earn 3-3 ORKESTWERELD: DURE KAKOFONIE 'ANKOVERVALLENWAT DOE JE DAAR TEGEN? SUWLAND Hoe je publiek in de schouwburg krijgt Verkeer is te moeilijk voor kinderen onder de acht kunst cultuur 1 igen DE LEEUW MPIOEN >L Wanneer op de muziek helling Mozart als grap Ie cent(eri) fan de malers Te veel last van verleden dinsdag 9 MAART 1971 actor beslag op de promotie naar de et,w. d verzekerd. Naaste concuj.| rarding was niet in de juii-f want tegen Luctor ging hei L 3 ten onder, waardoor i(| naren de titel al bir- Tot overmaat van r aar nog een 29 nederlaag I ,auw Wit bij, waardoor half de tweede plaats verspeel. L Blauw Wit won van OlyiJ 37. Tjoba 2 en OlympiJ f staartploegen speelden te' ar gelijk. Stand: Luotor 1~ n Wit 2 8—11, Volharding! iba 2 7—3, Olympia 7—2, 3e klas C: Tjoba 4 - Zaarn-1 Junioren 2B: VolhardingI 06. Olympia - Blauw Will Tjoba 2-Olympia 3—3, Vol. 2 - Blauw Wit 2 2—9,1 iten D: Blauw Wit B - Tog; L Adspiranten H: Tjoba C I g 10. Vlissdnigen. 2e klajl ;0 1 - Stormvogels 1 3-4 IA: Swift 1 - Stomvogels 1 unioren 2A: Stormvogels 3 3—2. Middelburg. Juniow o - Tjoba 1 46, Adspira-l stormvogels A - Zuidwesten I Adspiranten B: Tjoba A I iiig A 4—0. Adspiranten C; - Swift B 11. Adspiranteul a B - TOP 1—2. Adspiranteil A - Stormvogels B 110. Ad-1 n F: Volharding B - Zuid-I B 21. Adspiranten H:[ - Luctor 41. Adspirants'l E - Animo D 50. Adspil Togo F - Animo E 0—4.| aten K: Tjoba D - Swift F Pupillen C: Zuidwesters »gels B 12. onze sportmedewerker) iELBURG Na een vit: n durende strijd op het grot-I n is het de twee jaar jonge ereniging „Rode Leeuw" uit uid gelukt om kampioen te in het dorpen toernooi. Ml rd gevierd in café Dorpszichtl lekerke waar alle 52 deelni- iet hun dames waren vera- )e heer Janse, voorzitter van :.V. Koudekerke bracht als ijn felicitaties over waan» eester H. Koevoets de prijs- ïg voor zijn rekening na rerd-ere uitslagen: 2. K.B.V.I erke, 3. Zuidwesters, Zoute/ 1. Oostkapelle, 5. Vuurtoren/ pelle 6. Vuurtoren West»! Toen was het tijd v«# er Janse om het startschot tl /oor de feestavond welke t«| leine uurtjes doorging. Het Memorandum voorbereiden- je" wetgeving maatschappelijk en cultureel welzijn" levert geen bij drage aan de noodzakelijke recon- I structie van het particulier bestel. Integendeel: een aantal verouderde Istructuren in de welzijnszorg zullen door een sterk structurerende wet worden toegedekt. Dat is de reactie van de Nationale Raad voor Maat schappelijk Welzijn op het inmid dels steeds bekender wordende boekje van Marga". Het Memoran- I dmn wil o-a. „raden" instellen op I gemeentelijk, regionaal en provinci- laal niveau voor specifieke functies; [jaden voor jeugd- en jongerenwerk, Kunst en cultuur, maatschappelijke I dienstverlening etc. De Nationale Ijlaad noemt dit een ondoorzichtige k, die de bevolking onvoldoende inties biedt om een vinger in de te krijgen. De raad meent bo- vêndien dat dit radenstelsel nog te- 1 veel gebouwd is op ons huidige I staatsrechtelijke systeem van ge meenten en provincies, dat er over 110 jaar wel eens heel anders uit zou I kunnen zien. Daar komt bij, dat wij i bij een dergelijk ingewikkeld I radenstelsel in ons land over [onvoldoende gekwalificeerde functi onarissen beschikken om de zaak te [bemannen. De Nationale Raad vindt de voorgestelde wettelijke regeling [te beperkt (cultureel-maatsehappe- |lijk) en zou deze willen zien voor |de totale welzijnszorg (oa. de [volksgezondheid). Terzijde wordt opgemerkt dat het Memorandum leen verwarrende taai spreekt, die voor allerlei uitleg vatbaar is. Met nadruk wordt in het 50 pagina's (tellende commentaar de relatie over- Iheid-particulier initiatief aangesne- I den Geconstateerd wordt dat het hvaartepunt steeds meer bij de overheid komt te liggen. „Terwijl ïstanties worden ingebouwd om jnateurisme op welzijnsgebied te [voorkomen, worden geen instanties Uorgesteld, die een tegenwicht zou den kunnen vormen tegen een te [sterke centralisering bij de overheid jp verschillende niveaus". Gewezen ivordt tenslotte op optredende frus traties, omdat bij de verhouding [overheid, samenleving en particulier [bestel de deelnemers niet gelijk waardig zijn. „Overheidsvertegen woordigers zijn daarbij aanwezig in [de vierdubbele rol van de instantie, lie welzijnsfuncties subsidieert, de Instantie die uiteindelijk het totale [beleid bepaalt, de instantie die [eventueel ook uitvoerend optreedt, ide instantie die in samenspraak me- Meadviseert".... Wie doet me wat? „Als je het Memorandum over J Maatschappelijk en Cultureel t Welzijn gaat „vertalen", zit je De arbeidsmarkt van 1450 orkest- musici bij onze 17 gesubsidieerde or kesten komt in het geding. Hoewel de Raad voor de Kunst nog zwoegt op het juiste vertegenwoordigingsprin cipe, komt er toch een commissie, die gaat studeren op een herindeling en herstructurering. Gedachten als sa menvoeging van orkesten in noord, oost en zuid zijn daarbij niet vreemd. Daarbij spelen verder nog problemen als de toenemende concurrentie van de omroeporkesten (die naar buiten treden), het mobiele orkest, meer kansen voor kamermuziekensembles en de salariëring der orkestleden. Na 1945 zijn, mede als gevolg van het idee van cultuurspreiding bij O., K. en W. (prof. v. d. Leeuw), talrijke nieuwe orkesten ontstaan: Het Bra bants Orkest, Het Overijsels Philhar- monisch Orkest, Forum-orkest, Zuid hollands Orkest, Amsterdams Phil- harmonisch Orkest (Kunstmaand-or- kest), Nederlands Kamerorkest, or kesten van de Ned. Opera, het Natio naal Ballet en Hoofdstad Operette. Allen deden een beroep op subsidië rende instanties onder het motto: „Waarom zij wel en wij niet?" Het Rijk betaalt de helft van de subsidies; provincies en gemeenten de andere helft. Samen kost dat 34 miljoen per jaar. De commissie Scholten heeft in middels alle orkesten geheven op het salarisniveau van het Residentie Or kest (niet van het Concertgebouw Or kest), zodat dit weer extra belasting betekent voor gemeente en provincie Voor Brabant komt daar nog bij dat het HBO speelt met 10 musici méér dan het door het Rijk toegestane maximum, zodat de kosten daarvan alleen door provincie en gemeenten gedragen worden. Financieel gaat het allemaal knellen. Bovendien vallen de uit de 19e eeuw stammende symfonie-orkesten een beetje uit de gratie. De 17 orkes ten trekken per jaar zo'n 650.000 mensen; dat is 5 pet. van de 13 mil joen inwoners, bij wie de muzikale belangstelling in het algemeen toch is toegenomen. Die 5 pet. was er op het eind van de vorige eeuw ook al. Bij een herstructurering zullen de klappen wel niet vallen bij de drie grote Randstad-orkesten/"" Het USO zit met Amsterdam en Hilversum (Omroeporkesten) in de buurt, al moeilijker. Er wordt gedacht aan één orkest voor Friesland en Groningen, één orkest voor Oost-Nederland en één basis-orkest voor Zuid-Neder land (Het Brabants Orkest en Lim burgs Symfonie-orkest samenvoe gen). Dit zal niet zo simpel zijn. Afge zien van de vermeende eigenheid van ieder orkest, spreken daarbij mee re gionale pretenties, die diepgeworteld historisch verankerd zitten. En ver der spelen mee de persoonlijke (woon- en werk)omstandigheden van de betrokken musici in provincieste den, doorwerkend op gebied van pri- vé-muzieklessen, vorming van kleine ensembles, begeleiding van koren en het decor en aan muziekscholen, har monie-orkesten etc. Nu de omroeporkesten een agres sievere politiek gaan voeren in de regio's (vroeger speelden de regiona le orkesten voor de omroepen), waar de streekgebonden orkesten streven naar 125 tot 150 podiumbeurten, dreigt er helemaal een chaos te ont staan. Er is dus enige spoed gewenst met de commissie in de kinderschoe nen. die aan dit probleem gaat wer ken Jongere musici willen echter over wegend artistieke vertegenwoordi gers in deze club, omdat ze vinden dat liet allemaal anders moet en meer ruimte voor hedendaagse muzikale ontwikkelingen een eis is. Maar ook de orkestdirecties willen uiteraard hun stem laten horen. De dirigenten willen er tevens de maat in slaan en dan de vakbonden niet te vergeten. Wat bovendien voor de een mineur klinkt, zal voor de ander majeur zijn. Maar momenteel is het organisato risch een dure kakofonie. J vlug op een dwaalspoor. Speciaal t die juridische termen liggen zo vast dat je, als je ze gaat para fraseren, het eigenlijke uitgangs punt al gauw uit het oog ver liest", aldus mr. R. Vos van CRM in „Trefpunt"Lang leve het flexibele democratische wel zijn Misschien zijn gemeen tebesturen ook wel niet meer in staat het ambtenaren-jargon over ons aller welzijn te lezen. Het departement klaagt tenminste dat er zo weinig visie vanuit de gemeenten op het Memorandum gekomen is. Kom gemeentebestu ren (raadsleden), zeg het maar in het Brabants en het Zeeuws tegen Den Haag. Misschien leren ambtenaren dan ook nog eens de kunst van het ..vertalen". Hij is werkelijk een toverkunste naar. Meneer Briesenbach", is er in geslaagd, voor de schouwburg van Keulen 3000 nieuwe abonnees te win nen. Een verbluffend succes, als men bedenkt, dat het aantal theaterabon nees bij de schouwburgen van de Domstad sinds het seizoen 1966/'67 bijna met een derde terugliep. Meneer Briesenbach bestaat notabene hele maal niet. Hij is een schepping van een inventief reclamebureau, dat in opdracht van de directeur van de stedelijke schouwburgen van Keulen de toneelbeue Keulenaars weer op de been moest brengen. In dagblad advertenties, in prospektussen, kakel bonte affiches, op elke aanplakzuil staarde die meneer Briesenbach de inwoners van Keulen aan. Eerst als toneelhater, die alleen van zijn pan toffels en zijn televisie houdt; ten slotte als overtuigd kunstvriend, die zich gelukkig prijst, een toneelabon nement te bezitten: „Briesenbach zit niet meer thuis te mokken, hij gaat naar de Schouwburg". Gelijktijdig fladderden bij de Keu lenaars folders met inlichtingen over meneer Briesenbach en over de Keul se schouwburgen door de brievenbus. Bijgevoegd waren prijsaanbiedingen voor een toneelabonnement. Doel van deze geraffineerde reclamecampagne: de verborgen bereidheid te activeren, want in feite bestaat er geen weer stand tegen toneelbezoek. Het resul taat 3000 nieuwe abonees was zo verrassend, dat men zich nog eens zeer gericht tot twee weerspannige groepen wil wenden: de ouderen en jongeren. Terwijl de bejaarde Keulse inwoners gratis toegansbewijzen voor matineevoorstellingen krijgen, mogen de jongeren in een jeugdclub voort aan mede bepalen, welke stukken zij willen zien. 0 Waldo de Los Rios. WALDO DE LOS RIOS is een muzi kale grapjas. Zijn nieuwe lp „SIN- FONIAS", die in Spanje, aldus de verhalen, zelfs de vuilnisophalers Mendelsohn, Mozart en Brahms laat fluiten, is nu ook in ons land ver krijgbaar (Sinfonias Waldo de Los Rios - Hispa Vox - Negram HHS 11- 200). „Waldo de Los Rios of de meer begaafde Spaans sprekende broer van een James Last", is één van de slagzinnen rond deze compo nist en arrangeur. Hij gaat inder daad als een soort Last tegen Dvo- Een vertaler verdient hier 1 tot cent per woord; in Engeland 5 tot '1 cent; in Duitsland 4 tot 8 cent. Een vertaler die per jaar een lalf miljoen woorden vertaalt (dat s minstens 8 romans van gemiddel- Be omvang) verdient daarmee (bij j<en gemiddeld tarief van 1,8 cent per woord) ƒ9000 bruto per jaar, ■"50 bruto per maand, circa 600 jer maand na aftrek belasting en (01V en circa 550 na aftrek ziek- Rverzekeringspremie. Maar de fceeste vertalers halen die 500.000 [oorden niet eens. Voor 550 per maand kan geen fcoeilijk intellectueel werk worden ■tracht. Wij verzoeken n dan ook pet de grootst mogelijke aandrang pn zodanige subsidie per boek te (erstrekken, dat de Nederlandse Vertalers een aanvullend honorarium hijgen van 3 cent per woord. Cita- l'n uit een open brief van een 70-tal vertalers aan minister Klompé. Mis- (chien is het onderwijs in de (vreemde" talen wat te bevorderen, 'dat het vertalen overbodig wordt. Pet is maar een suggestie. Nederland is cultureel nogal avant- gardistisch, behalve in de lteratuur, was onlangs te lezen in het tijdschrift Vlaanderen; er is hier momenteel sprake van imitatie-literatuur, vol holle rethoriek. Vlaanderen schijnt het beter te doen en, als je sommige Nederlandse uitgevers mag geloven, is het aanbod van moderne jonge Vlaamse auteurs veelbelovender dan die vanuit de Nederlandse toekomst. De Nieuwe Nijgh Boeken trachten daar doorlopend getuigenis van af te leggen. Wanneer we echter twee van de nieuwste aanwinsten (Bob Wil- lems: Lichtgevoelig Monster - 11 en Willy Lauwens: Zing zacht zanger ƒ9,90) geïrriteerd hebben doorgele zen, zijn we allerminst overtuigd ge raakt van een literaire zon in het Vlaamse. Over hol pathos gesproken. Wat te denken van zinnen als: „Het is geen rust (want die bestaat nergens, nooit): veeleer een kantelen van de wilskracht in de lauw trage moeras sen van het bloed" (Willems). „Het ruisen van de zee werd onze tweede hartslag" (Lauwens). Beiden hante ren een nogal Vlaams taalgevoel, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn, vergaapt als we ons indertijd hebben aan Timmermans en Streuvels. BOB WILLEMS (35) maakt in LICHTGEVOELIG MONSTER een „analyse" van het leven van een jon geman op weg naar volwassenheid. Ouders, grootouders, militaire dienst, studie, vrouw etc. moeten het daarbij ontgelden. Hij komt daarbij echter niet verder dan een nogal cliché-ma tig intrappen van open deuren. Zijn „delirium-tremers"-geschrijf is bo vendien nogal onrechtvaardig éénzij dig trapperig, waarhij hij het „labo" van zün bestaan trekt „doorheen de vuurzóne der vernieling, naar de ont-menselijking, en dus weg van het mensbeest en juist daarom het eerst beter leren kennen, het aanvaarden, het leren beschouwen, het subject, het object in se, zo van: niets menselijks is me vreemd". Ondanks de vlotte, barokke pen en de gemakkelijk te le zen gebeurtenissen is het boek inhou delijk voor Nederlandse begrippen iets uit de jaren 50. Over avant-garde gesproken. Ook de 7 verhalen van WILLY LAUWENS in ZING ZACHT ZAN GER laten zich vlot lezen. Ze zijn zeer ongelijk van waarde. Ook hij is zich daarbij aan het losschrijven van een Vlaams verleden. Bedrijft daarbij een soort ironie, die soms vermake lijk, sonw irritant vervelend is. In- Klaus Rifberg houdelijk nogal onbeduidend. „Mijn huwelijk was zoiets als een wettig geregeld, formeel bekrachtigde le vensgemeenschap tussen een witte circusmerrie en een knol". Je denkt: Dan heeft-ie pech gehad, etc. Tussen neus en lippen worden de meeste „in stituten" van ons huidige bestel wel op de hakken genomen. Lauwens doet het overigens wat genuanceerder en speelser, minder met de botte bijl en meer met aardige invallen dan Willems. Liever is ons dan het meer actueel geëngageerde en „geestige" boek van de Deen KLAUS RIFBERG: GONNIE EN CLAES (oorspr. Lonni og Karl waarom deze vertaling? uitg. Contact). Hierin wordt het gedweep met revolutie heerlijk op de hakken genomen. Rifberg, die volgens de flap de belangrijkste Deense auteur heet te zijn, mag dan hiermee geen mees terwerk afleveren, het is een zeer le zenswaardig boek. Geen humor van de bovenste plank maar wel een met vaart geschreven verhaal, waarin de revolutionaire ontevredenheid in een welvaartsstaat ontaardt in een fanta sierijke ironie. Claes is de man, die leeft in de dromen van een welvaarts staat. ervan profiteert en ertegen pro testeert (ironie van het lot), zich er een carrière droomt van beroemd filmregisseur. In de alledaagse grauw heid van flat, „fles", reclame-filmpje maken in biscuitfabriek (met de Noorse „kapitalist" Mox) waar de zielige echtgenote Gonnie met één twee kinderen achteraan huppelt frustreert hij de werkelijkheid met revolutiefantasieën. Aan branden, executies, beschietingen moeten alle autoriteiten (premiers, koninklijke familie, directeuren, etc.) geloven. Er liggen geen revolutie-theorieën aan ten grondslag, maar wel het ge voel van een algemeen onbehagen. De karakteristieken van de personen zijn niet sterk, maar voldoende tekenend om het boek geamuseerd en boeiend te kunnen lezen. rak, Haydn, Mozart e.a. aanstaan, zoals James Last tegen het „Karre tje op de zandweg". Persoonlijk waarderen we meer de creatieve wijze waarop b.v. Ekseption Bach en Beethoven onderhanden nemen dan de gladde vaudevilleachtige tie relantijnen van De Los Rios, ook al is het allemaal knapper gedaan dan James Last. Waldo de Los Rios is Argentijn van geboorte. Zijn móeder was indertijd de belangrijkste ver tolkster van de Argentijnse volks muziek. Na zijn conservatoriumop leiding te Buenos Aires interes seerde hij zich bijzonder voor fol kloristische muziek. Op 25-jarige leeftijd had hij naam als componist, producer en pianist in heel Ameri ka. In '62 vestigde hij zich in Span je en dook onder in het populaire genre. Momenteel schijnt hij de be langrijkste arrangeur te zijn in de Spaans sprekende wereld. Hij com poneerde muziek voor talrijke musi cals. Beweerd wordt dat zijn Sinfo nias vooral de jeugd aanspreekt in de Spaanse gebieden e.a. Billboard's Ritchie Yorke raadde zelfs aan dit album op te nemen in de collectie van Led Zeppelin, Beatles en Procol Harum. Dat zal dan wel. Waldo de Los Rios neemt op deze plaat o.a. onder handen stukken uit de negen de van Beethoven, de Unvollendete van Schubert, Symfonie no. 40 van Mozart, de 5e van Tschaikowsky er de Italiaanse van Mendelsohn. Het is orohestraal allemaal, technisch knar en vindingrijk gedaan, maar je moet houden van deze stijl. We hebber niets tegen deze wijze van muzikaa' opereren, maar voor ons is het noga' kitscherig. Kwestie van smaak. Mis schien denkt u er anders over. eindredactie henk egbers (Van onze correspondent) [bankovervallen en overval- w op geldtransporten zijn momen- r«l vrijwel dagelijks voorpagina- i1 mts. Het schijnbare gemak waar- Re de overvalle.rs er met hun buit pandoor gaan, roept een aantal vra- 11 "1'. Maastrichts officier van justi- L 'm- van Buuren die vorige j met twee Limburgse overval- I n te maken kreeg, kan alleen nog T«t zeggen, dat hij het „diep treu- 1 vindt", en constateren „Als ik »oü !erzelteringsman was, zou ik de t. van premies voor banken nog is nader bekijken en ze vaststel- t. 'laar rato van de door de banken T, n veiligheidsmaatregelen. I Bat het zo niet langer kan, f n 'le ctifers wel duidelijk. P januari van dit jaar werd de overval van 1971 gepleegd. r,r,'y"s gingen er (in Hilversum) lp 59.000 gulden van door. Vrijdag am een overvaller op de Nuts- E.ta.nk in Zaandam genoegen toorn gulden. Hij zorgde daarmee I. ue zeventiende overval in het n lol-11' ^ie Be cijfers van 1966 1967 fun 18 nagaat, komt op een totaal overvallen in twee jaar tijd. I rv aar nu Bie stijging? I. .'Bunoloog dirs. j. van Werimgh, Iriim ,en aan de gemeentelijke let s iflt van Amsterdam, kan ïa„ wil van de wereld niet Wed 1 Val sPreken: „Iedereen in \nd Wee^ uu zo lamgzamer- Li Bat het bankpersoneel de ■en het gold mee te ge- ïinrit wanneer een overval plaats- ■orrló weet Bat er niet hard zal - 7® opgetreden tegen overvallers mirh anBpersoneel. Van die we- laP wordt door velen gebruik gemaakt om ook een slag te slaan". Met name met het laatste deel van die bewering is de Maastrichtse offi cier van justitie mr. Van Buuren het duidelijk oneens. Volgens hem is er geen sprake van een opkomst van voorheen niet crimineel werkzame zelfstandigen, die zich voor een keertje verrijken door het plegen van een gewapende bankoverval. Hij zoekt het eerder in een andere rich ting: de opkomst van een nieuw soort criminelen. Ze zijn tussen de 20 en 30 jaar oud, en worden vooral door de televisie", geconfronteerd met allerlei vormen van geweid. Mr. Van Buuren: „Met een mooi lang woord zou je ze gewelddadige ver- mogenscrimdnelen kunnen noemen, die er geen erecode op na houden. Ik weet zeker, dat die groep, die ik voorzichtig de „goede criminelen" zou willen noemen, een afkeer heb ben van hun jonge vakgenoten, die hun toevlucht zoeken in het gebruik van geweld". Waar het ook aan ligt, de verzeke ringsmaatschappijen zijn bezorgd. Hier en daar worden zelfs al gelui den vernomen als zouden de verze- kerinigsmaatschappijien banken ais klanten moeten afstoten. De heer F.D. Rahusen, firmant van Franco Mendes nv in Amsterdam, gespecia liseerd in de verzekering van geld transporten, liet eerder deze week al weten: „Door het inbouwen van een zeer hoog eigen risico, is er nog een dekking te krijgen, maar waar het in de toekomst met diit soort verze keringen naar toe moet, weten we echt niet". Verregaande beveiligingen van bankinstellingen wordt in sommige kringen als de oplossing gezien, maar goedkoop is dit niet. Verplicht evenmin. Mr. Van Buuren: „Binnen de huidige wetten is het onmogelijk deze beveiliging verplicht te stellen". Wettelijke verplichtingen bestaan wel in Duitsland. Sinds 2 jaar zijn daar alle bankinrichtingen voor zien van pantserglas. Het resultaat: in die twee jaar is het aantal gewa pende bankovervallen met de helft verminderd. Van 22 tot 25 maart worden de Nederlandse baukdirecties in Den Haag in staait gesiteld "te bekijken, wat er zaai aan bevedüiiginigsmaiteri- aal op de markt is. Gedurende die dagen wordt dan de tweede zgn. „safety-fair" in het congresgebouw gehouden. Voor de fabrikanten van deze bevei ligingen ligt een grote markt open. De Nederlandse banken alleen al lopen niet plannen om in ongeveer 2% jaar tijd voor 200 miljoen gul den in beveiligingsmaatregelen te investeren. „Het kan natuuüildjk al tijd beter", aldus inspecteur E.E. Nordholt, chef van de algemene sur veillancedienst van het Groningse politiecorps, voormalig verbindings officier van hetzelfde korps, een man miet grote ervaring op het ge bied van beveiliging en die daarvan een diepgaande studie heeft ge maakt. Hij is ook de man die de ring van het sitil alarmsysteem zoals leiding heeft gegeven aan de uitvoe- Groningen dat nu kent. De grote aandacht die de Groningse politie aan het alarmsysteem heeft gegeven heeft de banken aiarm-minded ge maakt. Momenteel zijn 41 geldin stellingen, als banken en overheids instellingen waar geld wordt be waard, op het systeem aangesloten. Hieronder vallen nagenoeg alle ban ken in de gemeente Groningen. Het stil alarm is onder te vendelen iin een overvalalanm en een kluisbevei- liging. In het eerste geval is er een druk op de knop die het alarmsig naal in de centrale meldkamer op het politiebureau op rood zet, in het tweede geval gebeurt betzelfde via een of twee vernuftige alarmsyste men, die op of rond de kluis zijn aangebracht. In beide bevallen is er sprake van een stil alarm, waarvan men in de bank niets merkt. In het politiebureau daarentegen brengt het rode licht met een tegelijkertijd los barstende alarmbel een explosie van activiteiten teweeg. Mochten de overvallers toch weten te ontkomen, dam treedt het politieaiarm-noord in werking, een voor ons land uniek systeem om op zo snel mogelijke wijze de daders, (van overvallen of andere ernstige misdrijven) te pak ken te krijgen. Als ergens in die drie noordelijke provincies een overval gepleegd is. dan waarschuwt de plaatselijke politie de centrale alarmpost in Groningen. Terwijl de plaatselijke politie op de plaats van het misdrijf aam het werk gaat, ver- Beveiliging is niet verplicht zorgt de centrale meldkamer in Gro ningen de verdere externe alarme ring. Dit houdt in dat rond de plaats van de overval op de kaart een cirkel wordt getrokken met een be paalde straal, waarin van buiten naar binnen de politiecorpsen wor den gealarmeerd. Het van de buiten rand naar het midden van de cirkel toewerken dient om een voorsprong te krijgen op die vluchtenden. Zou men de zaak omdraaien dan zouden ze voor de „tefefoongolf" uit gaan. Sinds het politiealarm noord in oktober 1969 (het eerste jaar op proef) werd ingeschakeld, is men twee keer operationeel geweest Modht het de eerste keer op 15 januari 1970 na die overval op de boeren leenbank in Nieuw Lande (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Elke week komt men gemiddeld drie keer in de krant tegen: kleuter overreden; plot seling overstekend kind door auto flJTTl (ÏPVPfl PT1 In 1969 kwamen er 163 kinderen beneden de acht jaar om in het steeds drukker wordende Neder landse verkeer. 2688 Kinderen van die leeftijd werden gewond. „Waar bij u moet bedenken", aldus me vrouw Van der Does-Enthoven, voorzitster van de Nederlandse Ver eniging van Voetgangers, „dat daar heel vaak gevaarlijke verwondingen bij zijn. Kinderen lopen gauw een hersenschudding op". Het trieste is vaak dat in de meeste gevallen de ouders van het kind de schuld aan het ongeluk zijn. Ouders laten kinderen van die leef tijd vaak te veel risico's lopen. Me vrouw Van der Does: „Ouders heb ben vaak een overwaardering voor de capaciteiten van hun kinderen. Zij zeggen: ons kind is zo intelli gent, handig en luistert zo goed naar wat we gezegd hebben. We kunnen hem rustig alleen het verkeer instu ren. Maar," aldus mevr. Van der Does, „kinderen beneden de zeven, acht jaar zijn er eenvoudigweg nog niet aan toe alleen het verkeer in te gaan. Die kinderen moet je begelei den". Er zijn genoeg ouders die menen dat je kinderen op jonge leeftijd het verkeer in moet sturen, om er aan te wennen. Immers, jong geleerd, oud gedaan. Hiertegen trekt de ver eniging, en meer speciaal het door deze vereniging opgerichte comité geen succes hebben, de tweede keer bij de gewapende overval in Uite- huizerneede werd het systeem de daders noodlottig. In Stadskanaal konden ze worden aangehouden. Na de goede ervaringen met proefalar- meringem, kan inspecteur Nordholt stellen dat het systeem in het noor den goed functioneert. „Optimaal zou de situatie echter zijn als we de beschikking zouden hebben over een regionale mobilofoonverbinding. De 'apparatuur hiervoor is al besteld". „Landelijk gezien", zegt de heer Nordholt, „zal het instellen van re gionale of provinciale mobilofoon netten het grote voordeel bieden, dat dan ook landelijk door bepaalde koppelingsprocedures zeer effectief kan worden opgetreden. ter bevordering van de kleuterbe scherming, fel van leer. Mevrouw Van der Does: „Het staat als een muur zo vast dat grote verkeerswe gen te moeilijk voor kinderen zijn. Kinderen van die leeftijd kun je de verkeersregels niet instrueren. Daar zijn ze te impulsief voor. Weten schappelijke onderzoekingen hebben dat ook uitgewezen. Het gekke is, we luisteren wel naar artsen als die zeggen dat iets slecht voor ons is. Maar als onderzoekingen uitwijzen dat je kleine kinderen niet alleen het verkeer in kunt sturen, dan slaat men daar geen acht op. Onderzoekingen van onder andere de Zweedse kinderpsychologe pro fessor S. Sanndels hebben uitgewe zen dat: Het begrip links-rechts voor de helft van de kinderen tussen de vier en de zeven jaar nog moeilijkheden geeft, ongeveer driekwart van de zevenjarigen en achtjarigen wist er raad mee en ongeveer 90 procent van de ngenjarigen; Kinderen vaak de richting van waar het geluid komt, niet kunnen lokaliseren. Dit vaak tot woede en ontzetting van bijvoorbeeld automo bilisten; Het kind langzamer reage.ert op bewegingen van opzij (afbuigend verkeer) dan volwassenen; 0 Het waarschuwingsbord bij scho len (twee hollende kinderen) door verschillende kinderen uitgelegd blijkt te worden als: hier moeten we hollend oversteken; 0 Bij snelheidsproeven bleek dat kleuters van drie tot vijf jaar op hun step een snelheid halen van plm. vijftien km. per uur. Zeven tot achtjarigen halen vaak rond de twintig km. (een step heeft meestal geen rem). Mevrouw Van der Does: „Onze vereniging heeft een wettelijk verbod gevraagd voor zonder toe zicht steppende (en fietsende) kin deren. Maar dat is er niet van geko men. De ouders moesten zelf beslis sen, vond men"; 0 Het kind door zijn geringe lengte geen overzich, heeft in het verkeer. De Nederlandse Vereniging Be scherming Voetganger probeert op alle mogelijke manieren voorlichting te geven en zodoende de ouders zonodig bewust te maken van hun verantwoordelijkheden in deze. De vereniging houdt enquêtes (bijv. naar de wijze waarop de kleulei. naar school gaan, en naar de ver- keersveiligheidsvoorzieningen rond de scholen. Er blijkt nog een aan zienlijk aantal kleuters alleen naar de kleuterschool te gaan en rond die scholen blijken nog vaak levensge vaarlijke verkeerstoestanden voor te komen). Mevrouw Van der Does: „Het is niet geoorloogd je hond los te laten in het verkeer. Dat beest is een gavaar voor anderen en voor zich zelf. Voor kinderen bestaat dat ver bod niet. Maar kinderen kunnen echt de verantwoordelijkheid alleen het verkeer in te gaan niet aan. Onder de zeven, acht jaar mogen kinderen niet zonder begeleiding in het verkeer".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13