Laden en lossen aan boeien
te Sluiskil
Stichting wil
analisten-
school in Goes
Initiatief voor welzijnsstichting in
West-Zeenwsch - Vlaanderen
KANAAL GENT-TERNEUZEN: UITDIEPING
EN STERKE GROEI HA VEN VAN GENT
Dieven in Terneuzen
op nippertje ontkomen
Beslissing brug-tunnel
Westerschelde in 1972
PROGRAMMA
CARNAVAL
IN BRUGGE
Huisvrouwen
bespraken
wasmiddelen
Inschrijvingen in
handelsregister
SLUITING
GEMEENTELIJKE KANTOREN
's middags zijn
GESLOTEN
GEMEENTE BREDA
stad
streek
Te Gent
Oud-Terneuzen en
Hulst luisterden naar
ir. Trimpe Burger
De Scheldezonen"
houdt balavond
in Nieuw-Namen
Schade bij botsing
Brommer tegen auto
Toltarief Haringvlietbrug
misschien een gulden
DEFINITIEF ALS AARDENBURG JA" ZEGT
Hearing
Gemeenten
Rijksweg 58
Luchthaven
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1971
(Van een onzer verslaggevers)
SLUISKIL In het kanaal Gent-Terneuzen is men begon
nen aan uitdiepingswerkzaamheden ten behoeve van een
nieuwe laad- en losplaats voor zeeschepen tot 20.000 ton. De
schepen zullen aan boeien worden vastgelegd. De nieuwe
laad- en losgelegenheid bij het kanaaleiland ten zuiden van
Sluiskil zal enigermate tegemoet komen aan de grote behoefte
aan los- en laadruimte in de Terneuzense kanaalhavens.
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I
■:V vij
5
Het ligt in de bedoeling de nieu
we los- en laadruimte op het kanaal,
waarin de schepen met een diep
gang van 9,70 meter terecht kunnen
en drijvende kramen het zware
werk zullen doen, tegen de komende
zomer in gebruik te nemen. De situ
atie moet gezien worden als uit
nood geboren. Wanneer de verleng
de en verdiepte kanaalhavens als
mede de zwaaikom voor grote zee
schepen bij de Zevenaarhaven vol
tooid zijn, zal de los- en laadplaats
bij het Sluiskilse kanaaleiland wor
den opgeheven.
Intussen heeft vooral dank zij de
nieuwe zeesluis in Terneuzen en de
verruiming van het kanaal Gent-
Terneuzen, de haven van Gent in
1970 een sterke groei doorgemaakt.
In dat jaar liepen 3251 zeeschapen
Gent binnen met een totaal van 5,7
miljoen ton. Dat betekent een toene
ming van ruim 13,5 procent ten
(Van een onzer verslaggevers)
BRUGGE Het programma voor
het Brugse carnaval, dat waarschijn
lijk veel mensen uit Zeeuwsch-
Y'Iaanderen zal trekken, ziet er als
volgt uit:
Zaterdag 20 februari: Brugge's
Hoogdag: carnaval op straat.
Reeds vroeg in de namiddag teiste
ren de Totetrekkers de Brugse stra
ten, waarna bij het aanzitten aan
„rijke tafelen" enkele prominenten
tot doctor humoris causa gepromo
veerd worden.
Om 21.00 uur begint in het Strij
dershuis de Internationale Toeristen
zitting met bal. „Zij die sterven
groeten u". Onder dit motto vertrekt
's nachts om twee uur de karavaan
(in totaal 45 personen) naar Lud-
wigshafen voor deelname aan de
Fassnachtzug. Uitgebeeld wordt een
historisch tafereel in verband met
de Orde van het Gulden Vlies. Za
terdag 20 februari: van markt tot 't
Zandt viert carnaval in de Steen
straat en Zuidzandstraat. Begonnen
wordit om zes uur.
Om drie uur: jaarlijkse carnaval
stoet voor kinderen. Vertrek vanaf
Prehikherenbrug. Gekozen worden
de Groot-Brugse Kinderprinses en
Groot-Brugse kinderprins.
In het Jagexshof te Sint-Andries
vinden de volgende festiviteiten
plaats: zaterdag 20 februari: open
baar carnaval. Verkleed en gemas
kerd bal. Prijzen te winnen door
«kostumeerden. Zondag 31 februa
ri: 14.00 uur kindercarnaval. Elk
gekostumeerd kind ontvangt een
prijs. Maandag 22 februari; 14.00
uur „Carnaval van de Eeuwige Len
te". Feest voor de bejaarden en
gepensioneerden.
(van onze oorrespondent)
TERNEUZEN Mevrouw W.M.
Vermeulen-Maarse uit Terneuzen,
contaotlid van de Stichting Instituut
voor Huishoudelijk Advies, hield
oen causerie voor de leden van de
Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen, afdeling Terneuzen en om
streken. Ruim dertig dames waren
Ui restaurant De Vijverhof aanwezig
om een interessante causerie over
bet onderwerp „nieuwe goedgekeur
de artikelen" te beluisteren. Tijdens
een gezellig samenzijn behandelde
mevrouw Vermeulen uitgebreid de
wasmiddelen en afwasmiddelen die
m Nederland op de markt gebracht
Worden. Spreekster wees erop, dat
er op het ogenblik nog geen enkel
wasmiddel bestaat dat door de Ne
derlandse Vereniging van Huisvrou
wen afdeling IVHA is goedgekeurd,
daar men nog steeds zoekt naar
tosfaatvrije wasmiddelen. Zo stond
deze ochtend dus ook min of meer
m het teken van de mil-ieuverontrei-
mging, aangezien het mede de fos-
taathoudende wasmiddelen zijn die
ae milieuhygiëne nadelig beïnvloe
den.
Mevrouw Vermeulen die voor de
terneuzense huisvrouwen op haar
gebied een waar vraagbaken is, gaf
«ii ar causerie gelegenheid tot het
van vragen, waarvan veel
vuldig gebruik gemaakt werd.
opzichte van 1969. In de jaren 1966-
1968 noteerde de Gentse haven een
jaarlijks gemiddelde van slechts 1,6
miljoen ton. Meer en meer maken
grote zeeschepen gebruik van de
verbeterde sluis- en kanaalaccom
modatie tussen Terneuzen en Gent.
In 1969 liepen 292 schepen met een
draagvermogen van boven de 10.000
ton de haven van Gent binnen. In
1970 liep dit op tot 338. Er waren
141 schepen die een diepgang had
den van meer dan 30 voet (9,14
meter). Vorig jaar werden in Gent
9,5 miljoen ton goederen per zee
schip geladen en gelost tegenover 8,5
miljoen ton in 1969 en een gemid
delde van 2,5 miljoen ton per jaar in
de periode 1966-1968.
(ADVERTENTIE)
In de loop der jaren is Stenotyp een begrip
geworden. Hoewel we géén voorgangers
hebben, hebben we wel navolgers. En tóch
is er maar cén Stenotyp, met een eigen
stijl, een eigen „imago" zoals dat tegen
woordig heet. Misschien wel degelijk,maar
is dat een bezwaar? Uw belangen zijn onze
belangen! Stenotyp, hét adres waar men
weet dat alleen uitzenden niet veel is,
maar dat het gaat om de inzet van de
juiste mensen.
BREDA Joris Hellepnttestraat 15 Tel.
01600-48516
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN In de kruideniers
zaak annex hulppostkantoor van de
heer De Vriend aan de Axelsestraat
te Terneuzen nabij de Moffenschans
is ingebroken. Er werd 'n partij fles
sen wijn, sigaren en sigaretten ver
mist. Uit het hulppostkantoor wer
den twee geldkisten, een spaarbank
boekje van de heer De Vriend en
drie nieuwe spaarbankboekjes mee
genomen.
Surveillerende agenten, die met
de auto over de Axelsestraat reden
zagen een Belgische auito R-16 met
gedoofde lichten in de richting van
de Axelsedarn rijden. Daar stopte de
auto en een v-an de twee inzittenden
stapte uit om het kofferdeksel te
sluiten. Toen hij de politieauto zag
naderen, sprong hij haastig in de
auto, die met grote snelheid rich
ting Sluiskil reed en verder over de
Belgische grens verdween. De poli
tie zette de achtervolging in, maar
moest deze opgeven omdat de Belgi
sche auto sneller reed. Om drie uur
meldde een voorbijganger dat de
winkeldeur van de zaak van de heer
De Vriend openstond. Dit werd in
verband gebracht met de vluchtelin
gen in de auto. De juistheid van deze
veronderstelling bleek toen dinsdag
middag op de Nederlands-Belgische
grens nabij Zelzate een auto R-16
half in het kanaal en zwaar bescha
digd werd gevonden. De nummer
borden waren verwijderd, maar in
de auto werden postzakken en fles
sen met wijn, waarvan er verschil
lende gebroken waren, en sigaren en
sigaretten aangetroffen. De dieven
hadden de geldkisten evenwel mee
genomen. Van de stadspolitie te Zel
zate vernam de Terneuzense ge
meentepolitie dat eveneens in de
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN In de registers
van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaand-e-
ren zijn ingeschreven: N.V. Drogerij
Zeeuwsch-Vlaanderen, Sas van
Gent, Sluiskil, Kanaaleiland, droge
rij van Lucerne en andere v-eevoe-
derprodukten. Biscuits Dupon, Aar
denburg, Rijksweg 21, grossierderij
in ijsbiscu-its en alle andere verpak
kingen, grondstoffen, toebehoren en
klein materieel, machines voor het
vervaardigen van consumptieijs. Au
tojet C. H. Holland, Huist, Lange
Nieuwstraat 26, groothandel in- en
export van autoaccessoires en thy-
ristorenontstekingen voor auto's. E.
L. Mangnus, Hulst, Nieuw-Namen,
Smetstraat 9, kruid-eniersbedrijf,
kleinhandel in textielgoederen, be
perkte gebruiksartik-elenbedirijf,
kleinhandel in schrijfwaren.
nacht van maandag op dinsdag een
grijze Citroen ID xy-174 weg gesto
len. Vermoedelijk zijn de dieven
dezelfden, die in Terneuzen de in
braak pleegden. De politie heeft de
daders nog niet kunnen grijpen,
maar zij heeft een aantal gegevens
die het vermoeden dat een arrestatie
niet lang zal uitbleven wettigt. De
politie verzoekt eventuele getuigen
zich met haair in verbinding te stel
len, tel. 01150-4151.
Dit is de plaats in het kanaal
Gent-Terneuzen, waar een zand
zuiger met het uitdiepingsuierk
doende is.
(Vain onze correspondent)
TERNEUZEN Tijdens de bij
eenkomst van „Oud Terneuzen" in
café de Vriendschap te Terneuzen
heeft iir. J. Trimpe Burger van het
oudheidkundig bodemonderzoek een
bijzonder boeiende lezing met licht
beelden gehouden. Onder de talrijke
aanwezigen die de voorzitter, de
heer Joh. de Vries, mocht verwelko
men, waren leden van de oudheid
kundige kiring „De Vier Ambachten"
te Hulst en van de vereniging „Sas
van Gent". Voor de pauze behandel
de de heer Trimpe Burger de Neha-
lennia-vondsten nabij Colijnsplaat,
na de pauze oudheidkundige vond
sten in het algemeen e-n dan speciaal
het geen de laatste jaren te Aarden-
burg en Souburg aan het licht
kwam. De voorzitter van „De Vier
Ambachten", de heer P. Brand,
sprak een dankwoord tot de heer
Trimpe Burger voor deze bijzonder
interessante lezing. Hij sprak daarbij
de hoop uit dat in de toekomst nog
meer gecombineerde lezingen zullen
volgen.
(Van onze correspondent)
NIEUW-NAMEN D-e fanfare de
Scheldezonen heeft de jaarlijkse bal
avond vastgesteld op zaterdag 6
maart om 20.30 uur. Deze avond zal
plaats vinden bij R. Thilleman.
AXEL De automobilist A.F.
van V. uit Axel verleende geen
voorrang aan de automobilist K.J.
van D., even-eens uit Axel, op de
kruising Wilhelminastraat - Mar-
grietstraat. Het ongeluk gebeurde
doordat van V. de van rechts door
de Wilhelminastraat komende D-,
geen voorrang verleende. De schade
aan beiide voertuigen wias groot. Er
waren geen gewonden.
(Van onze correspondent)
AXEL F. d-e K. uit Axel reed
met haar bromfiets op d-e Kanaalka
d-e op een stilstaande a-uto, eigendom
van F.A., eveneens uit Axel. Het
ongeluk was te wijten aan het
slechte weer, waardoor De K. vooro
ver gebogen op de bromfiets zat en
de auto niet opmerkte. Er was v-eel
materiële schade aan de auto en d-e
bromfiets. Er deden zich g-een per
soonlijke ongelukken voor.
(ADVERTENTIE)
Op MAANDAG 22 FEBRUARI zullen de kantoren
van de gemeentesecretarie en de gemeentelijke dien
sten en bedrijven
vanaf 12.30 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Binneh enkele jaren zal
Goes, als het rijk daartoe zijn mede
werking verleent, er een analisten-
school voor Zeeland bij krijgen. De
„Stichting Analistenkursus Zeeland"
heeft hiertoe een verzoekschrift ge
stuurd aan de minister van Onder
wijs en Wetenschappen.
Het bestuur van deze stichting
vraagt het rijk, om in he-t per 1
oktober 1972 door de minist-er vast
te stellen scholenplan ook een neu
trale bijzondere laboratonïumschool
op te nemen. Deze school, die onder
het bestuur van de verzoekster zal
vallen en een nader v-ast te stellen
leerplan krijgt, zou uit de rijkskas
bekostigd moeiten worden, met in
gang van het eerste van d-e drie
kalenderjaren waarvoor het soholen-
plan wordt vastgesteld. De analis-
tenschool zou m-et name een vereiste
zijn in verband met de huidige ont
wikkelingen in Zeeland op het ge
bied van d-e chemische industrialisa
tie en de schaalvergroting in de
medische wereld.
De huidige doelstelling van de
stichting is het bevorderen van en
medewerken aan de opleiding van
labora-toriumpersoneel, door d-e op
richting, instandhouding en exploita
tie van één of meer cursussen of
scholen. Deelnemers in de stichting
zijn de ziekenhuizen in Goes. Mid
delburg, Vliss-ingen en Zierikzee. de
Stichting Streeklaboratorium Zee
land te Goes, de gemeentelijke Keu
ringsdienst voor Waren te Goes en
die bedrijven in Midden-Zeeland
die zich hebben verbonden, de op
leiding van hun daartoe in aanmer
king komend personeel te doen
plaatshebben aan de door d-e stich
ting te organiseren cursussen.
De laatste jaren is dit opleidings-
w-erk gestaag uitgegroeid, zowel wat
leerlingenaantal betreft als wat be
treft d-e differentiatie in de oplei
ding. De opleiding is thans ook ge
richt op het personeel van de chemi
sche bedrijven die in het kader van
de industriële ontwikkeling in Zee
land zijn en worden gevestigd in
een „welhaast onstuimig" tempo.
Hoewel men op het ogen-bl-ik nog
kan voorzien in de behoefte, is het
dringend gewenst de opleiding in de
naaste toekomst te verbreden en te
verdiepen, te meer daar de S.A.L.
mettertijd zal moeten stoppen met
het afnemen van de examens van
leerlingen van particuliere oplei
dingsinstituten.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De beslissing
over een vaste oververbinding
(brug-tunnelcombinatie) over de
Westerschelde moet volgens mi
nister drs. J. A. Bakker van Ver
keer en Waterstaat, uiterlijk be
gin 1972 worden genomen. Hij
(Van een onzer verslaggevers)
CADZAND Een dezer dagen
krijgen de leden van de initiatief
groep West-Zeeuwsch-Vlaande-
ren een ontwerp-begroting toege
zonden op basis waarvan de door
hen voorgestane Welzijnsstich
ting West-Zeeuwsch-Vlaanderen
zou kunnen gaan draaien. Ook de
gemeenten in het werkgebied van
de toekomstige stichting Aarden
burg, Oostburg en Sluisk ijgen die
toegezonden.
De begroting heeft een eindbedrag
van ongeveer f 60.000. Na aftrek
van de rijksbijdragen zal van de
gemeenten een bijdrage gevraagd
worden van ongeveer f 1,30 per
inwoner, wat voor Oostburg f
23.843,30 betekent, voor Sluis f
4.228,90 en voor Aardenburg f
4.993,30.
Voorwaarde voor de initiatief
groep om met de stichting te
starten is dat alle drie gemeenten
meedoen. Na oriënterende bespre
kingen met de colleges in d-e drie
gemeenten, die op hun beurt infor
meel beraad met hun gemeenteraden
hebben gehad, is inmiddels uit Oost
burg en Sluis het „ja-woord" ont
vangen. Het wachten is nu dus nog
op het antwoord van Aardenburg of
de stichting esr komt of niet.
De huidige werkgroep, die wordt
begeleid door drs. F. van Grunsven
van de Stichting Zeeland, vindt zijn
oorsprong in een brief die diverse
ingezetenen van West-Zeeuwseh-
Vlaand-eren drie jaar geleden naar
het vonmingseentrum Hedenesse
zond-en. Hierin werd verzocht Hede
nesse meer voor de streek te laten
betekenen. „Er was uit te conclude
ren", aldus de heer R. J. Wasterval,
directeur van Hedenesse, „dat men
wilde dat wij het welzijnsbeleid in
de streek zouden begeleiden, waar
bij het oog gericht was op de leef
baarheid van de streek. De toen op
handen zijnde gemeentelijke herin
deling speelde hierbij -een grote rol
Wij vonden dit een uitgesproken
taak voor het Zeeuwse opbouwor-
ga-an, de Stichting Zeeland.
Deze stichting ging praten met de
briefschrijvers, waarbij d-e stichting
tev-ens voorlichting gaf over wat e-en
welzijnsstichting precies is, wat zij
■doet en hoe zij werkt.
„Grondtoon was en is", aldus de
heer Van Grunsven, „dat he-t maat
schappelijke organisatiel-even zich
zodanig heeft uitgebreid en zoveel
diensten en instellingen zich bezig
houden met onderdelen va-n wel
zijnszorg, dat de behartiging van het
welzijn ondo-orzichting dreigt te
worden. De vraag wat op dit belang
rijke terrein moet gebeuren en hoe
de prioriteiten liggen, kan dan niet
altijd beantwoord worden, omdat
■een overzicht ontbreekt over de
werkelijke behoeften en mogelijkhe
den. Hierin zal de welzijnsstichting
kunnen voorzien. Als voornaamste
doelstellingen van deze stichting zie
ik:
1 Het geven van informaties die
nodig zijn om een „evenwichtig be
leid" op het terrein van het maat
schappelijk welzijn te voeren.
2 Het tot stand brengen van een
permanente dialoog tussen gemeen
telijke overheden en diensten en het
„particulier initiatief" op welzijns-
gebied.
3 Het bevorderen en stimuleren
van samenwerking tussen de diverse
organisaties die op dit gebied werk
zaam zijn eh de coördinatie daar-
L. „li
Een jaar na de bewuste brief
werd in Oost-burg dn de burgerzaal
een hearing gehouden. Op die avond
waren veel representanten van di
verse maatschappelijke geledingen,
organisaties en verenigingen aanwe
zig. Hieruit is de werkgroep gefor
meerd, die d-e welzijnsstichting
heeft voorbereid. „En ik moet ze
gen zelden zo'n goede commissie te
hebben meegemaakt", aldus d-e heer
V-an Grunsven. „Praktisch geen ver
gadering werd overgeslagen. Maar
nu wil d-e w-erkgroep spijkers met
koppen gaan slaan en tot oprichting
van de „welzijnsstichting" over
gaan".
Als nadeel zag d-e heer Va-n
Grunsven wel dat niet v-an het be
gin af aan de gemeentebesturen er
bij betrokken zijn gew-eest. „Maar
we zaten vlak voor de herindeling
en bet had weinig zin alle toenmali
ge colleges erbij te betrekken. Wij
hebben inmiddels met de huidige
colleges d-e nodige contacten gehad
en de huidige raadsleden hebben
een nota van ons gekregen, waarin
wij het hoe en wat van de welzijns
stichting hebben uiteengezet".
Wanneer de stichting werkelijk
heid wordt, gaat zij werk-en met een
opbouwconsulent, na verloop van
tijd aangevuld met een administra
tieve kracht. „Een tweede opbouw
consulent zal hier mijns inziens
nooiit nodig zijn, daarvoor is het
inwonertal van de streek te gering",
aldus de heer V-an Grunsven.
R. J. Wasterval, directeur van het
vormingscentrum Hedenesse.
heeft dat gisteren meegedeeld in
de Eerste Kamer tijdens de be
handeling van zijn begroting. Zou
de beslissing later vallen, aldus
minister Bakker, dan zijn hoge
uitgaven inzake deze verbindin
'onvermijdelijk.
De heer Bakker, die liet doorsche
meren dat hij voorstander van ge
noemde brag-tunnelcombinatie is,
deelde d-e senaat mee, dat hij thans
een rapport over dit vraasituk heeft
ontvangen. N-a de bestudering daar
van kan de voorlaatste fase worden
ingegaan: het uitwerken van de ont
werpen. Dat moet zijns inziens eind
dit jaar gebeuren, opdat begin 1972
d-e beslissing k-an worden genomen.
De heer Bakker zei er niet voor te
voelen dat de staat d-e Haringvliet
brug voor de conctractu-ele datum (1
juni 1975) overneemt. Dar zou veer-
gig miljoen gulden kost-en, die dan
uit het rijksw-egenfonds moeten ko
men. „D-at zou ik spijtig vinden",
aldus de minister, die er geen be
zwaar tegen heeft dat het toltarief
voor deze brug wordt verlaagd tot
een gulden. Wanneer die verlaging
ingaat, kan hij nog niiet zeggen,
omdat nog moet worden nagegaan of
de brugmaatschappij op basis van
het guldentanief haar onderhoud
splichten kan blijven nakomen.
Met betrekking tot de wegenaan
leg zei de bewindsman dat Rijksweg
58 naar Zeeland beslist voorrang
krijgt. Over de afsluiting van d-e
Oosterscheld-e heeft de minister nog
eens nadrukkelijk gezed dat het
veiligheidsaspect hier het zwaarst
mio-et wiegen. Hiij zei enerzijds wel
begrip te kunnen opbrengen voor de
tegenargumenten, maar legde -er de
nadruk op dat met de veiligheid
niet mag worden gemarchandeerd.
De argumenten voor d-e afsluiting,
zegde hij toe, zullen binenkort in.
een openbaar rapport worden ver
vat. Hij sprak de hoop uit dat de
studiegroep Oost-erschelde begrip
voor het regeringsstandpunt zal krij
gen.
Het is nu wel zeker, dat de twee
de nationale luchthaven niet bij
Steenbergen komt. De minister
merkte isteren op, dat deze luch
thaven niet te ver naar het zuiden
mag liggen, dit in verband met de
belangen van de randstad. Het on
derzoek naar een vestigingsplaats is
nig steeds gaande. Het is nog een
open vraag of de tweede luchthaven
m de Markerwaard komt. Minister
Bakk-er zei niet te verwachten, dat
nog in de huidige kabinetsperiode
een-beslissing zal vallen. Hij vertelde
het rapport van de commissie Fal-
benhagen openbaar te zullen maken
en ter discussie te willen stellen.