IE Of H" TO Els Krieg Joplin-fan lira' root ncces België DIALOOG KUNST EN GEBOUW BREUK IN I.R.A.: AL VELE DODEN HERTOGIN VAN MALEI ,RODE HULP" ACTIEF IN FRANKRIJK Nixon gelooft in einde oorlogen WEINIG ANIMO VOOR GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN IN FRANKRIJK RS 15.- "avonturiers" peilingen aangedikt ind N.V. Warmond [DEN .IEDEN UR )USES - kunst cultuur I maar is zelf niet zo fel Boek voor I vorm 1 snobs Pocket van Reich llBililllltellliillil Theater zonder inhoud W Misnoegen „Afrekeningen' ppij. Wij gaan enkele markt introduceren met enige verkoop dealer-schap. _i d.m.v. het bezoeken Isteunen U met een Ischikt voor full-time mogelijk. Ben. ka- leen risico. Bij event. |de restant voorraad I gaarne omgaand aan ïgbomvpro j ekt aan de Buiten- efoou 01730 41479. aradja enz. P 30 x 200 tot 55 x 225 cm. CAMEF! Moodi, l ige ijt is JPAG 12 MAART 1971 'p* pE Amsterdamse organist Piet Esmond is per 1 juli benoemd vaste organist van de grote kerk Esmond is per 1 juli benoemd Esmond is per 1 juli benoemd wiste organist van de grote kerk je Loolaan in Apeldoorn. De r Van Egmond (58) volgt Corne- ffiiers op, die het orgel van de Ie kerk meer dan 60 jaar heeft ..eld. maar onlangs om gezond- isredenen ontslag vroeg. NIEUW Rotterdams Toneel rgt 3 aprü in de Rotterdamse iburg de première uit van inüijnbegeerte" van Tennessee A tams, het toneelstuk, dat met belangrijke toneelprijzen werd toond, meer dan twee jaar onaf- roken op Broadway „liep", en HHk. f meermalen in ons land werd tesenteerd. Jpg VANDAAG wordt in het Van bemuseum in Eindhoven de ex- jie „Buurman, Visser, Van der 'den" geopend. De drie kunste- werkten respectievelijk als i, schilder en beeldhouwer sal in de jaren 1966 en '67 met foudige geometrische vormen, jtoegen vervolgens geheel ver- jllende wegen in. Els Krieg en leraar Herman Krebbers ELS KRIEG (24) weet bij lastige na nog niet wat ze gaat doen met de beurs van 16 mille die ze gekregen heeft als winnares van het nationaal vioolconcours dat onder auspiciën staait van het studiefonds Oscar Back. De leerlinge van Herman Krebbers) (nog maar zes weken ove rigens daarvoor kreeg ze les van de pedagoige Daivina van Wely) hoeft het ook nog niet te weten. „Ik heb nog twee jaar om te beslissen, er zijn een aantal gereno- meerde conservatoria in New York en Moskou, maar ook wel elders. Je moet het bedrag Opmaken aan din gen die rechtstreeks met je studie te maken hebben. Het is een beurs geen prijs, Ik kan er bv geen bootje van kopen Haar voorgangster, Emmy Verhey, David Oistrach Vera Beths, die de (in '68) studeerde in Moskou bij beurs vorig jaar won, studeert bij Calamian in New York. De verlegen winnares van het concours moet eerst nog haai- opleiding, die ze krijgt na het winnen van de prix d'exellence voltooien. „Het voordeel van die prix d'excellence ia dat je nog twee jaar gratis, vooral indivi dueel les krijgt. Dat is anders nau welijks te betalen". Het enige wat de kleine huurka mer van de v.'innares iin Amster- dam-Soltervaart herinnert aan de glorierijke en nerveuze zaterdag zijn wat bloemen. Aanbiedingen voor op tredens heeft ze na haar eerste bij de jury goed gevallen - debuut nog niet gekregen. Wel hebben het Con certgebouw Orkest en het Residen tie Orkest zich in principe bereid verklaard de winnares een solistisch optreden aan te bieden. De AVRO wil het recital uitzenden. De winnares - afkomstig uit Voor burg - speelt al vanaf haar achtste jaar In die jaren had ze les van Nak Bonn. „Eigenlijk ben ik nooit van plan geweest om beroeps te worden Ik ben eigenlijk toevallig, ik had al eindexamen gymnasium betha gedaan, naar het conservatori um gegaan". Studeren doet ze uiteraard veel vuldig en lang maar wel zeer onre gelmatig. „Het conservatorium is erg zwaar, het is zeker te vergelijken met een universitaire studie. Toch houd je nog wel enige tijd over voor jezelf, als jé die maar zelf neemt". Vrije tijd spendeert Els Krieg aan literatuur (Nabokov, Henry Miller) en sport (volleybal). Houdt je van pop? "Wel van goede. Noem een paar namen dan zal ik wel zeggen wat ik goed vind." Het draait uit op een grote voorkeur voor de vorig jaar gestorven zanger Janis Joplin MIRA, of de teleurgang van de terhoek", de door Fans Radema- en Hugo Claus gerealiseerde naar een boek van de Vlaamse ijver Streuvels, heeft in België vooral in Brussel een groot suc- Sinds vorige week donderdag, de dat de film in roulatie kwam, t men voor de bioscopen waar de gedraaid wordt, lange rijen itenden. In Brussel bijvoorbeeld voorstellingen nog steeds vol- uitverkocht geweest, een feit rich slechts zelden voordoet. gsteiling voor deze Neder- i-Belgische co-produktie is zeker in de laatste plaats te danken aan ritieken die er over deze fiim toen zijn. Vrijwel alle Vlaamse maar ook de Franstalige bla- iai België, hebben lovend over film geschreven. Nederland zijn de kritieken iets ar goed geweest. Hier werd door alle kranten lovend geschreven da acteursprestatie van Willeke iAmmelrooy als Mira, maar werd ie nogal eens als „niet helemaal genoemd. I. 1 STATUS-BEWUSTE instanties en de 1 tot 1,5 pct.-regeling hante rende instituten schaffen zich te genwoordig een kunstwerk aan in de hal, voor of tegen de gevel etc. De eersten zijn afhankelijk van hun eigen financiële welvaart, de tweede groep zit vast aan een bouwsom. Maar er zijn nog veel meer gegevens, waarmee rekening gehouden moet worden, het is niet even een kunstwerkje bestellen. Het Bouwcentrum Rotterdam heeft daarom een boek uitgegeven met voorbeelden uit de praktijk, waar bij vooral de technische problema tiek onder de loep genomen wordt. Een verhelderend boek voor al lerlei mensen, die een kunstwerk willen of moeten aankopen en zich wat meestal het geval is nog al leek op dit terrein voelen. Een interessant boek voor allen, die geïnteresseerd zijn bij de ontwik kelingen in plastische vormgevin gen de laatste 10 jaar. Waarom een service verlenend instituut als het Bouwcentrum daar een boek van bijna f 60,- van moest maken is overigens een raadsel. Het lijkt wel een statussymbool, zoals een groot aantal plastieken in dit boek; Dialoog kunst en gebouw. De samenstellers (J. Beljon, Ir. H. Eckhardt, prof. dr. A. Hamma- cher, Ch. Karsten, J. Reimert, drs. E. van der Steur en F. Weehuizen) geven analyses van 24 uitgevoerde projecten, waarbij aan de orde ko men informaties over beeldende kunstenaar, materiaal, kosten, om schrijving van project i.v.m. ge bouw, omschrijving kunstwerk, produktie, plaatsing, onderhoud, fi nanciële aspecten, geschiedenis van de opdracht, condities, motivering en plaatsing". De gevonden gege vens kunnen er toe dienen, kunste naars op de andere dan door hen zelf gebruikte technieken opmerk zaam te maken, zij kunnen op drachtgevers inzicht verschaffen in problemen van kosten en onder houd, de industrie wordt gecon fronteerd met aanwijzingen om trent nieuwe materiaaltoepassin- gen. aldus de toelichting. Met il lustraties, die ruimschoots de situ aties tekenen, komen o.a. aan de orde werken van Appel, Beljon, Conzijn, Guntenaar, Jonk, Kneul- man, Moore, Tajiri, Visser, Volten. Aluminium, baksteen, beton, brons, glas. hout, keramiek, kunststof, messing, natuursteen, staal, textiel en verf zijn de gebruikte materia len. De prijzen van de kunstwerken variëren van en half miljoen tot ongeveer f 30.090. De namen van de opdrachtgevers daarbij maken veel duidelijk van onze maatschap pelijke structuur. De prijzen zijn bovendien inmiddels wel achter haald. Opvallend is af en toe de toenemende onduidelijkhid of ge heimzinnigheid daaromtrent, naar mate de opdrachtgever „officiëler" of groter wordt. Verder lees je in welk miezerig klimatologisch land je wij leven, waardoor af en toe kunstwerken (materieel) nogal eens de mist ingaan (onderhouds kosten). Akelig verhelderend is ook hoe jong en oud het klaar krijgen om vernielingen aan te brengen aan allerlei plastieken. Een ander belangrijk aspect is de over het algemeen slechte dialoog tussen kunst en gebouw in die zin, dat de contacten met de kunste naars veel te laat gelegd zijn. Het boek geeft ook nog informatie over de 1 tot 1,5 pet. regeling en de wijze waarop deze gehanteerd wordt in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Toegezegd worden meer publicaties, die dit onder werp (de dialoog) in een breder verband zullen plaatsen. Het is daarom moeilijk om mogelijke eenzijdige benaderingen van on- i derwerpen nu al aan te wijzen. Wenselijk is alleen dat het Bouw centrum geen „kunstboeken" gaat uitgeven, maar betaalbare en min der snobistisch aangeklede infor matie. Staalplastiek Karei Visser „Al zit je op een conservatorium, dat hoeft nog niet te betekenen dot je oogkleppen op hebt voor andere soorten muziek". Voor bepaalde! soorten klassieke muziek spreekt ze geen voorkeur uit. „Je speelt tijdens je studie van alles, het stuk waar je mee bezig bent vind je op een gegeven mo ment altijd het mooiste. „Met poli tiek en muziek iq combinatie met elkaar houdt ze zich niet op en ze weigert ook categorisch om zich daar over uit te laten. „Ik loop zelf niet voorop, ik ben niet zo'n strijd bare figuur. Oorspronkelijk zou ik wel meewerken aan de manifestatie van musici voor Vietnam, daar stond ik wel achter, maar door onvoorzie ne omstandigheden kwamen we niet op tijd klaar met de repetities. „Wat vind je van de actiegroep Notenkra ker?" „'laat dat nou maar zitten. Ik zei al dat ik niet zo'n krijgshaftige figuur was. Ik dacht trouwens dat Nederland al vrij vooruitstrevend was vergeleken met andere landen op muziekgebied". Anneliase Foppimga was Adenau ers secretaresse en fungeerde als klankbord waar hij veel tegen zei. Haar herinneringen daaraan heeft zij nu te boek gesteldMEINE ERINNERUNGEN AN KONRAD ADENAUER (f 29.30). Bij S. Fischer kwam een aardige nieuwe serie van kleine boekjes tot stand, die betaalbaar interessante stof afle vert. Bv VERNUNFT UND SBLBST- ERHALTUNG van Max Korkhei- V tl'-) GLOBE heeft deze week iin Til burg John Websters „De hertogin van Malfi" ten doop gehouden, een spel vol bedrog, corruptie, liefde, haat en moord. Webster, tijdgenoot van Shakespeare, is een vrij onbe kende grootheid in de Britse tancel- geschiedenis, Zijn drama's blinken, geheel in de stijl van zijn tijd overi gens, uit in theatrale overdrijving en gebrek aan innerlijke diepgang. De reden dat Globe deze histori sche draak op het repertoire heeft genomen is dan ook niet zozeer gelegen in de auteurskwaliteiten van ene Webster als wel in de zin die regjiisseur Ton Lutz had om de draak te steken met deze draak. Alle vette gebaren en momenten worden onder de regie van Lutz nog eena aangedikt zodat het stuk als een veel te groot kostuum om zijn oorspronkelijke tekst heen is komen te zitten. Nu zou een dergelijk pro cédé een komisch effect moeten hebben. Een clown trekt toch ook te grote kleren aan oen er komisch uit te zien nietwaar. Bij Globe valt er deze keer echter weinig te lachen, ook niet te grim- of glimlachen. De parodie mislukt omdat er zo hard wordt opgeblazen dat de inhoud wordt weggeblazen. Alles wat er overgebleven is is masker. Kleren zander clown. Nergens is er iets menselijks te ontdekken. En ais er niets te herkennen valt, valt er meestal ook weinig van een toneel stuk mee te nemen. Je blijft op een afstandje kijken naar een overigens erg fraai uitgevoerd stuk theater. De rollen zijn erg prachtig. Pleuni Touw als de hertogin, Henk Rigters als een van haar broers (zie foto) en Sden Vroom als de andere broer. Het decor van Nicolaas Wijnberg is ontzettend mooi om tegenaan te kij ken. Zijn monumentale uitvoering komt uitstekend overeen met de monumentale regie van Ton Lutz. mer, waarin hij afrekent met de legende als zou het fascisme een onafwendbaar uitvloeisel van het noodlot zijn. BEETHOVEN '70 is een gebundelde serie opstellen van Adorno, Kagel, Metzger, Pauli, Schnebel en Wildlberger. Ongetwij feld zullen er nogal wat lezers (stu derenden) gebaat zijn met de we tenschap, dat CHARAKTERANA- LYSE van Wilhelm Reich (uit '33) nu bij Kiepenheuer en Witsch als paperback is verschenen. In dit psy chotherapeutische meesterwerk ligt Reich de oorsprong van vele neuro ses in sociale en maatschappelijke gronden. De leuke Biedermeier (kaft) boekjes van de Insel Büche- rai zijn verdwenen. Daarvoor in de plaat» een serie bibliofiele boekjes; prachtig verzorgd en laag in prijs. Titels o.a. DAS GROSZE NUERN BERG* SHE ABC FüR KINDER en DIE JUMBLIES van Edward Lear (lekker gek). De dramaticus Grass staat niet achter bij de dich ter en romanschrijver. Dat is te volgen in zijn zeven gebundelde to neelstukken THEATERSPIELE (uitg. Luchteitanjd). Bij Piper twee nieuwe series de „Serie Piper" en „Reihe Rotej Sehitt". De eerste serie levert een wetenschappelijk pro gram (van 80 tot 200 pag.) en kost maximaal 1 DM per stuk. Titels o.a. MACHT UND GEWALT van Hannah Arendt (op zoek naar nieu we formuleringen voor deze begrip pen) en (nb!) DIE UNFaHIGKEIT ZU TRAERN (12 interviews met jonge mensen, die in de DOR op groeiden). De tweede serie biedt allerhande Bv. een roman over een van Rolf Haiufs; een aantal wrange vertellingen van Michael Schuit e: DIE DAME, DIE SCHWEINSOH- REN NUR IM LIEGEN ASZ ein een bijzonder geslaagd boek over het ziek-zijn ailis persoonlijke ervaring van Heilwig Eulenberg: ZU NAH, TEXTE ÜBER MICH. 4* eindredactie hans maas BELFAST Van alle onder grondse verzetsbewegingen die er in de wereld zijnhebben we weinige zulk een oude geschiedenisals het (verboden) Ierse Republikeinse Le ger (IRA). De beweging ontstond in het be gin van de jaren twintig toen het zuiden van Ierland een onafhanke lijke republiek werd, terwijl de zes graafschappen in het noorden hun banden met Groot-Brittannië hand haafden. IRA wilde van het begin af aan deze scheiding tussen beide de len van het land een einde maken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leek de beweging van het toneel te zijn verdwenen. Eerst in 1956 ging de IRA weer tot gewelddaden over. Zes jaar later viel er opnieuw een sluier van stilte over de Ierse ver zetsbeweging, die werd verscheurd toen in augustus 1969 in Noord- Ierland de twisten tussen de katho lieken en protestanten in alle hevig heid ontbrandden. Het karakter van de IRA was inmiddels in de loop van de jaren veranderd. Van een kampioen voor de r.-k. gevestigde orde was zij een door marxisten beïnvloede organisa tie geworden. Haar leiders droom den, van het stichten van een socia listische republiek in geheel Ierland nadat zowel het protestantse bewind in Belfast als de katholieke regering in Dublin omvergeworpen zouden zijn. De in de zomer van 1969 opgelaai de strijd tussen de nummeriek ster kere protestanten en de roomskatho- lieke minderheid in de steden Lon donderry en Belfast bracht een- groot deel van de IRA-aanhengers tot het inzicht dat de strijd om de onafhankelijkheid toch maar beter met de wapens kon worden gevoerd. Dit verschil van mening leidde tof een breuk in het Ierse Republikein-', se Leger. Er ontstonden twee stromingen de door Rory O'Brady geleide „pro- visonelen" of r,provo's die een. Verenigd Ierland met het gweld der wapens wil bereiken en de „tracjiti- onelen" wier leider, Cathal Goul-' ding, zijn communistische sympa thieën niet verbergt en door politie ke actie tot een verenigd Ierland wil komen. Het waren de „provo's" die begonnen met op de Britse militai ren te schieten, die de rust in Noord-Ierland moesten verzekeren. De overigens ook bewapende „traditionelen" hebben hun misnoe gen over dit gewelddadige optreden verscheidene malen duidelijk laten blijken. Beide IRA-groeperingen zijn zo wel in de katholieke Ierse republiek als in de protestantse Noord-lerland verboden. De in wezen ideologische strijd tussen beide groepen is nu in een bloedige fase gekomen. Aanhan gers van beide stromingen hebben het vuur op elkaar geopend. Het afgelopen weekeinde werd in Bel fast bij twee vuurgevechten een lid van een van de beide IRA-groepen gedood en werden vier leden ge wond. Volgens ooggetuigen droegen de schietpartijen het karakter van executies. Het Britse leger, noch de Noordierse politie kwamen tussen beide. Deze „afrekeningen" zijn eigenlijk al begin januari begonnen. Volgens geruchten die in Belfast de ronde doen, zijn zeker al twintig mensen op deze wijze het slachtoffer pan de interne strijd in de IRA geworden. Onder hen zou een groot aantal tipgevers van de politie zijn. De provo'szouden deze openlijke strijd begonnen zijn om de meest militante leden van de „traditione len" te liquideren. pARus (AP). Iedere keer tegenwoordig in Frankrijk 1 Politieke staking wordt ge- I l^en, een protestbetoging tegen poptreden van de politie plaats- of de studenten een zitde- «stratie houden, worden er letten verspreid, waarin ge- II Wordt dat de ,Secours Rouge' iRode Hulp', de actie steunt. «cours Rouge", een organisatie tenalve bij de politie en de bewegingen, in Frankrijk zo onbekend is, is vorig jaar - ncht toen een groep linkse acti- besloot hun acties te coördi- van de „Rode Hulp" (ADVERTENTIE) 'f tosparante kleuren °18 eerlijk hout i eerlijk houden. Dat biedt l Houtkleurvernis van hopen nu dait zij de organisatie kun nen maken tot een massale volksbe weging. De organisatie werd in juni 1970 opgericht, toen 17 linkse acti visten een beroep deden op „de solidariteit van het volk" tegen wat zij noemden „het bondgenootschap van de werkgevers, de staat en de politie". In deze oproep die werd onderte kend door twee priesters, een ver slaggever, vroegere verzetsstrijders, vakbondsleden en de filosoof Jean Paul Sartre, werd gezegd: „Wij moeten zorgen voor de verdediging van degenen die gevangen gezet worden, uit het land worden gewe zen of ontslagen worden", Henri Leclerq, een advocaat die veel cliënten heeft onder werklozen en studenten, zegt dat de „Secours Rouge" ten doel heeft de massa voor te lichten „zodat de mensen weten wat hun rechten zijn en niet meer bang zijn voor de politie en justi tie", „De organisatie strijdt tegen de verdrukking", aldus Leclerc. De ,,Rode Hulp" was een vam de organi saties die verleden maand de stu dentenbetogingen steunde, die bedoeld waren als protest tegen de gevan genneming van een scholier, die er van verdacht werd een politieagent te hebben geslagen. Zoals gemeld werd deze Gilles Guiot, door een Parijse rechtbank vrijgesproken. De „Rode Hulp" heeft in Parijs ook veel van de demonstraties geor ganiseerd tegen het krijgsraadproces van de Spaanse regering tegen lb Baskische nationalisten in Burgos. De organisatie is verder begonnen met het „houden van „volkstribuna len", die de Franse regering en de politie "berechten" voor hun optre den tegen stakers en betogers. Kort geleden nog heeft de organisatie geld bijeengebracht om een jonge student te helpen die bij een de- een oud gebouw. Michel Avenet, een van de leiders van de organisatie, zei echter dat zijn organisatie „enor me sommen geld bijeen brengt voor de verdediging van de verdrukten". Avenet verklaarde dat het aantal leden geheim was, maar volgens hem heeft de organisatie al 400 co- mité's opgericht in fabrieken, uni versiteiten en provinciesteden en „wordt er iedere week een nieuw comité aan toegevoegd". Ieder comi té bestaat uit enkele tientallen le den. Nieuwe leden worden tot de organisatie toegelaten voor een be drag van minimaal 10 francs. ï^©OnQ[UJÖl}(iBQ=D Avenet zei dat, hoewel de „Rode hulp" eigenlijk een niet-politieke organisatie is „de beweging onge wild in de politiek betrokken raakt door haar strijd tegen verdrukking". monstratie door een gasgranaat werd gewond. De „Rode Hulp" wordt niet door de communistische partij ge steund, die de groep beschouwd als een organisatie van „linkse avontu riers". Veel van de leden van de „Rode Hulp" zijn maoïsten, trotzkisten of niet-georganiseerde socialisten, en allerlei mensen zonder politieke ide ologie maar met tegen de kapitalis tische maatschappij en de politie ge richte opvattingen. Het hoofdkwartier is gevestigd in een spaarzaam gemeubileerde tweekamer-flat in de parterre van De groepering ontleend zijn naam aan de Internationale Rode Hulp, de communistische bijstandsorganisatie die voor de Tweede Wereldoorlog werd opgericht „om de proletarische solidariteit tegen de kapitalistische verdrukking te organiseren". De In ternationale Rode Hulp werd na de oorlog vervangen door de Secours Populaire (volkshulp) die contacten onderhoudt met de communistische partij. Politiefunctionarissen hebben gezegd dat de leider van de „Se cours Rouge" het aantal van hun leden hebben aangedikt. Er zijn on- geiveer 100 comité's van de „Rode Hulp" in het land, aldus een functio naris, maar de organisatie heeft in totaal slechts iets meer dan 400 leden. PARIJS (AFP-DPA) In Frank rijk en de daarbij behorende over zeese departementen wordt zondag de eerste ronde van de gemeente raadsverkiezingen gehouden. Onge veer 28,5 miljoen stemgerechtigde krijgen gelegenheid de circa 500.000 leden van de 38.000 gemeenteraden aan te wijzen. Van politiek belang zijn in feite alleen de verkiezingen in de ruim 190 steden met meer dan 30.000 inwoners. In de kleinere gemeenten overwegen de plaatselijke kwesties. Niet minder dan 35 van de 41 leden van de regering in Parijs zijn er als kandidaat bij betrokken. Premier Jacques Chaban-Delmas heeft zich weer kandidaat gesteld in Bordeaux, waarvan hij al 25 jaar burgemeester is. De deelneming van dergelijke „nationale" politici geeft nog enige spanning aan de gemeenteraadsver kiezingen. De animo van de partijen en hun kandidaten is tot dusver niet groot. Er worden weinig verkie zingsbijeenkomsten gehouden en men ziet niet veel in aanplakbiljet ten. De opkomst van de 28,5 miljoen kiezers zal dan ook vermoedelijk niet groot zijn. NEW YORK (AP) President Nixon heeft in een interview met de New York Times verklaard dat de oorlog in Vietnam afloopt en „ernstig te betwijfelen of wij ooit nog een andere oorlog zullen mee maken, „Dit is vermoedelijk de aller laatste," zei hij in een gesprek met de Times-columnist C. L. Sulzberger. „Ik wil dat het Amerikaanse volk door mij, of mijn opvolger, geleid wordt naar een koers die ons de gelegenheid biedt om te doen wat nodig is om te helpen de vrede in deze wereld te bewa ren," zo zei Nixon. Hij vond het „ironisch dat de grote internationalisten van de pe riode na de tweede wereldoorlog geworden zijn tot de neo-isolatio- nisten van de periode van de Vietnamse oorlog, in het bijzonder van de periode van beëindiging van die oorlog." „Een deel van het antwoord hierop is eenvoudig dat de Ame rikanen, net als alle idealisten, een zeer ongeduldig volk zijn. Zij vinden dat ais er iets goeds moet gebeuren, dat onmiddellijk dient te gebeuren," aldus Nixon. NIXON

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 23