poppertjes
Luns bakt ze te bruin
JOINT THE ARMY
Mystiek i.p.v. activisme
MET KLAUWEN VAN HANDEN,
MET VOETEN ZONDER TENEN....
GEWENST
KIND
JONGEREN
MOGEN
NIET EENS
TEGEN
KOLO
NIALISME
AGEREN
w MAC
[ten van
lV naar
EEKLO
wij
nu
nu
wij
JARGON (V)
„MEMISA"
PROBEERT
TE HELPEN
KERK
pagina
edstrijden
n hebben
verloop
jongeren
jaar
welanden
RAPPORT OVER
PAX CHRISTI
VOETTOCHT '70
door
dr. corn, verhoeven
ZATERDAG 13 FEBRUARI 1971
1 MZ 9, WTTV
1 Schans 1, B.
®nd 3, Croon 2
Zand 5.
..-tmedewerker)
Bij de teamwed
biljart libre van het
Jeren-de Bfvelanden
in alle groepen de
Jel open.
won Onda zes van
Jde wedstrijden en
rijf maaJL Toch heeft
maar één punt min-
meer extra punten
ste percentage in de
De stand is hier: 1,
37 p., CIOS 8—36, 3.
lABV 8—28, ALM 8—
10, 7 De Buyter 716
de groepen C 2 en C
wedstrijden, tegen el-
i C 2 zijn nL sliedhts
tigedeetld in groep C 3
VEG en ALM elkaar
Igetuège de volgende
7—34, 2. ALM 6—33.
geven ONDA en De
■ar weinig toe. Bedden
iedstrijden en verinren
De Toekomst sleepte
kte extra punten in de
Ind hier is: 1. De Toe-
1!. ONA 6—27, 3. ABV
l uyter 622.
4 A heeft TOG de
M, zij het dat laatst-
een wedstrijd min-
.Je andere teams kun
de titel uitgeschakeld
reeds teveel punten
stand is 1. TOG 8—
41, 3. Delta A 7—35,
5. OHGL 8—28, 6
7. HBC 6—25.
4 B lijkt Delta b
de titel af te Steven-
6 punten voorsprong
OKK b bij een ge-
stjijden en ieder zes
ïrerl iespartij en. Hier
r. 1. Delta B 8—50, 2.
- 3 De Toekomst 8-
39, 5. HBC 8—34,
8—16.
HET dekolonisatiecongres, dat op
20 maart in de Amsterdamse RAI
MOET worden gehouden is in het
slop geraakt. Deze week besliste
de regering, dat de organisators,
het Nederlands Komitee voor
Internationaal Jongerenwerk, een
reeds uitgekeerde susidie van
10.000 gulden moet terugsturen aan
het ministerie van Buitenlandse
Zaken.
Deze bijzonder „onaardige grap"
van minister Luns kost de jongens
van het NKIJ wel wat hoofdbrekens
extra. Afgezien van een mogelijke
subsidie die CRM nog kan geven
(als Marga het op haar heupen heeft
kan ze haar been behoorlijk stijf
houden) blijft het natuurlijk een
vreemde zaak dat een dergelijk
lovenswaardig jongereninitiatief
door die Luns Zomaar in de war
geschopt kan worden. Hoe zit de
vork nu precies aan de steel?
Minister Luns is vooral boos
omdat volgens hem het NKIJ de
inhoud van de conferentie veranderd
zou hebben. Oorspronkelijk zou het
congres op 13 maart het 10-jarig
bestaan van de VN-resolut,ie over
dekolonisatie vieren. Omdat op die
datum de RAI niet beschikbaar is
waren de organisators gedwongen
de bijeenkomst te verschuiven naar
20 maart. Deze nieuwe datum blijkt
samen te vallen met het uitbreken
van de guerrilla-oorlog in Angola
tien jaar geleden. „Geen opzet, maar
toeval", zegt het NKIJ, maar het
ort mede werker)
de jaarvergadering
- en Autoclub „De Be
l.tond genoeg animo bh
opkomst was dan tot
Lt Jaarverslag van
td onder meer melding
alle ritten vorig ja«r
I verlopen. Br was eer
lanital deelnemen» o>
per rilt van 87. Met w
issie en de zusteryei"
F^>nd ook vorig jaar
Be samenwerking.
Itus van de aanwezige1
ngtmeester daarna een
honen. Als bestuurs-
Irkozen de heer J-
tij-l in de plaats van»
der Bulck wend te-
eer A. Schuurbiem. 1?
Jommissie kwam er oos
|ln de plaatsen van oe
jers en C. Kole werd«
eren L. Hoekman en c
Alle aftredenden wero
zitter dank gezegd vote
:k dat zij voor de vete
|ii verricht. Bij de ratel
de gehouden wandel-
uari nog ter sprake. le
er over eens dat
>r herhaling vaibbaar d-
misatie stelden zich te-
heer P. Hoekman
Hoekman en G. va«
ortmedewerkers)
LO Zondag 1* 'f
i in Oost Eeklo in Be'"
sw edstrijden gehoud«»'
door de atletiekcla»
Voor dit belang®
-ment hebben versclu1
ekclubs J ingeschreven
RKHAV. Er zijn W»
verschillende cateri
s hij de senioren F;
;an de grote kanskeB
.Vonck (die nog
rme heeft) is
tietest, voor het Ned
pioenschap dat op
Emmeloord zal wordt»
ioren gaan 3. H3*®
fens, A. Sellout en
van de RKHAV
hout en J. Vonck
Jte favorieten voor
t B-junioren 2iJn
T. Schoenmaker
|rs. Bij de C-junio
lie RKHAV aan de sW
■hoenmakeiB en v
Ie allerlaagste oategor
tick, M. de Bruin en i-
|Aan de hand van
door het bestuur en
f de RKHAV beslob
|fee atleten udtemdew
afgevaardigd naar
kampioenschap!10
LUITENANT-GENERAAL W. van
Rijn, de bevelhebber der
landstrijdkrachten, is verontrust.
Verontrust, omdat hij vermoedt dat
„het gebruik van verdovende
middelen ook bij de Koninklijke
Landmacht toeneemt". Dat stélt hij
althans in een brief aiam zijn.
ondercommamdantan, welke staat
afgedrukt in het februarinummer
van het VVDM-blad „Twintig".
De generaal geeft, zoals van een
generaal te verwachten is,
duidelijke richtlijnen aan zijn
verantwoordelijke ondergeschikten.
Een commandant diie „ook maar het
vermoeden heeft dat een van zijn
onderdanen (wat een woord) zich
schuldig maakt aan overtreding van
de opiumwet", dient dit onverwijld
te melden aan zijn „Commanderend
Officier". Deze moet dan de
marechaussee inschakelen en als
blijkt dat er inderdaad wat gerookt,
verkocht of voorhanden is geweest,
komt de krijgsraad er aan te pas.
De commandant mag de zaak dus
niet Van Rijn stelt het expliciet
„krijgstuchtelijk afdoen". Dat is
een positief punt, zowel gezien
vanuit reehtsprincipieal ooigpunt, als
vanuit de wetenschap diat de meeste
commandanten niets van drugs en
de gebruikers ervan moeten hebben,
hetgeen uiteraard de zwaarte van
de kidjgstuchbelijke straf zou
beïnvloeden. Van de andere kant is
het natuurlijk voor de
geüniformeerde roker wel te hopen
dat de militaire rechter zijn beleid
afstemt op dot van zijn burger-
collega's.
WILLEM VERHALLEN
ministerie van Buitenlandse Zaken
is bang dat het nu een herdenking
wordt van deze anti-Portugese
vrijheidsstrijd. Een woordvoerder
van Buitenlandse Zaken: „Voor ons
geldt vooral dat de VN een dag
wilden met speciale nadruk op
dekolonisatie in VN-kader. Deze
overigens lofwaardige club jongelui
geeft er nu een bedoeling aan
waarvoor helemaal geen subsidie
verleend was. In hun pamfletten
komen opmerkingen voor tegen
regeringen waarmee we in
bondgenootschap zitten. Die
opmerkingen zijn voor ons slecht
pruimbaar. Ze halen er Zuid-Afrika,
Suriname en de Nederlandse
Antillen bij. Zij stellen het voor
alsof er bij ons ten opzichte van die
landen sprake is van neo
kolonialisme en alsof onze
ontwikkelingshulp bedoeld is om
onze invloed daar uit te breiden".
Bij het Nederlands Komitee voor
Internationaal Jongerenwerk is men
behalve verbaasd ook
verontwaardigd over de plotselinge
terugvordering van de subsidie.
NKIJ-secretaris Pi-eter de Feijter:
„Op 11 september hebben we het
ministerie bij de subsidieaanvrage
meegedeeld wat de thema's zouden
zijn op de dekolonisatiemanifestatie.
Daarbij noemden wij h-et werk van
de vrijheidsbewegingen, het neo
kolonialisme, de situatie in
Suriname en Indonesië. We
vermeldden de namen van de
vertegenwoordigers van de
verschillende comités, die er aan
zouden meewerken. Daaruit blijkt
dat de minister zich nu niet kan
beroepen op het gewijzigde karakter
van de manifestatie".
De inhoud van de manifestatie
moet bepaald worden door degenen
die -eraan deel gaan nemen, de naar
verwachting rond duizend jongeren
v-an scholen en actiegroepen uit het
hel-e 1-aind. Maar omdat Portugal nu
eenmaal het -epige overgebleven
land is dat nog op ouderwetse
manier een koloniaal beleid voert
over grote gebieden in Afrika, zou
het wel vreemd zijn wanneer dit
niet ter sprake zou komen op de
manifestatie, te meer daar Nederland
grote handelsbelangen heeft met
Portugal", aldus Pieter de Feijter.
Hij verwij-t minister Luns dat
deze geoordeeld heeft op grond van
kranteberichten en geen enkel
contact heeft gehad met de
organisators voordat hij tot
intrekking van de subsidie besloot.
Overigens twijfelt h-et NKIJ eraan
dat Buitenlandse Zaken nu nog de
betaalde 10 m-ill-e juridisch kan
terugvorderen. Een groot deel ervan
is a-1 best-eed.
Ondertussen gaan de
voorbereidingen door. Op het NKIJ-
kantoor en elders werken elke
avond een honderd jongeren aan het
verzorgen van de informatiemap en
de verspreiding daarvan. Zeven
fiims over het onderwerp
kolonialisme, dekolonisatie zijn
aangeschaft. Filmploegen zullen er
mee langs clubhuizen en scholen
trekken. Al meer dan 100
middelbare scholen hebben gevraagd
om documentatiemateriaal of de
filmploeg en elke dag komen er nog
meer dan tien aanvragen binnen.
DE ROLLING STONES gaan voor
het eerst sinds vier en een half
jaar weer een Britse tournee maken.
Dat gebeurt volgende maand.
Roger Daltrey, de zanger van de
Who, is zijn bekende suède franje-
jas kwijt. Voor een bedrag van
precies f. 1229,76 is het ding in
andere handen overgegaan. De
franjetiestand was een van de vele
attributen, die verkocht werden
tijdens een veiling in de New
Yorkse Fillmore East. De opbrengst
ging naar een liefdadig doel. Ook de
drumstokken van Ginger Baker en
John Banham (Led Zeppelin)
kwamen onder de hamer. Die van
Ginger waren goed voor f. 115,-,
terwijl Banhams stokken niet meer
dan f. 50,- opbrachten.
MORGENAVOND KOMT DE
Engelse formatie Colosseum met een
aantal nummers van hun recente
langspeelplaat Daugther of time
voor de AVRO-televisie. De groep
staat onder leiding van drummer
Jon Hiseman, en bestaat verder uit
Dave Greenslade (orgel en piano),
Dave Clempson (solo-gitaar), Diek
Heckstall-Smith (saxofoon), Mark
Clarke (bas-gitaar) en Chris
Farlowe (zang)
De groep Colosseum speelt in deze
uitzending onder andere „Daugther
of time", „Thejne for an imaginary
western", „The time machine" en
„Take me back to doomsday".
eindredactie
hans maas
In GALERIE annex ARTHOUSE
„PROVEN-SALE" 'heeft de
DADAÏSTISCHE EXPRESSIONIST
P. HUBBEDUP ean
overzichtsexpositie georganiseerd
van werk van zijn PAARSE
PERIODE. Van zijn OMVANGRIJKE
OEUVRE, bestaande uit
MULTIPLES, MONTYPES,
GOUACHES, AQUARELLEN,
PLASTIEKEN, PASTELS EN
GRAFIEKEN is natuurlijk ma-ar een
bescheiden gedeelte tentoongesteld.
MET NAME missen wij de
SPIRITUELE JUGENDSTIL-
CREATIES uit zijn vroege STURM
UND DRANG-TIJD, waarin hij een
AUTONOME GETUIGENIS wist af
te leggen van STERK
GEVISUALISEERD, QUASI-
GOTISCH SYMBOLISME. Ook
-ontbreekt hat indertijd zo
geruchtmakende OPUS XYZ, een
MOEILIJK REPRODUCEERBAAR,
NON-CONFORMISTISCH in DIEP
NACHTELIJK BLAUW uitgevoerde
COMPOSITIE. MET FEL PALET
VERKONDIGDE hij daarin zijn
NEO-ROMANTISCHE ARTISTIEKE
CREDO.
De ware CONNAISEUR met een
zwak voor AVANT-GARDE zal
echter Hubbedups ALTERNATIEVE
INTERPRETATIE, ontstaan vanuit
een CULTUREEL TRAUMA,
kunnen herkennen. Het COLORIET
dat hij DESTILLEERDE uit die
Parijse Salons is HARMONISCH.
Zijn BREDE SCALA en zijn
ESTHETISCH PENSEEL ontdekten
wij eerder tij-diens de
TOTAALMANIFESTATIE van de
STAMPERSGATSE KRING '69.
Nieuw is zijn dn die GRAFIEK
gehanteerde UITVULTECHNIEK
en zijn MANIëRISTISCHE
POTENTIE om WIT-SPANNING
te geven.
NAAMKAARTJES van katholiek of
protestant zegt jongeren niets.
De officiële kerk is vrijwel geheel
afgeschreven, al zijn er nog jongeren
die traditioneel naar de kerk gaan
en blindelings geloven wat Rome
voorhoudt. Dit zegt de topleiding
van de Pax Christi Voettocht
in een rapport, dat directeur
Verkoelen en zijn assistente juffrouw
van de Ven hebben opgesteld naar
aanleiding van de Pax Christi
Voettocht van eind-examinandi
naar Den Bosch in 1970.
Het rapport is opgesteld na
uitvoerige informatie van de 410
kapittelleiders, leidsters en aal
moezeniers en na enquêtering onder
de ruim 3400 jonge deelnemers
en deelneemsters aan de voettocht
1970.
Er blijkt onder de jongeren een
grote behoefte te bestaan aan medi
tatie, aan bezinning Op de vraag wat
volgend ja-ar het centrale theina
vo-or de voettocht zou moeten zijn,
antwoordden zeer velen in alle
mogelijke variaties, dat zij de voor
keur gaven aan een bezinning op
zichzelf, op de zin van hun bestaan.
Er is weinig belangstelling voor de
problemen veraf, meer voor „ver
beter -de wereld, maar begin bij je
zelf". De activistische mede-mense-
lijkheidsbeoefening en het praten
erover vervelen zeer vele jongeren
van nu, of verveelden alth-ams veel
Pax Christiegangers vorig jaar.
„De jeugd zit vol vooroordelen
tegenover het oude geloof", zegt het
rapport. „Toch verkeert ze in gees
telijke nood. Het christendom, zeker
het moraliserende en dogmatiserende
christendom, geeft geen antwoord
op deze nood. Daarom gaan jongeren
op zoeik naar ander en en ze vin-dien
-enige voeding bij mensen als Tagore
en Kahlil Gibran, omdat dezen het
persoonlijke op directe en perspec
tief-volle wijze vertolken. De jon
geren vermoeden het geheim achter
hun leven en ze zouden het graag
een naam willen geven. Misschien
zou -de christelijke mystiek, mits
zuiver en zuinig gedoceerd, een
eigentijdse vertolking kunnen geven
van het levensgevoel der jongeren",
aldus het rappart.
Het rapport citeert vele uitlatingen
van leiders -en trekkers. Daaruit
blijkt onder meer, dat het merendeel
van de Pax Christi-jeugd niet
revolutionair is, eerder voorzichtig
progressief. Ze imiteren soms het
uiterlijk en spraakgebruik van de
barricad-enbestormers, maar vormen
zelf toch geen revolutionaire voor
hoede. Over het algemeen blijken
zij liever naar -de ideeën van
araderen te luisteren -dan dat ze
h-un eigen ideeën met stelligheid
onder woorden brengen of propa
geren.
De ervaring uit de Pax Christi
Voettocht 1970 leert, d-ajt veel jon
geren onzeker zijn, bang zichzelf te
zijn. „Zij voelen zich verloren in
een harde wereld, die zij niet be
grijpen en ze voelen zich machteloos
de wereld te veranderen. Zij hebben
erg veel diep gewortelde hoop op
iets nieuws, maar weinig geloof in
dat nieuws", luidt een -der vele
citaten.
(Van een medewerker)
ACHT UUR, de zon brandt al fel
door de stofwolken, die de bus van
msumu in Kenia heeft achtergela
ten op de leemweg naar Oeganda,
"oor dat stof kruipt een mens,
onder armen en voeten, een be
wegende hoop todden, op weg naar
7-lekenhuis. En er komt er een
het bos, met een bloedende
«et. Op de veranda zitten de an-
al- Met klauwen van handen,
"ei voeten zonder tenen, in stuk-
oen autoband, met uitgebluste
„f®,, en in elkaar gefrommelde,
tetterende gezichten. Ze wach
ten geduldig op zr. Celine. Zr.
enne neemt een slok thee, en
ijkt nog maar eens moedeloos
<ie deurbalk, die vannacht
°or de witte mieren bezweken is.
7r. Celine i# moe. Lichamelijk
moe. Want sinds vijf uur vanmor
gen heeft zij al twee kleine Afri-
kaantjes op de wereld geholpen.
Letterlijk op de wereld, op de
grond, omdat alle bedden zijn be
zet. Ze heeft de ronde moeten
doen door het ziekenhuis. Langs al
die gevallen van oogtrachoom en
malaria, tbc en bilharzla, kwashi
orkor en mijnworm. Ze heeft een
navelbreukje moeten bedwingen
met een penny, omdat er geen
navelverband meer is...
Geestelijk moe. Om die mensen
op de veranda. Lepra...
Zr. Celina weet, dat de genezing
van malaria b.v. per patient niet
meer dan een paar gulden kost.
Maar ze weet ook, dat er nog
steeds 20.000.000 melaatsen zijn, en
dat er per jaar nog steeds een half
miljoen bijkomen. Omdat er geen
geld en geen mankracht is om alle
gevallen op te sporen en te behan
delen. Hier zit het trieste gevolg.
De allerergste verminkte gevallen,
die bovendien vaak door hun dorp
zijn uitgesloten en die niet meer
voor hun eigen levensonderhoud
kunnen zorgen..
Zr. Celine slikt maar weer eens,
en gaat aan het werk. Ze trekt bij
iemand voorzichtig een sandaal uit,
die vol zit met geronnen bloed. Er
steekt een grote spijker dwars
door de voet, maar de patient voelt,
het niet. Ze deelt medicijnen uit,
en verbindt handen, voeten, ge
zwollen gezichten.
Ze hebben allemaal op wat eten
gerekend, maar het is er niet. Niet
voor die mensen zonder ledematen,
die in vuile lappen door de dorpen
kruipen en hinken, op zoek naar
een banaan of wat pap. Niet voor
de melaatse moeder met drie kin
deren, die de eerste tekenen van
eiwittekort vertonen, grijze haar
tjes, een doodskop, een gezwollen
buik...
Dat is de ware oorzaak van de
vermoeidheid van zr. Celine. Ze
tovert nog een paar shilling te
voorschijn, zodat de allerergste
patiënten tenminste terug kunnen
met de bus.
Zr. Celine is geen uniek geval.
Men zou haar behalve in Kenia in
heel Afrika kunnen vinden, in heel
Zuid-Amerika, in heel Zuid-Azië.
Ze tobben allemaal iedere dag met
dezelfde zorg, medische hulp te
verlenen zonder dat er voldoende
medicamenten, voedsel en ver
bandmiddelen voorhanden zijn.
Want de missie en de zending, die
in het grootste deel van alle ont
wikkelingslanden nog de enige
zijn, die iets aan medische zorg
kunnen doen, zijn nog steeds af
hankelijk van onze liefdadigheid.
De Memisa, de Medische Missie-
Actie, probeert hen te helpen. Met
de bouw en inrichting van zieken
huizen en kliniekjes, met het uit
zenden van doktoren, verpleegsters
en assistentes, met de opleiding
van een landseigen kader, met het
verzenden van kleding, voedsel,
apparatuur, medicamenten en ver
bandmiddelen.
Dit weekend (13-14 febr.) houdt
de Memisa haar jaarlijkse kerkcol-
lecte (giro 51360-Memisa, Rotter
dam).
OtTQ
eindredactie
jan landman
Celine en een paar patiënten ergens in Kenia.
Een half jaar geleden heb ik op
deze plaats al eens uiteengezel
waarom ik het vlotte gepraat over
abortus een kwalijk teken vindt van
de lichtvaardigheid waarmee be
schikt wordt over onzichtbaar lever.
Ik vergeleek de abortus toen met
een bombardement; ook dat ka'i
vanuit het menselijk gevoel gespro
ken, alleen maar uitgevoerd worde
omdat de piloot niet kan zien en
niet wenst te beseffen wat hij daar
beneden te weeg brengt. Naar aan
leiding van die uitspraak is mij o.i
sentimentaliteit verweten. Ik t
daar niet Zo zwaar aan, maar ii
meen te moeten zeggen dat het uit
schakelen van het sentiment via ee
abstracte houding of liever via een
kunstmatige verblinding minstens zo
gevaarlijk is als het afgaan op ele
mentaire gevoelens.
Zuiver rationeel weet ik niet voor
honderd procent zeker of een vrucht
van drie weken al dan niet een
mens mag heten. Degenen die mi;
sentimenteel vinden omdat ik dit
wezentje als een mens beschouto.
kunnen evenmin hun gelijk ratio
neel bewijzen. Zij staan dus zwak
ker omdat zij zich bovendien een
plank voor het hoofd gespijkerd
hebben. En zij maken, vind ik, onze
toch al niet zo indrukwekkende be
schaving te schande, wanneer zij
luid en agressief het recht op abor
tus verkondigen alsof het een heili
ge zaak was en niet een treurige
ingreep.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe
minder ik ervan begrijp. Vooral die
leus over het ongewenste kind blijft
voor mij volkomen duister. Ik vind
die erg ondoordacht en ik zie de
relatie van die leus met de praktijk
van de abortus helemaal niet. Mis
schien kan ik dat duidelijk maken
door terug te komen op een onder
scheid dat ik al eerder gemaakt heb
en dat tot mijn verbazing nooit ge
hanteerd wordt in de discussie. Het
verbaast mij dat de ongewenstheid
van het kind zonder meer gekoppeld
toordt aan de ongewenstheid van de
zwangerschap, terwijl dat toch heel
verschillende dingen kunnen zijn.
Als we abortus een ernstige ingreep
vinden en niet bv. het verwijderen
van een schoonheidsfout, dan moe
ten we beginnen met deze twee
dingen te scheiden. Het kan name
lijk gebeuren dat het kind als onge
wenst beschouwd wordt, terwijl in
feite misschien alleen de zwanger
schap als een ondraaglijke last
wordt ervaren. Het lijkt mij niet
juist om dan te zeggen dat de zwan
gerschap onderbroken wordt omdat
men geen kans ziet nog een kind te
onderhouden of op te voeden. Men
bewijst een kind een twijfelachtige
dienst door het om zijn bestwil niet
te laten geboren worden. Die leus
die het humanistisch verbond des
tijds lanceerde, kwam ongeveer neer
op deze onzinnige gedachte. Het feit
dat een leus onzin is, kan erop
wijzen dat er een onjuiste redene
ring of een vals motief achter zit
bv. dat men koste wat het kost de
meest nobele motieven voor zijn
handelingen wil aanvoeren. Wat
minder hypókrisie zou licht kunnen
brengen in de vraag: is de zwanger
schap zelf of het kind ongewenst?
Voor beide kunnen allerlei motieven
bestaan, van de meest zwaarwegen
de tot louter kosmetische. Ik wil die
verder volledig respecteren, maar
het is merkwaardig, dat er zo zelden
motieven tegen de zwangerschap als
zodanig naar voren komen. Zijn die
er niet of worden zij als te egoïs
tisch ervaren? Het zou van belang
zijn hierin helderheid te krijgen,
omdat het de enige motieven zijn
die eventueel iets te betekenen heb
ben. Niet de overweging „ik wil
geen kind" is ter discussie, maar de
overweging „ik wil niet zwanger
zijn".
Dat een kind ongewenst is, is
namelijk geen motief. Het kan onge
wenst zijn in een bepaald gezin,
maar in een breder verband gezien
is er gewoonweg een grote vraag
naar kinderen. Duizenden echtparen
stalan op wachtlijsten, laten zich van
het kastje naar de muur sturen,
leggen hun zieleleven bloot aan di-
lettantpsvchologen en hebben er ook
verder alles voor over om een door
anderen lichtvaardig verwekt kind
te mogen adovteren. Er bestaan geen
ongewenste kinderen, want er wor
den nog steeds kinderen gewenst.
En omdat de vraag veel groter is
dan het aanbod, is de „prijs" in
alle betekenissen van dat woord
zeer hoog. Vanuit dit standpunt ge
zien het enige dat door voorstan
ders naar voren wordt gebracht,
wanneer ze even een poging doen
om hun beste motieven bijeen te
harken is abortus overbodig en
zelfs een ten hemel schreiende ver
kwisting. We kunnen ook zeggen
dat het hele probleem een kwestie
van transport is. zoals bij elke ver
deling van de riikdom. Dezelfde om
roep die destijds godegevallig werk
meende te doen door het goede
recht van. liefst gratis uitgevoerde,
abortus erin te drammen, zal bin
nenkort aandacht gaan schenken aan
de adoptie. Wat mij benieuwen zal
is of er een band gelegd zal worden
tussen de beide kwesties of dat er
alleen een nieuwe portie schrijnend
leed aan de kijkertjes zal worden
opgediend. Misschien kom ik erop
terug.