VEER BRESI Vraag naar volksdansleiders neemt ook in Zeeland toe Door abnon ZOMERZEGELS Vuilnishuis Vogels kijken in Hengstdijk zeeland! hoogwater SUSKE EN WISKE Volksdansen II en slot Een scriptie van G. van Damme Misleidende volksculturen Expressievak Cursussen Nieuwe lesmogelijklieden voor muziekonderwijs de toornige tjiftjal LUCKY LUKE de Aanhoudend koud zeeuwse Super Flipper-feest voc daltons in de r GOES Grand 20 uur: Bob en Carol, Ted en Alice, 18 j. Museum Kerkplein. Expositie „Kleur in beweging", verfstructu ren van W. Wisse te Goes (t.m. 13 maart) Ma. t.m. vrij. van 10 - 12 uur en 13.30 - 17 uur. Zat 14 - 17 uur. Zon. gestoten. HEEST Boekh. van Geyt, Steenstraat 20. Expositie Meike Sund en Thijs Overmans, schilderijen en litho's (t.m. 2 maart). Werkd. van 9-12 en 13 - 18 uur, zond. van 14 - 17 uur. MIDDELBURG City 20 uur: Justine 18 j. ROTTERDAM De doelen (Kleine zaal) 20.1 uur: Knaakconeert door heit Nedei lands Blazersensemble Roll Schouwburg 20.15 uur: Het Neda lands Danstheater. TERNEUZEN Luxor 20 uur: Werelddeel d< verschrikkingen 18 j.. VLISSINGEN Alhambra 20 uur: Bob en Can Ted en Alice. 18 j. t ,m m»nwn «wn -tv- MAANDAG 1 MAART 1971 r MAANDAG 1 MAART 1971 Op vier van de vijf zomerzegels 1971 zullen details zijn afgebeeld van laat Middeleeuwse houten beelden, die alle het eigendom zijn van Nederlandse musea en dateren uit de 15e eeuw. De vijfde zegel is gewijd aan het gouden jubileum onlangs reeds gevierd van de Bond van Nederlandse Volksuni versiteiten. De zomerzegels zullen dit jaar van 20 april t.e.m. 5 juni aan alle Nederlandse postinrichtin- gen verkrijgbaar zijn. 15 pl. 10 c Stelt voor: het getal „50' 'in monumentale cijfers Bijz. tekst: „50 jaar Volksuniversiteit". Kleuren geel, oranjerood, grijs en zwart. 2. 20 pl 10 c. Apostel Paulus (meester anoniem) uit het Aarts bisschoppelijk Museum te Utrecht. Kleuren lichtgroen, groen en zwart. 3. 25 pl. 10 c. Joachim en Anna (meester anoniem), uit het Rijks museum te Amsterdam. Kleuren lichtoranje, oranjn en zwart 4. 30 pl. 15 c. Johannes de Doper en de Schrifgeleerden (meester anoniem), uit het Gemeentemu seum te Arnhem. Kleuren licht blauw en blauw en zwart. 5. 45 pl. 20 c. Anna-te-Drieën (meester anoniem), uit het Bonne- fantenmuseum te Maastricht. Kleu ren lichtrood, rood en zwart. De foto's van de plastieken werds gemaakt door de fotograaf Brand Oosterwold uit Hengelo (ov.). Ht ontwerp werd verzorgd door Tei Design Associated te 's-Gravenh; ge. Technische gegevens: Beeldformaat 22 x 33 mm Zegelformaat 25 x 36 mm Tanding 12,75 14 Papier zonder watermerk Gomming synthetische gom Velindeling 10 x 10 is 100 zege Druktechniek a. 15 pl. 10 c, al mede ondergronden en tekst vs de overige waarden: offset. 1 beeldengroepen: rasterdiepdruk Drukkerij Joh. Enschedé en Zi nen, Grafische Inrichting N.ï Haarlem. Het Westduitse atoomschip „Otto Hahn" mag voortaan Nederlandse havens aandoen. Vertegenwoordi gers van de Nederlandse en West- In het eerste artikel over volks dansen aan de hand van een scriptie van G. van Damme uit Goes is gesteld, dat volksdan sen nog steeds actueel zijn. In dit tweede artikel (tevens slot) o.m. iets over de volwassendans. die nu kinderdans is. Wait vroeger dooT de volwasse nen werd gespeeld ein gedanst wordt nu door de kinderen over genomen. Op school komen we diilt tol de gymnastiekles dagelijks tegen. Kinderen Leren daar eenvoudige spelletjes die vroeger door volwas senen werden gedaan, zoals wie wil er mee naar Engeland varen, zakdoekje leggen en tussen Keulen en Parijs... Niet altoen in de klas maar ook op heit speelplein zien we kinderen bezig. Ze zingen een melodie en dansen daarop. Ze voeren echter niets op, ze dansen omdat ze wil len dansen. Tengevolge van deze bewegingen komen de kinderen tot dansbewegingen. Zij komen uit de kinderen voort. In de dansende beweging drukt het Levensgevoel van de mens zich uit. Bewegen is een uitdrukking en niet scheidbaar van het hele wezen. De dans is niet alleen een lichaatnsgebeuren maar tegelijk een psychisch gebeu ren. De geleerde Fuchs zegt er dan ook dit van. „Bet kleine kind merkt echter ook al in dit stadium dat het instrument verschillende kleuren heeft, Later dat het melo dieën zingen en spelen kan, dat het dansliederen zijn en muziek voor de luisteraar". Zo was het ook baj de natuurvol ken. De volksdans is het produkt van tweie elementen, waarvan het ene materiaal bevat uit verre tij den, bewaard in de ondercultuur van een volk, terwijl het tweede bestaat uit bezinksels van opeen volgende cultuurperioden. De volksdans die wortelt in de onder cultuur geeft aanleiding tot de ge zelschapsdans, welke wederom re sidu's in de volksdans afzet, ter wijl aian de andere kant de volks dans sporen achterlaat in het kin derspel. Wanneer we het bovenstaande goed in ogenschouw nemen, dat is het op zijn boers gekleed gaan van stadse jongelui niets anders dan een amusante verkleedpartij. Het is louter kijkspel en heeft met volkscultuur niets te maken. Nog erger wordt het wanneer men bij deze verkleedpartij gaat optreden met landbouwgereedschappen. We moeten de eerste boer nog tegen komen, die met zijn dorstvlegel danst. Het zijn de tradities, die in de sibbecultuur worden hooggehouden en vele bevolkingsgroepen nog trouw doet blijven aan de volks dracht. Deze is dan ook altijd gebonden aain bepaalde levensvoorwaarden en dus te waardig om te worden misbruikt. De volksdans heeft een positieve waarde in die opvoeding: Het blijde, ongeschonden gemeen- schapsbïndende levensidee. Bij het onderwijs gaat men steeds meer aandacht besteden aan In plaats van horizontaal en ver ticaal dienen de woorden van linksboven naar rechtsonder en van linksonder naar rechtsboven te worden ingevuld. Van linksboven naar rechtson der: 1. rund; 2, lang verdicht pro zaverhaal; 3. geen enkel persoon; 4. snel verbrandend mengsel; 5. zoon van een vorst; 8. oogvocht; 9. plaat; 10. renbode; 11. schrijven; 12. hemelgeest; 13. stad in België; 14. noodsein. Van linksonder naar rechtsbo ven: 5. visje; 6. begroten; 7. hele maal geen; 8. tuinman; 9. kleur; 10. brandbare staaf; 11. niet smal; 14, kei; 15. rivier in Frankrijk; 16. Gratie en levensblijheid van een Volksdansgroep uit Oisterwijk. Her innering aan een feestweek met volksdansen te Goes. moniiseren. De jeugd moet opgroei en naar een harmonische persoon lijkheid. Wij moeten een innerlijke harmonisering erbij trekken opdat het individu niet van binnenuit tegen een ander strevende kracht belast is. Pas don is het individu levensvatbaar, en kan de hem door het leven gestelde opgaven vervul len. In de praktijk ervaren veel dan sers dat zij door de dans een ander mens zijn, een mens die tot veel meer en moeilijkere opgaven in staat is. Jongeren met een minder waardigheidscomplex worden in de gemeenschap opgenomen, ook li chamelijke gebreken kunnen er door verdwijnen. Zo is men er in Duitsland in geslaad jongeren die stotteren te helpen door allerlei vormen van dans. De hear A. Sluijs besteedt in zijn onlangs verschenen boekje „Lichamelijke opvoeding voor de brugklas" een hoofdstuk aan de dons. Hierin schrijft hij, dat naast de bewegingsvormen ook enkele volksdansen aangeleerd kunnen wonden. Deze kan men dan ook opvoeren bdj speciale gelegenhe den, zoals diinecteursf eesten of schoolavonden. De grootste moeilijkheid voor dit onderdeed van de lichamelijke op voeding is dat veel onderwijzend personeel in veel gevallen hiervoor met is opgeleid. Om nu aan de steeds groter wor dende vraag naar volksdansdocen- ten te voldoen, organiseert de Ne derlandse Volksdansvereniging te Rotterdam in het gehele land cur sussen waar onderwijzend perso neel en jeugd-werkleiders aan deel kunnen nemen. Uit het buitenland trekt men hiervoor dansleiders aan, die de dansen uit hun land aanleren. Twee jaar geleden is men in Zeeland ook begonnen met Nevo-cursussen, zodat men in de grootste nood kan voorzien. Enkele jeugdwerkleiders zijn be gonnen met les te geven aan de jeugd in verschillende steden en dorpen im Zeeland. De vraag naar volksdansleiders in Zeeland neemt toe. Steeds meer jongeren willen zichzelf vinden in de lichamelijke inspanning, in het beleven van ei gen kracht, behendigheid en vitali teit. We zouden ons af kunnen vra gen: „Kunnen wij onze jongeren en ook de volwassenen in de toe komst voorzien van voldoende dansleiders, die hun vrije tijd op willen offeren voor een van de oudste volksculturen, het volks dansen?". Stel u een huis voor dat stevig ls en bestand tegen alle weersom standigheden en tegen brand. Het is niet van beton, maar gebouwd uit het afval van een grote stad verzameld uit bakken en belten. Het procédé is ontwikkeld door Auguste Henrion, een ingenieur uit Namen. Een magneet haalt alle metaal uit het vuilnis. De rest wordt gemalen en vermengd met 15 gewichtspercenten sintels Dat mengsel wordt nog eens gemalen en dan wordt er achtereenvolgens cement, calciumchloride, ijzersul faat en een bepaalde hoeveelheid water aan toegevoegd. Als het mengsel volkomen egaal is, wordt het in vormen gegoten, geperst en gedrpogd. Het resultaat is een aan tal blokken van verschillende vor men. Bij voldoende deelname zal het Dr. Gehrels Instituut, aangesloten bij de Maatschappij ter Bevorde ring van Toonkunst, ook in Ter- neuzen cursussen muzikale vor ming voor het basisonderwijs gaan geven. Tijdens deze cursussen zal onderwijzend personeel van basis scholen een doeltreffende en pret tige weg gewezen worden om de kinderen al zingend en spelend vertrouwd te maken met de mu- ziekspelregels. Het muziekdidactisch tijdschrift „De Pyramid®" bevat veel nieuwe liederen voor de diverse klassen van het basisonderwijs. Uitgaande van liederen kunnen de leerlingen spelenderwijs muzikaal gevormd worden, zodanig dat de vreugde in de zangles voorop blijft staan. In passing van eenvoudig slagwerk, benadering van het notenschrift leerplan- en lessamenstellimg, alles komt aan de orde in de cursussen muzikale vorming voor het basis onderwijs. Wanneer men meer in formatie wil verkrijgen over de opleiding die h>et Dr. Gehrels Insti tuut bij voldoende deelname in Terneuzen gaat geven, dan behoeft slechts de oriënterende bijeen komst bezocht te worden, welke op 1 maart 's-avonds om 19 uur in de Zonneschool aan de Van Steen- bergenlaan 71 te Terneuzen gehou den zal worden. De consulent van het instituut, de heer C. Scheljve, die ook de cursus zal geven, zal tijdens deze bijeenkomst een uit eenzetting geven over de inhoud van de cursus. Er zal gelegenheid tot het stellen van vragen bestaan. Belangstellen den die verhinderd zijn maandaga vond de bijeenkomst te bezoeken, doch toch gaarne geïnformeerd willen worden omtrent de metho des van het instituut, kunnen dit telefonisch kenbaar maken onder nummer 020-791418. (Van onze correspondent) HENGSTDIJK Eem groot aantal leden van de vogelwacht Oost- Zeeuwsch-Vlaamdenen, „die Stelt- kluut" heeft een wandeling gemaakt rond het natuurreservaat „de Put ting", voor het observeren van vo gels. De „buit" was bijzonder groot- De „Putting", een zeer gezocht over- wintesrinsgebiied voor altosrtei gan- zesoorten, herbergt op dit ogenblik nog ongeveer 2000 kolganzen. Ver der werden waargenomen, kieviten, grutto's, vier koppels bergeenden, het wijfje van de steeds zeldzamer wordende blauwe kiekendief, goud- plevieren, wulpen, roeken, houtdui ven en bonte kraaien. De Puitting is een ideaal gebied om er gedurende een paar uxien omheen te wandelen. Het gebied mag als „natuurreser vaat" met worden bezocht. Vooruitzichten V voor dinsdag en opgesteld door het KNMI op zondag Va WX h am 18.00 unr. RUl Hl ffl Aanhoudend koud jerioden en waarschijnlijk hier en daar e sneeuwbui. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor dinsdag: Aantal uren zon: twee tot acht. Min. temp.: twee tot zeven graden onder normaaL Max. temp.: drie tot zeven graden onder normaal. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Voor woensdag: Aantal uren zon. twee tot acht. Min. temp.: twee tot zeven graden onder normaal. Max. temp.: drie tot zeven graden onder normaaL Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Morgen, dinsdag 2 maart. Bergen op Zoom, 7.12 e nl9.35 uur; Hamsweert, 6.08 en 18.35 uur; Terneuzen ,5.29 ein 17.58 uur; Vlissingen, 5.01 en 1T.29 uur; Wemeldinge, 7.02 en 19.25 uur. neerslag; 17. lantaarnopsteker; 18. preuts meisje. Magisch vierkant midden: 1. vochtig; 2. bergplaats: 3. bloedvat; 4. kenteken. OPLOSSING: 'H-taui Jjape 'g topei lurepf 'i .'juejfjaiA qosigcH •jnu 'gx l^idure; 'ui uegaj •gj laurag 'gj treats -pi ïpaajq ■-[1 '01 '.smed '6 '.Jaurmi '8 :s}aiu I usurer 9 Isod g :uaA -oqsptoaj reeu japuos5fup[ ue/v bos pi liraureji '81 ipSua zi IjatJq 'II l-iauaojj '01 Ijuajd 'g: irecat '8 :surad 'g '.tes ■p Ipueuiara 'g Itreraoj -g :j3t;s 'j uapuosppai reeu uaAoqs^uii uba iögiÉffl 1 Denkt u iets geschikts te heb ben voor deze rnbriek, neem daD contact met ons op. Schrijf een brief ol een kaartje aan re dactie dagblad De Stem: Nienwstraat 9 Terneuzen Kromme Weele 4 Middelburg uiet de vermelding „Zeeuwse instuif" In het uiterste geval, maar dat mag niet meer dan een uitzon dering zijn, kunt D ons telefo nisch bereiken. Ons telefoon nummer: in Ternenzen:01I50 7920 in Middelburg 01180 - 7764 fjSk eindredactie ton koopman I gé van berkel duitse regering hebben in Bonn de ratificatie-oorkonden uitgewisseld van de overeenkomst, waarbij de aansprakelijkheid in geual van schade is geregeld. De „Otto Hahn is het eerste vrachtschip met ken voortstuwing van de Bondsrepubliei HARDERWIJK: In aanwezigheid van prins Maurits en zijn vader mr. Pleter van Vollenhoven is zaterdag het Dolfinarium heropend voor het de expressie vakken. De lessen lichamelijke opvoeding moeten een bijdrage leveren tot die persoon lij kheidsvorming. In een nota van 1960 maken verschillende profs, duidelijk dat een belangrijk punt bij de licha melijke opvoeding op school is, dat de oefenstof ook later gebruikt kan worden door de jeugd, men moet komein tot een blijvende li chamelijke oefening. Wanneer wij terug gaan naar de oude volksstammen, dan zien wij, dat deze mensen zich nog geheel in de natuur kunnen ontwikkelen. Zij namen danselemeniten over van de diieren die om hen heen leven. Bijv. de dans van de Zuini, deze bestaat uit monotone herhalingen die een dwang op de natuurkrach ten uitoefenen. Het onvermoeide stampen van de voeten maakt van de nevel regenwolken en dwingt de negen, op de aarde neer te vallen. Deze mensen willen ermee dat zij streven naar vervolmaking of ten minste verbetering van hun levenssituatie door de dans. De oude Spartanen oefenden reeds vamiaf hun vijfde jaar op de dans. Zij toerden hierin zich gedekt te houden en te vechten door artistie ke bewegingen, rtifme en muzikale begeleiding; zij bereidden zich hierin voor op de oorlog. Socra/tes schreef, dat de beste danser ook de beste krijger was. Zij kenden hun lichaam en wisten ermee om te gaian. De mens van rau is in geestelijk opzicht verarmd, hij is losgeraakt van zijn lichamelijkheid. Door de mechanisatie en gebrek aan levens ruimte vindt de mens om zo te zeggen zichzelf niet meer. Veel mensen van nu missen de ruimte, de breedheid, het vrije ongehin derd zijn, wat zich zeer duidelijk in hun motoriek demonstreert: de houterigheid, de stunteligheid, de gespannenheid, het gebrek aan coördinatie en bovenal het gebrek aan gratie. Wanneer wij over opvoeding spreken, dan moet de volle aan- dacht besteed wonden aan de li chamelijke volwaardigheid, die in dienst moet staan van het eerste doel der opvoeding, de geestelijke volwassenheid. Ook de jeugdigen leven in een spanningsveld, en de ze spanning willen ze doen ver dwijnen, ze streven naar ontspan ning. De jeugd bezit geen georden de harmonische levensvorm en het is noodzakelijk dat deze naar een levensbereik zoekt, die haar helpt zich te vervolmaken zioh te har- OE BBNf?/MBE2 /N GOLDEN GLOHS /S £2 GEEN 0BN2/GEEN MENS BEWBBPT ZVN GOOD LENG GENOEG OM EEN BBN2 NCD/G TE NEBBEN/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 2