Dr. Crippen:
orifmoord of
u
vergissing
Jenny Arean
op Woensdag
2
a
1
Filmset Midweek
gretig gebruikt
Chris Hinze zoekt publiek
w
radio
»n. verhoeven
CHEID
Klompés vinger
dieper
in omroeppap
1
1
m
vanavond
Schüttenhelm ziek
Portret van Neeskens
in Studio Sport
T,v.-spots
over stemmen
A VRO-vroli jklieicl
al verdwenen
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
3eHingen
BELGIë (Frans):
FRANKRIJK (Rijssel):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
5 TM 14 MAART
WOENSDAG 3 MAART 1971
al vroeg in de politiek
rd zijn geweestwant ik
ij nog hoe ik mij - het
itrent 1916 zijn geweest -
oze knaap voor een dub-
gang verschafte tot de
Concertzaal, waar de
minister van financiën
woord zou voeren op een
vergadering van de Eco-
ioncl.
te de nieuwe partij, die
oorgevend aan de ons Ne-
aangeboren behoefte om
scheiden, hoogstpersoonlijk
:ht. Omdat de liberalen
ijd het volgens hem niet
n.
onomische Bond rs geen
i beschoren geweest, maar
•gadering hadden ze er nog
te in: het moest zoiets als
volkspartij worden, waar
voor arbeiders plaats zou
laatste te onderstrepen zat I
achter de bestuurstafel op
um naast een stel goed
economische heren ooit
roenerig man die het ar-
lap van het gezicht straal-
hebben ze gehuurd", be
de befaamde „boze tongen"
st daaraan denken, toen ik
flitsen zag van het con-
ook zo'n nieuwe partij, die
ngens van Drees. Het moet,
el ben ingelicht, een socia-
rartij voorstellen, al maak-
TV het vriendenkringetje
en andere indruk.
TOT de justitieel nooit geheel bevredigend opgeloste moord
zaken behoort zeker de affaire dr. Crippen, de man die in
oktober 1910 ter dood werd veroordeeld wegens moord op
zijn vrouw, maar tot aan de galg zijn onschuld bleef volhouden.
Via Nederland I kan de kijker vanavond met dit geval geconfron
teerd worden.
t allemaal goed gaat (doch
naar wat je onder „goed"
wordt de Rustende Jager
m Binnen straks een „sos-
ultureel sentrum". Aldus
et Bergen Binnen's eveneens
.ulturele jeugd.
het in een Noordhollandse
et eens zo befaamde etablis-
„liep" niet meer, stond leeg
toen door genoemde jeugd
ik de afgelopen zomer nog
Bergen Binnen, het eens zo
was en toen daar de eens
orlijke dorpskern in een su-
zterig herrieplein herschapen
ag ik het al aankomen: de
n Rustende Jager, eens door
e kunstenaars gefrequen-
rachtte met lage pannekoe-1
en en een schetterende be-
nog wat bezoekers naar bin-
lokken, maar de definitieve
ng stond ook deze zaak al op
cht geschreven,
n er vaak geweest, de aller
teer in de tijd van vóór de
rige oorlog. Grootvader, met
een dagje uit waren, liet ie
e, waarmee we uit Alkmaar
gekomen, voor de Rustende
itoppen - je trad daar flts l
met verschuldigde eerbied
omdat in hun tijd Beets en
pek en Truitje Bosboom
int er óók koffie of slems
en hadden.
I paste de Rustende Jager
ter met een bioscoopzaal en
tijd een dansorkestje bij mo-\
tijden aan - toch bleef er j
ijd iets hangen van de oude,
artisticiteit van z'n bezoe-
;och goed-burgerlijke sfeer.
Bergense sfeer. I
waarmee het toch eigenlijs I
aan was op hetzelfde ogenbWw
uehtere efficiëntelingen het
oegelijke stoomtrammetje "«1
rar naar Bergen Binnen e«
a aan Zee niet meer rendabel r
n en „Bello" voor de laatste
ing-tinkelend bij het station-
aankwam, dat toen zo siie'l
ijk tegen de grond moest, oml
te maken voor dat srip:~' I
crige herrieplein. Waarbij del
nde Jager toen óók niet meerl
sosjaal kulturele sentrum «a-1
jk weL
Donald Pleasence
Er is al eens eerder een Duitse
film verschenen over deze intrige
rende rechtszaak, maar de Engelse
versie die wordt uitgezonden van
het geval in 1963 gemaakt door Ro
bert Lynn, heeft het voordeel van
eigen sfeer en taal en van een in
drukwekkende vertolking van de
hoofdpersoon in het drama door Do
nald Pleasence, een acteur die de
laatste jaren sterk op de voorgrond
is gekomen.
Lynns film begint met de Londense
rechtszitting op 18 oktober R910,
waarbij het publiek duidelijk blijk
geeft de aangeklaagde dr. Crippen
als een onmenselijke vrouwenmoor
denaar te beschouwen. Tijdens het
getuigenverhoor gaan Crippens ge
dachten terug naar zijn vroeger leven
dat tot een hel gemaakt werd door
zijn vrouw Belle (Coral Browne),
een voormalige zangeres die aan de
drank geraakt is en hem met afkeer
vervult door haar scherpe tong en
ER zullen tussen de NOS en de
regering op een zeer zorgvuldige
wijze afspraken moeten worden ge
maakt als in tv-uitzendingen onder
werpen ter sprake komen zoals des
tijds de loonmaatregel van de rege
ring in het NOS-programma „Ter
Visie". Minister Klompé zegt dit in
een antwoord op een NOS-brief
over de gang van zaken tijdens het
interview dat Ton Planken met pre
mier De Jong had, waarbij de mi
nister-president na afloop van me
ning was dat hij onvoldoende aan
het woord kon komen.
De minister is van mening dat een
hierover door de NOS uitgebracht
rapport niet overeenkomt met het
rapport dat de rijksvoorlichtings
dienst, tenminste waar het gaat om
de afspraken die vooraf zouden zijn
gemaakt. In _de brief aan de NOS
verklaarde minister Klompé dat het
de regering niet ging om een voor
keursbehandeling. Zij constateerde
dat de ministers met correct waren
behandeld en dat er een groot ver-
I schil bestond tussen de wijze waar
op de regering en werkgevers en
I werknemers aan het woord werden
gelaten.
or
■a
hysterisch seksueel gedrag. Als zij
hoort dat Crippen al enige tijd een
verhouding heeft met zijn secre
taresse Ethel Le Neve (Samanthn
Eggar) wordt de toestand onhoud
baar. Bij een van haar woedeaanval
len gebruikt' Crippen een kalme
ringsmidde] dat dodelijk blijkt te
werken. Aan zijn vrienden vertelt
h'ij dat Belle onverwacht naar Ame
rika moest afreizen om een ziek
familielid te bezoeken, maar als hij
zelf kort daarop met zijn vriendin
eveneens op reis gaat, wordt de
politie achterdochtig en arresteert
het tweetal, van wie Ethel als jon
gen vermomd is, aan boord van een
schip dat voor de Canadese kust ligt.
Inmiddels is dan Belles lijk in de
kelder van hun Londense woning
gevonden.
Een en ander levert een boeiende
film op'die door Robert Lynn sober
geregisseerd is en waarbij hij Crip
pen op z'n minst de eer van de
twijfel geeft.
NOS-VOORZITTER E. A. Schütten
helm is in het Bussemse Majfella-
ziekenhuis opgenomen. De NOS deelt
mede, dat hij daar gedurende drie
weken ter observatie zal verblijven.
Zijn functie wordt overgenomen door
vice-voorzitter J. B. Broeksz.
HET NOS-teJevisieprogramma
Studio Sport dat vanavond van 22.15
uur tot 22.40 uur via Nederland 1
wordt uitgezonden bevat o.a, een
portret van de Ajax-voetbaiier Jo-
ham Neeskens.
Voorts karn men kijken naar een
gesprek met -Faas Wilkes, een film
impressie van de Hiswa en een
terugbfik op de carrière van de
wielrenner Rik van Looy. De laatste
opnamen zijn overgenomen van de
BRT, die afgelopen maandag een
portret van de Keizer uitzond.
VANAF 29 maart zullen via de
televisie tienmaal informatieve spots
worden vertoond over het stemmen
bij volmacht, het stemmen in eer
andere gemeente en het uitbrenger
van de stem. Het gaat om teken
films gedeeltelijk in kleur die
in opdracht van het ministerie van
Binnenlandse Zaken zijn gemaakt
door de Scheveningse cineast Nico
Cr-a-ma. De heer Rupert van der
Linden ontwierp de tekeningen en
de tekst. De vertomingsduur van de
spots is oiroa één minuut.
DE feestelijke stemming ontstaan
door de brief van minister Klompé
aan de AVRO, waarin deze omroep
meer radiozendtijd wordt toegezegd
is grotendeels verdwenen
AVRO-voorzitter mr. dr. L. Slote-
maker is duidelijk teleurgesteld
over de vage inhoud van de brief
wat betreft de uitwerking van dit
recht. Dat minister Klompé wel
meer radio - maar niet televisie -
lti(jd toezegt, vindt hij een dua-
houding en onverklaarbaar,
de TROS straks B-omroep
dan zal de AVRO, welke bij
radio en televisie niet krijgt wat
:ns toekomt, bv in de
C-B-A-super omroep en
in cijfers 1:3:5:7,5 dubbel wor
den gedupeerd. „Waarom wist de
minister destijds voor de C-omroep,
die eigenlijk maar een uur televisie
kreeg, wel een minimum zendtijd
van 2,5 uur toe te bennen en deze
uitbreiding thans niet t.e kunnen
vinden voor de grote A-organisa
ties?" zo vraagt hij zich af. „Kenne
lijk waren er toen ook geen finan
ciële en technische redenen, welke
de bewindsvrouwe verhinderde om
ettelijke mini-am-roepjes en de
Evangelische Omroep in de ether
toe te laten. Spreker was verbaast
waarom de extra-A VRO tijd niet
van de eigenlijke super-zendge
machtigde, de NOS kan worden af
genomen. De AVRO zal zich na
analysering vain de brief van de
minister met haar bezwaren schrif
telijk tot hiaar wenden.
DE GASTEN die vanavond het
amusementsgedeelte van het pro
gramma Koos Postema op woens
dag 2 voor hun rekening nemen
zijn Jenny Arean, Blossom Dea
ry en Edernac. Laatstgenoemde
is een Franse goochelaar.
Laatstgenoemde is een Franse goo
chelaar.
Wat Jenny Arean betreft, u kent
haar kwaliteiten. Wij kunnen vol
staan met het noemen van de liedjes
die ze zingt: „Geen interesse", „De
bedstee" en (ja hoor) het liedje waar
ze onlangs in het Louis Davids-pro-
gramma van de VARA-tv zoveel suc
ces mee had: „Als je voor een dub
beltje geboren bent". En wat „De
bedstee" betreft: dat hoorde u ook
al eerder via het geluidskanaa] van
de televisie, namelijk in Jenny Areans
aandeel in het jongste Holland Festi
val, sector cabaret. Het was een lied-
'je dat een prijs heeft gekregen, de
maker is Jaap van de Merwe.
Blossom Deary is een kleine be
roemdheid uit Amerkia. Met haar
vaak iele stemgeluid wist zij een we
reldnaam te vestigen. Hoewel zij vaak
afgezaagde hits op haar repertoire
neemt is de manier waarop zij die
vertolkt toch zo origineel dat er
steeds sprake is van een volkomen
nieuw lied. Vaak zingt zij ook caba
ret-teksten, die door het kind-vrouw
stemmetje een extra navrant geluid
krijgen. Blossom Deary is dooreerlijk
en erg spontaan, zoals bij Koos Poste
ma op woensdag weer zal blijken
Jenny Arean
Blossom Deary
„MIDWEEK", VARA's tv-pro-
gramma voor tieners en twens
(vanavond van vijf over zeven
tot vijl voor acht) ruimt sinds
3 februari jl. per uitzending be
hoorlijk veel tijd in voor de smal
film. Na een afgelopen najaar
gestarte smalfilmunituitleenactie
z(jn al enkele tientallen „Mid
week-kijkers aan het filmen ge
slagen, en de stroom van aan
vragers wordt steeds groter.
Regisseur Peter van Halm: „We
hebben 10 kisten met apparatuur om
uit te lenen, maar je zou minstens
50 units beschikbaar moeten hebben.
Nu we voor het eerst een paar
filmpjes hebben uitgezonden (met
bijna allemaal als onderwerp de mi
lieuverontreiniging), zijn er al een
dikke honderd ideeën ingeleverd.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45 Ruimtelijke vormen (les 1)
11.10 Walter and Connie (les 22)
11.35 Van Wilson tot Nixon (les 5).
12.00 SLUITING
VARA
17.00 PETER OP DE SCOOTER
Programma voor de kinderen.
17.20 MARLOE, DE RODE KANGOE
ROE (kleur)
17.35 SLUITING
I8°45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 Première (kleur)
Rubriek over filmkijken en filmrna-
ken
CVK-IKOR-KRO-RKK
19.30 Kenmerk
Informatierubriek over kerk en sa
menleving
20.00 JOURNAAL (kleur)
22.21 POLITIEKE UITZENDING D'66
20.31 STICHTING SECUTERA
Filmpje over het Leger des Heils.
20.36 UITSLAG NATIONALE FI
NALE EUROVISIE SONGFESTI
VAL
20.40 DR. CRIPPEN
Speelfilm over de affaire Dr. Crip
pen; de man die in 1910 ter dood
werd veroordeeld wegens moord op
zijn vrouw, maar tot aan de galg
zijn onschuld bleef volhouden.
22.15 STUDIO SPORT
22.40 EIGENTIJDS
Een satire op de volkstelling.
23.10 JOURNAAL (kleur)
23.15 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
VARA
19.05 MIDWEEK
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.21 KOOS POSTEMA OP
WOENSDAG (kleur)
Onder de gasten uit de actualiteit en
het amusement bevindt zich o.a.
Jenny Arean.
21.45 ACHTER HET NIEUWS
HIRO
22.05 HIRO-MAGAZINE
22.25 JOURNAAL (kleur)
TELEAC
22.30 TELEVISIE BIJ HET ONDER
WIJS (les 3 herh.)
23.00 SLUITING.
17.30 JEVANJONG
19.10 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.23 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.33 FRANSE TAALWENKEN EN
CULTUREEL NIEUWS
19.39 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
19.45 JOURNAAL
20.10 THE THIRD WAVE (kleur)
5)<®DQ0[yj©(M
groter. Een proces dat ba' I
te keren lijkt, tenzij de pok'S I
vijsheid kunnen opbrengen I
■mentaire werkwijze aan de I
lan te passen. ,1
t is. los van de karrevrac»!
lische gegevens, de concl'us I
kan worden getrokken uit
e van de werkgroep over.L.l
:t van de historie van het ul« 1
rifugeproject, de invloed van 1 I
baar bestuur op de technolog I
ontdekker van het nieuwe .'■'l
ngsprocedé, prof. dr. J. K®1 I
er is eveneens in dit hele
eenzame figuur geworden.
3 besluiten, zoals de sainemv® I
tussen de drie landen, do
;ing van twee fabrieken in I
(trommel- en scheidingnl
de veiligheidsmaatregel I
buiten hem om genomen- To I
hij de stoot tot de wetensclwFj
ke ontwikkeling, die in 1!L|
■braak bracht en het moge'IJ
kte de gasdiffusie te vervang 1
een ander veel goedkopy
ijkingsprocedé". De commer
ie politiek hielden de geleerd L
en de behartiging van hun I
en. Evenals het parlement n°",l
jks invloed heeft gehad op
telingen, die voor de gemf^"
,p uiterst belangrijk zullen
VORIGE WEEK ontving Chris
Hinze uit de handen van Willem
0'Vuyst een Edison. Voor een
jazzmusicus is een dergelijke on
derscheiding in de regel iets min
der eenvoudig te verkrijgen dan
toor andere artiesten uit het
„iichte genre". De jury die de
Edisons toekent kijkt namelijk
Met alleen naar de kwaliteit van
de plaat (Vivet Vivaldi), maar
eok naar de kwantiteit, naar de
verkoop dus. En omdat jazz niet
een bij uitstek commerciële soort
muziek is, is het voor de jazzmu-
s,eus altijd iets moeilijker om in
de prijzen te vallen.
Betekent dat dat Chris Hinze een
commerciële kunstenaar is gewor
den? Enkele maanden geleden toen
Mj even uit Amerika, waar hij stu
deert, overwipte voor diverse t.v.-
opnamen verklaarde hij tegenover
eis dat hij zich meer in de muziek
verdiepte dan in de smaak van het
Publiek. Nu zegt hij: „Ik maak mu
ziek voor de mensen. Niet voor me-
zel*- Vroeger wel, toen kon 't me
weinig schelen wie er naar mijn
muziek luisterde. Als ik maar mu-
*lek kon maken. Nu weet ik gewoon
dat je ook met muziek een vorm
jan communicatie moet zien te vin-
,1 met een publiek. En hoe breder
da' publiek is des te beter".
...Ha „Telemaran my day" en „Vivat
ivaldi" zeiden de jongens van CBS
I m§un me „Maak nog een paar van
dm Platen en binnen een paar jaar
ui je een gevierd mens. Maar ik
leb nu „Stoned Flute" gemaakt, een
y^z-plaat die opeens ook geweldig
«™t lopen. Ik ben jazz-musicus,
aar ik wil me zelfs daarop niet
.oigoed vastleggen. Je moet jazz
-!?, e mensen brengen net als elke
«idere vorm van kunst en amuse
ent. Je hoeft njet te zeggen; dit is
min muziek en luisteren jullie
Dukr' iJe ma® 1365,1 zoelcen naair 1161
tra u 011 dait op 'e manier
nu vinden. Mijn volgende
I 2ioU wor<Jt weer anders, alleen mu-
Jv va>i Burt Bancharach. Gewoon-
mtkere muziek om naar te luisteren
anrt ie gedwongen wordt daar
ddere dingen voor te laten. Maar in
Nedeland is dat vaak geweldig
moeilijk. Zodra ik geen Vivaldi
meer speel zeggen een heleboel
mensen: Jammer, je was net zo
aardig op weg. De andere categorie
die „Stoned Fkute" kent, vindt
straks m'n nieuwe plaat misschien
een klap in hun jazz-gezicht. Je
moet hier zo gauw in een hokje
passen. Maar iik geloof dat ik op
mijn manier een publiek aan het
opbouwen ben".
Sluikharige Hinze vertelt dat hij
een opdracht heeft gekregen voor
het komende Holland festival. Sa
men met componist en dirigent Da
vid Poroeleyn mag hij negentig mi
nuten muziek schrijven voor een
ensemble van 44 man. Ieder dus 45
minuten door henzelf geschreven, ge
arrangeerd en ook te dirigeren. „Da
vid Porceleyn is een .jonge heden
daagse componist. Eind vorig jaar
heeft hij een compositieprijs gekre
gen. En 't is een erg goed fluitist".
Hinze neemt de telefoon en belt zijn
aanstaande mede-componist op of
dit nieuwtje eigenlijk ai verteld
mag worden. Dat mag, mits vermeld
wordt dat het ensemble dat hun
muziek gaat spelen nog in oprich
ting is. Het gajat Mobile Ensemble
Nederland heten en bestaat uit klas
sieke musici aangevuld met het
kwartet vam Chris Hinze. Plaats van
dat concert wordt het Haagse Cir
cusgebouw. Naam van het stuk
Life Music 1971.
„Dat kwartet van mij is ook iets
unieks. Binnenkort kom ik met een
andere bezetting. Weer Amerikaanse
musici. Ik moest mensen hebben die
zich vast wilden leggen op het soort
muziek dat ik in mijn hoofd had.
Die dus ook een risico durfden te
lopen. Ik heb zie nu en het gaat
wonder boven wonder goed. Ik ben
nu al plannen aan het maken voor
een wereldreis met mijn „Chris
Hinze Combination" voor februari
1972. Het is voor mij ongelooflijk
dat het allemaal kan.
Voorlopig moet Chris Hinze, die
speciaal voor die Edison-uitreiking
is overgekomen op uitnodiging, weer
terug naar Amerika waar hoj via
een beurs van CRM aan het Berkely
Music College studeert voor arran
gementen en componeren. Hij woont
dan in Boston, de eerstkomende
maanden zonder zijn vrouw Ane-
marie die in verwachting is en haar
kind in Nederland wil krijgen. „Een
verschrikkelijk land in sommige op
zichten", zegt hij „In een jaar
tijd heb ik daar één vriendin opge
daan, terwijl ik in de veertien da
gen die ik hier ben al weer een
paar nieuwe kennissen heb. Je voelt
je er vaak ontzettend eenzaam.
Chris studeert, thuis of op die school
en als we weggaan gaan we naar
een jazz workshop of naar een bio
scoop, een restaurant of een kroegje
waar je voor weinig geld iets kunt
gebruiken is er niet".
Amerika is dus beslist niet het
beloofde land voor de Hinzes, al
bestaan er vengevorderde plannen
om zijn platen ook in Amerika uit
te brengen. Toch wel aardig als je
bedenkt dait je Chris Hinze zo'n zes
jaar geleden nog in Haagse nacht
clubs Icon aantreffen, waar hij tot
een uiur 's nachts aan de piano zijn
eonservatoriiurnhuiswerk deed en
contrapunt studeerde, om als het
nachtvolk binnenkwam in samba's
en evergreens udlt te barsten.
Sommige inzenders hebben de appa
ratuur al op vijf zinnen thuisbe
zorgd gekregen, anderen hadden er
vijf hele blocnotevellen voor nodig.
Onze uiitgangsvraaig is: Wat hebben
ze te zeggen? Hoe ze een en ander
realiseren komt dan op de tweede
plaats".
Volgens hem en producer Wampl
Posno zal de actie via de tv nogi
aanzienlijk uitgebreid worden.'
Waarschijnlijk in de vorm van een
apart programma.
Allereerst willen ze de j eugd, die
al een filmpje gemaakt heeft, over
niet al te lange tijd naar de studio
uitnodigen voor een gesprek. O.a.
over de problemen, die de jeugdige
filmmakers tegen gekomen moeten
zijn, maar waarover niets bekend is.
Wamt het gekke is, dat niemand nog
om hulp heeft gevraagd.
Blijkbaar hebben de jonge smal-
filmers genoeg aan een op stencil
gezette begeleiding, speciaal voor dit
doel geschreven door Maarten van
Rooyen medewerker aan het Insti
tuut Film en Jeugd te Amsterdam
en filmcriticus van De Stem.
Wamp Posno krijgt de jonge fil
mers de laatste tijd regelmatig aan
de telefoon. Ze krijgt vooral aanwij
zingen over de wijze, waarop de
films geprojecteerd moeten worden,
met name in relatie tot de bijgele
verde geluidsband. Iedereen doet er
een geluidsband bij, hoewel er geen
geluidsapparatuur behoort tot de
uitleenset (om financiële redenen
heeft men bij de opzet van de actie
daarvan afgezien). „Dit geeft veel
extra werk, omdat amateurs vaak
met 4-sporen recorders werken en
wij met alleen middenspoor", aldus
Wamp Posno.
Kernpunt van de actie blijft, dat
filmen met moeilijk is. Peter van
Halm: „Je moet film ails een tran
sportmiddel zien voor wat men te
zeggen heeft. Wij kijken of 't over
komt.... Zo krijg j.e inspraak hè, in
een bepaald programma".
Vanavond wordt het wez-kstuk ge
toond van Mare de Groot (13), Eric
Held (15) en Lex Gorter (14) die
een „Woep-feest" filmden op hun
school. Opvallend is dat steeds door
meerdere mensen tegelijk gerea
geerd wordt. Een nadeel van het
gebruik van 8 mm kleurcamera's
door de jongeren is dat de films
„overgeschreven" moeten worden op
16 mm zwart-witfilms voor de tele
visie. Dit geeft altijd een beetje
kwaliteitsverlies.
In Midweek vanavond behalve
aandacht voor jonge cineasten mu
ziek van After Tea en het Golden
Record Team uit Veip.
A
eindredactie
hans maas
20.35 NIETS AAN TE GEVEN?
Engels t.v.-spel van Jacques Gilles.
21.00 TEN HUIZE VAN
21.50 ANDER FOLDES (piano)
22.30 NIEUWS
15.15, 15.45 en 16.15 SCHOOLTELE
VISIE
16.40 NIEUWS
16.45 FEU VERT
Gevarieerd programma voor de jeugd
18.20 BIBLIOTHèQUE
18.55 PLUM PLUM
Voor de kleuters
19.00 SEULE A PARIS
Feuilleton
19.30 OMNIUM
Sportmagazine
19.45 JOURNAAL
20.10 LES AIRS DU CINéMA PAR-
LANT
Variété-programma
21.15 PODIUM
De situatie van het jonge meisje of
de jonge vrouw in 1971.
22.15 LE MYSTèRE DES TEM-
PLIERS
22.45 JOURNAAL.
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 UNE AUTRE VIE
Feuilleton
20.30 TEMPO
21.20 LES CENT LIVRES DES
HOMMES
Le Noeud de vipères. Van Francois
Mauriac.
22.10 LA ROSE DES VENTS
Muzikale uitzending
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht.
20.15 IN HET BRANDPUNT
(kleur)
AktuaUteitenrubriek.
21.00 NIEUWE VERKEERSREGELS
(kleur)
Kijkers kunnen kennisnemen van de
nieuwe verkeersregels die 1 maart
ziim ingegaan.
21.05 TELEVISIERECHTBANK
Geïmproviseerde rechtszitting voor
de meervoudige kamer.
22.35 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: commentaar en weer
bericht.
22.55 SLUITING.
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, aktualiteiten en weerbe
richt
20.15 ZDF MAGAZIN (kleur)
Informatie en meningen over actua
liteiten Aansluitend kort nieuws.
21.00 JULIETTA (kleur)
Lyrisch zangspel naar een tekst van
Georges Neveux.
22.40 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht en com
mentaar.
22.55 SLUITING.
Woensdag 3 maart
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00-13.05 Raden maar14.00
Huisbezoek: pastoraal gespr. NCRV:
14.20 (S) Mod. orkestwerken (gr.)
15.00 In 't zilver: progr. voor oudere
luisteraars 16.00 Nws. 16.03 Voor de
kleuters 16.15 Radiostrip voor de
kinderen 16.30 (S) Jeugdland gevar.
jeugdprogr. 17.30 NCRV en Bloc: act.
progr. met muzikale illustratie (O-
verheidsvoorliohting: 17.50-18.00 Sa
menwerking met ontwikkelingslan
den; 18.30-18,41 Nws.) NOS: 19.00
Openbaar Kunstbezit 19.10 Progr.
van de Orde van Vrijmetselaren
NOS: 19.20 Arbeiders tussen wel
vaart en onvrede (II), discussie
19.50 Progr. voor blinden en slecht
zienden 20.00 (S) Woensdagavond -
muziekmagazine: nwis., reportages,
interviews en commentaren over
muz., alsmede klas. en mod. muz.
22.30 Nws. 22.38 (S) Cosa Nostra -
ook Uw zaak 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M EN FM
VARA: 12.00 (S) Licht ensemble
met zangsolisten 12.25 (S) Brass
band Magazine 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Speelruimte, gevar. progr. met
om ca. 13.45 Gesproken portret; ca.
14.00 Operette wereld; ca. 14.35 Kin
derkoor; ca. 14.50 We vinden nog
wel wathoorspel; ca. 15.40 Een
grote naam van nu: profiel in de
muz.; 16.00 Nws.; 16.03 In mijn tijd,
gesprek; ca. 16.30 In de Toonzaal:
muz.progr. voor de jeugd NOS: 17.02
Onder de groene linde: oude liedjes
17.20 Unesco-Magazine VARA: 17.40
Nederlanders maken muziek: Neder
lands Hervormd kerkkoor uit Wor-
merveer met zangsoliste: klas. muz.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Act.
18.20 Uitz. van de Katholieke Volks
Partij 18.30 (S) Klink Klaar, zonder
nonsens 19.30 Nws. 19.35 (S) Tango
rumba-orkest met zangsolisiten 20.05
(S) Melodieën Expres: licht orkest,
vocale ensembles en soliste 20.25 (S)
Metropole orkest met zangsoliste
20.55 Vragenvuur: een bekende Ne
derlander beantwoord vragen van
jonge mensen 21.10 Sex: een maan
delijks magazine 21.40 (S) Stereo-
Pop 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43
Act. 22.55 (S) Serenade: mod. ka-
mermuz. en -liederen 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM' III 240 M EN FM
AVRO: 12.00 ws. 12.03 Zet 'm
op: vrolijk platenprogr. (13.00 Nws.
13.03-13.06 Radiojourn.) 14.00 Nws.
14.03 Gimmick 15.00 Nws. 15.03 Mu
ziek Boetiek 16.00 Nws. 16.03-18.00
Cees van Zijtveld met licht platen
progr. (17.00 Nws.; 17.02-17.05 Radi
ojourn.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws., meded. en SOS-ber.
12.08 Lichte muz. 12.15 Woensdag-
boek 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws. en schouwburgprogr.'s 13.20
Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra
dio 14.30 Voor de jeugd 14.50 Koor-
muz. (15.00 Nws.) 15.15 Voor de
kinderen 16.00 Nws. 16.03 Lichte
muz. 17.00 Nws. en meded. 17.15
Muziekprogr. 17.55 Weegschaal 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.15
Lekenmoraal en -filosofie 18.45
Taalwenken 19.00 Nws. en act. 19.40
Franse taalwenken 19.42 Lichte
muz. 20.00 Promenadeconcert 22.00
Nws. en De Zeven Kunsten 22.10
Stemmige muz. 23.00 Nws. 23.05
Muz.progr. 23.40-23.45 Nws.
Donderdag 4 maart
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Badinerie: klas.- en
mod. muz. (gr.) (7.30 Nws., 7.32-
7.40 Act.; 8.00-8.10 Nws.) 8.25 Over
weging 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw (9.00-9.10 Gymn, voor de
huisvrouw) NOS: 10.00 Wat heeft
dat kind? pedagog. rubr. 10.20 (S)
Muziek uit de Barok (opn.) KRO:
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken
11.54 Ber. Vastenactie 11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje
(gr.) 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20
(S) Dag met een plaatje (verv.)
(8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor
genwijding 9.00 (S) Radiokameror
kest en solist: klass. muz. 9.35 Water
standen 9.40 Schoolradio 10.00 Voor
de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verz.platenprogr. (11.00
Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw (Om 11.55 Beursber.).
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing,
zing: lichte vocale muziek (10.00
Nws.) 11.00 Nws. EO: 11.03 De Mu
zikale Fruitmand: verz.platenprogr.
van en voor de zieken.
(ADVERTENTIE)
1BE INTERNATIONALE WATERSPORT- EN KAMPEERTENT00NSTELUKG
dagelijks 10-17 en 19-22 uur
zondags 10-17 uur toegang f4,-
AMSTERDAM 1*31
speciale trein - toegang - biljetten met 3xreductit
verkrijgbaar op 140 ns-stations.