VEER
BRESI
Vraag naar volksdansleiders
neemt ook in Zeeland toe
Door abnon
ZOMERZEGELS
Vuilnishuis
Vogels kijken
in Hengstdijk
zeeland!
hoogwater
SUSKE EN WISKE
Volksdansen
II en slot
Een scriptie van
G. van Damme
Misleidende
volksculturen
Expressievak
Cursussen
Nieuwe
lesmogelijklieden
voor
muziekonderwijs
de toornige tjiftjal
LUCKY LUKE de
Aanhoudend koud
zeeuwse
Super Flipper-feest voc
daltons in de
r
GOES
Grand 20 uur: Bob en Carol, Ted
en Alice, 18 j.
Museum Kerkplein. Expositie
„Kleur in beweging", verfstructu
ren van W. Wisse te Goes (t.m. 13
maart) Ma. t.m. vrij. van 10 - 12
uur en 13.30 - 17 uur. Zat 14 - 17
uur. Zon. gestoten.
HEEST
Boekh. van Geyt, Steenstraat 20.
Expositie Meike Sund en Thijs
Overmans, schilderijen en litho's
(t.m. 2 maart). Werkd. van 9-12
en 13 - 18 uur, zond. van 14 - 17
uur.
MIDDELBURG
City 20 uur: Justine 18 j.
ROTTERDAM
De doelen (Kleine zaal) 20.1
uur: Knaakconeert door heit Nedei
lands Blazersensemble Roll
Schouwburg 20.15 uur: Het Neda
lands Danstheater.
TERNEUZEN
Luxor 20 uur: Werelddeel d<
verschrikkingen 18 j..
VLISSINGEN
Alhambra 20 uur: Bob en Can
Ted en Alice. 18 j.
t ,m m»nwn «wn -tv-
MAANDAG 1 MAART 1971
r
MAANDAG 1 MAART 1971
Op vier van de vijf zomerzegels
1971 zullen details zijn afgebeeld
van laat Middeleeuwse houten
beelden, die alle het eigendom zijn
van Nederlandse musea en dateren
uit de 15e eeuw. De vijfde zegel is
gewijd aan het gouden jubileum
onlangs reeds gevierd van de
Bond van Nederlandse Volksuni
versiteiten. De zomerzegels zullen
dit jaar van 20 april t.e.m. 5 juni
aan alle Nederlandse postinrichtin-
gen verkrijgbaar zijn.
15 pl. 10 c Stelt voor: het getal
„50' 'in monumentale cijfers Bijz.
tekst: „50 jaar Volksuniversiteit".
Kleuren geel, oranjerood, grijs en
zwart.
2. 20 pl 10 c. Apostel Paulus
(meester anoniem) uit het Aarts
bisschoppelijk Museum te Utrecht.
Kleuren lichtgroen, groen en
zwart.
3. 25 pl. 10 c. Joachim en Anna
(meester anoniem), uit het Rijks
museum te Amsterdam. Kleuren
lichtoranje, oranjn en zwart
4. 30 pl. 15 c. Johannes de Doper
en de Schrifgeleerden (meester
anoniem), uit het Gemeentemu
seum te Arnhem. Kleuren licht
blauw en blauw en zwart.
5. 45 pl. 20 c. Anna-te-Drieën
(meester anoniem), uit het Bonne-
fantenmuseum te Maastricht. Kleu
ren lichtrood, rood en zwart. De
foto's van de plastieken werds
gemaakt door de fotograaf Brand
Oosterwold uit Hengelo (ov.). Ht
ontwerp werd verzorgd door Tei
Design Associated te 's-Gravenh;
ge.
Technische gegevens:
Beeldformaat 22 x 33 mm
Zegelformaat 25 x 36 mm
Tanding 12,75 14
Papier zonder watermerk
Gomming synthetische gom
Velindeling 10 x 10 is 100 zege
Druktechniek a. 15 pl. 10 c, al
mede ondergronden en tekst vs
de overige waarden: offset. 1
beeldengroepen: rasterdiepdruk
Drukkerij Joh. Enschedé en Zi
nen, Grafische Inrichting N.ï
Haarlem.
Het Westduitse atoomschip „Otto
Hahn" mag voortaan Nederlandse
havens aandoen. Vertegenwoordi
gers van de Nederlandse en West-
In het eerste artikel over volks
dansen aan de hand van een
scriptie van G. van Damme uit
Goes is gesteld, dat volksdan
sen nog steeds actueel zijn. In dit
tweede artikel (tevens slot) o.m.
iets over de volwassendans. die
nu kinderdans is.
Wait vroeger dooT de volwasse
nen werd gespeeld ein gedanst
wordt nu door de kinderen over
genomen.
Op school komen we diilt tol de
gymnastiekles dagelijks tegen.
Kinderen Leren daar eenvoudige
spelletjes die vroeger door volwas
senen werden gedaan, zoals wie
wil er mee naar Engeland varen,
zakdoekje leggen en tussen Keulen
en Parijs...
Niet altoen in de klas maar ook
op heit speelplein zien we kinderen
bezig. Ze zingen een melodie en
dansen daarop. Ze voeren echter
niets op, ze dansen omdat ze wil
len dansen. Tengevolge van deze
bewegingen komen de kinderen tot
dansbewegingen. Zij komen uit de
kinderen voort. In de dansende
beweging drukt het Levensgevoel
van de mens zich uit. Bewegen is
een uitdrukking en niet scheidbaar
van het hele wezen. De dans is
niet alleen een lichaatnsgebeuren
maar tegelijk een psychisch gebeu
ren.
De geleerde Fuchs zegt er dan
ook dit van. „Bet kleine kind
merkt echter ook al in dit stadium
dat het instrument verschillende
kleuren heeft, Later dat het melo
dieën zingen en spelen kan, dat het
dansliederen zijn en muziek voor
de luisteraar".
Zo was het ook baj de natuurvol
ken. De volksdans is het produkt
van tweie elementen, waarvan het
ene materiaal bevat uit verre tij
den, bewaard in de ondercultuur
van een volk, terwijl het tweede
bestaat uit bezinksels van opeen
volgende cultuurperioden. De
volksdans die wortelt in de onder
cultuur geeft aanleiding tot de ge
zelschapsdans, welke wederom re
sidu's in de volksdans afzet, ter
wijl aian de andere kant de volks
dans sporen achterlaat in het kin
derspel.
Wanneer we het bovenstaande
goed in ogenschouw nemen, dat is
het op zijn boers gekleed gaan van
stadse jongelui niets anders dan
een amusante verkleedpartij. Het
is louter kijkspel en heeft met
volkscultuur niets te maken. Nog
erger wordt het wanneer men bij
deze verkleedpartij gaat optreden
met landbouwgereedschappen. We
moeten de eerste boer nog tegen
komen, die met zijn dorstvlegel
danst.
Het zijn de tradities, die in de
sibbecultuur worden hooggehouden
en vele bevolkingsgroepen nog
trouw doet blijven aan de volks
dracht.
Deze is dan ook altijd gebonden
aain bepaalde levensvoorwaarden
en dus te waardig om te worden
misbruikt. De volksdans heeft een
positieve waarde in die opvoeding:
Het blijde, ongeschonden gemeen-
schapsbïndende levensidee.
Bij het onderwijs gaat men
steeds meer aandacht besteden aan
In plaats van horizontaal en ver
ticaal dienen de woorden van
linksboven naar rechtsonder en
van linksonder naar rechtsboven te
worden ingevuld.
Van linksboven naar rechtson
der: 1. rund; 2, lang verdicht pro
zaverhaal; 3. geen enkel persoon;
4. snel verbrandend mengsel; 5.
zoon van een vorst; 8. oogvocht; 9.
plaat; 10. renbode; 11. schrijven;
12. hemelgeest; 13. stad in België;
14. noodsein.
Van linksonder naar rechtsbo
ven: 5. visje; 6. begroten; 7. hele
maal geen; 8. tuinman; 9. kleur;
10. brandbare staaf; 11. niet smal;
14, kei; 15. rivier in Frankrijk; 16.
Gratie en levensblijheid van een
Volksdansgroep uit Oisterwijk. Her
innering aan een feestweek met
volksdansen te Goes.
moniiseren. De jeugd moet opgroei
en naar een harmonische persoon
lijkheid. Wij moeten een innerlijke
harmonisering erbij trekken opdat
het individu niet van binnenuit
tegen een ander strevende kracht
belast is. Pas don is het individu
levensvatbaar, en kan de hem door
het leven gestelde opgaven vervul
len.
In de praktijk ervaren veel dan
sers dat zij door de dans een ander
mens zijn, een mens die tot veel
meer en moeilijkere opgaven in
staat is. Jongeren met een minder
waardigheidscomplex worden in de
gemeenschap opgenomen, ook li
chamelijke gebreken kunnen er
door verdwijnen. Zo is men er in
Duitsland in geslaad jongeren die
stotteren te helpen door allerlei
vormen van dans.
De hear A. Sluijs besteedt in
zijn onlangs verschenen boekje
„Lichamelijke opvoeding voor de
brugklas" een hoofdstuk aan de
dons. Hierin schrijft hij, dat naast
de bewegingsvormen ook enkele
volksdansen aangeleerd kunnen
wonden. Deze kan men dan ook
opvoeren bdj speciale gelegenhe
den, zoals diinecteursf eesten of
schoolavonden.
De grootste moeilijkheid voor dit
onderdeed van de lichamelijke op
voeding is dat veel onderwijzend
personeel in veel gevallen hiervoor
met is opgeleid.
Om nu aan de steeds groter wor
dende vraag naar volksdansdocen-
ten te voldoen, organiseert de Ne
derlandse Volksdansvereniging te
Rotterdam in het gehele land cur
sussen waar onderwijzend perso
neel en jeugd-werkleiders aan deel
kunnen nemen. Uit het buitenland
trekt men hiervoor dansleiders
aan, die de dansen uit hun land
aanleren. Twee jaar geleden is
men in Zeeland ook begonnen met
Nevo-cursussen, zodat men in de
grootste nood kan voorzien.
Enkele jeugdwerkleiders zijn be
gonnen met les te geven aan de
jeugd in verschillende steden en
dorpen im Zeeland. De vraag naar
volksdansleiders in Zeeland neemt
toe. Steeds meer jongeren willen
zichzelf vinden in de lichamelijke
inspanning, in het beleven van ei
gen kracht, behendigheid en vitali
teit.
We zouden ons af kunnen vra
gen: „Kunnen wij onze jongeren
en ook de volwassenen in de toe
komst voorzien van voldoende
dansleiders, die hun vrije tijd op
willen offeren voor een van de
oudste volksculturen, het volks
dansen?".
Stel u een huis voor dat stevig ls
en bestand tegen alle weersom
standigheden en tegen brand. Het
is niet van beton, maar gebouwd
uit het afval van een grote stad
verzameld uit bakken en belten.
Het procédé is ontwikkeld door
Auguste Henrion, een ingenieur uit
Namen. Een magneet haalt alle
metaal uit het vuilnis. De rest
wordt gemalen en vermengd met
15 gewichtspercenten sintels Dat
mengsel wordt nog eens gemalen
en dan wordt er achtereenvolgens
cement, calciumchloride, ijzersul
faat en een bepaalde hoeveelheid
water aan toegevoegd. Als het
mengsel volkomen egaal is, wordt
het in vormen gegoten, geperst en
gedrpogd. Het resultaat is een aan
tal blokken van verschillende vor
men.
Bij voldoende deelname zal het
Dr. Gehrels Instituut, aangesloten
bij de Maatschappij ter Bevorde
ring van Toonkunst, ook in Ter-
neuzen cursussen muzikale vor
ming voor het basisonderwijs gaan
geven. Tijdens deze cursussen zal
onderwijzend personeel van basis
scholen een doeltreffende en pret
tige weg gewezen worden om de
kinderen al zingend en spelend
vertrouwd te maken met de mu-
ziekspelregels.
Het muziekdidactisch tijdschrift
„De Pyramid®" bevat veel nieuwe
liederen voor de diverse klassen
van het basisonderwijs. Uitgaande
van liederen kunnen de leerlingen
spelenderwijs muzikaal gevormd
worden, zodanig dat de vreugde in
de zangles voorop blijft staan. In
passing van eenvoudig slagwerk,
benadering van het notenschrift
leerplan- en lessamenstellimg, alles
komt aan de orde in de cursussen
muzikale vorming voor het basis
onderwijs. Wanneer men meer in
formatie wil verkrijgen over de
opleiding die h>et Dr. Gehrels Insti
tuut bij voldoende deelname in
Terneuzen gaat geven, dan behoeft
slechts de oriënterende bijeen
komst bezocht te worden, welke
op 1 maart 's-avonds om 19 uur in
de Zonneschool aan de Van Steen-
bergenlaan 71 te Terneuzen gehou
den zal worden. De consulent van
het instituut, de heer C. Scheljve,
die ook de cursus zal geven, zal
tijdens deze bijeenkomst een uit
eenzetting geven over de inhoud
van de cursus.
Er zal gelegenheid tot het stellen
van vragen bestaan. Belangstellen
den die verhinderd zijn maandaga
vond de bijeenkomst te bezoeken,
doch toch gaarne geïnformeerd
willen worden omtrent de metho
des van het instituut, kunnen dit
telefonisch kenbaar maken onder
nummer 020-791418.
(Van onze correspondent)
HENGSTDIJK Eem groot aantal
leden van de vogelwacht Oost-
Zeeuwsch-Vlaamdenen, „die Stelt-
kluut" heeft een wandeling gemaakt
rond het natuurreservaat „de Put
ting", voor het observeren van vo
gels. De „buit" was bijzonder groot-
De „Putting", een zeer gezocht over-
wintesrinsgebiied voor altosrtei gan-
zesoorten, herbergt op dit ogenblik
nog ongeveer 2000 kolganzen. Ver
der werden waargenomen, kieviten,
grutto's, vier koppels bergeenden,
het wijfje van de steeds zeldzamer
wordende blauwe kiekendief, goud-
plevieren, wulpen, roeken, houtdui
ven en bonte kraaien. De Puitting is
een ideaal gebied om er gedurende
een paar uxien omheen te wandelen.
Het gebied mag als „natuurreser
vaat" met worden bezocht.
Vooruitzichten
V voor dinsdag en
opgesteld door het
KNMI op zondag
Va WX h am 18.00 unr.
RUl Hl ffl Aanhoudend koud
jerioden en
waarschijnlijk hier en daar e
sneeuwbui.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland.
Voor dinsdag: Aantal uren zon: twee
tot acht. Min. temp.: twee tot zeven
graden onder normaaL Max. temp.:
drie tot zeven graden onder normaal.
Kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 90 procent. Kans op een
geheel droog etmaal: 60 procent.
Voor woensdag: Aantal uren zon.
twee tot acht. Min. temp.: twee tot
zeven graden onder normaal. Max.
temp.: drie tot zeven graden onder
normaaL Kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 procent.
Kans op een geheel droog etmaal:
60 procent.
Morgen, dinsdag 2 maart.
Bergen op Zoom, 7.12 e nl9.35 uur;
Hamsweert, 6.08 en 18.35 uur;
Terneuzen ,5.29 ein 17.58 uur;
Vlissingen, 5.01 en 1T.29 uur;
Wemeldinge, 7.02 en 19.25 uur.
neerslag; 17. lantaarnopsteker; 18.
preuts meisje. Magisch vierkant
midden: 1. vochtig; 2. bergplaats:
3. bloedvat; 4. kenteken.
OPLOSSING:
'H-taui Jjape 'g topei
lurepf 'i .'juejfjaiA qosigcH
•jnu 'gx l^idure; 'ui uegaj
•gj laurag 'gj treats -pi ïpaajq
■-[1 '01 '.smed '6 '.Jaurmi
'8 :s}aiu I usurer 9 Isod g :uaA
-oqsptoaj reeu japuos5fup[ ue/v
bos pi liraureji
'81 ipSua zi IjatJq 'II l-iauaojj
'01 Ijuajd 'g: irecat '8 :surad 'g '.tes
■p Ipueuiara 'g Itreraoj -g :j3t;s 'j
uapuosppai reeu uaAoqs^uii uba
iögiÉffl
1
Denkt u iets geschikts te heb
ben voor deze rnbriek, neem
daD contact met ons op. Schrijf
een brief ol een kaartje aan re
dactie dagblad De Stem:
Nienwstraat 9 Terneuzen
Kromme Weele 4 Middelburg
uiet de vermelding „Zeeuwse
instuif"
In het uiterste geval, maar dat
mag niet meer dan een uitzon
dering zijn, kunt D ons telefo
nisch bereiken. Ons telefoon
nummer:
in Ternenzen:01I50 7920
in Middelburg 01180 - 7764
fjSk eindredactie
ton koopman
I gé van berkel
duitse regering hebben in Bonn de
ratificatie-oorkonden uitgewisseld
van de overeenkomst, waarbij de
aansprakelijkheid in geual van
schade is geregeld. De „Otto Hahn
is het eerste vrachtschip met ken
voortstuwing van de Bondsrepubliei
HARDERWIJK: In aanwezigheid
van prins Maurits en zijn vader mr.
Pleter van Vollenhoven is zaterdag
het Dolfinarium heropend voor het
de expressie vakken. De lessen
lichamelijke opvoeding moeten een
bijdrage leveren tot die persoon
lij kheidsvorming.
In een nota van 1960 maken
verschillende profs, duidelijk dat
een belangrijk punt bij de licha
melijke opvoeding op school is, dat
de oefenstof ook later gebruikt
kan worden door de jeugd, men
moet komein tot een blijvende li
chamelijke oefening.
Wanneer wij terug gaan naar de
oude volksstammen, dan zien wij,
dat deze mensen zich nog geheel
in de natuur kunnen ontwikkelen.
Zij namen danselemeniten over van
de diieren die om hen heen leven.
Bijv. de dans van de Zuini, deze
bestaat uit monotone herhalingen
die een dwang op de natuurkrach
ten uitoefenen. Het onvermoeide
stampen van de voeten maakt van
de nevel regenwolken en dwingt
de negen, op de aarde neer te
vallen. Deze mensen willen ermee
dat zij streven naar vervolmaking
of ten minste verbetering van hun
levenssituatie door de dans. De
oude Spartanen oefenden reeds
vamiaf hun vijfde jaar op de dans.
Zij toerden hierin zich gedekt te
houden en te vechten door artistie
ke bewegingen, rtifme en muzikale
begeleiding; zij bereidden zich
hierin voor op de oorlog. Socra/tes
schreef, dat de beste danser ook de
beste krijger was. Zij kenden hun
lichaam en wisten ermee om te
gaian.
De mens van rau is in geestelijk
opzicht verarmd, hij is losgeraakt
van zijn lichamelijkheid. Door de
mechanisatie en gebrek aan levens
ruimte vindt de mens om zo te
zeggen zichzelf niet meer. Veel
mensen van nu missen de ruimte,
de breedheid, het vrije ongehin
derd zijn, wat zich zeer duidelijk
in hun motoriek demonstreert: de
houterigheid, de stunteligheid, de
gespannenheid, het gebrek aan
coördinatie en bovenal het gebrek
aan gratie.
Wanneer wij over opvoeding
spreken, dan moet de volle aan-
dacht besteed wonden aan de li
chamelijke volwaardigheid, die in
dienst moet staan van het eerste
doel der opvoeding, de geestelijke
volwassenheid. Ook de jeugdigen
leven in een spanningsveld, en de
ze spanning willen ze doen ver
dwijnen, ze streven naar ontspan
ning. De jeugd bezit geen georden
de harmonische levensvorm en het
is noodzakelijk dat deze naar een
levensbereik zoekt, die haar helpt
zich te vervolmaken zioh te har-
OE BBNf?/MBE2 /N GOLDEN GLOHS
/S £2 GEEN 0BN2/GEEN MENS
BEWBBPT ZVN GOOD LENG GENOEG
OM EEN BBN2 NCD/G TE NEBBEN/