Briljante financiële coup begin van ondergang
el coM
Geld wisselen
wordt
duurder
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
1
STRUCTUUR
LANDBOUW
WINTERSPORT
ter
ECONOMIE
BELGIë
STAATSLENING
CONTAINERS
SPAREN
EXPORT
AUTOTREIN
I V
scheepsberichten
- - ILn<il„
ie Rijn- en
tlreizen
IISES COMP.
(TIE 1971
ANP-beurs
overzicht
Hoogovens
flauw
in zwakke
markt
IzATERDAG 6 FEBRUARI 1971
ROLLS-ROYCE IN DE BERM
|t 97, WESTKAPELLE,
X nel strand. prima Keu-
lei- oeu. en BTW, Kind
erveer tijdig. Exploitant:
iiicht bii zee. strand en
lE Zld. de aangewezen
jpmerhuizen, nachtlogies.
tin 14. Aagtekerke, tel.
ase", 4- en 5-pers. cara-
k C van der Horst, at.
N.-Br.. tel. #1623 - 26 31
lie „De Bulke" Spuiweg
van RUST. RUIMTE en
fpmg is nog voldoende
Ijk. Gelegen aan de Gre-
pi].
INDEN (Lux.), tcL 64170.
lot terras en eigen par-
>le" Ceriale, «al. Palmen-
Ttel. aantrekk. prijzen v.
bar. rest. InL Churchill-
72 43 73.
ER wordt een wijziging aange
bracht in de organisatiestructuur
van Schut Superieur N.V. (een
verpakkingsindustrie met bedrij
ven in Eerbeek en Etten-Leur).
Dit besluit kwam tot stand na een
overleg tussen de raad van com
missarissen van het bedrijf, de di
rectie en het bureau Urwick Inter
national N.V. Management Consul
tancy. In de nieuwe structuur zul
len de directeuren van de werk
maatschappijen dienstverlenende
verpakkingen en produktieverpak-
kingen opgenomen worden in een
directie, die uit vier leden zal be
staan. Ze zal in Eerbeek worden
gecentraliseerd.
DE Europese commissie heeft de
nieuwe landbouwvoorstellen be
kendgemaakt. Volgens de commis
sie zal het beleid in 1973 10,8
miljard gulden gaan vergen. Ieder
volgend jaar zal het 5 procent
duurder worden. Dit percentage
komt overeen met de nationale
budgetverhogingen.
van dit jaar kan Intercontainer be
schikken over een eigen wagen
park. De nieuwe trein vertrekt,
uitgezonderd zondag, dagelijks
vanuit het Container Terminal van
Rotterdam Waalhaven en heeft als
eindpunt het Container Terminal
Paris-la-Chapelle,
STEEDS meer mensen gaan met
de trein op wintersportvakantie.
Ongeveer 25.000 vakantiegangers
gingen vorig seizoen met de Hot»I-
plan-express, de Bergland-express
of de Bicentra-express naar de
wintersport. Tot nu toe werden
voor deze expresstreinen 20 a 30
procent meer boekingen genoteerd
dan in het vorige seizoen. Het
wintersportseizoen loopt van half
december tot half maart.
Dit kwam naar voren bij een on
derzoek van Makrotest in opdracht
van de economische voorlichtings
dienst in West-Europa. Als reden
hiervan worden de levertijden en
het aanstellen van agenten of ver
tegenwoordigers genoemd. Deze
facetten overtreffen zelfs het prij-
zenaspect.
Voorts blijkt uit dit onderzoek
dat Nederlands naam van agrarisch
land geen invloed heeft op de af
zet van onze technische produkten.
Uit verschillende onderzoeken is
gebleken dat Nederland geen dui
delijk industrieel imago heeft. De
relatie tussen dit imago en de af
zet van technische produkten was
echter nog niet onderzocht.
De vakantiegids ls er
hmodaties op 20 bestem-
Griekenland, etc. PETS-
1-12107. Kïnkerstraat 304,
iêra - Joegoslavië. 16 d.
Psion v.a. ƒ497.—. Vertr.
4/7. Vraag progr. Reisb.
Jtraat 45, Eindhoven, tel.
JlS. Zou u dit jaar uw
■en doorbrengen in het
|erg (W.-DuitsL)? Pension
JROD, biedt u een aan-
Im. str. warm en koud
leraarswoning
woningen beschikbaar
I ENGELAND, DUISL,
Vooral ln juli en
[>.w. C. A Hinloopen,
35. Castricum, tel.
IN Luik is geprotesteerd tegen het
voorschot dat op de BTW-afdracht
betaald moet worden. Winkeliers,
bioscopen, taxibedrijven, benzine-
itations, bankkantoren en markten
deden aan de proteststaking mee.
Ook in andere steden van België
worden acties tegen het BTW-
voorschot verwacht. In antwoord
op het protest heeft de Belgische
regering verklaard, samen met de
middenstanders, naar een nieuwe
oplossing te willen zoeken.
HET ministerie van Financiën
maakt bekend, dat de 7,5 net.
staatslening over 1971 is vastge-
Id op 250 miljoen gulden. Aan
gezien de inschrijvingen op deze
lening dit bedrag overtreffen,
wordt hierop 90,5 pet. toegewezen.
INTERCONTAINER opent 15 fe
bruari een snelle container-dienst
tussen Rotterdam en Parijs, de
Trans-Europ-Container-Expres
(T.E.C.E.). Er bestond reeds een
T.E.C.E.-lijn tussen Parijs en Keu
len. Voorlopig wordt gebruik ge-
I maakt van materieel van de Fran
se spoorwegen, maar in de loop
VOLGENS voorlopige gegevens
van het centraal bureau voor sta
tistiek werd in 1970 bij de spaar
banken (zonder de handelsbanken)
1.486 miljoen meer ingelegd dan
terugbetaald. Dit spaarverschil was
238 miljoen lager dan in 1969.
Hiertegenover stond echter de stij
ging van het bedrag aan afgeschre
ven rente. Deze was n.l. ƒ203 mil
joen groter, zodat de totale bespa
ring per saldo slechts 35 miljoen
minder was dan het afgelopen
jaar. Vooral in de eerste vijf
maanden werd er minder gespaard.
In de daaropvolgende maanden
echter overtrof het spaarverschil
dat van de overeenkomstige maan
den van 1969. In oktober en no
vember zien we een teruggang en
in december weer een opgang. Het
spaarverschil van de handelsban
ken bedroeg over de eerste elf
maanden van 1970 561 miljoen.
Dit is 119 miljoen meer dan in
1969 over dezelfde periode. Dit
bracht het spaartegoed op f 5,3
mil-jard.
HET Amerikaans ministerie van
handel verwacht, dat de Neder
landse economie in 1971 zal blij
ven groeien, maar op veel beschei
dener schaal dan in 1970. De te
verwachten daling van het bruto
nationaal produkt van 6 naar 4
procent kan worden toegeschreven
aan het beleid van de Nederlandse
regering, dat „tegen de inflatie is
gericht en bestaat uit hogere belas
tingen, het beteugelen van de cre-
dieten, de lonen en de prijzen, en
een bezuiniging op de overheidsuit
gaven".
DE prijs van onze exportprodukten
op de Westeuropese markten ligt
niet meer zo gunstig als voorheen.
OOK van de autoslaaptreinen
wordt steeds meer gebruik ge
maakt. Hier is zelfs sprake van
een toename van 200 procent t.o.v.
vorig jaar. Het programma van de
Nederlandse autoslaaptreinen om
vat nu reizen naar Frankrijk, Ita
lië, Oostenrijk, Zwitserland en
Joegoslavië.
(Van onze Londense correspondent)
LONDEN De enorme kosten van de bouw en ontwikkeling
van nieuwe jetmotoren, vooral de reusachtige en revolutionai
re RB-211, bestemd voor Lockheeds „tri-star-luchtbus", heeft
Rolls-Royce bankroet gemaakt, zoals gisteren gemeld.
Het bedrijf werd slecht beheerd door uiterst knappe ingenieurs,
die machtige vliegtuigmotoren konden bouwen, maar die geen ver
stand hadden van administratie. Zij begingen rampzalige vergissingen
in hun kostenberekeningen en hielden te veel personeel in dienst
(ongeveer 80.000 man), ook terwijl de eigenlijke productie van de
afdeling vliegtuigmotoren relatief gering was.
De directeuren van Rolls-Royce
maakten verbitterd hun beklag over
het feit, dat hun maatschappij geen
cent ontvangen had van de subsidie
van 60 miljoen pond, die hen drie
maanden geleden dopr de regering
Heath beloofd was, nadat het Lager
huis de financiële toestand van dit
bedrijf besproken had. De staat zou
72 miljoen pond en een aantal ban
ken 18 miljoen pond ter beschikking
stellen.
Dit zou echter pas gebeuren na
inzage van een rapport, opgesteld
door onafhankelijke accountants,
over de financiële toestand van
Rolls-Royce, die echter nog niet
klaargekomen zijn met hun werk.
De vorige Labourregering heeft
Rolls-Royce een bedrag van 47 mil
joen pond geleend. Rolls-Royce, die
vooral bekend is om haar peperdure
en vrijwel geruisloze personenwa
gens, bouwt al 56 jaar vliegtuigmo
toren. Tijdens de tweede wereldoor
log oogstte deze firma lauweren met
motoren voor Britse jachtvliegtui
gen, waaronder de Spitfire, en voor
bommenwerpers. In de jaren 50
deed de vliegtuigindustrie van
Groot-Britannië schitterende zaken.
Zij bouwde voor bijna alle landen
van de wereld straalvliegtuigen en
hun motoren. Rond het einde van de
jaren 50 nam de vraag echter af.
Bepaalde landen, waaronder
Frankrijk, hadden hun vliegtuigin
dustrie weer opgebouwd en raketten
begonnen sommige oorlogsvliegtui
gen te vervangen. Zelfs de RAF
bestelde minder toestellen. Groot-
Brittannië herzag zijn defensiepoli
tiek en veroorzaakte meteen het be
gin van een ernstige malaise in zijn
vliegtuigindustrie. De politieke en
economische onzekerheid van de ja
ren 60 deed de problemen van be
drijven zoals Rolls-Royce nog toene
men.
Als gevolg Van deze situatie begon
Rolls, zoals deze firma doorgaans
genoemd wordt, het afzetgebied van
vliegtuigmotoren letterlijk „af te
schuimen". Het bedrijf deed een bod
van ieder contract dat binnen zijn
bereik viel. Dankzij zijn groot natio
naal en internationaal prestige en
omdat zijn produkten uitstekend
waren, wist het de meeste contrac
ten binnen te halen. De laatste jaren
kreeg Rolls echter geen eigenlijk
produktiewerk meer te doen dat on
middellijk winstgevend was. Het
hield zich te veel bezig met de
ontwikkeling van nieuwe motoren,
die pas veel later hun geld zouden
opbrengen. Er gingen vele miljoenen
pond sterling de deur uit, maar er
kwam onvoldoende kapitaal binnen.
Toen de Lockheed-vliegtuigfabr-ek
van de VS bekendmaakte, dat zij
een drie motorige luchtbus, de „Trj-
Star" gingen bouwen, dacht de di
rectie van Rolls-Royce dat dit voor-
haar een prachtkans was om haar
bedrijf uit de financiële put te hel
pen. Ze organiseerde een promotie
campagne van 350.000 pond, betaalde
230 reizen van vertegenwooridgers
naar Amerika en nam transatlanti
sche telefoongesprekken, die samen
honderd uur geduurd hadden, op
haar rekening. Op 29 maart 1962
werd het zo begeerde contract door
Lockheed aan Rolls-Royce toegekend,
kend.
Het was een briljante commerciële
coup. Maar ondertussen kreeg de
fabriek van Rolls-Royce voortdu
rend minder produktief werk te
doen. Een groot deel van het reus
achtige bedrijf weerd ingezet om de
enorme RB-211 motor te ontwikke
len. De kosten hiervan waren door
de directie oorspronkeleijk op onge
veer 100 miljoen pond-sterling ge
schat. Dit was echter een schrome
lijke vergissing. In november van
vorig jaar werd duidelijk, dat de
kosten tenminste eenderde hoger
zouden liggen. Gisteren zei Rolls-
Royce, dat het nog veel meer zou
zijn dan wat men in 1970 dacht.
De prijs waarmee Rolls het Ame
rikaanse contract veroverde, was
veel te laag berekend. Rolls-Royse
had de Britse inflatie onderschat. De
benarde financiële situatie van
Groot-Britannië's meest gerespec
teerde bedrijf was spoedig geen ge
heim meer, met het gevolg dat geen
enkele bank zich nog bereid toonde
om grote leningen ter beschikking
te stellen.
De ondergang van Rolls-Royce als
privé-onderneming is Engelands
grootste economische ramp van de
na-oorlogse tijd.
s V
wm n HUBz!
Acmaea 4 vn Gothenburg nr Orns-
kol-dsvik, Acteon 5 vn Saigon nr
Singapore, Adonis 4 p San Salvador
nr Baltimore, Adrastus 5 te Las
Palmas, Alkmaar 5 vn Shellhaven
nr A'dam Ancospray 4 te Belem,
Avedrecht 4 p Mozambique nr Bah
rein, Bali 5 p Kp Vilano nr Penang,
Balong 4 te Santander, Carbodragon
4 p Bermudas nr R'dam, Cartago 5
te Balboa, Ceres 5 te R'dam, Che
vron Nederland 5 p Corhin nr Ras-
tanura, Coral Maeandra 5 te R'dam,
Crania 5 te Punta Cardon, Dom-
burgh 4 vn R'dam nr Harwich, Dosi-
na 5 vn R'dam nr Forcados, Eem-
land 4 vn Salvador nr Cabedelo,
Eumaeus 5 te Liverpool, Farmsum 4
vn Houston nr Japan, Forest Hill 5
vn Djeddah nr Rastanura, Gaaster-
dyk 5 te Savannah, Gulf Swede 4
vn Milfordhaven nr Bantry, Hercu
les 4 vn Antw nr A'dam, Hermes 5
te Pto Cortes, Hilversum 5 vn Le
Havre nr Bermuda, Kermia 5 te
Gothenburg, Korovina 6 Balboa
verw, Kreon 4 vn Hamburg nr Bre
men, Ladon 5 te Bemen, Leuve-
Uoyd 5 te Napier, Lycaon 4 vn Du-
mai nr pt Swettenham, Maaslloyd 5
te Portland, Madisonlloyd 4 vn pt
Elisabeth nr Eastlondon, Mainlloyd 4
te Cristobal, Medon 5 te Pto Cabello,
Metula 5 vn R'dam nr Mena al
Ahmadi, Minos 4 vn Kingston nr Pt
au Prince, Moordrecht 4 te Balboa,
Nederlek 4 te Duinkerken, Neder-
linge 4 van Cristobal nr Duinkerken,
Nederwaal 4 vn Chittagong nr Cal
cutta, Nedlloyd Kyoto 5 te Bremen,
Neptunus 4 vn Paramaribo nr
R'dam, Ossendrecht 5 te Hamburg,
Pericles 4 vn Pt au Prince nr Kong-
ston, Poolster 4 vn Agadir nr Ham
burg, Rondo 4 vn Lourenco Marques
nr Durban, Rotti 4 vn Hamburg nr
Bremen, Scheldelloyd 6 Penang
verw, Senegalkust 4 vn Kribi nr
Abidjan, Sertan 5 te Alexand-rie,
Solon 5 te Pt of Spain, Stad Delft 5
vn Cork nr Duinkerken, Stolt Wes
tertoren 5 te New York, Straat Cle
ment 4 vn Trinco Malee nr Penang,
Straat Cumberland 5 vn Auckland
nr Djakarta, Straat Fiji 5 vn Kobe
nr Durban, Straat Frazer 5 te East
London, Straat Lemaire 4 vn Tanga
nr Fremantle, Straat Mozambique 4
vn Port Elisabeth nr Kaapstad, Ta-
namo 4 te R'dam, Thuredrecht 4 p
Horta Azoren nr Cristobal, Trident
Amsterdam 5 te Bremen, Ulysses 4
vn Savannah nr Baltimore, Viana 4
rede Hovic, Waterland 5 te Barcelo
na, Westerkerk 4 p Bizerta nr
Hamburg, Zaria 5 vn Whangarei nr
Singapore, Arendskerk 4 p Kp Gris
nr Antw, Atlantic Star 4 p Fastnet n
New York, Banda 4 nog te Matadi,
Banggai 4 te Philadelphia, Barok 4
p Skelleftea n Ajos, Calamares 4 v
Napels n Koper, Dahomeykust 4 p
Abidjan n Freetown, Diogenes 4 te
Le Havre, Duivendrecht 4 p Tanger
nr Chioggia, Eemhaven 4 te Bremen,
Esso Europoort 4 p Little Quoin n
Milforthaven, Gooiland 4 p Ouessant
n Las Palmas, Gulf Hansa 4 p Kp
Blanc n Cabinda, Gulf Hollander 4
te Bantrybay, Hercules 4 te Antw,
Houtman 4 te Muscat verw, Kaap
Hoorn 4 p Ouessanit n Stanlow, Ka-
bylia 4 v Singapore n Durban, Kat-
sedyk 4 te Le Havre, Kelletia 4 te
Karachi verw, Kemia 4 v Oslo n
Gotenburg, Kopionella 4 te Rotter
dam, Laertes 4 p Madagascar n Be-
lawan, Loppersum 4 te Freeiport,
Neder Eems 4 v Pascagoula n Mo
bile, Nijkerk 4 te Duinkerken,
Overijssel 4 p Dakar n Mombasa
Poeldyk 4 p Key West n Le Havre,
Schiekerk 4 p Las Palmas n Antw,
Sinon 4 p Sicilië n Piraeus, Sloter-
kerk 4 p Startpoint n Cristobal,
Statendam 4 te Cristobal, Straat
BaLi 4 v Singapore n Lourenco
Marques, Straat Johore 5 te Singa
pore verw, Straat Lagos 4 v Mel
bourne n Sydney, Straat Tauranga 4
v. Melbourne n Bellbay, Tamara 4 p
Muscat n Dar es Salaam, Togokust 3
v Freetown n Apapa, Vasum 5 te
Djibouti verw, Waardrecht 5 te Duibai
Eme verw, Wissekerk 4 p Guernsey
n Perz Golf, Zuiderkerk 5 te Dubai
verw, Carebeka-3 3 160 m no Vilano
nr Saloniki, Plancius vn Plymouth
nr Amstelstad 3 330 nnw vn
Kaapstad nr Europa, Amstelveen 4
te Fremantle, Billiton 3 verw te
Bangkok, Capiluna pass 3 Burlings
nr Laspezia, Dahomeykust 3 vn Ta-
koradi nr Freetown, Diadema 3 850
zw Straat Soenda nr Mena, Dosina 3
te Rotterdam, Kaap Hoorn 3 vn
Bilbao nr Stanlow, Merwelloyd 3 80
o Las Palmas nr Bushire, Moor
drecht 4 verw te Balboa, Nijkerk
pass 3 Ouessant nr Duinkerken,
(Van een onzer verslaggevers)
t
AMSTERDAM De banken en de
kantoren van de N.V. Grenswissel
kantoren hebben de marges tussen
hun aan- en verkoopprijzen van bui
tenlandse valuta vergroot. Voor 100
Belgische francs betalen zij vanaf
heden f 7,15 tegen voorheen f 7,18.
De verkoopprijs is voor Belgische
francs niet verhoogd.
De vergroting van de marges is
volgens de banken te wijten aan de
gestegen personeelskosten. Het mini
sterie van Economische Zaken was
verrast door deze plotselinge verho
ging. De Economische Controledienst
onderzoekt of deze maatregel van de
banken en De Grenswisselkantoren
niet in strijd is met de prijzenbe-
schikking van minister Nelissen.
De vergroting van de marges van
andere belangrijke valuta (per hon
derd stuks) is als volgt:
oud nieuw
Franse francs f 1,20 f 1,50
Belgische francs f %12 f 0,15
Zwitserse francs f 1,20 f 1,50
Engelse ponden f 0,15 f 0,20
Amerikaanse dollars f 0,05 f 0,06
Volgens het ministerie van Econo
mische Zaken hoeft de margevergro
ting geen invloed te hebben op de
marktprijs voor Belgische francs (1
Belgische franc 7 cent).
iiJFfLTSi
HÉ
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1971
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
s laten, b a bieden
e a ex claim, e as ex dividend
ACTIEVE AANDELEN
ll mei - S mei - 15 mei
•rijf dagbiaden: Noordhot-
-opdrachteu en mKefc-
na 16 febr. '1971 333218,
i» bet bezit zijn van de
iiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiimmii11
|en met vol pension
f 05,p.p.
Eochern a/d Moesel met'
b LORELEI-EXPRESSE.
eide kleurenfolder
38, MAASBRACHT
1—2196
ii hi hi milium in ui ««m""
touringcarbedruf
ierdam - dordrecht
ISPROGRAMMA IN
'RDT U gratis
teODEN
REISBUREAU
EN KANTOREN.
Sacantiereizen
illende LANDEN^
119 - Tel. 070-630516-643995
in 26 - Tel 010-235766*
123 - Tel. 010-278588-177906
- Tel. 010-161100*
Itraat 11 - Tel. 01850-45567
L bij alle kantoren van
FISENBANK en
4LEENBANK G.A.
handel en
industrie
AKZO
87.60
86,65
Alg.Bank Ned.
259
259,65
Am.Rott.Bnk.
60
60,70
A'dam-Robber
40,5
DeU-Mij.
69.80
69
Dordtscbe Petr.
854
847,50
DordtscheP.pref.
851
843,5
Hein.Bel.Beh.
205
204,80
Heineken Bier
207,10
Holl.-AmerikaLijD
98.3
98,5
Hoogovens
78.75
75,90
H.V.A.-Mijen
64
63,5
K.L.M.
179.25
174,75
Kon. Petroleum
139.45
139,05
K.N.S.M.
103.25
102
Nationale-Ned.
77.15
75,80
Ommeren
292.5
292
id. (div. 1971)
Philips Gloeil.G.B
48.55
47,65
Robeco
230.40
230,55
Rolinco
177.95
177,35
Scheepv .Unie Neö
88.50
88,35
Unilever
92.95
92,70
ACTIEVE OBIJÜAT1ES
staatsleningen
Ned .^5j.'69.8
103.90
103.60
id.35,j.'70.8
103.70
103.40
id .15j. '70-1.8
102.10
102
id.15j.'70-2.8
102.90
102.70
id .15],'70-3,8
102.40
102 10
id.7j.'69.8
105
104.60
id7j.'70.8
105.30
105 .H J
id.'70-7%
104
103.80
id.'69.7
100.40
100.10
id.'66-1.7
96.10
96.10
id.'66-2,7
96.10
95.90
id.'69.7
95.90
96.10
id .'68-1.6
91.40
91.30
id.'68-2.6
91.30
91.10
id.'68-3.6
91.20
91,10
id.'68-4.6
91.10
91
id.'66.6%
92
91.70
id.'67.6%
89.60
89.40
id.'67.6
88.30
88.10
id.'65-1.%
89.10
88.80
id.'65-2.5%
88.80
88.50
id.'64-1.5%
86.30
86.10
id.'64-2.5%
86.20
8o
id '64.5
83.30
83.30
id.'58.4
85.50
85.50
id.'58.4
32.40
82.30
id.'60-1.4
85.60
85.80
id.'60*2.4
82.10
82.10
id.'63.4
80.20
80.40
id.'64.4
96.60
96.60
Ned.'59.4%
84,20
84,50
id.'60.4%
79,80
79,80
id.'61.4%
80,60
80,60
id.'63-1,4%
79,80
80
id.'63-2,4%
79,10
79,20
id.'61.4
82
81,80
id.'62.4
78,10
id.'53.3%
77
76,80
Stanj.'47.3
66,60
66,60
Ned.'513
93
93
id '53-1-2.3
82,8
82,80
id '5H.3
80.40
30,40
id.'48.3%
66,80
67
id.'50.1-2.3,/i
id.'54-l'2.3I/«
id.'55*1.3
id.'55-2.3V4
Grtb.3
Ned.'37.3
Grbtl.'46.3
Ned.DIrJ.'47.3
Grtb.2
71,50
72
71,60
81,20
45,70
84,90
84,30
92,10
93,70 93,80
OBLIGATIES
gemeenten
A'dam'47.3
id/48.3
B'dam'52-1.4%
BNG7j.'89.fc
id '66-1.7
id.'66-2.7
id.'67-1-2.6%
id.'68-1-2.6%
id.'67-1.6
id.'67.6%
id.'57.6
id.'65-1.6
id.'65-2.6
id.'65-1.5%
id.'65-1.5%
id.'65.5
id.'58.5%
id.'64.5%
id '65.5%
id.'58.5
id.'64-1.5
id.'58-1-2*3.4%
id.30 j.'58-59.4
id.25j.'58-l-2-3.4
id.25j.'60-3-4-5.4
id.'63-4-'63.4
id.'52.4%
89
84,50
102,70 102,80
95,80
94.80
92,80
92,60
91
>0,20
19,80
89,70
85,50
84,80
85,10
83,80
83,50
81,40
84,80
84,20
77,40
91,80
95
92,80
92,60
90,80
88,70
93,40
90,20
89,70
88,60
88,20
86,50
89,40
85,20
84,60
84,90
83,70
83,30
81,30
84,60
83,70
77,40
91,80
Rcntesp.'52
id.'57
BNGsp.'64
id.'65
id.'66-1
Exp .I'--'66.7
id.'58.5
id.'58.5%
EFM'58-1-2.5
Gruyter'66.7
id/65-2.5%
id.'52.5
,\lidd.Cr.'62.4%
NBM.Kr.'66.7
id '65.5%
Nat.Inv.'fl5.5%
id.'65.5%
N.O.bnk.'66.7
id.'64.6 87.50
RnlJ).B.'64.5 -
hypotheekbanken
190.50 190
135.80 135.80
130.50 130.50
130.50b 131
99.70 99.10
96.50
96.40b
96.10 96
99
83.10
97.60
100
93.75
95.90
97.50
93.75
92.80
85.50b
95.50
7 Fr.Gr.H.B.
6 Fr.Gr.DW
5 Fr.Gr.DV
4 Fr.Gr.
\Vz Fr.Gr .DU
3% Fr.G.DE.VE
7 DtrJiyp.G.
6 ttrJIyp.ï.
3% Utr.Hyp.K-L
3 UtrJS-EE-E
7 Westl.Hyp.B
6 Westl Hvp.X
vVeJt) Hvp.V)
4VVeatl.Hyp.l
91,50
86
80,80b
82
67,50
91,90
90.60
86.20
80.60
81
67.40
91.50
87.60
85.50
78.50b
3% WestLH-N.-O
5 E.N.ScbJi.O.
414 AKZO 1000
4 A. Hei jo '55
V& Blaowb. '66
614 Blanwh. '67
5% Blauwhoed
4% Blauwhoed
3 Blydenstein
6 Bredero VC
VJz Bredero VB
5 Bredero VB
7% BritJPetr. '66
6 BritJ»etr. '85
6 Bijenkort
7 Coop.B.
Coop. Spaar
7& CMC'66
6% CMC'67
6% Hoogov.'66
K. Fabr. vb Alex
6 Koc-Z.Ketj,
4% Koodijs
314 Meef.Nd.B.
4% Mees B.
5 Nat.Grondb.
VJz Nd.Gaso/69
7% Nd.Gasu/66
614 Nd.Gasu.'66
5% Nd.Gasunie
4 Nijma
514 Oev.zrGas
4 Phil.Dlr.'Sl
3J£ Philips'48
6 PEGEM'57
5% PEGEM'58
5 PEGEM'58
414 PEGEM'52
6 PEGUS'57
6 PGEM'57
6 PEGEM64
5% Rott.Rijn
4% Rott.Rijn
Rijn-Schelde'69
6 Schiphol
554 Scholt-Hin.
5% Scholt.Hoo.
4% Scholt.-Hon.
414 Sch.H.'61
454 Scb.H.'63
654 Smit Nijm.
6 Unilever
5 Ver .Glas
5 VJ\lacb.'58
5 VJVIacb.'62
Het Dorp '67-7
itrie en
dl*.
87,50
92
95 a
95,20
87
87
87
87
88.50
88,50a
80
80 a
95,70
89,50b
98.10
99
93.70
93,70
98
101
101
182 b
182 b
98.80
98,80
89 b
95.10
95,25
79,40
93
93
89.70
89,70
95 b
95 b
86.50b
86,50b
100,40 100,40
99,70 99,50
94,25 93,80
94,50 94
86 85
96,50
90
87,30
86 a
97
97
91,50
90
87,30
86 a
97
96,80
91
94,85 94,90
90,10
96,20
93,70
93,30
85,70
81,40
90,50
85.10
84
90,10
85
91,50
96,20
93,70
93,30
86,70
81,20
90,50
88
88,50
88
84 a
luchtvaart, spoorwegen
7 KLM 1968 92 92
5 KLM 15j. 95.30 95,50
4% KLM 20j. 90 90
4% KLM 1962 96.50 96,50
Ned. Sp. '57 105 104,80
4% Ned.Sp.'57 80 88
premie-obligaties
254 Alkmaar'56 65,90
3 A'dam CA*33 131.10 132,50b
254 A'dam 1951 64.50 65,50
2V* A'dam'56 1
2J A'dam'56 II
V - 'lam'56 III
Ajra Breda 34
6« 69
74.30 75
72.50 72,60
67,50
63,05
2% Dordr.'56
65.95
65,80
Eindh.'54
63.05
V/s. Enscbede'54
63.45
63,45
2Y- Haag'52 1
74
73,05
Haag'52 II
76 a
2Yz Ned.Rkr.'67
65.95
V/z R'dam'52 I
72.95
73,10
2Yt R'dam'52
75.90
75,90
2Y> R'dam'57
74.50
74,95
2Ys Utrecbt'52
93.50
93,05
2Yz Z.-HoU.'57
74.85
74,95
ZY* Z.-HoU.'59
71
72,50b
7 Ver.Glas 121.50 l:
654 Ver.Macb.F. 84.70 i
6 Vihamij-Butt. 122
6% Wyers 1966 88 l
AANDELEN
banken en vera.
buitenlandse fondsen
5% E.inv.b.'64
85 b
5'/ E.inv.b.'65
81.50
81,50b
8% Int. Bank *70
102.70
102
4Yt Int.Bank'61
78.20
78,40
4 Yz Int .Bank'62
78.20
78,10
V/z Int.Bank'55
96
96
5% K.S.G/64
88.20
87,75
5% K.S.G/65
89 50
89,05
5Yz K.S.G. 1000
4% K.S.G'62
86
86
4J*5 KS.G.'61
85.80
85,70
4 België'61
87 b
V/z Petr JOOO'57
106
106 b
7 All.Brew.
103.80
103
4Yi Cere Hydrö
94 b
94
6% PhU.Int.Fin.
4% Noorw.'55
Afrika
4 Zd.-Afr.'55
2.35 92,35
convert obligatie*
4% AKZO
83,50
8%% Amalga
112
112
5Yt AMRObk.'69
99,20
99 JO
4Yi Bergb J»ap.
97 b
6% Bcrgoss
80
5 Berkel
92
92
3Borsumij
95
94,50
B.O.Z. 7 pet.
108,70
109
7 Br.Or.Boom
106,70
106,30
4% Dr.-Ov.-H.
92 b
92b
Els.Uitg.Mij. 7%
132
132
4% Gelder
88,50
88,10
8% Gelder-Tiel
107 a
107
5% Gist.Br/68
105
105
5% Grasso
89,5
89,50
GYt Grinten'60
115
114,50
5% Boek
114,75
114,25
V/z Holec
108
107,50
6Yz Homburg
135,50
133
5% Hoogovens
88,30
87,50
5% Indola
82
81,50
5 IndolaCos.
6 Yz Interlas
103
5 Inventum
82,50
82,50
4% Kemp.-Beg.
6Yz Kluwer'69
131
134.50
5% KLM 1968
97.50
96.50
5 Lips-Gisp
107.50
107
6% Meelf-NJS.
99
98.50a
5 Meteoor
143.20
144
5 Nederhorst
90.20
6Yz Ned.Dagbl.
6Yz Ned.Midd.Bk
101.50a
101b
8 Nijv.Tencate
95.30
95
5% Ommeren
156.50
156
6 Ye Philips 1970
100.75
100.80
4% Philips
95
94.80
5% Pont.Honth.
91.20
91
4% Proost
170
BYt Rolinco 100
85 b
86
GMr Rolinoo
85.80
86 b
3^ Schokbeton
100
1Yt Schiritema
107
107
4" Stokvis
92.60
92.60
TUii.Wateri.
91
91
AMEV
Anfas Groep
Ass^tad Rott.
Bank en Ass.
Cultuur bank
Delta Lloyd
E.N .N ill mij
Kas-Associatie
NatJnv»B.Pr.
Ned.Credietb.
Ned.M .-bank
Slavenburg
id.cert.
Fr.Gr .Hyp.JSC.
West.Utr.H.B.C.
Northw.Pac.Hyp.
IdJZe
110 110
82 81
78 78
89,10 89.80
107
81,90
137
107
81.90
137.50
38,80 38.80
100 100
212,5 213
357
200
356
205 b
97 b
92
cultures
Elsevier
448
447
EMBANV
170.5
173.5
EnkesNV
167
163.5
E.N ALT.
212
217
ErdalWas
175 a
175
EuropaHot.
400 a
400 a
FigeeH.Mf.
135
134.5
FokkerKon.
53
52.10
Ford.Ned.
870
890
Furness
84.60
84.70
GazeUeRijw.
GelderZn.
97.70
93.20
GelderZn.p.
97.7
93.2
Geld.Tielem
78
78.50
Geronbc
96
95
Giess.Noord
127
124
Gist-Brocades
95.50
96.50
Gouds mi dE.
123.5
123 a
Grasso's
163.5
166
Grinten
245.50
244
Grofsmederij
88
87
GruytercpA
GruytercpB
Seheepshïp.Ned. 132
Nfomberi 77,5 77
handel en Industrie
A.C.F.
223^0
224
AlbertHeijn
170,50
171
A.H.mij.O.G.
138
138
Alg.Vr.Imp.
157
155 a
Amalga Hold.
63,60
63,20
A'd.Droogd.
131,5
131
Amst.Rijtuig
14L
141
AniemElnb.
66,5
65
Arnb.Scb.b.c.
139
139
Asselbergs
106,5
108
Aut^crew
106
102
AutJndJtott.
226
225
Ballast-Nedam
82,40
81,60
Bat-Aann.
425
430
BatavaM.
100
Batenburg
208
215 b
Beekv^X.
87,5
BeersZn.
345
342
Befob
130 a
125
Begcmaun
115
115,5
Bensdorplnt.
240
242
Bergh's J.
217,5
217,5
B.&J^pct.p,
85,5
85,5
Bergoss
140
142
BerkelPat.
187
185
BernetNVb
176
176
Blijd.lOOOnre
48,5
48,5
BoerDrukk.
315
315
BolsLncas
139,50
139,50
Borsnmijc
180,2
180
;.o.z.
366,50
366,50
BraatBonw.
223
223
BnkkeGrond.
Bredero V.G.
196
193
Bred.V.G.nrc
193
190
Bredero VJB.
442
440
Bred.VJLnrc
442
440
Buhr.-Tet.
74,40
73,50
Bijenkcrfnre
354,5
356
Idem6pct.p.
79,6
79
CalveDJk.
674
CalveDjiro
680
677
GalveD.cpwd
CtrJ$uiker
407
408
Cham.Unie
147
147
dndu-K.&JR.
77
77
Crane
125
124
Cur Aland Jirc
187
185,2
DagrmNV
142
142
DesseaoxT.
64,50
64,50
DikkwaCe.
63
61,2
Derp&Ce.
153
154 a
Dr.-Or .Ho*»
136
134
DrogeWol
137
137
DuikerApp.
121,1
122,5
Hagemeijer
128.20
128,50
HalbergM.
64b
64 b
Hat.Texopr.
141
144
Hat.Texopr.pr»
85.5
87
Hattum 81.
79
74
Hellingman
227
HeroCons.
230 b
230
Hoek'sM J5,
609
608
HolecNV
131
131.5
Holl. Be ton
78
77.50
HJVIelksuik.
266 b
273
Homburg
85
84
Hoogenbosch
171
175
Hoogenstraater
63.5
63.5
Hooimeijer
109 8
109
IHCHoll.
267
268
!ndustr.Mij.
217
216
IBB'Kondor
206
201
Interlas
435
440
Int.Mnller
52.50
52
Inc.Gew.Bet.
284
280 b
Inventum
185
183
JeanHeybr.
89
92 b
Jongeneel
262
260
KemoCors.
178
180
Uemp.Begeer
60
62
KeyHouth.
233
233
KleneSuik.
210
214.5
KloosZonen
172
171
KIuwer'6U
210 a
AlexAdam
134
133
Kon.Ned.Pap.
138
148
KAJ.Tert.c
23
23
Korenschoof
Koudijsnrc
123.5
120.5
Krasnapolsky
52.5
52.50
Kon.V.Tapijt
135.5
134.5
KwattaCh.
127
130
Landry#
149,8
152
LeidseWol
197
194.5
Lindet.-Jac.
184
184.5
Lips&Gisp.c
318
317.5
Lijempf
53
52.20
LijmDelftnrc
130
139.5
Macintosh
77,50
77
Matubei
181
181
Meelf.N.B.c
193
190
Mees'boowb
76,5
76
Metaverpab
325
328
MeteoorBet.
314
309
Molukscbe
23,5
23.5
NosaPors.
73,10
72.40
Mnldersfab.
112
109
Minnbouwk.c
309
309
NaardenCh.
92,20
Naeff Gcbrs.
135
130
NedapN .Ap.
184
183
Neder bo rstV.B.
63,50
6ÜM
Ned.Bontw.
126,5
124.5
N.D.U.C
135,5
134
N.Springst.c
158.5
NeUe
320
316
Netamb
114,8
114.5
Niefafinstr.
103
102
Nierstrasz
123
120
N.Eur.Hout
164
162
Norit
116.60
115
Nutricia
359
358
Nyma nrc
29.5
29,5
Nijv t. Cate
68.5
69
Ogem.n.b.
83
83,40
Orens Kop
235 a
234
Oving
193
Pakhoed
78.50
78,50
Palemb. Ind.
64
64
Paitbe
80.1
80,1
Parkhotel
465 a
465a
Pont Houtb.
185.2
185,5
Poorter b
Porcel. Fles
119
Proost Br.
335
328
Rad cm. Met.
138
138
Reesink&Co.
125
124
Reeuwijk
345 b
Reineveld
111
Ill
Reisr en Co.
196
196
Rhein.Kobl.
Rlva
223
222
Rohte Jisk.
84
84
Pommenh.
657
658
Rubaak Co.
128
127.5
R. Schelde
173.1
171.5
Sanders Beb.
174
174
Schev Expl.
16.80
16.80
Schokbeton b
168 b
171
Scboit. Cart.
156 b
155 a
Scbolt.-Hon.
47.20
46
Scbnitema
209
209.5
Scbuppen S.
Schuttersv.
105.5
105.5
Simon d.W. b
256
255
Simons' Emb.
88
88
Soer. Dr. dok
26.1
Stofcv.5.1000
115.8
113.5
Stsp. Twente
85.5
85
Synres c
Tab.ind.Phil.
71
66.2
Techn.B.Mar.
135
134
Techn. Unie
290
288
TUb. Waterl.
272
272
Tricotbest.
65
66
Tw. Kabelf.
390
385
Ubbink-Davo
120
119
Udenh .Steen
114
113
Unikap
112 b
110 a
Unil.lpct. cp
92,5
92.5
1000 6pct. cp
83,5 a
83 a
lOOt 4pct. cp
54,5
54.1
Utermohlen
289
V.d. VUetWern
116.80
114.50
Veneco
68
72
Veneta
130
133.5
Ver.Glasf. nb
150,5
150.5
VerAl.Schev.
41,5
42
VerJVlach.f.
71,50
71.50
V^i. Uitgev.
136,50
133
VNU Pref
18
Ver. Touw. c
122
120.5
Vezel verw.
72
70 b
Vihamij-Bntt
169
167
Vred. Rnbb. c
VRG-Pap gb
632
631
Vnlcaansoord
123
123
Waveren G.
50b
iVegener'8 tire
70,40
70.80
Wereldhaven
470
469.90
Wessanen
67,50
66.50
Wessera
119
121.5
Wyers
106
105
Wijk Her,
66
66
Zaalberg
79
70
mQnbonw en petroleum
Maxwell
Moeara Enïm
Moeara l-10opr
Moeara winstb
Moeara 4 wb
148,00
2130,00
5,00
scheepvaart
Oostzee 114,00 113,5
spoor- en tramwegen
Geld.Tram 62,5
Antill.Br. 151 154.5
Antill. Verf 125.5 126.5
El .Mij .Aruba 108 b 108 b
Surin.Brow. 410 410 b
parttcipatlebewüzeD
AlgJ* bez
101.50
102
Am .Fund 1-5
213
213
Convert»
850
840
Goldmines 1-5
124.20
126
H.B.B.
795
800
Holland Fond
615
614
Intel-bonds
612
612
Rentet.part.
768
768
Ned.Vastgoed
535
540
Binn.Vastgoed
118 a
118
Breevast'67
97.50
97
belegglngi-mtien
AJBJtt.
141
140.50
DJ.F.
138
139
IKA
170,50
169
NEFO
66,50
66.20b
Ohanc
420
418
Prot.BeJ.
125
125
Uni-In vest
62,50
83
61.50
Ünitas
82.30
Utilico
125,50
125.60
Concentra
318
319
Europaf.lOpb
420
420
Un.Fonds 20 pb
520
520
Eurnnion lOpb
1275
1275
Finance Union
363
Valeurop
684
684
Inv.Ov.Serv.
5.40
5,40
Shell Can.
36.25b
36.20
ACF Industr.
46,50
46.50
Admiral Corp
11,50
12.40
Allied Chemie.
27.10
26.80
Am.Enba
Am .Metal
34,40
34.50
Am.Motors
8.80
Am.Pboto Ed.
12,25
12.75
Am.Smelt R
Am .Stand.
20,40
28.25
Am .Tel. Tel.
53,25
53.25
Ampes Corp.
22,25
22,25
Anaconda
22,70
22,25
Ashl.Oil Ret.
29,25
29
Atcb.Top
25,50
25,50
Beth). Steel
21,75
21,50
Boeing Corap
20,90
21,25
Burroughs
123
123
Chasb. Goth.
7,85
7,95
Ches.Ohio R
57,75
56,75
Chrysler
27,25
27,95
Cities Serv.
47,80
47
Colgate
45
47
Col.Gas
41,50
40,75
Curtiss Wrigbt
12,90
12,75b
Dart. Ind.
39
40
Dow Chem.
81,80
81,60
Du Pont
142,25
143,50
Eatm. Kodak
80.50
79.60
Fluor
28.90
28.80
Ford Motor
57
57.25
Gen .Cable
24
23.25
Gen.Electr.
102.25
103.25
Gen.Motor
81
80.50
Gen.Tepb.
32
33.50
Greyhound
18 10
18.30
Int.Bus Mach.
339
340
Int.FIav.Fr.
66.25
66.25
Int. r&T
56.20
57
Jones Laughl
12 75
12.80
Kennecott
38.10
37.70
La n vin
44
45
Ling T.V.
14.25
14.15
Litton Ind.
29.60
29
Amerika
Boston Fund
Chemical Fund
Dreyfus
Fidelity Fd.
Investors M.
Japan Fund c
Lehman Corp c
ManJb Fund c
Massacb
Stead man c
Technolog. Fd.
Valne Line
Gevaert
Petrofina la
Solvay Cie
Union Minière
Mannesman!!
Imp. tnd. o
CoJFln.de Paris
P*on.Elec.
Sony Corp.
19,50
13,15
17,30
8,95
11,40
17,50
5,75
15
2,85
7
8,90
114
204
1320
158,50
186
19
15,70
7,65
19,70
13,25
17
8,95
11,45
17,70
5,75
15
2,75
6,90
7,15
114
200
1360
186
150
18,25
15,55
buitenlandse obligaties
Alcab Alum
Beli.Telepb.
CanJJrew.
Can .Pacific
Husky Oil
Imperial Oil
InJ Nat .Gas
IntJScckal
8,20
76
IS
20,20
12,80
48,70
24.60
48.50
3.30
75
18.50
20.60
12.70
48.90
Mart .Marietta
Mc.Don.Goi^l.
Montgom.W.
Nat.Can.
Nat.Distellers
Nat.Steel
North Am.Ph,
OccJ®etr.
O tin Corp.
Penn -Central
Pepsi-Cola
"bib Petr.
Procter Gam.
Radio Corp. A.
Republic Steel
Sears Roebuck
Shell Oil
South Cy
Southern Pac
Sperry Rand
Standard Br.
Stano NJ.
Studebaker
Sun OL
21.70
2675
67
27.50
17.60
41.50
29.90
'20.40
24.50
8.50
55.85
31.70
120.25
33
28.60
81b
50
26.80
36.50
32.40
48 50
70.10
57
48
21,80
27
67,25
27
18,50
42,50
31
20,50
24,20
8,50
55,90
31,50
120,50
32,70
28,25
80,50
50,40
27
37,10
32,25
48,50
70,60
57
49,50
AMSTERDAM, 5 febr.
Hoogovens gedroeg zich
vrijdag zeer flauw in een
zwakke markt. De koers
van het aandeel was bij
opening ƒ76,50, hetgeen een
verlies betekent van ƒ2,30.
De handel was vrijwel over
de gehele linie stil. Alleen
in Philips ging er iets van
betekenis om, doch ook dit
fonds moest 0,60 prijsge
ven op 48. Akzo verloor
0,80 op 86,80. Unilever
moest 030 terug op ƒ92,70
en olies 0,70 op 138,80.
Ondanks de iets hogere
koers in Amerika moest
KLM 5,30 terug op 174.
Heineken was met 1,80 op
ƒ208,30 redelijk in herstel.
Bij ae cultures moest Deli
ƒ1,30 terug op ƒ68,50. Am
sterdam Rubber was een
punt lager op 40.5 en ook
HVA was een halve punt
lager. In de scheepvaartsec
tor gingen alle fondsen iets
naar beneden. KNSM ver
loor ƒ1,30 op ƒ102, Van
Ommeren moest anderhalve
pnt. terug op 291, Scheep
vaart Unie zes dubbeltjes
op ƒ87.90 en HAL 0,2 pnt.
op 98.1. De banken waren
weer iets beter en wonnen
ieder een halve gulden. De
staatsfondsen waren nau
welijks prijshoudend tot
zwak.
Na de opening vertoonden
veel koersen de neiging tot
verdere daling. Beurskrin-
gen geloven, dat de fut er
bij de beleggers uit is. Door
vele factoren zoals de loon
kostenontwikkeling, heeft
men het vertrouwen een
beetje verloren en de beurs
kan dan ook tevreden zijn
met in januari bereikte her
stel.
Tandy Corp
61,25
62
Texaco
35
35 b
Texas lustrum
90,50
90.50
Transam.Corp
18,85
18.70
Union Pacit. B
46,60
48.70
U^JSteei
32,75
32
West-Ban corp
38,25
38.10
Westingb. El.
72.50b
72.25
Woolwortb
39
38.90
Ballast Ned.
44,70
44.50
Ecnnosto
113.70
113.40
Holding
220
215