ichting
uw
orden
enden
Tussen
Buggy van Bertone
British Leyland:
Ondanks alles
toch optimistisch
360
vrij
Uit
1
o m m i
a a a m
r a 'j v I
IBS J
E "O. O O.
o
-?
wond.
en watten voor
atiëntvan zijn ver
veren af.
e vitaminen om de
n vitamine A om
;indje een maand
jn ernstige zieke-
ziekte tot
je.
Timel aan een
levensbelang
nt.
aan revanaatie-
in.1
;apte met een ïnva-
iek
lisbare microscoop
inrichting van een
;emse student dok-
5 gebouwd worden.
vagen-ambulances
an zo'n dringende
»S!E ACTIE
i-ROTTERDAM
DAMMEN
ff
m
m
m
q
34"30! <47"36) 30"24
PUZZEL
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
1
ZO INSTUREN
PRIJSWINNAARS
SCHAKEN
WWW
mmXmX
l
m mm
B
mm h
w
mm
«AB
POSTZEGELS
BRIDGE
ging hebt en een
edaan wordt
-pleging van
-verpleging.
trisch ziekenhuis
feel mogelijk voldoet
3 stelt, alle kansen
een all-round
ing:
iavo-niveau, die een
it vraagt maar dat
i begin september.
:ij telefonisch
Iszaken van
5760) 18011, toestel 21.
ISA
ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/13 FEBRUARI 1971
In aansluiting op de vorige
rubrieken waarin we frag
menten van partijen van de
hoogst geklasseerden uit het
tweede Internationale Sui-
lcer-Damtoernooi aan u
mochten 1 voorleggen, gaan
we nu ter afsluiting van dit
technisch hoogstaand dam-
toeroooi de verrichtingen
vain de vierde aankomende,
in dit geval de wereldkam
pioen Andris Andreiko, on
der de loupe nemen. Hoewel
Andreiko drie man voor
moest laten gaan en hij voor
zijn kunnen dus niet van een
succesvol toernooi kan pra
len, zijn er door hem toch
meerdere zeer interessante
partijen gespeeld. De beide
nederlagen zijn reeds in deze
rubriek geplaatst, we zullen
lus nu fragmenten plaatsen
uit de vijf overwinningen die
door hem zijn behaald juist
tegen o.a. onze landgenoten
Van der Sluis, Drost en
Wiersma.
Wim van der Sluis speelde
met wit tot en met de 26e
zet zeer goed tegen en An
dreiko had geen noemens
waardig voordeel zoals u
zelf op het navolgende dia
gram kunt constateren.
9
a
IS
"i
3»
18 Ij
C3 ES b i
a M o
'O 9 1
o
a
S S3 B 0
Toen wit hier echter met
38-33? vervolgde was er geen
houden meer aan en ant
woordde zwart prompt met
(23-29) 34x23 (18x38 42x33
(13-18) 48-42? (9-13) 42-38
(18-23) 41-36 (11-16) 49-44
(17-21) 44-40 (23-29!) 28-22
(12-18) 33-2P (18-23) 36-31
(8-12) 22-17 (10-15) 17x8
(13x2) 47-41 (2-7) 41-36 (7-11)
28-22 Gedwongen (23-28!)
32x34 (21x43) 22-18 (14-20!)
25x23 (43-48) 30x19 (48x22)
35-30 (16-21) en wit geeft op.
In plaats Van 38-33 in deze
diagramstand was 49-43 voor
wit zeer kansrijk geweest.
Ook de 17-jarige Frank
Drost kon het tegen de we
reldkampioen Andreiko niet
bolwerken ondanks zijn
hardnekkige verdediging.
Hieronder volgt de stand na
37 zetten met Andreiko (wit)
aan zet.
m m m m n
m SBB
Natuurlijk speelde wit hier
(13-19) gedwongen
33-28
28-22!
17x17
35x44
42-38
31-27
38-33
43-38
(18-23)
(30-35 8-3 34-39)
(35-40 22-17! (Dreigt
33-29, 27-21, 38-32 en
(40-45) 3-25 (6-11)
(9-13)
(23-29)
(19-24)
(20-25)
(13-19)
(29x38)
22-17
39-34
38-33
26-31
33-28
32x43
(19-24 of
17-12 (24-30)
(11x31)
(29x40)
(14-20)
(25-30)
(24-29)
(30-34)
28-22!
12-8
44x33
met
17-11)
17x6
(45-50) 33-29 (23x34 25x48.
Zwart geeft op.
Harm Wiersma, die bepaald
Wens dit toernooi niet in
ZIJn beste vorm stak, kon
Andreiko niet van de over
winning afhouden ondanks
dat hij tot op de laatste zet
remise in de hand had.
Zoals u riet kon Wiersma
hret wit alleen nog vechten
oor de remise, de winst
kansen waren voor Andrei-
f. Wiersma speelde hier op
47e zet 37-31 waarna volg-
Je (28-32!) 31-26
§-34 (14-19) 24-20
(32x41) 36x47
43-39 (28-32) 47-42
(22-28) 48-42
"15 (27-32) 26-21
(22-28)
(13-18)
(17-22)
(32x43)
(28-33!)
S3
E*
m s i
g
r" Q
E
'I "j 1 3
O
m
„„--"Don
(33x24)
het offer
en dan 26-21
34-29
zeer
dMtrekkeiijk lijkt, is de door
t,w gevolgde variant be-
wj Nu volgde op 26-21
32-38 21-17 (38x47) 17-12
Q!8 12-8 (38-43) 8-2
0,2-7 (23-28) 7 34 (43-48)
(mL(9:27) 24-19 (27-43) 25-3
48-32) 19-14 (32-37!) 14-10?
is 3-9 (4x13) 15-10 re-
iWite) (43-21!) 3x42 (48x5).
Ingeeft op. JAN EDINK
2
3
4
5
6
7
8
9
3
5
5
6
2
8
2
4
i
2
3
4
5
6
7
8
9
3
9
5
1
2
6
8
8
7
i
2
3
4
5
6
7
8
9
6
8
3
5
7
4
2
1
9
i
2
3
4
5
6
7
8
9
1
5
9
6
2
4
3
8
7
2
3
4
5
6
7
8
9
8
3
i
5
7
6
4
2
9
2
3
4
5
6
7
8
9
8
6
9
5
1
7
3
2
4
i
2
3
4
5
6
7
8
9
3
t
9
8
7
4
5
2
3
i
2
3
4
5
6
7
8
9
6
2
3
4
7
1
9
5
8
i
2
3
4
5
6
7
8
9
5
4
2
3
7
9
6
1
8
i
2
3
4
5
6
7
8
9
6
2
5
4
9
1
8
7
3
i
2
3
4
5
6
7
8
9
4
2
7
3
5
9
6
8
1
i
2
3
4
5
6
7
8
9
5
6
2
3
4
8
7
9
i
2
3
4
5
6
7
8
9
6
8
7
5
4
t
2
9
3
1
2
3
4
S
6
7
8
9
4
2
3
1
5
6
9
8
7
i
2
3
4
5
6
7
8
9
5
7
9
2
6
1
8
3
4
2
3
4
5
6
7
8
9
7
3
4
9
2
5
1
8
6
1
2
3
4
5
6
7
8
9
9
2
3
1
5
7
6
8
4
i
2
3
4
5
6
1
8
9
4
8
9
1
2
3
6
5
7
i
2
3
4
5
6
7
8
9
3
2
6
8
4
1
5
7
9
i
2
3
4
5
6
7
8
9
1
8
6
7
9
2
3
5
4
BAR
ADAT
H E D E
1IE
O P
P
I L
BOBI
A R X E
KRAT
E E
L
T A
ROB
GARE
EGEL
SER
K O
S
R
E
ROE
IKE
REU
G W
S H
P A A
ERE
L E R
E
R
M
A A
E R I
REE
TED
E P E
R R
S R
AGE
TOP
E M E
R L
T K
REE
A E T
ARE
N S L
E R
K
K
A
A P P
KAP
EDE
R R
L S
E R T
ERE
ROK
E
L
R
A G
PEL
MADE
A R A P
DEM
E L
L
E O
O M I G
LOGE
MEER
B E
R
E T
DER
E D I G
L E G A
RAL
(Je oplossing van de nieuwe
puzzel moet uiterhik maan
dagavond per brief verzonden
worden
In het Imker gedeelte van het figuur dienen
op iedere regel drie woorden van drie letters
te worden ingevuld, volgens de omschrijving.
Vervolgens dienen de letters aan de hand
van de cijfers te worden overgebracht
naar het rechterdeel van het figuur. Als dit
op de juiste wijze gebeurt, ontstaan aan de
rechterkant van het figuur twintig namen
van beroepen.
De omschrijvingen worden steeds per regel
gegeven.
pad snel eerste vrouw;
betaalplaats niet jong bedorven;
baardje ogenblik voorzetsel;
schel Europeaan reserve (afk.);
deel van het gezicht snijwerktuig wiel:
tennisterm vlug zeepwater;
soort woning hoofddeksel vlaktemaat,
Engels voertuig onfris onheilsgodin; hl A A A
vreemde munt vluchtige stof Trans IN/\r\lv\
Europe Express;
woud dwaas lokmiddel;
Royal Air Force zwarte stof garnituur,
schrijfgerei bitter vocht tafel waaraan
men eet; QTDAAT*
zangstem mal bid (Latijn);
waterdier op grote afstand visgerei;
boom metaal vochtig;
sterke drank op grote afstand dun; --
gegist sap elasticiteit belemmering; VA/OOhIDI A A TQ
familielid algemeen voorschrift van een VV ^^INrLM/A I D
bevoegd gezag niet arm;
deel van een schoen belemmering roem;
van de droog klein paardje
Eerste prijs
Mej. J. Aarts
Prinses Marijkestraat 10
Dongen
Tweede prijs
F. J. Tollemaar
Tweede prijs
Margrietstraat 9
Autorubriek onder redactie van Hen Bollen
Ï"\E Britse automobielin-
dustrie is het mikpunt
geweest van een felle kri
tiek. British Leyland verte
genwoordigt voor 40 procent
deze industrie; de rest is
verdeeld over Ford, Vaux-
hall, Chrysler en een hand
vol kleine producenten, 't Is
vooral het kernstuk van de
Britse autoindustrie, British-
Leyland Motor Corporation,
dat het het zwaarst te ver
duren heeft gehad.
De positie van de Britse au
tomobielindustrie in de totale
wereld is achteruitgegaan.
In internationale termen ge
meten is deze industrie se
dert bet jaar 1956 niet langer
de tweede in omvang na die
van de Verenigde Staten. In
1968 deelde Engeland de
vierde plaats met Frankrijk,
na de Verenigde Staten, Ja
pan en West-Duitsland. Het
is opmerkelijk, dat de bin
nenlandse afzetgebieden van
Duitsland, Frankrijk en Ita
lië, tussen 1960 en 1968 met
gemiddeld 9 procent per jaar
groeiden, terwijl de Japanse
markt zich vertienvoudigde.
De Britse binnenlandse
markt groeide in die tijd ge
middeld met 4,5 procent per
jaar.
De Britten hebben zich ech
ter vergist in het percenta
ge van de invoer van niet-
Britse wagens in Engeland.
Men verwacht een percenta
ge van 14 voor het jaar 1974,
terwijl dit percentage reeds
in 1970 werd bereikt. Naar
mate de binnenlandse posi
tie van de Britse autoindjs-
trie moeilijker werd, nam de
import van piet-Britse wa
gens toe met voorop Volks
wagen (28389 in 1970), Re
nault (22990) en Flat (17378).
De eerste taak van de Britse
auto-industrie is om zich op
de binnenlandse markt te
handhaven tegen deze bui
tenlandse invasie en van
British-Leyland om zijn
marktaandeel ten opzichte
van Ford, Vauxhall en
Chrysler te vergroten, Van
minstens even groot belang
is echter de export. Zowel
Ford als Vauxhall en Chrys
ler organiseren die via hun
zuster- en dochteronderne
mingen in de diverse Europe
se landen. De merken van de
British-Leylandgroep werden
tot voor kort in de diverse
Europese landen gevoerd
door dealers, merendeels
per mea/k, met een getal van
vijf of zes per land. British
Leyland is er onlang toe
overgegaan de verkoop
grondig te reorganiseren,
met dien verstande, dat per
land slechts één verkoopor
ganisatie aanwezig is met
daarachter een dealemet.
In Oostenrijk, waar dit sy
steem het langst werkt, heeft
het zijn waarde bewezen. In
1970 heeft men daar het
marktaandeel kunnen ver
dubbelen ten opzichte van
1969 en voor het huidige jaar
heeft men grote verwachtin
gen. De reorganisaties in
Oostenrijk, Nederland, Bel
gië en Noorwegen zijn nu
compleet. In Zweden is ze
in volle gang. In Frankrijk
is men pas begonnen.
In België is een grote fa
briek in Sennef voor de Aus-
tin-Morrisproduktie opgezet
met een produktiedoel van
honderdduizend wagens per
jaar.
In Nederland is de vroegere
Verheul-AEC-fabriek in Gou
da overgenomen, een bedrijf
dat na de brand in sterk ge
moderniseerde opzet en in
richting wordt herbouwd.
Voorlopig betrekken ai deze
fabrieken hun motoren en an
dere onderdelen uit Enge
land, hoewel grote hoeveel
heden glas, sierlijsten, be
kleding en banden in de be
trokken landen worden ge
kocht.
De volgende stap kan zijn de
vestiging van eigen fabrie
ken in Europa, waar moto
ren, assen, gangwissels en
wielen worden gemaakt.
Wat de thuismarkt aangaat
heeft British Leyland reke
ning te houden met een sterk
toegenomen en nog steeds
stijgende Europese invoer.
„De Engelse auto geeft nog
altijd de beste waarde voor
zijn geld," zegt George Turn-
bull, managing director van
Austin-Morris. „Dat zal het
publiek wel degelijk gaan be
seffen als we weer met volle
kracht op de markt zijn,"
Daarmee doelt hij dan o.a.
op de nieuwe Morris, die ui
terst conservatief zal zijn en
die de verkoopresultaten van
Ford, Vauxhall en Chrysler
moet gaan aantasten omdat
hij hetzelfde brengt: motor
voorin, een starre achteras
en achterwielaandrijvimg.
Aan de ontwikkeling van de
ze wagen is een bedrag van
vijfenveertig miljoen pond
besteed.
Wat gaat er nu in het jaar
1971 met BLMC gebeuren?
„Onze eerste taak in 1971",
zegt George Turnbull, „is
een zo groot mogelijk deel
van de Britse markt te ver
overen en vervolgens alle
aandacht aan de export
markt te besteden. Dat is een
zaak van lange adem. Enge
land komt zeker in de EEG
en wij denken nu al in ter
men van veel grotere afzet
gebieden. Bovendien heeft
British Leyland een stevige
basis in Europa om zich ver
der uit te breiden, zodra En
geland tot de EEG wordt toe
gelaten."
Er is geen twijfel aan, dat de
Britse automobielindustie
als geheel en British-Leyland
in het bijzonder problemen
heeft, maar de verwachting
is dat onder de nieuwe lei
ding die problemen kunnen
worden opgelost.
H. E.
Op de RAI zal de N.V. Ba
taafse Accufabriek de Beu
tone Shake tentoonstellen, die
op de Parijse Autosalon in ok
tober veel belangstelling trok.
Bertone ontwierp deze Buggy
in de overtuiging dat er voor
dergelijke voertuigen ook in
Europa een toekomst is weg
gelegd. In de V.S. rijden mo
menteel reeds meer dan
600.000 Buggy's. De Shake is
gebouwd op het onderstel van
de Simca 1200 S coupé, die
door Bertone werd ontworpen.
Dat het moeilijk is om een
gewonnen partij te winnen
weet iedere schaker bij on
dervinding. Toch hebben ook
geroutineerde topspelers er
moeite mee. Ziehier wat ex-
kampioen Hans Ree in de
tiende ronde van dit Hoog
oventoernooi overkwam.
Wit:
J. H. Donner
Zwart:
H. Ree
jjj
Uj
11
i
8
mi iiif cii
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
1
c2-c4
g7-g6
2
g2-g3
Lf8-g7
3
Lfl-g2
c7-c5
4
Pbl-c3
Pb8-c6
5
e2-e3
e7-e6
6
Pgl-e2
Pg8-e7
7
0-0
0-0
8
d2-d4
c5xd4
9
Pe2xd4
Pe6xd4
10
e3xd4
d7-d5
11
c4xd5
Pe7xd5
12
Pc3xd5
e6xd5
13
Lcl-f4
Dd8-b6
14
Lf4-e5
Db6xb2
15
Le5xg7
Kg8xg7
16
Lg2xd5
Lc8-f5
17
Ld5-g2
Ta8-d8
18
d4-d5
Tf8-e8
19
Ddl-a4
a7-a6
20
Tal-dl
Te8-e2
21
Lg2-f3
Te2-c2
(Niet Dxa2
wegens
Dd4t enz. Er is ei
genlijk niets
aan de
32
33
34
hand maar Donner
gaat nu zijn konings
vleugel ernstig ver
zwakken en een pion
offer brengen in de
hoop op aanval. Zijn
actie is stellig dubi
eus dat wist de
grootmeester drom
mels goed maar
schaken is en blijft
nu eenmaal een
vechtspel
g3-g4 Lf5-d7
Da4-f4 Db2-f6
Df4-g3 Tc2xa2
Lf3-e4 Td8-e8
Tfl-el Ta2-a4
f2-f3 Ta4-a2
Kgl-hl b7-b5
Tdl-cl b5-b4
Tcl-c7 Te8-d8
g4-g5 Df6-d4
Dg3-d6
(De kritieke stand,
waarin Ree op grond
van zijn materiële
overwicht objectief
gewonnen staat. Na
bijv. Db2 heeft wit
„niets". De zwart-
speler zag evenwel
een fraaie combina
tie...)
Ld7-h3?
(Dreigt weliswaar
mat of damewinst,
maar...)
Tc7xf7tKg7xf7?
(Na wits verrassen
de riposte was Ree
even „aangeslagen"
en iets dergelijks
komt vaak voor. Na
Kg8! zou wit niet
meer dan remise ge
had hebben.)
Le4xg6t
(Om op hxg6 of Kg7
te vervolgen met
Te7t en mat.)
Zwart geeft het op.
CONSTANT ORBAAN
Oostenrijk
Op 12 februari werd een spe
ciale zegel als propaganda
voor de verkeersveiligheid in
circulatie gebracht. De zegel,
in de waarde van 2 Sch.,
toont een kinderkopje, dat
verlicht wordt door de schijn
werpers van een auto. Het
inschrift 'luidt: „Achtung auf
Kinder!". De eerste dag van
geldigheid iis 18 februari.
Nederlandse Antillen
Het zilveren jubileum van de
Lions Club in de Nederlandse
Antillen zal op 24 februari
worden gevierd door de uit
gifte van een zegel van 25
cent met voorstelling van het
embleem van de Lions Inter
national. De zegel, ontwor
pen door Oscar Ravelo Na-
dal te Willemstad (Curagao),
is in veelkleurige offsetdruk
uitgevoerd door Joh. Ensche
dé en Zonen. De zegel wordt
tot en met 23 februari 1972
verkocht, de geldigheidsduur
voor frankering is onbepaald.
Israël
Als propaganda voor de Na
tuurreservaten zal op 16 fe
bruari een serie van vier ze
gels worden uitgegeven.
Voorgesteld worden zoogdie
ren die in- Bijbelse tijden in
Israël voorkwamen, doch die
thans zijn verdwenen of door
de mens uitgeroeid. De waar
den zijn: LI 0.002 Mesopota
misch Damhert (Dama dama
mesopotamica), LI 0.03 Ona
ger (Equus hemionus), LI
0.05 Witte Oryxantilope
(Oryx gazella leucoryx) en
LI 0.87 Jachtluipaard of
Cheetah (Acynonyx jubatus)
Het is de bedoeling, dat deze
dieren weer in Israël worden
ingeburgerd; met de Onager
heeft men hiermee reeds n
begin gemaakt.
Suriname
Het is vijfentwintig
jaar geleden, dat er
'n permanente lucht-
dienst werd geopend
tussen Amsterdam,
Paramaribo en Wil
lemstad. Ter herinne
ring hieraan zal op 14
februari 'n serie van
drie bijzondere zegels
het licht zien, ontwor
pen door N. C. Loning uit
Paramaribo. De waarden
zijn: 15 c. (Reiger), 20 c.
(Flamingo) en 25 c. (Pape
gaai) deze vogels zijn gelijk
tijdig symbolen voor de ver
schillende gebiedsdelen. Alle
zegels dragen de tekst „Ie
Speciale Vlucht Nederland -
Suriname - Ned. Antillen 14
februari 1946"; zij zijn in
veelkleurige offset uitge
voerd. De zegels worden tot
en met 13 februari 1972 aan
de postkantoren verkocht en
zijn onbepaald geldig voor
frankering.
DE MOEILIJKHEID TIJDIG ONDERKEND
Tijdens een drive, spelende in de sterkste groep,
krijgt Zuid:
AHB 7
C:AHVB875
O: H B
Oost heeft gegeven en gepast en Noord-Zuid ko
men tot 6 te spelen door Zuid. West komt uit
met 9 en Noord legt neer:
V 9 8 2
6 4
O: 10 7 4
V 10 8 5
Zuid had graag 6 V gespeeld maar in kreeg hij
van Noord geen steun en in wel. Zuid, een zeer
goede speler, bedenkt dat hij 'als hij introeft,
zelf nog slechts 3 troeven over heeft en dat het
mogelijk is, dat de troeven slecht verdeeld zijn,
bijv. 41. Misschien heeft West troef 10 4de en
misschien Oost. Als Oost dan troef 10 4de heeft is
er toch niets aan te doen maar als West die kaar
ten zou hebben dan moet Zuid zich daartegen wa
penen. Hij troeft daarom in met B, speelt daar
na A en H van troef waarbij blijkt dat Oost
slechts 1 troef had en troef 7 na en snijdt op V 9
van Noord. Op troef V van Noord goot hij B
weg en maakt daarna nog 7 ^-slagen. Het hele
spel was:
V 9 8 2
9:6 4
O: 10 7 4
V 10 8 5
10 6 5 3
10 3 :C>
A V 5
9 7 6 2:*
N
W O
Z
4
9: 9 2
9 8 6 3 2
A H B 4 3
:AHB7
9;AHVB875
H B
Zoals later bleek kreeg Zuid voor dit prachtig
gespeelde spel een gedeelde top. De meeste paren
hadden 6 O geboden en waren down gegaan, maar
er was een paar, dat 6 P gemaakt had doch met
hulp van de tegenstander West, die met O A was
uitgekomen.
GOEDE CONCLUSIE
Nadat Zuid geopend had op:
A V 10 2
F
O: V 10 7 3
H 7 5 3
met 1 kwamen Noord-Zuid tot 4 Oost had er
nog een keer tussen geboden. West kwam uit
met v> A en Noord toonde:
H 9 8 4
<J:B85
A 9 6 5
V 9
Geen spe) om zo maar neer te leggen. Er zitten
nog al wat verliesslagen in. Na v> A vervolgt West
met 9 7 en Zuid troeft in met de 2. Hij vervolgt
met 3, West de 4, Noord de V en Oost wint het
met A en vervolgt met 5? V. Zuid troeft in met de
10 en speelt daarna A en V waarop bij West
de 5 en de 3 vallen, bij Noord de 8 en de 4 en bij
Oost de 7 en de B. Noord-Zuid hebben nu nog
over:
Noord: H 9
O: A 9 6 5
9
Zuid:
V 10 7 3
Zuid heeft nu 4 slagen en hij mag nog 1 slag ver
liezen. Hij heeft nog 4 vaste slagen en hij zal nog
2 slagen uit de O of uit de moeten zien te krij
gen. Als Oost in een honneur 2de heeft zal het
spelen van een kleine O naar het A succes hebben
maar Zuid kan niet weten of Oost een honneur
2de heeft. Welke verdeling kan Oost echter heb
ben? Hij zal minstens 6 C? hebben gehad en als
het bijlopen van B 7 van geen misleiding is
geweest dan heeft hij 2 gehad. In het bied-
verloop paste West na 3 maar na 3 van
Noord bood hij toch 4 <P. Dit zou er op kunnen wij
zen dat West gedacht heeft dat 3 wel gemaakt
zouden worden, maar dat 3 O wel down zou gaan.
Hij moet dan dus in O goed tegenzitten en zal
waarschijnlijk de ontbrekende honneurs van O
hebben bijv. H B x x en dan zou Oost een single-
ton in O hebben. De verdeling is dan: 2 kaarten
in 6 in 1 in O en 4 in Het voorspelen
van een kleine O zal dus nu beslist nadelig zijn
en daarom speelt Zuid in de 7de slag V. West
legt de 2, Noord de 5 en Oost de 8. Daarna H
en 3 na. West legt de 4, Noord de 6 en Oost
renonceert. Met H van Noord wordt de laatste
troef van West er uitgehaald en O A nagespeeld
waardoor Zuid slechts 1 9*-slag verloor en zijn
kontrakt maakte. De verdeling was:
6 5 3
A 7 3 :9
H B 4 2 :0
B 8 4
B 7
9: V 10 9 6 4 2
8
A 10 6 2
A V 10 2
<9>: H
V 10 7 3