ir.
CBS: nationale catastrofe
vrij
uit
trant
itie
enleenbank
nensen met
iding, die
ezitten. En
=ppen op
in vakkennis
)te
i willen wi]
inhouden.
laauw, hoofd
ie graag
haffen
ils rayon,
daire
armee een
derneming als
erachtig is).
13 49 80
tie veilig
m
uren die u maar
n te zijn!
|es te ruimer -
Geen persoons
nummer
Geen
indringende
vragen
Steekproef
weinig zin
ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/13 FEBRUARI 1971
"X'
tk.
kunt boekt u bij
ik.
L «tl
door 'Joi v. d. Wijngaart
j"\E dit jaar te houden
volkstelling in ons
land lijkt soms te resulte
ren in een komische sketch
voor 2 heren, die achter
het toneel elkaar in de ha
ren vliegen, maar op het
podium elkaar om de hals
vallen bü hun bezwaren te
gen deze telling. Deze
sketch wordt herhaaldelijk
opgevoerd op forumavon
den over de a.s. volkstel
ling door de groepen ter
linker en ter rechter zijde.
Maar een ding hebben zij
gemeen: „We zijn tegen
deze telling". Onderdelen
van deze act variëren van
fikse scheldpartijen op tot
semi-wetenschappelijke ad
viezen om met bepaalde
chemische middelen de in
gevulde gegevens op de
telbiljetten in het niets te
laten verdwijnen.
Voor het eerst in onze natio
nale geschiedenis houdt een
volkstelling de gemoederen
van links, rechts en langza
merhand ook van het midden
bezig. Mogelijke inbreuk op
de „privacy", het in ver
keerde handen kunnen val
len van gegevens, de drei
gende computers e.a.
vormen slechts een onder
deel van de bezwaren tegen
de telling. De telling van ons
volk is geen unicum. Het ge
beurt om de 10 jaar. Volks
tellingen worden over de
hele wereld gehouden. Som
mige plaatsen hebben er o.a.
hun bekendheid aan te dan
ken. Bethlehem zou de ge
boorteplaats van Christus
niet zijn, als de Romeise
keizer Augustinus geen volks
telling had ingesteld, waar
door Maria en Josef van Na
zareth naar Bethlehem moes
ten reizen.
Sommige Nederlanders 't
percentage is niet nader aan
te geven vrezen onheil van
de volkstelling anno 1971. Ot
hun bezwaren en onheilvolle
verwachtingen een grond
vinden in de bijbel is niet
na te gaan. Kronieken 21
toude testament) begint met
d» zin: „Satan keerde zich
tegen Israël en zette David
aan, Israël te tellen". De
Kronieken verhalen verder,
dat David dat deed tegen ad
vies van zijn naasten. De
straf was vreselijk: hij
mocht kiezen uit 3 jaren hon
gersnood, 3 maanden vluch
ten voor gewapende achter
volgers of 3 dagen de pest in
het land. David koos voor
het laatste: Er vielen 70.000
doden in Israël.
Dit vooruitzicht staat ons
waarschijnlijk niet te wach
ten. Wat is dan wel onze toe
komst na de volkstelling?
Liggen we binnenkort figuur
lijk open en bloot op de ont-
leedtafel van het Centraal
Bureau voor de Statistiek
(CBS)?
Met onzekere en andere (ge
mengde) gevoelens zijn wij
gaan praten met drs. J.
Schmitz, plaatsvervangend
hoofd van de afdeling alge
mene tellingen van het CBS.
Drs. Schmitz stond aan de
wieg van deze volkstelling en
begeleidt haar zo goed en zo
kwaad naar haar volwassen
heid op 28 februari a.s., de
dag, waarop u en ik worden
geteld.
Wat zijn de gevolgen van een
eventueel uitstel en misluk
king van de volkstelling?
„Mislukking van de telling
door sabotage bijv. zou een
nationale ramp betekenen.
Ook uitstel tot in het najaar
is »1 catastrofaal. Wanneer
ze mislukt, zit ons land 10
jaar lang zonder deugdelijk
materiaal, waarop een be
leid kan worden ge
bouwd. Gebeurt dit, dan
valt Nederland in alle sec
toren terug op het niveau
van een onderontwikkeld
land. De mogelijkheden zijn
dan ontnomen voor een goe
de planning. Ook zijn er dan
geen goede gegevens be
schikbaar voor een goede en
doeltreffende kritiek op het
overheidsbeleid. Ons land
schreeuwt al om statistisch
signalement. De sociaal-we
tenschappelijke onderzoekers
staan te springen om nieuwe
gegevens. Zonder juiste cij-
'ers en materiaal kan geen
doeltreffend beleid worden
opgebouwd. Ook een uitstel
van de telling tot in het na-
ir?r is eatastrofaal.
uitstel betekent: Pas over
een jaar voorlopige cijfers en
over 2 jaar definitieve. Gaat
de telling eind februari ge-
Woon door, dan zijn over een
half jaar de voorlopige en
over 1,5 jaar de definitieve
gegevens beschikbaar. Er
kan dan direct mee worden
gewerkt. Oorspronkelijk zou
volkstelling eind oktober
1070 worden gehouden. Deze
datum werd verschoven
naar 31 december jl., maar
stuitte op bezwaren van de
ereniging van Nederlandse
Gemeenten. We zijn nu toe
aan het derde tijdstip".
tat zijn de financiële con
sequenties van een uitstel
•■Het zou miljoenen extra
kosten. Nu al zijn de meeste
tollers gecontracteerd - 30
Per dag. De totale kosten van
volkstelling bedragen 2i
11Uitstel of mislukken
™!t" volkstelling
miljoen gulden, waarvan 10
miljoen moet worden betaald
voor de inschakeling van het
gemeente-apparaat en de tel
Iers. Oorspronkelijk waren de
kosten op 23 miljoen geraamd.
Maar nu moeten de vragen
lijsten in enveloppen worden
gestopt om te voorkomen, dat
de teller uitgebreid kennis
kan nemen van de gegevens
Na aandrang van het socialis
tische Kamerlid Franssen
heeft de regering hiertoe oe
sloten.
Wanneer er andere vragen
moeten worden gesteld moe
ten we nieuwe vragenlijsten
maken, weer ponsmachines
afstellen en speciale appara
tuur bij Philips en IBM af
huren. Ook moeten er nieuwe
instructieboeken voor ge
meenten en tellers worden sa
mengesteld en gedrukt. De
noodzaak tot uitstel of tot
verandering van de vragen
lijsten zie ik echter niet. A,
het werk moet worden over
gedaan. Het is ook de vraag,
of op een later tijdstip het
„telklimaat" goed is".
Deelt u de vrees voor het in
verkeerde handen vallen van
de gegevens? Kunnen de na
men niet gemakkelijk worden
gekoppeld aan de gegevens,
waardoor een eventuele be
zetter op korte termijn over
iedere Nederlander kan be
schikken?
Dr. J. Schmitz
„Er is een grandioos misver
stand in omloop. Het is onmo
gelijk, dat een buitenstaander
de namen, die op de schutbla
den van vragenlijsten staan
kan terugkoppelen aan de ge
gevens. De Nederlandse volks
telling is uniek in deze we
reld: alleen bij ons wordt de
naam en adres ontkoppeld
van de rest. In alle ander e
landen wordt de naam niet
gescheiden. Daar hebben tel
lers en statistische onderzoe
kers alle mogelijkheden om
zich te verdiepen in de per
soonlijke gegevens. Bij ons
niet".
Wordt de vrees niet ingege
ven door bet zgn. persoons
nummer?
,.Er wordt geen persoonsnum
mer bij de telling gebruik'
Op alle bladzijden van de
vragenlijst is een serienum
mer (van 8 cijfers) geponst,
ook op het schutblad, waai
naam, adres, leeftijd en ge
slacht worden ingevuld. Dit
schutblad wordt op het ge
meentehuis ontdaan van de
rest en apart opgestuurd naar
het CBS. Deze schutbladen
dienen alleen ter controle. D-
andere bladzijden worden bij
het CBS ook van elkaar ge
scheiden. Daarna volgt e
„invullen" van de gegevens
op de magneetband van de
computer.
Het serienummer verwijst al
leen naar de gemeente, in
code uiteraard. Via dit num
mer kunnen bij vergissingen
door de „ondervraagde" de
naam en adres worden opge
spoord om de fout te laten
herstellen. De computer geef'
bij het ontdekken van een
verkeerd ingevuld antwoord
een rood signaal, bv. een
vrouw met 3 kinderen heelt
onder het kopje leeftijd 14 ir
plaats van 41 ingevuld. Het is
alleen mogelijk om de gege
vens van het serienummc
terug te koppelen naar de
naam en adres, andersom is
bijna onmogelijk".
U zegt bijna onmogelijk. Ia
het dan toch mogelijk via de
schutbladen de bijbehorenue
gegevens te verkrijgen?
„Nee, dat zal niemand lukken
Op de eerste plaats zijn alle
schutbladen onder code weg
gezet in kluizen. Je moet eer.;'
de bewakers omkopen. De
schutbladen zijn dus wille
keurig weggezet. Een indrin
ger is niet op de hoogte van
de inhoud van de serienum
mers. Hij zal de serienummers
niet kunnen combineren met
de serienummers op de mag
neetbanden. Daarbij zal net
een hele toer zijn om de mag
neetbanden in zijn bezit te
krijgen. Die banden kunnen
we niet vernietigen. De ban
den zijn ook niet op serie
nummer weggezet, maar wil
lekeurig. De indringer zou
ook de operator, die onder ge
heimhouding staat, zoals ie
dereen, die aan deze telling
meewerkt, omkopen voor zijn
medewerking om de banden
in de computer te plaatsen en
de gegevens eruit te laten
rollen.
Maar daarbij kent hij nog
steeds niet de inhoud van de
serienummers. Hij kan de na
men en adressen gewoon niet
combineren met de banden,
want hij weet ook niet welke
banden bij de miljoenen
schutbladen behoren. Daarbij
moet niet worden vergeten
dat na 3 jaar slechts 10% van
alle gegevens plus de schut
bladen bewaard blijven. Een
eventuele bezetter zou snel
toe moeten slaan".
Worden de schutbladen niet
naam en adres snel vernie
tigd?
„Zo spoedig mogelijk. Voot
kleinere gemeenten gebeurt
dit eerder dan in grotere
i.v.m. eventuele controle. De
Tweede Kamer moet echter
beslissen of de schutbladen bij
de gemeenten blijven of bij
ons komen. Mijn indruk is,
dat spreiding van deze schut
bladen slechts vertraging ver
oorzaakt bij mogelijke contro
le van fouten.
Worden er indiscrete vragen
gesteld b.v. over politieke
overtuiging
„Vragen over ras, politieke
gezindheid en het lezen van
dag- en weekbladen, komen
niet voor. Ook wordt het ant
woord op de vragen over
religie niet gecontroleerd. De
gemeentehuizen mogen hun
gegevens in het bevolkings
register niet vergelijken met
de antwoorden op de vragen
lijsten, met uitzondering van
naam. adres, leeftijd en ge
slacht. Er bestaat een strikt
juridische beveiliging tegen
misbruik. De tellers moeten
ook legitimatiebewijzen to
nen. De CBS-medewerkers
staan allemaal onder geheim
houding. Dit geldt ook voor
het gemeentepersoneel, dat
aan de telling meewerkt.
Waarom geen steekproef on.
der 114 miljoen Nederlanders
in plaats van zo'n dure tel
ling?
,.De uitkomsten van de volks-
ling bieden de overheid o.a.
een breed en verfijnd inzicht
in het statistisch materiaal.
Dit is van belang voor de
uimteli.ike ordening, die niel
-ander „zeer fijne gegevens"
111. De telling biedt ook een
unieke kans om diep regio
naal te detailleren. Een steek
proef biedt geen totaal over
zicht. Uit een geheel kun ie
details halen, die gewoon no
dig zijn. De wetenschapsmen
sen wensen eigenlijk iedere
5 jaar een volkstelling om een
beleid te kunnen opzetten.
Steekproeven leven zelfs bij
gratis van een volkstelling.
Het CBS houdt na de volks
telling ook enkele steekproe
ven ter controle van de ge
gevens".
Kan iedereen de uitkomsten
van de volkstelling krijgen?
„Ja, het bedrijfsleven kan ze
krijgen, ook maatschappelijKe
organisaties en politieke par
tijen. Iedereen kan de over
zichten krijgen, de bronnen
natuurlijk niet".
Waarom die onrust Heeft a
een verklaring?
De onrust is kunstmatig op
geblazen. Er wordt soms op
een demagogische wijze een
angstpsychose gewekt. Angst
is niet nodig. Er zijn genoeg
waarborgen. De overheid be
heert geen „databanken"
waar alle gegevens, per Ne
derlander uitgesplitst worden
bewaard. Ik kan mij de be
zorgdheid van links wel voor
stellen. Zij grijpen deze tel
ling aan om te wijzen op de
gevaren, die aan databanken
zijn verbonden. Ik wil na de
telling graag weer met de
verontrusten gaan praten om
na te gaan of hun bezwaren
echt gegrond waren. IJt ge
loof het niet".
Wanneer het moet, vernietigen
11 en uw medewerkers direct
alle gegevens?
Een volmondig „ja" komt uit
de mond van drs. Schmitz, die
bijna dagelijks wordt over
stelpt met kritiek en com
mentaar op de volkstelling,
die veelvuldig is geconfron
teerd op forumavonden met
actiegroepen. Hij werkt ge
woon door, „Maar als het
moet vernietig ik met een
enkele druk op de knop ons
levenswerk".
We hebben een totaal verkeerd beeld
van de misdaad. „De criminaliteit in Ne
derland is altijd afhankelijk geweest van
het traditionele strafrecht. Men heeft geen
oog voor de moderne ontwikkelingen in
de maatschappij. De belangstelling is altijd
gericht geweest op de individuele dader;
op de dief, de moordenaar en de verkrach
ter'.
Dit zegt de pas benoemde hoogleraar in
de criminologie, dr. Jac. van Weringh (36).
tot voor kort medewerker van de Gro
ningse professor Buikhuizen. Maandag jl.
hield prof. dr. v. Weringh zijn oratie onder
de titel„Heeft de maatschappij de crimi
naliteit die ze verdient?" Zijn persoonlijk
antwoord is „neen".
Wij hebben zijn betoog getoetst aan
wellicht de grootste, maar tegelijk de
meest onbekende vorm van criminaliteit,
de „witte boorden-misdaad". White collar
crime is een van oorsprong Amerikaans be
grip. Die misdrijven worden er onder ver
staan die mensen met een hoog maatschap
pelijk aanzien tijdens de uitoefening van
hun beroep pleegden. Later is dit begrip
gecorrigeerd, men rangschikt er nu alle
economische delicten onder (ook die i.v.m.
bestrijdingsmiddelen, keuringswet van wa
ren, wet op de afbetaling, wetten die de
volksgezondheid raken, enz.).
Deze delicten worden veelal gepleegd
door mensen uit de hogere- en midden
klassen en staan in tegenstelling tot de
„blauwe boorden-misdaden", gepleegd
door mensen uit de sociaal lagere groepen.
De „blauwe boorden" zijn in de gevange
nis sterk oververtegenwoordigd. De vraag
is dus of de verkeerde figuren achter de
tralies zitten
Zitten de verkeerde
figuren achter de
tralies
door Pim Gaanderse
JL. .Let is zeker dat de
witte boorden-misdaad
een grotere bres in de
economie slaat dan de
criminaliteit van dieven
en inbrekers. De econo
mische schade van alle
bankovervallen in Ne
derland bedraagt per
jaar nog niet één pro
eent van de omzetten.
In West-Duitsland stel
len geleerden dat de wit
te boorden-misdaad
jaarlijks miljarden D-
Marken vergt; een veel
voud van wat dieven en
oplichters zieli toeëige-
nen. Misdadigers met de
witte boord wordt niet
temin nauwelijks een
strobreed in de weg ge
legd. Ze zijn moeilijk te
vangen en voor het oog
onderscheiden zij zich
nagenoeg niet van goed
geslaagde zakenmensen.
Misschien daarom zijn er
mensen die de economische
delikten willen 'ontcriminali-
seren', zoals dat met een le
lijk woord wordt genoemd.
Ze stellen dat dit soort mis
drijven toch eigenlijk niet zo
schadelijk is voor de maat
schappij. Ze willen de ver
grijpen uit de sfeer van de
misdaad halen. 'Laten we het
'zakelijk' regelen', zeggen ze.
'Daar ben ik absoluut tegen',
aldus prof. v. Wering. 'Want
moet je diefstal er dan ook
niet uithalen? Er is toch geen
maatstaf die aangeeft dat een
diefstal bij een juwelier (die
zich verzekerd weet) meer
gevaren oplevert voor de
maatschappij dan het teveel
spuiten van vergif op land
bouwgewassen? Waarom heb
ben we zoveel aandacht voor
de exhibitionist, maar niet
voor de wapenfabrikant?, al
dus prof. Van Weringh.
'Er is in Nederland nauwe
lijks enig onderzoek gedaan
naar de witte boordenmis-
daad, terwijl "het aantal over
tredingen op dit gebied jaar
lijks in de duizenden loopt.
De Nederlandse politie zit he
lemaal vast aan de traditio
nele criminaliteit'.
Volgens de Amsterdamse
hoogleraar hebben de opspo
ringsinstanties (politie, eco
nomische controle-dienst,
Prof. Van Weringh
keuringsdienst van waren,
fiscale opsporings- en in
lichtingendienst, e.d.) 'abso
luut niet de middelen om de
moderne vormen van mis
daad op te sporen'. Een con
gres eind vorig jaar in Zü-
rich met alle vooraanstaande
Westeuropese politiefunctio
narissen, dat speciaal werd
belegd om de methoden ter
bestrijding van de witte boor
den-misdaad te bespreken,
bewees dan nog eens.
Niemand weet precies waar
het om gaat en om wiè het
gaat.
Prof. Van Weringh heeft
plannen om daar klaarheid
in te brengen. Hij wil een
vergelijkend onderzoek doen
met een groep traditionele
wetsovertreders en een groep
overtreders van de economi
sche wetgeving. "Men wil
suggereren", zegt hij, "dat
iedereen wel eens een foutje
maakt", als het om de laat-
ste groep gaat. Maar is dat
wel zo? Wat mij interesseert
is: zijn er wezenlijke ver-
schillfen tussen misdadigers
met een witte en met een
blauwe boord. Nu wordt maar
aangenomen dat de ene groep
gevaarlijk is en in de gevan
genis thuis hoort en dat de
andere er wel gemakkelijk af
mag komen. Maar zijn er nu
werkelijk zoveel verschillen
tussen deze twee typen? Voor
mij is dat zeer de vraag'.
'In mijn oratie heb ik gezegd
dat we een beeld van de cri
minaliteit hebben dat emotio
neel wordt bepaald. Daarop
moeten correcties worden
aangebracht', aldus prof. Van
Weringh. Hij haalt een onder
zoek aan dat hij met prof.
Buikhuizen heeft gedaan naar
de veroorzakers van ver
keersongevallen. 'De mensen
zijn weer geneigd te denken:
oh dat kan iedereen overko
men. Maar dat bleek hele
maal niet waar te zijn. Tus
sen al die veroorzakers ble
ken tal van overeenkomstige
trekken te zijn.'
'Het beeld dat wij van de
criminaliteit hebben is ver
tekend: Op de dag dat we
met z'n allen ach en wee roe
pen over een moord, zijn er
in het verkeer negen mensen
omgekomen. Door welk fa
len?', aldus prof. Van We
ringh.
'De "waardering" van de
verschillende vormen van
criminaliteit is bijzonder
vreemd. Zodra mensen aan
privé - eigendommen komen,
raken ze achter de tralies,
maar een bedrijf dat de kar
telbepalingen ontduikt of mis
leidende reklame maakt, kan
er mee doorgaan. Op deze
wijze blijven mensen uit la
gere sociale groepen altijd
in het blikveld van de justi
tie gevangen'.
'Sommige geleerden menen
dat dit een bewuste poging is
de frustraties van de maat
schappij op een bepaalde
groep af te wentelen'.
Prof. Van Weringh vertelt
daarna hoe weinig geïnteres
seerd winkelbedrijven waren
in een onderzoek naar win-
keldiefstallen, dat hij via de
Groningse universiteit wilde
instellen .'Het kon niet door
gaan. De diefstallen zijn ge
woon in de prijzen ingecalcu
leerd en van de achtergron
den wil men niets weten'.
De straffen en boeten die
voor economische delikten
gelden, staan veelal in geen
enkele verhouding tot de
ernst van het misdrijf. Prof.
Van Weringh voegt daaraan
toe dat men bij economische
delicten veel meer aan trans
acties kan doen, "Maar dit
betekent dat er verder nie
mand is die er nog iets van
merkt De betrokkenen hoe
ven niet bang te zijn voor het
stigma, waaronder de 'gewo
ne" misdadiger lijdt. Dieven
blijven dieven, maar dege
nen die economische misdrij
ven plegen, zullen nooit 'cri
minelen' worden. Als je een
maal als gewoon inbrekertje
gezeten hebt, heb je het odi
um dat je 'met de justitie in
aanraking bent geweest' en
dat is voor je hele verdere
leven een frustratie.'
Prof. Van Weringh zegt "ja"
op de vraag of het vangen
van een dief voor de politie
niet veel aantrekkelijker
moet zijn dan 't oplossen van
?n economisch delict. ,Het is
avontuurlijker achter een
dief aan te gaan dan in droge
boekhoudingen te moeten zit
ten vissen. In hun soort zijn
de witte boorden-misdaden
weinig spectaculaire ver
schijnselen.'
Zou de aandacht van de jus
titie voor de 'ordinaire' mis
daad ook niet kunnen voort
vloeien uit de opzet de eigen
(maatschappelijk gelijke)
kring te beschermen? "Dat
zou kunnen. Edwin Suther
land, de Amerikaanse crimi
noloog die voor het eerst over
white collar-crime schreef,
stelde als hypothese dat de
witte-boorden misdaad in
Amerika niet zo zeer als een
vorm van misdaad wordt ge
zien, omdat de figuren die de
hogere bestuursfuncties be
kleden, bijna allemaal uit het
bedrijfsleven komen en daar
na verloop van tijd weer in
terugkeren. Zulke bestuur
ders voelen niet veel voor
stringente wetgeving tegen
economische vergrijpen. Ze
vormen een kring die zich
afdekt tegen iedere kritiek
van buiten. Of dat voor Ne
derland ook geldt zou ik niet
durven zeggen. Het is ont
zaglijk gemakkelijk over de
200 van Mertens te spreken,
maar ik geloof daar niet in.
Je kunt zoiets hooguit als hy
pothese stellen".
Prof. Van Weringh is wel van
mening dat de 'vrije' econo
mische misdaad het vertrou
wen in de samenleving aan
tast. "De geloofwaardigheid
van het sociaal-economisch
leven wordt er minder door
Je hoort soms dwaze dingen
over artsen die elkaar patiën
ten zouden toespelen en zo.."
Maar we moeten oppassen
voor 'kretenwerk' vindt hij.
Veel belangrijker lijkt hem
de structuur van de samen
leving, die de criminaliteit
'uitlokt'. "We kunnen gemak
kelijk groepjes nawijzen",
zegt prof. Van Weringh,
"maar kijk eens naar de he
le maatschappij, Hoe is het
te rijmen dat politici zo de
nadruk op de rechten van de
mens leggen, terwijl de wo
ningnood enorm is? Het is
wetenschappelijk bewezen
dat er in steden buurten zijn
die door hun opbouw uitlok
ken tot criminaliteit. Zolang
je dat niet verandert, hebben
strafrecht, criminologie en
psychiatrie hetzelfde effekt
als wasmiddel dat het vuil
wegneemt dat andere pro
ducten achterlaten."
"Neem de kwestie van de
pandjeskrakers en de belo
vende politici; waarom wordt
valse, politieke voorlichting
niet strafbaar gesteld? Het
bedriegen van kiezers zou in
een alternatief wetboek van
strafrecht moeten worden op
genomen; evenals die andere
nieuwe delicten - geestelijke
mishandeling, luchtveront
reiniging e.d. Een fietser
staat voor hel rode stoplicht
vergiftigd te worden. Wat kan
hij er tegen doen?'
"De autoriteiten vertikken
het de oorzaken aan te pak
ken in plaats van de symp
tomen, zoals ze nu doen",
zegt prof. Van Weringh, doe
lend op de bestrijding van
rellen. "Rellen zijn er niet
zo maar. Ze komen voort uit
een gebrek aan zinvol alter
natief. De vrijetijdsbesteding
wordt steeds groter, maar in
het onderwijs wordt er nog
steeds geen aandacht aan be
steed. Het is zeer verontrus
tend dat een adviescommis
sie van de minister van jus
titie - commissie - Mulder -
met voorstellen komt om
mensen vooraf in hechtenis
te nemen op verdenking van
het feit dat ze wel eens van
plan zouden kunnen
zijn aan een demonstratie
deel te nemen."
Prof. Van Weringh, die zelf
de laatste Damrellen heeft
meegemaakt, zegt niet te be
grijpen dat de autoriteiten
zich zo verbeten op de uiter
lijke versehijnsvormen wer
pen en alsmaar vergeten dat
ze via wetenschappelijke on
derzoeken remedies kunnen
krijgen, in plaats van ave
rechts werkende lapmiddelen
die nu worden gebruikt.
Terugkerend naar de witte
boorden misdaad zegt hij
veel te verwachten van het
wetenschappelijk onderzoek
dat hij ernaar wil instellen.
Ik weet nu echt niet wie een
misdadiger met een witte
boord is. maar daar boeven
we het niet bij te laten".