ls voor loegen 1 )NA wint pnieuw errassend DRILBOOR STAAT ER GEKLEURD OP Deining om een gymnasiast (17) COMMUNISTISCHE VROUWEN ACHTER HET VATICAAN VLAK BIJ HUIS HOFF gvoetbal: In strijd tegen abortus Middelkamp lent weg- izoen kunst cultuur 'iassé BANG! Au SCHILDEREN MET GRASSèRE 25 jaar Cilly Wang Land van dominees ie boek Geluid als prikkel De tijd als obsessie Tips voor uw weekend ïtsJ in Rots LET OP HET GWK-EMBLEEM DE GRENSWISSELKANTOREN N.V. VRIJDAG 19 FEBRUARI 1971 ÏRTENTIE) kwnst vettoai zit. In de derde klas A kan lluwse Boys profiteren van het dat nummer twee en drie GDC Nivo Sparta elkaar het leven r gaan maken. Aannemende dat Zwaluwen van Tricht gaan win- PTT is hier ook nog volop shebber, maar het zal er goed doen Beatrix in Den Bosch niet onderschatten. De Bosschenaren amen de laatste thuiswedstrijden k voor de dag. Seolto draagt nog rode lantaarn, maar de Zevenber- aren zien wellicht kans in Eind en bij Rust Roest weer een ïtje te bemachtigen. In 4 B zal islandia alle zeilen bij moeten ,en om in Kloetinge tot een g iltaat te komen, evenals de ande- Brabantse club in deze afdeling N bij Kapelle. De Heiningers len de adem van AZVV reeds in ïek. Een AZW dat kennelijk aan opmars bezig is. Of de mannen Axel dat kunnen volhouden bij senkerke valt te bezien. (Van onze sportredactie) OES De Zeeuwse ren- en toer- Theo Middelkamp zal dit wie- izoen op de weg voor de ouver- in Zeeland zorgen. De wieier- liging organiseert namelijk op rdag 13 maart de clubkampioen- apen. De kans is groot dat deze strijd zal worden verreden in de ers rond Ellewoutsdijk. Het be- van Middelkamp moet nog na- bekijken, welke afstanden de :hillende categorieën moeten af in. Ook de vertrektijden zijn nog vastgesteld. ■als bekend houdt de Wielerver- ing Zeeuwsch-Vlaanderen haar kampioenschappen op 20 maart aamslag. onze tafeltennismedewerker) XEL Het Oostburgse ONA 1 vooral door de versterking van rt de Kort veel aan kracht heeft onnen zorgde opnieuw voor een assing in de eerste klas door het riete Wilno 2 met 6-4 te klop- Behalve de drie overwinningen De Kort zagen ook Aers en rjan kans een partij te winnen- ïeen met de dubbelspelzege vol" ide was. St.-Aloysius 3, thans een fiks aantal verliespunten tief bovenaan, wist thuis MZ - zich af te houden met 7-3. Huub laat zag al zijn partijen verloren MZ 1 wist De Jong tegen M 1 niet tot winst te komen- teamgenoten echter wel zona eindstand 7-3 werd. Wilno de zich duidelijk sterker aan Smash 1 en veroverde met punten. Big Smash 2 steven tstreeks op de titel af in ide klas en bewees dit ara door Zand 1 met 8-2 te klop Goes 1 bleef vast op de tweed ts door een 3-7 zege op sh 3 te veroveren. Ona 2 u burg kwam tegen hekkeslujjr M 2 niet verder dan een go'!' en MZ 5 ging in de derde kla rdroten voort en klopte n fn 1 met 10-0 en MZ won m» ïg verschil van MZ 6 campioensgroep vierde klas le St.-Aloysius 5 opnieuw e winning Met liefst 9-1 rver 4 aan de zegekar gebonae leidende Goes 3 boekte e® ver'iespunt door tegen sh 5 niet verder te komen gelijk spel. De uitslagen: te klas: ONA 1-Wilno 2 loysius 3-MZ 2 7-3 Wilno,1 Smash 2-Zand 1 8-2 PZE»/, ïde klas: Haringman 2-MZ 18-2 PZE Smash 2-Aand 2 5-5 Wilno 3-MZ3 sh 3-Goes 1 3-7 1-9 e klas: Goes 2-Big Smash 6 9' 5-Croon 1 10-0 MZ 7-MZ 6 b'\ Ie klas A' St. Aloysius 5-Goes ïoes 3-Big Smash 5 5-5 n ie klas B: WTTV-MZ 10 6 lo 1-Schans 5-5 Big Sma® 3 3"7 li k'as r.roon 2-Apollo 2 4 Zand 5 7-3. 9 BREDA KRIJGT binnen afzien bare tijd weer een aantal grote plas tieken voor stadsverfraaiing. Hein Koreman werkt momenteel aan een bronzen plastiek „Kringloop". Prof. Esser heeft „De schaatsrijder" (komt bij Claudius Prineenïaan) voltooid. Van Walter Couzijn is de- het beeld „Tobias en d-e En-gel" (voor binnenstad). Arthur Spronken heeft zijn bronzen paard met ruiter voltooid. Van Walter Couzijn is de zer dagen een abstracte bronzen plastiek aangekomen. De Bredan-aar Ch. Lous voltooide „Drie Bloemen". Een commissie (met o.a. A. Volten, J. Leering en D. van Gent) bestu deert momenteel een interessant voorwerp voor een „scharen-plas- tiek" van de Bredanaar Theo Bese- mer. DE KUNSTUITLEENDIENST van de Rotterdamse beeld-erfde kun stenaars is in de Jonker Fransstraat nu definitief gaan draaien In princi pe opgezet voor uitleen aan bedrij ven, is het ook voor particulieren mogelijk werken te huren. De vere niging Westbrabantse Kunstenaars onderzoekt momenteel bij haar le den de bereidheid om ook in West- Brabant te komen tot een organisa tie voor verhuur van kunstwerken, DE BRUSSELSE BOEKENBEURS wordt op dinsdag 23 febr in het Centraal station aldaar officieel geo pend. REMBRANDTS SCHILDERIJ „Christus aan het Kruis" zal te zien zijn op de tentoonstelling „Hollandse schilderijen uit Franse musea" (6 mrt-23 mei in het Rijksmuseum. De pastoor van Le Mas d'Agen-ais, waar het doek 10 jaar geleden in zijn kerk als Rembrandt ontdekt werd, is gezwicht. Er komen nu 6 „Fran se" Rembrandts op deze expositie. VERZET TEGEN ONDERWIJS in de VS is het onderwerp van het boek „Crisis in the Classroom" van Ch. Silberman. Best-seller in de VS. Verscheen bij Ran-dom House en kost tien dollar. Wat heeft een straaljager met schilderen te maken? Je hoort hem loeien; je stopt je oren dicht; je krimpt ineen. „In het dagelijkse leven heeft ieder een in toenemende mate met storende geluiden te maken. Dit heeft dik wijls ernstige gevolgen voor het zenuwstelsel. Vooral bij kinderen.Flat neuroses. Deze negatieve geluiden kunnen echter in positieve zin omge vormd worden door ze creatief in kleur om te zetten." De in Utrecht wo nende kunstschilder Gérard Grassère, die dit zegt, neemt momenteel de proef op de som. In de Óosterhoutse Hertog-Janschool laat hij de kinderen nu al enkele weken met verf reageren op storende geluiden, die via een bandrecorder op hen worden losgelaten. In het Amersfoortse Instituut voor Beeldende Expressie doen een 100-tal volwassenen dit al geruime tijd, onder zijn leiding. Grassère zelf en een aantal deskundigen zijn enthousiast. „Het werkt als een psychische bevrijding. Ze gaan de geluiden anders beleven. In plaats van een geprikkeld afzetten, ontstaat er een beluisteren." „Ia Nederland bestaat momenteel geen avant-garde-literatuur. En als er sprake mocht zijn van een „stro ming", dan is het de stroming van de imitatieliteratuur, die ik onder geen beding avant-garde zou willen noemen", betoogt D. Oiiuendi.jk in liet tijdschrift VLAANDEREN 115 (Stationslaan 97, Roeselare), dat ge wijd is aan de Avant-garde in Ne derland. Hij vervolgt: „Deze stro ming is een moralistische stroming, die de moraal propageert van de erotische, intellectuele en spirituele verscherving van het menselijke; de verschervende moraal van de anti- moraal. De imitatieliteratuur is na tuurlijk vrucht van het nog steeds niet ondergedolven Nederlandse lite raire domineesland. En precies zoals de literatuur uit domineesland een zalvende, steriele retoriek heeft voortgebracht, brengt de imitatieli teratuur een steriele retoriek voort. Misschien niet zalvend, maar dik wijls sentimenteel; een geclicheer de retoriek, die de lectuur van ons nieuw anti-theïstische, sexialistisch, Amsterdamiserend, in wraakzucht vulgariserend en in machtswellust verschervend domineesland een ter gend saaie aangelegenheid maakt". Verder fraai geïllustreerde bijdragen over de Nederlandse avant-garde in de beeldende kunst, muziekleven en de galeries van resp. T. Cruis, E. Vermeuelen en F. Kelk. Gérard Grassère, die zich bijzon, der geboeid weet door de liederen van Herman van Veen en deze in olieverfdoeken omzet, speelde al lang met het spel van geluidtrans formatie. Hij ging zelf schilderen op andere „geluiden" (auto's, onweer, straaljagers, zoemende bijen, lek kende kraan, baby-gekrijs, drilboren etc). In zijn atelier (voorheen van Otto van Rees) aan de Utrechtse Bouwstraat staan series flonkerende doeken. „Ik kreeg, door deze wijze van werken een veel breder en boeiender palet; de vormen werden breder èn...ik ging geluid anders be leven; het werd overzichtelijker en verwerkbaarder". In april zullen deze schilderijen opgehangen worden in de Eindho- vense „Krabbedans", waarbij onder ieder schilderij een koptelefoon zal hangen, zodat de bezoeker kan mee maken onder welk geluid dit doek ontstond. Bovendien zal Grassère eerst werken, op deze wijze, met de jongeren van het Eindhovense jeugd atelier. De resultaten daarvan zul. len ook in „De Krabbedans" te zien zijn. Want, waarom zouden zijn eigen bevindingen ook anderen niet ten goede kunnen komen. „Er zijn te veel nerveuze volwassenen en kin- deren", zegt hij. Een kind was bang voor onweer. Hij liet het kind schil- deren op onweer (via de band). Het onweer werd verwerkt en aanvaard. De angst verdween. Een vrouw kon niet meer slapen door het tikken van de wekker. Via schilderen op wekkergeluiden werd deze storing positief omgewerkt in vorm en kleur. Ze slaapt weer als een roos. „Ik zou met deze methodiek wil len werken ia scholen, psychiatri sche insttttiten, .-Rusthuizen, creatieve centra, clubhuizen, balletscholen (ook met lichaamsritmiek zou je daarbij veel kunnen doen)", zegt Grassère. In zijn atelier liggen hon I vorm 1 derden grote vellen, waarop in Amersfoort volwassenen op geluid bezig geweest zijn met verf. De meest vreemde vormen en kleuren combinaties zijn ontstaan. „Ze leren directer uit zichzelf te putten en te creëren. Iedereen is enthousiast. We hebben over dit project daar een vergadering gehad met schoolpeda- gogen. Sommigen waren zó gefasci neerd, dat ze het zelf gingen doen, waarbij hun twijfel of het systeem ook voor de nogal jonge kinderen geschikt zou zijn, werd weggeno men. In de Óosterhoutse Hertog Jan school is Grassère nu voor de derde week met alle klassen op deze wijze bezig. Eèn van de onderwijzers J. de Ridder: „Ik heb de indruk, dat de kinderen op een zeer creatieve wijze de storende geluiden goed le ren verwerken, hoewel dat individu eel natuurlijk verschillend ligt. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van een kind kijken, dat een plasje bloed of iets roods tekent wanneer het reageert op het geluid van een tandartsboor, maar ik geloof wel dat er dan een doelbewuste verwerking plaatsvindt. Dit experiment vraagt natuurlijk om een langduriger ver volg". Wie de resultaten, van - b.v. de 2e en 6e klas met elkaar vergelijkt, ziet opvallende verschillen. De 6e schildert de geluiden veel analyti- scher, de 2e veel associatiever. De Óosterhoutse jeugdarts J. On gering, die het experiment mee maakt (samen met de schoolpsycho loog drs. W. Vuister): „Aan geluid en stilte in d» opvoeding is nog veel te weinig gedaan. Ben wel van tve- ning dat de huidige geluidsoverdaad (verkeer, t.v.) niet gunstig werkt. Ik acht het experiment van Grassère berusten op een gezond princiep, omdat bet diep met het leven te maken heeft. Er zou nog veel mee gedaan kunnen worden. Een weten schappelijke begeleiding door audio logen, pedagogen en kunstenaars zal moeilijk zijn, maar wel wenselijk. Het is zeker iets om mee door te gaan". Terwijl ik dit verhaal zit te tik ken, dendert onder me een drilboor ik raak geïrriteerd bellen er 3-4 telefoons tegelijk ik erger me wordt er met een deur gegooid ik schrik loopt er iemand gillend over de redactie ik ben de draad van mijn zin kwijt dendert er een stem over de inter com ik luister mee zoemen er twee clicheermachmes het wordt duf in mijn hoofd tingeltangelt het carillon herken ik de melo die? komt er een collega binnen met het ..laatste nieuws interes sant om over mee te praten „...waar had ik het ook weer over? O ja, misschien moet ik ook gaan schilderen op geluid. En wat her kent u bij uzelf? Cilly Wang jubileert, omdat ze 25 jaar een perfecte clown of parodiste is geweest. In 1946 stond ze voor het eerst als dansparodiste met een one-womanshow op het toneel, na dat in '38 Wim Kan en in '39 Cor Ruys deze Weense al gecontracteerd hadden. Deze week gaf ze haar jubi leumprogramma voor het eerst, waarvan nummers als de poëtische Vogeltjes, de hond Tristan, Z'dzilie en De Kleine Man velen bekend zullen zijn. „Maar ik ben nu kriti scher geworden", zegt ze in haar huis aan de Amsterdamse Wete ringskade. In haar jubileumprogram ma dansen Nixon en Brezjnev nu op muziek van Strawinsky; Mao's Rode boekje en de jeugdproblematiek zijn onderwerpen, die zoals immer vertederen en verwarren. „Als ik voor een korte tijd geest, fantasie en intellect, maar voor alles het gevoel voor humor bij de toeschouwer heb verkwikt, is mijn taak vervuld", zegt zij. Met haar piano-begeleider Wim de Vries heeft ze ongetwijfeld nog een groot publiek. Creatieve verf-reacties van 2e klassen in Oosterhout. Dezer dagen is in het openlucht museum Middelheim te Antwerpen een nieuw paviljoen geopend met een tentoonstelling van de Japanner Sofu Teshigahara. Op de architec tuur van het gebouw (Renaat Braem) en de Japanner met zijn organische vormen (verwant aan Martin en Moore) is nogal wat kri tiek. Een kritiek, die parallel loopt met de groeiende negatieve beoorde ling van het beleid, dat in Middel heim gevoerd wordt. Ten aanzien van de moderne beeldende kunst loopt Antwerpen ongeveer 10 jaar achter, wordt o.m. gezegd. Ga u zelf overtuigen. Er blijven altijd nog ge noeg bezienswaardige toestanden over in dit park. Toch in Antwerpen is er mis schien meer te „beleven" in het Museum voor Schone Kunsten, waar César Bailleux (tot 14 maart) zorgt voor een manifestatie (projects for an other atmosphere). Met voorwer pen uit de industrie (betonmolens, pipe-lines e.d. heeft hij de atmosfeer van de museum-ruimte agressief ver anderd. In een opblaasbare doorzich tige hal staan 7 van zijn werken opgesteld. Tot 12 april is hij Boymans van Beuningen te Rotterdam een over zichtstentoonstelling van de Ameri kaanse schilder Jim Dine te zien. Hij behoort tot de pop-groep Rau- schenberg, Oldenburg e.a. Zijn ma nier van schilderen draagt nog ken merken van het abstract-expressio- nism-e en heeft meer te maken met de „bel pednture" dan met die van de harde reclame. Behalve d-e ca. 50 zeer grote schilderijen laat de ten toonstelling een aanta-1 objecten zien, aquarellen en het complete (fraaie) grafische werk. Werkstuk Claisse. Attentie voor galerie D'Eendt (Spuistraat) Amsterdam, waar Ge nevieve Claisse terecht geïntrodu ceerd wordt (t.m. 24 febr.). Cirkels, vierkanten, driehoeken als projecties van ruimtelijke lichamen, in fraaie kleuren en met een raadselachtig vervreemdingseffect. Bovendien ex poseert er Fritz Baumgartner met 'n 30-tal kleurige spelende doeken, waarin een scala aan stijlen oor spronkelijk, ritmisch en met vreug devolle tinten knap bijeen gecompo neerd werden. Als derde de Itali aanse beeldhouwer Ciminaghi (tot 28 febr.) met zeer spirituele plastie ken, die spreken van een innerlijk vragend en peinzend bewustzijn. Pathetiek en sereniteit blijken tot een goed samenspel mogelijk. De Tilburgse Marjan Taminiau exposeert houtplastieken, etsen en gouaches in de Maastrichtse schouw burg (tot 6 maart). Dit in het kader van Tilburg Totaal '71, een interna tionale presentatie van Tilburg in zijn totaliteit. Een merkwaardig boek, waarin rustige lezers zich met genoegen zullen verdiepen is „De Kamerslak" van Maggie Ross (The gasteroped '68), dat bij Bruna uitkwam (f 12,50). De verteller van het ver haal die voortdurend wisselt tus sen de le en 3e persoon is een welgesteld schelpenverzamelaar voor wie het leven pas zin heeft als hij het kan vasthouden, verzamelen, or denen. In een wat omslachtige, plechtstatige en precieuze taal ob serveert hij pijnlijk nauwkeurig zijn omgeving. Het boek is één grote slaapwandeling tussen zijn enge be- staanscomponenten: een schelpen- verzameling en zijn vrouw Dorothe- a, die deel uitmaakt van zijn verza melwoede. Haar verrichtingen ver zamelt hij in dagboeken en via een verborgen camera-oog. Hij „bal semt" de tijd op deze manier om te bewijzen dat duurzaamheid bestaat. Het rituele observeren gaat ten kos te van zijn vrouw, die een verhou ding aangaat met inwonende artis tieke en „martiale" vriend Max. Het enige wat hem daarbij interesseert is deze relatie „onsterfelijk" te ma ken door de momenten ervan vast te leggen. Dat geldt ook voor de relatie van beiden met Dorothea's broer Jamie. Merkwaardig ©n doortrapt is het spelletje dat hij daarbij speelt om ondanks deze feiten Doro thea als het „pronkstuk" van zijn verzameling te behouden. Zijn theo rieën, bijeenpratend vanuit een schilderijengalerij, zijn van een zie kelijke bezetenheid, waarbij zoals de flap terecht opmerkt de sfeer je doet herinneren aan de verhaal trant van Nabokov. „Eén dag van een volmaakt voorbeeld van de Man van Middelbare Leeftijd, die ook niet aan de Tol van de Tijd ont komt", is hier op 200 pagina's, be klemmend en ziekelijk, knap bijeen geschreven. eindredactie henk egbers tïej M ilieuverontreiniging, overbevol king, roofbouw op grondstoffen. Dit zijn maar enkele facetten van het geweldige probleem hoe houden wij onze planeet leefbaar? waar voor de mensheid zich in de komen de tien a twintig jaar geplaatst zal zien. Voor de gevaren, die ons steeds benauwender zullen gaan be dreigen, is al vele malen gewaar schuwd. Weinigen reageren echter op die alarmsignalen. Hoe komt dat'. De massamedia hebben gefaald, aldus dr. ir. P. H. Hermans uil Breda. In het februarinummer van Bèta, tijdschrift voor hogere en lei dinggevende technische functionaris sen, stelt hij in een zeer lezenswaar dig artikel, dat pers, radio en t.v. te laat geattendeerd hebben op de on vermijdelijke gevolgen van een on gebreidelde industrieel-technisclu ontwikkeling. Door de gebrekkigt onvolledige informatie bleef het pv bliek onkundig en dus passief e> dat had, aldus dr. ir. Hermans, wee: tot gevolg dat de politici ook niet in het geweer kwamen. De heer Hermans heeft gelijk, al thans ten dele. Ook deze redactie, die zoveel milieuproblemen in haar kolommen doet, moet erkennen, dat bij de berichtgeving over industriële expansie en technische ontwikkelin gen de kwalijke gevolgen aanvanke lijk wat onderbelicht zijn. Als wij hier „gefaald" hebben dav is dat overigens wel verklaarbaar In hetzelfde nummer van Bèta wordt van redactiewege opgemerkt „dat het zo'n jaar of zeven, acht geleden voor een journalist niet meeviel om over problemen als lucht-, water- en bodemvervuiling artikelen te schrijven die niet het risico opleverden als emotioneel, „politiek" en of onwetenschappelijk van de hand te worden gewezen." Het belangrijkste probleem, vroe ger en nu, bij de informatie over bijvoorbeeld milieubederf is overi gens gelegen in de omstandigheid dat de mannen van de wetenschap zo moeilijk te bewegen zijn tot dui delijke uitspraken. Zij waarschuwen wel, maar voornamelijk in hun vak tijdschriften en meestal in hun (on verstaanbare) vaktaal. De weten schap zit nog veel te veel opgesloten in ivoren torens, onbereikbaar dik wijls voor de jeurnalist, die des- Als de massamedia hebben ge faald dan heeft ook de wetenschap gefaald. Nu pas is men doende de informatie, die voorhanden is op het gebied van milieuverontreiniging, te verzamelen en voor anderen toegan kelijk te maken. Belangrijk in dit verband is de stichting van het in formatiecentrum voor Bio-weten- schap en Maatschappij. Een zeer lof waardig initiatief, maar wij vragen ons wel af of het ooit van de grond gekomen zou zijn als prins Claus zich er niet mee bemoeid had. Dr. ir. Hermans wil dit informa tieprobleem oplossen door een onaf hankelijke, internationale nieuws voorziening. Plaatselijke c.q. regio nale berichtgeving acht hij onbe langrijk. Daardoor wordt de aan dacht maar afgeleid van de grote wereldproblemen. Wij zijn het met deze zienswijze nadrukkelijk niet eens. Het is nu eenmaal een feit, dat de mensen zich eerst voor een zaak gaan inte resseren, als ze er zelf door geraakt worden. Milieuverontreiniging op zich zegt helaas weinigen iets- Maar de mensen komen wel in be weging als hun eigen viswater in een Stinksloot verandert, als hun eigen wasgoed roetspikkels vertoont, als de eigen ademhaling bemoeilijkt wordt door de rook van fabrieks schoorstenen. Milieuverontreiniging is inderdaad een wereldprobleem. Willen wij echter het publiek hiervan overtui gen, dan moeten we beginnen met de mensen te attenderen op de pro blemen vlak bij huis. Anders zullen we ook niet de fouten kunnen voor houden, die elders met zulke kwalijke gevolgen gemaakt zijn. Dat is de reden, waarom De Stem met grote regelmaat aandacht zal blijven besteden aan het Sloe, aan de Biesbosch, aan Terneuzen en aan Moerdijk. DE REDACTIE (Van onze Parijse correspondent) PARIJS De strenge rechters die vorige week de 17-jarige gym nasiast Gillis Guiot een straf heb ben opgelegd van zes maanden, waarvan drie voorwaardelijk heb ben van hun optreden al even weinig plezier als de secretaris van de Gaullistische partij, Tho- niasini, die de magistratuur van lafheid heeft beschuldigd. Tegen de rechters, die Gilles heb ben gevonnisd: hij zit nog steeds in 6e gevangenis zijn woensdag in liet Quartier Latin van Parijs 10.000 gymnasiasten in beweging gekomen tijdens een betoging, die over een afstand van 10 km drie uur duurde. Weliswaar was de manifestatie verboden, maar de politie hield zich wijselijk op de achtergrond en waar de stoet de overvalwagens passeer de, bleven de agenten rustig binnen °P hun banken zitten en vertoonden och niet op straat. De gymnasiasten die zeer veel spandoeken met zich meedroegen, hadden hun eigen orde dienst, zodat zich geen enkele mei- cent heeft voorgedaan. De Gauchis- 'en, die zich van de leiding wilden meester maken, werden op een af stand gehouden. Sit-i Niet alleen de oudere gymnasias ten deden mee. maar men zag in de stoet ook jonge «choüeren van 14, 15 en 16 jaar. Geen beter middel om de Sehele middelbare school in Frank rijk, leraren inbegrepen op één hoop te drijven, dan het ongehoord harde vonnis vorige week tegen Gilles. Ook voor eind deze week zijn sta kingen en betogingen aangekondigd, maar andermaal heeft het ministerie van binnenlandse zaken laten weten, dat iedere straatmanifestatie verbo den is. Maar tegen de nieuwe vorm van staking, de sit-in, valt weinig te doen. Van een bepaalde middelbare school komen alle jongens en meis jes naar buiten en gaan straatzitten, waardoor elk verkeer onmogelijk wordt. Vrijdag a.s. wordt een grote dag, want dan komt de zaak-Gilles in hoger beroep. Zelfs al zou Gilles tot een voorwaardelijke straf worden veroordeeld, is de agitatie allesbe halve afgelopen. Want voor een gymnasisat die een voorwaardelijke straf o,p zijn register heeft, is de toekomst gebroken. Staats- of ge meentebetrekkingen zijn voor hem uitgesloten. Ook de zaak-Thomiasini - de onaf hankelijke Combat schreef woens dagmorgen: Moussolini-Thomasini - is nog lang niet in de doofpot. Eerst kwamen woensdag de ministerraad bijeen. Pleven, minister van justitie, was een en al begrijpelijke veront waardiging. Eenstemmig sprak de ministerraad zijn vertrouwen uit in de magistratuur. Voor de rechter zelf is de zaak daarmee allesbehalve uit. Om te beginnen is een audiëntie aangevraagd bij Pompidou. Verder zal de bond van magistraten over wegen of tegen Thomasini een aan klacht wegens smaad moet worden ingediend. Tenslotte hebben de ma gistraten besloten in toga een stille omgang te houden voor het naam bord van Parodi, een van de rech ters, die, tijdens de bezetting in de gevangenis bezweken is onder mar telingen van de nazi's. En die dus - zeggen de rechters - allerminst van lafheid kan worden beschuldigd. Ook het dagelijks bestuur van de gaullistische partij kwam deze week bijeen. Thomasini hield een speech, waarin hij terugkrabbelde. Hij had niet de bedoeling gehad zei hij, de magistratuuur aan te vallen, en eer ste minister Chaban Delmas van al te grote liberalisatie te beschuldi gen, wat de televisie betreft. Van zelfsprekend zal het bestuur van de gaullistische partij alles doen om het incident-Thomasini 2x1 snel mogelijk te doen vergeten, want de gemeen teraadsverkiezingen zijn in aantcoht, en kiezers moeten blijven geloven dat het Gaullisme nog altijd de rots is, waar generaal De Gaulle zijn kerk op heeft gebouwd. (Zie ook commentaar elders in dit blad.) (ADVERTENTIE) Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks in de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver. Station N.S. Roosendaal Station N.S. Vlissingen ma. t/m ze. van 7.45 tot 20.30 u; - zo. van 8.30 tot 20 u. ma. t/m za.van 8.30 tot 18.30 u; - zo. van 9 tot 15 u. Douanepost Nispen - ma. t/m za. van 8.45 tot 17.45 u. Douanepost Putte - ma. t/m za. van 8 tot 19 u; - dl. van 81 tot 18 u; zo. van 9 tot 17 u. Douanepost Wernhout - ma. t/m za. van 7.45 tot 20.30 u; zo. van 8.30 tot 17.30 u. (Van onze correspondent) ROME ne vrouwenafdeling van de Italiaanse communistische partij is het Vaticaan bijgevallen in haar veroordeling van abortus provocatus. Een onderzoek, dat kortgeleden in Italië gehouden werd, wees uit dat er jaarlijks 4000 illegale gevallen van abortus plaatsvinden. Afschaffing van het verbod tot abortus, zeggen de communisti sche vrouwen in een verklaring, zou „nieuw leven inblazen in het toch al sterk ontwikkelde won derlijke mechanisme van onver antwoordelijkheid". Toestaan van abortus zou tenslotte een zaak zijn ten koste van de vrouw. De afdeling vindt dat abortus een verkeerde stap op de weg naar een „verantwoordelijke voortplanting is, waarnaar alle krachten voor een humane eman cipatie van de vrouw streven". „Verantwoordelijke voortplan ting" is een term, die men ook vaak in de terminologie van het Vaticaan tegenkomt. In dezelfde verklaring echter zeggen de communistische vrou wen voor de afschaffing te zijn van het verbod op de verkoop van voorbehoedmiddelen. De koers van de vrouwenafdeling is desondanks in grote lijnen de zelfde als die van het Vaticaan; niet het aantal geboorten beper ken, maar meer brood produce ren. „Wij blijven op het stand punt staan dat een oplossing voor ontwikkelingslanden niet geba seerd kan zijn op minder mon den, maar op meer voedsel. De oplossing moet gevonden worden door herstructurering en de vor ming van voedselbronnen en dis tributiepunten. Geboortencontrole is om die reden niet hetzelfde als een beleid dat de geboorten be perkt". De communistische vrouwen zijn er, anders gezegd, van overtuigd, dat geboortencon trole nimmer een regeringspoli- tiek mag zijn. Geboortencontrole is alleen gerechtvaardigd ais het bedreven wordt door verantwoor delijke echtparen in bijzondere gevallen. Dit is ook de huidige mening van het Vaticaan over geboortencontrole. Het enige ver schil is dat het Vaticaan in te genstelling tot de communistische vrouwenbeweging nog niet toe is aan de aanvaarding van de pil en andere kunstmatige middelen. Een van de belangrijkste punten in het document, dat de commu nistische vrouwen samengesteld hebben, is de „verdediging van het gezin".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19