Politiek kiezen voor onze toekomst r\ üet belangri jk Verheugd Mechanisme Geen crisis Financiën Begeleiding Lijsttrekkers Leuzen Samenwerking iciua. —laöt VAN Dfc STEM/6 MAART 1971 oor JACQUES LEVIJ B E komende 8 jaren, 2 nor- Wg male rege- P J ringsperioden zullen drie grote zaken in ,na land via politieke be- iissingen duidelijk gestal- e moeten krijgen. Zo zie It het tenminste. Het feit lat ik economist ben, be- nvloedt vanzelfsprekend aijn visie. Het zijn boven den problemen die mij iersoonlijk gewoon sterk )oeien. Hier zijn ze: i de gecompliceerde kwes tie van de milieu hygiëne; het vaststellen van prio riteiten bij ons streven naar welvaart en wel zijn; de keuze voor een eco nomische orde. Professor Bosman zegt het iclemaal eens te zijn met ■ollega, professor dr. A. 'leertje. Die heeft onlangs resteld dat er geen tegen stelling besta ait tussen wel vaart en welzijn. „Zuivere acht, schoon water en een ezonde bodem zijn waarden jie ook een economist aan breken. Als we, om de mi- euhygiëne te verbeteren, rllectief dus als volk ets willen doen en laten, allen we andere wensen iet allemaal tezelfdertijd annen verwezenlijken. U unt stellen dat de econo- •ien misschien wel wat laat ot de ontdekking zijn geko- oen dat een schoon milieu lok bijdraagt tot onze wei- aart. Akkoord, maar we zijn <r eigenlijk allemaal een 1 'eetjo laat mee." >e groei van het nationale roduktT ,Vind ik helemaal niet zo be. angrijk. Ik kan me voorstel en dat we de komende ja- en bewust gaan kiezen voor ijvoorbeeld wat meer vrije ijd en dat we dan genoegen emen met een wat minider nelle stijging van onze ma- eriële weivaart. Maar ik ge- ruik dan heit woord .kiezen' mdat het en dat vind ik en zaak waarop niet genoeg nadruk kan vallen ei- enlijk ellendig is dat men e consequenties van zulke suzen niet wil aanvaar- en." ij geeft een duidelijk en ak- ueel voorbeeld. „Als men cht vindt dat door de ves ting van hoogovens op de "aasvlakte bij Rotterdam et milieuhygiënisch even - icht daar onherstelbaar ordt aangetast, mag men alk een vestiging afwijzen. Moet men dat in alle eerlijk heid ook doen. Maar dan moet men ook aanvaarden, dat zo'n grote industrie zich elders gaat vestigen. En dan moet men ook beseffen dat daardoor de werkgelegen heid in zo'n gebied kan wor den aangetast. Dat is dus 'n kwestie van kiezen. Je kunt niet alles hebben: volledige werkgelegenheid, zuivere lucht, schoon water én meer vrije tijd." Professor Bosman meent dat één van de problemen in ons land en daar niet alleen uiteraard is dat we er niet toe kunnen komen te kiezen voor ontwikkelingen die we noodzakelijk vinden. Wan dat kiezen vooronderstelt ook de bereidheid wensen en ver langens in de ijskast te zet ten, omdat nu eenmaal niet alles tegelijk verwezenlijkt kan worden. „Ik ben daarom zo verheugd over de plannen, met finan ciële alternatieven, die de vakbonden hun leden hebben voorgelegd. Daarin speelt na melijk dat keuze-element 'n hoofdrol. En het is duidelijk dat ook de politieke partij en die richting uitgaan." Toch zal ook dat bewust kie zen voor prioriteiten in de praktijk tegenvallen, als we niet tevens bereid zijn een marge vast te stellen die veel speelruimte laat. „In onze maatschappij dringt ie dereen steeds naar het maxi male en in het persoonlijke vlak gaat men daar nogal eens overheen. Het is verve lend dat alleen een tekort op onze betalingsbalans of een economische inzinking ons kan intomen, ons ertoe kan brengen onze eisen te mati gen. Je zou in die eisen en in de keuze die je maakt steeds een fikse buffer moe ten inbouwen." Hij verduidelijkt dat door te wijzen op de verzuchting die minister Roolvink onlangs slaakte, toen hij stelde dat er op het gebied van de col lectieve voorzieningen enorm veel gedaan zou kun nen worden, als wij er met zijn allen toe zouden kunnen komen eens één jaar met on ze loon- en winsteisem de pas te markeren. Hét grote vraagstuk dat daarbij echter om de hoek komt kijken is, hoe een me chanisme kan worden ge schapen om zulk een keuze in de praktijk door te zetten. „Je raakt ogenblikkelijk weer in een soort belangen tegenstelling, een soort klas senstrijd. Het vraagstuk van de inkomensverdeling is in ons land voortdurend in dis cussie. Ik meen dat de Soci aal Economische Raad, de Professor dr. H. W. J. Bosman uit Tilburg, deskundige op het gebied van het geld-, krediet- en bankwezen, is een van de toonaangevende economen van ons land. Hij was een van de hoogleraren die destijds de feitelijke, zakelijke gegevens heeft beoordeeld over de sociaal-economische toestand van ons land. Zoals die waren bijeengehaald door de financiële deskundige van de KVP-fractie, drs. H. J. Noteboom. Deze beoordeling heeft een belangrijke rol gespeeld in „de nacht van Schmelzer", bij het besluit van de meerderheid der KVP-fractie om het kabinet- Cais niet langer te steunen. Professor Bosman, onder andere kroonlid van de Sociaal Economische Raad, was bereid voor onze lezers zijn visie te geven op de hoofdlijnen van de sociaal- economische vraagstukken, waarover de politieke partijen de komende acht jaren beslissingen moeten nemen. Professor Bosman is sedert enige maanden tijdelijk president-curator van de Katholieke Hogeschool Tilburg. SER, op dit gebied als on derhandelingsorgaan niet meer goed werkt. Je zou, bijvoorbeeld, bij het aan vaarden van een tijdelijke loon- en winststop een soort vermogensaanwassysteem kunnen inbouwen. Om ook in de inkomensverdeling een stabiliteit te bereiken." Dat brengt hem op de vraag, waarom in ons land, over langere termijn gezien, het prijspeil onstabieler is, dan, bijvoorbeeld, in Duitsland. „We zitten op het ogenblik aan de grens van onze con- currentie-mogelijkheid. Over 6 of 7 jaren gezien zijn de prijzen in ons land sterker gestegen dan in Duitsland." De politieke partijen zouden zich eens kunnen beraden over de mogelijkheid bij wijze van proef voor ten langere periode (een jaar) een geringe stijging van het reële inkomen te aanvaar den, waarbij dan ook de re- ele winsten niet zouden mo gen toenemen. Wat we daar aan overhouden, zouden we in collectieve voorzieningen kunnen steken. En wat dan nog overschiet zou via een vermogensaanwas-regeling verdeeld kunnen worden. „Dat zal wel een enorme en indringende campagne ver eisen om de mensen te leren anders te denken. De vraag is maar, of we daarvoor rijp zijn. Maar neemt u nou 'ns die uitkering ineens van 400 gulden! Voor de meesten een volkomen nutteloze zaak, juist omdat iedereen, bijna iedereen, meedeelde. En wat hadden we collectief niet voor dat enorme totaalbe drag kunnen doen?" Professor Bosman stelt dat denken in termen als „be steedbaar loon" niet reëel is. Denken over de vraag, hoeveel het inkomen kan stijgen is dat wel. „En dan zouden we moeten afspreken wat we collectief gaan doen en wat e.r vóór elk in dividueel te besteden over blijft. Het is immers best mo- geËjk dat we veel gelukki ger zouden zijn met meer onderwijs-mogelijkheden, meer schone lucht en water, meer en beter openbaar ver voer. Vult u maar aan! In dividueel zijn de meesten van ons het daarmee wel eens. Maar we willen er per groep geen enkel offer voor bren gen. Dat moeten de andere groepen dan maar doen, zeg gen we." Hij gaat breeduit achterover zitten. Zegt dan, alsof het hem opeens invalt: „Ik zit hier geen sombere geluiden over onze economie te uiten. Ik geloof helemaal niet in 'n economische crisis. Maar er is altijd wel een kans op een terugslag in de economie en op de werkloosheid. Weet u, als we niet in staat zijn el kaar af te reimmen, dan remt op een gegeven ogen blik het tekort aan liquide middelen ons wel. Als dat gebeurt lopen onze inkomens mogelijkheden terug en her stelt de economie zich weer." De gedachten van „de jonge Drees" over subsidie beper king in de overheidssfeer vindt professor Bosman 'in teressant'. „De jonge Drees vindt dat ons subsidiestelsel een flink stuk bevoogding inhoudt. Hij stelt dat de overheid veel van dat sub sidiegeld gewoon ter vrije besteding moet uitgeven. In principe is dat juist. Vergeet u niet dat prijzensubsidies ook ten goede komen aan mensen die ze helemaal niet nodig hebben. Professor Drees weet waarover hij het heeft. Hij heeft lang genoeg in de financiële overheids- keuken gekeken. Het is mis schien de moeite waard zijn gedachten daarover eens een kans op uitvoering te ge ven." Nauw daarmee verbonden is dat de overheid objectief van jaar tot jaar moet bekijken, of verkregen rechten nog wel redelijk zijn. „Het kan toch best zo zijn dat het niet redelijk is subsidies te hand haven. Men zou. bijvoor beeld, kunnen regelen dat de bedragen in kwestie bij veranderende omstandighe den en nieuw opkomende be hoeften voor andere doelein den kunnen worden toegewe- Sterk pleit hij voor een fi nanciële marge in de begro tingen van 5 of 10 procent, een buffer. We leven zó dy namisch en zó snel dat een overheid die op actuele ge beurtenissen vlot wil reage ren die financiële speelruim te niet meer kan missen. De ellende is dat we met onze begrotingen ook altijd net aan de grens zitten, of er overheen gaan. Maar ook dat edst een mechanisme. Ik sprak daar zo juist over." De grote spelers in zulk een mechanisme zijn: de re gering tegenover het parle ment, alsmede de sociale partners die in dit orkest hun deuntje meeblazen. „Maar als die allemaal tot bindende afspraken komen, begint voor de individuele burger het spel. Hij wil zijn lasten afwentelen. Men kan, bijvoorbeeld in de SER, prachtige afspraken maken, maar als de achterban ak- ties gaat voeren en als bij die achterban het vertrou wen in de eigen voormannen weg is, bereikt men niets meer. De 400 golf is er een voorbeeld van." Het gaat om grote ingewik kelde sociaal-economische vraagstukken, waarbij men de zaak niet in de hand heeft •en daardoor ontbreekt ei genlijk de kans om het an ders te gaan doen. „Dat kan alleen maar als van ons al len, dus niet alleen van een bepaalde groepering, de mentaliteit verandert." Een vraagstuk dat de ko mende jaren levensgroot op de voorgrond gaat komen is het antwoord dat we willen en kunnen gaan geven op de vraag waar precies de grens van de invloed van de werk nemers ligt, meent professor Bosman. „Het is de keuze die wij maken over de eco nomische orde waaronder wij willen leven en werken. In het wetsontwerp op de on- dememingsstruktuur wordt uitgegaan van de pariteits gedachte. Ik vind dat een goede zaak. Maar de vakbe weging speelt duidelijk met de gedachte de invloed van de werknemers in de onder nemingen groter dan vijftig procent te maken. Het voor beeld van Joegoslavië staat haar daarbij voor ogen." Professor Bosman stelt voor op dat hij zich heel goed eco nomische systemen kan in denken die anders zijn dan het onze. „Daarom gaat het mij niet. Het gaat erom, dat men zich goed voor ogen houdt wat de gevolgen kun nen zijn van het overschrij den van de, laat ik maar zeggen, vijftig procents- grens. Waarbij men ook wel moet inzien dat ons econo misch stelsel in West-Europa toch heel wat welvaart heeft gebracht voor velen." Als de factor arbeid in de on dernemingen de factoren ka pitaal en leiding gaat over treffen in de beslissingsmo gelijkheid wordt de hele eco nomische orde anders. „Dan zal het particuliere kapitaal niet meer in voldoende mate beschikbaar komen en zal de staat kapitaal moeten gaan dirigeren. Mijn punt is, dat men, als men dat wil, dat duidelijk moet 6tellen. Men moet daarbij dan ook weten dat zulk een ontwik keling, een heel andere eco nomische orde, ook voor de groeiende Europese monetai re unie niet zonder gevolgen kan blijven. Kijk, het kan best zijn dat er heel goede redenen zijn om ons huidige economische stelsel te vervangen door 'n ander. Dat moeit men dan maar aantonen. Maar het is mijns inziens gevaarlijk steeds maar stukjes van ons huidige stelsel af te knabbe len. Je kunt niet steeds te gen zo'n stelsel blijven aan schoppen en dan maar dood gemoedereerd blijven menen dat dit stelsel zich wel zal handhaven. Men moeit wel alle conse quenties van een ander stel sel voorzien, ook interna.io- naal. Ik voor mij aarzel sterk als ik mij zou moeten uitspreken over de gevolgen van een vergroting van de invloed in de bedrijven van de factor arbeid boven de vijftig procent. Maar daarom gaat het niet. Het gaat er mij om dat dat steeds maar wat afknabbe len van onze economische or de niet zonder risico's is om dat daardoor onduidelijk blijft waarheen we gaan. Dat vind ik onjuist. Ik wil best, als men mij zou overtuigen dat die beter is, een andere economische orde aanvaar den. Maar dan met open ogen. Wat dat betreft vind ik de PSP, bijvoorbeeld, eerlijk. Die stelt dat ze een andere maatschappelijke etruktuur wenst." Komende verkiezingscampagne een affiche-oorlog door JOS VAN DE WIJNSAART D® eerste voorpostgevech ten in de verkiezingsstrijd hin reeds geleverd. Poli- jlc' hebben hun eerste wuit al verschoten en re«ds enkele schoten voor w in de boeg van de mo- gelijk© regeringspartners ïelost. De volgende we- n sal het gerommel, om "iet te spreken van kanon gebulder, heftiger worden °P bet politieke front. „5LkJo'kieseheTm zal u re- „af'S verbale worstelin- fpaen tussen twee of .or,t e bjsttrekkers. Bin- rt. E'ar' een onbeperk- mv j cbeT00rl°g, waarbij brievenbussen kun- "''Paden van de verkie- 7? M en speciale kran- LjL°P 28 april a.s., de ver- EKag of de Dae der la«heid, zal blijken of .„tonnen kostende verkie- .'"gseampagne van de poli- Partijen rendement a!„ TT°Pgeleverd- De keus is 5® U.: er z«n 72 mogelijkhe- ii tPartijon). De verkie- sscampagne staat nu voor De Kvp ia abs eer- gestart met het laten aan- cwren van de lijsttrekker "nga, op wiens affiche jt l _.an vermeld staat: noort er nog meer van." en, dus verrassingen lucht, niet alleen van e Kant van de KVP. Ook aere partijen hebben ver- «fflgen in petto. i alle sluier* van de vel schillende verkiezingscam pagnes hebben wij kunnen oplichten. In het algemeen vindt u hieronder een be knopt beeld van de komen de strijd, waarvan 't verloop kan worden bepaald o.a. door lucifersdoosjes (om het verkiezingsvuur aan te wak keren?) en plakplaatjes. In de komende verkiezings strijd zijn enkele opvallende kenmerken: DS'70 beschikt nog niet over financiën om een campagne te voeren. D'66 is er bijzonder bij gebaat om de „thuisblij vers" (de niet-stemmers) naar de stembus te krij gen: volgens een recent onderzoek zijn de thuis blijvers potentiële D'66 - kiezers. De WD moet een ton le nen om de verkiezings campagne te financieren. De PSP komt in april met een „zeer speciaal" affiche naast de gewone. De kleur paars zal veel vuldig voorkomen in het verkiezingsmateriaal van de ARP. De P.v.d.A. start regiona le verkiezingscampagnes en plaatst advertenties in de damesbladen. Ook bewaren de socialisten voor 28 april een speciaal plannetje om de kiezers „Het Laatste Duwtje" te geven. De CPN heeft 4 ton gere serveerd voor de campag ne, hetzelfde bedrag is ook voor de P.v.d.A.-ver- kiezingscampagne uitge trokken. De KVP heeft een boekje laten schrijven door een tegen de confessionele partijen gekante journa list over lijsttrekker Ve- ringa. De titel van het werkje luidt: „Ontmoe ting met morgen." ook enkele malen gezamen lijk het land in. Op vele af fiches staan de portretten van de lijsttrekkers, zoals Veringa, Den Uyl, Udink. De WD, PSP en PPR weigeren principieel de portretten van hun voormannen op affiches af te drukken. Mevr. Van Someren-Dow- ner, voorzitster van de VVD: „Geertsema hoeft niet te worden verkocht. Hij heeft voldoende praktische en par lementaire ervaring om zon der zijn portret een beroep te doen op de kiezers." De verkiezingscampagnes kosten hopen geld. De ARP heeft 't grootste bedrag op 't verkiezingsbudget staan: 600.000 gulden, gevolgd door de KVP met ongeveer een half miljoen. De meeste gel den voor de verkiezingscam pagnes worden verkregen of uit speciale fondsen of via acties onder ledein en sympa thisanten. D'66 heeft aan ieder lid 5 accept-girokaarten van f 10,- gestuurd om die door te ge ven aan familie en kennis sen tot steun van het verkie zingsfonds. De PSP, CHU en VVD hebben ieder een ton uitgetrokken. De lijsttrekkers van de par tijen zullen de komende tijd vele spreekbeurten vervul len. De voortrekkers van KVP, ARP en CHU trekken Niet alleen de partijbureaus hebben drukke dagen voor de verkiezingen, ook de reclame, en organisatie bureaus die voor de verkie zingscampagnes zijn inge schakeld. Een public-rela- tionsmanager bereidt PvdA- lijsttrekker Den Uy] voor op televisie - optredens. Voor D'66 werkt gratis een des kundige van een organisatie bureau. De PSP heeft een organisatiebureau ingescha keld. Ook CHU-leider t|dink ontvangst adviezen van een p.r.-man. Enkele partijen gaan met een of meerdere leuzen de strijd om de kiezersgunst in. De WD vindt dit „ouder wets". De CPN meldt vanuit het „rode" hoofdkwartier in Amsterdam een volledige „duikbootoorlog" te gaan voeren tegen de regering De Jong via cartoonachtige af fiches. De PSP voert ver schillende korte leuzen op haar verkiezingsbiljetten. De KVP gaat niet met „kreten" of slogans opereren. Deze partij presenteert een pro gram met personen, die dit zullen uitvoeren. Ook stic kers (plakplaatjes) zullen veelvuldig worden gebruikt om de burger op de meest onverwachte plaatsen te con fronteren met het Neder landse partijwezen, zijn wen sen en beloften. Naast de verschillende spreekbeurten van de lijst trekkers houden de P.v.d.A. en de KVP afzonderlijk re gionale bijeenkomsten en werkbezoeken, met als af sluiting soms persconferen ties om via de publiciteits- wereld de kiezers eventueel „verder te bewerken". De CPN houdt in de hoofd stad op 27 maart a.s. een openluchtmeeting, waarop 10.000 mensen worden ver wacht. Ook zullen extra-num mers van het dagblad „De Waarheid" in een oplage van een miljoen over het land worden verspreid. De PSP houdt op 13 maart a.s. in Den Bosch een nationale ap pèldag in verband met de gemeenteraadsverkiezin gen aldaar. De PSP be schouwt deze verkiezingen als een soort proefverkiezing voor die van 28 april. De samenwerking tussen de drie christelijke partijen leidt in de verkiezingsstrijd slechts driemaal tot een ge zamenlijk optreden van de lijsttrekkers, Veringa, Bies heuvel en Udink. PvdA, D'66 en de PPR gaan gezamenlijk de verkiezings strijd in. De PvdA overweegt zelfs voor 28 april een schaduw kabinet samen te stellen uit vertegenwoordigers van D'66, PPR en eigen partij. De opzet van de verkiezings campagne van de democra ten hangt ook af van het congres. In ieder geval wil len ze met een „special" ko men. D'66 heeft maar f 80.000 uit getrokken voor de „slag om de kiezer" Van alle partijen ontvangt u via folders en speciale ver kiezingskranten een stemad vies. Wij kunnen u slechts 'n objectief, maar lastig stem advies geven: leg al het be schikbare verkiezingsmate- riaai naast elkaar, vergelijk de programmapunten en maak dan uw keuze, zonder direct aan uw eigen belang te denken, want er zijn naast u nog 13 miljoen Nederlan ders. voor wie de komende jaren een leefbare toekomst moet worden, opgebouwd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 27