10
n
V er oor deling kabinet
maakt KV P kwaad
Verkeer eist één op zes kinderen
Vliegveld Hulst
onzeker door
afwijzing van GS
DE STEM
tot 13%
aw geld
ipendijk
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Astronauten na op nippertje geslaagde maanlanding:
99
PvdA-CONGRES BLIJFT VOORZICHTIG
TEGENOVER CONFESSIONELEN
andaag
in
OLIEPRIJZEN
STIJGEN ALS
OLIEKRAAN
DICHT GAAT
Drees „op kosten
van rijk
lijsttrekker"
JONGETJE (6)
BLOEDT DOOD
NA VAL
ELFTAL GAAT
VOOR DUIZEND
GULDEN
ROKEN LATEN
sterzande. Tel. 413
>0, Hulst. Tel. 35241 J
editie voor
weerbericht
Premier De Jong
ARP-BLAD
GEEN GEVAAR
INSTRUMENTEN
Uiterlijk
PSP
BESLUIT KOMT ALS VERRASSING
Invloed?
1?'
cn
aults alleen de buiten-
c van binnen kennen,
e zijn zonder die rare
Lig midden in de auto,
vielaandrijving. Ander
van Renault voorwieG
oeligheid voor zijwind.
edsopdefabriektegen
ietTECTYL-ML.
111e jaargang no. 16650
ZEELAND
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341, Postgiro 1114111
Zaterdag 6 februari 1971
Bewolkt
Overwegend droog weer mef veel
bewolking. Zwakke wind uit uit
eenlopende richtingen. Mild.
KANTOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1
HULST, STEENSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45
„EEN GRIMMIGE PLAATS
(Van onze redactie buitenland)
HOUSTON De astronauten Alan B. Shepard en Edgar D.
Mitchell hebben gisteren een precisie-landing op de maan in
een hoogland uitgevoerd, nadat op het laatste ogenblik hun
missie spaak dreigde te lopen door moeilijkheden met de
computer.
Het derde duo van de aarde landde om 10.18 uur (Ned. tijd) op
de stoffige grond van het Fra Mauro gebied.
„Wij zijn op de grond. Wjj zijn precies in het landingsgebied,"
schreeuwde Apollo-commandant Shepard opgewonden aan het slot
van de duik van 13 minuten naar de maan. „Het is hier echt een
grimmige plaats," zei hij verder nog.
De landing vond twee minuten la
ter plaats dan gepland was. Sliepard
loodste met handbesturing de Anta-
res naar het landingsdoel tussen twee
groepjes maankraters, de Drie- en de
Tweeling genaamd. De Antares was
terechtgekomen op een lichte helling
van acht graden.
Het probleem met de computer was
een vals signaal. Als dit zich tijdens
de afdaling naar de maan had voor-
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het kabinet maakt
zich geen al te grote zorgen over de
oliesituatic, nu de onderhandelingen
lussen de oliemaatschappijen uit
West-Europa en de olieleverende
lauden van de Opec op dood spoor
zijn geraakt.
Volgens minister-president De
Jong zijn er voorraden genoeg, ook
al mocht de oliekraan geheel dicht
gaan Wei zullen dan de prijzen om
hoog gaan. Dat zal voor de economie
grote consequenties hebben, aldus
de heer De Jong gisteravond.
Premier De Jong gelooft niet dat
het nodig zal worden over te gaan
op een distributiestelsel, zoals ook
be3icnd tijdens de Suez-crisis in 1956,
toen op zondag niet met de auto ge
reden mocht worden.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De redactie van het
blad van de ARP, „Nederlandse Ge
dachten". heeft er grote moeite mee,
dat dr. VV. Drees jr. ,op kosten van
het rijk lijsttrekker van DS '70 is".
Zoals gemld heeft de minister van
Financiën, dr. Drees die thesaurier-ge
neraal op het departement was, tot
de datum van de verkiezingen bui
tengewoon verlof met behoud van
salaris 60.000,per jaar) gegeven.
Daarin schuilt volgens de schrijver
l-an )iet hoofdartikel in het ARP-blad,
het Tweede-Kamerlid A. Kieft, „een
gevaarlijk precedent".
De normale gang van zaken is, dat
®en ambtenaar, die kandidaat voor
de Tweede Kamer is, in functie blijft
rot zijn verkiezing. Het argument van
de minister voor een afwijkenre re
geling was, dat naar zijn mening de
neer Drees op een uitgesproken ma
nier een partij vertegenwoordigt, die
een geheel andere politiek voorstaat
dan de regering.
EN W. van Vlaardingen zullen de
,raro^?r vragen, aan Windmill Hol-
f?i'V. de eis te stellen, dat ze de
«volgassen binnen haar zwavelzuur-
'abnek zuivert.
gedaan, dan zou dit er toe hebben
kunnen ledden dat de besturingscom
puter van de L.M.-raketten in wer
king had gesteld, waardoor de Anta
res zich van de maan had afgewend.
Het controlecentrum kwam met
een oplossing, waarbij de computer
opgedragen werd geen aandacht aan
de valse signalen te geven. Dit bete
kende dat Shepard en Mitchell ver
schrikkelijk hard hebben moeten
werken tot het moment dat zij aan
de afdaling begonnen om de door de
aarde gestuurde wijzigingen te pro
grammeren. Vluchtleider Griffin (die
van „een zeer ernstig probleem"
sprak) zei dat toen de oplossing ge
vonden was, er nog slechts tien mi
nuten restten.
Door het probleem is het leven van
de astronauten niet in gevaar ge
weest, want als door de fout raketten
waren ingeschakeld, dan zou de An
tares naar het commandoschip, de
Kitty Hawk, zijn teruggekeerd, waar
in Stuart A. Roosa eenzaam de wacht
houdt, totdat zijn kameraden van
avond terugkeren.
De in Massachusetts gevonden op
lossing betekende dat de astronauten
vrijwel uitsluitend met handbestu-
ring de afdaling en landing hebben
gemaakt. De reden van de moeilijk
heden wordt gezocht in stof, welke
een schakelaar onklaar heeft ge
maakt.
Na gegeten te hebben begonnen de
ruimtevaarders met de voorbereidin
gen voor het uitstappen op de maan.
Tijdens het eerste uur na hun lan-
dirj toonden zij zich verrast over
de „omgewoelde woestijn" rondom
hen, die zij niet verwacht hadden.
Van hun maanlander uit zagen zij de
Tweelingkrater, waar Mitchell gro
te, acht tot tien meter hoge rotsblok
ken ontdekte. Houston merkte op dat
het met moeilijk moest zijn stenenter
grootte van een voetbal te vinden.
Tijdens de voorbereiding voor het
uitstappen bleek de radio van gezag
voerder Shepard slechts in een rich
ting te werken. Het verhelpen van
deze fout bezorgde de ruimtevaarders
een vertraging van drie kwartier bii
het uitstappen.
Al vijf minuten later verzamelde
Mitchell de eerste bodemmonsters
voor het geval men genoopt zou wor
den snel en voortijdig terug te keren.
In het eerste uur installeerden de
manen de grote S-band-antenne, die
op de aarde gericht moest worden,
de televisiecamera, de Amerikaanse
vlag en het zonnewindscherm. Daar
na gingen zij de wetenschappelijke
instrumenten opstellen, die werden
vervoerd in hun maanwagentje. She
pard trok het tweewielige voertuigje,
dat 20.000 dollar heeft gekost.
Op het tijdstip waarop zij volgens
het programma weer zouden terug
keren, 19 08 uur, waren de ruimte
vaarders nog steeds bezig met het op
stellen van de apparaten. Mitchell
begon toen met een seismisch expe
riment. Óp afstanden van 13 meter
bracht hij 21 kleine ontploffingen te
weeg ,die door „geofonen" gemeten
en naar de aarde doorgeseind wer
den. Deze geofonen waren tevoren
met een 95 meter lange kabel aange
sloten.
Vier uren nadat de ruimtevaar
ders waren uitgestapt, keerden zij
naar de Antares terug, waar zij even
voor acht uur aankwamen.
In hun maansloep brengen zij een
rustperiode van tien uur door. Van
daag volgt dan een tweede periode
van activiteit op de maan.
Links: een, zij het vaag, beeld van een van de astronauten die gisteren op de maan rond liepen. Rechts: een z.g.
animatiefoto, gemaakt tijdens oefeningen op aarde van een astronaut met een „maanriksja".
(Van onze parlementaire redactie)
AMSTERDAM/DEN HAAG Het PvdA-congres heeft gisteren
massaal het beleid van het kabinet-De Jong veroordeeld en deze
veroordeling laten vastleggen in de resolutie over samenwerking
met D'66 en PPR. Hierdoor is meteen de opening naar de confessio
nele partijen weer smaller gemaakt.
Dit bleek met name uit de eerste felle reactie hierop van KVP-lijsttrekker
Veringa, die deze veroordeling niet slechts „volstrekt onjuist" noemde, maar
bovendien „een welhaast niet in te lossen hypotheek op een van de grond-
stagen voor vruchtbare samenwerking namelijk het onderlinge vertrouwen."
De PvdA-top toonde zich gister
avond verbaasd over deze harde reac
tie: Deze veroordeling is helemaal
niets nieuws. Wij veroordelen dit be
leid haast dagelijks. Daarom kan Ve
ringa dit niet aangrijpen om toena
dering tussen PvdA en KVP af te
houden, aldus ex-voorzitter Vonde
ling, voorzitter v. d. Louw en fractie
leider Den Uyl eensgezind.
Het PvdA-congres heeft gisteren
verder de anti-KVP-resolutie met
overgrote meerderheid weggewuifd,
en de vakcentrales gevraagd om dui
delijker politiek stelling te nemen.
NKV en CNV zouden volgens het
congres veel meer druk moeten uit
oefenen om een progressief beleid
mogelijk te maken.
Het NKV liet hierop gisteren al
weten zich als vakbeweging niet te
moeten bemoeien met partijpolitiek,
daarom: geen commentaar op deze
resolutie. CNV-voorzitter Lanser zei
evenmin politiek stelling te zullen
nemen.
De ontwerp-resolutie van het par
tijbestuur over samenwerking met
D'66 en PPR onderging gisterochtend
een vooral uiterlijke verandering. De
resolutie werd echter essentieel nau
welijks aangetast, al werd zij wel
scherper gemaakt door de veroorde
ling van het beleid van het kabinet-
De Jong. In grote lijnen bleef het uit
gangspunt gehandhaafd: streven naar
een stembusakkoord met D'66 en
PPR, opstellen van een ontwerp-
regerimgsprogrom en dat voorleggen
aan KVP, AR en CHU om te bekijken
of de confessionele partijen bereid
zijn aan een vooruitstrevend rege
ringsbeleid mee te werken. Dit laat
ste is gezien de confessionele reacties
van gisteren nog twijfelachtiger ge
worden.
Bij welslagen van het overleg met
D'66 en PPR zou volgens voorstel van
het partijbestuur dat gemeenschap
pelijk pro-gram aan de drie confes
sionele partijen moeten worden voor
gelegd. Het congres vulde dit punt
aan door hier ook de PSP en de
Evangelische Solidariteitspart(j van
de oud-AR-man Feddema bij te noe
men.
Vanuit het congres was eerst ge
probeerd de PSP en de ESP mede
bij het stembusakkoord te betrekken
maar op aandrang van het partijbe
stuur probeert de PvdA het eerst
met D'66 en de PPR eens te worden
om daarna lijnen uit te zetten naar
enerzijds de confessionele regerings
partijen en anderzijds de PSP en de
ESP. KVP-lijsttrekker Veringa zei
gisteren dat met deze opening naar de
PSP „de geloofwaardigheid van de
bereidheid tot samenwerking met de
christen-democratische partijen ex
tra wordt aangetast."
Het partijbestuur kreeg gisteren
nauwelijks nog tegenwind in het ui
termate rustige debat. Het congres
steunde ook het standpunt dat voor
de verkiezingen een duidelijke poli
tieke stellingname moet worden ge
daan.
(Vetvolg op pag. binnen/buitenland 1)
Van een onzer verslaggevers)
DELFT De afdeling bouwkun-
<ro van de Delftse Technische Hoge
school heeft een verkeersstudie gc-
PUb iceerd onder de titel „60.000
htoffers 'H'r jaar in Nederland".
studie komt men tot de
c'usie, dat als de huidige toe-
kiïi voortduurt, van iedere vier
uitteren die er nu geboren worden
r een in zijn leven bij een ver-
j-?rsonSeluk betrokken raakt en
iv;m iedere zes kinderen er één
«JV verkecr gedood of zwaar gc-
°"d zal worden.
«„li- dclaagte zes jaar, aldus de
"'-ijn er in Nederland gemid-
"9.000 verkeersslachtoffers ge-
hen. 23oo doden, 36.700 zwaarge
wonden en 21.000 lichtgewonden.
Eén op de 200 Nederlanders wordt
per jaar verkeersslachtoffer. Dc
meeste slachtoffers vallen in dc
leeftijdsgroep van 14 tot 24 jaar.
In dc eerste drie kwartalen van
1970 bedroeg het aantal onherroe
pelijke veroordelingen wegens ver-
keersmisdrijven ruim 10.000 tegen
bijna 9.800 in de overeenkomstige
periode van 1969. Dit blijkt uit voor
lopige cijfers van het C.B.S. Wegens
onder drankinvloed rijden met
een motorrijtuig werden 3.700 ver
oordelingen onherroepelijk tegen
ruim 3.400 in de zelfde periode van
1969.
Voor doorrijden na ongeval liep
het cijfer met 10 pet op tot 3.000.
Het aantal veroordelingen wegens
joy-riding (624) bleef vrijwel gelijk.
De bestrijding van ontoelaatbaar
drankgebruik in het verkeer ver
dient naar het oordeel van de mi
nisters drs. J. A. Bakker van Ver
keer en mr. C. H. Polak van Justi
tie een hoge prioriteit.
In hun antwoord op schriftelijke
vragen vanuit de Tweede Kamer
zeggen de ministers, dat zij binnen
niet te lange tijd zullen komen met
nieuwe voorstellen tot wijziging
van die wet. Deze betreffen dan de
herziening van de regeling tot ont
zegging van de rijbevoegdheid en
een wettelijke regeling voor het
wegslepen van voertuigen, die in
strijd met de wettelijke voorschrif
ten op de openbare weg zijn neer
gezet. „Wijziging van deze wet heeft
alleen zin, als zij gepaard gaat met
intensivering van de controle", al
dus de ministers. Een bloedalcohol-
gehalte van 1,5 promille achten de
bewindslieden zonder meer te hoog.
Het zal in veel gevallen overeenko
men met het gebruik van rond tien
glazen alcoholhoudende drank.
De ministerraad heeft gisteren
ook een wijziging in het reglement
verkeersregels en -tekens goedge
keurd, welke het mogelijk maakt
dat, evenals in andere Europese
landen het geval is, de mistlamp
achterop een auto wordt toegestaan.
In de bebouwde kom zal de lamp
niet mogen branden.
(Van een onzer verslaggevers)
KRUISLAND De 6-jarige Johan
Kerstens uit Kruisland is gisteravond
op weg naar het ziekenhuis in Roo
sendaal doodgebloed.
Het jongetje was achter in aan
bouw zijnde huizen te Kruisland met
vriendjes aan het spelen toen hij met
zijn linkerknie in een overeind staand
stuk glas viel. De jongen kwam pre
cies in een scherpe punt terecht en
liep daardoor een diepe wond op en
een slagaderlijke bloeding.
Samen met zijn vader is hij in de
auto van de huisarts van Kruisland
ijlings naar het Roosendaalse zieken
huis vervoerd, maar onderweg bleek
het jongetje zoveel bloed verloren te
hebben dat hij overleed.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Gedeputeerde Staten
van Zeeland hebben goedkeuring
onthouden aan de beslissing van een
aantal Zeeuwsch-Vlaamse gemeenten
om deel te nemen in de N.V. Vlieg
veld Hulst. GS hebben deze beslis
sing schriftelijk meegedeeld aan de
gemeentebesturen, die reeds tot par
ticipatie hadden besloten. Behalve
Sluis behoren daartoe Sas van Gent,
Axel en Hontenüsse.
Uit de motivering van GS blijkt,
dat men de exploitatie van een
vliegveld in Oost-Zeeuwseh-Vlaan-
deren niet wenselijk acht in ver
band met de aanwezigheid van het
vliegveld Midden-Zeeland, de plan
nen voor de aanleg van een vaste
oeververbinding, de aanwezigheid
van een aantal vliegvelden in België
en de geringe belangstelling van de
zijde van het bedrijfsleven in de
Kanaalzone.
Bovendien wordt aangevoerd, dat
diverse andere pogingen in het ver
leden om te komen tot een regionaal
vliegveld in Zeeuwsch-Vlaamidaretn
zijn mislukt.
GS zijoi vain menéng dat de aanwe
zigheid van vliegvelden op korte
afstand van elkaar (Gent, Brussel,
Hulst. Midden-Zeeland) leidt tot
versnippering.
Het gemeentebestuur van Huls:
was gisteren blijkens een reactie
van loco-burgemeester P.J. Brand
nog niet op de hoogte van het be
sluit. Verwacht wordt, dat de hou
ding van GS grote consequenties zal
hebben voor de realisatie van de
plannen, zo eir niu nog van realisatie
gesproken kan worden. Het is geen
geheim, diat Hulst zijn Zeeuwsch-
Vlaamse partners hard nodig heeft
om de exploitatie van het vliegveld
rond te krijgen. Verwacht wordt dat
de plannen door deze beslissing van
GS plotseling op losse schroeven zdjm
komen te staan.
Het is niet bekend tot in hoeverre
het onlangs door het Economisch
Technologisch Instituut ingestelde
onderzoek van invloed is geweest op
de besluitvorming van GS. Burge
meester P. Molthoff maakte nog niet
zo gek lang geleden in een >-aada-
vergadering gewag van een positie
ve en welwillende houding van GS
jegens de plannen in Hulst.
Wethouder P. Brand gaf gisteren
bij afwezigheid van burgemeester
Molthoff het volgende commentaar:
„Ik weet van een dergelijk besluit
nog niets af, maar ik veronderstel,
dat indien we geen steun krijgen,
het vliegveld in Hulst een moeilijk
haalbare kaart zal zijn. Het lijkt me
onmogelijk dat we dit op eigen
houtje kunnen klaarspelen.
Ook in Sas van Gent en Hontenis-
se is de beslissing als een verrassing
gekomen, te meer omdat men de
AMSTERDAM (ANP) Een elïjal
verwoede kettingrokers, drie vrou
wen en acht mannen, hebben gister
morgen in het Hiltonhotel in Am
sterdam hun handtekening gezet on
der het contract, waarmee zij zich op
sportieve wijze verplichten voor dui
zend gulden één jaar niet te roken.
Deze actie is zoals gemeld opgezet
door cabaretier Max Tailleur, in sa
menwerking met dr. L. Meinsma van
de actie Niet Roken '70.
participatie als een zeer serieuze
zaak beschouwde en de verwezenlij
king van het vliegveld belangrijk
werd geacht voor de toekomst. Ge
meentesecretaris B. de Schepper van
Hontenisse: „We hebben ons bijzon
der" positief opgesteld. Er wordt in
de motivering onder meer verwezen
naar Midden-Zeeland, maar daar
hebben we weinig aan".
STAD EN STREEK
Het ontwerp-streekplan beroert
de gemoederen van de Oost-
Zeeuwsch Vlamingen.
Het kerkhof van St.-Jansteen is
vol.
Gedeputeerden luisteren naar
klachten over overlast snoep-
fabriek Breskens.
FINANCIëN EN ECONOMIE
Uiterst knappe ingenieurs van
Rolls-Royce hadden geen ver
stand van administratie.
BINNEN- EN BUITENLAND
Wonder boven wonder: geen
doden in Leeuwarden.
A. den Doolaard (70) wil graag
als dichter eindigen.
SPORT
Nederlandse damesschaatsploeg
op wraak belust.
Motorsport in Zeeland voorziet
in behoefte.
JONGERENPAGINA
VVDM daagt politici uit.
RADIO EN TELEVISIE
Voor Manuela ligt Hilversum
tussen Berlijn en Hollywood.
VRIJ-UIT
Boudewijn de Groot blijft po
pulair al zingt hij niet meer.
Sta Pal loopt vooruit op kabi
netsformatie.
Dreiging Sovjet-ntwine in In
dische Oceaan.
Roofoverval plegen is geen
kunst.
De vader van drie „profs".