MIRA MAG ER ZIJN Poëzie werd veel te duur betaald OPENBAAR OF BIJZONDER ONDERWIJS? DE NEO-GOTHIEK 50 JAAR NA CUYPERS' DOOD w MAAR WERKERS Hele gemeente gaat logeren e serveersters e hulpen louding lende kok(kin) kunst cultuur rie van duw en Visserij raagd: BEDIENDE TERNEUZEN 1 derwet Van eigen bodem .OOM AN, irdam FOTOLASSERS ERS On-zin /ffX in I vorm J Tilburg GROTERE ROL VERGIFTIGD VRIJDAG 5 MAART 1971 I.V. ROTTERDAMSE VIWEG MAATSCHAPPIJ itels /en-Duiveland) ale werktijden elijk van leeftijd en be- I,— - 500,— per maand ng. ijk bij N.V.R.T.M., Zierikzee. yerricht werkzaamheden in het n herinrichting van landelijke Tilburg kan t.b.v. de teken» aardigen van kaartmateriaal be» foorbereicfing en uitvoering van en alsmede voor het verlinen ;ing aan de inrichting van t«n» en het vervaardigen van het *digde kaartmateriaal. fische School; ate van tekentechnische iding» leeftijd en ervaring tot m. Geen inhouding AOW/AWW. Gunstige spaarregeling. t u richten aan de Hoofd» Cultuurtechnische Dienst,. St. I of vr.) ZIJNCHEF ielinig of schriftelijk: jtiefabriek „Breda" NV. 16, Breda. ers van Terneuzen brengen lef I gemeentesecretarie ter inzage lig' I an Dow Chemical Nederland N.V., zen. de Hinderwet tot het uitbreiden I k met een opslag en verbod- I xyde, op het perceel plaatseliil I -eg, kadastraal bekend gemeente de dagtekening van deze bekend- ieder de gelegenheid schriftelili L en der vergunning in te brengen I dag, 24 maart 1971, des voor- gemeentehuis een openbare zitting j mondeling bezwaren tegen de ïk kunnen worden ingebracht, entesecretarïe, afdeling- algemene Ie ter zake ingekomen schrifturen, i gevestigd dat inwoners van de ran een aangrenzende gemeente ïg wordt gedaan, later slechts tot idien zij In persoon of bij ge- jedoeide zitting zijn verschenen- kunnen wat dit betreft volsteen in schriftelijke bezwaren. enter en wethouders voornoemd, hoff, burgemeester i Pagee, secretaris. ILpE BOEKENWEEK is dit jaar van X tot 10 april. „Protest per prent" heet het boekje dat u dan bij aan kop van f 1,50 in de boekwinkel krijgt. Samensteller D. Couvée van het Rijksmuseum schopt daarmee tegen heilige huisjes. Die gaan ook om bij de openingsavond op 31 in de RAI. Het literaire song festival den bestaat uit getoonzette protestgedichten der laatste 4 eeu- wal. Zelfs Leo Ferre zal daarbij rijn.' Daarna Boekenbal. Op 2 april wordt in het Muiderslót de prijs der literaire kritiek uitgereikt. SPOORBIELSEN zijn leuk materi- jal om creatief mee bezig te zijn. Kunstacademies maakten er een aantal kunstwerken van, die tot 9 laart te zien zijn op de voetgan- irsbrug bij het C.S. van Utrecht. )e N.S. denkt eraan deze grappige ïstmcües bij diverse stations in iét land te plaatsen. (TONEELSCHOLEN zoeken, op ini- iaüef van de Arnhemse toneel- riiool, naar nieuwe samemverkings- ïogelijkheden. Docenten en leerlin gen worden, zoals dat nu betaamt, y de besprekingen betfókkein. 'i. GLOBE heeft voor zijn zuidelijk joneel drie nieuwe spelers aange bakken: Edda Barends, Agaath Jteulenbroek en Jerome Reehuia. In let seizoen '71-"72 zal de Engelse Bramaturg Adrian Brine toetreden lot de artistieke leiding, pSULTATEN van een Globe-enqu- rij de Othello-voorstellingen in Êrabant: leeftijd bezoekers 34 pet. Wtaten: leeftijd bezoekers 34 pet van 16—25 jaar, 19.2 pot. van 26 tot 15 jaar, 24,1 pet. van 36-50 jaar en |2,7 pot. ouder dan 50 jaar. ïnteres- jut, maar of er veel waatrde aan jehecht moet worden? Drie procent Ier bezoekers stuurde het enquête- op. (EKSEPTION geeft met het Bra- ints Orkest de wereldpremière maar) van „Piece for Symfonie Pop-group" van Rik van der tanden himself. Dat gebeurt op 21 Kaant in de St.-Petruskerk van fngbl Het HBO komt dan tevens de première van Gabrieii (So- jata pian e forte voor koperblazers Jut Sacrae Symphoniae) en van Fa- pa (Aite Tanzweisen nach Themen für Blasorchester). Rik v.d. Linden is verder solist in hert, derde pianoconcert van Beethoven en Bk- iption neemt Bach, Beethoven en fatejatoerian nog onderhanden. ^PROMINENTE OPERA-gezel- tappan uit Duitsland zijn te horen het Haagse congresgebouw. De idtische Bühraen uit Keulen, de sutsche Oper am Rhein uit Düssel- 1 en de Staatsoper uit Hamburg respectievelijk Verdi's II fbieri di SevigUa (28 mei) en Mo- i Zauberflöte (25 september). - 12 maart dirigeert Istvan Ker- Het is 50 jaar geleden, dat Petrus J. H. Cuypers stierf (1827 - 3 maart 1921). Ook al sneuvelen de neo gotische kerken in ons land bij de vleet, toch staan er nog talloze bouwwerken van deze architect overeind, die getuigen van wel een zeer opvallende periode in onze va derlandse bouwkunst en niet minder in de geschiedenis van het rooms-katholicisme. Er is de laatste tijd sprake van een zekere herwaar dering voor deze architectonische periode; op zijn minst is deze object van studie. Zo wordt momenteel in de universiteit van Nijmegen het daar aanwezige archief van Cuypers geordend Vanaf 12 maart wordt daarvan een expositie getoond in de universiteitsbibliotheek inrichter daarvan is de Bredase St. Joost-man L. Siebers. De onlangs afgebroken kathedrale kerk van het bisdom Breda was b.v. van Cuypers; nooit voltooid zoals hij deze in zijn stoutste dromen gete kend had. Datzelfde geldt letterlijk voor de Amsterdamse Willebrord buiten de veste. Het Nassau-monu ment in het park Valkenberg te Breda en het voormalig groot semi narie „Bovendonk" te Hoeven zijn nog duidelijke tekens van Cuypers. Zo zijn er nog talrijke te noemen. Waarvan het Centraal Station te Amsterdam en het Rijksmuseum ie dereen bekend zijn. Minder bekend is, dat Cuypers ook de hand gehad heeft in de bouw van de imitatie-St. Pieter (H.H. Agatha en Barbara ba siliek) te Oudenbosch. Hij heeft dat tijdens zijn leven al als een van zijn „zondes" beschouwd, zodat ook alle archiefmateriaal daaromtrent vernie tigd is. Cuypers was een bewonderaar van Violet-le-Duc, die door zijn studie der Middeleeuwse bouwkunst tot de grondstelling kwam, dat de vormge ving dan ook in een getto terecht- men uit de constructie. Cuypers' werk had de grote verdienste, dat het een impuls betekende tot nieu we belangstelling voor het hand werk, het ambachtelijke bouwen, dat in de 19e eeuw nogal verstard was. De baksteen werd in ere her steld en zelfs weer gebruikt voor gewelven. Met het werk van Cuy pers brak de tweede fase van de neo-gotiek in ons land aan, waarbij de tot dan geldende Engelse invloed terugtrad en naast een oriëntering op Franse- en Duitse voorbeelden zich een uitgesproken nationale in slag aftekende. De groeiende eman cipatie-gedachte der rooms-katholie- ken in ons land vond in deze bouw stijl bovendien duidelijke visite kaartjes naar buiten. Behoudens en kele uitzonderingen is deze vormge ving dan ook in een ghetlo terecht gekomen en heeft geen directe in vloed gehad op de algemene ontwik keling van de Nederlandse architec tuur. Cuvpers (en zijn atelier) heeft echter onvoorstelbaar veel gebouwd, gerestaureerd Iwaar we nu niet al tijd even dankbaar voor zijn) en kerkelijke meubels en vaatwerk ge produceerd, zodat hij zijn voetstap pen in ons land duidelijk heeft ach tergelaten. Dit is nog benadrukt door al-chitecten. die in deze rich ting gingen werken, zoals; N. Mole naar. J. Margry, A. Tepe („Utrecht se school'') en O. te Rlele. Eens de Bredase Cuypers kathe draal. Fons Rademakers, doordouwer in de vaderlandse filmindustrie, heeft zijn zesde film afgeleverd: „Mira, of de teleurgang van de Waterhoek". Het see. nario is (weer) van Hugo Claus en gebaseerd op de gelijknamige roman van Stjjn Streuvels, waaraan Mira is toegevoegd. Een BelgischNederlandse co-produktie. Het is een film geworden die zeker de moeite waard is. Mis schien niet Rademakers' beste, maar wel op een niveau, dat in sommige scènes weet te ontroeren. Als geheel brengt de film de toeschouwer vaak niet verder dan plaatjes kijken, zonder sterk bij het gebeuren betrokken te worden. Al moet gezegd, dat die plaatjes van cameraman Eddy van der Enden vaak erg mooi zijn. Willeke van Ammelrooy als Mira in de nieuwste film van Rademakers. Rademakers film behandelt twee facetten, die parallel lopen. Het ver haal van de ontsluiting van de Water hoek via een brug en het verhaal van het meisje Mira. In zijn film heeft hij duidelijk gekozen voor het Waterhoek-deel. Dat is jammer, want de rol van Mira, van de Nederlandse actrice Willeke van Ammelrooy, mag gerust een „ontdekking" heten. Zij zorgt voor de boeiende momenten, maar de wat onevenwichtige verhaal trant motiveert haar karakter te wei nig. Het samengaan van de uiterlijke (Vlaamse) omgeving met de inner lijke ontwikkeling van de personen in Streuvels roman, ligt ook aan de film ten grondslag. Het smeuïge ver haal gaat over opstandige boeren, die hun bestaan bedreigd voelen door de komst van een brug. Familiale tegen stellingen worden daarbij bloedig uit gespeeld in het natuurgetrouwe Vlaamse land aan de Schelde. Inge voerd daarbij is het verhaal van het natuurkind Mira: haar romance, hu welijk en schipbreuk met een brug- ingenieur. Ze verdwijnt tenslotte via de brug uit de Waterhoek. Een wat afstotende, maar sterke opening schildert het natuurlijk ge weld binnen het boerenbestaan. Jam mer dat hij deze wijze van benaderen niet heeft volgehouden in de opbouw naar de climax, die nu wat onver wacht komt. Toch een film om naar te gaan kijken. Het getuigt van een juist gevoi van eigenwaarde bij RICHARD Hi) MILTON, dat hij het vreemd von door de hem, onlangs verleende. T; lensprijs op hetzelfde niveau als D Kooning venheven te zijn. Degene; die zijn werk het vorig jaar i Eindhoven® Van Abbe zagen, kui nen zich de reis naar het Amstei darns Stedelijk besparen om zijn 3 •ua^fT^aq 3) saydixinui ua uatuaud BERLIJN is de stad, die door d( Studium Generale van de Tilburgs Hogeschool te kijk wordt gezet tij dens een expositie „Oost-West Sa men Best" van 8 tot l2 maart Op 11 maart draait daar een film bij, die Berlijn actueel maakt. „LEVEND VERLEDEN" heet de tentoonstelling, die in het Afrika- museum van Berg en Dal tot 30 juni te zien is. Een unieke tentoonstel ling, die ons vertrouwd maakt met het grote cultuurbezit van dit we relddeel. Met het Afrikaanse mu- ziek-Negendorp, park, vijvers, die ren en vogels, iets om eens (met kinderen) heen te rijden. Het Noordbnabants Museum te Den Bosch heeft deze week de deu ren weer opengezet (tot 4 april) om te komen kijken naar schilderijen, goaches en tekeningen van GERRIT BENNER. We gaan er zeker heen. In en rond Eindhoven is een hele „kunsttocht" te maken. In het POC te Eindhoven is de tweede tentoon stelling van „NEDERLANDSE PRO MINENTE eigentijdse beeldende kunst". Uitgangspunten zijn nu de fi guratieven' in de personen van Piet Gilles, Frans de Haas, Maarten Kemper, Hans v. d. Lek. Henriette van Manen, Jos Muris, Ciiano Sie- wert en Renske Mrwks In het Van Abbe-museu<m: „KEUZE uit eigen collectie": een recapitulatie van vra gen als: Waarom aangekocht? Wat wil het museum ermee? Wat ziet het publiek erin? etc. Accent ligt op werken van Picasso, Chagall en Du- champ. In galerie Schoots te Eindho ven is GER LATA STER aanwezig (21 maart.) Expressionisme van be weging en kleur. „Tebwijl de kunst van Appel tot dogma verheven werd, is Lataster zichzelf gebleven, al geeft hij met tegenzin toe, dat ook hij overtuigd marxist nog steeds noodzakelijkerwijze te maken heeft met de consumptiemaatschap pij", wordt erbij aangetekend. In kunstzaal de Hoge Hees te Eersel is de artistieke" vakbekwaamheid op SAUL BELLOW heeft voor zijn pan „Mr. Sammler's Planet" de 2e Amerikaanse National Book fward gekregen (1000 dollar). In categorie Letteren ging de prijs ar Fr, Steegmuller voor zijn bio- afie over Jean Cooteau („Coc- au") voor gesohiedends naar James acgregor Burns, die schreef „Roos- wit, the soldier of freedom". Voor etenschappen naar Raymond Ste ils: „Science in the British colo- jes of Amerioa" en in de categorie vezie waren aan de beurt Frank voor de vertaling van Brechts' tonna van Slachthuizen en Ed- fard Seindersticker voor de verta- van Yasunarj Kwabata's De van de Berg (Alfr. Knopf). [JAN TILLEMANS een schilderen- - Pater uit Weert, die ramen maak- ™or een basiliek in Quebec, ex- ■scert momenteel in Califomië. Hij Me het allemaal aan de academie t Maastricht. oor direct -252697. eindredactie henk egbers Hierbij verklaar ik plechtig, dat ik nooit maar dan ook nooit meer zitting zal nemen in een forum, dat een antwoord moet geven op de vraag of poëzie nog zin heeft, ook al beloven de organisators mij een maandsalaris honorarium. Waarom niet, is gauw verteld. Het Studium Generale van de Katholieke Hoge school te Tilburg organiseerde in samenwerking met de bibliotheek en documentatieschool een forum over de vraag: heeft poëzie „nog" zin? Goed, ik aanvaardde de uitnodi ging, las ondertussen het nog niet door Plomp vertaalde boek „Langu age and Silence" van George Stei- ner, (waarover hij een inleiding zou houiden), maakte een aantal aante keningen die voor de discussie van belang konden zijn. Ik ben tenslotte nog altijd te ethisch ingesteld om 150 gulden voor niks niemendal in het handje te krijgen. Hert rubirekje in de Volkskrant „Minimuze", berichtte dat de vol gende personen er zouden praten over de vraag of poëzie nog zin had: Gerriit Kouwenaar, Hans Vlek, Jules Deelder, Arie van den Berg en Wim Huiskes. Enkele dagen vóór het feest begon, vroeg ik secretaris Lieshout, van wie er nu precies in net forum zaten. Dat bleken: Arie van den Berg, Jules Deelder, Wim Huys- kens, Rudy Kousbroek en Hans Vlek. De dag Stuk voor stuk betraden de „beroemdheden" de kamer van secretaris Lieshout. Alleen Kous broek was ontstemd. Hem was ge zegd dat Gerrit Komrij mee zou doen; dat was de reden waarom hij op het verzoek was ingegaan. Hij interesseerde zich alleen voor de uitspraken van Gerrit Komrij. Die was afwezig. Wel, na deze voor de aanwezigen sympathieke opmerking had Kousbroek het beste de eerste de beste trein terug kunnen nemen. Of niet soms? Forumvoorzitter Al- dert Walrecht stelde voor dat ieder lid van het forum een korte inlei ding zou houiden: daarna kon er een discussie volgen binnen het forum of vanuit de zaal. Daar keken de meeste forumleden wel even van op: ze hadden niks voorbereid. Maar ja, dat moest dan maar Arie van den Berg: hij vond schrijven een fijne bezigheid. Jules Deelder: hij las een gedicht- je voor. Wim Huyskens: hij schaamde zich voor zijn aantekeningen, waaruit hij een greep deed. Rudy Kousbroek: hij las een ge dichtje voor (ter plaatse aan Deel der gevraagd). Han Vlek: hij had zich heden morgen in bad met de vraag bezig gehouden. Moest de zaak worden doorgetrokken of niet? Hij overwoog met schrijven van gedichten op te houden. Binnen het forum kwam geen dis cussie op gang. Men vond de vraag onzinnig. Oké, maar ondanks dat had men toch iets zinnigs kunnen doen. Een enkeling wilde daar wel aan, maar de rest volhardde in leeg geleuter: illustratie van de onzinnige vraag. Dat was leuk voor vijf minu ten. Maar niet voor anderhalf uur. Ongenoegen ontstond in de zaal. Waarom zat Kousbroek in het fo rum, als hij toch niets zei? Hij wist van niets, zei hij. Dat was flauw: in „Het avondrood dei- magiërs" be steedde hij dertig bladzijden aan het verschijnsel poëzie. Later „citeerde" hij er twee zinnetjes uit. Hans Vlek vroeg de zaal wie het erg zou vin den, als er geen poëzie meer werd geschreven. Een groot aantal handen ging de lucht in. Kousbroek: ,Ik geloof er niets van". Dit ongeloof contra een feitje illustreerde zijn denkmethode prachtig: zijn stand punt is bij voorbaat al bewezen, de gehele bewijsvoering wordt daaraan aangepast. Na anderhalf pur en na een kof fiepauze: tweestrijd in de zaal over de vraag of het forum gedichten moest gaan voorlezen of verder moest „discussiëren". Tenslotte een uitsmijter: iemand in de zaal be schuldigde Jules Deelder ervan dat hij niet „echt" was en dat hij maar op een eerlijker manier voor zijn geld moest gaan werken. Dit middagje kostte de Katholieke Hogeschool minstens f 1000. Voor dat geld had ze een goed cabaret kunnen laten komen. WIM HUYSKENS Ko Gieles. het gebied van handboekbinden van de Bergen op Zoomenaar KO GIE LES te zien. Prachtbanden van een man, die internationaal opdrachten krijgt. Bij galerie De Gouden Ploeg te Lage Mierde exposeert FRANS VAN RIEL uit Tilburg met schilde rijen en lino's (optisch dualisme) en ANTON EN MARGRIET SMUL DERS uit Lage Mierde met rustiek gebruifesaardewerk (12 maart). Een galerie, die bovendien fijn ligt om eens heen te rijden. In Hapert dan even binnenlopen bij Bellfires Schouwzaal, waar (tot 4 april) de Eindhoven-aar JOHAN LENNARTS exposeert. Hij wil mensen bewust maken van liun omgeving en deze omgeving leefbaar maken. Land schap en de kleur groen houden hem daarom intens bezig. Zijn werk is de halve wereld al over geweest. We merken het met de dag De gemeentesecretaris van een middelgrote gemeente in Noord-Hol- and belde enkele dagen geleden een van onze redacteuren op. Hij kwam tem hartgrondig bedanken voor zijn rtikel „Stoppen met roken: een ge hecht met jezelf", dat op zaterdag '3 januari in deze krant heeft ge- taan en dat later door het Noord- lollands Dagblad was overgenomen. ~)e gemeentesecretaris: „Dat artikel cwam precies op tijd. Ik was aan iet minderen met roken maar stond op hei punt weer te bezwijken. Uw 'rtikel heeft me gered. Het be schreef precies de ellendige toestand waarin een verslaafde zich bevindt en het gaf het paardemiddel aan de hand om met het roken te stoppen. U mag het best weten: Uw artikel hangt aan de muur: thuis en in mijn werkkamer in het stadhuis. Anderen hebben mijn voorbeeld gevolgd. Zij hebben uw artikel ook boven hun bureau hangen. Vanavond ga ik naar de vergadering van het Rode Kruis hier. Ik ben er voorzitter van. Aan het eind van de vergadering ga ik iedereen vertellen dat ik het roken heb afgezworen. Ik zal ze de rollet jes drop laten zien, die ik voorlopig ter compensatie naar binnen werk. Ik zal ze zeggen, stop er ook mee en zeg tegen iedereen dat je dat van plan bent: dan zul je het wel red den". STOP MET ROKEN gered... Dat was een prettig telefoontje voor de krant. Er komt ook wel eens een onpret tig telefoontje binnen. Soms is ie mand zo verontwaardigd of gegriefd door een bepaald artikel dat hij nauwelijks uit zijn woorden kan ko men. Af en toe belt een lezer om over een artikel of een commentaar zo maar even van gedachten te wisse len. Een paar weken geleden, 's a- vonds óm tien uur, kwam een man per telefoon vertellen dat hij over een commentaar in deze krant hèel andere ideeën had. De redactie werkte op dat moment op de toppen van haar zenuwen om de krant op tijd de deur uit te krijgen maar de man was zo sympathiek én hij had zulke zinnige dingen te vertellen dat er over en weer een plezierige poli tieke boom werd opgezet. Al die telefoontjes, of ze nu pret tig of onprettig zijn, al dan niet gelegen komen, zijn zeer belangrijk voor de krat t. Ze vertellen namelijk iets over het effect van de inhoud van de krant op mens en maat schappij. Daar kun je als samenstel lers van de krant alleen maar blij mee zijn. Deze impulsen vanuit de lezerskring houden de redactie extra wakker, zetten haar opnieuw aan het denken en dragen bij tot de objectieve meningsvorming binnen de redactie. En dat laatste is weer belangrijk voor de lezers zelf. Wat ons betreft is alleen eén ding jammer: we krijgen zo weinig van die directe impulsen uit de lezers kring. Schroom? Dat hoeft wat ons betreft niet. Neem een voorbeeld aan de gemeen tesecretaris, die van het roken af wil. Voor uw informatie: hij heeft intussen nóg een keer gebeld. Om zijn ervaringen uit te wisselen. Hij heeft het verdraaid moeilijk. Maar hij is een doordouwer. Hij komt er wel van af. REDACTIE jn von- Soe- ndje kapt erug 12b. ïaart Vaal uur. f 10.000,- bijverdienen! uw vrije tijd of als t dienste Claridge-cosmetic leveren aan onze wede£K^ pers. Geen auto en vaB,tJ vereist. Benodigd vo°r *Lj pot f 2450.- of depot f 3t^u hoofddepot f 4850.-. VrajWj chure. Claridge. Alb. straat 134, Voorburg. Schieting op de heid®ö 5 maart H 700 2 Z V. van 250: 10 V. van ln. de latten van 400. 1 fr. Begin 19.30 uur. J'® onze onderwijsredacteur) JLBURGWat maakt een ka- «eke christelijke school een metterdaad christelijke •JCOL? Een school is geen evan- lsatie instrument. Zij is een cul- fgestalte. Maar waarin zou dan christelijkheid moeten zitten 1 het onderwijs dat in zo'n bij- "■rte school wordt gegeven? ts het een school die ernaar ee« haar kennis-ideaal in over- «etaming te brengen met de bij- Mensbeschouwing? En dat be- L™1 dan niet dat zulk een school rtiri'n anders leert rekenen en fehp V?n dan op de openbare school hit Het gaat er wél om aan 'Mensbeeld de kennis is ont- die de onderwijskrachten er- ewegen de kinderen te leren enen en schrijven. olnu, hier ligt meteen de inner- idp tegenspraak die het christelijk gj..is dreigt te verscheuren. |k 'h de dagelijkse schoolprak- !<i»S van rich katholiek "rt noemende school, wordt geplaatst in een eng, ratio- - perspectief. „Wij belijden Kna nstelijke school dat een 1 at ieder mensenkind, voor irelia un''eke waarde heeft, maar jjüwajd waarderen en taxeren vat mensenkind uitsluitend op f,a van zijn intellectuele presta- ^hrijft drs. A.B. Lam in de hteük 611 verhelderende studie baar of Bijzonder Onderwijs" °Pgenomen in de cahierserie van het Pedagogisch Instituut van de Katholieke Universiteit van Nij megen. Een werkje dat op indrin gende wijze de visie van mr. J.J.L. van der Brugghen (een van de voor vechters van het „christelijk" onder wijs in de vorige eeuw in ons land) op het schoolvraagstuk ontleedt. Een merkwaardig actuele visie. Lam is het eens met professor Bouman die heeft opgemerkt dat het bijzonder onderwijs in wezen het liberale kennis-ideaal heeft overge nomen. Daaraan heeft de toevoeging van religieus onderricht niet veel kunnen veranderen. De schoolstrijd die zo'n 80 jaar heeft geduurd, is gewonnen door de voorstanders van christelijk, van bijzonder onderwijs. Maar het felle gevecht met zijn vele politieke uitgangspunten en gevol gen heeft de strijders voor het christelijk onderwijs blind gemaakt. Ze hebben, Van der Brugghen is een eenzame uitzondering, de mogelijk heid niet gezien te streven naar „een waarlijk christelijk gefundeerd opvoedingssysteem, waarin de die nende funktie van de mens centraal zou staan". Heel wat bestuurskrachten en leerkrachten van de christelijke school hebben er geen oog (meer) voor dat de bijbel niet de grondslag is van hun school, maar een franje. De oudens zien dat wel, vaak intuï tief. „Vele ouders slagen er eenvoudig niet in emg principieel verschil te ontdekken tussen de openbare school en de bijzondere. De bijzon dere school is voor hen de openbare plus een uur godsdienstig onder richt. En voor dat uur kan men tegenwoordig ook al op de meeste openbare scnolen terechi. Als er des ondanks vele ouders kiezen voor de katholieke, de christelijke school, dan blijken in de praktijk traditio nele of pragmatische of opportunis tische motieven een grotere rol te spelen dan principiële". En dan trekt Lam een glasharde conclusie, „De authenticiteit van het christelijk onderwijs en van de christelijke school (worden) ernstig in twijfel getrokken. De christelijke school zal haar tweespalt, haar in nerlijke tegenspraak van binnenuit moeten overwinnen, of zij zal er aan ten ondier gaan". Het bijzonder onderwijs verkeert in een identiteitscrisis. Het zijn geen scholen die uit de religie bestaan, maar mét de religie. Slechts als zij in staat is het oude kennis-ideaal radikaal Los te laten en vanuit een christelijke visie op mens en wereld te komen tot een nieuwe omschrij ving van het schooldoel - een funda mentele heroriëntatie dus - zal er sprake kunnen zijn van een waar lijk christelijke, een waarlijk ka tholieke school. Dat is het ideaal geweest van Van der Brugghen. Een opvatting die het in zijn tijd niet heeft gehaald. Helaas niet, moet men zeggen. Hij gaf in 1857 de openbare school als basis mee (hij was toen minis ter) eerbiediging van de humane doeleinden als tegenhanger van het rationalisme. Dus in zijn visie zou ook die openbare school geen neu trale school zijn, maar een school stoelend op christelijke tradities. Geen zwart-wilt tegenstelling dus, wilde hij. Zijn tijd was er niet rijp voor. Evenmin als de bijzondere school zijn ideaal heeft verwezenlijkt, heeft de openbare dat gedaan. Ze is al heel spoedig een ontkerstende school geworden, een neutrale school van absolute kleurloosheid. Zij werd daardoor van algemeen-christelijk a- christelijk. Voorvechters van de openbare school in de negentiende eeuw hebben zich daartegen verzet. Vergeefs. Welnu, niet alleen in kringen van het bijzonder onderwijs, maar ook in die van het openbaar onderwijs, bezint men zich nu over de geeste lijke grondslagen van de school. Be lijdende christenen, voorstanders van openbaar onderwijs en overtuig de humanisten, doen dat. Er groeit daar een gemeenschappelijke over tuiging over de geestelijke basis van de openbare school. Kennis, inzicht en vaardigheden dienen te worden bij-gebracht op grondslag van waar den in de Nederlandse traditie, met name erkent door christendom en humanisme. Ook daar de vraag, of men erin slaagt uit die norm één kennis-ideaal af te leiden dat tot werkelijk didactische vernieuwing voiert. De Nederlandse schoolstrijd ging niet in de eerste plaats om opvoe- déngs-idealen, maar om kerkelijk- polifcieke belangen. Ze heeft, als machtsstrijd, onze samenleving ge stempeld en vele onderlinge verhou dingen vergiftigd. Over en weer is men zich in kringen van het onderwijs diep gaand aan het bezinnen op eigen grondslagen. Daarbij is er duidelijk een sterker groeiend besef van ge meenschappelijke verantwoordelijk heid voor wat bijzonder en openbaar onderwijs verbindt dan voor wat ze nog gescheiden houdt en misschien wel gescheiden moet houden. Bij die bezinning, bij die hero riëntatie, kap men veel hebben aan de actuele inzichten van de negen- tiende-eeuwse Nijmeegse jurist en politicus over onderwijs en opvoe ding, mr. Van der Brugghen. JACQUES LEVIJ. (X) Drs. A.B. Lam. „Openbaar of bijzonder onderwijs" (pedagogi sche cahiers, nr 4) Uitg. Malmberg, 136 pag., X 13,50. Mr. J. F. de Groot, burgemeester van Katwoude, heeft uit handen aan de negenjarige Monique Nijhof, dochtertje van de directeur van het Schiphol Frommer Hotel, de officiële uitnodiging ontvangen om op 26 maart met zijn hele gemeente in het nieuwe hotel te komen logeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 21