70 JAAR ZITTEN «Pi If® JSI Woning: zelf doen Berger gaat er flink op achteruit Boze Britse reacties op immigratiewet PARIS Bijgeloof Literatuur ZITVLAK-CULTUUR IN BEELD c'est BURGEMEESTER VAN GRONINGEN WORDT KAMERLID kunst «k. jê Retrospectieve Aad de Haas Mens en revolutie Geef ze een pot verf imii Jazz uit de jaren veertig Geen bezwaar FRANKLIN THEE VRIJDAG 26 FEBRUARI 1971 ial) tot 17.00 uur, vrij- zaterdags van 10.00 a AKTIE MANIFEST heet de veelzijdige voorlichtingsavond in het Eindhovense POC op 2 maart om 20 uur. Bedoeling: wegwijs maken in de veelheid van maatschappelijke, I medische en cultureel-maatschappe- üjloe groeperingen. Dit gebeurt met films, poppenkastvoorstellingen, ver koop kunstwerken en informatie- ids. Aan de orde o.a. miili-euveir- vtéling. geboortebeperking, man- vrouw-verhouding etc. 0 BRABANTS HEEM organiseert ij 0,p zondag 7 maart en zondag 21 li maart heemkundige studiedagen in het Jacob Roelaindslyceum te Boxtel. 0 JONGEREN tot 21 jaair kunnen I nog tot 1 maart hun werkstukken voor de lheratuurprijsvra-aig t.g.v. het „Literatuurfestival" op 1 en 2 mei in Eindhoven inzenden. Op het Provinciaal Servioeburo, Begijnhof 35 te Eindhoven is al veel werk binnengekomen. Juryleden Hans Berghuis, Fons Sarraeel en Bernard van Vlierdein staan al in de start blokken. 0 WARM EN KOUD stromend wa ter heet het cabaret, dat iedere don derdag, vrijdag en zaterdag te vol gen is, vanaf 20.30 uur in het caba ret-café „In de Twijfelaar", Maurits- __jat 113, Rotterdam. Voor de kin deren: ieder zondagmiddag om 14.15 uur in Kindertheater Wdedus, Van Okten-barn-ev-eldstr-aat 99, Rotterdam de kindermusical „Da's 'wiedus weer". DE NEDERLANDSE ORGELFE DERATIE is opgericht. Doel: voor komen dat fraaie kerk- en theater orgels naar de schroothoop gaan. De federatie is in Amsterdam geves- «n rekent op steun van ca. 7Ë000 huisorgelbezitters en de tallo ze liefhebbers in den lande. Een maandblad wordt overwogen. HET RIETVELD-SCHRÖDER- HUIS is wereldberoemd. Nog be woond door mevr. Schröder- Schrader (81) dreigt dit huis aan die Utrechtse Prins Hmdriklaan te on derkomen. Onder voorzitterschap van Hugo Isaac uit Den Haag is een stichting in het leven geroepen om het voor de toekomst te bewaren. Zelfs in Amerika en Japan ïa men daarover verheugd. JAPANSE DANS (Noh, Kaibuki, Kyogen) is te zien op 9 maart in het Rotterdamse Hofpleintheater. Daar treden dan op in het kader van een wereldtournee de 5 dansers vam de Wakashu Kabuki Dance Company. JORIS IVENS heeft nu na aanvankelijke weigering in Frank rijk toestemming gekregen zijn film „Het Volk en Zijn Gewe ten" in Nederland te draaien. Dat gebeurt vanavond in Frascati te Amsterdam. Afgelopen week ■'heeft 1 vans in de Amsterdamse Mozes en Aaron aan 300 jongeren verteld over zijn verblijf in Laos, waarover de film gaat. AMATEURS EN DAGBLAD PERS is hiet onderwerp, dat het komende congres van de Stichting Centraal Beraad Amateuristische Muziekbeoefening (CBAM) op 16 oktober a.s. te Utrecht op speelse wijze aan de orde wil stellen. „De" recensie als „niemandsland tussen pers en amateur" staat daarbij cen traal. IN TILBURG: kunst- en antiek markt in de schouwburg op 27 fe bruari (10—18 uur) en 28 februari (12—18 uur). TILLA DURIEUX (90) is over leden. Geboren in Wenen. In 1901 ontdekt door Max Reiinhardt, die haar de hoofdrol in Salomé gaf. In 1913 was zij de eerste Duitse Doo- little in Pygmalion. In 1933 t.g.v. de nazi's naar Joegoslavië, waar zij met naaiwerk in onderhoud voor zag. Op 71-jariige leeftijd terug maar Berlijn voor tweede carrière. Op 85- jarige leeftijd speelde zij nog Mada me Karma irn De Helderziende vain Roussim. President Heinemamm: „Een talentvolle aotrice, «en grande da me". P$V> X h Tot en met woensdag 7 april zijn 90 stoelen te zien in het Bouwcentrum te Rotterdam. De oudste stoel (G. Descal7i-Italic-„Chiavari") stamt uit 1865: de jongste is van 1970 (Martin Visser-Nederland-„Spectrum"). Honderd jaar zit-cultuur, met een acient op de laatste 70 jaar: „Zeventig jaar zitten". Een interessant over zicht met veel aspecten. Deze expositie is een vervolg op „Vijftig jaren zitten" in 1968 in het Amsterdams Stedelijk Museum. Hier is gepoogd „de stormachtige ontwikkeling van de laatste jaren" aan te vullen. Niet uitputtend volledig, maar wel enkele tendenzen in deze „raakvlakken-cultuur". Hoewel de stoelen op tijdvak-schavotjes staan inge deeld, is de opstelling vrij chaotisch. Het centrum is geen museum, maar een voorlichtend huis. Dan is de educatieve begeleiding voor de argeloos binnenwande lende bezoeker (a f 1,60; kinderen beneden 16 jr. gratis) te gering. Er is een summiere catalogus en een dia-pro- jeetie over interieurs zonder geluid, waarin o.a, heel an dere ontwikkelingen op dit moment worden aangetipt, dan de meeste moderne stoelen van de expositie ook maar laten vermoeden. Duidelijk komt naar voren de samenhang, de ontwik keling tussen bouwkunst en meubelkunst in de loop der lijd. De meubels werden ingepast in de architectonische scheppingen. Het waren dan ook veelal architecten, die meubels ontwierpen (Berlage, De Bazel, De Klerk, Riet veld, Corbusier, Mies van der Rohe, Aalto om enkele aanwezigen uit voorbije decennia te noemen). Op het ogenblik is een ontwikkeling gaande van een zelfstandige meubelindustrie en -ontwerpers, die enerzijds remmend werkt op de architectuur (b.v. de dwingende ruimte- opeisers als bankstellen en eethoeken) en anderzijds op de bestaande architectuur vooruitloopt (zit-situaties met schakelelementen e.d.) Een ander interessant element, dat uit de expositie naar voren zou kunnen komen is de bestudering van het menselijk lichaam aan de hand van 100 jaar stoel. De wijze van zitten, liggen, waarbij kleding, omgangsvor men, de houding ten aanzien van het eig enlichaam en dat van anderen valt af te lezen. Ook de fysiek meetbare veranderingen doen mee. De tentoonstelling begint ongeveer, waar de offi ciële antiek momenteel ophoudt (Biedermeier) hoort daar nu zo langzamerhand wel bij)waar de Art-nouveau- Jugendstil begon. Het credo van het functionalisme (Bauhaus) en de constructieve richting, die rond de eeuwwisseling in de figuur vasn Berlage opbloeide, zijn te zien. De Bazel en Penaal. Getoond wordt de reactie van de Amsterdamse school (Krop, de Klerk), waarbij doelmatigheid overspoeld wordt door de vorm en de re actie daarop uit Den Haag („leve de kubus") zien we bij Wouda (Gispen missen we). Rietveld is er met tal rijke paradepaardjes (zig-zag; rood-blauw) vanaf de invloed door De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid tot een industriële koppelstoe! uit '57. Het verende sleep- modei van Mart Stam ('26) heeft tot (bijna) in onze dagen invioed uitgeoefend. Mam- ook buitenlandse lij nen worden er getrokken: „Grand Comfort" van Le Corbusier ('28), „Wassily" van Breuer ('25), Mies van der Rohe met een armstoel uit '27 etc. Deze oude stoelen blijven interessant, omdat ze on danks de materiaalontwikkeling van hout naar metaal, canvas, e.d. naar kunststoffen als polyester zolang het heft in handen hebben gehouden en vaals nog houden. Eerst nu is er iets te bespeuren van een aanval op de traditionele zit-cultuur, omdat de eigenstandige moge lijkheden van kunststoffen (i.p.v. namaakstoelen) ont dekt worden en „het zitten" als maatschappelijk ver schijnsel andere inhuod begint te krijgen. Vooral van uit de Scandinavüsche landen en Italië komen impul sen. Namen Eero Aarnio (Finland), Rosselli, Pesee, Colombo (Italië). Andere namen uit de laatste 15 jaar: Saarinen (USA), Arne Jacobsen en Paul Kjaerholm (Denemarken) Yanagi (Japan), Kukkapuro (Finland), Lonngren (Zweden), Friso Kramer, Nol Ooyevaar, Hein Salomonsen (Nederland), Conran en Holdawav (Enge land) etc. Een tentoonstelling die voor velen interessant kan zijn, maar waar veel meer van te maken geweest zou zijn. „Dag stoei naast tafel" iStfe.Ur %#v Ook de, op last van het H. Officie, verwijderde kruisweg uit het kerkje van Wahlwiller is momenteel geheel te zien op de grote retrospectieve tentoonstelling van het werk van Aad de Haas in liet Cultureel Cen trum van Venlo. Meer dan 200 wer ken geven er een zo volledig moge lijk beeld van deze teruggetrokken kunstenaar. Vanaf zijn Rotterdamse tijd, de oorlogsjaren, zijn fel expres sionistische periode tot werk uit 1970. Etsen, litho's, gouaches en olie verf. Het is de eerste keer, dat het gelukt is een dergelijke tentoonstel ling van deze opmerkelijke kunste naar (onlangs 50 jaar geworden) bijeen te brengen: destijds omstre den, nu bewonderd. Dit zorgvuldig en veelomvattend overzicht (waar onder twee passies, uit 1954 en 1961) is de moeite van het bezoeken waard. Dat kan tot 12 april. «Omstreden Calvariegroep in Wahlwiller. De kreet „Huis niet goed, geld terug", twee jaar geleden in deze krant geslaakt door H. Krekel, heeft de nodige reacties opgeleverd. De vergelijking „als je bij A.H. een muis in de yoghurt vindt, krijg je je geld terug of andere yoghurt", deed velen naar de telefoon grijpen en de radio maakte met Krekel een uitvoerig interview over zijn ideeën. „Ik heb persoonlijk geen acties ondernomen, maar blijf hameren op de mentaliteit in de bouwwereld, waar iedereen iedereen zit op te draaien, zich verschuilt achter de ander; waar men het gevoel voor de materie is kwijtgeraakt. Op de ambtenaren-mentali teit van Bouw- en Woningtoezicht, die in plaats van de mensen te helpen en te stimuleren bij woningherstel, alleen maar aan de bel trekt." Onder liet motto: „We kunnen zelf meer dan we denken" hoopt hij nu „de sociaal-culturele wereld te kunnen porren om te komen tot begeleidings- werkplaatsen, waarin iedereen in een verstaanbare taal (en niet in bouwvak jargon) assistentie krijgt om de dóódsimpele handelingen, nodig bij woning- herstel en -verfraaiing, toe te passen". H. Krekel: „Ik heb hier (Dillenburgstr. Breda) het enige laboratorium in de bouwwereld, waar ze kop èn handen gebruiken. Er zijn heel wat instan ties, die de mensen willen helpen met hun woning. Maar het zijn ethische luchtballonnen (ze gebruiken hun poten niet) of ze verdienen schatten in de bouw. Maar dan krijg je b.v. zwembaden, die op 15 miljoen begroot zijn en 25 miljoen gaan kosten (uit de gemeensehapspot) Ik denk aan het verhaal van de Utrechtse wethouder Jansen. In een oude Utrechtse wijk heeft men de bewoners maar aan laten „knoeien" met hun huizen. Er werden douches gebouwd, dakkapellen aangebracht etc. Het enige wat Bouw- en Woningtoezicht deed was stimuleren en adviseren en niet tekeningen opvragen en afkeuren., Het bleek allemaal heel redelijk gedaan. En het verhaal, dat men zelf niets doet aan huurhuizen ging helemaal niet op. Ei- zijn tegenwoordig acties om slechte woontoestanden. Wethouders gaan redeneren met de bewoners. Er worden allerlei papieren plannen gemaakt. Laat ze die mensen toch een pot verf in hun poten geven, advies verlenen en desnoods premies zetten op eigenhandig herstel. De loodgieter en de tim merman och, we zijn allemaal bang voor elkaar. Er wordt te veel ge kletst. Je kunt een heel verhaal ophangen over een havenarbeider, als je zelf nog nooit met een baal op je nek hebt gelopen. Dat slaat dan nergens op. Zo wordt er ook vreselijk veel gezwamd over woningbouw. Maak de mensen weer vertrouwd met de materie; breng dat gevoej ervoor weer terug. Leer ze hun poten gebruiken. Ze kunnen meer dan ze denken. Het is nu nog een happy-few, die het doet. De Doe-Het-Zelf-zaken kunnen ook geen advies geven; die komen uit de bouwhandel, waar men dat gevoel ook kwijt is. Doe-Het-Zelf-bladen kunnen de mensen het niet leren, omdat ze te moeilijk zijn. Wat ik concreet wil? Een taak voor de sociaal-culturele wereld. Lege ker ken, lege gebouwen, buurt- en clubhuizen inschakelen als eentra, waar de mensen technische steun kunnen krijgen bij het bewoonbaarder maken van hun woningen. Waar B(edrijfs) K(ader) T(raining)-cursussen gegeven wor den, waar men b.v. in 5 dagen leert lassen etc. Waar materiaal en begelei ders aanwezig zijn. Begeleiders, die een andere taai spreken dan in de bouw wereld gebruikelijk is en b.v. vertellen hoe simpel het is om een badkamer te betegelen. Waar klachten geïnventariseerd worden en geadviseerd wordt hoe met eigen werk oplossingen mogelijk zijn. De toezichthoudende instituten, die er nu zijn, doen veel te moeilijk en blijven steken in de „maren"Begeleiders zijn er genoeg te vinden. Ik weet wel, dat ik een grote mond heb, maar wil de consequenties wel trek ken" Aldus Krkel, die ervan overtuigd is, dat dit verhaal „ethisch wel te verkopen is", maar tevens op „veel weerstand bij bouwondernemers en onderhandelaren" zal stoten. Maar hij is het „onderhandelen" de papieren rompslomp van „deskundigen", het theoretisch eisenpakket van' afremmende commissies, de enge taal van Bouw- en Woningtoezicht, de „bezopen kosten" waarmee de bouwwereld ons opscheept etc., flink zat. En wie niet' Wié gaat er met hem tegenaan staan? (tel. 01600-51875). EDUARD VISSER schreef zelf over zijn bod-, „IIOMO SAPIENS" etc. (Maimteaiu - 5 e Meridiaan-reeks): „Een boek over de mens, het merk waardigste wezen dat de evolutie van bet leven op deze planeet heeft voortgebracht. Een wezen dat bijna alles kan.... eigenlijk is er maar één ding dat de mens tot nu toe niet kan: iets anders zijn dan een mens. Maar, wie weet?". Visser voert in dit boek, als een „science-fiction- o-pera". een aantal mensen op, die van doen hebben met „revolutie", du= iets anders willen teweegbren gen. De mislukking daarvan bepaalt de ironie in het drietal verhalen. Visser schrijft een soort mythische symbolentaal, waarbij hij vaardig een aantal literaire structuren han teert. Het zijn korte bizarre verha len, waarin hij het ongerijmde met elkaar laat botsen. De veronderstel ling, dat „de lezer onetwijfeld me nig beroemd Leidseplein-revolutio- nair zal herkennen", zal voor de meesten wel in die veronderstelling blijven steken, behoudens d-e enkele keer (b.v. Van 't Reve), wanneer het er duimendik opligt. De .verha len komen nogal dicht iin de buurt van het literaire bia-bla. Wat erger is: onder een dekmantel van een aantal laten we zeggen „grap pige" verbalen wonden thema's aan gepakt (mens -en revolutie), die in houdelijk de schrijver te boven gaan, zodat hij enkel tiarelantijnt als een kat om de hete brij. Quasi- liiteraiire fijnproever ij. Voor de wat oudere jazzfans is de plaat „SIX FACES OF JAZZ" (an historic jam session) een plaat om van te simullen. Op het label Ember (CJS 826) ziijn een aantal historische opnamen uit de jaren veertig bijeengebracht, de „midde leeuwen"' der j-aizz tussen de „klas sieke" en de zogenaamde moderne jazz. De tijd van de bebop, die toen nogal gemoederen in beweging bracht -en talloze jazzmusioi (ook op deze plaat) tussen wal en schip gooide. Deze stijl zal door velen nu als „achterhaald" gekenschetst wor den, maar zal ongetwijfeld velen nog boeien of dierbare historische documentatie opleveren. De zes ge zichten, die als „toonaangevend" pa raderen, zijn Charlie Parker (met zijn bizarre saxofoonstijl en abstrac te melodie-interpretatie), Dizzy Gil lespie (die jarenlang met Parker in één adem werd genoemd en wiens geweldige trompetsoli én zangremi niscenties aan Armstrong oproepen al hebben ze een geheel eigen ka rakter), Coleman Hawkins (met zijn sonore en vitale sax), de vibrafomist Red Norvo uit de Goodmanschool, de bassist Oscar Fettiford, die in '44 lid was van d-e eerste bop-co-mbo (52nd Street New York) en Eddie „Lockj-aw" Davis, o-p sax, die vanuit de Hawkinsscho-ol later m-et Basie -en Griffin furore maakte. Maar naast deze gezichten treffen w-e -even bekende andere gezichten op deze plaat: Trummy Young, Don Byas, Johnny Guarnieri, Cozy Col-e -e.a. D-e twaalf herperste nummers, die vanuit verschillende combinaties hier opklinken, zijn treffende illus traties van de veertiger jaren (Se venth Avenue, Esquire Jump, That's the Blues, Hucklebuck etc.). De op namen dateren uit d-e jaren '44 tot '47 en zij-n stereo-geschikt gemaakt. eindredactie henk egbers (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Prof. dr. W. Drees jr. brengt geen financieel offer aan 4e gemeenschap, wanneer hij van thesaurier-generaal van het ministe rie van Financiën „gewoon" Tweede Kamerlid gaat worden. Burgemees ter J. J. A. Berger van Groningen doet dat wel. Evenmin is zulks het geval met de generaal-majoor J. van Eisen in Doorwerth, die de wapen rok aan de kapstok hangt om de KVP in de Tweede Kamer te gaan vertegenwoordigen. Waarom deze merkwaardige gang van zaken? Ter beantwoording van die vraag moeten wij teruggrijpen op de grondwet die bij ambtelijke functies uitgaat van een aantal zg. incompta- biliteiten, is onverenigbaarheden, met het lidmaatschap van een zg. volksvertegenwoordigend orgaan. Het gaat daarbij in de praktijk om de Tweede Kamer, waarin in begin sel iedereen zitting moet kunnen nemen, die de vereiste leeftijd en nog een paar kwaliteiten heeft, res pectievelijk niet op grond van zware straffen of geestelijke onbekwaam heid is uitgesloten. Onverenigbaar heid betekent, dat in het algemeen ambtenaren geen Tweede Kamerlid kunnen zijn. Niet zo verwonderlijk ook, want anders zo-u bv. een depar tementsambtenaar als Tweede Ka merlid zijn eigen minister kunnen kritiseren. Niet dait dat een ramp zou zijn, maar toch moet er „af stand" zijn en een zekere gezagsver houding. Om n-u te bevorderen dat ambte lijke funotionarissen net als ieder ander wel in de Tweede Kamer kunnen komen, is het in het Alge meen Ambtenaren Reglement moge lijk gemaakt, dat ambtenaren die meer verdienen dan aan schadeloos stelling voor de Tweede Kamer met behoud van hun oorspronkelijke sa laris en met het doen van afstand dus van hun schadeloosstelling als Tweede Kamerlid zal zqdanig kunnen aantreden. Ze krijgen dan non-activiteitsrendement maar kunnen later niet zonder meer te rugkeer in ambtelijke functie clai men. Dit heeft tot gevolg dat dr. W. Drees jr. die als thesaurier-generaal zo'n kleine 7.000 gulden per maand bruto verdiende, dit inkomen houdt en ook nog aanspraak kan maken op salarisverhogingen die hem ten deel zouden zijn gevallen als hij in func tie gebleven was. Hetzelfde geldt voor de generaal-majoor Van Eisen die per maand rond 5500 gulden toucheert. Ook dat salaris blijft gel den, zodat het voor beide heren geen bezwaar is over te stappen op het voor andere Kamerleden gelden de, lagere jaarinkomen van thans f 42962. Het bovenstaande geldt na tuurlijk, afgezien van hun eventuele neveninkomsten. Merkwaardig genoeg, maar toch weer niet zo verwonderlijk geldt deze regeling niet voor burgemees ters, die geen ambtenaren zijn in de zin van het algemeen Rijksambtena ren Reglement, zij het dat ze in materiële en sociale zin op heel veel punten overigens met amhtenarer gelijk gesteld worden. c bedrijfsleven voor wie de aanvaar ding van het Kamerlidmaatschap heel vaak de beëindiging van hun functie betekent en daarmee van hun oorspronkelijke bron van in komsten. (ADVERTENTIE) Burgemeester Berger van Gronin gen gaat er dus op achteruit. Zijn basissalaris als burgemeester ligt tussen 80 en 90.000 gulden per jaar. Ambtenaren zijn in 't algemeen bevoordeeld boven mensen uit het VerstoppingNeem Samenstelling op Zuivere kruidenhasis (Van onze correspondent) LONDEN De nienwe Britse immigratiewet, waarvan de tekst een dezer dagen gepubliceerd werd, heeft vinnige reacties uit gelokt. Blanke leden van het Ge menebest zijn boos, omdat Groot- Brittannië hen in de toekomst als gewone, niet Britse vreemdelingen wil beschouwen. Zwarte en brui ne immigranten beschuldigen de conservatievenregering van ras sendiscriminatie, omdat een van de voornaamste punten van het wetsontwerp, de zogenaamde „patriate factor", voordeliger zal blijken voor blanken dan voor kleurlingen. Dank zij de patriale clausule zullen burgers van om het even welk Gemenebestland vrije toe gang tot Groot-Brittannië krijgen als een van hun ouders of groot ouders of zijzelf in het Verenigd Koninkrijk geboren zijn. Dit is een concessie voor blanke Gemenebestlanden, zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Ca nada, waarin veel Britse emi granten wonen. Daarentegen zijn er weinig kleurlingen, die kun nen aanvoeren dat hun ouders of grootouders in Engeland geves tigd waren. De regering-Heath ontkent, dat de „patriale factor" in feite op rassendiscriminatie neerkomt. HEATH Reginald Maiudling, minister van binnenlandse zaken, verklaarde „Er bestaan natuurlijk veel meer blanke dan zwarte Gemenebest- burgers van Britse afkomst, ma-ar het aantal kleurlingen met Britse voorzaten zal geleidelijk toene men". In 1967 kwamen in Groot-Brit tannië meer dan 57.000 immi granten aan. Vorig jaar waren het er minder dan 30.000. De meeste kleurlingen, die zich in Engeland vestigden, hadden er al familie wonen. Zoals de zaken er op dit ogenblik nog voorstaan, kunnen per jaar 8.500 gemenebest burgers een werkvergunning krij gen in het Verenigd Koninkrijk. (Van onze Parijse correspondent) In Bordeaux is een vreemde zaak aan de gang. In 1965 werd begonnen met de bouw van een nieuw cen trum voor de PTT, waarin hoofdza kelijk de post- en girodienst zou worden ondergebracht. Het gebouw van 8 verdiepingen heeft 50' miljoen francs gekost. En daar verhuisden 1500 ambtenaren heen. Toen het eenmaal zover was, werd er met plezier gewerkt. Totdat een paar ambtenaren op een middag naar Ma dame Soleil zaten te luisteren. Deze vrouw, die vroeger in een kermis wagen rondreisde, heeft kans gezien door met zon, maan en sterren te biljarten, de beroemste vrouw van heel Frankrijk te worden, zoals wij onlangs ook op onze vrouwenpagina meldden. Iedere middag van twee tot drie komt zij voor de microfoon van het reclamestation Europe. Wie van de vele tienduizenden vragen stellers zo gelukkig is aan de beurt te komen, mag in een paar korte woorden per telefoon zeggen onder wat voor zorgen men gebukt gaal. Aan de hand van de sterrenbeelden, die deze zeer gewiekste vrouw in een paar seconden raadpleegt, krijgt de vragensteller raad. Die paar ambtenaren hoorden op een zekere dag in het begin van het jaar Madame Soleil voorspellen, dat er in 1971 in het zuidwesten van Frankrijk een groot gebouw zou in storten. Zij dachten dadelijk aan het nieuwe gebouw van de PTT in Bor deaux, vertelden het natuurlijk rond en toen was het hek van de dam. De bijgelovige zielen hadden geen mi nuut rust meer en er waren er zelfs, die voor alle zekerheid maar vast met vakantie gingen. De directie zal ermee en liet weten dat er helemaal niets aan de hand wds. Maar de verzekeringsmaatschappij werd op haar beurt wantrouwig en liet een onderzoek instellen naar de beton nen fundering, die volgens niet te controleren geruchten bedenkelijke scheuren vertoonde. Dat alles werd vanzelfsprekend aangeblazen door een krantje. Het blaadje haalde her inneringen op uit de jaren 1951 en 1953, toen een paar gebouwen, neer gezet op initiatief van Chaban-Del- mas, inderdaad op hun betonnen funderingen zijn gaan wankelen en ontruimd moesten worden. Aan Madame Soleil is vanzelf sprekend gevraagd, wat zij eigenlijk precies heeft voorspeld. lie? Zei de ze uitgeslapen tante, ik kan mij met de beste wil van de wereld niet herinneren, dat ik ooit zoiets heb voorspeld. Madame Soleil kijkt wel uitI. Dezer dagen schreef de heer A. G. H. Kerckhoffs uit Breda ons o.a.: „Met veel genoegen heb ik kennis genomen van de culturele intensive ring, die u onlangs in de zaterdagse editie van „De Stem" heeft kunnen doorvoeren. Dit getuigt van een juist inzicht in de leesbehoefte van een belangrijke lezersgroep. Maar bij de vele gebieden waarover de zaterdag se artikelen zich uitstrekken, ont breekt tot mijn spijt de literatuur, of nauwkeuriger gezegd (om de ge regelde poëziebeschouwingen geen afbreuk te doen) het literaire proza, de roman". Als docent aan een pedagogische academie constateert hij enerzijds bij studenten een grote belangstel ling voor de moderne roman, terwijl hij anderzijds bij lezersgroepen bui ten de studentenwereld meent te moeten vaststellen dat de behoefte aan een literaire krantenrubriek af neemt, naarmate deze groepen ze eigenlijk meer nodig zou hebben. De grondtoon van dit betoog kun nen we onderschrijven, waarbij on zerzijds^ de volgende randbemerkin- gen zijn te maken. De zaterdag- bijlage („Vrijuit") is een gezamen lijke produktie van De Stem, Gel derlander en Nieuwe Limburger. Vanuit drie verschillend georiën teerde redacties wordt regelmatig overleg gepleegd om tot een zo ge varieerd mogelijke inhoud te komen. Onze voorkeur gaat niet uit naar de nogal vaktijdschrift-achtige literaire analyses van sommige landelijke bladen, maar veeleer naar de zuive re informatie (krant is primair een informatie-orgaan). Het toenemend aantal studerenden is daarmee ge baat. De analyses zijn dan voor het klaslokaal en de vak-docenten. In de door-de-weekse krant trach ten wij zoveel mogelijk, in korte rubriekjes, aan deze behoefte tege- noet te komen, al zijn we ons be wust dat dit nog voor verbetering vatbaar is. Daarbij spelen nog ande re factoren een rol. Wij zijn primair een regionaal dagblad. Daarom schikbare ruimte besteed aan regio naal algemeen en sportnieuws (groot lezerspubliek). De culturele redactie heeft daardoor haar beperkingen wat betreft mankracht, ruimte en financiële mogelijkheden. Met die beperkte mogelijkheden wordt aan een ontwikkeling gewerkt. Daarbij kan de positie van de cultuurredac- tie vergeleken worden met die van het departement van CRM in de landspolitiek op dit moment en dan weet u waarschijnlijk hoe ongeveer de kaarten liggen. Geen ideale situ atie, maar het is een roeien met de riemen, die we hebben. DE REDACTIE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15