Loot vakantie niet derven door invallers PAARDESPORTWERELD WIL GEHEEL NIEUW MEREN EED Topduel PSV/ADO IK FIETSTE NAAR ROME EN IK ZAG ER DE PAUS label vakantie waard! lans eren Open brief onredelijk '11 Demming vervangt Akke Falkena -Toto 30 JOHN BRASPENNINCX else won In 1952 haalde ik 8 eerste prijzen. Ineens stop te ik. Achteraf bekeken, veel te vroeg. iCHULD Australië veruit in meerderheid sport Koning van de kermis- koersen door: PETER HEERKENS KANDIDATEN Koning van de smokke laars WOENSDAG 3 FEBRUARI 1971 onze sportredactie) 1EN De vereniging in Vlissingen bokswed- /aarin diverse boksers dag kwamen, dasse kwam Adrie Mi- sch. Luijken) tegenover ivallende Marissen van etere techniek van eerst- Iwong Marissen echter in nde al tot opgave. Hier- ugielse nog slechts twee fiiderd van de A-klasse, 'ari bokst hij te Breda en f in Roosendaal. Nieuwe- Jong moest het in de C- nen tegen Abec, waar- punten verloor. ADVERTENTIE) 11 het KLM-tourlabeL t garandeert u een Irgeloze vakantie. Iers, vliegvakanties Ken van dit label zijn engestelddoorde /de reisorganisaties en aan de door de KLM normen: u vliegt per n u betaalt niet meer (tour (zowel voordelige Ixe-arrangementen) Irkelijk waard is. een hele zekerheid^. |CI voorstellen geen stay- happen meer te laten hebben de Federatie Isreniners en de Unie van Ëdireoteuren de beslissing pjdleider Otibo Weckerling eren te diskwalificeren -baar verklaard. Besloten ■skwalificatie ongedaan te 1 de wedstrijd opnieuw Uien, om niet de renner Jh het slachtoffer te laten ■e fout, die Meuleman in lvan de wedstrijdleiding lp 28 februari zal in de lelie van Dortmund het Phap worden overgereden. Ilen dezelfde renners uit- I afgelopen zondag, name- 1 Verschueren, Leo Proost lielgië), de Nederlander I rerk (die zondag achter l-eed), en de Duitsers Eh- Ludolph (zondag winnaar valificatie van Verschue- er Kemper en Hennes In het bijprogramma is pum, waaraan wordt deel- lor de Duitsers Sigi Renz, Teffgen en Albert Fritz, kg zullen uitkomen tegen anders Gorden Johnson .Leijn Loevesijn (Ned.) pan Lancker (Belg). Kschueren over zijn nieu- 1 de titel: „Ik wil nog wel Dortmund, maar dan moe- irschriften worden nage- prigens is de coureur^ uit In van mening dat hij in Izijn beste wedstrijd ach- rc motoren heeft gereden. Ij nooit zo goed gegaan als |?t was ook helemaal niet I Meuleman omhoog ging. Iiper had ik gemakkelijk vangen. Die was van z'n over mij heen gegaan. DALLAS (ANP) Door het con tracteren van de Australiërs Alexan der Dent en de Zuidafrikaan Bob Maud heeft de Texaanse tennisexploi- tant Lamar Hunt zijn groep beroeps spelers uitgebreid tot 32 leden. De 32 profs zijn: uit Australië: Rod Laver, John Neweombe, Tony Roche, Roy Emerson, Fred Stelle. Bill Bow- rey, Dick Crealy, Bob Carmiehael, Owen Davidson, John Alexander, Philip Dent, Ken Rosewal'l, Allan Stone en Ray Ruffels. Uit de V.S.: Arthur Ashe, Roy Bajrth, Bob Lutz, Dennis Ralston. Charles Pasarell en Marty Riessen. Uit Grooit-Briittamndë: Roger Taylor, Graham Stdllwell en Mark Cox. Uit Zuid-Afrika: Bob Maud. Cliff Drys- dale en Frew McMillan. Uit Egypte: Ismael el Shaffei. Uit Zuid-Slavië- Nikola Pilic. Uit Denemarken: Tor- ben Ulrich. Uit Nederland: Tom Ok- ker. Uit Spanje: Andres Gimeno. Uit Nieuw-Zeeland: Grian Fairlie. Op de wereldkampioenschap- A A pen rustte voor mij een vloek. Het liep geen ene keer goed af. In 1935 wees de bond me aan voor het amateurkampioenschap in Floreffe na een eindeloze discussie of ik er al dan niet sterk genoeg voor was. Terwijl ik notabene de ene overwin ning na de andere haalde. Uiteinde lijk mocht ik starten nadat ik in alle selectie-wedstrijden eerste reed. Het parkoers in Floreffe liep over zwaar golvend terrein en er lag een flinke berg in. Mancini, een Italiaan, kwam met 3 minuten voorsprong op kop te liggen maar ik hield me rustig tot er 150 kilometer gereden waren. Met de Fransman Carpentier aan mijn wiel ben ik toen aan de achtervolging begonnen en op 8 ki lometer van de finish lagen we nog maar 100 meter achter. Normaal ge sproken moest ik het gaan winnen, maar ik kreeg een lekke achterband. Ik gooide er een andere tube op en daar ging, zo kort voor het einde teveel tijd mee weg. Veertiende werd ik. In mijn eerste wereldkam pioenschap bij de profs, 1937, viel ik ook plat. Na twee rondes al. Geluk kig mag ik wel zeggen, want ik reed slecht die dag. Het jaar daarop, mijn beste seizoen, was ik de groot ste kanshebber in het wereldkampi oenschap van Valkenburg. Ze noem den me de uitgesproken favoriet en daarom hield ik me zo lang moge lijk koest. Ik wist intussen ook dat je m zo n wedstrijd voorzichtig moest rijn met je krachten en zeker op de Cauberg. Na 180 kilometer ging ik met 4 anderen in de aanval. Het liep zoals ik wilde, tot in de beklimming van de Cauberg mijn crank brak. Terwijl het tweede groepje me pas seerde, liep ik naar boven waar net over de top de verzorgers stonden. DEN HAAG (ANP). Een aantal vooraanstaande eigenaren, fok kers, trainers en pikeurs van draverspaarden heeft, door middel van een open brief, een dringend beroep gedaan op het bestuur van de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport en op het bestuur van de Stichting Nederlandse Totalisator om zich in te zetten voor de bouw van een nieuw Mereveld bij Utrecht. In de open brief, ondertekend door B. A. van den Brr, A. de Regt, G. J. van Oosten (eigenaren en fokkers), J. Wagenaai jr, J. van Dooyeweerd en H. J. Pools (rijders en trainers), prof. dr S. R. Numans, prof. dr G. Wagenaar en prof dr C. H. W. de Bois (hoogleraren in de veeartsenijkunde te Utrecht), wordt gesteld dat de bouw van een nieuw Mereveld de voorkeur verdient boven de verbeteringen aan de baan te Hilversum, die door de ondertekenaars gezien worden als niet meer dan lapmiddelen. open brief begrijpelijk, maar onrede lijk. De heer Berg vertelde dat de kos ten voor de bouw van een nieuw Mereveld aanzienlijk uitgaan boven, de mogelijkheden van de Nederland se paardesport. „Het gehele plan om de verbeterde baan van Hilversum mede als vervanging te laten optre den van Mereveld wordt geschraagd door talrijke onderzoekingen. Dit is de voorgeschiedenis: Het huidige Me reveld sluit definitief op 1 november 1971. De baan moet verdwijnen om- Rensport vindt, volgens publiciteits- dat het tracé van een rijksweg door het sportpark loopt. In 1969 hebben wij de mogelijkheden onderzocht een nieuw Mereveld te bouwen. Wij be hoefden daarvoor niet uitsluitend uit eigen middelen te putten, want het rijk vergoedde voor het oude Mere veld een bedrag van 4.478.000 gulden, waarvan echter maar ruim drie mil joen gulden zou overblijven omdat een gedeelte van het bedrag onmid dellijk zou moeten worden gebruikt voor geschiktmakirvg van het nieu we terrein. De gemeente Utrecht zou daarnaast iets meer dan anderhalf miljoen gul- Zij stellen dat de stijgende be langstelling voor de draf- en ren sport de noodzakelijke grote inves teringen voor de bouw van een nieuw Mereveld zijn rente zal afwerpen. De ondertekenaars verwijten de Stich ting Draf- en Rensport dat in Hil versum gebouwd wordt voor het be den en dat de opzet van de verbete ringen te Hilversum getuigen van een tekort aan toekomstvisie. De NDR wordt gevraagd zijn blik te werpen op een nieuwe baan in Utrecht. „Het plan is waard om risi co's te nemen, bovendien leren de cijfers dat die risico's niet eens zo groot zijn", zeggen de schrijvers van de brief. De stichting Nederlandse Draf- en man Cees Berg van de NDR, de ver langens van de schrijvers van de den kunnen wijmaken voor de stich ting van een nieuwe baan. Voor de bouw van een nieuwe, maar beperkte accommodatie, zou ten minste 7.500.000 gulden noodzakelijk zijn. Dat zou te zwaar drukken op het pro gramma van vijftien meetings. Wij hebben toen overwogen, omdat Mereveld slechts een beperkt aantal wedstrijden per seizoen heeft, de ba nen van Hilversum en Mereveld sa men te voegen, met andere woorden Hilversum te sluiten en een in de ontwikkeling passende opzet voor Mereveld te maken. Daarbij werd ge dacht aan een grote glasdichte tribu ne, baanverlicliting, een groot par keerterrein en boxen voor de paar den. Maar alleen die tribune zou al als een ontilbare last drukken op de schouders van de Nederlandse paar desport. De briefschrijvers halen de tribune van Gelsenkirchen in West-Duitsland als voorbeeld aan, maar toen die tri bune een achttal jaren geleden werd gebouwd, kostte hij, zonder de in richting binnenshuis, zeven miljoen gulden. Onze begroting voor het nieuwe Mereveld bedroeg rond der tien miljoen gulden, terwijl wjj in feite ongeveer 4.500.000 gulden be schikbaar hadden. Er moest dus een gat van acht miljoen gulden worden opgevuld. Dat risico vonden wij to groot. Op dit moment staan op de winter- baan van Hilversum 200 paarden. Die zouden wij ook op het nieuwe Mere veld moeten onderbrengen. Wij heb ben geprobeerd en de adviesraad voor het drafwezen heeft alle moge lijkheden uitputtend onderzocht, de trainingsbaan en de wedstrijdbaan te scheiden. Dus meetings op Mereveld en training op Hilversum of omge keerd, maar gemeente Hilversum noch Utrecht was daarvan een voor stander omdat een trainingsbaan wel aantrekkelijk is voor de cürafsport, maar ten aanzien van de recreatie nauwelijks een functie heeft. Nadat de opzet van het nieuwe Mereveld onhaalbaar was gebleken, hebben wij besloten verbeteringen aan te brengen in Hilversum, dat al geschikt was voor wintermeetings. Daarvoor is een bedrag nodig van ongeveer vijf miljoen gulden. Maar die som kunnen wij uitsmeren over een aantal jaren. Niet alle verbou wingen behoeven op hetzelfde tijd stip .plaats te vinden. Deze zomer bestéden wij ongeveer 1.000.000 gul den en in een jaar, dat het misschien wat minder goed zou gaan, kunnen wij het wat voorzichtiger aan doen. Maar voor Mereveld had alles ineens moeten gebeuren De goed geleide paardensportver- enigingen in Nederland maken winst. Wij houden daarom rekening met de mogelijkheid van het stichten van een totaal nieuwe baan, die zal be antwoorden aan de eisen die nu en zeker binnen een aantal jaren zullen worden gesteld. Maar dat is een plan voor de toekomst. Dat is een andere zaak dan nu beslissen over Mere veld, dat wij gezien de kosten als een erg onzeker avontuur hebben moeten beschouwen." DEN HAAG (ANP) In de Ne derlandse schaatsploeg die zaterdag en zondag as. deelneemt aan de we reldkampioenschappen voor dames in Helsinki is Akke Falkena vervangen door Rieneke Demming. Tom Okker: enige Nederlander in tenniscircus. (Van onze sportredactie) BREDA Na de verrassende ne derlaag van Feijenoord bij NEC en het einde van de opmars van FC Twente is er zoveel spanning in de kopgroep van de ere-divisie geko men dat het ook voor de totoïsten moeilijk zal worden nog zinnige voorspellingen te doen. De speling in de top van de hoogste divisie is namelijk bijzonder klein en daar door komen er voor veel clubs be langen op het spel te staan, die tot uitschieters kunnen inspireren. Voor AZ'67, dat onderaan staat, ziet het er ooik zondag weer slecht uit, want FC Utrecht zal niets liever doen don met een monsterscore de harde klap die het in Maastricht kreeig enigzins te vergoelijken. Ook voor Holland Sport is de toekomst niet bepaald rooskleurig. NEC komt immers op bezoek en mogelijk heeft de zeige op Feijenoord de discipelen van Wiel Coenver de tot rau toe ont brekende macht bezorgd. Als MVV in zijn niormalie spel komt, komt ook NAC van een koude kermis thuis. Ajax en FC Uitrecht werden in Maastricht aan de zegekar ge bonden, maar uit hebben de Lim burgers noig niet zo veel laten zien. Mogelijk zit er voor NAC toch nog een puntje irn. PSV-ADO vormt dit weekeinde de tapper in de eredivisie en onge twijfeld zal een van de beide kop- lopens sneuvelen. PSV heeft, ge zien het voordeel van eigen terrein en met d'e in vorm groeiende Johan Devrindt als schutter wel de beste papieren, al moet ADO, dat een hecht team vormt, zeker niet on derschat worden. FC Twente zal ma de twee achtereenvolgende neder lagen tegen Juventus voor de Runners up-cup en tegen Sparta in die competitie voor eigen publiek laiten zien dat het heus nog wel kan winnen en DWS kansloos laten. Sparta mag zich niet vergissen in Votemtem en het zal dit zeker niet Ze gaven me de reserve-fiets en met een achterstand van 1% minuut begon ik aan de achtervolging. Ik had AZ'67-FC Utrecht Holland Sport-NEC NAC-MTV PSV-ADO Drente-RBC Roda JC-Eimdhoven PEC-Limburgia AGOVV- ZFC-RCH doen, nu het terug aan kop is geko men. Excelsior krijgt het tegen Tel star eng moeilijk, want de Velsena- ren zullen ongetwijfeld mikken op een punt, hetgeen hen zeker zal lukken. In de eerste divisie heeft VW, dat zijn prille opmars vroegtijdig zag gestaakt door nederlagen in de derby's, kans om iets van zijn ach terstand oji de promotiecandidaten goed te maken. Of Hermes DVS na die jongste nederlaag tegen Eindhoven gene gen is nog verder af te zakken valt sterk te betwijfelen. In de tweede divisie mag het zeer zwak spelend KBC zelfs niet op een puntje reke nen tegen SC Drente, dat afgelopen zondag Volewijckers wist te bedwin gen. Roda JC, al is het een grillige ploeig, hoeft niet op winst te reke nen teigen Eindhoven, dat zijn can- diüatuur voor de eerste divisie dui delijk heeft gesteld, 'n Andlere pro- motiecandidaat, PEC, krijgt het te gen Limburgia, dat nog volop kan sen heeft, moeilijker en zal met een gelijkspel al tevreden zijn. nog geen 10 meter getrapt of ik voelde al dat het mis was. Mijn trapper sloeg steeds door. Met veel sukkelen haalde ik de Cauberg weer, maar toen ik er tegenop wilde tolden m'n trappers aan één stuk rond zonder dat de ketting pakte. Ik wéér te voet naar de top waar ik hoorde dat mijn fiets nog niet gere pareerd was. Intussen had ik zo'n grote achterstand gekregen dat ik niet meer opstapte. Natuurlijk zocht ik uit hoe die reserve-fiets zo gam mel kon zijn. En wat bleek? Guus Schilling en Gerard Bontekoe had den een splinternieuw tandwieltje van die fiets gesloopt omdat Theo Middelkamp er een moest hebben. Ze konden er geen vinden, tot ze mijn materiaal zagen staan. Het ou de, versleten, tandwiel van Middel kamp zetten ze er bij mij op en tja, daar sloeg die nieuwe ketting na tuurlijk steeds overheen. Zo ver speelde ik mijn kansen. Marcel Kindt werd nu wereldkampioen. Marcel Kindt. In dat seizoen had ik hem al wel acht keer verslagen. Zo sterk als toen. voelde ik me ook in 1949. Enfin, de manier waarop ik Wout Wagtmans kampioen maakte, zegt genoeg. Ik draaide geweldig. En wéér werd ik gearresteerd in een periode dat ik aan mijn terug keer werkte. Net als in 1947. Pre cies dezelfde situatie. Ook chantage. Iemand wist dat ik bij mijn beken tenis een goudsmokkel verzwegen had. Die zaak speelde in 1945. Ik kocht toen in Sliedrecht een goud staaf van 12% kilo voor f 65.000. Op mijn reis naar Rome, kwam ik Fausto Coppi tegen. Hij was aan het een hele tijd gezellig staan praten, want zo was Fausto. Geen capsones. zei ie. Dat vond ik natuurlijk geweldig, dat ie dat zei. Links van Coppi Geerts die deze foto nam de reis naar Rome meemaakte. trainen in de buurt van Genua en stopte meteen toen hij me zag. We hebben „Als je die pech niet had gekregen, was je in 1938 wereldkampioen geworden" sta ik, zoals je ziet, rechts Harrie van de Elshout uit Made, die met Ko Om 'm te verkopen ging ik ermee naar Antwerpen. We wogen daar en het bleek dat die staaf een kilo lichter was dan ze verteld hadden. Ik terug naar Sliedrecht, die man opgehaald en meegenomen naar Antwerpen. Hij dacht dat de weeg schaal niet deugde. Pak in, zei ik, we gaan op neutraal terrein wegen. Ik stapte de eerste de beste winkel binnen, een groente-zaak, en jawel. Weer 11% kilo. Achteraf deed ik er verschrikkelijk stom aan om zo te zeuren over die kilo. Ik had 'm beter gewoon als verliespost kunnen nemen, want nou ging die verkoper tegen een andere smokkelaar vertel len wait ie met me meemaakte. Daar werd van geprofiteerd in '49. Hij begon me te chanteren en toen het niet lukte liep hij naar de politie. Ik Mijn ouders waren altijd trots als ik succes had. Hier poseren ze met mij (en links m'n broer Albert) na een overwinning in de ronde van Princenhage 1939. Die koers won ik in totaal 5 keer. Eigenlijk mocht ik toen niet starten van de dokter want kort tevoren raakte ik flink geblesseerd. Met mijn elleboog en knie in het verband ben ik toch ver trokken. Ik won met flinke voorsprong. kwam er af met de minste straf: 4 maanden cel in Dordrecht. Ook daar kon ik goed met de officier opschie ten. Typisch hé. Hij vroeg eens of ik mee wilde werken aan de opspo ring van die goudstaaf in Antwer pen. Wij met taxi's naar België waar ik hem natuurlijk op een dwaalspoor zette. Ik nam hem mee naar de buurt van het centraal stati on waar op de hoek van een straat altijd handel werd gedaan. Hier heb ik hem verkocht zei ik, aan een man met een baard. Na 3 uur voor niks wachten, vond die officier het wel letjes. Hij was het beu en moest bovendien naar een diner met de procureur. Brengen jullie Braspen- nincx maar naar de Begijnenstraat, zei hij tegen de rechercheurs die erbij waren. Da's helemaal leuk, riep ik. Ben ik net eens even los en u laat me weer opsluiten! Kan ik niet mee naar dat diner? Hij begon te lachen. Ik kreeg hem zo 'er dat ik in gezelschap van die recher cheurs tot 's avonds 8 uur vrij mocht rondlopen. Heb je centen om te gaan eten, vroeg die officier. Niet bij me, zei ik, maar ik vind wel wat. Wij naar een adres in Bras- schaat waar ik een hoop centen verstopt had. Ik haalde bij de ma dam 5000 francs op en tracteerde de recherche, en mezelf natuurlijk, op een geweldig diner met heel wat drank. Maar zat kreeg ik ze niet. Wel geprobeerd, 's Nachts zat ik weer achter de tralies in Dordrecht waar ik na 4 maanden weg mocht. Op 11 febru;® 1950 was ik weer vrii man Ik b». meteen op de fiets gesprongen voor een reis naar Ro me. Daar heb ik de paus gezien. In veertien dagen reed ik op-en-neer. Die trip maakte ik als een bede vaart, het was heilig jaar, en voor training. We waren met z'n drieën. Harrie van de Elshout, Ko Geerts en ik Gelachen dat we hebben. Enorm. Ik vergeet nooit hoe Harrie in Rome ging biechten. Maar Harrie, zeg ik, die geestelijke kon jou toch niet verstaan. Daar was 't nou net om begonnen, zei Harrie. Toen ik terug kwam uit Rome en wilde gaan koer sen, weigerde de wielerbond me een licentie omdat ik in de gevangenis had gezeten. In 1947 probeerden ze datzelfde geintje uit te halen maar toen zorgde de reclassering ervoor dat ik toch kon rijden. Nou moest ik er een advocaat voor inschakelen en alles bij elkaar kostte het zoveel tijd dat ik pas in 1951 weer kon koer sen. Bij mijn eerste trainingen woog ik 104 kilo. Jij komt nooit meer terug, zeiden ze tegen me. In een paa. maanden had ik er 44 pond af en ik won dat jaar 7 wedstrijden. In 1952 haalde in 8 eerste prijzen. En ineens stopte ik. M'n materiaal ver kocht ik aan amateurs. Het was gebeurd met mijn wielerleven. Ten minste, dat dacht ik. Twee maanden later beide me een Duitse manager. Of ik voor 1000 mark achter de derny wilde komen rijden in een wegwedstrijd. Ik vroeg mijn materi aal terug, ik reed naar een kennis in Aken met wie ik tot 7 uur 's morgens op stap ging en 's middags reed ik in Dortmund. Ik vertrok van kop af en toen ik na een paar kilometer omkeek, zag ik niemand meer. Ik won met ruime voorsprong. Toch ben ik daarna definitief opgehouden. Eigenlijk veel te vroeg, maar ja dat is achteraf gepraat. r FCJTwente-DWS Sparta-V olendam Excelsior-Telstar WV-HDVS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 9