Briljante financiële coup begin van ondergang el coM Geld wisselen wordt duurder Amsterdamse effectenbeurs financiën economie 1 STRUCTUUR LANDBOUW WINTERSPORT ter ECONOMIE BELGIë STAATSLENING CONTAINERS SPAREN EXPORT AUTOTREIN I V scheepsberichten - - ILn<il„ ie Rijn- en tlreizen IISES COMP. (TIE 1971 ANP-beurs overzicht Hoogovens flauw in zwakke markt IzATERDAG 6 FEBRUARI 1971 ROLLS-ROYCE IN DE BERM |t 97, WESTKAPELLE, X nel strand. prima Keu- lei- oeu. en BTW, Kind erveer tijdig. Exploitant: iiicht bii zee. strand en lE Zld. de aangewezen jpmerhuizen, nachtlogies. tin 14. Aagtekerke, tel. ase", 4- en 5-pers. cara- k C van der Horst, at. N.-Br.. tel. #1623 - 26 31 lie „De Bulke" Spuiweg van RUST. RUIMTE en fpmg is nog voldoende Ijk. Gelegen aan de Gre- pi]. INDEN (Lux.), tcL 64170. lot terras en eigen par- >le" Ceriale, «al. Palmen- Ttel. aantrekk. prijzen v. bar. rest. InL Churchill- 72 43 73. ER wordt een wijziging aange bracht in de organisatiestructuur van Schut Superieur N.V. (een verpakkingsindustrie met bedrij ven in Eerbeek en Etten-Leur). Dit besluit kwam tot stand na een overleg tussen de raad van com missarissen van het bedrijf, de di rectie en het bureau Urwick Inter national N.V. Management Consul tancy. In de nieuwe structuur zul len de directeuren van de werk maatschappijen dienstverlenende verpakkingen en produktieverpak- kingen opgenomen worden in een directie, die uit vier leden zal be staan. Ze zal in Eerbeek worden gecentraliseerd. DE Europese commissie heeft de nieuwe landbouwvoorstellen be kendgemaakt. Volgens de commis sie zal het beleid in 1973 10,8 miljard gulden gaan vergen. Ieder volgend jaar zal het 5 procent duurder worden. Dit percentage komt overeen met de nationale budgetverhogingen. van dit jaar kan Intercontainer be schikken over een eigen wagen park. De nieuwe trein vertrekt, uitgezonderd zondag, dagelijks vanuit het Container Terminal van Rotterdam Waalhaven en heeft als eindpunt het Container Terminal Paris-la-Chapelle, STEEDS meer mensen gaan met de trein op wintersportvakantie. Ongeveer 25.000 vakantiegangers gingen vorig seizoen met de Hot»I- plan-express, de Bergland-express of de Bicentra-express naar de wintersport. Tot nu toe werden voor deze expresstreinen 20 a 30 procent meer boekingen genoteerd dan in het vorige seizoen. Het wintersportseizoen loopt van half december tot half maart. Dit kwam naar voren bij een on derzoek van Makrotest in opdracht van de economische voorlichtings dienst in West-Europa. Als reden hiervan worden de levertijden en het aanstellen van agenten of ver tegenwoordigers genoemd. Deze facetten overtreffen zelfs het prij- zenaspect. Voorts blijkt uit dit onderzoek dat Nederlands naam van agrarisch land geen invloed heeft op de af zet van onze technische produkten. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Nederland geen dui delijk industrieel imago heeft. De relatie tussen dit imago en de af zet van technische produkten was echter nog niet onderzocht. De vakantiegids ls er hmodaties op 20 bestem- Griekenland, etc. PETS- 1-12107. Kïnkerstraat 304, iêra - Joegoslavië. 16 d. Psion v.a. ƒ497.—. Vertr. 4/7. Vraag progr. Reisb. Jtraat 45, Eindhoven, tel. JlS. Zou u dit jaar uw ■en doorbrengen in het |erg (W.-DuitsL)? Pension JROD, biedt u een aan- Im. str. warm en koud leraarswoning woningen beschikbaar I ENGELAND, DUISL, Vooral ln juli en [>.w. C. A Hinloopen, 35. Castricum, tel. IN Luik is geprotesteerd tegen het voorschot dat op de BTW-afdracht betaald moet worden. Winkeliers, bioscopen, taxibedrijven, benzine- itations, bankkantoren en markten deden aan de proteststaking mee. Ook in andere steden van België worden acties tegen het BTW- voorschot verwacht. In antwoord op het protest heeft de Belgische regering verklaard, samen met de middenstanders, naar een nieuwe oplossing te willen zoeken. HET ministerie van Financiën maakt bekend, dat de 7,5 net. staatslening over 1971 is vastge- Id op 250 miljoen gulden. Aan gezien de inschrijvingen op deze lening dit bedrag overtreffen, wordt hierop 90,5 pet. toegewezen. INTERCONTAINER opent 15 fe bruari een snelle container-dienst tussen Rotterdam en Parijs, de Trans-Europ-Container-Expres (T.E.C.E.). Er bestond reeds een T.E.C.E.-lijn tussen Parijs en Keu len. Voorlopig wordt gebruik ge- I maakt van materieel van de Fran se spoorwegen, maar in de loop VOLGENS voorlopige gegevens van het centraal bureau voor sta tistiek werd in 1970 bij de spaar banken (zonder de handelsbanken) 1.486 miljoen meer ingelegd dan terugbetaald. Dit spaarverschil was 238 miljoen lager dan in 1969. Hiertegenover stond echter de stij ging van het bedrag aan afgeschre ven rente. Deze was n.l. ƒ203 mil joen groter, zodat de totale bespa ring per saldo slechts 35 miljoen minder was dan het afgelopen jaar. Vooral in de eerste vijf maanden werd er minder gespaard. In de daaropvolgende maanden echter overtrof het spaarverschil dat van de overeenkomstige maan den van 1969. In oktober en no vember zien we een teruggang en in december weer een opgang. Het spaarverschil van de handelsban ken bedroeg over de eerste elf maanden van 1970 561 miljoen. Dit is 119 miljoen meer dan in 1969 over dezelfde periode. Dit bracht het spaartegoed op f 5,3 mil-jard. HET Amerikaans ministerie van handel verwacht, dat de Neder landse economie in 1971 zal blij ven groeien, maar op veel beschei dener schaal dan in 1970. De te verwachten daling van het bruto nationaal produkt van 6 naar 4 procent kan worden toegeschreven aan het beleid van de Nederlandse regering, dat „tegen de inflatie is gericht en bestaat uit hogere belas tingen, het beteugelen van de cre- dieten, de lonen en de prijzen, en een bezuiniging op de overheidsuit gaven". DE prijs van onze exportprodukten op de Westeuropese markten ligt niet meer zo gunstig als voorheen. OOK van de autoslaaptreinen wordt steeds meer gebruik ge maakt. Hier is zelfs sprake van een toename van 200 procent t.o.v. vorig jaar. Het programma van de Nederlandse autoslaaptreinen om vat nu reizen naar Frankrijk, Ita lië, Oostenrijk, Zwitserland en Joegoslavië. (Van onze Londense correspondent) LONDEN De enorme kosten van de bouw en ontwikkeling van nieuwe jetmotoren, vooral de reusachtige en revolutionai re RB-211, bestemd voor Lockheeds „tri-star-luchtbus", heeft Rolls-Royce bankroet gemaakt, zoals gisteren gemeld. Het bedrijf werd slecht beheerd door uiterst knappe ingenieurs, die machtige vliegtuigmotoren konden bouwen, maar die geen ver stand hadden van administratie. Zij begingen rampzalige vergissingen in hun kostenberekeningen en hielden te veel personeel in dienst (ongeveer 80.000 man), ook terwijl de eigenlijke productie van de afdeling vliegtuigmotoren relatief gering was. De directeuren van Rolls-Royce maakten verbitterd hun beklag over het feit, dat hun maatschappij geen cent ontvangen had van de subsidie van 60 miljoen pond, die hen drie maanden geleden dopr de regering Heath beloofd was, nadat het Lager huis de financiële toestand van dit bedrijf besproken had. De staat zou 72 miljoen pond en een aantal ban ken 18 miljoen pond ter beschikking stellen. Dit zou echter pas gebeuren na inzage van een rapport, opgesteld door onafhankelijke accountants, over de financiële toestand van Rolls-Royce, die echter nog niet klaargekomen zijn met hun werk. De vorige Labourregering heeft Rolls-Royce een bedrag van 47 mil joen pond geleend. Rolls-Royce, die vooral bekend is om haar peperdure en vrijwel geruisloze personenwa gens, bouwt al 56 jaar vliegtuigmo toren. Tijdens de tweede wereldoor log oogstte deze firma lauweren met motoren voor Britse jachtvliegtui gen, waaronder de Spitfire, en voor bommenwerpers. In de jaren 50 deed de vliegtuigindustrie van Groot-Britannië schitterende zaken. Zij bouwde voor bijna alle landen van de wereld straalvliegtuigen en hun motoren. Rond het einde van de jaren 50 nam de vraag echter af. Bepaalde landen, waaronder Frankrijk, hadden hun vliegtuigin dustrie weer opgebouwd en raketten begonnen sommige oorlogsvliegtui gen te vervangen. Zelfs de RAF bestelde minder toestellen. Groot- Brittannië herzag zijn defensiepoli tiek en veroorzaakte meteen het be gin van een ernstige malaise in zijn vliegtuigindustrie. De politieke en economische onzekerheid van de ja ren 60 deed de problemen van be drijven zoals Rolls-Royce nog toene men. Als gevolg Van deze situatie begon Rolls, zoals deze firma doorgaans genoemd wordt, het afzetgebied van vliegtuigmotoren letterlijk „af te schuimen". Het bedrijf deed een bod van ieder contract dat binnen zijn bereik viel. Dankzij zijn groot natio naal en internationaal prestige en omdat zijn produkten uitstekend waren, wist het de meeste contrac ten binnen te halen. De laatste jaren kreeg Rolls echter geen eigenlijk produktiewerk meer te doen dat on middellijk winstgevend was. Het hield zich te veel bezig met de ontwikkeling van nieuwe motoren, die pas veel later hun geld zouden opbrengen. Er gingen vele miljoenen pond sterling de deur uit, maar er kwam onvoldoende kapitaal binnen. Toen de Lockheed-vliegtuigfabr-ek van de VS bekendmaakte, dat zij een drie motorige luchtbus, de „Trj- Star" gingen bouwen, dacht de di rectie van Rolls-Royce dat dit voor- haar een prachtkans was om haar bedrijf uit de financiële put te hel pen. Ze organiseerde een promotie campagne van 350.000 pond, betaalde 230 reizen van vertegenwooridgers naar Amerika en nam transatlanti sche telefoongesprekken, die samen honderd uur geduurd hadden, op haar rekening. Op 29 maart 1962 werd het zo begeerde contract door Lockheed aan Rolls-Royce toegekend, kend. Het was een briljante commerciële coup. Maar ondertussen kreeg de fabriek van Rolls-Royce voortdu rend minder produktief werk te doen. Een groot deel van het reus achtige bedrijf weerd ingezet om de enorme RB-211 motor te ontwikke len. De kosten hiervan waren door de directie oorspronkeleijk op onge veer 100 miljoen pond-sterling ge schat. Dit was echter een schrome lijke vergissing. In november van vorig jaar werd duidelijk, dat de kosten tenminste eenderde hoger zouden liggen. Gisteren zei Rolls- Royce, dat het nog veel meer zou zijn dan wat men in 1970 dacht. De prijs waarmee Rolls het Ame rikaanse contract veroverde, was veel te laag berekend. Rolls-Royse had de Britse inflatie onderschat. De benarde financiële situatie van Groot-Britannië's meest gerespec teerde bedrijf was spoedig geen ge heim meer, met het gevolg dat geen enkele bank zich nog bereid toonde om grote leningen ter beschikking te stellen. De ondergang van Rolls-Royce als privé-onderneming is Engelands grootste economische ramp van de na-oorlogse tijd. s V wm n HUBz! Acmaea 4 vn Gothenburg nr Orns- kol-dsvik, Acteon 5 vn Saigon nr Singapore, Adonis 4 p San Salvador nr Baltimore, Adrastus 5 te Las Palmas, Alkmaar 5 vn Shellhaven nr A'dam Ancospray 4 te Belem, Avedrecht 4 p Mozambique nr Bah rein, Bali 5 p Kp Vilano nr Penang, Balong 4 te Santander, Carbodragon 4 p Bermudas nr R'dam, Cartago 5 te Balboa, Ceres 5 te R'dam, Che vron Nederland 5 p Corhin nr Ras- tanura, Coral Maeandra 5 te R'dam, Crania 5 te Punta Cardon, Dom- burgh 4 vn R'dam nr Harwich, Dosi- na 5 vn R'dam nr Forcados, Eem- land 4 vn Salvador nr Cabedelo, Eumaeus 5 te Liverpool, Farmsum 4 vn Houston nr Japan, Forest Hill 5 vn Djeddah nr Rastanura, Gaaster- dyk 5 te Savannah, Gulf Swede 4 vn Milfordhaven nr Bantry, Hercu les 4 vn Antw nr A'dam, Hermes 5 te Pto Cortes, Hilversum 5 vn Le Havre nr Bermuda, Kermia 5 te Gothenburg, Korovina 6 Balboa verw, Kreon 4 vn Hamburg nr Bre men, Ladon 5 te Bemen, Leuve- Uoyd 5 te Napier, Lycaon 4 vn Du- mai nr pt Swettenham, Maaslloyd 5 te Portland, Madisonlloyd 4 vn pt Elisabeth nr Eastlondon, Mainlloyd 4 te Cristobal, Medon 5 te Pto Cabello, Metula 5 vn R'dam nr Mena al Ahmadi, Minos 4 vn Kingston nr Pt au Prince, Moordrecht 4 te Balboa, Nederlek 4 te Duinkerken, Neder- linge 4 van Cristobal nr Duinkerken, Nederwaal 4 vn Chittagong nr Cal cutta, Nedlloyd Kyoto 5 te Bremen, Neptunus 4 vn Paramaribo nr R'dam, Ossendrecht 5 te Hamburg, Pericles 4 vn Pt au Prince nr Kong- ston, Poolster 4 vn Agadir nr Ham burg, Rondo 4 vn Lourenco Marques nr Durban, Rotti 4 vn Hamburg nr Bremen, Scheldelloyd 6 Penang verw, Senegalkust 4 vn Kribi nr Abidjan, Sertan 5 te Alexand-rie, Solon 5 te Pt of Spain, Stad Delft 5 vn Cork nr Duinkerken, Stolt Wes tertoren 5 te New York, Straat Cle ment 4 vn Trinco Malee nr Penang, Straat Cumberland 5 vn Auckland nr Djakarta, Straat Fiji 5 vn Kobe nr Durban, Straat Frazer 5 te East London, Straat Lemaire 4 vn Tanga nr Fremantle, Straat Mozambique 4 vn Port Elisabeth nr Kaapstad, Ta- namo 4 te R'dam, Thuredrecht 4 p Horta Azoren nr Cristobal, Trident Amsterdam 5 te Bremen, Ulysses 4 vn Savannah nr Baltimore, Viana 4 rede Hovic, Waterland 5 te Barcelo na, Westerkerk 4 p Bizerta nr Hamburg, Zaria 5 vn Whangarei nr Singapore, Arendskerk 4 p Kp Gris nr Antw, Atlantic Star 4 p Fastnet n New York, Banda 4 nog te Matadi, Banggai 4 te Philadelphia, Barok 4 p Skelleftea n Ajos, Calamares 4 v Napels n Koper, Dahomeykust 4 p Abidjan n Freetown, Diogenes 4 te Le Havre, Duivendrecht 4 p Tanger nr Chioggia, Eemhaven 4 te Bremen, Esso Europoort 4 p Little Quoin n Milforthaven, Gooiland 4 p Ouessant n Las Palmas, Gulf Hansa 4 p Kp Blanc n Cabinda, Gulf Hollander 4 te Bantrybay, Hercules 4 te Antw, Houtman 4 te Muscat verw, Kaap Hoorn 4 p Ouessanit n Stanlow, Ka- bylia 4 v Singapore n Durban, Kat- sedyk 4 te Le Havre, Kelletia 4 te Karachi verw, Kemia 4 v Oslo n Gotenburg, Kopionella 4 te Rotter dam, Laertes 4 p Madagascar n Be- lawan, Loppersum 4 te Freeiport, Neder Eems 4 v Pascagoula n Mo bile, Nijkerk 4 te Duinkerken, Overijssel 4 p Dakar n Mombasa Poeldyk 4 p Key West n Le Havre, Schiekerk 4 p Las Palmas n Antw, Sinon 4 p Sicilië n Piraeus, Sloter- kerk 4 p Startpoint n Cristobal, Statendam 4 te Cristobal, Straat BaLi 4 v Singapore n Lourenco Marques, Straat Johore 5 te Singa pore verw, Straat Lagos 4 v Mel bourne n Sydney, Straat Tauranga 4 v. Melbourne n Bellbay, Tamara 4 p Muscat n Dar es Salaam, Togokust 3 v Freetown n Apapa, Vasum 5 te Djibouti verw, Waardrecht 5 te Duibai Eme verw, Wissekerk 4 p Guernsey n Perz Golf, Zuiderkerk 5 te Dubai verw, Carebeka-3 3 160 m no Vilano nr Saloniki, Plancius vn Plymouth nr Amstelstad 3 330 nnw vn Kaapstad nr Europa, Amstelveen 4 te Fremantle, Billiton 3 verw te Bangkok, Capiluna pass 3 Burlings nr Laspezia, Dahomeykust 3 vn Ta- koradi nr Freetown, Diadema 3 850 zw Straat Soenda nr Mena, Dosina 3 te Rotterdam, Kaap Hoorn 3 vn Bilbao nr Stanlow, Merwelloyd 3 80 o Las Palmas nr Bushire, Moor drecht 4 verw te Balboa, Nijkerk pass 3 Ouessant nr Duinkerken, (Van een onzer verslaggevers) t AMSTERDAM De banken en de kantoren van de N.V. Grenswissel kantoren hebben de marges tussen hun aan- en verkoopprijzen van bui tenlandse valuta vergroot. Voor 100 Belgische francs betalen zij vanaf heden f 7,15 tegen voorheen f 7,18. De verkoopprijs is voor Belgische francs niet verhoogd. De vergroting van de marges is volgens de banken te wijten aan de gestegen personeelskosten. Het mini sterie van Economische Zaken was verrast door deze plotselinge verho ging. De Economische Controledienst onderzoekt of deze maatregel van de banken en De Grenswisselkantoren niet in strijd is met de prijzenbe- schikking van minister Nelissen. De vergroting van de marges van andere belangrijke valuta (per hon derd stuks) is als volgt: oud nieuw Franse francs f 1,20 f 1,50 Belgische francs f %12 f 0,15 Zwitserse francs f 1,20 f 1,50 Engelse ponden f 0,15 f 0,20 Amerikaanse dollars f 0,05 f 0,06 Volgens het ministerie van Econo mische Zaken hoeft de margevergro ting geen invloed te hebben op de marktprijs voor Belgische francs (1 Belgische franc 7 cent). iiJFfLTSi HÉ VRIJDAG 5 FEBRUARI 1971 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs s laten, b a bieden e a ex claim, e as ex dividend ACTIEVE AANDELEN ll mei - S mei - 15 mei •rijf dagbiaden: Noordhot- -opdrachteu en mKefc- na 16 febr. '1971 333218, i» bet bezit zijn van de iiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiimmii11 |en met vol pension f 05,p.p. Eochern a/d Moesel met' b LORELEI-EXPRESSE. eide kleurenfolder 38, MAASBRACHT 1—2196 ii hi hi milium in ui ««m"" touringcarbedruf ierdam - dordrecht ISPROGRAMMA IN 'RDT U gratis teODEN REISBUREAU EN KANTOREN. Sacantiereizen illende LANDEN^ 119 - Tel. 070-630516-643995 in 26 - Tel 010-235766* 123 - Tel. 010-278588-177906 - Tel. 010-161100* Itraat 11 - Tel. 01850-45567 L bij alle kantoren van FISENBANK en 4LEENBANK G.A. handel en industrie AKZO 87.60 86,65 Alg.Bank Ned. 259 259,65 Am.Rott.Bnk. 60 60,70 A'dam-Robber 40,5 DeU-Mij. 69.80 69 Dordtscbe Petr. 854 847,50 DordtscheP.pref. 851 843,5 Hein.Bel.Beh. 205 204,80 Heineken Bier 207,10 Holl.-AmerikaLijD 98.3 98,5 Hoogovens 78.75 75,90 H.V.A.-Mijen 64 63,5 K.L.M. 179.25 174,75 Kon. Petroleum 139.45 139,05 K.N.S.M. 103.25 102 Nationale-Ned. 77.15 75,80 Ommeren 292.5 292 id. (div. 1971) Philips Gloeil.G.B 48.55 47,65 Robeco 230.40 230,55 Rolinco 177.95 177,35 Scheepv .Unie Neö 88.50 88,35 Unilever 92.95 92,70 ACTIEVE OBIJÜAT1ES staatsleningen Ned .^5j.'69.8 103.90 103.60 id.35,j.'70.8 103.70 103.40 id .15j. '70-1.8 102.10 102 id.15j.'70-2.8 102.90 102.70 id .15],'70-3,8 102.40 102 10 id.7j.'69.8 105 104.60 id7j.'70.8 105.30 105 .H J id.'70-7% 104 103.80 id.'69.7 100.40 100.10 id.'66-1.7 96.10 96.10 id.'66-2,7 96.10 95.90 id.'69.7 95.90 96.10 id .'68-1.6 91.40 91.30 id.'68-2.6 91.30 91.10 id.'68-3.6 91.20 91,10 id.'68-4.6 91.10 91 id.'66.6% 92 91.70 id.'67.6% 89.60 89.40 id.'67.6 88.30 88.10 id.'65-1.% 89.10 88.80 id.'65-2.5% 88.80 88.50 id.'64-1.5% 86.30 86.10 id.'64-2.5% 86.20 8o id '64.5 83.30 83.30 id.'58.4 85.50 85.50 id.'58.4 32.40 82.30 id.'60-1.4 85.60 85.80 id.'60*2.4 82.10 82.10 id.'63.4 80.20 80.40 id.'64.4 96.60 96.60 Ned.'59.4% 84,20 84,50 id.'60.4% 79,80 79,80 id.'61.4% 80,60 80,60 id.'63-1,4% 79,80 80 id.'63-2,4% 79,10 79,20 id.'61.4 82 81,80 id.'62.4 78,10 id.'53.3% 77 76,80 Stanj.'47.3 66,60 66,60 Ned.'513 93 93 id '53-1-2.3 82,8 82,80 id '5H.3 80.40 30,40 id.'48.3% 66,80 67 id.'50.1-2.3,/i id.'54-l'2.3I/« id.'55*1.3 id.'55-2.3V4 Grtb.3 Ned.'37.3 Grbtl.'46.3 Ned.DIrJ.'47.3 Grtb.2 71,50 72 71,60 81,20 45,70 84,90 84,30 92,10 93,70 93,80 OBLIGATIES gemeenten A'dam'47.3 id/48.3 B'dam'52-1.4% BNG7j.'89.fc id '66-1.7 id.'66-2.7 id.'67-1-2.6% id.'68-1-2.6% id.'67-1.6 id.'67.6% id.'57.6 id.'65-1.6 id.'65-2.6 id.'65-1.5% id.'65-1.5% id.'65.5 id.'58.5% id.'64.5% id '65.5% id.'58.5 id.'64-1.5 id.'58-1-2*3.4% id.30 j.'58-59.4 id.25j.'58-l-2-3.4 id.25j.'60-3-4-5.4 id.'63-4-'63.4 id.'52.4% 89 84,50 102,70 102,80 95,80 94.80 92,80 92,60 91 >0,20 19,80 89,70 85,50 84,80 85,10 83,80 83,50 81,40 84,80 84,20 77,40 91,80 95 92,80 92,60 90,80 88,70 93,40 90,20 89,70 88,60 88,20 86,50 89,40 85,20 84,60 84,90 83,70 83,30 81,30 84,60 83,70 77,40 91,80 Rcntesp.'52 id.'57 BNGsp.'64 id.'65 id.'66-1 Exp .I'--'66.7 id.'58.5 id.'58.5% EFM'58-1-2.5 Gruyter'66.7 id/65-2.5% id.'52.5 ,\lidd.Cr.'62.4% NBM.Kr.'66.7 id '65.5% Nat.Inv.'fl5.5% id.'65.5% N.O.bnk.'66.7 id.'64.6 87.50 RnlJ).B.'64.5 - hypotheekbanken 190.50 190 135.80 135.80 130.50 130.50 130.50b 131 99.70 99.10 96.50 96.40b 96.10 96 99 83.10 97.60 100 93.75 95.90 97.50 93.75 92.80 85.50b 95.50 7 Fr.Gr.H.B. 6 Fr.Gr.DW 5 Fr.Gr.DV 4 Fr.Gr. \Vz Fr.Gr .DU 3% Fr.G.DE.VE 7 DtrJiyp.G. 6 ttrJIyp.ï. 3% Utr.Hyp.K-L 3 UtrJS-EE-E 7 Westl.Hyp.B 6 Westl Hvp.X vVeJt) Hvp.V) 4VVeatl.Hyp.l 91,50 86 80,80b 82 67,50 91,90 90.60 86.20 80.60 81 67.40 91.50 87.60 85.50 78.50b 3% WestLH-N.-O 5 E.N.ScbJi.O. 414 AKZO 1000 4 A. Hei jo '55 V& Blaowb. '66 614 Blanwh. '67 5% Blauwhoed 4% Blauwhoed 3 Blydenstein 6 Bredero VC VJz Bredero VB 5 Bredero VB 7% BritJPetr. '66 6 BritJ»etr. '85 6 Bijenkort 7 Coop.B. Coop. Spaar 7& CMC'66 6% CMC'67 6% Hoogov.'66 K. Fabr. vb Alex 6 Koc-Z.Ketj, 4% Koodijs 314 Meef.Nd.B. 4% Mees B. 5 Nat.Grondb. VJz Nd.Gaso/69 7% Nd.Gasu/66 614 Nd.Gasu.'66 5% Nd.Gasunie 4 Nijma 514 Oev.zrGas 4 Phil.Dlr.'Sl 3J£ Philips'48 6 PEGEM'57 5% PEGEM'58 5 PEGEM'58 414 PEGEM'52 6 PEGUS'57 6 PGEM'57 6 PEGEM64 5% Rott.Rijn 4% Rott.Rijn Rijn-Schelde'69 6 Schiphol 554 Scholt-Hin. 5% Scholt.Hoo. 4% Scholt.-Hon. 414 Sch.H.'61 454 Scb.H.'63 654 Smit Nijm. 6 Unilever 5 Ver .Glas 5 VJ\lacb.'58 5 VJVIacb.'62 Het Dorp '67-7 itrie en dl*. 87,50 92 95 a 95,20 87 87 87 87 88.50 88,50a 80 80 a 95,70 89,50b 98.10 99 93.70 93,70 98 101 101 182 b 182 b 98.80 98,80 89 b 95.10 95,25 79,40 93 93 89.70 89,70 95 b 95 b 86.50b 86,50b 100,40 100,40 99,70 99,50 94,25 93,80 94,50 94 86 85 96,50 90 87,30 86 a 97 97 91,50 90 87,30 86 a 97 96,80 91 94,85 94,90 90,10 96,20 93,70 93,30 85,70 81,40 90,50 85.10 84 90,10 85 91,50 96,20 93,70 93,30 86,70 81,20 90,50 88 88,50 88 84 a luchtvaart, spoorwegen 7 KLM 1968 92 92 5 KLM 15j. 95.30 95,50 4% KLM 20j. 90 90 4% KLM 1962 96.50 96,50 Ned. Sp. '57 105 104,80 4% Ned.Sp.'57 80 88 premie-obligaties 254 Alkmaar'56 65,90 3 A'dam CA*33 131.10 132,50b 254 A'dam 1951 64.50 65,50 2V* A'dam'56 1 2J A'dam'56 II V - 'lam'56 III Ajra Breda 34 6« 69 74.30 75 72.50 72,60 67,50 63,05 2% Dordr.'56 65.95 65,80 Eindh.'54 63.05 V/s. Enscbede'54 63.45 63,45 2Y- Haag'52 1 74 73,05 Haag'52 II 76 a 2Yz Ned.Rkr.'67 65.95 V/z R'dam'52 I 72.95 73,10 2Yt R'dam'52 75.90 75,90 2Y> R'dam'57 74.50 74,95 2Ys Utrecbt'52 93.50 93,05 2Yz Z.-HoU.'57 74.85 74,95 ZY* Z.-HoU.'59 71 72,50b 7 Ver.Glas 121.50 l: 654 Ver.Macb.F. 84.70 i 6 Vihamij-Butt. 122 6% Wyers 1966 88 l AANDELEN banken en vera. buitenlandse fondsen 5% E.inv.b.'64 85 b 5'/ E.inv.b.'65 81.50 81,50b 8% Int. Bank *70 102.70 102 4Yt Int.Bank'61 78.20 78,40 4 Yz Int .Bank'62 78.20 78,10 V/z Int.Bank'55 96 96 5% K.S.G/64 88.20 87,75 5% K.S.G/65 89 50 89,05 5Yz K.S.G. 1000 4% K.S.G'62 86 86 4J*5 KS.G.'61 85.80 85,70 4 België'61 87 b V/z Petr JOOO'57 106 106 b 7 All.Brew. 103.80 103 4Yi Cere Hydrö 94 b 94 6% PhU.Int.Fin. 4% Noorw.'55 Afrika 4 Zd.-Afr.'55 2.35 92,35 convert obligatie* 4% AKZO 83,50 8%% Amalga 112 112 5Yt AMRObk.'69 99,20 99 JO 4Yi Bergb J»ap. 97 b 6% Bcrgoss 80 5 Berkel 92 92 3Borsumij 95 94,50 B.O.Z. 7 pet. 108,70 109 7 Br.Or.Boom 106,70 106,30 4% Dr.-Ov.-H. 92 b 92b Els.Uitg.Mij. 7% 132 132 4% Gelder 88,50 88,10 8% Gelder-Tiel 107 a 107 5% Gist.Br/68 105 105 5% Grasso 89,5 89,50 GYt Grinten'60 115 114,50 5% Boek 114,75 114,25 V/z Holec 108 107,50 6Yz Homburg 135,50 133 5% Hoogovens 88,30 87,50 5% Indola 82 81,50 5 IndolaCos. 6 Yz Interlas 103 5 Inventum 82,50 82,50 4% Kemp.-Beg. 6Yz Kluwer'69 131 134.50 5% KLM 1968 97.50 96.50 5 Lips-Gisp 107.50 107 6% Meelf-NJS. 99 98.50a 5 Meteoor 143.20 144 5 Nederhorst 90.20 6Yz Ned.Dagbl. 6Yz Ned.Midd.Bk 101.50a 101b 8 Nijv.Tencate 95.30 95 5% Ommeren 156.50 156 6 Ye Philips 1970 100.75 100.80 4% Philips 95 94.80 5% Pont.Honth. 91.20 91 4% Proost 170 BYt Rolinco 100 85 b 86 GMr Rolinoo 85.80 86 b 3^ Schokbeton 100 1Yt Schiritema 107 107 4" Stokvis 92.60 92.60 TUii.Wateri. 91 91 AMEV Anfas Groep Ass^tad Rott. Bank en Ass. Cultuur bank Delta Lloyd E.N .N ill mij Kas-Associatie NatJnv»B.Pr. Ned.Credietb. Ned.M .-bank Slavenburg id.cert. Fr.Gr .Hyp.JSC. West.Utr.H.B.C. Northw.Pac.Hyp. IdJZe 110 110 82 81 78 78 89,10 89.80 107 81,90 137 107 81.90 137.50 38,80 38.80 100 100 212,5 213 357 200 356 205 b 97 b 92 cultures Elsevier 448 447 EMBANV 170.5 173.5 EnkesNV 167 163.5 E.N ALT. 212 217 ErdalWas 175 a 175 EuropaHot. 400 a 400 a FigeeH.Mf. 135 134.5 FokkerKon. 53 52.10 Ford.Ned. 870 890 Furness 84.60 84.70 GazeUeRijw. GelderZn. 97.70 93.20 GelderZn.p. 97.7 93.2 Geld.Tielem 78 78.50 Geronbc 96 95 Giess.Noord 127 124 Gist-Brocades 95.50 96.50 Gouds mi dE. 123.5 123 a Grasso's 163.5 166 Grinten 245.50 244 Grofsmederij 88 87 GruytercpA GruytercpB Seheepshïp.Ned. 132 Nfomberi 77,5 77 handel en Industrie A.C.F. 223^0 224 AlbertHeijn 170,50 171 A.H.mij.O.G. 138 138 Alg.Vr.Imp. 157 155 a Amalga Hold. 63,60 63,20 A'd.Droogd. 131,5 131 Amst.Rijtuig 14L 141 AniemElnb. 66,5 65 Arnb.Scb.b.c. 139 139 Asselbergs 106,5 108 Aut^crew 106 102 AutJndJtott. 226 225 Ballast-Nedam 82,40 81,60 Bat-Aann. 425 430 BatavaM. 100 Batenburg 208 215 b Beekv^X. 87,5 BeersZn. 345 342 Befob 130 a 125 Begcmaun 115 115,5 Bensdorplnt. 240 242 Bergh's J. 217,5 217,5 B.&J^pct.p, 85,5 85,5 Bergoss 140 142 BerkelPat. 187 185 BernetNVb 176 176 Blijd.lOOOnre 48,5 48,5 BoerDrukk. 315 315 BolsLncas 139,50 139,50 Borsnmijc 180,2 180 ;.o.z. 366,50 366,50 BraatBonw. 223 223 BnkkeGrond. Bredero V.G. 196 193 Bred.V.G.nrc 193 190 Bredero VJB. 442 440 Bred.VJLnrc 442 440 Buhr.-Tet. 74,40 73,50 Bijenkcrfnre 354,5 356 Idem6pct.p. 79,6 79 CalveDJk. 674 CalveDjiro 680 677 GalveD.cpwd CtrJ$uiker 407 408 Cham.Unie 147 147 dndu-K.&JR. 77 77 Crane 125 124 Cur Aland Jirc 187 185,2 DagrmNV 142 142 DesseaoxT. 64,50 64,50 DikkwaCe. 63 61,2 Derp&Ce. 153 154 a Dr.-Or .Ho*» 136 134 DrogeWol 137 137 DuikerApp. 121,1 122,5 Hagemeijer 128.20 128,50 HalbergM. 64b 64 b Hat.Texopr. 141 144 Hat.Texopr.pr» 85.5 87 Hattum 81. 79 74 Hellingman 227 HeroCons. 230 b 230 Hoek'sM J5, 609 608 HolecNV 131 131.5 Holl. Be ton 78 77.50 HJVIelksuik. 266 b 273 Homburg 85 84 Hoogenbosch 171 175 Hoogenstraater 63.5 63.5 Hooimeijer 109 8 109 IHCHoll. 267 268 !ndustr.Mij. 217 216 IBB'Kondor 206 201 Interlas 435 440 Int.Mnller 52.50 52 Inc.Gew.Bet. 284 280 b Inventum 185 183 JeanHeybr. 89 92 b Jongeneel 262 260 KemoCors. 178 180 Uemp.Begeer 60 62 KeyHouth. 233 233 KleneSuik. 210 214.5 KloosZonen 172 171 KIuwer'6U 210 a AlexAdam 134 133 Kon.Ned.Pap. 138 148 KAJ.Tert.c 23 23 Korenschoof Koudijsnrc 123.5 120.5 Krasnapolsky 52.5 52.50 Kon.V.Tapijt 135.5 134.5 KwattaCh. 127 130 Landry# 149,8 152 LeidseWol 197 194.5 Lindet.-Jac. 184 184.5 Lips&Gisp.c 318 317.5 Lijempf 53 52.20 LijmDelftnrc 130 139.5 Macintosh 77,50 77 Matubei 181 181 Meelf.N.B.c 193 190 Mees'boowb 76,5 76 Metaverpab 325 328 MeteoorBet. 314 309 Molukscbe 23,5 23.5 NosaPors. 73,10 72.40 Mnldersfab. 112 109 Minnbouwk.c 309 309 NaardenCh. 92,20 Naeff Gcbrs. 135 130 NedapN .Ap. 184 183 Neder bo rstV.B. 63,50 6ÜM Ned.Bontw. 126,5 124.5 N.D.U.C 135,5 134 N.Springst.c 158.5 NeUe 320 316 Netamb 114,8 114.5 Niefafinstr. 103 102 Nierstrasz 123 120 N.Eur.Hout 164 162 Norit 116.60 115 Nutricia 359 358 Nyma nrc 29.5 29,5 Nijv t. Cate 68.5 69 Ogem.n.b. 83 83,40 Orens Kop 235 a 234 Oving 193 Pakhoed 78.50 78,50 Palemb. Ind. 64 64 Paitbe 80.1 80,1 Parkhotel 465 a 465a Pont Houtb. 185.2 185,5 Poorter b Porcel. Fles 119 Proost Br. 335 328 Rad cm. Met. 138 138 Reesink&Co. 125 124 Reeuwijk 345 b Reineveld 111 Ill Reisr en Co. 196 196 Rhein.Kobl. Rlva 223 222 Rohte Jisk. 84 84 Pommenh. 657 658 Rubaak Co. 128 127.5 R. Schelde 173.1 171.5 Sanders Beb. 174 174 Schev Expl. 16.80 16.80 Schokbeton b 168 b 171 Scboit. Cart. 156 b 155 a Scbolt.-Hon. 47.20 46 Scbnitema 209 209.5 Scbuppen S. Schuttersv. 105.5 105.5 Simon d.W. b 256 255 Simons' Emb. 88 88 Soer. Dr. dok 26.1 Stofcv.5.1000 115.8 113.5 Stsp. Twente 85.5 85 Synres c Tab.ind.Phil. 71 66.2 Techn.B.Mar. 135 134 Techn. Unie 290 288 TUb. Waterl. 272 272 Tricotbest. 65 66 Tw. Kabelf. 390 385 Ubbink-Davo 120 119 Udenh .Steen 114 113 Unikap 112 b 110 a Unil.lpct. cp 92,5 92.5 1000 6pct. cp 83,5 a 83 a lOOt 4pct. cp 54,5 54.1 Utermohlen 289 V.d. VUetWern 116.80 114.50 Veneco 68 72 Veneta 130 133.5 Ver.Glasf. nb 150,5 150.5 VerAl.Schev. 41,5 42 VerJVlach.f. 71,50 71.50 V^i. Uitgev. 136,50 133 VNU Pref 18 Ver. Touw. c 122 120.5 Vezel verw. 72 70 b Vihamij-Bntt 169 167 Vred. Rnbb. c VRG-Pap gb 632 631 Vnlcaansoord 123 123 Waveren G. 50b iVegener'8 tire 70,40 70.80 Wereldhaven 470 469.90 Wessanen 67,50 66.50 Wessera 119 121.5 Wyers 106 105 Wijk Her, 66 66 Zaalberg 79 70 mQnbonw en petroleum Maxwell Moeara Enïm Moeara l-10opr Moeara winstb Moeara 4 wb 148,00 2130,00 5,00 scheepvaart Oostzee 114,00 113,5 spoor- en tramwegen Geld.Tram 62,5 Antill.Br. 151 154.5 Antill. Verf 125.5 126.5 El .Mij .Aruba 108 b 108 b Surin.Brow. 410 410 b parttcipatlebewüzeD AlgJ* bez 101.50 102 Am .Fund 1-5 213 213 Convert» 850 840 Goldmines 1-5 124.20 126 H.B.B. 795 800 Holland Fond 615 614 Intel-bonds 612 612 Rentet.part. 768 768 Ned.Vastgoed 535 540 Binn.Vastgoed 118 a 118 Breevast'67 97.50 97 belegglngi-mtien AJBJtt. 141 140.50 DJ.F. 138 139 IKA 170,50 169 NEFO 66,50 66.20b Ohanc 420 418 Prot.BeJ. 125 125 Uni-In vest 62,50 83 61.50 Ünitas 82.30 Utilico 125,50 125.60 Concentra 318 319 Europaf.lOpb 420 420 Un.Fonds 20 pb 520 520 Eurnnion lOpb 1275 1275 Finance Union 363 Valeurop 684 684 Inv.Ov.Serv. 5.40 5,40 Shell Can. 36.25b 36.20 ACF Industr. 46,50 46.50 Admiral Corp 11,50 12.40 Allied Chemie. 27.10 26.80 Am.Enba Am .Metal 34,40 34.50 Am.Motors 8.80 Am.Pboto Ed. 12,25 12.75 Am.Smelt R Am .Stand. 20,40 28.25 Am .Tel. Tel. 53,25 53.25 Ampes Corp. 22,25 22,25 Anaconda 22,70 22,25 Ashl.Oil Ret. 29,25 29 Atcb.Top 25,50 25,50 Beth). Steel 21,75 21,50 Boeing Corap 20,90 21,25 Burroughs 123 123 Chasb. Goth. 7,85 7,95 Ches.Ohio R 57,75 56,75 Chrysler 27,25 27,95 Cities Serv. 47,80 47 Colgate 45 47 Col.Gas 41,50 40,75 Curtiss Wrigbt 12,90 12,75b Dart. Ind. 39 40 Dow Chem. 81,80 81,60 Du Pont 142,25 143,50 Eatm. Kodak 80.50 79.60 Fluor 28.90 28.80 Ford Motor 57 57.25 Gen .Cable 24 23.25 Gen.Electr. 102.25 103.25 Gen.Motor 81 80.50 Gen.Tepb. 32 33.50 Greyhound 18 10 18.30 Int.Bus Mach. 339 340 Int.FIav.Fr. 66.25 66.25 Int. r&T 56.20 57 Jones Laughl 12 75 12.80 Kennecott 38.10 37.70 La n vin 44 45 Ling T.V. 14.25 14.15 Litton Ind. 29.60 29 Amerika Boston Fund Chemical Fund Dreyfus Fidelity Fd. Investors M. Japan Fund c Lehman Corp c ManJb Fund c Massacb Stead man c Technolog. Fd. Valne Line Gevaert Petrofina la Solvay Cie Union Minière Mannesman!! Imp. tnd. o CoJFln.de Paris P*on.Elec. Sony Corp. 19,50 13,15 17,30 8,95 11,40 17,50 5,75 15 2,85 7 8,90 114 204 1320 158,50 186 19 15,70 7,65 19,70 13,25 17 8,95 11,45 17,70 5,75 15 2,75 6,90 7,15 114 200 1360 186 150 18,25 15,55 buitenlandse obligaties Alcab Alum Beli.Telepb. CanJJrew. Can .Pacific Husky Oil Imperial Oil InJ Nat .Gas IntJScckal 8,20 76 IS 20,20 12,80 48,70 24.60 48.50 3.30 75 18.50 20.60 12.70 48.90 Mart .Marietta Mc.Don.Goi^l. Montgom.W. Nat.Can. Nat.Distellers Nat.Steel North Am.Ph, OccJ®etr. O tin Corp. Penn -Central Pepsi-Cola "bib Petr. Procter Gam. Radio Corp. A. Republic Steel Sears Roebuck Shell Oil South Cy Southern Pac Sperry Rand Standard Br. Stano NJ. Studebaker Sun OL 21.70 2675 67 27.50 17.60 41.50 29.90 '20.40 24.50 8.50 55.85 31.70 120.25 33 28.60 81b 50 26.80 36.50 32.40 48 50 70.10 57 48 21,80 27 67,25 27 18,50 42,50 31 20,50 24,20 8,50 55,90 31,50 120,50 32,70 28,25 80,50 50,40 27 37,10 32,25 48,50 70,60 57 49,50 AMSTERDAM, 5 febr. Hoogovens gedroeg zich vrijdag zeer flauw in een zwakke markt. De koers van het aandeel was bij opening ƒ76,50, hetgeen een verlies betekent van ƒ2,30. De handel was vrijwel over de gehele linie stil. Alleen in Philips ging er iets van betekenis om, doch ook dit fonds moest 0,60 prijsge ven op 48. Akzo verloor 0,80 op 86,80. Unilever moest 030 terug op ƒ92,70 en olies 0,70 op 138,80. Ondanks de iets hogere koers in Amerika moest KLM 5,30 terug op 174. Heineken was met 1,80 op ƒ208,30 redelijk in herstel. Bij ae cultures moest Deli ƒ1,30 terug op ƒ68,50. Am sterdam Rubber was een punt lager op 40.5 en ook HVA was een halve punt lager. In de scheepvaartsec tor gingen alle fondsen iets naar beneden. KNSM ver loor ƒ1,30 op ƒ102, Van Ommeren moest anderhalve pnt. terug op 291, Scheep vaart Unie zes dubbeltjes op ƒ87.90 en HAL 0,2 pnt. op 98.1. De banken waren weer iets beter en wonnen ieder een halve gulden. De staatsfondsen waren nau welijks prijshoudend tot zwak. Na de opening vertoonden veel koersen de neiging tot verdere daling. Beurskrin- gen geloven, dat de fut er bij de beleggers uit is. Door vele factoren zoals de loon kostenontwikkeling, heeft men het vertrouwen een beetje verloren en de beurs kan dan ook tevreden zijn met in januari bereikte her stel. Tandy Corp 61,25 62 Texaco 35 35 b Texas lustrum 90,50 90.50 Transam.Corp 18,85 18.70 Union Pacit. B 46,60 48.70 U^JSteei 32,75 32 West-Ban corp 38,25 38.10 Westingb. El. 72.50b 72.25 Woolwortb 39 38.90 Ballast Ned. 44,70 44.50 Ecnnosto 113.70 113.40 Holding 220 215

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15