OOST-ZEEUWSCH-VLAANDEREN KAN IN 1990 MEER DAN 110.000 INWONERS TELLEN Programma voor twintig jaar /-■ Een der moeilijkste streekplannen ooit in Nederland voor een landelijk gebied gemaakt W'X 4Ji ;fvru: haP MdÉ Ss 7 - y n M stad streek in zeelend ^1 toornige tjiftjaf in de blizzard STREEKPLAN OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN (voorontwerp) dzvvvv y 'X - FA" aj>" v Het voorontwerp- streekpl an IZATERDAG 13 FEBRUARI 1971 :uzen 20 uur: Sexy Suzan® pk een nicht 18 j. Bibliotheek, Leeuwen- Expositie Joop Dam me! llen en tekeningen (t.m. 21 :ngen mbra, 20 uur: Satyricon n jorpe tz. Troutzaerte, Singel 45.1 ie Reimond Kimpe (t.m. 2ll Open: Werkd. van 9 - Ui >nd. van 14 - 18 uur. Ma| a. erpen Vlaamse Opera, 20 uur: Kon. Ned. Schouwburg, .Tchao" van Marc Gilbert! an. Produktie K.V.S. Brus-I Ned. Schouwburg, 15 en Chez Antaine of De liefde van Jean Anouilh. Bibliotheek, Leeuwen- Expositie Joop Dam met| len en tekeningen (it.m. NGEN ïbra 15 uur: De verdere I en van Laurel en Hardy, lur: Satyricon. 18 j. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Drie grote terreinen voor basisindustrie, drie grote wooncentra, met Axel als „super-woongemeente", een voorlopig onaangetast Land van Saeftinghe, tracés voor wegen, spoorlijnen en pijpleiding straten, grote agrarische gebieden als buffer zonen dat is heel globaal de inventaris van het voorontwerp-streekplan Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen. Het is één der moeilijkste streek plannen die in Nederland ooit voor een lan- I delijk gebied gemaakt zijn en het is voor Zeeland een complete krachtproef. De voornaamste reden waarom dit streek plan gecompliceerd is bestaat hieruit: het ORPE Troutzarte, Singel 451 Reimond Kimpe (t.m. )pen: werkd. van 9-18 uur, an 14-18 uur. Ma. gesloten, Opera 14.30 uur: La Travi- uur: Der Vetter aus en AMSTERDAM ikrijgbaar op 140 ns-stations weedom MOET /K TOCH MTVD DE HEETSTE eun y f HONDEH D'T.i%,£SN a/?£0BNLp£Z- CCkEHOHD. gehele streekplangebied, dat de huidige ge meenten Hulst, Hontenisse, Axel, Terneuzen en Sas van Gent omvat, ligt op het snijpunt van krachtlijnen. De Westerschelde vormt de ader waarlangs zich zeehavenactiviteiten ontplooien, op grond van de tweede nota inzake de ruimtelijke ordening. Buiten het bereik van Nederlandse planologen en poli tici liggen de groeipolen Antwerpen en Genl er zijn agrarische en recreatieve belangen die veilig moeten worden gesteld en daar zijn de steeds zwaarder wegende eisen van milieubeheer. De Provinciale Planologische Dienst heeft de „praatprent" voor het streek plan klaar. De provinciale planologische commissie gaat met de hoofdlijnen akkoord Het college van G.S. van Zee land, zal in samenspraak met de gemeentebesturen, zijn standpunt iaten formuleren. Eén van de hoofdbezwaren (egen dit ontwerp «al komen van Terneuzen, da' volgens de planologen tot een beperkte groei van zijn inwoner tal moet worden gedoemd. He grote woongebieden liggen rond HuLt. dat zich volgens bet-streek olan waaiervormig ka" liitbrei 4en, bij Axel en rond Philippine Het Land van Saeftinghe blijft ai: industriegebied (ondanks de Baal hoekplannen van Antwerpen) nog even zij het niet voor eeuwig buiten beeld Dp schaal is ten gunste van Ossenisse doorgeslagen, dat kan worden vergraven tot een zeehaven industrieterrein van 24 vierkante ki lometer groot. Daarnaast is een ter rain voor -/ware 'ndustrip gedacht lussen Sluiskil en Sas van Gent aan de oostelijke kanaaloever. Formaat: ongeveer 18 vierkante kilometer. Het derde zware industriegebied is al in wording Dat bevindt zich wes telijk vam Terneuzen. waar „Dow" en zijn uitbreidingen zo'n V vierkan te kilometer van de ruimte in beslag kunnen nemen Het streekplan is bedoeld als eer. richtlijn, waaraan de gemeenten haar structuurplannen en later haar bestemmingsplannen kunnen toet sen. Zij zijn dit niet verplicht. Zij kunnen een bestemmingsplan vast stellen dat afwijkt van de streekplan opvattingen. Het college van G.S. zal gewoonlijk zo'n inbreuk op de ruimtelijke ordening niet goedkeu ren en dan kan een gemeente een beroep op de Kroon doen. Een tijd rovende bezigheid. De streekplan kant is als globale schets interes sant. Van meer belang zijn echter de uitvoerige toelichtingen. In het streekplan Oost-Zeeuwscli- Vlaanderen wordt het Land van Saeftinghe b.v. niet als natuurgebied voor nu en altijd aangemerkt. Als zich in het kielzog van de ontwikke ling van de Antwerpse haven onver wachte kansen voor industrialisatie in het Land van Saeftinghe voor doen, dan zullen die kansen benut kunnen worden. Waarschijnlijk is dit niet. De grote troefkaart voor de zware en zeehavenindustrie is Osse nisse, gevolgd door de oostelijke ka naaloever tussen Sas van Gent en Sluiskil, waar geprofiteerd kan wor den van het groeiproces dat de Gentse haven doormaakt. Het streekplan is een daad van ruimtelijke ordening. Het duidt daarom ook aan welke gromdstroken gereserveerd moeten worden voor wegen en- hoe ver industrie- en woongebieden van elkaar verwij derd moeten liggen om elkander geen hinder te bezorgen. Gekozen is, wat de basisindustrie betreft, voor een afstand van 4 km minimaal tussen de woon- en werkgebieden Terreinen voor kieindndustrie (een flink stuk van de koek is aan Ter neuzen toegedacht) kunnen zich dichter bij de woonkernen bevinden. Wat het wonen zelf betreft: Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen (nu ca. 75.000 inwoners) zal in 1990 tot minstens 110.000, maar waarschijnlijk tot 125.000 inwoners uitgroeien. Axel, Hulst en Philippine zullen de woon gebieden bij uitstek zijn. Terneuzen moet, naar het oosten toe, halt ma ken bij de Otheensekreek. Een vier- strooksweg, aansluitend op de vaste oeververbinding die bij Perkpolder vaste grond bereikt, wordt de voor naamste noord-zuid-as in het streek- (ook 4 stroken) verbindt oost en west en ontsluit door wegen van tweede orde, de woongebieden, die recreatiegebieden en de indus trieterreinen. Raiilvervoer zal in de toekomst noodzakelijk net gebrekkige over te nemen. Pij pleid'ir zullen om de grote elkaar e-n met magneten in wijde omtrek te ver binden. Ned. Schouwburg 15 en 2) I her Anitoin-e of De liefde van Jean Anouilh. Ik;./ II/-N'? /-/" r Y- riökL J Ikr --34 jSaB-f y - j' v X 1 Uh TU* 11 II l/A J'rA AAA AAW V •WT'" V 4s7 - A/A'A A A A A A - (f 1\\. IIm 1^1 V"" j 1 AAVyAAAA 'X\ ifa v-'y^r Tl i \A \1 A.a..a^a y aaaaa aa-A"^ >A -A A fCAA A/AA^AAAAA - *v4 y* A A A A A A A A A* A A A A A A A 'V •-•jj.nt i *j on i ft'".'* ♦.fcA ivI - v».^++**++*+ yb ih-m'A. Jii-ii lt/ANU^ •»- 111 s* T W «ij» IX - y'r •-'■••r.r.r,* 4 •••••-• 7/," - 1 j I- vj .,,1 V r f "k r«| Tl'-rvi.: aa a a »- v0 -m v;;AAA - - -r_'i ^>5 p' m i j*' - v.. '.Jj-I 0 mjém •- 4 - y>.uW+f .v -NNN J -/C -i» - v J -/ ""iii-"c'./JV ••••••••••••-• t ~m" - JT i V - jn m 'A C »x *7v -■ 4.:" End xTA -/n-\ - 7 y;„, *7 - V^/A -v, 11\ A iJPC 1/ui A - ViS/vTi /W\a aa v a A a zK v—r naA\V .tl -i x tj/»c am A VrVf "KA A-aV iL \.l.Z v, j a a* a ava A a a a A A Aaa AAV v»Ns. -#A Of >,.y V. V- ^CAA (iV-ji '/'.'•"nINL./ w_ -z» - k. V --7* t Jd'-- '-'"V .'- Jp v/fv a aa a a - "v X\ A/NAA K ^4» 11 yr •w 17 /r":--v -T -Vy-X- V-;V" /- -/! v'" I L, H;. 'S /X V'*' T"1""* „.j, V i r- LEGENDA gim«»ntegren« gr«nt iiraakplon 555% batitinduitri* overig* indutlri* f Jl f mS A A A x£ A A A A A A A - A A -joorx A A A {vRHX A A A-IX5V<? 7 A i V - '-.A - I X "v- i /V i *■- j~ VV. 'V\-< >v ,v-A'J?- SPt™ \-pf 'V «4 ,V •- VHUIST J LU üf - a a a\. s-a'a a at L'-aa AAJ, \AA\ - -VA-iii-" a a r\ a a a a a j. ■- -• '""T AAA A j'-'u-r-■ f A - A A--... y\Jf> j>5 X (S9SS »ledeli(l<* bebouwing boogsponningiliintn 1tfroalvarbinding ograritch gebied SAS VAN GENT L.V"-; CD 3*ord« x wegen 3'ord* vaarwegen tpoarwegen vliegtlrip leidingilralen i> L .v" dagrecreat" ÉL verblijf jrecr x tX, N G.0'-1 "l •-1 J Urn* "5? xl V" ev 1 a A-d" a a AJS, pr ivaaa a a aaaaaa'/^* A'AAAJCJ Het voorontwerp-streekplan in volle glorie. Het omvat de gemeenten Hulst, Hontenisse, Terneuzen, Axel en Sas van Gent. natuurbehoud ipaarbekken HIOVINCIAIE PLANOLOGISCHE DIENST VOOR ZEELAND commentaar» gemeentebesturen in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen worden we' op de proef gesteld. Zij zijn de gemeentelijke herindeling en haar ^volgen nog niet te boven, of daar 'Schijnt het voorontwerp-streek- ADVERTENTIE) (ita1®"""'6 aan alle OUD-LEERLINGEN -■'-jarig bestaan Bredase Avond- yceum, Bredase Avond-HBS ,®s. Avondseholengemeenschae or MAVO/HAVO en Atheneum 'oostelijkheden op' vriidag 5 "aan a.s. in het O L. Vr. Ly- cebm. Breda. Receptie 18.15 uur. Feestavond 20.00 uur. h. £teiijke aanmeldingen Post- s 2062, Breda. Tel. inlichtingen „f weTkdagen tussen 9.00 -17.00 tel. 01600 24321 Hr. Ver- steegh. DE lttl MliCO.U.VHSSlE. plan Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Het brengt, door middel van lijntjes en gearceerde vakjes, de status van Terneuzen terug tot die van een be scheiden woonstad en verheft Axel (de steen die de bouwlieden van de herindelingen hebben verworpen) boven al zijn zustergemeenten. Hel kiest Ossenisse (in de zogenaamde „variant-west") als industrie- en zee havengebied van morgen en iaat Saeftinghe, althans voorlopig, nog ongerept. Het doemt dorpen tot be vriezing en vraagt honderden hec taren grond voor de aanleg van we gen, pijpleidingstraten, recreatiege bieden en niet te vergeten wooncentra. Leven dat is waar het bij alle ruimtelijke ordening om gaat. Dat belang moet centraal staan. Zonder al te vroegtijdig het voorontwerp tot een geslaagd werkstuk te verklaren, willen wij wel erkennen dat de mens er goed is afgekomen. Als Terneuzen zich in een door die stad gewenste groei geremd ziet, dan is dat omdat de planologen zich hebben voorgesteld hoe het moet zijn om b.v. in 1985 in een dichtbe volkte stad op een te klein opper vlak te leven. Ruimtelijk ordenen doet altijd er gens pijn en dat is te meer het geval als die ordening in feite door een vreemde factor wordt bepaald. „Vreemd" is in dit geval de basis industrie, die naar vestigingsplaat sen in het Westerscheldebekken moet worden verwezen. De zeeha venindustrieën zijn de enige plano logische grootheden waarmee men niet kan schuiven. Bovendien zijn zij (daarvoor is overmatig veel studie materiaal voorhanden), veel meer dan de „landindustrieën", de moto ren van de welvaart van morgen. Het streekplan probeert nu die mo toren zo te plaatsen, dat zij hun maximum rendement kunnen afwer pen, zonder tegelijkertijd de men sen tot last te zijn. Ze bezien is het ontwerp-streekplan Oost-Zeeuwsch Vlaanderen een goed werkstuk. Vreemd is dan ook het contrast met de al in gang zijnde en zich nog verder ontplooiende ontwikkelingen in ons buurland, waar op al te veel plaatsen de zaken planologisch de mist zijn ingegaan, tot schade van o.a. de bewoners van het land waar het leven ze ordelijk is MIDDELBURG-TERNEUZEN Het voororatwerp-streekplau oost- Zeeuwsch-Vlaanderen zal, als heit d-e voorbereidende fasen doorlopen heeft, voo-r twintig jaar gelden. Het gaat uit van de doelstelling om bij het opvangen van een groei in de zeehavenindusfirie, een zuiver milieu te behouden, werkgelegeneheid te scheppen en wonen en ontspannen op verantwoorde manier mogelijk te maken. De samenhang met wat er in het aangrenzende Belgische gebied gebeurt, wordt door de opstellers van het ontwerp zeer groot geacht. Zij voorzagen zelfs de mogelijkheid van een soort as-vorming tussen Gent en Antwerpen een ontwik keling waaraan het streekplan een halt kan toeroepen door de twee „magneten" als het ware i-n een andere positie ten opzichte van el kaar te plaatsen. Men heeft verschillende alterna tieven gehad voor de plaatsing van zeehavenindustriegebied in de ruim te welke verdeeld en geordend moest worden. Gekozen is voor Os senisse, omdat daar op korte termijn gegraven ban worden, in tegenstel ling tot Saeftinghe. Niet vermeld is het feit, dat voor Ossenisse al gerui me tijd stroommodellen door Rijks waterstaat zijn gemaakt. Men weet nu al vrij precies hoe die grillige Westerschelde zich ten opzichte van een havenmond bij Ossenisse zal gedragen: uitsilijpend of aanslibbend. Voor Saeftinghe 'weet men dit niet, al hebben de Belgen voor dat traject al diepgaande studies verricht waar van onder meer wordt geprofiteerd bij het ontwerp voo-r de vaste oever verbinding, die in het streekplan het tracé Perkpoider-Kruininigen volgt. Voor Ossenisse zelf waren ook nog varianten denkbaar, waarbij men gekozen heeft voor de variant „West". Uitgaande van een bufferzo ne van minstens 4 km wordt de oostelijke uitbreiding van Terneuzen daardoor a-an een denkbeeldige „luchtverontrednigingsgrens" gebon den. Dat betekent dat Terneuzen kan uitgroeien tot 30.000 inwoners althans wat de „kern" betreft. De variant Ossenisse-oost zou Terneu zen de ruimte geven voor een uit groei tot 60.000 inwoners in 1990, maar Kloosterzande zou van de kaart moeten verdwijnen. Bij „Osse- nisse-west" wordt Kloosterzande min of meer bevroren, hetgeen voor de meeste kleine kernen in het streekplangebied geldt. Van een bepaalde oppervlakte In dustriegebied worden bepaalde be- voilkingsigetallen afgeleid. Ossenisse betekent zo'n krachtige impuls, dat Terneuzen, ook als het een capaci teit van maximaal 60.000 inwoners zou krijgen, er eenvoudig d-e ruimte niet voor zou hebben, om de mensen te laten wonen. De planologen heb ben even gespeeld met de gedachte van een geheel nieuwe, centrale stad in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen, maai dit denkbeeld is verworpen. Het groei-effect van Ossenisse, zo menen zij, zal opgevangen moeten worden door Axel en Hulst. Daarnaast, als uitstraling van het zware industrie gebied tussen Sluiskil en de grens, is Philippine de aangewezen woon gemeente. Axel wordt bezien als het toekomstige centrum va-n regionaal niveau. Volgens de globale plannen krijgt Zeeuwsch-Vlaanderen ruimte voor 1800 heqtare industriegebied, bijna duizend hectare voor woning bouw, ongeveer evenveel voor we gen en ongeveer 100 hectare voor recreatie. Wat er reeds aanwe zig is werd niet meegeteld. Set streekplan heeft verschillende verzorgiimgskernen in kaart gebracht In die kernen, hoewel sommige lan delijk van aard zullen blijven, moe t en de centrale vnn - ko men. Het zijn in het streekplamge- biied: Biervliet, Hoek, Zaamslag, Kloosterzande, Hulst en Nieuw Na men Axe] is, zoals reeds vermeld, regionaal centrum. De verzorgings- kernen hebben, zoals straalzenders, een verzorgingsgebied met een straal van ongeveer 5 km. Het is de bedoeling dat de bevol king ten plaittelande, waarheen een zekere, blijvende trek zal bestaan, zich in en rond de kernen concen treert. Grote agrarische gebieden vormen de bufferzones en de contrastgebie- den die de gewaarwording „open ruimte" aan de mens verschaffen. Het streekplan laat echter villabouw en op beperkte schaal de aanleg van kampeerterreinen in de agrarische gebieden toe. Dat wordt echter niet toegestaan in de vele beschermde natuurmonumenten en bij de unieke kreken die men tot elke prijs onge schonden wil behouden. Aan de pro blemen van waterverontreiniging, luchtverontreiniging, enz. is ruime aandacht geschonken. De opstellers vam het ontwerp vinden het logisch en gewenst dat er dicht rond de industriecomplexen groenzon-es worden aangelegd, waar voor reserveringen moeten worden gedaan. De groenzones maken, in de visie van de planologen, eenvoudig deel uit van de industriegebieden. In de sector „wonen" wordt de bin nenstedelijke ruimte parken, plei nen etc.) m°°ge|wken^ als essentieel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 3