OUT N.V. ts LOON retaresse MBO heeft nieuw huis jttk MICHELANGELO ALS ROMANFIGUUR Computer-tijdperk: gevaar of zegen? JIZEN tehuis Wie heeft de verant woording kunst cultuur l Kunst en keur Abortus en cultuur Open huis lied Woning als hotel Tijd in beeld onderkind Controle VRIJDAG 12 FEBRUARI 1971 r architektuur van e, luxe afgewerkte in het plan met open kap en aansluiting Badkamer met afels. erdieping. Vloeren nertegels. tkele jle huis. 106.verwoont u nciering mogelijk. V. lat 4, Amsterdam ok na kantoortijd, s grijze bouwkeet rk). Tel. 01420-4846 I van het diploma ■ijs. wonnen op ons sche Dienst, tel. r L. J. Bodelier; ^JBURG TEL. 01834-548-425 i gestoorde bejaarden) 1971 van ons nieuwe alsmede diploma n. ektie, van Baerleplant- Negan kandidaten hebben zich ge meld voor het Nationaal Vioolcon cours, dat op 4, 5 en 6 maart in Amsterdams Kleine Concertgebouw- zaal voor die derde keer gehouden wordt Dit beroepsoonoours voor jonge beroepsviolisten (15-30 jaar) werd eerder gewonnen door Emmy Verhey en Vera Beths. Hoofdprijs f 16.000,-. „De financiële situatie van het Operagezelschap Forum is inderdaad slecht. In hoeverre vernieuwingen daardoor worden tegengehouden is bezwaarlijk te beoordelen". Ant woord van de minister van C.R.HI. op vragen van drs. de Boo in de Tweede Kamer. In een ander antwoord staat o.a.: „Met alle waardering voor het werk van Forum kan niet worden gesteld, dat een uitvoering van Brit- tens Curlew River een experiment is." Honderiwijfentwintiig grafici doen mee aan de actie „Grafici voor Viet nam". Tot 21 februari is momenteel in het Stedelijk museum van Am sterdam de tentoonstelling „Over zicht" t.b.v. het Medisch Comité Ne derland - Vietnam. Van 18 februari, tot 7 april in het Rotterdamse Bouwcentrum: exposi tie „Zeventig jaar zitten". Een over zicht van de ontwikkeling van de stoel, van grootvaders stoel tot het huidige massa-produkt. Vijfentwintig jaar Belgische Ne derlands cultureel akkoord: op 7, 8 en 9 april een conferentie over het functioneren daarvan in Schiedam en Dordreaht. De 60 deelnemers zijn gelijkelijk verdeeld over Nederland en België. Onder de inleiders-pre- adviseurs bevindt zich o.a. W. Meer kamp van Embden, directeur Stich ting Kultuurspraiding Zeeland. De Paastentoonstelling in Amster dams Rijksmuseum: „Hollandse schilderijen uit de Franse musea" 70 schilderijen van 17e eeuwse mees ters, afkomstig uit, vaak zeer afgele gen provinciale Franse musea, aan gevuld met werken uit het Louvre. Volgens het juryrapport heeft Ri chard Hamilton baanbrekend werk verricht en behoort hij tot de grote en veelzijdige generatie van kunste naars, die in de jaren vijftig en zestig de Engelse kunst tot ongeken de bloei heeft gebracht. En daarna kreeg Hamilton de Talensprijs en is zijn werk nu, tot 14 maart, in het Amsterdamse Stedelijk te zien. Nu het juryrapport vanavond afwachten voor die Talensprijs voor Brabantse en Zeeuwse vrijetijdschiilders. Baan brekers? U kunt het zelf vonof he denavond gaan zien in de „Krabben- dans" te Eindhoven waar onze pro vinciale schilders exposeren. Van 31 maart tot en met 3 april in de Haagse Houtrusthallen: „Hobby 71", een presentatie van 60 tot 70 vormen van vrijetijdsbesteding. Des kundigen van naar verwachting 50 tot 60 overheids- en particuliere in stanties, die zich met recreatie bezig houden, zullen daar kosteloos voor lichten. Honderd stands met materi alen en lectuur zullen de bezoekers prikkelen tot activiteiten. Ook aan de gehandicapten wordt gedacht. Dezer dagen komen de volgende Italiaanse films op de markt: „De- camerane", een film die belangrijk lijkt om de persoonlijkheid van de regisseur (Pasoliini) en om het lite raire thema. Regisseur Bolognini had reeds succes met „MeteiUo" en ..Canzonissima". Nu brengt hij het paar Massimo Ramieri en Ottavia Piccolo op het doek in „Bubu di i Montparnasse". Het draait allemaal om een fragiele figuur, die de fout begaat verliefd te worden op een I prostituee. De „moeilijke" Bertolucci (populair geworden mat de t.v.-ver toning van ziin „Strategiadel rag- iro") brengt die film „Conformists", naar het verhaal van Moravia. De bekende acteur Nino Mamfnedd wil ook regisseur worden. Hij is op weg Hoe? Dat zal blijken uit de film, die hij maakte: „Per gnazia Rioevuta". De Fransman Morellet, die in '66 te zien was op de interessante Kunstlicht-Kunst tentoonstelling in het Eindhovense Van Abbemuseum is er nu teruggekeerd (28 febr.). Deze minder opvallende naam uit de Group de recherche d'art visuel is het onthouden waard. Behalve kine tische bolconstructies (lichtritmes) en te organiseren neon-buizen-com- posities zijn er nu ook schilderijen van hem te zien, die structureel aan de Amerikaan Stella (onlangs in Amsterdam) doen denken. Over zijn uitgangspunten staat het nodige te lezen in de catalogus. Boeiend voor iedereen, die ontwikkelingen wil blijven volgen en niet openstaat voor al te veel pretenties. Wie de laatste ontwikkelingen van de Brabander Rien van den Brink (geb. Oosterhout, St.-Joost woont te Eersel) wil zien, moet (tot 15 maart) gaan kijken in kunstzaal De Hoge Hees te Eersel. En dat zal voor velen de moeite waard zijn. Geïnteresseerd in een bijzondere techniek? Ga dan kijken naar de reliëfdrukken van Harry van Kuyk gen hard en dun papier trapsgewijs gelijmd. Zijn werk gaat binnenkort naar exposities te New York, Boston en Pittsburg. Noteren: Vanaf 19 febr. in het Centraal museum te Utrecht: Ruim tetijdkunst. Onrust en beweging van kunstenaars als Vasarely, Calder, Malina, Soto Schöffer en Agam. Het is een reizend deel van de Stuyve- sant-collectie (Art of the Space Age) die nu voor het eerst in Euro pa hier getoond wordt. Prof. Polak komt zelfs aan de opening te pas. Werkstuk R. v.d. Brink. bij Beilfires in Hapert (27 februari). Op speciaal geschept, hout- en zuur vrij papier drukt hij met een daar voor gemaakte pers (165 ton) zijn vormen, gemaakt uit roestvrij staal-, mierozink of aluminium segmenten. Onder deze segmenten worden voor het zogenaamde ophogen tot 40 la- Vanavond gaat in het Eindhovense Van Abbe open de expositie „Een keuze uit de eigen collectie". Deze keuze werd gemaakt door de Gor- cumse kunstenaar Marinus Boezem. Werken van Duchamp, Mondriaan, Radinsky, Klein, Chagall en Picasso (Tot 28 maart). Het Brabants Orkest repeteert nu (eindelijk) in zijn nieuwe repetitie lokaal. „De verbetering overtreft on ze verwachtingen. Vooral akoestisch. Peutz heeft de akoestiek (1, 2 na galm) opgemeten; het klopte precies volgens de berekening", aldus ad junct-directeur Stalpers. Eén van de musici: „We gaan nu met een veili ger gevoel spelen in het akoestisch zo goede Turfschip van Breda". Op 8.40 m. hoogte is een schrotenplafond, waarachter absorberend en reflecte rend materiaal is verborgen. Een gebogen stenen wand omgeeft de zaal van 20 x 13 meter. Het balcon heeft behalve geluidstechnische kwaliteiten een „open-huis" karak ter. Schoolklassen komen nu al re petities volgen en praten met de musici in de kantine. „Ieder zingt zijn eigen Ued", speelt het orkest,- dat o.l.v. Sjef Pijpers bezig is aan de voorbereiding van een carnavals concert (zie foto) In dé technische kamer, waar een uitgebreide appa ratuur opnamen kan maken (om zelf kritisch te beluisteren), staat de 18- jarige violiste Marcovici. Na Frank rijk, Portugal, Italië, Luxemburg en Oostenrijk viert zij nu triomfen met het HBO, daarna gaat zij naar Enge land, Afrika, Baltimore en Miami. Het vrij fantasieloos gebouwde complex (van de Maastrichtse archi tecten Schwencke en Bosch) in de schaduw van het in aanbouw zijnde provinciehuis, bevat verder allerlei administratieve ruimten en een lift aangepast voor vervoer van muziek instrumenten. Eigenaar van dit ge bouw, inclusief het daaronder gele gen winkelcentrum, is de Rijkspost Spaarbank. HBO huurt. „Maakt een schrijver aanspraak op natuurgetrouwheid, dan is hij niet goed of eigenwijs. Steevast schuilt er onder de boekbesprekers immers een betweter die hem on waarheid of onwaarschijnlijkheid aanwrijft", aldus Jacques Kruithof, die in RAAM-71 (Brigittenstr. 7. Utrecht) de mimetische kritiek on der handen neemt. Corn. Verhoeven denkt na over het verschijnsel „shag" en Wesselo over de 5de Meridiaan-reeks („Die geen hond leest") en neemt dan Weverberghs „Puin" onderhanden. Geert van Beek persifleert heerlijk onder „Fan" op zijn schrijversbes taan, Bertus van Dijk gaat uitvoerig in op Jorge L. Borges en Cornets de Groot (Met andermans veren) legt verbanden tussen Lucerbert en Slauerhof (Serenade). De wet kan onmogelijk abortus in principe toelaten zonder de waarde van de menselijkheid zelf aan te tasten. Dit wil nog niet zeggen dat abortus zonder enige uitzondering als strafbaar delict is te bepalen, want er zijn andere menselijke waarden, die eveneens erkenning opeisen". Dat is één van die conclu sies van KULTUURLEVEN-1 (Jus tus Lipsiusstr. 18, Leuven), dat dit maal en „dossier Abortus" aanbiedt. Een viertal bijdragen, die oorsprong van leven, de wet, demagogische aspecten en de medische ethiek i.v.m. dit vraagstuk behandelen. Verder o.a. artikelen over de UNO, België en de gastarbeiders; éducati- on permanente en dienstweigeraars. „De idealen der communards, vaak ook verloochenend door dege nen die zeiden ze aan te hangen, hebben een ongewoon wijde wer kingssfeer gekregen", in DE GIDS- 10 (Beulingstraat 2, Amsterdam) gaat daarom A. Constandse uitvoerig in op „De commune van Parijs", die dit jaar herdacht wordt. Dat geldt ook de opstand van Kronstadt in 1921, waaraan Rudolf de Jong aan dacht besteedt („Kronstadt 1921 en de reacties in de Ned. Arbeiders pers") en de actie rond de tuinman en dienstweigeraar Groeoendaal in hetzelfde jaar (Hans Ramaer: „Her man Groenendaal moet vrij"). An dere bijdragen zijn o.a. van A. Reh- niing; „Anarchisme en bolsjewisme" en B. Willink; „De eenheid van de wetenschap". Irving Stone, die eerder het leven van Vincent van Gogh tot onder werp van een roman maakte en met deze „Lust for Live" wereldwijde bekendheid kreeg, schreef nu ook een roman over het leven van Mi chelangelo. „The agony and the ex- tacy" verscheen in een Nederlandse vertaling van Clara Eggink bij Hol- landia N.V. te Baarn. Het is een fascinerend boek. De auteur had in feite weinig speelruimte. Weinig kunstenaarsle vens zijn zo goed gedocumenteerd ails juist dat van Michelangelo. Elke tijd heeft wel zijn Michelangeloken- ners gehad die samen bibliotheken over hem vol hebben geschreven. Tot die kenners kan ook Irving Stone thans wed gerekend worden. Hij heeft jarenlang wonend in Flo rence en Rome, een uitputtende stu die gemaakt van het voorhanden materiaal waardoor hij over een schikte, die hij in zijn roman ver- enorme hoeveelheid aan feiten be werkte. Toch wist Stone het gevaar te vermijden dat het documentaire karakter zou gaan overheersen. Hij bereikte dat vooral door zijn leven dige dialogen die gevoerd worden in een gewone spreektaal. Stone laat ons het leven van de kunstenaar vrijwel van dag tot dag volgen. Levendig schetst hij het ate lier van de schilder Ghirlandaio, waar hij als dertienjarige leerling werd. Zijn lust toen al om beeldhou wer te worden kon hij weldra be vredigen toen hij onder het be schermheerschap van Lorenzo de Me dici kwam. Snel komen zijn eerste werken tot stand en al in 1498, hij was toen 23, gold hij als een van de grootste beeldhouwers van zijn tijd. In dat jaar kreeg hij op dracht voor de befaamde Piëta. Zijn gehele verdere leven zou hij veel meer opdrachten krijgen dan hij kon verwerken. In 1505 droeg Paus Julius II hem op een mauso leum voor hem te ontwerpen, het werkstuk dat hem bijna zijn ievon lang als een vloek zou begeleiden omdat hem steeds de tijd ontbrak het te voltooien. De wispelturige Julius prachtig getekend door Irving Stone was het die hem belastte met de beschildering van het plafond van de Sixtijnse Kapel, het enige werk vain grote omvang dat hij kon volooien. Stone heeft veel aandacht voor de woelige tijd waarin Michelangelo leefde: de tijd van De Medici, van Savonarola, van heerszuchtige pau sen en afgunstige kunstenaars. Juist door het herscheppen van dit tijds beeld heeft Irving Stone met dit boek voontreffelijkk werk geleverd. „Het is heel goed mogelijk dat eerst een onaardige rotzooi ontstaat, als alle benepen vergunninkjes en andere mentale barrières zouden wegvallenen een ieder naar harte lust z'n huis en onmiddellijke omge ving gaat „opknappen". Maar net als de nieuwe gevoeligheid bij het bloot, zou na verloop van tijd een actieve ordening kunnen ontstaan, die vele malen positiever is dan de nu bestaande steriele toestand. Wo ning en woonomgeving worden nu kant en klaar afgeleverd het betrekken ervan krijgt meer en meer het karakter van een Hotelka mer gaan bewonen, waar men in afwachting van het vertrek naar het volgende huis, het een en ander rangschikt". Citaten van Willem Koerse, die in Tijdschrift voor Architectuur en Beeldende Kunsten 2 (Nobelstraat 21, Heerlen) een pleidooi houdt voor het inschakelen vam d;e Filosofie in de stedenbouw. eindredactie henk egbers (Van onze onderwijsredacteur) TILBURG Computers dwin- Sea de mens na te denken over Wat hij doet. Als we dit nadenken aan computerdeskundigen overla- en' dan delegeren we onbe wust een stuk beslissings macht. Dan schieten we tekort. verzamelen, verwerken, rangschik ken, toetsen en rapporteren. De mensen moeten beslissen, ook over de alternatieven die zij door de computer leren kennen. Dat eist duidelijkheid in de organisatie van de beslissingsbevoegdheid en de be stuurskracht. Het eist, niet minder, een afdoende controle op dit be stuur. Een computer is geen snelle re- - jo gvcil .yiiv.ni v.- en- of boekhoudslaaf. Hij is ech- er ook geen toverinstrument dat automatisch voor alle problemen «P'ossmgen geeft. Mensen bedie- ®en en gebruiken hem. t.?o computer is een wonderkind, tn ïen u" ''d huwelijk van logica seri n'ca' maakt automati- d» VjU alle Processen mogelijk, van c'e geleidelijke vervanging a0 vee'. menselijke denkarbeid n. .machines. Dat versnelt de tech- Ijj wetenschappelijke ontwikke- e maatschappij-structuur zal verin<!0r ook weer geleidelijk door dit en|, De maatschappij zal kelrt al'es ook steeds ingewik- daaJu Werden. Beslissingen kunnen oien '!or met meer uitsluitend geno- traipJ™ eu ,°P grond van ervaring, baarhei" en "politicke haal~ I mant??331'6' obiectief en niet ge- C^eerd' zal de basis moeten I gen V?or veranfwoorde beslissin- '-OttiDut 'Wfewihkelde situaties. De r kan daarvoor gegevens tieke beslissing. Het gaat om grond rechten van burgers die in de grondwet moeten worden opgeno men. Die grondrechten zijn: 1. Iedereen moet weten wat er aan gegevens over hem (haar) en zijn minderjarige kinderen bewaard wordt en hij moet die gegevens kunnen inspecteren; 2 Iedereen heeft het recht on nauwkeurige of niet terzake doende informatie over zichzelf aan te vech ten; ring te eisen van informatie over privè-gewoonten en idealen. Bovendien zal er een scheiding moeten zijn tussen de beheerder van de persoonsgegevens en de gebrui ker. Het beheer zal in handen moe ten komen van een onafhankelijke centrale informatiekamer. Die ka mer moet ook het toezicht hebben op informatiebanken van particulie re instellingen en lagere overheids organen. Vooral bij hen zijn namelijk de Vast staat dat modern, slagvaardig beleid niet meer gevoerd kan wor den zonder uitgebreide informatie. In een technische samenleving komt die van „informatiebanken", de computergeheugens. Het opbouwen van een registratie ve informatiebank voor persoonsge gevens kan bij onvoldende reglemen tering zeer gevaarlijk zijn voor de persoonlijke vrijheid, voor de demo cratie Zulk een systeem kan de privacy van het individu aantasten. Met zijn allen zullen we moeten uitmaken, wat zaken zijn die in de privé-sfeer vallen. Dat is een poli- DE LEIDSE HOOGLERAAR professor dr. G. Zoutendijk (numerieke wiskunde) heeft onlangs een inleiding gehouden over de betekenis (en het gevaar) van de onlangs een inleiding gehouden over de betekenis (en het gevaar) van de computer voor onze democratie. Uit die in leiding heeft vooral zijn kritiek op de manier waarop de aanstaande volkstelling met te weinig zekerheden voor de privé-sfeer is omkleed de aandacht getrokken. Die kritiek vormde echter slechts een soort „terzijde" hij zijn voordracht. Wat hij heeft gezegd over het feit dat onze samenleving organisato risch, juridisch en mentaal niet gereed is de enorme ontwikkelingen van informatiebanken het hoofd te bieden, is waarschijnlijk van veel verder strekking dan zijn uitlating over de volkstelling. Hij wijst er namelijk op dat in toenemende mate de beslissingsmacht dreigt te ver schuiven naar de technocraten en dat die macht regering en parlement uit handen dreigt te worden genomen, als niet snel wettelijke voorzie ningen worden getroffen. Een samenvatting van dat indrukwekkende betoog bieden wij hierbij onze lezers aan. 3 Iedereen heeft het recht te we ten en te controleren wie toegang heeft tot zijn gegevens; 4 Iedereen heeft recht op schade vergoeding voor ten onrechte ge bruiken van persoonlijke gegevens, of voor onjuiste informatie-verstrek king; 5 ledereen heeft recht verwijde- gevaren van misbruik zeer groot. Niemand weet immers wat die in stellingen en lagere organen precies aan gegevens bewaren en wie ze gebruiken. Men moet daarbij nu reeds beseffen dat een volledige au tomatisering van het betalingsver keer iemands financiële „levens loop" volledig registreert. Dat een door alle levensverzekeringsmaat schappijen en ziekenhuizen in te steJien medische informatiebank een schat van zuiver persoonlijke ver trouwelijke gegevens zal bevatten. Een groot probleem is de controle op de naleving van gestelde regels, juist omdat computergebruik ertoe leiden zal dat op den duur een hoeveelheid controle verdwijnt. In- formatie-gegevens gaan nu nog door vele handen. De ene hand contro leert de andere. Maar via direct toegankelijke computersysteem is deze controle niet aanwezig. Vooral als de gegevens gebruikt worden om tot beslissingen te komen, bestaat het gevaar dat deskundigen gaan beslissen welke alternatieve oplos singen gepresenteerd moeten wor den. Ze zouden dan hun persoonlij ke voorkeur via die manipulatie kunnen laten gelden in de adviesge- gevens die zij opstellen. Het beleid kan dan niet langer objectief kiezen. De neiging is nu al sterk om overdreven waartoe toe te kennen aan „wat de computer zegt". Maar de computer zegt niets uit zichzelf. Het zijn de mensen achter de com puter die de machine iets laten zeg gen. Als we niet oppassen zullen die de computer dat Laten zeggen wat ze zelf gaarne horen. Dan wordt het parlement (en de regering) in een bepaalde beslissingshoek gedrongen. Een echt debat over alternatieven is dan bij voorbaat uitgesloten. Reeds nu verschuift de werkelijke beslissingsmacht naar deskundigen, naar de plaatsen waar de berekenin gen worden gemaakt, naar gespecia liseerde instellingen en soms zelfs naar particuliere ondernemingen. Er zijn bedenkelijke voorbeelden van! Technocraten, bureaucraten en pressiegroepen, geen van alle op de mocratische wijze gekozen, dreigen regering en parlement de beleids- macht te ontfutselen. „Het apparaat" droigi een zelfstandig ongecontro leerd leven te gaan leiden. Democratie zal in een technologi sche samenleving niet in de eerste plaats een bestuursstelsel kunnen zijn, waarbij iedereen over alles kan mee! erJissen Het dient een stelsel te zijn, waarbij de controle op de maoht afdoende is geregeld. Welnu ons controle-systeem dreigt door de techniek ontwricht te worden. Het stamt uit de negentiende eeuw. Het is verouderd Het evenwicht tussen macht en controle dat wij nog ken nen, werkt niet voldoende meer en zal steeds meer onvoldoende blijken te zijn. De problemen zijn zo inge wikkeld en de wetenschappelijke vindingen volgen elkaar zo snel op, evenals de technische ontwikkelin gen, dat zij die besturen eigenlijk niet weten wat er feitelijk aan de hand is De kloof tussen de beleids- figuren en de mensen die werken aan de verdere ontwikkeling van de wetenschap en de techniek wordt steeds groter. De deskundigen vluchten in hun specialismen. De bestuurders in juridische haarklo verijen. Overbrugging van die kloof is een voorname taak van ons on derwijs, ook het onderwijs in com- puterkunde, in het vak informatica. JACQUES LEVIJ Hoe kan de lezer zien of het STEM commentaar afkomstig is van de hoofdredacteur dan wel van de (ge hele) redactie? Is zo'n commentaar nu redactiebeleid of een one man show zander beraad? Deze vragen zijn afkomstig van drs. W. A. F. Wilbers uit Bergen op Zoom, door D '66 kandidaat gesteld voor de Twee de Kamer. „Het gaat hier", aldus drs. Wilbers „over een belangwek kende zaak voor een krant, die na de laatste veranderingen nog aan kwaliteit gewonnen heeft en die ook als opiniemedium velen kan beïn vloeden". Drs. Wilbers stelt de commenta- renrubriek aan de orde in een reactie op een redactionele kanttekening bij het onlangs gehouden PvdA-congres. Zijn voornaamste bezwaar tegen dit commentaar: onze veronderstelling, dat D '66-ers, die weinig voelen voor samenwerking met de PvdA zich meer thuis voelen bij he con fessionele partijen. „Dat is een conclusie, die nergens op gebaseerd is", meent drs. Wil bers, „Na het regeringsbeleid van de huidige KVP is er weinig aanleiding voor welk D '66-er ook, hij vóór of tegen samenwerking met de PvdA is, om zich in die KVP thuis te voelen". Wie heeft gelijk, de hoofdredac teur, die bedoeld commentaar ge schreven heeft of het aanstaande Kamerlid? De toekomst zal het le- ren. Terug nu naar de vragen over de verantwoordelijkheid voor de com mentaren bij De Stem. De verantwoordelijkheid voor de hele redactionele inhoud van de krant, dus ook voor de commenta ren, berust uiteindelijk bij de hoofd redacteur. Dat betekent echter geenszins, dat er bij de Stem-redac- tie sprake zou zijn van een „one manshow zonder beraad". Heel de krant wordt zoveel mogelijk gemaakt in onderling overleg. Dat geldt ook ten aanzien van de com mentaren- Daar is allereerst het gegeven, dat lang niet alle commentaren geschre ven worden door de hoofdredacteur. Er wordt consequent naar gestreefd het commentaar te laten schrijven door de journalist, die op het be trokken gebied het meest deskundig is. Op het ogenblik staan tegenover één hoofdredactioneel commentaar ongeveer vijf commentaren van an dere Stern-redacteuren. Alle commentaren worden voorge legd aan de hoofdredacteur. Deze legt op zijn beurt zijn commentaren voor aan de redactie c.q. aan die redacteuren, die het behandelde on derwerp eveneens hebben bestu deerd. Onoverbrugbare meningsver schillen doen zich niet dikwijls voor. Dat ligt eigenlijk voor de hand. Wij praten op De Stem zeker niet allemaal op dezelfde golflengte (gelukkig niet) maar wij conforme ren ons wel allemaal aan de begin selen die aan het redactionele beleid ten grondslag liggen. Daarom kan van de meeste commentaren wel gezegd worden, dat zij in grote lijnen het gevoelen weergeven van net grootste deel der redactie. Het komt echter ook voor, dat hoofdredactie en redactie c.q. een deel der redactie over bepaalde za ken zeer verschillend denken. Dan wordt er gepraat. Soms lukt het elkaar te vinden op een nieuwe formulering. Het gebeurt echter ook, dat men lijnrecht tegenover elkaar blijft staan. In dit soort gevallen zo goed al altijd principiële kwesties heeft de hoofdredacteur krach tens zijn geheel eigen verantwoorde lijkheid het laatste woordZo is het een enkele maal voorgekomen, dat een commentaar van De Stem slechts door een minderheid van de redactie werd onderschreven. Er is wel eens over gedacht om in een dergelijk geval twee commenta ren te laten verschijnen, één com mentaar dat de zienswijze weergeeft van de hoofdredacteur en één com mentaar, dat de mening vertolkt van de rest der redactie. Hierbij doen zich echter een paar praktische moeilijkheden voor. Bij zo'n kwestie zou de gehele redactie geraadpleegd moeten worden en dat is bij een snelle reactie, zoals een commentaar nu eenmaal is, moeilijk te realise ren. Bovendien blijft dan het pro bleem, dat de hoofdredacteur toch nooit in de krant een commentaar kan laten afdrukken, dat naar zijn diepste overtuiging in strijd is met de hoofdlijnen van het redactionele beleid. Maar, zoals gezegd, dit zijn uitzon deringen. Over het algemeen doen zich op De Stem ten aanzien van commentaren weinig problemen voor, al is het natuurlijk voor de individuele journalist gevoelsmatig soms moeilijk te verteren dat niet hij (of zij) maar de hoofdredacteur, als puntje bij paaltje komt, de be slissende stem heeft. Dat probleem kent echter ieder bedrijf. Met het bovenstaande wil niet ge zegd zijn, dat de redactionele in spraak op De Stem reeds maximaal gerealiseerd is. Dat is nog niet het geval. W- hebben echter de indruk, dat we hier op de goede weg zijn. De grootste handicap is niet van principiële maar van praktische aard. Er moet iedere dag keihard ge werkt worden om een goede krant te maken er die op tijd bij de lezers te bezorgen. Onder die omstandighe den is het geen eenvoudige zaak tijd te vinden om ook met elkaar te discussiëren. Maar meestal vinden we daar wel wat op, al kost het vrije tijd, dat grote goed, dat jour nalisten zo schaars is toebedeeld. DE REDACTIE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 19