Grootgrondbezit meer last dan lust In 20 minuten naar liet dak van Europa MOEITELOOS DE GOTTHARD OP Vereniging tot behoud van natuurmonumenten |ziet het einde van de moeilijkheden nog niet komen Armoede binnenland buitenland Skiën tot in de zomer Van stenen naar elektrische tijdperk Alternatief Protest (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Eerst gingen we Dijna failliet aan de aankoop |van landgoederen en natuurgebieden, daarna gingen we bijna failliet |aan het beheer van de gekochte gronden. Er waren grote tekorten, Iongeveer 75 gulden per hectare moesten en moeten we bijpassen om jos gronden goed te beheren. We stevenden regelrecht op een faillisse- ■ment af. We moesten met hangende pootjes naar de regering om Inaast de aankoopsubsidie ook een bijdrage te krijgen in het beheer |van de objecten." Iv ,H/ Gorter, directeur van de I ereniging tot Behoud van Natuur monumenten ziet echter het einde an de moeilijkheden nog niet ko- ei>- ..Iedere aankoop van een land- Isoed ot van een natuurgebied ver- I oogt het exploitatietekort. Voor de rwtikoop zelf krijgen we vijftig pro- J nt subsidie van het rijk en vijftig fo r11' van c'e provincies, behalve 1 Polderland, waar gemeenten en Mvincie ieder 25 procent bijdragen v!?or ''et beheer kan via allerlei i Scluigen beschikt worden over IJ 1.7 miljoen gulden, t Umdat echter het aantal landgoe- L.le" dat te koop wordt aangeboden jP Sroter wordt en er geen an- i re kopers zijn dan onze vereni- [?S zullen de subsidies ook steeds ?'el moeten worden. Gelukkig is in het verleden ook gebeurd, Af dat zal in de toekomst ook oeten gebeuren. Want zoals de j,, nu ligt zijn we nog niet gered, jZ1W nog steeds tekorten. Er is fAr bij de regering veel begrip ffw deze noodsituatie". Inet grote knelpunt bij de finan- ribg van de aankoop en de in- «ndhouding van landgoederen en «tuurgebieden doen zich voor op ovinciaal niveau. De heer Gorter: provincies als Overijssel, Gelder- a*d en Drenile zijn rijk gezegend met natuurgebieden en landgoede ren. In deze provincies wonen ech ter in verhouding tot de rest van de provincies maar weinig mensen, zo dat ook de begrotingen soms niet ruimer zijn dan die van een grote stad in het westen van het land. Omdat nu juist in de provincies met een relatief kleine begroting veel landgoederen moeten worden aangekocht, zijn de lasten eigenlijk wat ongelijk verdeeld. In sommige provincies (Overijssel) dreigt het ook spaak te lopen, vooral wanneer er grote objecten moeten worden aangekocht. De provinciale stichtin gen voor natuurbescherming zoals het Overijssels landschap en het Gelders landschap moeten dan ook herhaaldelijk bij de provincies aan kloppen om geld", aldus de heer Gorter. Aanleiding tot de regelingen zoals ze nu zijn, was de situatie van een paar jaar geleden toen het in alle provincies begon te knijpen. De laatste jaren bestond er een steeds groeiende stroom van aanbiedingen van landgoederen, die te koop wa ren. Er moest dan ook op dat mo ment ingegrepen worden. „Met een regeling die over 25 jaar van kracht zou worden, waren we niet gebaat", zegt de heer Gorter, „Er is toen een regeling met de regering uit de bus gekomen die wat vreemd aandoet, maar toch voor meer geldmiddelen zorgde. Voor het rijkssubsidiebedrag (vijftig procent) kon de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten een lening aan gaan waarvoor dan het rijk de rente en aflossing op zich zou nemen. Op die manier komen de lasten op de schouders van het nageslacht, dat ook de vruchten zal plukken van wat er nu gebeurt aan natuurbe scherming. Ook provincies konden aan deze leen-füianciering deelne men, maar veel provincies gaven de subsidies liever a fonds perdu, zo lang het nog kan. Op die manier hebben we het vorig jaar kunnen redden", aldus de heer Gorter. Met het aankoopsubsidiebeleid was de vereniging echter niet gered. De kosten van onderhoud van de terreinen was ook bijna een van de oorzaken geweest voor een bankroet. De heer Gorter: „Wij zijn op het ogenblik de grootste particuliere grondeigenaar in Nederland. We hebben ongeveer 25.000 hectare, verdeeld over honderd objecten. Particulieren, vooral de jongeren hebben geen behoefte meer aan een landgoed. Bij een onderzoek dat we tien jaar geleden hebben gehouden, bleek dat er sommige landgoedeige naren waren, die zich alles moesten ontzeggen om de kosten van hun landgoed te kunnen betalen. Soms waren het zelfs schrijnende gevallen van armoede. Het is voor een par ticulier beslist niet meer op te bren gen. Aan de ene kant verbieden wij namelijk deze mensen om ook maar iets te doen aan inkomsten te beko (Van een onzer verslaggeefsters) URSERN Boven op de Gotthard vriest het dat het kraakt Niet alleen de kou, de hoogte van 3000 meter en de gapende diepten doen mij huiveren, maar ook de spanning van 20 minuten zweven in de cabine naar boven. Wie is ei nu nog bang in zo'n hangend tram wagentje Duizenden en nog eens duizenden wintersooi ters en toe risten gaan er dagelijks mee op en neer Ja, maar niet op hun dooie eentje met alleen maar een sportief, knap jong meisje als wagen bestuurder. Haar ogen lachen boven de ge bruinde wangen. Aan het wollen mutsje boven één oor, bungelt een vrolijke pompon. In het modieus broekpak met zwierige cape kon zij een toeriste zijn. Maar dat mooie hoofdje bergt een hoeveelheid exac te kennis over zweefbaan en berg- massief om eerbied voor te hebben. Dat mag ook wel, want zij is direc tie-secretaresse van de Gotthard- Lufhtseilbahn. Zij brengt mij naar het „dak van Europa". Stap maar in. En opeens krijg ik angstige belangstelling voor alles wat bij een gewone bestuurder al vanzelfsprekens is: het telefone ren, de belsignalen, het wachten, de halte bij het tussenstation, het op nieuw stijgen, het verdwijnen in nevels, de steile rotswanden, het uitzien over meer en meer bergen, de wijkende horizon en in het dal Andermatt dat nu past in een hand palm. De Gemsstock is het eindpunt waar ik nu sta te bibberen, bang in de plaats van trots op een vrouw zoals de nieuwe maatschappij die toch wil hebben: zij kan (voor een keertje) met charme dit specifiek en verantwoordelijk mannenwerk doen! De Gemsstock is niet de hoog ste piek van het massief, er is er één van 50 meter hoger. Maar deze top ligt zo centraal als een draaipunt waarom heen alle grote en kleine bergen met hun gletschers en meren harmonisch groeperen, dat men zich waarlijk op „de berg van het mid den" voelt. Dit midden is ook het punt van weer- en waterscheiding. Hier vech ten de winden, fluit de föhn en stuiten de wolken. De mensen heb ben er een harde kop van gekregen, het weer maakt ze agressief en ex plosief. Het water stroomt naar alle kan ten omlaag, zoals Schiller in zijn berglied zingt: Vier stromen bruisen omlaag in het veld, Hun bron is eeuwig verborgen. Zij stromen naar alle vier wegen der wereld, Naeht, avond en middag en mor-gen. Er is gelukkig een balustrade om me aan- vast te houden als mijn gids het uitzicht namen geeft. Pas sinds deze zweefbaan is aangelegd, staat eindelijk vast dat er 600 berg toppen te tellen zijn tot 150 km. in het rond. Tevoren hadden koene klimmers telkens verschillende ge tallen genoemd omdat het zicht nu eenmaal niet altijd gelijk is. Vanaf november, maar juist vooral in het voorjaar tot eind juni toe zijn hier prachtige ski-afdalingen te ma ken. „Moeilijke en gemakkelijke" stelt het lieve kind gerust. Halver wege onze klim, zagen we bij het tussenstation Gurschen de meeste skiërs en, op het restaurant-terras, de zonaanbidders. Hierboven zie ik soms zo'n glijdend figuurtje heel alleen achter een bergkam verdwij nen.... daar komt hij een eind ver der weer te voorschijn. „Bang? Waarvoor? Er skiën toch altijd méér mensen!" Zelf is zij even dol op skiën als op zomerse bergtochten die de toerist met gidsen maken kan. Ter geruststelling laat het meisje de eerste-hulp-post zien, waar per manent een wachter zit naast zijn ski's, transportslee, telefoon, walkie- talkie en alles wat bij een ongeval nodig kan zijn. De pisten zijn in perfecte conditie. Dagelijks worden ze door patrouilles gecontroleerd. Machines rijden voortdurend af en aan om het dek glad te houden. La winegevaar wordt bedwongen, soms schieten patronen de sneeuwmassa's uiteen. Het hart van de zweefbaan klopt in het machinehuis waar het meisje de weg kent en de werking begrijpt. Maar technische uitleg is aan mij niet besteed. Ik ben blij te horen dat de twee kabels van 36 milimeter dik, sterkt genoeg zijn om een cabi ne vol mensen te dragen en zelfs beproefd zijn met een last van 130 ton. Dat wegen wij samen niet, zelfs niet met de gondel erbij. Som lijk je in dat trammetje loodrecht omhoog te gaan in werkelijkheid is 88y2% het maximum. Bij stroomuit- val kan een noodinstallatie de gon del toch (langzamer) naar het stati on terugbrengen. Het tweede traject is, vanwege het zwaar begaanbare gebied, uitgerust met een hulpkabel waarlangs een aankoppelbare red- dinigsgordeil kan glijden, zodat pas sagiers in een geblokkeerde cabine veilig binnengehaald worden. Dat weet ik tenminste voor de terug weg! Ursem, het hoogdal langs de Got thard, is een grote verkeersweg ge weest sinds oeroude tijden. Niet een vergeeld document, maar een pijl punt uit het stenen tijdperk die gevonden werd bij het aanleggen van de nieuwe verkeersweg, levert het bewijs! Tot honderd jaar geleden verander de aan de oude bergpaden nauwe lijks iets. Maar toen reed de roman tische postkoets voor het eerst dit sprookjesachtige gebied binnen. De beroemde postillon-route van Brig over Andermatt naar Disentis volg de de diepe kerf die zo duidelijk zichtbaar op de kaart het Alpenland Oost-West doorsnijdt. Het kostte 17 uur rijden, overnachten in Ander matt, 5 maal paarden verwisselen, De 8 reizigers per koets dankten de hemel heelhuids in het lage dal te arriveren, waar de aankomst vreug de en voordeel bracht. In 1779 trok de dertigjarige Goe the omstreeks half november met hertog Karl August von Weimar en een dienaar het dal door om te voet over de Furkapas de Gotthard te bereiken, „in een gruwelijke, onon derbroken met sneeuw bedekte ber gen woestenij, wetend dat er drie uur achter ons en drie uur voor ons geen levende ziel te bekennen was". Zijn gidsen, „sterk en moedig als paarden" vertelden dat zij 's winters deze tocht herhaaldelijk maakten om geitevellen uit Wallis als han delswaar naar de Gotthard te bren gen. Tot in die tijd konden de bewo ners van hoge bergtoppen hun do den in de winter niet begraven, Maar moesten ze naar de Hochalp brengen om ze te laten bevriezen. Pas in de lente had een begrafenis plaats, een tocht die wel twee maan den kon duren, vooral wanneer op de terugweg varkens voor de leven den werden meegevoerd! De spoorwegen die enerzijds voor deel brachten, beroofden anderzijds hele groepen van hun bloeiende welstand zodat in de bergen veran kerde bewoners zich losrukten van hun Heimat en naar Amerika emi greerden. Als zij het even hadden kunnen uitzingenOngekende welvaart bracht immers de skisport die omstreeks de eeuwwisseling wortel schoot in de Alpen. Méér spoorwegen doorsneden het berg land, sloten aan op andere netten, ski-liften maakten het de sportlief hebber gemakkelijk. Het Urserndal is nu tegelijkertijd knooppunt van Alpenstraten en wintersportgebied van belang. Vandaag rijdt de rode trein van de Furka-Oberalp Bahn die oude postkoetsroute in twee uur en geeft een overdonderend schouw spel waarin uitzicht op hoogten en diepten, water en woud, volks culturen met eigen talen zijn sa mengeperst. En 9 maal per dag kun je met 40 mensen tegelijk in 20 minuten boven op de Gotthard komen. men van hun goed, en aan de ande re karat moeten we dan, als het helemaal niet meer gaat, dit goed kopen. Wij zitten echter met dezelfde moeilijkheden als deze particuliere eigenaren. Grondprijzen stijgen, houitprijzen zijn niet hoog en wie wil er nog in zo'n tochtig groot landhuis wonen behoudens een en kele excentriekeling?" De heer Gorter ziet dan ook in het beheer van de aangekochte gronden de grootste moeilijkheden ontstaan. Ieder aangekocht stuk grond doet het exploitatietekort stij gen. De bijdrageregeling in de be heerskosten is weliswaar aanzienlijk verruimd, maar deze zal steeds rui mer moeten worden. Een ander probleem voor de Stichting tot Behoud van Natuurmo numenten zijn de voortdurende aan vallen die gedaan worden op het landschap en het milieu. Van een stichting die alleen aankopen en be heer van landgoederen en natuurge bieden verzorgde, van mensen die versleten werden voor „gekke na tuurliefhebbers", is de vereniging uitgegroeid tot een organisatie die bij alles wat met natuur te maken heeft haar stem laat horen. „Wij zijn een fabriek van alterna tieven", zegt de heer Gorter, die wanneer het over de stem van de natuurbeschermers gaat in milieuza ken, praat namens de Contactcom missie Natuur en Landschapsbe- scherminig. Bijvoorbeeld bij de be vestiging van een nieuwe energie centrale aan het Ketelmeer bij Kampen heeft deze commissie met kracht geprotesteerd tegen de plan nen. En niet alleen werd er gepro testeerd, maar er worden alternatie ven geboden. „Dat moeten we wel doen, want alleen maar zeggen dat je het er niet mee eens bent, is natuurlijk erg zwak. Wij hebben een andere vestiigings plaats voorgesteld, en onze bezwa ren worden gelukkig serieus over wogen. Wij staan echter wel met beide benen op de grond. Energie centrales zijn nodig, maar wij zullen alles doen om ze daar te krijgen, waar ze het minste gevaar opleve ren. De huidige plannen van IJsse)- centrale vallen bij ons dan ook niet in goede aarde. Wij hadden hem liever verplaatst gezien in de rich ting vain Oostelij k-Flevoland of de Noord-Oostpolder", aldus de heer Gorter. Een gunstig neveneffect van het verkondigen van bezwaren tegen Vereniging tot behoud van natuurmonumenten: Veel financiële problemen om natuurreservaten te behouden. bijvoorbeeld de IJsselcentrale is de sterk groeiende belangstelling voor de Vereniging tot Behoud van Na tuurmonumenten. De heer Gorter: „We hebben veel sympathie gewonnen door ons optre den. Neem bijvoorbeeld de kwestie van de voorgenomen vestiging van Progil bij Amsterdam, dat ging lou ter en alleen fiiet door, omdat de Amsterdammers luid geprotesteerd hebben. Ook in Amerika heeft de publieke opinie veel bereikt met protesten tegen aanslagen op natuur gebieden. Enkele grote projeoten, zoals een stuwmeer in Alaska en de aanleg van een groot vliegveld in Florida, dat nota bene al gedeelte lijk klaar was, zijn helemaal van de baan. Nee, wij zijn zeer blij met de steun van de publieke opinie. Ons ledenaantal, vijf jaar geleden nog maar 50.000 is hierdoor gestegen tot 103.000". „Onze protesten krijgen ook een veel beter gehoor dan enige jaren geleden. Milieubeheersing is een zaak geworden die iedereen aangaat, en niet alleen een groep van enthou siaste natuurbeschermers". Aan het slot van het gesprek zegt de heer Gorter: „Oh ja, als u toch wat gaat schrijven over dit soort zaken, kunt u misschien ook nog even vermelden dat de plan nen die de gemeente Deventer voo: haar uitbreiding heeft, ons ook helemaal niet lekker zitten. Het Ijjkt wel of de nieuwe woon wijken midden in de natuurgebie den geplaatst gaan worden, want die zijn er nogal wat rond Deven ter Over die annexering van Die penveen willen wij het helemaal niet hebben, maar dat Deventer moet uitbreiden in de richting van dezt mooie gebieden gaat ons aan het hart. We zullen daar ook zeker tegen protesteren." HHHH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9