ls voor
loegen
1
)NA wint
pnieuw
errassend
DRILBOOR STAAT ER GEKLEURD OP
Deining om een gymnasiast (17)
COMMUNISTISCHE VROUWEN
ACHTER HET VATICAAN
VLAK BIJ
HUIS
HOFF
gvoetbal:
In strijd tegen abortus
Middelkamp
lent weg-
izoen
kunst
cultuur
'iassé
BANG!
Au
SCHILDEREN
MET
GRASSèRE
25 jaar
Cilly
Wang
Land van
dominees
ie boek
Geluid
als
prikkel
De tijd
als
obsessie
Tips voor
uw
weekend
ïtsJ
in
Rots
LET OP HET
GWK-EMBLEEM
DE GRENSWISSELKANTOREN N.V.
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1971
ÏRTENTIE)
kwnst
vettoai
zit. In de derde klas A kan
lluwse Boys profiteren van het
dat nummer twee en drie GDC
Nivo Sparta elkaar het leven
r gaan maken. Aannemende dat
Zwaluwen van Tricht gaan win-
PTT is hier ook nog volop
shebber, maar het zal er goed
doen Beatrix in Den Bosch niet
onderschatten. De Bosschenaren
amen de laatste thuiswedstrijden
k voor de dag. Seolto draagt nog
rode lantaarn, maar de Zevenber-
aren zien wellicht kans in Eind
en bij Rust Roest weer een
ïtje te bemachtigen. In 4 B zal
islandia alle zeilen bij moeten
,en om in Kloetinge tot een g
iltaat te komen, evenals de ande-
Brabantse club in deze afdeling
N bij Kapelle. De Heiningers
len de adem van AZVV reeds in
ïek. Een AZW dat kennelijk aan
opmars bezig is. Of de mannen
Axel dat kunnen volhouden bij
senkerke valt te bezien.
(Van onze sportredactie)
OES De Zeeuwse ren- en toer-
Theo Middelkamp zal dit wie-
izoen op de weg voor de ouver-
in Zeeland zorgen. De wieier-
liging organiseert namelijk op
rdag 13 maart de clubkampioen-
apen. De kans is groot dat deze
strijd zal worden verreden in de
ers rond Ellewoutsdijk. Het be-
van Middelkamp moet nog na-
bekijken, welke afstanden de
:hillende categorieën moeten af
in. Ook de vertrektijden zijn nog
vastgesteld.
■als bekend houdt de Wielerver-
ing Zeeuwsch-Vlaanderen haar
kampioenschappen op 20 maart
aamslag.
onze tafeltennismedewerker)
XEL Het Oostburgse ONA 1
vooral door de versterking van
rt de Kort veel aan kracht heeft
onnen zorgde opnieuw voor een
assing in de eerste klas door het
riete Wilno 2 met 6-4 te klop-
Behalve de drie overwinningen
De Kort zagen ook Aers en
rjan kans een partij te winnen-
ïeen met de dubbelspelzege vol"
ide was. St.-Aloysius 3, thans
een fiks aantal verliespunten
tief bovenaan, wist thuis MZ -
zich af te houden met 7-3. Huub
laat zag al zijn partijen verloren
MZ 1 wist De Jong tegen
M 1 niet tot winst te komen-
teamgenoten echter wel zona
eindstand 7-3 werd. Wilno
de zich duidelijk sterker aan
Smash 1 en veroverde met
punten. Big Smash 2 steven
tstreeks op de titel af in
ide klas en bewees dit ara
door Zand 1 met 8-2 te klop
Goes 1 bleef vast op de tweed
ts door een 3-7 zege op
sh 3 te veroveren. Ona 2 u
burg kwam tegen hekkeslujjr
M 2 niet verder dan een go'!'
en MZ 5 ging in de derde kla
rdroten voort en klopte n
fn 1 met 10-0 en MZ won m»
ïg verschil van MZ 6
campioensgroep vierde klas
le St.-Aloysius 5 opnieuw e
winning Met liefst 9-1 rver
4 aan de zegekar gebonae
leidende Goes 3 boekte e®
ver'iespunt door tegen
sh 5 niet verder te komen
gelijk spel. De uitslagen:
te klas: ONA 1-Wilno 2
loysius 3-MZ 2 7-3 Wilno,1
Smash 2-Zand 1 8-2 PZE»/,
ïde klas: Haringman 2-MZ
18-2 PZE
Smash 2-Aand
2 5-5 Wilno 3-MZ3
sh 3-Goes 1 3-7
1-9
e klas: Goes 2-Big Smash 6 9'
5-Croon 1 10-0 MZ 7-MZ 6 b'\
Ie klas A' St. Aloysius 5-Goes
ïoes 3-Big Smash 5 5-5 n
ie klas B: WTTV-MZ 10 6
lo 1-Schans 5-5 Big Sma®
3 3"7 li
k'as r.roon 2-Apollo 2 4
Zand 5 7-3.
9 BREDA KRIJGT binnen afzien
bare tijd weer een aantal grote plas
tieken voor stadsverfraaiing. Hein
Koreman werkt momenteel aan een
bronzen plastiek „Kringloop". Prof.
Esser heeft „De schaatsrijder"
(komt bij Claudius Prineenïaan)
voltooid. Van Walter Couzijn is de-
het beeld „Tobias en d-e En-gel"
(voor binnenstad). Arthur Spronken
heeft zijn bronzen paard met ruiter
voltooid. Van Walter Couzijn is de
zer dagen een abstracte bronzen
plastiek aangekomen. De Bredan-aar
Ch. Lous voltooide „Drie Bloemen".
Een commissie (met o.a. A. Volten,
J. Leering en D. van Gent) bestu
deert momenteel een interessant
voorwerp voor een „scharen-plas-
tiek" van de Bredanaar Theo Bese-
mer.
DE KUNSTUITLEENDIENST
van de Rotterdamse beeld-erfde kun
stenaars is in de Jonker Fransstraat
nu definitief gaan draaien In princi
pe opgezet voor uitleen aan bedrij
ven, is het ook voor particulieren
mogelijk werken te huren. De vere
niging Westbrabantse Kunstenaars
onderzoekt momenteel bij haar le
den de bereidheid om ook in West-
Brabant te komen tot een organisa
tie voor verhuur van kunstwerken,
DE BRUSSELSE BOEKENBEURS
wordt op dinsdag 23 febr in het
Centraal station aldaar officieel geo
pend.
REMBRANDTS SCHILDERIJ
„Christus aan het Kruis" zal te zien
zijn op de tentoonstelling „Hollandse
schilderijen uit Franse musea" (6
mrt-23 mei in het Rijksmuseum. De
pastoor van Le Mas d'Agen-ais, waar
het doek 10 jaar geleden in zijn
kerk als Rembrandt ontdekt werd,
is gezwicht. Er komen nu 6 „Fran
se" Rembrandts op deze expositie.
VERZET TEGEN ONDERWIJS
in de VS is het onderwerp van het
boek „Crisis in the Classroom" van
Ch. Silberman. Best-seller in de VS.
Verscheen bij Ran-dom House en
kost tien dollar.
Wat heeft een straaljager met schilderen te maken? Je hoort hem loeien;
je stopt je oren dicht; je krimpt ineen. „In het dagelijkse leven heeft ieder
een in toenemende mate met storende geluiden te maken. Dit heeft dik
wijls ernstige gevolgen voor het zenuwstelsel. Vooral bij kinderen.Flat
neuroses. Deze negatieve geluiden kunnen echter in positieve zin omge
vormd worden door ze creatief in kleur om te zetten." De in Utrecht wo
nende kunstschilder Gérard Grassère, die dit zegt, neemt momenteel de
proef op de som. In de Óosterhoutse Hertog-Janschool laat hij de kinderen
nu al enkele weken met verf reageren op storende geluiden, die via een
bandrecorder op hen worden losgelaten. In het Amersfoortse Instituut voor
Beeldende Expressie doen een 100-tal volwassenen dit al geruime tijd, onder
zijn leiding. Grassère zelf en een aantal deskundigen zijn enthousiast. „Het
werkt als een psychische bevrijding. Ze gaan de geluiden anders beleven.
In plaats van een geprikkeld afzetten, ontstaat er een beluisteren."
„Ia Nederland bestaat momenteel
geen avant-garde-literatuur. En als
er sprake mocht zijn van een „stro
ming", dan is het de stroming van
de imitatieliteratuur, die ik onder
geen beding avant-garde zou willen
noemen", betoogt D. Oiiuendi.jk in
liet tijdschrift VLAANDEREN 115
(Stationslaan 97, Roeselare), dat ge
wijd is aan de Avant-garde in Ne
derland. Hij vervolgt: „Deze stro
ming is een moralistische stroming,
die de moraal propageert van de
erotische, intellectuele en spirituele
verscherving van het menselijke; de
verschervende moraal van de anti-
moraal. De imitatieliteratuur is na
tuurlijk vrucht van het nog steeds
niet ondergedolven Nederlandse lite
raire domineesland. En precies zoals
de literatuur uit domineesland een
zalvende, steriele retoriek heeft
voortgebracht, brengt de imitatieli
teratuur een steriele retoriek voort.
Misschien niet zalvend, maar dik
wijls sentimenteel; een geclicheer
de retoriek, die de lectuur van ons
nieuw anti-theïstische, sexialistisch,
Amsterdamiserend, in wraakzucht
vulgariserend en in machtswellust
verschervend domineesland een ter
gend saaie aangelegenheid maakt".
Verder fraai geïllustreerde
bijdragen over de Nederlandse
avant-garde in de beeldende kunst,
muziekleven en de galeries van
resp. T. Cruis, E. Vermeuelen en F.
Kelk.
Gérard Grassère, die zich bijzon,
der geboeid weet door de liederen
van Herman van Veen en deze in
olieverfdoeken omzet, speelde al
lang met het spel van geluidtrans
formatie. Hij ging zelf schilderen op
andere „geluiden" (auto's, onweer,
straaljagers, zoemende bijen, lek
kende kraan, baby-gekrijs, drilboren
etc). In zijn atelier (voorheen van
Otto van Rees) aan de Utrechtse
Bouwstraat staan series flonkerende
doeken. „Ik kreeg, door deze wijze
van werken een veel breder en
boeiender palet; de vormen werden
breder èn...ik ging geluid anders be
leven; het werd overzichtelijker en
verwerkbaarder".
In april zullen deze schilderijen
opgehangen worden in de Eindho-
vense „Krabbedans", waarbij onder
ieder schilderij een koptelefoon zal
hangen, zodat de bezoeker kan mee
maken onder welk geluid dit doek
ontstond. Bovendien zal Grassère
eerst werken, op deze wijze, met de
jongeren van het Eindhovense jeugd
atelier. De resultaten daarvan zul.
len ook in „De Krabbedans" te zien
zijn.
Want, waarom zouden zijn eigen
bevindingen ook anderen niet ten
goede kunnen komen. „Er zijn te
veel nerveuze volwassenen en kin-
deren", zegt hij. Een kind was bang
voor onweer. Hij liet het kind schil-
deren op onweer (via de band). Het
onweer werd verwerkt en aanvaard.
De angst verdween. Een vrouw kon
niet meer slapen door het tikken
van de wekker. Via schilderen op
wekkergeluiden werd deze storing
positief omgewerkt in vorm en
kleur. Ze slaapt weer als een roos.
„Ik zou met deze methodiek wil
len werken ia scholen, psychiatri
sche insttttiten, .-Rusthuizen, creatieve
centra, clubhuizen, balletscholen
(ook met lichaamsritmiek zou je
daarbij veel kunnen doen)", zegt
Grassère. In zijn atelier liggen hon
I vorm 1
derden grote vellen, waarop in
Amersfoort volwassenen op geluid
bezig geweest zijn met verf. De
meest vreemde vormen en kleuren
combinaties zijn ontstaan. „Ze leren
directer uit zichzelf te putten en te
creëren. Iedereen is enthousiast. We
hebben over dit project daar een
vergadering gehad met schoolpeda-
gogen. Sommigen waren zó gefasci
neerd, dat ze het zelf gingen doen,
waarbij hun twijfel of het systeem
ook voor de nogal jonge kinderen
geschikt zou zijn, werd weggeno
men.
In de Óosterhoutse Hertog Jan
school is Grassère nu voor de derde
week met alle klassen op deze wijze
bezig. Eèn van de onderwijzers J.
de Ridder: „Ik heb de indruk, dat
de kinderen op een zeer creatieve
wijze de storende geluiden goed le
ren verwerken, hoewel dat individu
eel natuurlijk verschillend ligt. Ik
kan natuurlijk niet in het hoofd van
een kind kijken, dat een plasje
bloed of iets roods tekent wanneer
het reageert op het geluid van een
tandartsboor, maar ik geloof wel dat
er dan een doelbewuste verwerking
plaatsvindt. Dit experiment vraagt
natuurlijk om een langduriger ver
volg". Wie de resultaten, van - b.v. de
2e en 6e klas met elkaar vergelijkt,
ziet opvallende verschillen. De 6e
schildert de geluiden veel analyti-
scher, de 2e veel associatiever.
De Óosterhoutse jeugdarts J. On
gering, die het experiment mee
maakt (samen met de schoolpsycho
loog drs. W. Vuister): „Aan geluid
en stilte in d» opvoeding is nog veel
te weinig gedaan. Ben wel van tve-
ning dat de huidige geluidsoverdaad
(verkeer, t.v.) niet gunstig werkt.
Ik acht het experiment van Grassère
berusten op een gezond princiep,
omdat bet diep met het leven te
maken heeft. Er zou nog veel mee
gedaan kunnen worden. Een weten
schappelijke begeleiding door audio
logen, pedagogen en kunstenaars zal
moeilijk zijn, maar wel wenselijk.
Het is zeker iets om mee door te
gaan".
Terwijl ik dit verhaal zit te tik
ken, dendert onder me een drilboor
ik raak geïrriteerd bellen er
3-4 telefoons tegelijk ik erger me
wordt er met een deur gegooid
ik schrik loopt er iemand
gillend over de redactie ik ben
de draad van mijn zin kwijt
dendert er een stem over de inter
com ik luister mee zoemen er
twee clicheermachmes het wordt
duf in mijn hoofd tingeltangelt
het carillon herken ik de melo
die? komt er een collega binnen
met het ..laatste nieuws interes
sant om over mee te praten
„...waar had ik het ook weer over?
O ja, misschien moet ik ook gaan
schilderen op geluid. En wat her
kent u bij uzelf?
Cilly Wang jubileert, omdat ze 25
jaar een perfecte clown of parodiste
is geweest. In 1946 stond ze voor
het eerst als dansparodiste met een
one-womanshow op het toneel, na
dat in '38 Wim Kan en in '39 Cor
Ruys deze Weense al gecontracteerd
hadden. Deze week gaf ze haar jubi
leumprogramma voor het eerst,
waarvan nummers als de poëtische
Vogeltjes, de hond Tristan, Z'dzilie
en De Kleine Man velen bekend
zullen zijn. „Maar ik ben nu kriti
scher geworden", zegt ze in haar
huis aan de Amsterdamse Wete
ringskade. In haar jubileumprogram
ma dansen Nixon en Brezjnev nu op
muziek van Strawinsky; Mao's Rode
boekje en de jeugdproblematiek zijn
onderwerpen, die zoals immer
vertederen en verwarren. „Als ik
voor een korte tijd geest, fantasie en
intellect, maar voor alles het gevoel
voor humor bij de toeschouwer heb
verkwikt, is mijn taak vervuld",
zegt zij. Met haar piano-begeleider
Wim de Vries heeft ze ongetwijfeld
nog een groot publiek.
Creatieve verf-reacties van 2e klassen in Oosterhout.
Dezer dagen is in het openlucht
museum Middelheim te Antwerpen
een nieuw paviljoen geopend met
een tentoonstelling van de Japanner
Sofu Teshigahara. Op de architec
tuur van het gebouw (Renaat
Braem) en de Japanner met zijn
organische vormen (verwant aan
Martin en Moore) is nogal wat kri
tiek. Een kritiek, die parallel loopt
met de groeiende negatieve beoorde
ling van het beleid, dat in Middel
heim gevoerd wordt. Ten aanzien
van de moderne beeldende kunst
loopt Antwerpen ongeveer 10 jaar
achter, wordt o.m. gezegd. Ga u zelf
overtuigen. Er blijven altijd nog ge
noeg bezienswaardige toestanden
over in dit park.
Toch in Antwerpen is er mis
schien meer te „beleven" in het
Museum voor Schone Kunsten, waar
César Bailleux (tot 14 maart) zorgt
voor een manifestatie (projects for
an other atmosphere). Met voorwer
pen uit de industrie (betonmolens,
pipe-lines e.d. heeft hij de atmosfeer
van de museum-ruimte agressief ver
anderd. In een opblaasbare doorzich
tige hal staan 7 van zijn werken
opgesteld.
Tot 12 april is hij Boymans van
Beuningen te Rotterdam een over
zichtstentoonstelling van de Ameri
kaanse schilder Jim Dine te zien.
Hij behoort tot de pop-groep Rau-
schenberg, Oldenburg e.a. Zijn ma
nier van schilderen draagt nog ken
merken van het abstract-expressio-
nism-e en heeft meer te maken met
de „bel pednture" dan met die van
de harde reclame. Behalve d-e ca. 50
zeer grote schilderijen laat de ten
toonstelling een aanta-1 objecten zien,
aquarellen en het complete (fraaie)
grafische werk.
Werkstuk Claisse.
Attentie voor galerie D'Eendt
(Spuistraat) Amsterdam, waar Ge
nevieve Claisse terecht geïntrodu
ceerd wordt (t.m. 24 febr.). Cirkels,
vierkanten, driehoeken als projecties
van ruimtelijke lichamen, in fraaie
kleuren en met een raadselachtig
vervreemdingseffect. Bovendien ex
poseert er Fritz Baumgartner met 'n
30-tal kleurige spelende doeken,
waarin een scala aan stijlen oor
spronkelijk, ritmisch en met vreug
devolle tinten knap bijeen gecompo
neerd werden. Als derde de Itali
aanse beeldhouwer Ciminaghi (tot
28 febr.) met zeer spirituele plastie
ken, die spreken van een innerlijk
vragend en peinzend bewustzijn.
Pathetiek en sereniteit blijken tot
een goed samenspel mogelijk.
De Tilburgse Marjan Taminiau
exposeert houtplastieken, etsen en
gouaches in de Maastrichtse schouw
burg (tot 6 maart). Dit in het kader
van Tilburg Totaal '71, een interna
tionale presentatie van Tilburg in
zijn totaliteit.
Een merkwaardig boek, waarin
rustige lezers zich met genoegen
zullen verdiepen is „De Kamerslak"
van Maggie Ross (The gasteroped
'68), dat bij Bruna uitkwam
(f 12,50). De verteller van het ver
haal die voortdurend wisselt tus
sen de le en 3e persoon is een
welgesteld schelpenverzamelaar voor
wie het leven pas zin heeft als hij
het kan vasthouden, verzamelen, or
denen. In een wat omslachtige,
plechtstatige en precieuze taal ob
serveert hij pijnlijk nauwkeurig zijn
omgeving. Het boek is één grote
slaapwandeling tussen zijn enge be-
staanscomponenten: een schelpen-
verzameling en zijn vrouw Dorothe-
a, die deel uitmaakt van zijn verza
melwoede. Haar verrichtingen ver
zamelt hij in dagboeken en via een
verborgen camera-oog. Hij „bal
semt" de tijd op deze manier om te
bewijzen dat duurzaamheid bestaat.
Het rituele observeren gaat ten kos
te van zijn vrouw, die een verhou
ding aangaat met inwonende artis
tieke en „martiale" vriend Max. Het
enige wat hem daarbij interesseert
is deze relatie „onsterfelijk" te ma
ken door de momenten ervan vast te
leggen. Dat geldt ook voor de relatie
van beiden met Dorothea's broer
Jamie. Merkwaardig ©n doortrapt is
het spelletje dat hij daarbij speelt
om ondanks deze feiten Doro
thea als het „pronkstuk" van zijn
verzameling te behouden. Zijn theo
rieën, bijeenpratend vanuit een
schilderijengalerij, zijn van een zie
kelijke bezetenheid, waarbij zoals
de flap terecht opmerkt de sfeer
je doet herinneren aan de verhaal
trant van Nabokov. „Eén dag van
een volmaakt voorbeeld van de Man
van Middelbare Leeftijd, die ook
niet aan de Tol van de Tijd ont
komt", is hier op 200 pagina's, be
klemmend en ziekelijk, knap bijeen
geschreven.
eindredactie
henk egbers
tïej
M ilieuverontreiniging, overbevol
king, roofbouw op grondstoffen. Dit
zijn maar enkele facetten van het
geweldige probleem hoe houden
wij onze planeet leefbaar? waar
voor de mensheid zich in de komen
de tien a twintig jaar geplaatst zal
zien. Voor de gevaren, die ons
steeds benauwender zullen gaan be
dreigen, is al vele malen gewaar
schuwd. Weinigen reageren echter
op die alarmsignalen. Hoe komt dat'.
De massamedia hebben gefaald,
aldus dr. ir. P. H. Hermans uil
Breda. In het februarinummer van
Bèta, tijdschrift voor hogere en lei
dinggevende technische functionaris
sen, stelt hij in een zeer lezenswaar
dig artikel, dat pers, radio en t.v. te
laat geattendeerd hebben op de on
vermijdelijke gevolgen van een on
gebreidelde industrieel-technisclu
ontwikkeling. Door de gebrekkigt
onvolledige informatie bleef het pv
bliek onkundig en dus passief e>
dat had, aldus dr. ir. Hermans, wee:
tot gevolg dat de politici ook niet in
het geweer kwamen.
De heer Hermans heeft gelijk, al
thans ten dele. Ook deze redactie,
die zoveel milieuproblemen in haar
kolommen doet, moet erkennen, dat
bij de berichtgeving over industriële
expansie en technische ontwikkelin
gen de kwalijke gevolgen aanvanke
lijk wat onderbelicht zijn.
Als wij hier „gefaald" hebben dav
is dat overigens wel verklaarbaar
In hetzelfde nummer van Bèta
wordt van redactiewege opgemerkt
„dat het zo'n jaar of zeven, acht
geleden voor een journalist niet
meeviel om over problemen als
lucht-, water- en bodemvervuiling
artikelen te schrijven die niet het
risico opleverden als emotioneel,
„politiek" en of onwetenschappelijk
van de hand te worden gewezen."
Het belangrijkste probleem, vroe
ger en nu, bij de informatie over
bijvoorbeeld milieubederf is overi
gens gelegen in de omstandigheid
dat de mannen van de wetenschap
zo moeilijk te bewegen zijn tot dui
delijke uitspraken. Zij waarschuwen
wel, maar voornamelijk in hun vak
tijdschriften en meestal in hun (on
verstaanbare) vaktaal. De weten
schap zit nog veel te veel opgesloten
in ivoren torens, onbereikbaar dik
wijls voor de jeurnalist, die des-
Als de massamedia hebben ge
faald dan heeft ook de wetenschap
gefaald. Nu pas is men doende de
informatie, die voorhanden is op het
gebied van milieuverontreiniging, te
verzamelen en voor anderen toegan
kelijk te maken. Belangrijk in dit
verband is de stichting van het in
formatiecentrum voor Bio-weten-
schap en Maatschappij. Een zeer lof
waardig initiatief, maar wij vragen
ons wel af of het ooit van de grond
gekomen zou zijn als prins Claus
zich er niet mee bemoeid had.
Dr. ir. Hermans wil dit informa
tieprobleem oplossen door een onaf
hankelijke, internationale nieuws
voorziening. Plaatselijke c.q. regio
nale berichtgeving acht hij onbe
langrijk. Daardoor wordt de aan
dacht maar afgeleid van de grote
wereldproblemen.
Wij zijn het met deze zienswijze
nadrukkelijk niet eens. Het is nu
eenmaal een feit, dat de mensen
zich eerst voor een zaak gaan inte
resseren, als ze er zelf door geraakt
worden. Milieuverontreiniging op
zich zegt helaas weinigen iets-
Maar de mensen komen wel in be
weging als hun eigen viswater in
een Stinksloot verandert, als hun
eigen wasgoed roetspikkels vertoont,
als de eigen ademhaling bemoeilijkt
wordt door de rook van fabrieks
schoorstenen.
Milieuverontreiniging is inderdaad
een wereldprobleem. Willen wij
echter het publiek hiervan overtui
gen, dan moeten we beginnen met
de mensen te attenderen op de pro
blemen vlak bij huis. Anders zullen
we ook niet de fouten kunnen voor
houden, die elders met zulke
kwalijke gevolgen gemaakt zijn.
Dat is de reden, waarom De Stem
met grote regelmaat aandacht zal
blijven besteden aan het Sloe, aan
de Biesbosch, aan Terneuzen en aan
Moerdijk.
DE REDACTIE
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS De strenge rechters
die vorige week de 17-jarige gym
nasiast Gillis Guiot een straf heb
ben opgelegd van zes maanden,
waarvan drie voorwaardelijk heb
ben van hun optreden al even
weinig plezier als de secretaris
van de Gaullistische partij, Tho-
niasini, die de magistratuur van
lafheid heeft beschuldigd.
Tegen de rechters, die Gilles heb
ben gevonnisd: hij zit nog steeds in
6e gevangenis zijn woensdag in liet
Quartier Latin van Parijs 10.000
gymnasiasten in beweging gekomen
tijdens een betoging, die over een
afstand van 10 km drie uur duurde.
Weliswaar was de manifestatie
verboden, maar de politie hield zich
wijselijk op de achtergrond en waar
de stoet de overvalwagens passeer
de, bleven de agenten rustig binnen
°P hun banken zitten en vertoonden
och niet op straat. De gymnasiasten
die zeer veel spandoeken met zich
meedroegen, hadden hun eigen orde
dienst, zodat zich geen enkele mei-
cent heeft voorgedaan. De Gauchis-
'en, die zich van de leiding wilden
meester maken, werden op een af
stand gehouden.
Sit-i
Niet alleen de oudere gymnasias
ten deden mee. maar men zag in de
stoet ook jonge «choüeren van 14, 15
en 16 jaar. Geen beter middel om de
Sehele middelbare school in Frank
rijk, leraren inbegrepen op één hoop
te drijven, dan het ongehoord harde
vonnis vorige week tegen Gilles.
Ook voor eind deze week zijn sta
kingen en betogingen aangekondigd,
maar andermaal heeft het ministerie
van binnenlandse zaken laten weten,
dat iedere straatmanifestatie verbo
den is. Maar tegen de nieuwe vorm
van staking, de sit-in, valt weinig te
doen. Van een bepaalde middelbare
school komen alle jongens en meis
jes naar buiten en gaan straatzitten,
waardoor elk verkeer onmogelijk
wordt.
Vrijdag a.s. wordt een grote dag,
want dan komt de zaak-Gilles in
hoger beroep. Zelfs al zou Gilles tot
een voorwaardelijke straf worden
veroordeeld, is de agitatie allesbe
halve afgelopen. Want voor een
gymnasisat die een voorwaardelijke
straf o,p zijn register heeft, is de
toekomst gebroken. Staats- of ge
meentebetrekkingen zijn voor hem
uitgesloten.
Ook de zaak-Thomiasini - de onaf
hankelijke Combat schreef woens
dagmorgen: Moussolini-Thomasini -
is nog lang niet in de doofpot. Eerst
kwamen woensdag de ministerraad
bijeen. Pleven, minister van justitie,
was een en al begrijpelijke veront
waardiging. Eenstemmig sprak de
ministerraad zijn vertrouwen uit in
de magistratuur. Voor de rechter
zelf is de zaak daarmee allesbehalve
uit. Om te beginnen is een audiëntie
aangevraagd bij Pompidou. Verder
zal de bond van magistraten over
wegen of tegen Thomasini een aan
klacht wegens smaad moet worden
ingediend. Tenslotte hebben de ma
gistraten besloten in toga een stille
omgang te houden voor het naam
bord van Parodi, een van de rech
ters, die, tijdens de bezetting in de
gevangenis bezweken is onder mar
telingen van de nazi's. En die dus -
zeggen de rechters - allerminst van
lafheid kan worden beschuldigd.
Ook het dagelijks bestuur van de
gaullistische partij kwam deze week
bijeen. Thomasini hield een speech,
waarin hij terugkrabbelde. Hij had
niet de bedoeling gehad zei hij, de
magistratuuur aan te vallen, en eer
ste minister Chaban Delmas van al
te grote liberalisatie te beschuldi
gen, wat de televisie betreft. Van
zelfsprekend zal het bestuur van de
gaullistische partij alles doen om het
incident-Thomasini 2x1 snel mogelijk
te doen vergeten, want de gemeen
teraadsverkiezingen zijn in aantcoht,
en kiezers moeten blijven geloven
dat het Gaullisme nog altijd de rots
is, waar generaal De Gaulle zijn
kerk op heeft gebouwd.
(Zie ook commentaar elders in dit
blad.)
(ADVERTENTIE)
Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks in
de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver
zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver.
Station N.S. Roosendaal
Station N.S. Vlissingen
ma. t/m ze. van 7.45 tot 20.30 u;
- zo. van 8.30 tot 20 u.
ma. t/m za.van 8.30 tot 18.30 u;
- zo. van 9 tot 15 u.
Douanepost Nispen - ma. t/m za. van 8.45 tot 17.45 u.
Douanepost Putte - ma. t/m za. van 8 tot 19 u;
- dl. van 81 tot 18 u; zo. van 9 tot 17 u.
Douanepost Wernhout - ma. t/m za. van 7.45 tot 20.30 u;
zo. van 8.30 tot 17.30 u.
(Van onze correspondent)
ROME ne vrouwenafdeling
van de Italiaanse communistische
partij is het Vaticaan bijgevallen
in haar veroordeling van abortus
provocatus. Een onderzoek, dat
kortgeleden in Italië gehouden
werd, wees uit dat er jaarlijks
4000 illegale gevallen van abortus
plaatsvinden.
Afschaffing van het verbod tot
abortus, zeggen de communisti
sche vrouwen in een verklaring,
zou „nieuw leven inblazen in het
toch al sterk ontwikkelde won
derlijke mechanisme van onver
antwoordelijkheid". Toestaan van
abortus zou tenslotte een zaak
zijn ten koste van de vrouw.
De afdeling vindt dat abortus
een verkeerde stap op de weg
naar een „verantwoordelijke
voortplanting is, waarnaar alle
krachten voor een humane eman
cipatie van de vrouw streven".
„Verantwoordelijke voortplan
ting" is een term, die men ook
vaak in de terminologie van het
Vaticaan tegenkomt.
In dezelfde verklaring echter
zeggen de communistische vrou
wen voor de afschaffing te zijn
van het verbod op de verkoop
van voorbehoedmiddelen. De
koers van de vrouwenafdeling is
desondanks in grote lijnen de
zelfde als die van het Vaticaan;
niet het aantal geboorten beper
ken, maar meer brood produce
ren. „Wij blijven op het stand
punt staan dat een oplossing voor
ontwikkelingslanden niet geba
seerd kan zijn op minder mon
den, maar op meer voedsel. De
oplossing moet gevonden worden
door herstructurering en de vor
ming van voedselbronnen en dis
tributiepunten. Geboortencontrole
is om die reden niet hetzelfde als
een beleid dat de geboorten be
perkt". De communistische
vrouwen zijn er, anders gezegd,
van overtuigd, dat geboortencon
trole nimmer een regeringspoli-
tiek mag zijn. Geboortencontrole
is alleen gerechtvaardigd ais het
bedreven wordt door verantwoor
delijke echtparen in bijzondere
gevallen. Dit is ook de huidige
mening van het Vaticaan over
geboortencontrole. Het enige ver
schil is dat het Vaticaan in te
genstelling tot de communistische
vrouwenbeweging nog niet toe is
aan de aanvaarding van de pil en
andere kunstmatige middelen.
Een van de belangrijkste punten
in het document, dat de commu
nistische vrouwen samengesteld
hebben, is de „verdediging van
het gezin".