Laden en lossen aan boeien te Sluiskil Stichting wil analisten- school in Goes Initiatief voor welzijnsstichting in West-Zeenwsch - Vlaanderen KANAAL GENT-TERNEUZEN: UITDIEPING EN STERKE GROEI HA VEN VAN GENT Dieven in Terneuzen op nippertje ontkomen Beslissing brug-tunnel Westerschelde in 1972 PROGRAMMA CARNAVAL IN BRUGGE Huisvrouwen bespraken wasmiddelen Inschrijvingen in handelsregister SLUITING GEMEENTELIJKE KANTOREN 's middags zijn GESLOTEN GEMEENTE BREDA stad streek Te Gent Oud-Terneuzen en Hulst luisterden naar ir. Trimpe Burger De Scheldezonen" houdt balavond in Nieuw-Namen Schade bij botsing Brommer tegen auto Toltarief Haringvlietbrug misschien een gulden DEFINITIEF ALS AARDENBURG JA" ZEGT Hearing Gemeenten Rijksweg 58 Luchthaven DONDERDAG 18 FEBRUARI 1971 (Van een onzer verslaggevers) SLUISKIL In het kanaal Gent-Terneuzen is men begon nen aan uitdiepingswerkzaamheden ten behoeve van een nieuwe laad- en losplaats voor zeeschepen tot 20.000 ton. De schepen zullen aan boeien worden vastgelegd. De nieuwe laad- en losgelegenheid bij het kanaaleiland ten zuiden van Sluiskil zal enigermate tegemoet komen aan de grote behoefte aan los- en laadruimte in de Terneuzense kanaalhavens. ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I ■:V vij 5 Het ligt in de bedoeling de nieu we los- en laadruimte op het kanaal, waarin de schepen met een diep gang van 9,70 meter terecht kunnen en drijvende kramen het zware werk zullen doen, tegen de komende zomer in gebruik te nemen. De situ atie moet gezien worden als uit nood geboren. Wanneer de verleng de en verdiepte kanaalhavens als mede de zwaaikom voor grote zee schepen bij de Zevenaarhaven vol tooid zijn, zal de los- en laadplaats bij het Sluiskilse kanaaleiland wor den opgeheven. Intussen heeft vooral dank zij de nieuwe zeesluis in Terneuzen en de verruiming van het kanaal Gent- Terneuzen, de haven van Gent in 1970 een sterke groei doorgemaakt. In dat jaar liepen 3251 zeeschapen Gent binnen met een totaal van 5,7 miljoen ton. Dat betekent een toene ming van ruim 13,5 procent ten (Van een onzer verslaggevers) BRUGGE Het programma voor het Brugse carnaval, dat waarschijn lijk veel mensen uit Zeeuwsch- Y'Iaanderen zal trekken, ziet er als volgt uit: Zaterdag 20 februari: Brugge's Hoogdag: carnaval op straat. Reeds vroeg in de namiddag teiste ren de Totetrekkers de Brugse stra ten, waarna bij het aanzitten aan „rijke tafelen" enkele prominenten tot doctor humoris causa gepromo veerd worden. Om 21.00 uur begint in het Strij dershuis de Internationale Toeristen zitting met bal. „Zij die sterven groeten u". Onder dit motto vertrekt 's nachts om twee uur de karavaan (in totaal 45 personen) naar Lud- wigshafen voor deelname aan de Fassnachtzug. Uitgebeeld wordt een historisch tafereel in verband met de Orde van het Gulden Vlies. Za terdag 20 februari: van markt tot 't Zandt viert carnaval in de Steen straat en Zuidzandstraat. Begonnen wordit om zes uur. Om drie uur: jaarlijkse carnaval stoet voor kinderen. Vertrek vanaf Prehikherenbrug. Gekozen worden de Groot-Brugse Kinderprinses en Groot-Brugse kinderprins. In het Jagexshof te Sint-Andries vinden de volgende festiviteiten plaats: zaterdag 20 februari: open baar carnaval. Verkleed en gemas kerd bal. Prijzen te winnen door «kostumeerden. Zondag 31 februa ri: 14.00 uur kindercarnaval. Elk gekostumeerd kind ontvangt een prijs. Maandag 22 februari; 14.00 uur „Carnaval van de Eeuwige Len te". Feest voor de bejaarden en gepensioneerden. (van onze oorrespondent) TERNEUZEN Mevrouw W.M. Vermeulen-Maarse uit Terneuzen, contaotlid van de Stichting Instituut voor Huishoudelijk Advies, hield oen causerie voor de leden van de Nederlandse Vereniging van Huis vrouwen, afdeling Terneuzen en om streken. Ruim dertig dames waren Ui restaurant De Vijverhof aanwezig om een interessante causerie over bet onderwerp „nieuwe goedgekeur de artikelen" te beluisteren. Tijdens een gezellig samenzijn behandelde mevrouw Vermeulen uitgebreid de wasmiddelen en afwasmiddelen die m Nederland op de markt gebracht Worden. Spreekster wees erop, dat er op het ogenblik nog geen enkel wasmiddel bestaat dat door de Ne derlandse Vereniging van Huisvrou wen afdeling IVHA is goedgekeurd, daar men nog steeds zoekt naar tosfaatvrije wasmiddelen. Zo stond deze ochtend dus ook min of meer m het teken van de mil-ieuverontrei- mging, aangezien het mede de fos- taathoudende wasmiddelen zijn die ae milieuhygiëne nadelig beïnvloe den. Mevrouw Vermeulen die voor de terneuzense huisvrouwen op haar gebied een waar vraagbaken is, gaf «ii ar causerie gelegenheid tot het van vragen, waarvan veel vuldig gebruik gemaakt werd. opzichte van 1969. In de jaren 1966- 1968 noteerde de Gentse haven een jaarlijks gemiddelde van slechts 1,6 miljoen ton. Meer en meer maken grote zeeschepen gebruik van de verbeterde sluis- en kanaalaccom modatie tussen Terneuzen en Gent. In 1969 liepen 292 schepen met een draagvermogen van boven de 10.000 ton de haven van Gent binnen. In 1970 liep dit op tot 338. Er waren 141 schepen die een diepgang had den van meer dan 30 voet (9,14 meter). Vorig jaar werden in Gent 9,5 miljoen ton goederen per zee schip geladen en gelost tegenover 8,5 miljoen ton in 1969 en een gemid delde van 2,5 miljoen ton per jaar in de periode 1966-1968. (ADVERTENTIE) In de loop der jaren is Stenotyp een begrip geworden. Hoewel we géén voorgangers hebben, hebben we wel navolgers. En tóch is er maar cén Stenotyp, met een eigen stijl, een eigen „imago" zoals dat tegen woordig heet. Misschien wel degelijk,maar is dat een bezwaar? Uw belangen zijn onze belangen! Stenotyp, hét adres waar men weet dat alleen uitzenden niet veel is, maar dat het gaat om de inzet van de juiste mensen. BREDA Joris Hellepnttestraat 15 Tel. 01600-48516 (Van onze correspondent) TERNEUZEN In de kruideniers zaak annex hulppostkantoor van de heer De Vriend aan de Axelsestraat te Terneuzen nabij de Moffenschans is ingebroken. Er werd 'n partij fles sen wijn, sigaren en sigaretten ver mist. Uit het hulppostkantoor wer den twee geldkisten, een spaarbank boekje van de heer De Vriend en drie nieuwe spaarbankboekjes mee genomen. Surveillerende agenten, die met de auto over de Axelsestraat reden zagen een Belgische auito R-16 met gedoofde lichten in de richting van de Axelsedarn rijden. Daar stopte de auto en een v-an de twee inzittenden stapte uit om het kofferdeksel te sluiten. Toen hij de politieauto zag naderen, sprong hij haastig in de auto, die met grote snelheid rich ting Sluiskil reed en verder over de Belgische grens verdween. De poli tie zette de achtervolging in, maar moest deze opgeven omdat de Belgi sche auto sneller reed. Om drie uur meldde een voorbijganger dat de winkeldeur van de zaak van de heer De Vriend openstond. Dit werd in verband gebracht met de vluchtelin gen in de auto. De juistheid van deze veronderstelling bleek toen dinsdag middag op de Nederlands-Belgische grens nabij Zelzate een auto R-16 half in het kanaal en zwaar bescha digd werd gevonden. De nummer borden waren verwijderd, maar in de auto werden postzakken en fles sen met wijn, waarvan er verschil lende gebroken waren, en sigaren en sigaretten aangetroffen. De dieven hadden de geldkisten evenwel mee genomen. Van de stadspolitie te Zel zate vernam de Terneuzense ge meentepolitie dat eveneens in de (Van onze correspondent) TERNEUZEN In de registers van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaand-e- ren zijn ingeschreven: N.V. Drogerij Zeeuwsch-Vlaanderen, Sas van Gent, Sluiskil, Kanaaleiland, droge rij van Lucerne en andere v-eevoe- derprodukten. Biscuits Dupon, Aar denburg, Rijksweg 21, grossierderij in ijsbiscu-its en alle andere verpak kingen, grondstoffen, toebehoren en klein materieel, machines voor het vervaardigen van consumptieijs. Au tojet C. H. Holland, Huist, Lange Nieuwstraat 26, groothandel in- en export van autoaccessoires en thy- ristorenontstekingen voor auto's. E. L. Mangnus, Hulst, Nieuw-Namen, Smetstraat 9, kruid-eniersbedrijf, kleinhandel in textielgoederen, be perkte gebruiksartik-elenbedirijf, kleinhandel in schrijfwaren. nacht van maandag op dinsdag een grijze Citroen ID xy-174 weg gesto len. Vermoedelijk zijn de dieven dezelfden, die in Terneuzen de in braak pleegden. De politie heeft de daders nog niet kunnen grijpen, maar zij heeft een aantal gegevens die het vermoeden dat een arrestatie niet lang zal uitbleven wettigt. De politie verzoekt eventuele getuigen zich met haair in verbinding te stel len, tel. 01150-4151. Dit is de plaats in het kanaal Gent-Terneuzen, waar een zand zuiger met het uitdiepingsuierk doende is. (Vain onze correspondent) TERNEUZEN Tijdens de bij eenkomst van „Oud Terneuzen" in café de Vriendschap te Terneuzen heeft iir. J. Trimpe Burger van het oudheidkundig bodemonderzoek een bijzonder boeiende lezing met licht beelden gehouden. Onder de talrijke aanwezigen die de voorzitter, de heer Joh. de Vries, mocht verwelko men, waren leden van de oudheid kundige kiring „De Vier Ambachten" te Hulst en van de vereniging „Sas van Gent". Voor de pauze behandel de de heer Trimpe Burger de Neha- lennia-vondsten nabij Colijnsplaat, na de pauze oudheidkundige vond sten in het algemeen e-n dan speciaal het geen de laatste jaren te Aarden- burg en Souburg aan het licht kwam. De voorzitter van „De Vier Ambachten", de heer P. Brand, sprak een dankwoord tot de heer Trimpe Burger voor deze bijzonder interessante lezing. Hij sprak daarbij de hoop uit dat in de toekomst nog meer gecombineerde lezingen zullen volgen. (Van onze correspondent) NIEUW-NAMEN D-e fanfare de Scheldezonen heeft de jaarlijkse bal avond vastgesteld op zaterdag 6 maart om 20.30 uur. Deze avond zal plaats vinden bij R. Thilleman. AXEL De automobilist A.F. van V. uit Axel verleende geen voorrang aan de automobilist K.J. van D., even-eens uit Axel, op de kruising Wilhelminastraat - Mar- grietstraat. Het ongeluk gebeurde doordat van V. de van rechts door de Wilhelminastraat komende D-, geen voorrang verleende. De schade aan beiide voertuigen wias groot. Er waren geen gewonden. (Van onze correspondent) AXEL F. d-e K. uit Axel reed met haar bromfiets op d-e Kanaalka d-e op een stilstaande a-uto, eigendom van F.A., eveneens uit Axel. Het ongeluk was te wijten aan het slechte weer, waardoor De K. vooro ver gebogen op de bromfiets zat en de auto niet opmerkte. Er was v-eel materiële schade aan de auto en d-e bromfiets. Er deden zich g-een per soonlijke ongelukken voor. (ADVERTENTIE) Op MAANDAG 22 FEBRUARI zullen de kantoren van de gemeentesecretarie en de gemeentelijke dien sten en bedrijven vanaf 12.30 uur. (Van een onzer verslaggevers) GOES Binneh enkele jaren zal Goes, als het rijk daartoe zijn mede werking verleent, er een analisten- school voor Zeeland bij krijgen. De „Stichting Analistenkursus Zeeland" heeft hiertoe een verzoekschrift ge stuurd aan de minister van Onder wijs en Wetenschappen. Het bestuur van deze stichting vraagt het rijk, om in he-t per 1 oktober 1972 door de minist-er vast te stellen scholenplan ook een neu trale bijzondere laboratonïumschool op te nemen. Deze school, die onder het bestuur van de verzoekster zal vallen en een nader v-ast te stellen leerplan krijgt, zou uit de rijkskas bekostigd moeiten worden, met in gang van het eerste van d-e drie kalenderjaren waarvoor het soholen- plan wordt vastgesteld. De analis- tenschool zou m-et name een vereiste zijn in verband met de huidige ont wikkelingen in Zeeland op het ge bied van d-e chemische industrialisa tie en de schaalvergroting in de medische wereld. De huidige doelstelling van de stichting is het bevorderen van en medewerken aan de opleiding van labora-toriumpersoneel, door d-e op richting, instandhouding en exploita tie van één of meer cursussen of scholen. Deelnemers in de stichting zijn de ziekenhuizen in Goes. Mid delburg, Vliss-ingen en Zierikzee. de Stichting Streeklaboratorium Zee land te Goes, de gemeentelijke Keu ringsdienst voor Waren te Goes en die bedrijven in Midden-Zeeland die zich hebben verbonden, de op leiding van hun daartoe in aanmer king komend personeel te doen plaatshebben aan de door d-e stich ting te organiseren cursussen. De laatste jaren is dit opleidings- w-erk gestaag uitgegroeid, zowel wat leerlingenaantal betreft als wat be treft d-e differentiatie in de oplei ding. De opleiding is thans ook ge richt op het personeel van de chemi sche bedrijven die in het kader van de industriële ontwikkeling in Zee land zijn en worden gevestigd in een „welhaast onstuimig" tempo. Hoewel men op het ogen-bl-ik nog kan voorzien in de behoefte, is het dringend gewenst de opleiding in de naaste toekomst te verbreden en te verdiepen, te meer daar de S.A.L. mettertijd zal moeten stoppen met het afnemen van de examens van leerlingen van particuliere oplei dingsinstituten. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De beslissing over een vaste oververbinding (brug-tunnelcombinatie) over de Westerschelde moet volgens mi nister drs. J. A. Bakker van Ver keer en Waterstaat, uiterlijk be gin 1972 worden genomen. Hij (Van een onzer verslaggevers) CADZAND Een dezer dagen krijgen de leden van de initiatief groep West-Zeeuwsch-Vlaande- ren een ontwerp-begroting toege zonden op basis waarvan de door hen voorgestane Welzijnsstich ting West-Zeeuwsch-Vlaanderen zou kunnen gaan draaien. Ook de gemeenten in het werkgebied van de toekomstige stichting Aarden burg, Oostburg en Sluisk ijgen die toegezonden. De begroting heeft een eindbedrag van ongeveer f 60.000. Na aftrek van de rijksbijdragen zal van de gemeenten een bijdrage gevraagd worden van ongeveer f 1,30 per inwoner, wat voor Oostburg f 23.843,30 betekent, voor Sluis f 4.228,90 en voor Aardenburg f 4.993,30. Voorwaarde voor de initiatief groep om met de stichting te starten is dat alle drie gemeenten meedoen. Na oriënterende bespre kingen met de colleges in d-e drie gemeenten, die op hun beurt infor meel beraad met hun gemeenteraden hebben gehad, is inmiddels uit Oost burg en Sluis het „ja-woord" ont vangen. Het wachten is nu dus nog op het antwoord van Aardenburg of de stichting esr komt of niet. De huidige werkgroep, die wordt begeleid door drs. F. van Grunsven van de Stichting Zeeland, vindt zijn oorsprong in een brief die diverse ingezetenen van West-Zeeuwseh- Vlaand-eren drie jaar geleden naar het vonmingseentrum Hedenesse zond-en. Hierin werd verzocht Hede nesse meer voor de streek te laten betekenen. „Er was uit te conclude ren", aldus de heer R. J. Wasterval, directeur van Hedenesse, „dat men wilde dat wij het welzijnsbeleid in de streek zouden begeleiden, waar bij het oog gericht was op de leef baarheid van de streek. De toen op handen zijnde gemeentelijke herin deling speelde hierbij -een grote rol Wij vonden dit een uitgesproken taak voor het Zeeuwse opbouwor- ga-an, de Stichting Zeeland. Deze stichting ging praten met de briefschrijvers, waarbij d-e stichting tev-ens voorlichting gaf over wat e-en welzijnsstichting precies is, wat zij ■doet en hoe zij werkt. „Grondtoon was en is", aldus de heer Van Grunsven, „dat he-t maat schappelijke organisatiel-even zich zodanig heeft uitgebreid en zoveel diensten en instellingen zich bezig houden met onderdelen va-n wel zijnszorg, dat de behartiging van het welzijn ondo-orzichting dreigt te worden. De vraag wat op dit belang rijke terrein moet gebeuren en hoe de prioriteiten liggen, kan dan niet altijd beantwoord worden, omdat ■een overzicht ontbreekt over de werkelijke behoeften en mogelijkhe den. Hierin zal de welzijnsstichting kunnen voorzien. Als voornaamste doelstellingen van deze stichting zie ik: 1 Het geven van informaties die nodig zijn om een „evenwichtig be leid" op het terrein van het maat schappelijk welzijn te voeren. 2 Het tot stand brengen van een permanente dialoog tussen gemeen telijke overheden en diensten en het „particulier initiatief" op welzijns- gebied. 3 Het bevorderen en stimuleren van samenwerking tussen de diverse organisaties die op dit gebied werk zaam zijn eh de coördinatie daar- L. „li Een jaar na de bewuste brief werd in Oost-burg dn de burgerzaal een hearing gehouden. Op die avond waren veel representanten van di verse maatschappelijke geledingen, organisaties en verenigingen aanwe zig. Hieruit is de werkgroep gefor meerd, die d-e welzijnsstichting heeft voorbereid. „En ik moet ze gen zelden zo'n goede commissie te hebben meegemaakt", aldus d-e heer V-an Grunsven. „Praktisch geen ver gadering werd overgeslagen. Maar nu wil d-e w-erkgroep spijkers met koppen gaan slaan en tot oprichting van de „welzijnsstichting" over gaan". Als nadeel zag d-e heer Va-n Grunsven wel dat niet v-an het be gin af aan de gemeentebesturen er bij betrokken zijn gew-eest. „Maar we zaten vlak voor de herindeling en bet had weinig zin alle toenmali ge colleges erbij te betrekken. Wij hebben inmiddels met de huidige colleges d-e nodige contacten gehad en de huidige raadsleden hebben een nota van ons gekregen, waarin wij het hoe en wat van de welzijns stichting hebben uiteengezet". Wanneer de stichting werkelijk heid wordt, gaat zij werk-en met een opbouwconsulent, na verloop van tijd aangevuld met een administra tieve kracht. „Een tweede opbouw consulent zal hier mijns inziens nooiit nodig zijn, daarvoor is het inwonertal van de streek te gering", aldus de heer V-an Grunsven. R. J. Wasterval, directeur van het vormingscentrum Hedenesse. heeft dat gisteren meegedeeld in de Eerste Kamer tijdens de be handeling van zijn begroting. Zou de beslissing later vallen, aldus minister Bakker, dan zijn hoge uitgaven inzake deze verbindin 'onvermijdelijk. De heer Bakker, die liet doorsche meren dat hij voorstander van ge noemde brag-tunnelcombinatie is, deelde d-e senaat mee, dat hij thans een rapport over dit vraasituk heeft ontvangen. N-a de bestudering daar van kan de voorlaatste fase worden ingegaan: het uitwerken van de ont werpen. Dat moet zijns inziens eind dit jaar gebeuren, opdat begin 1972 d-e beslissing k-an worden genomen. De heer Bakker zei er niet voor te voelen dat de staat d-e Haringvliet brug voor de conctractu-ele datum (1 juni 1975) overneemt. Dar zou veer- gig miljoen gulden kost-en, die dan uit het rijksw-egenfonds moeten ko men. „D-at zou ik spijtig vinden", aldus de minister, die er geen be zwaar tegen heeft dat het toltarief voor deze brug wordt verlaagd tot een gulden. Wanneer die verlaging ingaat, kan hij nog niiet zeggen, omdat nog moet worden nagegaan of de brugmaatschappij op basis van het guldentanief haar onderhoud splichten kan blijven nakomen. Met betrekking tot de wegenaan leg zei de bewindsman dat Rijksweg 58 naar Zeeland beslist voorrang krijgt. Over de afsluiting van d-e Oosterscheld-e heeft de minister nog eens nadrukkelijk gezed dat het veiligheidsaspect hier het zwaarst mio-et wiegen. Hiij zei enerzijds wel begrip te kunnen opbrengen voor de tegenargumenten, maar legde -er de nadruk op dat met de veiligheid niet mag worden gemarchandeerd. De argumenten voor d-e afsluiting, zegde hij toe, zullen binenkort in. een openbaar rapport worden ver vat. Hij sprak de hoop uit dat de studiegroep Oost-erschelde begrip voor het regeringsstandpunt zal krij gen. Het is nu wel zeker, dat de twee de nationale luchthaven niet bij Steenbergen komt. De minister merkte isteren op, dat deze luch thaven niet te ver naar het zuiden mag liggen, dit in verband met de belangen van de randstad. Het on derzoek naar een vestigingsplaats is nig steeds gaande. Het is nog een open vraag of de tweede luchthaven m de Markerwaard komt. Minister Bakk-er zei niet te verwachten, dat nog in de huidige kabinetsperiode een-beslissing zal vallen. Hij vertelde het rapport van de commissie Fal- benhagen openbaar te zullen maken en ter discussie te willen stellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 7