Het zielige soldaatje dat niet naar carnaval mocht KONING Hoe de technologie het parlement buiten spel zet Dr. C orifmo vergis Chris Een puzzel - een pop en sieraden om zelf te maken BOEKEN BOEKEN BOEKEN BOEKEN BO De ijskoningin (O PENVRIEND KABOUTER SLORDENVOS DE TOVENAAR KRAKEKEEL stem De dood van opa koffieboon Pop AFSCHEID Symptoom Klompés vingei dieper in omroeppap WOENSDAG 3 MAART 197] In de kazerne zijn deze avond niet erg veel soldaten aanwezig. Weet je hoe dat komt? Nee? Het is eigenlijk erg eenvoudig. Jullie weten toch allemaal dat het car naval is, dus dat verklaart alles. Maar nu ga ik eerst vertellen wat er in die kazerne gebeurde. Bijna iedereen was die avond vrij vanwege carnaval, er waren maar enkele soldaten meer in de kazerne. Het waren alleen degenen die niiet gemist konden worden. Maar nu zit er een soldaatje in die kazerne die zelf ook graag carnaval zou vieren. Hij had al een kaartje gekocht voor het carnavalsbal en zou ook gegaan zijn als niet juist de avond tevoren iets veranderd was. De sergeant was hem komen zeggen dat er een soldaat ziek geworden mm was en dat hij nu verplicht was om in de kazerne te blijven en niet naar het carnaval te gaan. Dait is de reden waarom dat soldaatje hierin de kazerne zit. Hij zit er zo zielig bij, dat een soldaat die net voorbij komt naast hem gaat zitten en vraagt wat hem scheelt. Hij vertelt hem zijn voorgeschiede nis en als hij het verteld heeft krijgt de andere soldaat medelijden met hem. Hij gaat na zitten denken om het soldaatje vrolijker te maken. Opeens weet hij het en zegt: „Ik heb een plain". „Wat dan", vraagt hij nieuwsgierig. Moet je horen, mijn vriend staat vanavond op wacht in het wacht huisje achter de kazerne, er koimt haast niemand. Als ik nou aan mijn vriend vraag of jij er stiekem langs mag zonder dat hij er iets van zegt dan kun je vanavond toch naar het carnaval. ,,Ja, dat is een goed idee", zegt het soldaatje opgewekt. Ga nu vlug je kaartje pakken en verkleed je, dan zal ik ondertussen aan mijn vriend vragen of hij mee doet. Het soldaatje was zo klaar en ging alvast naar het wachthuisje waar de twee anderen stonden te praten. Eerst wilde de soldaat niet mee doen maar toen hij het zielige sol daatje zag, zei hij vlug: „Ga maar vlug door, maar mondje dicht hoor". Het soldaatje was dolgelukkig en rende vlug naar de plaats waar het carnavalsbal gehouden zou worden. Zo had het soldaatje toch nog carna- valspret. An jo Bruyns, 12 jaar, Et ten-Leur. iiihiiiiimiiiiihIIIIIHIIIIIHIIIIHIII minima ■iiiiiHiiiiuiiiiniiiiiniiiiuiiiiuiiiiniiin Kabouter Stardanvos is een kabouter diie altijd rommel maakte En die een keer zijn broekje haakte Dat was mdet zo leuk. Hij had aan zijin rug mierenjeuk. Op een dag kwam er eein kerel Dat was de vogel de reuzemerel. Hij vroeg wat er aan de hand was. Ook dat nog, hij zat in een grote plas. Toch kwam alles nog goed Alleen aan zijn been zat nog wat bloed. Ergens stond een reuzeanemoon. Gelukkig, het was maar een droom. ■III! iiiim nun («■«■in Ineke Bervoets, Prinsenbeek, 9 jaar ■■■■■■'■■BB Ik zou graag corresponderen met een jongen of meisje van 13 of 14 jaar. M'n hobby's zijn zwemmen en gym nastiek. Als iemand met me zou willen cor responderen stuur er dan meteen een pasfoto mee. Jc krijgt er allicht één terug Mijn adres is: Annemieke v. Vugt Bredaseweg 33, Rijsbergen. ivi:: mmIB» De tovenaar Krakekeel, Die woonde op een groot kasteel. Op een dag, zag hij de zingende prinses, Keukenres. De tovenaar dacht: ik stop haar in een kooi, Dan verander ik haar in een kar.ariepiet. Want zij zingt zo mooi, En er is toch niemand die het ziet. Maar hy had het echt mis, Want buiten Stond prins This Met hele dikke kuiten. Die prins This, Dacht: ik weet wie het is. Het is de zingende prinses, Keukenres. En ondertussen in het kasteel, Van tovenaar Krakekeel. Je zit nu wel in een kooi Maar zingen doe je niet zo mooi. De prinses, Keukenres. Die deed dat niet, En toen werd ze geen kanariepiet Nee, een vieze, vette kikker, Zo rond als een knikker. Maar eindelijk kwam prins This, Die van allen de sterkste is. Hij bevrijdde de prinses, Keukenres. Er. allebei, leefden ze nog lang en gelukkig in een huizen-ei!!. Yvet den Bieman, 10 jaar. Oosterhout (N.-Br.) ■IIIBII Er was eens een grote koffiebo nenstruik met leuke kleine koffie boontjes eraan. Maar onder aan die struik begint het verhaal. Daar hing een verrimpelde opa koffieboon. Steeds als ze de boom kaal kwamen plukken, lieten ze opa hangen. Na tuurlijk tot groot verdriet van opa. Tot op een dag het noodlot kwam. Er kwam een verschrikkelijke re genbui en opa spoelde van de struik af. Wat moest hij gaan doen? Zijn vrouwen dochters en kleinkinderen waren al lang met de plukker mee. Gelukkig had hij zijn wollen muts nog. Hij wilde graag naar Neder land. Maar hoe moest hij claar ko- Vlakbij was een station. Hij zou er naar toe lopen en proberen er in te komen. Na enkele uren zat opa bij een man op de koffer en werd zo de trein in gedragen. Onderweg naar Nederland keek hij zijn ogen uit en viel op den duur in een diepe slaap. De trein was ondertussen gestopt en de man met opa op zijn koffer maakte aanstalten uit te stappen. Opa, nog steeds slapend en niets merkend, sliep rustig door. Toen gebeurde het. Terwijl de man van het trapje afging, viel opa op de rails. De trein reed verder en opa kwam niet meer uit zijn slaap. Wilma Mackiewicz, 14 jaar. Alfred van Rijckevorsel, 7 jaar. iiBiwia Lienitje is naar de ijskoningin geweest. O, o dat was nog eens een feest. Ze heeft ijsjes gegeten. En ze werd er nooit gebeten door een muis. Net als thuis. En er was een honfd, die liep steeds in het rond. En eir was een eekhoorntje. En een heel klein voorntje. De ijskoningin was een lief meisje. En ze zong als een sijsje. Toen weird Lientje wakker. Het was allemaal maar een droom geweest. En ze zag helemaal geen beest. Mannella Verschuren, 10 jaar, Clinge ■mil 1 tf Jacqueline Aerts,, een meisje van 12 jaar uit Hulst, maakte een puzzel. Er moeten vijf woorden vertikaal (van boven naar beneden) ingevuld worden. Wanneer jullie alle woor den goed hebben ingevuld, staat er op de eerste regel de naam van een vrucht. 1. bouwland 2. deur bij een stad 3. affiche 4. dier 5. niet donker Connie van Aart gaf ons een leuk ideetje voor het maken van siera den. Om deze sieraden te kunnen maken, heb je gekleurd papier, ij- zerdraad, plaksel een stift van een balpen en een schaar nodig. Eerst maak je papieren kralen. Dat doe je zo: Je knipt strookjes papier van ongeveer 1,5 cm breed en 20 cm lang. Dan neem je een stift uit een balpen, windt er een strookje papier om en plakt het uiteinde vast. Je trekt de stift eruit en de kraal is klaar. Maak nog een aantal kralen op deze manier en rijg ze daarna op een stuk dun ijzerdraad. Je kunt gewoon een ketting of armband ma ken, maar het is ook mogelijk om eerst rondjes of iets dergelijks te buigen en ze daarna aan elkaar te maken. PIETJE BROEDERS, 6 jaar. Jac. Linders uit Roosendaal «cihreef zijn negende boek over Hon- kie en Ponkie. Dat nieuwe boek heet: HONKIE EN PONKIE BIJ CLOWN KLIK. Hele leuke verhalen over de twee kabouters, die weer wonderlijke avonturen beleven. Er staan fijne tekeningen bij. Het kost f. 7,90 en is uitgegeven bij Lannoo. Een ander boek, dat op het vorige boek lijkt heet PRINS OEKI-LOEKI en ESMERALDA, met even mooie tekeningen van Lie. De verhaaltjes zijn ook erg spannend. Het kost ook f, 7.90 en is ook van uitgeverij Lannoo. Een boek om te leren lezen op allerlei manieren heet MIJN BONTE BEELDENWOORDENBOEK. Het is gesohreven door H. Lempe en tante Terry. Ze toveren met letters, getal len en kleuren. Kinderen van 3, 4, 5, 6 en 7 jaar kunnen daarin fijn met woordjes spelen. De tekeningetjes zijn niet zo erg goed getekend. Dat kun jij misschien beter. Dit boek kost f. 14,50 en is ook van Lannoo. Een heel fijn boekje met zes grap pige verhalen is SIMON EN HET BLAUWE PAARDJE van Mariette Vauhalewijn. Er staan mooie plaat jes bij van Jaklien. Het boek kost f 7,90 en is weer van Lannoo. Voor jongens, ouder dan 10 jaar, schreef Henry Win/terfeld weer een spannend boek: CAIUS STRIJDT OP LEVEN EN DOOD. Als Caius en zijn Romeinse kameraden uit de klas op een morgen met een pas gekochte slaaf op school kwam, be ginnen de avonturen. Daarbij speelt „meester" Xantippus een grote rol. Het boek kost f. 9,90 en is van uitgever Lannoo. HENK EGBERS. Linda uit Hulst grabbelde in de lappendoos van haar moeder, koos een paaT leuke lapjes uit en maakte hiervan een pop. Ze ging als volgt te werk: Uit een gebloemde stof knipte ze een ronde voor de achter kant. Voor de voorkant nam ze een even grote lap, maar van 'n effen stof. Voor armen en benen vond ze een gestreepte stof. Nu kon alles in el kaar gezet en opgevuld worden met kleine stukjes schuimrubber. Ogen neus en mond werden uit vilt ge knipt en evenals het haar (draadjes wol) op de pop genaaid. Jullie zou den misschien ook weieens zoiets kunnen maken. Misschien kom je zelf wel op een idee om een heel andere pop te maken. Laat bet ons eens weten. Dan kunnen wij het ideetje weer doorgeven aan de an dere kinderen. eindredactie els smit ben jansen door dr. corn, verhoeven I Ik moet al vroeg in de politic I geïnteresseerd zijn geweest, want jj herinner mij nog hoe ik mij - hei I moet zo omtrent 1916 zijn geuieest.l als baardeloze knaap voor een dub-1 beitje toegang verschafte tot Haarlemse Concertzaal, waar de toenmalige minister van finance-1 Treub het woord zou voeren op eenl propagandavergadering van de Eeo-f nomische Bond. Zo heette de nieuwe partij, diel Treub, gehoorgevend aan de ons Ke.l derlanders aangeboren behoefte o»| ons af te scheiden, hoogstpersoonlijk had gesticht. Omdat de liberaleil van die tijd het volgens hem nieil goed deden. Die Economische Bond is gee l lang leven beschoren geweest, maetl op die vergadering hadden ze ertioj wel fiducie in: het moest zoiets all een brede volkspartij worden, watr-§ in „zelfs" voor arbeiders plaats zijn. Om dat laatste te onderstrepen zuil die avond achter de bestuurstafel o:l het podium naast een stel goeil doorvoede economische heren oo'l een boezeroenerig man die het orT beidersschap van het gezicht strml-l de. „Die hebben ze gehuurd", be-l weerden de befaamde „boze tongen'! toen. Ik moest daaraan denken, toen il op de TV flitsen zag van het an-l gres van ook zo'n nieuwe partij, d«P van de jongens van Drees. Het moei als ik wel ben ingelicht, een socitl listische partij voorstellen, al imA-l te op de TV het vriendenkringtljif bepaald een andere indruk. Als het allemaal goed gaat (doel| het is maar wat je onder verstaatwordt de Rustende Jage-I in Bergen Binnen straks een „som jaal kultureel sentrum". Aldtf wenst het Bergen Binnen's eveneen sosjaal-kulturele jeugd. Ik las het in een Noordhollavii krant: het eens zo befaamde etablii-l sement „liep" niet meer, stond !ei;l en werd toen door genoemde jeu|t| gekraakt, Toen ik de afgelopen zomer eens in Bergen Binnen, het eens I geliefde, was en toen daar de mI zo bekoorlijke dorpskern in een permarkterig herrieplein herschaft bleek, zag ik het al aankomen: i vervallen Rustende Jager, eens iet Bergense kunstenaars gefrequi'M teerd, trachtte met lage pannekmM kenprijzen en een schetterende tij atband nog wat bezoekers naar 1» nen te lokken, maar de definitie ondergang stond ook deze zaak al q het gezicht geschreven. Ik ben er vaak geweest, de allt'| eerste keer in de tijd van vóór i voor-vorige oorlog. Grootvader, wie we een dagje uit waren, lieti vigilante, waarmee we uit Alkrni waren gekomen, voor de Rnstetii Jager stoppen - je trad daar jongetje \met verschuldigde eerbiel binnen, omdat in hun tijd Beets r Hasebroek en Truitje Bosbor Touissaint er óók koffie of sier gedronken hadden. En al paste de Rustende JaJ zich later met een bioscoopzaal op z'n tijd een dansorkestje bij w dernere tijden aan - toch bleef nog altijd iets hangen van de out' bij alle artisticiteit van z'n beiof kers toch goed-burgerlijke sfet\ Typisch Bergense sfeer. Maar waarmee het toch eigenli.l al gedaan was op hetzelfde ogenhlm dat nuchtere efficiëntelingen i| oergenoegelijke stoomtrammetje 'I Alkmaar naar Bergen Binnen er Bergen aan Zee niet meer rendm achtten en „Bello" voor de lantA keer ting-tinkelend bij het static';! netje aankwam, dat toen zo mogelijk tegen de grond moest, t plaats te maken voor dat supi marktcrige herrieplein. Waarbij Rustende Jager toen óók niet paste. Dat sosjaal kulturele sentrum »t| tuurlijk wel. (Van een onzer redacteuren) TILBURG Wordt Nederland onbestuurbaar Hebben technische ontwikkelingen ons parlement in toenemende mate buitenspel gezet. Het is voor de Tweede Kamer en dat geldt nauwelijks in mindere mate voor de regering vrijwel niet meer mogelijk effectief beslis sende invloed uit te oefenen op technologische vernieuwingen en pro cessen en hun gevolgen voor mens en samenleving. Om van controle vooraf nog maar niet te spreken. Een betrekkelijk kleine groep on grijpbare professionele deskundigen wetenschappelijk en ambtelijk die politiek geen enkele verantwoordelijkheid draagt, beslist in feite over omvang, vorm en richting van zuiver en toegepast weten schappelijk onderzoek. En daardoor over de toekomst van ons allen. Die nieuwe elite is onder de hui dige omstandigheden niet of nauwe lijks toegankelijk voor doelmatiger politiek toezicht. Ze is sterk inter nationaal gericht en gebonden. Ze moet dat zijn om haar werk goed te kunnen doen. Ze kan het ook niet helpen, dat een veroouderd parle mentair en administratief instru mentarium haar niet meer in de hand heeft. Dat is de algemene indruk die men krijgt ais men zich verdiept iin het interessante omvangrijke dossier over de besluitvorming in het pro- ject-Kistemaker. Er is niet bewust geprobeerd het parlement achter de ontwikkelingen te laten aanhollen. Integendeel, de ministers van Econo mische Zaken en Buitenlandse Za ken hebben steeds getracht volgens de regels van het gebruikelijke par lementaire spel te spelen. Maar die regels gaan bij dit soort zaken niet meer op. Want de wetenschap en de techniek ontwikkelen zich volgens geheel andere regels. De technologi sche ontwikkelingen hebben de tra ditionele grenzen doorbroken. Maar ons technologische systeem liggen ver onze alleen, is nog geheel geënt op de achterhaalde theorie, dat die grenzen van tijd, ruimte, afstand, snelheid en kennis nog steeds be staan. Anders gezegd: de doelstellin gen van ons politieke systeem en ons technologisch systeem liggen ver uit elkaar. Die kloof wordt steeds groter. Er is een toenemende ver wijdering tussen de politieke be sluitvorming aan de ene kant en het besluitvormmgsmechanisme ander zijds. Of, zoals een der ondervraag de betrokken deskundigen openlijk zei: „Het parlement functioneert in dit soort aangelegenheden niet meer". Het krijgt onvoldoende gege vens om zich een objectief oordeel te verwerven. Het wordt pas betrok ken in de zaak als het in feite reeds genomen besluit niet meer terug te draaien is. „En de ministers weten ook van niets. Die moeten ook maar doen wat de deskundigen zeggen". Zes mei 1955 is er een interdepar tementale commissie voor de kern energie ingesteld, een ambtelijk or gaan dus. In dc stukken van de werkgroep komen niet minder dan 11 commissies en raden voor, die „niets" met kernenergie te maken hebben. Het is onduidelijk in hoe verre zij, als commissies (raden), of hun leden persoonlijk, besluiten hebben voorbereid. In ander ver band worden door een zegsman aan de werkgroep namen genoemd van Een werkgroep uit de Eindho- vense (Technische) en Tilburgse Hogescholen heeft een diepgaan de en omvangrijke studie ge maakt naar alle elementen die een rol hebben gespeeld in het besluitvormingsproces rond het uraniumverrijkingsprocédé- Kistemaker, het zogenaamde ul tra-centrifugeproject. In de studie van deze werkgroep „weten schap, technologie en openbaar bestuur" worden geen conclusies getrokken. De studie geeft de feiten, zoals men ze uit openbare stukken en gesprekken met di rect of zijdelings betrokkenen, achterhalen. Een moeizame zaak, omdat ze in vrijwel alle gevallen die betrokkenen meenden niet te kunnen of mogen spreken. Hun was geheimhouding opgelegd. Van de ongeveer 80 brieven die de werkgroep aan personen stuurde, werden slechts acht be antwoord op een manier die in bepaalde aspecten van het be sluitvormingsproces meer inzicht verschaften. De geheimhouding was gebaseerd op militaire over wegingen. De indruk is echter groot, dat in vele gevallen eerder commerciële belangen, ook inter nationaal, en politieke achter gronden tot de opgelegde geheim houding hebben geleid. De werkgroep voerde het on derzoek uit onder verantwoorde lijkheid van prof. dr. F. Alting von Geusau en de wetenschappe lijke medewerkers, ir. T. Schar- ten en drs. A. Wentink. deskundigen, die in het besluitvor mingsproces een grote rol hebben gespeeld zonder dat dit politiek te controleren is. Het ulftra-centrifugeproject kwam eigenlijk eerst goed in de binnen landse belangstelling, toen het Ka merlid De Goede (D'66) op 20 de cember 1967 vragen stelde aan de minister van Economische Zaken. Die minister, mr. De Block, lichtte toen de Kamercommissie van kerne nergie in. Niet de Tweede Kamer, omdat geheimhouding van een aan tal aspecten van het project-Kiste- maber geboden was. De heer De Goede zelf was - en is waarschijn lijk nog - gebonden aan geheimhou ding over techmische zaken en over in het ultra-centrifugeproject is tot stand gekomen. Hij is hoofdadmini strateur van het reactorcentrum Nederland in Petten geweest. Hij weet daardoor misschien te veel. Maar tussen 1955 en 1967 liggen 12 jaren. De studie bewijst, dat in die jaren, niet in de laatste plaats op internationaal niveau, besluiten zijn genomen, verplichtingen zijn aange gaan, die pas achteraf onder de aan dacht van het parlement zijn ge bracht. Sterker nog, tiussen 1958 en 1962 is er niets meer over dé ont wikkeling van de gedachten en ver bindingen met betrekking tot de kernenergie gepubliceerd. Dat wil niiet zeggen dat er in die jaren ook niets is gebeurd. De ontwikkeling is doorgegaan. Daaraan kan niet wor den getwijfeld. Maar er blijkt in het openbaar niet veel van. In 1962, 1964 en 1967 is er op ambtelijk niveau overleg geweest om een uniforme gedragslijn te be reiken bij toepassing van de ge heimhouding van de regels, op ver zoek van de Verenigde Staten, in 1966 ingevoerd. Er is daarover geen verdrag gesloten. De afspraken zou den worden nageleefd op grond van een gentleman's agreement. Parle mentaire controle van deze ambtelij ke afspraken was dus onmogelijk. Veelzeggend en interessant is ook de tijd dat tientallen details van de principe-overeenkomst tussen Ne derland, Groot-Brittannië en West- Duitsland van 25 november 1968 in ambtelijke besprekingen via tripar tite werkgroepen zijn overeenge komen. Mogelijk een normale en aanvaardbare prooedure bij „gewo ne" verdragen. Maar niet hanteer baar bij dit soort technische projec ten. Want de wetenschappelijke voortgang kan men niet stilzetten Het parlement kan dan moeilijk anders als achteraf de afspraken goedkeuren. Daarmee een niet ge ring stuk van haar beleidsbepalende taak uit handen gevend. Het ultra- centrifuge-project, en de uranium verrijking volgens het procédé Kis- temaker, is een symptoon. Het zal door steeds meer technische ontwik kelingen worden gevolgd waarop onze volksvertegenwoordiging geen greep kan hebben. De ruimte voor de technocraten om onafhankelijk van het parlement te werken en de richting waarin onze samenleving zich beweegt te bepalen wordt steeds groter. Een proces dat MJ niet te keren lijkt, tenzij de poli1' de wijsheid kunnen opbrengen parlementaire werkwijze aan de ten aan te passen. Dat is. los van de karrevrMJ technische gegevens, de concld die ka.n worden getrokken uit1 studie van de werkgroep over 1 aspect van de historie van het u®j centrifugeproject, de invloed van openbaar bestuur op de technolo! De ontdekker van het nieuwe /l rijkingsprocedé, prof. dr. J. maker is eveneens in dit hele een eenzame figuur geworden. „Alle besluiten, zoals de samenff king tussen de drie landen, de richting van twee fabrieken in melo (trommel- en scheidin" briek) de veil ighe idsmaatr egej zijn buiten hem om genomen, gaf hij de stoot tot de weten» pelijke ontwikkeling, die in "1 doorbraak bracht en het mog maakte de gasdiffusie te verval door een ander veel goedM] verrijkingsprocedé". De comnro en de politiek hielden de geleei buiten de behartiging van hun j langen. Evenals het parlement r' welijks invloed heeft gehad op wikkelingen, die voor de gem" schap uiterst belangrijk zullen f WOENSDAG 3 MAART 1971 TOT de justitieel nooit g< zaken behoort zeker de oktober 1910 ter dood w zijn vrouw, maar tot aan di Via Nederland I kan de ki teerd worden. Er is al eens eerder een D film verschenen over deze int rende rechtszaak, maar de En versie die wordt uitgezonden het geval in 1963 gemaakt dooi bert Lynn, heeft het voordeel eigen sfeer en taal en van ee drukwekkende vertolking va hoofdpersoon in het drama doo nald Pleasence, een acteur d laatste jaren sterk op de voor is gekomen. Lynns film begint met de Lon rechtszitting op 18 oktober waarbij bet publiek duidelijk geeft de aangeklaagde dr. Cr als een onmenselijke vrouweni denaar te beschouwen. Tijden getuigenverhoor gaan Crippen dachten terug naar zijn vroeger dat tot een hel gemaakt werd zijn vrouw Belle (Coral Bro een voormalige zangeres die ai drank geraakt is en hem met vervult door haar scherpe tor ER zullen tussen de NOS e regering op een zeer zorgvu wyze afspraken moeten warder maakt als in tv-uitzendingen oi werpen ter sprake komen zoals tijds de loonmaatregel van de ring in het NOS-programma Visie". Minister Klompé zegt d een antwoord op een NOS over de gang van zaken tijden interview dat Ton Planken met mier De Jong had, waarbij de nister-president na afloop van ning was dat hij onvoldoende het woord kon komen. De minister is van mening da' hierover door de NOS uitgeb rapport niet overeenkomt met rapport dat de rijksvoorlicht dienst, tenminste waar het gaa' de afspraken die voorat' zouden gemaakt. In ^de brief aan de verklaarde minister Klompé da de regering niet ging om een keursbehandeling. Zij constat* dat de ministers niet correct w behandeld en dat er een groot schil bestond tussen de wijze v op de regering en werkgever werknemers aan het woord w< gelaten. VORIGE WEEK ontving Hinze uit de handen van W O'Vuyst een Edison. Voor, jazzmusicus is een dergelyki derscheiding in de regel iets der eenvoudig te verkrijgen voor andere artiesten uil «lichte genre". De jury di Etlisons toekent kijkt nan niet alleen naar de kwaliteit de plaat (Vivet Vivaldi), i ook naar de kwantiteit, naa verkoop dus. En omdat jazz een bjj uitstek commerciële muziek is, is het voor de jaz; s'cus altijd iets moeilijker de prijzen te vallen. Betekent dat dat Chris Hinzt commerciële kunstenaar is ge oen. Enkele maanden geleden rt'J „e,ven mt Amerika, waar hij nÜÜ overwipte voor diverse Pnamen verklaarde hij teger s dat hij zich meer in de m' ~™iepte dan in de smaak vai llek- Nn zegt hij: „Ik maak lek voor de mensen. Niet vooi Vroeger wel, toen kon euug schelen wie er naar JUS?1?' 'nisterde. Als ik maar dat - on maken. Nu weet ik ge' va„ ,1(' °ok met muziek een communicatie moet zien te da? met een Publiek. En hoe b: uat publiek is des te beter". Vivaaij;»ele!?anin my 6,1 -I ten zeiden de jongens van die me "^aak no8 een Paar v. Pjaten en binnen een paar I..? een gevierd mens. Ma: n? "Stoned Flute" gemaakt *"Plaiat die opeens ook ge™ L lopen. Ik ben jazz-mu v.. dt wil me zelfs daarop bii vastleggen. Je moet an?e mensen brengen net als n»BTe, vorm van kunst en ar| nt. je hoeft niet te zeggen: maal 5luz'|ek en luisteren tin ui- 1 mag best zoeken naa1 trant* 011 dat op je eigen m Rlaaïten ie vinden' Miin vol: I ziet wordt weer anders, alleen I ](-Ui, van ®urt Bancharach. Gev zon<t!fe./nuz'eIc om naar te luis anrtn„ ?at ie gedwongen wordt oere dingen voor te laten. Me

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16