imers VERF OF EEN BART-iNFARCT Huilen met vingertoppen r" Klompé komt belofte aan clubhuizen niet na jaar Larding se top- aken Het „vrolijke vormingswerk KAMERLID KLEISTERLEEEERST FINANCIËLE POSITIE ONDERZOEK peilingen kunst cultuur cl TALENSPRIJS VOOR BRABANT EN ZEELAND een fusie qm leve i ot Campert- prijs voor regie Barbro ers zichzelf Geldnood Gemeenten Niet populai W.-DUITSLAND GEEN SPEEL PLAATS VAN TERRORISTEN Geregeld overleg Rotterdam - Antwerpen dinsdag 16 FEBRUARI 1971 een tijd van 1.18.6. finend was de strijd op |ter wisselslag estafette T de Luctor-ploeg roet van De Stormvogel. GEN Irije slag jongens onder 1 1 P. Verlaan Ganze lasblom, Schelde, 1.34.5, 1 Stormvogels 1.34.8. 100 meisjes onder de 12 |ippe, Schelde, 1.47.7, L. Stormvogel, 154,5, K. avogel, 1.54,7. 100 m 1 H. Stoelhorst, 1.28.4, P. Kosters, I 8 G. Osinga, Luetor, 'vlinderslag dames: 1 ZIJ, 1.51.2, 2 R. Wijf- |1.6, 3 M. van Sluijs, 1.54.4. 50 m rugslag jon- e 10 jaar: 1 R. Scheers, Jl .06,3, 2 R. Neve, ZIJ, m schoolslag meisjes laar: N. Christis, Storm- A. de Vlieger, Storm- A. van Oosten, Luetor, vrije slag jongens on- rkar: 1 H. v.d. Guchte, i 2 D. Schipper, Storm- 13 J. Kokké, Stormvogel i vlinderslag meisjes jaar: 1 D. Solleveld 1.48.0, 2 M. Grims, li.55.8, 3 E. de Jonge, eter vrije slag jongens Kaar: 1 J. van Splunder 11.17.4, 2 J. Keijmel, 11.18.6, 3 C. van Loo 100 meter schoolslag de 16 jaar: 1 E. de ■nvogel, 1.48.4, 2 W. - Istormvogel, 1.49.0, 3 J. EIJ, 1.49,1. 4 x 100 m tat'ette heren: 1 Luetor i0 m vrije slag estafette Istormvogel 5.48.3. !ze sportmedewerker) Dc gymnastiek-, hand- iketbalvereniging „Vol- fcft een gunstig jaar acli- IVooral het ledental he li stijgende lijn en heelt rschreden. Op prestatie- Volharding ook mee touw Dekker-Walrave bene van de Zebra ter- jeugdkampioenschappen als tweede en Mattie vierde eindigde. bleek uit het jaar- J mevrouw A. Harmssen- lijl tijdens de jaarverga- „Slot Ostende iüng-secretaresse stelde Ier beschikbaar voor de- Tiaar wenste wel als be- T te blijven. Zij wordt ïoor de heer J. Zonder- pals de heren N. Nieuw- de Roo als bestuurs-, fen herkozen. De heer kehartigt speciaal de be- i de leden die handbal- Inen. Voor de afdeling trd de heer A. de Woli llid benoemd. Voor de ling zal in de toekomst |g. Schmidt-V an de meer als bestuurslid werd voor he.t vele en I werk dat ze voor de heeft verricht benoemd knals de heer M. Hooge- £e elftalcommissie voor Ihandbal werden herko- C. Dagevos, R. Does; leger en M. Sohoonen •rouw Schmidt-Van de l'dt opgevolgd door tTIELOOP atletiekmedewerker) J De Vlissingse atletiek' lilarathon heeft op het 'Vestduin wederom eea gehouden. De belanfi- ondanks het werelö- lap schaatsenrijden °P J toch nog bevredigend- leelnemers kwamen aan Ir de 8 kilometer lange Wim Antheunissen ging als eerste over de gevolgd door Ben RKHAV. Jo van Elze- ■e organiserende vereni- 'Üerde en Martin Siebeis Marathon werd vierde. I dame kwam EUy Boers 1 Sport binnen. Opvai- Jret dat alle bekende ■ten het deze keer liet'e fijl uit Sittard, Amster- Irmond wél deelnemer rt verschenen. Dat Eten niet deelnamen z 'n zijn ge-weest aan h lolge.nde week de laa,(®. T de cross-competitie Jiuden en daarvoor he Belangstelling. Zal het vormingswerk zijn nieuwe maatschappijkritische rol daadwer kelijk kunnen spelen? Tijdens een bezoek aan Ivoorkust m '65 en later bij bezoeken aan Suriname en de Nederlandse Antillen, heb ik mij afgevraagd of het vormingswerk zo als wij dat kennen in de ontwikke ling van deze landen een rol zou kunnen spelen. Het bleek echter dat de volksontwikkeling en de daarmee verbonden sociaal-culturele ontwik kelingen van onmiddellijk politiek belang zijn. Wat kan men van vor mingswerk verwachten als een kwart van de mensen werkloos is? Ais de levensomstandigheden gete kend zijn door armoede en gebrek, als de eerste voorzieningen voor een zelfstandig leven niet of nauwelijks aanwezig zijn? Terug in Nederland heb ik me afgevraagd hoe liet dan komt dat het vormingswerk bij ons zo vrolijk iimctioneevt? Mogelijke antwoorden zijn: het is een welvaartsverschijn- sel; een randverschijnsel van onge vaarlijke aard: het houdt zich noch met werkelijke volksontwikkeling, noch met politieke zaken bezig; het beweegt zich buiten de werkelijke veranderingsvragen; de officiële po litiek speelt zich bij ons buiten het volk af. Aan de lezer de keuze tussen deze of mogelijk andere ant woorden. Maar het is inmiddels wel duidelijk geworden, voor mij al thans, dat aan de vrijblijvendheid een einde komt. Door zijn eigen crisis en bewustwording raakt het vormingswerk bij de algemene ver anderingsvraagstukken betrokken en daardoor onvermijdelijk bij de poli tiek bepaalde vormgeving van deze veranderingen. Ook niet kiezen is toch kiezen, maar dan voor het on bewust en onbedoeld steunen van een maatschappelijke ontwikkeling die strijdig is met de grondwaarden van het vormingswerk. Dat o.a. zegt II. Frese in „De crisis in het vor mingswerk met werkende jonge ren". „Wanneer nog meer mensen ont dekken hoe plezierig het is om met verf creatief bezig te zijn, dan zal het laatste stukje groene gras minder snel verdwenen zijn en zal voor velen de hemel weer blauw worden". Deze slotzin van het juryrapport over de Brabant se en Zeeuwse vrijetijdsschilders. die bijna 300 doeken inzonden om mee te dingen naar de Talens- prijs, was een variant op de gou ache van G. Mous uit Breda „Hommage aan het laatste stukje groene gras en laatste stukje blauwe lucht". Het werkstuk werd niet bekroond, maar wel als zeer verdienstelijk aangemerkt. Hoewel er 95 inzendingen waren uit West-Brabant en Zeeland, vie len daar geen prijzen. Er is geen gekwetst regionaal chauvinisme voor nodig om daar vraagtekens achter te zetten. Als je tenminste nog gelooft in prijsvragen. Prijsvragen, wedrennen van een maatschappij, waarin iedereen zich „bewijzen" moet; waarin het compe titie-element de een de ander opjut. Het specifieke van een vrijetijds- schilder is juist, dat hij-zij - zonder méér - lekker met verf e.d. bezig is. En dat blijkt ook. Ga zelf maar eens kijken naar de tentoonstelling van 130 werkstukken. Een enorme varië teit aan technieken, onderwerpen, fijn „onkundig" en argeloos bezig zijn, jaloerse blikken naar „de gro ten", persoonlijk verwerken van de omringende wereld, heerlijk „acada- bra" van stijlen en -ismen, die dagelijks op je afkomen etc. Goed, geen prijzen onder de 25 Zeeuwse en 70 West-Brabantse in zendingen. Zou het iets te maken hebben met het tekenonderwijs op de scholen of de begeleiding in de creatieve instituten in deze streek? In het jury-rapport lezen we wel bij de vermeldingswaardige schilderijen „het fijngevoelig poëtisch landschap je" van A. Dubbelman uit Zundert; „Al'danksels van deze maatschappij" („beklemmende sfeer") van G. Bos man, Breda: het „wrange stilleven met broodje-beleg" van C. van Maas, Breda; de „professioneel aan doende Havenimpressie" van B. de Graaff, Breda; de „puntig en geesti ge Dorpsfanfare" van A. Cox, Etten- Leur) „Een kruis met rozen" van L. Kuys, Breda en de „fantasierijke Amoebe" van D. Baan. Fijnaart. Het is goed mogelijk, dat de vaak toch wel fijne havenschilderijen, die met name uit Zeeland kwamen, de makers persoonlijk nog méér plezier en voldoening hebben geschonken, dan de genoemden. Het is jammer dau de uitspraak van Ta'en-Weste- rop (organisator van deze evene menten) niet als „prijsvraag" te me ten is: „Je kunt kiezen tussen verf of een hart-mfarct". Deze - mis schien wat commerciële - uitspraak geeft toch wel de teneur aan, die ons het liefst is. Prijsvragen als deze kweken bij de winnaars al bij voorbaat de baard van de grote K, waarmee ze onbegaanbare wegen dreigen op gaan en toch rijp worden voor een hart-infarct. Kwestie van mentaliteit. die niets wil afdoen aan de kwaliteit van de bekroonde doe ken. De „Fantasie" van mevrouw Van Rooy-van Krij uit Deu'-ne Ge) is een heerlijke droom van kleur en beeld dip iaai ot ,een eenheid gecomponeerd is. Het blanke kerk hof (2e) van Th. Thijs, Oisterwijk, is raak geschilderd en „Decora" (3e) van T. v.d. Linden uit Eindho ven vertelt van een creatief spel en een fantasierijke verwerking van vele speelse elementen, etc. etc. Deze en tahoze andere doeken zullen ongetwijfeld nog meer mensen kun nen inspireren om zelf creatief met verf bezig te zijn. Je „kunt" meer dan je denktje kunt meer ple zier beleven van je vrije tijd, wan neer je zó bezig kunt zijn. Ga maar eens kijken .in „De Krabbedans" aan het Stratumseeind, dicht bij het Eindhovense gemeentehuis. Te lezen in het NIEUWE BLAD JEUGD EN SAMENLEVING" (Ma liesingel 13, Utrecht), dat ontstaan is door een fusie van UIT BLAUW DRUK (Herv. Jeugdraad), DUX (Kath. Jeugdraad), FASE (Moderne Jeugdraad) en GAANDEWEG (Chr. Jeugdraad). „Ons blad stelt zich ten doel de kritische opinievorming over vraagstukken van jeugd en samenle ving te bevorderen. Dat betekent dat het ons niet in de eerste plaats gaat om actualiteit en volledigheid bij het signaleren van vraagstukken, maar meer om de kritische bezin ning op de onderstroom, die in ge varieerde actualiteit tot uiting komt", aldus de redactie hij monde van H. Dresen-Coenders („Betrouw bare en toegankelijke informatie, toetssteen van een democratische ding"). jfüEKREPEEl Vt r 1 «JL l'11 "ALtES i AH GL WURSCMïs Th." Vanuit de fusie schrijft drs. A. Broek over „Levensbeschouwelijke oriëntatie - slotfase of begin?". Prof. dr. n. Beets beziet de „Samenleving en identiteitscrisis van jongeren" („Almachtsfantasieën en grootheids wanen zijn niet zelden centrale za ken, waarom het gaat als narcistisch gekrenkte jongeren drugs gebrui ken"). Tenslotte gaat drs. P. Nas in op een „ondoordachte beleidsnota" met „Participatie-onderwijs voor werkende jongeren" („Elke sugges tie dat dit Participatie-onderwijs meer kan en mag zijn dan een kortstondige noodvoorziening, moet onmiddellijk gesmoord worden"). Het blad, dat qua vormgeving het meest lijkt op het voormalige DUX bevat verder een kritisch commen taar (van de Amsterdamse zenuw arts Geerlings op Beets, die Krui- singa bijviel om bij beleid geen onderscheid te maken tussen hard en soft drup»), informatie en boek besprekingen. Close-up uit „Dag Stoel", dat te recht veel aandacht trok. Het gebeurt niet zo vaak, dat een toneelregisseur een literaire prijs krijgt. Dat overkwam Cor Stedelinck (37) van de Nieuwe Komedie,, die al drie seizoenen poëzie op het toneel brengt. Ve len hebben de collageteksten van Paul van Ostaijen „Dag stoel naast de tafel gezien" en zullen de bekroning met de Jan Cam- pertprijs onderschrijven. Dit is de derde prijs, na 150 voorstellingen. Eerst gingen de Albert van Dal- sumprijs en die van de beste voor stelling in België '70 er al aan vooraf. Zelf noemt hij zich geen regisseur, die zijn opvatting van een rol aan een speler tracht te slijten. Toneel spelen is voor hem meer dan in de huid van een ander kruipen. Hij werkt bij voorkeur als iemand die de poëzie van het theater en het ka rakter van de rol laat bepalen dooi de bewegingen van de speler en door de plaats die deze inneemt tegenover het gebeuren, de situatie. Het gaat om de emoties en die liggen bij Van Ostaijen voor het grijpen. Volgens Stedelinck hebben het nationalisme en het realisme 't theater gedood. De vraag die er naar bleef bestaan vindt men op de tv. beantwoord. Het thea ter is méér, moet méér zijn. Het is een caleidoscoop van alle zeven kun sten. Geboortig uit Antwerpen uit een Franse vader en een Hollandse moe der, kreeg hij zijn dansopleiding van Rudolf von Laban van het Bauhaus. Von Laban heeft altijd gezocht naai de betekenis van de ruimte voor het theater en naar het zichtbaar en hoorbaar maken van de karakteris tiek van het woord. De Poolse expe rimentalist Grótowsky is heel ver ge gaan in het voortbouwen op Von La- ban. Dit acht Cor Stedelinck voor ons taalgebied niet haalbaar, maar wel studeert hij nog steeds op de samen hang tussen taal en beweging, de be tekenis van de klank, wat hij telkens weer poogt te realiseren is poëtisch theater, dat steunt op een vers, dat organisch ontstaan is, dat in woord en ritme voortkomt uit de harteklop van de emotie. Stedelinck zoekt op het toneel de erotiek, niet de enge erotiek van de seksualiteit, maar die van het totale lichaamsgebruik, het actief maken van alle zintuigen. Theater is meer dan werken met stem en gebaren. De toneelspeler moet met zijn vin gertoppen kunnen huilen. De theorieën van Von Laban zijn zo ingrijpend, dat Cor Stedelinck er vele jaren lang niet mee heeft kun nen werken. Nu pas is hij aan het gevoel en de zekerheid toe, dat hij er iets van waar heeft kunnen ma ken in Dag stoel. Nu heeft hij ook plannen om dichters als Hanlo, Kemp, Slauerhoff, Marsman enz. in een mise-enscene te plaatsen en Vondel te actualiseren. Maar de Ne derlander kan (nog) niet uit de voe ten met de emotie-sec. Barbra Streisand Barbra Streisand is door de recla me tot een legendarische figuur ge maakt. Binnen show-verband bezit zij ook voldoende capaciteiten om aan deze legende inhoud te geven: een stuk onvervaard en zelfbewust talent. Dat een flonkerende song ster niet ongestraft naar het film doek kan verhuizen bewijst de nieuwste film van regisseur Vincen- te Minelli: ON A CLEAR DAY YOU CAN SEE FOREVER. Werden in films als Funny girl en Hello Dolly de Streisand-legen.de op een speelse en soms meeslepende manier ge bruikt, in deze film werd een totaal ander patroon toegepast; ten nadele van Barbra Streisand. De film is een musical, maar niet in de vorm van een ijl verbaal met flonkerende uitschieters in muziek, showzang en dans. Het verhaal is gedetailleerder dan bij de musical meestal het geval is en vraagt daar om om prestaties in genuanceerd acteren. En Barbra Streisand is al leen in staat om zichzelf te acteren. In On a clear day you can see forever moet zij bijna het tegendeel van zichzelf spelen. De stuntelige Daisy Camble gaat niet opzij voor „de grote Streisand", waardoor er de nodige fricties ontstaan. Hij wil er een stuk esthetiek bij. Daarom werkt Cor Stedelinck aan twee vormen van theater, die hij door elkaar heen gebruikt, al valt op het een soms meer dé nadruk dan op het andere. Naast het klinische to neel, zoals Kees de Jongen en Van Ostaijen, pilaatsit hij het exuberante van Orlando di Furioso en Variaties op een Oidipouscomplex, dat hij zelf bewerkte en in scène zette, naar een stuk van Coeteau. In „Een vrouw om weg te gooien" Van Dario Fo, dat hij regisseerde op uitnodiging van de Haagse Comedie, werkte hij bewust het klinische en het exuberante door een. Hij treedt daarmee in de voetspo ren van toneelmensen, die hij zich als voorbeeld koos, Jean Vilar van het Parijs Theatre National Populaire Peter Broek (Londen), Girundgens (Düsseldorf) en vooral Artaud, die pleiten voor ruimtelijk toneel en extreem ceremonieel theater. Na zijn dansopleiding te België aan het con servatorium heeft hij hier altijd naar toe gewerkt in het jeugdtheater van Corrie Lievens, dat nog door Joris Diels is gesticht en het Belgische Ka mertoneel, waar hij zijn eigenlijke to neelvorming opdeed. Tien jaar gele den werd hij door Erik Vos naar de Nieuwe Komedie gehaald. Sindsdien is hij werkzaam in de sfeer van de Nieuwe Komedie, het werken voor de jeugd. Mikt hij met zijn Dag Stoel en het Oidipiuscom- plex niet te hoog voor de tieners? Hij vindt van niet. „Wij moeten de jeugd op dit puut niet onderschatten". De verwoede kettingrookster Dai sy is een buitenissig kind, waarmee de gekste dingen gebeuren. Zij zoekt Jtulp bij een professor in de psychiatrie Chabot (Yves Montand), die een, ë|tpêrt in het hypnotiseren blijkt. Daisy schijnt tijdens de be handeling het levend bewijs van „zielsverhuizing" te zijn. Natuurlijk verhuizen daarbij de zielen van de prof en het meisje ook: beiden wor den op elkaar verliefd. Maar in hypnose-toestand verleggen zij de grens van hun genegenheid naar een huwelijk over enkele generaties. Chabot stopt en Daisy is bevrijd van het roken en haar al te serieuze verloofde. Een nieuwe toekomst met een jongeman, van wie ze houdt ligt open. Deze film staat of valt met de geloofwaardigheid van de figuren, omdat er zulke ongeloofwaardige dingen gebeuren. Maar Minelli heeft zich daar weinig van aangetrokken. De stemmen van Streisand en Mon tand komen op de eerste plaats. Daardoor zitten beiden als een kat in een vreemd pakhuis, ondanks de weelderige opsmuk. Maar beiden kunnen wel tegen een stootje; an derzijds kunnen ook legenden een einde krijgen en daar helpt deze film wel aan mee. eindredactie henk egbers (Van onze pari. redactie) DEN HAAG Minister Ivloiupé (CRM) komt liaar be lofte aan de buurt- en clubhui zen, die in financiële nood verkeren niet na. Bij de be spreking van haar begroting 111 «Ie Tweede Kamer heeft zij hjegezegd dat alle clubhuizen Hiortaan 47 in plaats van 45 pot. van hun personeelslasten vergoed kunnen krijgen van liet rijk. Maar nu zegt ze, in antwoord op schriftelijke vragen van de KVP-Kamerleden inej. Kok en Kleisterlee, dat alleen die club huizen de extra-subsidie krijgen die hun financiële nood hebben «angetoond. En dan moet dat dubhuis nog niet financieel op springen staan, want dan moet eerst in overleg met de betrokken "emeente een basis voor voortbe staan van het clubhuis gevonden zijn. Daarmee suggereert de minister ilat alleen hier en daar een clubhuis in nood zit.Maar het probleem is structureel. Uit de exploitatiecijfers van 1969 al blijkt dat 70 pet van de ruim 600 buurt- en clubhuizen in rode cijfers zit. En Klompé geeft zelf toe dat het sindsdien nog slech ter is geworden. Er is alleen een oplossing mogelijk wanneer snel de subsidie algemeen wordt opgetrok ken. Dat is de persoonlijke mening van J. Hillenius, directeur bij de SALCO (Samenwerkende Landelijke Cen trale Organen voor Wijk-, Buurt- en Clu'bhuiswerk). Het ministerie van CRM schat dat ongeveer de helft van de jeugd- en clubhuizen moei lijk zit. Clubhuizen uiit Rotterdam, Utrecht, Hengelo en Haarlem heb ben ai bij CRM aangeklopt om acute hulp omdat ze anders op de fles gingen. CRM onderzoekt deze geval len nu in overleg met de betrokken gemeenten. Daarnaast hebben nog een 70 instellingen rechtstreeks CRM verzocht om meer subsidie gen als die gemeente van plan is het clubhuis te laten opdoeken, vindt hij. De noodsituatie van de clubhuizen kwam aan het licht toen een aantal jeugdleiders in jianuari de actie „meer poen om welzijnswerk te doen" begonnen. Kleisterlee erkent dat de kamerleden verrast waren toen ze vaststelden hoe hoog de nood al was gestegen. Volgens CRM zouden de oorzaken daarvan zijn het snel opdrogen van de bijdragen van kerkgenootschappen en bedrijfsle ven, het snel stijgen van salarissen terwijl meer beroepskrachten in dienst kwamen, en (te) grote ont plooiing v-an nieuwe initiatieven. Cor Kleisterlee, zelf eens jeugdlei der, vindt het redelijk dat CRM eerst wacht op meer gegevens over de financiële positie van het club- huiswerk. Hij wijst erop dat een oplossing zal gevonden moeten wor den in overleg met de gemeente. CRM kan niet zijn subsidie verho- Onidertussen is duidelijk geworden dat CRM zelf in geldnood verkeert (zie De Stem van zaterdag). Het aantal subsidieaanvragen uit de sec-, tor welzijnswerk is onverwacht zo" gezwollen dat CRM onmogelijk alle aanvragen zo kan inwilligen als men graag zou willen. Het toch al sterk gestegen bedrag voor dit werk op de begroting zal verre van voldoende zijn - de spoeling zal dus wel dun ner worden. Er staan beperkende financiële maatregelen op stapel zo als personeelsstops en afremming van uitbreidingen van het werk. Kleisterlee heeft mejuffrouw Kok hierover al nieuwe vragen gesteld aan minister Klompé. Is de stemming omgeslagen en zien de autoriteiten het niet meer zo zitten met het jeugdwerk? Die in druk heeft Hillenius (SALCO) niet. Integendeel, de gemeenten waar de nood van de clubhuizen plotseling aan het licht trad, doen over het algemeen hun best te helpen. „In tal van gemeenten is de subsidie heel behoorlijk. Slechts in een klein aantal geven de gemeenten aanmer kelijk mincler dan het rijk. Maar ok al geven ze even veel als het rijk, dan nog komen we niet uit de financiële zorgen. Er is een structu rele verbetering nodig". Ongeveer 30 pet van hun uitgaven moeten de clubhuizen nu nog krij gen dit eigen middelen. Verhoging van de deelnemersbijdrage zal de belangstelling voor het clubhuiswerk verminderen, zo is de algemene vrees, vooral omdat de meeste hui zen bestemd zijn voor de zg. minde re wijken. Een clubhuis is dan al blij wanneer er wat belangstelling is en er wat voor de kinderen gedaan kan worden. Hillenius: „Ons werk is vooral gericht op de sociaal zwakkeren, op de buurten waar de gewone burger liever niet komt. Er zijn gemeenten die dat niet zien, die liever specta culaire accommodaties laten bouwen op gebied van sport of cultuur. Tenslotte zijn ze niet verplicht ons te subsidiëren, ook al doet het rijk dat wel. En sommige gemeenten, zoals Amsterdam, kunnen eenvoudig niet veel meer doen omdat ze zelf financieel beroerd zitten. Politiek gezien is er aan ons werk niet zoveel eer te behalen, er vallen geen lintjes door te knippen en zo". „Er zijn ook gemeenten die ons werk buitengewoon hinderlijk vin den omdat het de tekorten van de wijken en buurten blootlegt, zoals verkrottende woningen, geen speel- gelegenheid voor de kinderen, par keren van auto's en vieze rommelige trottoirs. Wil je dit werk goed doen, dan maak je je niet populair. Je hebt geloof ik een duidelijke sociaal-pe dagogische opdracht". Kleisterlee is het daarmee eens. Hij vindt dat juist waar het gaat om oude stadswijken dit stuk volksont- wikkelingswerk niet teloor mag gaan. Voor hem ligt daar een duide lijke prioriteit. Maar hij is er nog niiet achter of ook de werkers in het veld zelf al hun prioriteiten hebben bepaald op hun werkterrein. Want, ook bij CRM zijn de middelen niet onbeperkt, en teleurstellmg over geldgebrek is er op alle fronten van het welzijnsbeleid. En vergeleken met drie jaar geleden krijgen de buurt- en clubhuizen al meer dan het dubbele aan subsidie van CRM. - Op 24 februari zal in alle clubhui zen een gespreksdag zijn. Jeugdlei ders, politici, deelnemers, ouders en belangstellenden zullen hun normale fëX^QOSIIDllCt^ programma vervangen door een dis- oussie over het werk. Diezelfde dag spreekt een delegatie van de SAL CO met ambtenaren van CRM. Er staat nog op de agenda een onder houd tussen Salco en leden van de Tweede Kamer. De wensen van het clubhuiswerk zijn: volledige subsi diëring van de personeelskosten, kosten van huisvesting en organisa- tiewerk, en 60 pet. subsidiëring van afzonderlijke activiteiten. Sommige gemeenten zijn al bereid in een aantal kogten te gaan tot 50 pet subsidie, fnits CRM dan ook zijn aandeel tot 50 pet verhoogt, zodat er volledige subsidie ontstaat. Maar CRM wil vooralsnog niet verder gaan dan 47 pet. Alleen de ge meenten Den Haag en Arnhem vul len al enige tijd de rijkssubsidie uit eigen pot aan tot 100 pet. (Van onze redactie buitenland) HAMBURG De Westduitse mi nister van binnenlandse zaken, Hans-Dietrich, Genscher, heejt harde maatregelen aangekondigd tegen ex tremisten, die politieke kwesties met geweld willen regelen. Tegen lien zal met alle beschikbare midde len worden opgetreden, zo verklaar de hij in interviews met Westduitse zondagsbladen. De regering zal niet dulden dat de Bondsrepubliek „een speelplaats van terroristen" wordt. Minister Genscher, die behoort tot de liberale partij, reageerde met de ze woorden op de berichten volgens welke linkse extremisten van plan zouden zijn geweest Bondskanselier Brandt en minister Ehmke te ont voeren om daarmee de vrijlating af te dwingen van de advocaat Horst Malüer, een der noormannen nan de buitenparlementaire oppositie, die in West-Berlijn gevangen zit. Een an dere linkse leider, de 27-jarige An dreas Baader, is voortvluchtig. Hij wist vorig jaar, geholpen door Mah ler, te ontsnappen. Het optreden van de „Baad er-Mahler-bende" valt volgens Genscher niet met ideologi sche of politieke motieven te recht vaardigen. Dat geldt zowel voor „politieke criminaliteit van links als die van rechts". En er is hier oolc sprake van „doodgewone misdadig heid", aldus de minister. Hij waar schuwde dat ieder die hulp biedt aan de „bende", zich blootstelt aan strafvervolging. Genscher gelooft niet dat zich in West-Duitsland „Zuidamerikaanse toestanden" zul len gaan voordoen. De politieke lei ders, met de kanselier en zijn mi nisters aan het hoofd, worden naar zijn oordeel voldoende beschermd. De Baader-Mahler-bende zou uit circa dertig personen bestaan en wordt beschuldigd van gewelddadi ge bevrijding van gevangenen, ge wapende bankovervallen, autodief stallen en andere delicten. De afge lopen dagen zijn in de Bondsrepu bliek vier personen aangehouden in verband met de activiteit van de groep. Het zijn twee afgestudeerde economen (een 29-jarige vrouw eu een man van 28), een schrijver en een winkelbediende. Zij worden er o.a. vam beschuldigd leden van de groep onderdak te hebben geboden. In een kamer in Frankfort vond de politie inbrekerswerktuigen, een 9 mm-pistool, een klein kaliber ge weer met afgezaagde loop, valse pa pieren en gestolen stempets. Voorts heeft de Westduitse re cherche in het weekend in Bonn en Düsseldorf een gewapende rechts- radicale groep opgerold. Volgens procureur-generaal Schaeben wer den in totaal zeventien geweren en. karabijnen, tien pistolen, verschei dene bajonetten en stiletto's plus enkele patroontassen met munitie in beslag genomen. In Bonn werden tien, in Düsseldorf twee personen gearresteerd en later weer voorlopig in vrijheid gesteld op een na, een man die al „als schutter" zou zijn opgetreden. De meeste arrestanten maakten deel uit van de uiterst- rechtse nationaal democratische par tij N.P.D. De politie trof bij huiszoekingen behalve de wapens ook rechts-radi- cale geschriften en een hakenkruis- vlag aan. Er werd tevens een aan plakbiljet gevonden waarop bonds kanselier Brandt in Noors uniform stond ajgebeeld naast de Oostduitse leider Walter Ulbricht in Russisch uniform. Op het biljet waren scho ten afgevuurd. De politie was de bende bij toeval op het spoor geko men. Bij een verkeerscontrole was zaterdag in de auto van een der leden een machinepistool gevonden. Naar Schaeben verder meedeelde, tuist de politie dat zich in het ge bied van Bonn een gewapende groep had georganiseerd, die de laatste weken in verscheidene Westduitse steden aan rechtse protestdemon straties tegen de regering-Brandt had deelgenomen. Volgens Schaeben zou de groep ernstige gewelddaden in de zin hebben gehad. De leeftijd van de arrestanten lag tussen de 30 en 40 jaar. GENSCHER BRUSSEL (ANP) Antwerpen en Rotterdam zullen binnenkort ge regeld overleg gaan plegen. Dit lieeft de Antwerpse schepen (wet houder) voor de haven, Delwaide, verklaard tijdens een voordracht in de Belgische havenstad, die georga niseerd was door het Belgische „Eu ropees Studie- en Informatiecen trum". De verklaring van schepen Delwaide was een antwoord op een vraag van zijn Rotterdamse collega Viersen. Wethouder Viersen uit Rotterdam had gevraagd wanneer Antwerpen zal antwoorden op een brief die b en w van Rotterdam over dit onder werp aan het Antwerpse stadsbe stuur hebben geschreven. Schepen Delwaide zei dat liet Antwerpse col lege van b. en w. tot een positief antwoord op de Rotterdamse brief heeft besloten en dat er binnenkort een eerste bijeenkomst zal worden belegd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13