Loot
vakantie
niet
derven
door
invallers
PAARDESPORTWERELD WIL
GEHEEL NIEUW MEREN EED
Topduel
PSV/ADO
IK FIETSTE NAAR
ROME EN IK
ZAG ER DE PAUS
label
vakantie
waard!
lans
eren
Open brief
onredelijk
'11
Demming vervangt
Akke Falkena
-Toto 30
JOHN BRASPENNINCX
else won
In 1952 haalde ik 8 eerste prijzen. Ineens stop
te ik. Achteraf bekeken, veel te vroeg.
iCHULD
Australië
veruit in
meerderheid
sport
Koning
van de
kermis-
koersen
door: PETER HEERKENS
KANDIDATEN
Koning
van de
smokke
laars
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1971
onze sportredactie)
1EN De vereniging
in Vlissingen bokswed-
/aarin diverse boksers
dag kwamen,
dasse kwam Adrie Mi-
sch. Luijken) tegenover
ivallende Marissen van
etere techniek van eerst-
Iwong Marissen echter in
nde al tot opgave. Hier-
ugielse nog slechts twee
fiiderd van de A-klasse,
'ari bokst hij te Breda en
f in Roosendaal. Nieuwe-
Jong moest het in de C-
nen tegen Abec, waar-
punten verloor.
ADVERTENTIE)
11 het KLM-tourlabeL
t garandeert u een
Irgeloze vakantie.
Iers, vliegvakanties
Ken van dit label zijn
engestelddoorde
/de reisorganisaties en
aan de door de KLM
normen: u vliegt per
n u betaalt niet meer
(tour (zowel voordelige
Ixe-arrangementen)
Irkelijk waard is.
een hele zekerheid^.
|CI voorstellen geen stay-
happen meer te laten
hebben de Federatie
Isreniners en de Unie van
Ëdireoteuren de beslissing
pjdleider Otibo Weckerling
eren te diskwalificeren
-baar verklaard. Besloten
■skwalificatie ongedaan te
1 de wedstrijd opnieuw
Uien, om niet de renner
Jh het slachtoffer te laten
■e fout, die Meuleman in
lvan de wedstrijdleiding
lp 28 februari zal in de
lelie van Dortmund het
Phap worden overgereden.
Ilen dezelfde renners uit-
I afgelopen zondag, name-
1 Verschueren, Leo Proost
lielgië), de Nederlander
I rerk (die zondag achter
l-eed), en de Duitsers Eh-
Ludolph (zondag winnaar
valificatie van Verschue-
er Kemper en Hennes
In het bijprogramma is
pum, waaraan wordt deel-
lor de Duitsers Sigi Renz,
Teffgen en Albert Fritz,
kg zullen uitkomen tegen
anders Gorden Johnson
.Leijn Loevesijn (Ned.)
pan Lancker (Belg).
Kschueren over zijn nieu-
1 de titel: „Ik wil nog wel
Dortmund, maar dan moe-
irschriften worden nage-
prigens is de coureur^ uit
In van mening dat hij in
Izijn beste wedstrijd ach-
rc motoren heeft gereden.
Ij nooit zo goed gegaan als
|?t was ook helemaal niet
I Meuleman omhoog ging.
Iiper had ik gemakkelijk
vangen. Die was van z'n
over mij heen gegaan.
DALLAS (ANP) Door het con
tracteren van de Australiërs Alexan
der Dent en de Zuidafrikaan Bob
Maud heeft de Texaanse tennisexploi-
tant Lamar Hunt zijn groep beroeps
spelers uitgebreid tot 32 leden.
De 32 profs zijn: uit Australië: Rod
Laver, John Neweombe, Tony Roche,
Roy Emerson, Fred Stelle. Bill Bow-
rey, Dick Crealy, Bob Carmiehael,
Owen Davidson, John Alexander,
Philip Dent, Ken Rosewal'l, Allan
Stone en Ray Ruffels. Uit de V.S.:
Arthur Ashe, Roy Bajrth, Bob Lutz,
Dennis Ralston. Charles Pasarell en
Marty Riessen.
Uit Grooit-Briittamndë: Roger Taylor,
Graham Stdllwell en Mark Cox. Uit
Zuid-Afrika: Bob Maud. Cliff Drys-
dale en Frew McMillan. Uit Egypte:
Ismael el Shaffei. Uit Zuid-Slavië-
Nikola Pilic. Uit Denemarken: Tor-
ben Ulrich. Uit Nederland: Tom Ok-
ker. Uit Spanje: Andres Gimeno. Uit
Nieuw-Zeeland: Grian Fairlie.
Op de wereldkampioenschap-
A A pen rustte voor mij een
vloek. Het liep geen ene keer
goed af.
In 1935 wees de bond me aan voor het
amateurkampioenschap in Floreffe
na een eindeloze discussie of ik er
al dan niet sterk genoeg voor was.
Terwijl ik notabene de ene overwin
ning na de andere haalde. Uiteinde
lijk mocht ik starten nadat ik in alle
selectie-wedstrijden eerste reed.
Het parkoers in Floreffe liep over
zwaar golvend terrein en er lag een
flinke berg in. Mancini, een Italiaan,
kwam met 3 minuten voorsprong op
kop te liggen maar ik hield me
rustig tot er 150 kilometer gereden
waren. Met de Fransman Carpentier
aan mijn wiel ben ik toen aan de
achtervolging begonnen en op 8 ki
lometer van de finish lagen we nog
maar 100 meter achter. Normaal ge
sproken moest ik het gaan winnen,
maar ik kreeg een lekke achterband.
Ik gooide er een andere tube op en
daar ging, zo kort voor het einde
teveel tijd mee weg. Veertiende
werd ik. In mijn eerste wereldkam
pioenschap bij de profs, 1937, viel ik
ook plat. Na twee rondes al. Geluk
kig mag ik wel zeggen, want ik
reed slecht die dag. Het jaar daarop,
mijn beste seizoen, was ik de groot
ste kanshebber in het wereldkampi
oenschap van Valkenburg. Ze noem
den me de uitgesproken favoriet en
daarom hield ik me zo lang moge
lijk koest. Ik wist intussen ook dat
je m zo n wedstrijd voorzichtig moest
rijn met je krachten en zeker op de
Cauberg. Na 180 kilometer ging ik
met 4 anderen in de aanval. Het liep
zoals ik wilde, tot in de beklimming
van de Cauberg mijn crank brak.
Terwijl het tweede groepje me pas
seerde, liep ik naar boven waar net
over de top de verzorgers stonden.
DEN HAAG (ANP). Een aantal vooraanstaande eigenaren, fok
kers, trainers en pikeurs van draverspaarden heeft, door middel van
een open brief, een dringend beroep gedaan op het bestuur van de
Stichting Nederlandse Draf- en Rensport en op het bestuur van de
Stichting Nederlandse Totalisator om zich in te zetten voor de bouw
van een nieuw Mereveld bij Utrecht.
In de open brief, ondertekend door B. A. van den Brr, A. de Regt,
G. J. van Oosten (eigenaren en fokkers), J. Wagenaai jr, J. van
Dooyeweerd en H. J. Pools (rijders en trainers), prof. dr S. R. Numans,
prof. dr G. Wagenaar en prof dr C. H. W. de Bois (hoogleraren in de
veeartsenijkunde te Utrecht), wordt gesteld dat de bouw van een
nieuw Mereveld de voorkeur verdient boven de verbeteringen aan de
baan te Hilversum, die door de ondertekenaars gezien worden als
niet meer dan lapmiddelen.
open brief begrijpelijk, maar onrede
lijk.
De heer Berg vertelde dat de kos
ten voor de bouw van een nieuw
Mereveld aanzienlijk uitgaan boven,
de mogelijkheden van de Nederland
se paardesport. „Het gehele plan om
de verbeterde baan van Hilversum
mede als vervanging te laten optre
den van Mereveld wordt geschraagd
door talrijke onderzoekingen. Dit is
de voorgeschiedenis: Het huidige Me
reveld sluit definitief op 1 november
1971. De baan moet verdwijnen om-
Rensport vindt, volgens publiciteits-
dat het tracé van een rijksweg door
het sportpark loopt. In 1969 hebben
wij de mogelijkheden onderzocht een
nieuw Mereveld te bouwen. Wij be
hoefden daarvoor niet uitsluitend uit
eigen middelen te putten, want het
rijk vergoedde voor het oude Mere
veld een bedrag van 4.478.000 gulden,
waarvan echter maar ruim drie mil
joen gulden zou overblijven omdat
een gedeelte van het bedrag onmid
dellijk zou moeten worden gebruikt
voor geschiktmakirvg van het nieu
we terrein.
De gemeente Utrecht zou daarnaast
iets meer dan anderhalf miljoen gul-
Zij stellen dat de stijgende be
langstelling voor de draf- en ren
sport de noodzakelijke grote inves
teringen voor de bouw van een nieuw
Mereveld zijn rente zal afwerpen. De
ondertekenaars verwijten de Stich
ting Draf- en Rensport dat in Hil
versum gebouwd wordt voor het be
den en dat de opzet van de verbete
ringen te Hilversum getuigen van
een tekort aan toekomstvisie. De
NDR wordt gevraagd zijn blik te
werpen op een nieuwe baan in
Utrecht. „Het plan is waard om risi
co's te nemen, bovendien leren de
cijfers dat die risico's niet eens zo
groot zijn", zeggen de schrijvers van
de brief.
De stichting Nederlandse Draf- en
man Cees Berg van de NDR, de ver
langens van de schrijvers van de
den kunnen wijmaken voor de stich
ting van een nieuwe baan. Voor de
bouw van een nieuwe, maar beperkte
accommodatie, zou ten minste
7.500.000 gulden noodzakelijk zijn.
Dat zou te zwaar drukken op het pro
gramma van vijftien meetings.
Wij hebben toen overwogen, omdat
Mereveld slechts een beperkt aantal
wedstrijden per seizoen heeft, de ba
nen van Hilversum en Mereveld sa
men te voegen, met andere woorden
Hilversum te sluiten en een in de
ontwikkeling passende opzet voor
Mereveld te maken. Daarbij werd ge
dacht aan een grote glasdichte tribu
ne, baanverlicliting, een groot par
keerterrein en boxen voor de paar
den. Maar alleen die tribune zou al
als een ontilbare last drukken op de
schouders van de Nederlandse paar
desport.
De briefschrijvers halen de tribune
van Gelsenkirchen in West-Duitsland
als voorbeeld aan, maar toen die tri
bune een achttal jaren geleden werd
gebouwd, kostte hij, zonder de in
richting binnenshuis, zeven miljoen
gulden. Onze begroting voor het
nieuwe Mereveld bedroeg rond der
tien miljoen gulden, terwijl wjj in
feite ongeveer 4.500.000 gulden be
schikbaar hadden. Er moest dus een
gat van acht miljoen gulden worden
opgevuld. Dat risico vonden wij to
groot.
Op dit moment staan op de winter-
baan van Hilversum 200 paarden. Die
zouden wij ook op het nieuwe Mere
veld moeten onderbrengen. Wij heb
ben geprobeerd en de adviesraad
voor het drafwezen heeft alle moge
lijkheden uitputtend onderzocht, de
trainingsbaan en de wedstrijdbaan te
scheiden. Dus meetings op Mereveld
en training op Hilversum of omge
keerd, maar gemeente Hilversum
noch Utrecht was daarvan een voor
stander omdat een trainingsbaan wel
aantrekkelijk is voor de cürafsport,
maar ten aanzien van de recreatie
nauwelijks een functie heeft.
Nadat de opzet van het nieuwe
Mereveld onhaalbaar was gebleken,
hebben wij besloten verbeteringen
aan te brengen in Hilversum, dat al
geschikt was voor wintermeetings.
Daarvoor is een bedrag nodig van
ongeveer vijf miljoen gulden. Maar
die som kunnen wij uitsmeren over
een aantal jaren. Niet alle verbou
wingen behoeven op hetzelfde tijd
stip .plaats te vinden. Deze zomer
bestéden wij ongeveer 1.000.000 gul
den en in een jaar, dat het misschien
wat minder goed zou gaan, kunnen
wij het wat voorzichtiger aan doen.
Maar voor Mereveld had alles ineens
moeten gebeuren
De goed geleide paardensportver-
enigingen in Nederland maken winst.
Wij houden daarom rekening met de
mogelijkheid van het stichten van
een totaal nieuwe baan, die zal be
antwoorden aan de eisen die nu en
zeker binnen een aantal jaren zullen
worden gesteld. Maar dat is een plan
voor de toekomst. Dat is een andere
zaak dan nu beslissen over Mere
veld, dat wij gezien de kosten als een
erg onzeker avontuur hebben moeten
beschouwen."
DEN HAAG (ANP) In de Ne
derlandse schaatsploeg die zaterdag
en zondag as. deelneemt aan de we
reldkampioenschappen voor dames in
Helsinki is Akke Falkena vervangen
door Rieneke Demming.
Tom Okker: enige Nederlander in
tenniscircus.
(Van onze sportredactie)
BREDA Na de verrassende ne
derlaag van Feijenoord bij NEC en
het einde van de opmars van FC
Twente is er zoveel spanning in de
kopgroep van de ere-divisie geko
men dat het ook voor de totoïsten
moeilijk zal worden nog zinnige
voorspellingen te doen. De speling
in de top van de hoogste divisie
is namelijk bijzonder klein en daar
door komen er voor veel clubs be
langen op het spel te staan, die
tot uitschieters kunnen inspireren.
Voor AZ'67, dat onderaan staat,
ziet het er ooik zondag weer slecht
uit, want FC Utrecht zal niets liever
doen don met een monsterscore de
harde klap die het in Maastricht
kreeig enigzins te vergoelijken. Ook
voor Holland Sport is de toekomst
niet bepaald rooskleurig. NEC komt
immers op bezoek en mogelijk heeft
de zeige op Feijenoord de discipelen
van Wiel Coenver de tot rau toe ont
brekende macht bezorgd. Als MVV
in zijn niormalie spel komt, komt
ook NAC van een koude kermis
thuis. Ajax en FC Uitrecht werden
in Maastricht aan de zegekar ge
bonden, maar uit hebben de Lim
burgers noig niet zo veel laten zien.
Mogelijk zit er voor NAC toch nog
een puntje irn.
PSV-ADO vormt dit weekeinde de
tapper in de eredivisie en onge
twijfeld zal een van de beide kop-
lopens sneuvelen. PSV heeft, ge
zien het voordeel van eigen terrein
en met d'e in vorm groeiende Johan
Devrindt als schutter wel de beste
papieren, al moet ADO, dat een
hecht team vormt, zeker niet on
derschat worden. FC Twente zal ma
de twee achtereenvolgende neder
lagen tegen Juventus voor de
Runners up-cup en tegen Sparta in
die competitie voor eigen publiek
laiten zien dat het heus nog wel kan
winnen en DWS kansloos laten.
Sparta mag zich niet vergissen in
Votemtem en het zal dit zeker niet
Ze gaven me de reserve-fiets en
met een achterstand van 1% minuut
begon ik aan de achtervolging. Ik had
AZ'67-FC Utrecht
Holland Sport-NEC
NAC-MTV
PSV-ADO
Drente-RBC
Roda JC-Eimdhoven
PEC-Limburgia
AGOVV-
ZFC-RCH
doen, nu het terug aan kop is geko
men. Excelsior krijgt het tegen Tel
star eng moeilijk, want de Velsena-
ren zullen ongetwijfeld mikken op
een punt, hetgeen hen zeker zal
lukken.
In de eerste divisie heeft VW,
dat zijn prille opmars vroegtijdig
zag gestaakt door nederlagen in de
derby's, kans om iets van zijn ach
terstand oji de promotiecandidaten
goed te maken.
Of Hermes DVS na die jongste
nederlaag tegen Eindhoven gene
gen is nog verder af te zakken valt
sterk te betwijfelen. In de tweede
divisie mag het zeer zwak spelend
KBC zelfs niet op een puntje reke
nen tegen SC Drente, dat afgelopen
zondag Volewijckers wist te bedwin
gen. Roda JC, al is het een grillige
ploeig, hoeft niet op winst te reke
nen teigen Eindhoven, dat zijn can-
diüatuur voor de eerste divisie dui
delijk heeft gesteld, 'n Andlere pro-
motiecandidaat, PEC, krijgt het te
gen Limburgia, dat nog volop kan
sen heeft, moeilijker en zal met een
gelijkspel al tevreden zijn.
nog geen 10 meter getrapt of ik
voelde al dat het mis was. Mijn
trapper sloeg steeds door. Met veel
sukkelen haalde ik de Cauberg
weer, maar toen ik er tegenop wilde
tolden m'n trappers aan één stuk
rond zonder dat de ketting pakte. Ik
wéér te voet naar de top waar ik
hoorde dat mijn fiets nog niet gere
pareerd was. Intussen had ik zo'n
grote achterstand gekregen dat ik
niet meer opstapte. Natuurlijk zocht
ik uit hoe die reserve-fiets zo gam
mel kon zijn. En wat bleek? Guus
Schilling en Gerard Bontekoe had
den een splinternieuw tandwieltje
van die fiets gesloopt omdat Theo
Middelkamp er een moest hebben.
Ze konden er geen vinden, tot ze
mijn materiaal zagen staan. Het ou
de, versleten, tandwiel van Middel
kamp zetten ze er bij mij op en tja,
daar sloeg die nieuwe ketting na
tuurlijk steeds overheen. Zo ver
speelde ik mijn kansen. Marcel
Kindt werd nu wereldkampioen.
Marcel Kindt. In dat seizoen had ik
hem al wel acht keer verslagen. Zo
sterk als toen. voelde ik me ook in
1949. Enfin, de manier waarop ik
Wout Wagtmans kampioen maakte,
zegt genoeg. Ik draaide geweldig.
En wéér werd ik gearresteerd in
een periode dat ik aan mijn terug
keer werkte. Net als in 1947. Pre
cies dezelfde situatie. Ook chantage.
Iemand wist dat ik bij mijn beken
tenis een goudsmokkel verzwegen
had. Die zaak speelde in 1945. Ik
kocht toen in Sliedrecht een goud
staaf van 12% kilo voor f 65.000.
Op mijn reis naar Rome, kwam ik Fausto Coppi tegen. Hij was aan het
een hele tijd gezellig staan praten, want zo was Fausto. Geen capsones.
zei ie. Dat vond ik natuurlijk geweldig, dat ie dat zei. Links van Coppi
Geerts die deze foto nam de reis naar Rome meemaakte.
trainen in de buurt van Genua en stopte meteen toen hij me zag. We hebben
„Als je die pech niet had gekregen, was je in 1938 wereldkampioen geworden"
sta ik, zoals je ziet, rechts Harrie van de Elshout uit Made, die met Ko
Om 'm te verkopen ging ik ermee
naar Antwerpen. We wogen daar en
het bleek dat die staaf een kilo
lichter was dan ze verteld hadden.
Ik terug naar Sliedrecht, die man
opgehaald en meegenomen naar
Antwerpen. Hij dacht dat de weeg
schaal niet deugde. Pak in, zei ik,
we gaan op neutraal terrein wegen.
Ik stapte de eerste de beste winkel
binnen, een groente-zaak, en jawel.
Weer 11% kilo. Achteraf deed ik er
verschrikkelijk stom aan om zo te
zeuren over die kilo. Ik had 'm
beter gewoon als verliespost kunnen
nemen, want nou ging die verkoper
tegen een andere smokkelaar vertel
len wait ie met me meemaakte. Daar
werd van geprofiteerd in '49. Hij
begon me te chanteren en toen het
niet lukte liep hij naar de politie. Ik
Mijn ouders waren altijd trots als ik succes had. Hier poseren ze met
mij (en links m'n broer Albert) na een overwinning in de ronde van
Princenhage 1939. Die koers won ik in totaal 5 keer. Eigenlijk mocht
ik toen niet starten van de dokter want kort tevoren raakte ik flink
geblesseerd. Met mijn elleboog en knie in het verband ben ik toch ver
trokken. Ik won met flinke voorsprong.
kwam er af met de minste straf: 4
maanden cel in Dordrecht. Ook daar
kon ik goed met de officier opschie
ten. Typisch hé. Hij vroeg eens of
ik mee wilde werken aan de opspo
ring van die goudstaaf in Antwer
pen. Wij met taxi's naar België
waar ik hem natuurlijk op een
dwaalspoor zette. Ik nam hem mee
naar de buurt van het centraal stati
on waar op de hoek van een straat
altijd handel werd gedaan. Hier heb
ik hem verkocht zei ik, aan een man
met een baard. Na 3 uur voor niks
wachten, vond die officier het wel
letjes. Hij was het beu en moest
bovendien naar een diner met de
procureur. Brengen jullie Braspen-
nincx maar naar de Begijnenstraat,
zei hij tegen de rechercheurs die
erbij waren. Da's helemaal leuk,
riep ik. Ben ik net eens even los en
u laat me weer opsluiten! Kan ik
niet mee naar dat diner? Hij begon
te lachen. Ik kreeg hem zo 'er dat
ik in gezelschap van die recher
cheurs tot 's avonds 8 uur vrij
mocht rondlopen. Heb je centen om
te gaan eten, vroeg die officier. Niet
bij me, zei ik, maar ik vind wel
wat. Wij naar een adres in Bras-
schaat waar ik een hoop centen
verstopt had. Ik haalde bij de ma
dam 5000 francs op en tracteerde de
recherche, en mezelf natuurlijk, op
een geweldig diner met heel wat
drank. Maar zat kreeg ik ze niet.
Wel geprobeerd, 's Nachts zat ik
weer achter de tralies in Dordrecht
waar ik na 4 maanden weg mocht.
Op 11 febru;® 1950 was ik weer
vrii man Ik b». meteen op de fiets
gesprongen voor een reis naar Ro
me. Daar heb ik de paus gezien. In
veertien dagen reed ik op-en-neer.
Die trip maakte ik als een bede
vaart, het was heilig jaar, en voor
training. We waren met z'n drieën.
Harrie van de Elshout, Ko Geerts en
ik Gelachen dat we hebben. Enorm.
Ik vergeet nooit hoe Harrie in Rome
ging biechten. Maar Harrie, zeg ik,
die geestelijke kon jou toch niet
verstaan. Daar was 't nou net om
begonnen, zei Harrie. Toen ik terug
kwam uit Rome en wilde gaan koer
sen, weigerde de wielerbond me een
licentie omdat ik in de gevangenis
had gezeten. In 1947 probeerden ze
datzelfde geintje uit te halen maar
toen zorgde de reclassering ervoor
dat ik toch kon rijden. Nou moest ik
er een advocaat voor inschakelen en
alles bij elkaar kostte het zoveel tijd
dat ik pas in 1951 weer kon koer
sen. Bij mijn eerste trainingen woog
ik 104 kilo. Jij komt nooit meer
terug, zeiden ze tegen me. In een
paa. maanden had ik er 44 pond af
en ik won dat jaar 7 wedstrijden. In
1952 haalde in 8 eerste prijzen. En
ineens stopte ik. M'n materiaal ver
kocht ik aan amateurs. Het was
gebeurd met mijn wielerleven. Ten
minste, dat dacht ik. Twee maanden
later beide me een Duitse manager.
Of ik voor 1000 mark achter de
derny wilde komen rijden in een
wegwedstrijd. Ik vroeg mijn materi
aal terug, ik reed naar een kennis
in Aken met wie ik tot 7 uur 's
morgens op stap ging en 's middags
reed ik in Dortmund. Ik vertrok van
kop af en toen ik na een paar
kilometer omkeek, zag ik niemand
meer. Ik won met ruime voorsprong.
Toch ben ik daarna definitief
opgehouden. Eigenlijk veel te
vroeg, maar ja dat is achteraf
gepraat.
r
FCJTwente-DWS
Sparta-V olendam
Excelsior-Telstar
WV-HDVS