijker"
Dr. M. Ramsey:
aartsbisschop
met twee
linkerhanden
door
dr. corn, verhoeven
Lag 13 MAART 1971
LOMIETEN, jugo-
emburg, parijs,
lys Co., De Lux,
ROOSENDAAL:
iHenning Smout,
I a lie Raiff eisen, en
01184-4698
12 nov.
laters Montfor-
lienstleraren en
EURENFOLDER
Pigalows te huur t/m juni 0
tot 210.— per week. Vol.
[alowpark Molenhoeve, tel
Ian zee, bos en duinen, luxê^
E ien bungalows te huur vóór f
Ipt. ƒ150.— p. w. Tel. 0162Q.
WANDEN (Lux.), tel. 84170.
I groot terras en eigen par-
IfAMILIA te huur - centr. I
Trraag folder: 84 Heidelaan,
frAN ZEE, BELG1E.
Hotel Christina. Zeer mo-1
1 meer - kamers met en zon-
lop het meer. Grote tuin -
13AD. Volpension vanaf 15.-
finbegrepen. Appartementen j
|net zandstrand vóór 26/6 en
gstine 370 11 Bardolino, Italië.
[jje/Ardennen, Pension Belle-
[chtig uitzicht op meer, k., w.
'en, terras, zonneweide, speel-1
ill. pens. 300 B. Fr. Reduktie I
pp aanvr. 4750 - Butgenbach,
ngerichte vrijstaande stenen
reet aan het meer. Nog vrij:
[nl. Sole Mio, Linnaeuspark
tel. 020-93 34 60.
)71. Dé vakantiegids is er!
icommodaties op 20 bestem-
isië, Griekenland, etc PETS- i
020-127107, Overtoom 123.
^-DUITSLAND. CARAVANS J
LLOWTENTEN op houtvloetl
ïg op camping Rurberg ii
Alles compleet ingeridtl
prijs). Ook goedkoop Pink-',L
schrijft U, vr. uitgebr. fol'l
nverhuur Hamers, Schaes-1
krade-West, tel. 04445 - 67 40
37 40).
'EL 650 M. Hoogwoudstreek, I
tie- en weekend-appartemen-1
het jaar te huur, in voor- j
hotel. Interessant voor grote I
en k. water, bad of douche
zitk. met T.V. en kind.speel-
61 Rocherath, Krinkelt 51
panje. Huur voor uw vakan-1
e eigenaar: compleet gemeu*
rtementen, vrij uitzicht, vlak l
vóór- en naseizoen bijzonder j
X. S. J. Korpershoek, Kloos-
raat 10, Zwolle, tel. 05200-
/m 6 personen 250.-; tot 10
en na-seizoen t/m 10 pers.
per week incl. douche, gas. i
ckel, Elboogstr. 15, tel. f"""1
EEN LEK AAKS WONING
K) woningen beschikbaar
ID, ENGELAND, DOTTSL,
VRIJK. Vooral ln Juli en
p.w. C. A. Hlnloopen,
|weg 35, Castrlcum, teL
voor alleenstaanden,
ouderen en gepensioneerde*
vanaf 55 jaarl
IB 7 dgn. HARZ v.a. 17!,—
v.a. 155.— 7 dgn, ZUIfr
10 dgn. OOSTENRIJK: Karin-
nd v.a. MS,—
xcursies. Vertrek wekelijks
Ing. Vraag meteen even een
bij
.riet N.V. ENSCHEDE
Telef. (05420) 1 07 57 - 2 24®
- 1 mei - 8 mei - 15 mei
■de vijl dagbladen: Noordho1
ertentie-opdrachten en inlid1'
15905, na 16 febr. 1971 33321
lags in het bezit zijn var»
.'v.-*
j koffer met de helft van de
londerdduizend verzamelde
(tekeningen; een pakket, waarin
Schilderij is opgeborgen; een
I, vele malen opgelapte hoes met
Inlstemde gitaar en een
Sendtas voor de meest
[digde kledingstukken en
{artikelen vormden de bagage
Éerard Esser deze week met
(meenam voor een twee en een
I week durende tocht naar de
Staten en Canada.
Jrai'd Esser is 63 jaar o-ud en zou
pm eigenlijk niet in eerste
i op een jongerenpagina
pioren. Met evenveel recht zou
erard Esser echter 63 jaar jong
jen noemen. En als dat voor
Jngen nog niet overtuigend
fcg klinkt om op een
frenpagina binnen te halen zij
fvermeld dat die 300.000
{tekeningen waarmee hij naar
ida trekt bijna allemaal
ïstig zijn van jongeren, van
Jelbare scholieren met name.
'f: „Wat ik doe doe ik voor de
En de jeugd heeft vertrouwen
Je. Houdt me op de been, gelooft
pet als ik dat er geprotesteerd
t worden tegen het naar de
|em helpen van flora en fauna.
Jicreto richt deze
jtekemngnactie zioh tegen het
iiten van jonge zeehonden in
Canada, maar je hoeft maar een
klein beetje te kunnen denken om
deze wantoestand te zien als
onderdeel van een groter geheel,
van een algehele tendens tot
vernietiging".
Na acht jaar actie voeren in
Nederland en het houden van
een mans-demonstraties voor
ambassades in West-europese
hoofdsteden meent Esser (die een
„welvarende kunstenaarspraktijk"
opgaf voor de acties) zijn doel
(voorlopig) te hebben bereikt. Met
in zijn koffer een groot aantal
aanbevelingsbrieven o.m. afkomstig
van minister Luns, het ministerie
van C.R.M., burgemeester Marijnen
van Den Haag, de Universiteit van
Amsterdam en diverse
vooraanstaande wetenschapslieden,
hoopt hij toegang te krijgen tot de
V.N. Daar wil hij, tijdens het
uitspreken van een korte rede,
aandringen op het stopzetten van de
„verdergaande asfaltering van de
maatschappij". Tevens wil hij
pleiten voor het opnemen van
ecologen in de landendelegaties bij
de Verenigde Naties en in het
adviseursteam van de Wereldbank.
Het schilderij, dat Gerard Esser
meeneemt, stelt „de ondergang van
de zoogdieren" voor en zal worden
overhandigd aan secretaris-generaal
Oe Thant.
Het andere gelukzoeken maakte
haar bij vele mannelijke
popattracties door en door bekend.
Maar goed, Janis is niet meer, al
sinds oktober vorig jaar niet meer.
Dat stukje vrijheid en
ongebondenheid is kapot. Het
whisky-merk „Southern comfort"
zal haar wereldse verdwijnen wel
gemerkt hebben. Zij sloeg zoveel
van dat vocht naar binnen, dat haar
bloed alcohol was. Zij voelde zich
met dat spui gelukkig, gaf de moed
haar verlegenheid (zekers, zekers)
te overwinnen en op de stage de
gekste capriolen uit te helen. Want
Janis had moed nodig om niets van
de andere mensen aan te trekken.
Alleen tijdens het zingen met de
fles in de hand, vergat zij alles.
Moest zij echter op het podium
zonder haar stembanden te laten
zingen, dan was het mis. Zij had de
Whisky nodig. Zij was echter
pertinent tegen drugs en wilde dat
ook graag in alle mogelijke
interviews herhalen. Zij had haér
middel. Haar lichaam zal nooit
meer, gehuld in de wonderlijkste
kleurencombinaties, stoffen, lengtes
of paradij svogelveren een podium
vullen. De platen blijven.
Haar dood betekent een
commercieel buitenkansje voor de
platenmaatschappij. Single: Me and
Bobby McGee, wordt een
veelverkopertj e. Langspeler „Pearl"
zal de verkoopcijfers van „Cheap
thrilss" en „I got dem al kozmic
blues again mama" ver
overschrijden. Haar zelfmoord stond
in alle kranten (vaak ergens
weggedrukt) maar haar naam kwam
daardoor even iets buiten het
kringtje (kring) van verrukte
bewonderaars.
Janis is geboren in Port Arthur in
Texas. Een gezapig, monotoon
tevreden stadje. Janis hoorde daar
niet. Zij verdween op zeventien
jarige leeftijd overal heen waar zij
wilde (Francisco, Austin enz.) werd
uit vier colleges gegooid, werkte
wat, liep de meeste tijd in de ww
(of hoe dat daar in Amerika ook
mag heten) Jamfs was gek op Bessie
Ik heb, geloof ik, altijd een beetje van Janis Joplin gehouden. Niet direkt
kapot van haar stem of keuze van grammofoonplatenmateriaal, verpersoonlijkte
zij voor mij dat stukje vrijheid en ongebondenheid, waarvoor de meeste mensen
bang zijn. Janis leefde precies zoals zij wilde, trachtte althans dit punt te
bereiken. Maar om in totale vrijheid te leven was verdwijnen van dit aard
bolletje misschien de enige mogelijkheid. Haar dood betekende daarom een
klap, vrijheid tot in het uiterste schijnt hier niet mogelijk te zijn. Goed, je kunt
Janis Joplin bekijken zoals je wilt. Het was een wilde griet met een ontzettende
stem, ontzettende haren en een ontzettende zin in alles wat haar maar een
beetje geluk kon bezorgen. Zij was ook ontzettend eerlijk, liet niets verborgen.
Haar lichaam niet, haar mening over de kortzichtigheid der mensheid niet, haar
grote zucht naar bevrediging door middel van drank of sex evenmin. De drank
gaf haar stem de Janis-klank, rauw, keihard, schreeuwerig, schor, een stem
die de blues heeft zien groeien (want zoals je weet klinkt blues alleen echt in
misery enz.).
Smith en Odetta. Poogde hen op
feestjes en in folk-clubs te imiteren.
Dat liep allemaal een beetje dood.
Tot Big Brother and the Holding
Company een lead-zangeres zocht.
Bij deze roek-hand explodeerde ze.
Het doordringende ritme van
jongens achter haar maakte haar
wiild. Enfin dè Janis Joplin was
geboren. Een blanke blues-zangeres,
een whisky-zuipster en „nigger-
lover". Dit laatste zorgde ervoor dat
vele clean-denkende Amerikanen
Janis zelf ook zwart maakten. Janis
lachte daarom, natuurlijk. Na twee
jaar liet zij Big Brother alleen,
gingen al3 vrienden uit elkaar. Ze
maakte een plaat alleen en op de
laatste „Pearl" begeleidde de groep
Full Tilt Boogie haar. Die laatste
elpee is misschien niet de beste.
Sentimentelere gevoelens spreken
waarschijnlijk een hartig woordje
mee om deze schijf boven de andere
te prefereren. De zang-eerlijkheid is
echter doorgevoerd. „Cry Baby",
„Trust me", „A woman left lonely"
zijn recht-toe-recht.-aan. Het
nummer(tje) „Meccedes Benz" is
een satirisoh lied zonder
begeleiding. „Mijn vrienden hebben
Porches, o God ik ben altijd goed
geweest, geef miij daarom een
Mercedes Benz", een gemeen prikje
in de Amerikaanse mentaliteit.
Tuurlijk staat „Me and Bobby" ook
op „Pearl". Janis zingt hierin over
„vrijheid", ((„Freedom is just
another word for nothing left to
be") geen woord zonder betekenis,
maar iets wat zij zocht door ales
heen.
(Pearl, CBS - S - 64188)
Annelies v. d. H.
i
F
•-3
ER STAAN enkele goeie
popdingen op stapel in Nederland.
Een van de tofste dingen voor
zuidwestvaderland is wel het
optreden van de Soft Machine op 20
maart in het Turfschip te Breda.
Dit concert moet het tweede echte
popconcert in Breda worden. Het
eerste werd vorig jaar gegeven
door... de Soft Machine.
(Renaissance en Man hebben het
toen niet helemaal gemaakt).
Iedereen die 31 januari 1970
geweest is (2000) zal beamen dat
het toen puntgaaf was. En diezelfde
iedereen zal het ook wel aan zijn
vrienden en vriendinnen verteld
hebben zodat er deze keer zo'n
achtduizend man te verwachten zijn
bij het concert.
Het meest frappante aan dit
concert is het feit dat de Soft
Machine zelf gevraagd heeft om in
Breda te mogen optreden. MOJO die
deze Britten naar Nederland haalt
had wel Amsterdam, Rotterdam en
Eindhoven gepland. De jongens
gaven echter te kennen zulke goede
herinneringen aan Breda te bewaren
dat ze daar in plaats van in
Eindhoven wilden spelen.
Hoogstwaarschijnlijk zullen de
jongens alleen nummers van hun
laatste elpee spelen.
Het vierde album „Fourth" is een
waardige opvolger geworden van
„Third". Hugh Hopper, Mike
Ratledge, Robert Wyatt en Elton
Dean hebben een LP weten te
creëren waarin de jazzy line nog
verder is doorgetroken
De foto is vorig jaar in de
Bredase Hoge Vucht genomen.
De gewezen ABATOIRSLACHTER
uit STAMPERSGAT joeg van het
begin af aan DE GROTE BLUFFER
door DE RING. Spoedig bleek dat
DE LINKSE DIRECTE van DE
UITDAGER niet meer zo snel UIT
DE SCHOUDER FLITSTE als in de
gouden zestiger jaren. Ook HET
VOETENWERK was niet naar wat
het geweest was, De bluffer ZOCHT
voortdurend HET LICHAAM van
zijn tegenstander of maakte gebruik
van de TOUWEN. De BROWN
BOMBER COUNTERDE echter
onverminderd verder. Vooral zijn
RECHTSE HOEK buitte hij goed
uit. SERIES BOVEN DE GORDEL
wisselde hij af met UPPERCUTS,
zonder daarbij ZIJN DEKKING te
verwaarlozen. De REFEREE mocht
voor het eerst TELLEN in de
achtste ronde bij een KNOCK DOWN
In de negende moest DE GONG
redding brengen. In de NEUTRALE
HOEK werd bijgelapt wat er hij te
lappen viel. In de dertiende
BOORDE DE BOMBER zijn
LAATSTE RESERVES aan en
SCOORDE in een aantal felle
SLAGWISSELINGEN. De hoop van
de bluffer nog binnen DE LIMIET
te kunnen eindigen werd door een
VOLLE JENS OP ZIJN
INMIDDELS ONHERKENBARE
SMOEL HET CANVAS
INGEBOORD.
onzer verslaggevers)
FER,ÜAM -We zullen dit
lailS>re tiei,duizend nog lang
L™ *egt met een tikkeltje
L,,, ''e organisator van de
|.Ca»Stille °msang
de
LS'illc Omgang wordtt dit
i "e .gehouden. Het eucha-
i v'an Amsterdam"
a 1345 tot feestelijke pro-
vaaraan de Reformatie een
Raakte. j„ 1880 werd de
f d opgenomen. Men trok
luivoii straten als de mid-
BEln.ii' maar zonder enige uit-
ïji] ook niet overdag,
laai-'i '^li.ike stoet groeide
lest Jaar aan- Ir zijn jaren
lla'iu ann '50.000 Nederlan-
L, „maal mannen) de Stille
r's maakten.
ltraViaren Sleten begon ook
I rt'! Ut het Rijke Roomse
in ,e ^langstelling te ra-
fcroniü,1S er zelfs sPrake van
I iarM,V61iSnelUnig- In de afge"
Burgert staPt(® nog zo'n 1400
lerdam e5£tra trein naar
(tos Win .S" ve,rwacht er dit
F TOen anks een P°ging
nl°ngeren
jOndanks de toestem-
net Amsterdamse Om-
gaavgbestuur enkele jaren geleden
heeft gegeven om ook vrouwen te
laten meelopen.
In Breda hebben de organisators
er dit j aar helemaal een punt
achter gezet. Drie jaar geleden
kwamen er nog zo'n 300 katholie
ken uit Breda en omgeving; men
verwacht dat het er diiit jaar nog 90
zullen zijn, in hoofdzaak uit de
dorpen rond Breda.
Tja, die nachten van toen. Die
135.000 tot 150.000 werden ver
deeld over dirie nachten; dertig
kerken waren ingeschakeld voor
de honderden heilige missen; uit
het hele land liepen 60 extra trei
nen. Het zullen er dit jaar twee
zijn. Maar daarbij moet wel be
dacht worden, dat men langzamer
hand is overgestapt op het goedko
pere vervoer per bus. Vijfhonderd
bussen is het maximum geweest.
Men verwacht er dit jaar 60. Uit
Nijmegen, Arnhem, Deventer,
maar ook nog twee bussen uit
Friesland. In Zeeland is men al
enkele jaren geleden gestopt met
de organisatie. De nachtelijke tocht
naar en van Zeeland (vooral Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen) vond men
langzamerhand al te omslachtig.
En de Omgang zelf Vroeger een
stille, maar overduidelijke demon
stratie van katholiek Nederland,
dat 3 nachten lang in stille triomf
het verbaasde Amsterdamse nacht
leven wegdrukte. Nu bijna onop
vallende groepjes en groepen, in
stilte de oude beeweg volgend, hier
en daar door .Amsterdam bij nacht'
wat verwonderd nagestard.
PARIJS (AFP) Het Franse
episcopaat heeft in een verklaring
die donderdag in Parijs is gepubli
ceerd, de abortus provocatus veroor
deeld.
De christelijke traditie, aldus de
verklaring, is op dit punt volkomen
duidelijk.
De kerk, aldus de bisschoppen,
legt er de nadruk op dat de wetge
ving over abortus niet louter repres
sief mag zijn, maar de gezinnen de
helpende hand moet reiken en de
opvoeding van de kindieren moet
bevorderen.
eindredactie
jan landman
GENèVE - JOHANNESBURG
(KNP) Christen zijn in Zuid-
Afrika wordt met de dag moeilijker.
Dit verklaarde de secretaris-gene
raal van de Lutherse wereldfedera
tie, dr. André Appel, in Genève,
teruggekeerd van een twaalfdaagse
rondreis door Zuid-Afrika.
De apartheidspolitiek schept situa
ties die voor een groeiend aantal
christenen onaanvaardbaar zijn, al
dus dr. Appel, die verder zei, dat
zijns inziens zowel de regering als
de kerken in Zuid-Afrika weinig
notie hebben van de rol van de kerk
in de maatschappij. Men weigert in
Zuid-Afrika te accepteren dat de
kerk ook een maatschappij-kritische
functie heeft, meent dr. Appel.
LONDEN (AP) Dr. Michael
Ramsey, aartsbisschop van Can
terbury, is volgens zijn vroegere
perschef een excentrieke man,
die het ongeluk aantrekt en op
een tamelijk gevaarlijke wijze
buiten de wereld staat.
Deze beschrijving van de 66-
jarige primaat van de Anglikaan-
se kerk is afkomstig van Michael
De-la-Noy, die in juli 1970 door
de kerkelijke voorlichtingsdienst
werd ontslagen, omdat hij in een
tijdschrift artikelen over onder
werpen als homoseksualiteit en
vrije moraal had geschreven.
In een nieuw boek onder de
titel „Een dag uit het leven van
God", schrijft De-la-Noy: „Dr.
Ramsey is met twee linkerhan
den geboren. Hij is de enige man,
die ik ken, die niet eens een
lichtschakelaar weet te vinden".
Volgens de 36-jarige vrijgezel
De-la-Noy, die drie jaar lang als
contactman tussen de aartsbis
schop en de nieuwsmedia heeft
gefungeerd, is de excentriciteit
van zijn vroegere werkgever le
gendarisch.
„Hij zal niet nalaten tegen een
Dr. Michael Ramsey
deur in plaats van er doorheen te
lopen. Hij trekt op alarmerende
wijze ongelukken aan".
Tijdens een bezoek aan Porto-
Rico kwam de aartsbisschop op
een dag tweemaal in botsing met
een glazen deur.
De volgende morgen, aldus De-
la-Noy, nam dr. Ramsey afscheid
van zijn gastheer. Achteruitstap
pend struikelde hij over een ri
chel en vi&l achterover op een
betpnnen pad. Hij rolde als een
stekelvarken in elkaar.
In het boek wordt overigens lof
gesproken over de nederigheid en
het intellect van de minzame,
grijze aartsbisschop.
WIE HET DICHTST bij het vuur.
zitwarmt zich niet altijd het beste..
Volgens een bepaalde gedachtenganff
ligt het meer voor de hand te veron*'^
derstellen, dat hij kou zou lijden. Z9<
sterven sinds Frangois Villon de
dichters van dorst vlak bij de bron.
De gedachtengang, die ik bedoel,
lijkt heel poëtisch en paradoxaal.
Hij cirkelt rond een centrum dat
leeg blijkt te zijn, terwijl juist daar
een grote volheid verwacht wordt.
Dat is allemaal wat moeilijk exact
te omschrijven en te verantwoorden.
Maar de gedachte van het lege cen
trum heeft ook wel aspecten die met
enige nuchterheid zijn aan te wij
zen. Zo schijnen banketbakkers niet
van gebakjes te houden. Iedereen
houdt van de gebakjes, behalve uit
gerekend degene, die leeft bij de
gratie van dit feit en die de liefde
tot het gebak op alle mogelijke ma
nieren zou moeten verkondigen. Die
verkondiging geldt dan voor ieder
een, behalve voor hemzelf, de bron
ervan. Het centrum blijft leeg. Zo is
ook wel eens de gedachte geopperd
dat priesters en theologen, die de
vroomheid verkondigen, zelf de
minst vrome mensen zijn. Conse
quent doorgedacht, zou dit moeten
betekenen, dat de ware godgeleer
den de goddelozen zijn, en ik moet
zeggen, dat ik veel voor die gedach
te voel.
Beroepsmatige beoefening van
iets, wat ook uit liefde gedaan kan
worden, schijnt voor die liefde niet
bepaald bevorderlijk te zijn. Ik
denk, dat menig musicus buiten zijn
werktijden geen muziek kan horen.-
En hoeveel houdt hij er dan van in
zijn werktijd? Dat is natuurlijk een
domme vraag, het gaat niet om een
dilettantisch „houden van", maar om
vakmanschap. En zo kan dat, waar
het om gaat op de achtergrond ver
dwijnen.
Ik maak nu een kleine zwaai naar
een terrein waar ik elke dag met
eigen ogen het lege centrum zie.
Zoals banketbakkers eventueel van
alles kunnen houden, als het maar
geen banket is, precies zo kunnen
leerlingen voor allerlei dingen inte
resse hebben, als het maar geen
leerstof is. Dat is een grondregel bij
het onderwijs. Het klinkt een beetje
rottig en bitter, maar ik meen het in
alle opgewektheid als een normaal
feit te kunnen constateren. De
school is een leeg centrum. Overal
ter wereld valt er wat te leren en
wordt ook inaerdaad op grootse
schaal leergierigheid aangetroffen,
maar de school is de windstille plek
waar deze storm niet woedt. Uitge
rekend op de plaats die geschapen is
om voedsel te geven aan de leergie
righeid, wordt deze hartstocht nau
welijks aangetroffen. Zij is een bui
tenschoolse aangelegenheid. Op de
scholen zelf is zij een komische
uitzondering.
Tot zover deze simpele constate
ring, waarbij ik nogmaals aanteken,
dat ik niet overdrijf, geen wrok
koester, over bijna al mijn geestelij-
ke vermogens beschik en een geluk-
kig mens ben, ook in mijn beroep.
Het enige wat ik doe, is mijzelf
grenzeloos verbazen over de nóód-
zaak van deze constatering. Nu pas
begint mijn theorie, die op dit feit
gebaseerd is en die heel eenvoudig
is voor iemand die het feit aan-
vaardt. Deze theorie komt, kort ge
zegd, hierop neer, dat scholen geen
instituten zijn, waar leerlingen leren
en onthouden, maar schuilplaatsen
tegen het leren, enorme vergeetfa-
brieken. Wie wil voorkomen dat Kij
iets leert, dat er iets van de wereld
tot hem doordringt, begeve zich naar
een school en zette zich neer in een
klas. Hier is hij, mits hij zich een
beetje weet aan te passen, volkomen
veilig. Zelfs als hij daar voor die
klas iemand aantreft, die met het
onwereldse geduld van een engel
100 keer dezelfde simpele zaken uit-
eenzet, zal het niet tot hem door-
dringen, of mocht dit onverhoopt
toch het geval zijn, dan zal hij het
binnen de kortst mogelijke tijd weer
vergeten zijn. De school is een ver-
geetfabriek.
Ik beweer natuurlijk niet dat er
geen uitzonderingen zijn. Er zijn nog
altijd leerlingen die iets leren en
het onthouden. Maar het verbazing.-
wekkende is dat zij uitzonderingen
zijn en geen regel. Regel is het
restloos vergeten; het onthouden
vraagt om een verklaring, om een
excuus bijna. Ik kan alleen maar
zeggen, dat ook wij schoolmeesters
maar mensen zijn; wat op school
gebeurt, blijft tenslotte mensenwerk
en dat kan uit de hand lopen. Intus
sen zou ik alle kenners willen uitno
digen, om niet te zeggen uitdagen,
voor het massale vergeten een bete
re verklaring te vinden dan mijn
vergeetmachine. Laten ze mij vooral
niet vertellen, dat iets wat zo regel-
matig gebeurt en zo systematisch,
een tragische uitzondering is en niét
een bedoelde en nagestreefde regel-
maat. Niets is zo onwaarschijnlijk -
als de Waarheid.