BRT op bezoek
bij
Magda Jansens
Opnieuw John Wayne
lenberg
de
Israël
erina over sex
STRAWBS IN
MIDWEEK
luister naar
„Zienswijze5 op occultisme
et twee maten
WV van
v kabinet'
laa tregel
ART FARMER BIJ
KOOS POSTEMA
Bekeerling
Baldwin
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
FRANKRIJK (Rijssel):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
FRANKLIN THEE
onzer verslaggevers).
„Heel wat joden zijn
i met het politieke zio-
e vrucht daarvan, de
Voor sommige van hen
ip staat onverenigbaar
van het joodse gelooj.
b ben vooral oog voor
jegens derden waarop
,'iteiijJc werd gebouwd,
kan ik niet anders dan
en gevoelens delen",
de exegeet Lucas H.
liet voorwoord van zijn
een Israël zonder gren-
f 12,50), een „nadere
ïijn sympathie voor het
■rzet die hij eerder o.a.
had doen blijken,
terzamelt allereerst veel
eitenmateriaal en me
ierde n over de voorge-
an de staat Israël, zijn
ftstandkoming en zijn
dlenberg ten onrechte
•echtraardiging vanuit
cloof. Daarop sluit een
fuming aan van de hui-
en een eventueel alter-
\Palestina: een „jederale,
[istisch socialistische
wordt voorgestaan door
;che joodse en Arabische
;ens een verklaring van
de visie van El Fatach.
lïenberg hier naar mijn
Jral doet is een zekere
\isering van het feno-
de joodse staat, die op
Here manier, namelijk in
'anen, gestalte heeft ge-
Theodoor Herzl destijds
Zo'n kritische benade-
lig; men behoeft de bou
te staat Israël niet voor
1 te zien, en harde feiten
lisch behandeld worden.
mentele bezwaar tegen
is echter, dat het op
te weinig aandacht
een ander hard feit: de
beslissende impuls die
loolging onder Hitier aan
ren van de joodse staatsi-
li heeft-
Irg geeft wel toe (p. 176)
I semitsme „een afschuwe-
luïct is van het christen-
en niet van de Arabi-
1), maar verwerpt het
_5 joodse tegenmaatregel.
[rijst natuurlijkwat de j
1 zijn mening dan beter j
hnen doen, maar daarop
L geen rechtstreeks ant-
Hendeel, hij lijkt er eer-
heigd het „afschuwelijke
enigszins te verdonkere-
de zaak om te draaien:
list de zionist zijn, die
vervolgers na te praten
lestaan m een niet-joodse
lij opvat als een „pro-
179).
Irottenberg, die hier het
lleem tussen aanhalings-
I Bedoelt hij daarmede te
1 het dus eigenlijk niet
Aar hoe rijmt hij dat dan
fkenning van het bestaan
lgers, en met zijn eigen
fchuwelijk bijprodukt?"
J zijn er vele tijden en
leest waarin joden in vre-
I met niet-joden hebben
Men, en zij zijn er nog. De
lorie van het jodendom
Ir aan dat die vrede nooit
lis geweest, en ook niet
I Vroeg of laat. Het zio-
Tm ook ontstaan uit een
Jtisroe, dat „de jodenvrees
Ise erfelijk achten als
I al 2000 jaar wordt door-
wigeneeslijk".
fcrg verwijt de zionisten
Mme, maar het is op feiten
len wat heeft hij er dan
plaats te bieden? Lijden
Of kunnen de joden zich
|>este assimileren met hun
en hun eigen identiteit
I een vraagteken achter
Jen? Maar dan vraag ut
I larom hij de Arabische
niet hetzelfde advies
integendeel hun „proces
ale bewustwording" prijst
falestijnen bewondert wat
I joden afwijst, meet naar
Jig met twee maten. GJ°.
loek is dan ook in fe'te
1 eenzijdig pamflet, een
Igrijpelijke reactie op on
tijdigheden, maar 9een
lage tot een constructieve
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1971
DE BRT brengt vanavond een
bezoek aan de op dit ogenblik
86-jarige, en nog steeds actieve
toneelspeelster Magda Jans-
sens. Deze indertijd naar Ne
derland gevluchte actrice
heeft in de loop van haar car
rière vele sappige verhalen
aan de Nederlandse pers ver
teld. De toneelliefhebber is
dan ook op de hoogte van de
belangrijkste feiten uit haar
leven; hij (zij) weet dat Mag
da Janssens het meest geleerd
heeft bij de groep Royaards,
de prettigste maar ook de on
plezierigste herinneringen
('40-'45) bewaard aan Bergen
op Zoom, enz.
In het interview van vanavond
gaat zij vooral in op de tegenstelling
tussen het toneel van vroeger en het
toneel van vandaag. Zij laat onder
meer het volgende horen;
Is er veel veranderd tegen vroeger?
Heel veel natuurlijk. Er zijn nu
ook heel veel jonge mensen met ta
lent hoor, gelukkig wel, maar het
wordt zo vaak op de verkeerde ma
nier gebruikt. Het is een geweldig
moeilijk vak. Je moet elke avond
maar weer in de huid van een ander
kruipen.
MIDWEEK bevat vanavond film-
bijdragen van kijkers, die met een
door „Midweek" ter beschikking ge
stelde camera werkten.
De 14-jarige Kudolf Gessel maak
te een documentair filmpje over zijn
geboortestad Utrecht. Verder komt
het kunstrijden op de schaats ter
sprake, waarbij de Nederlandse
kampioene van vorig jaar Lia Does,
dit dit jaar onverwacht tweede is ge
worden, vertelt wat er eigenlijk alle
maal bij onze sport komt kijken.
Voorts is deze uitzending: nieuw
tjes en muziek van de Britse Groep
The Stawbs.
The Stawbs afkorting van The
strawberries bestaan twee jaar.
Ze hebben met hun nummer „The
man who called himself Jesus" tri
omfen gevierd in de Elisabethhal in
Londen en mogen gezien de snelheid
waarmee zij in topnoteringen zijn
terechtgekomen, wel op nog meer suc
ces rekenen. In Nederland zijn ze nog
niet bekend. Maar de platenmaat
schappij Ariola die hier hun nieuwste
lp „Just a collection of antiques and
curios" uitbrengt, weet te melden dat
Rick Wakeman (21) de organist die
pas bij de groep is, net zo goed speelt
als ex-Nice-organist Kedth Emerson,
die zelfs tijdens de repetities naar
Rick komt luisteren. De sound van
eerst alleen maar aardige, lieve
jongens met dito folkmuziek ver
anderde in volumineuzer muziek. Lei
der Dave Cousins (28) heeft goede
hoop op een carrière in de muziek en
heeft als het niet mocht lukken, nog
ahijd zijn universitaire graad in de
"is- en natuurkunde achter de hand.
Het hele toneel is erg veranderd
De stukken van nu zijn vaak funest.
Al die schuttingwoorden, dat is toch
niet nodig. De mensen moeten zich
amuseren of er op een of andere
manier iets van mee kunnen nemen,
maar bij de hedendaagse stukken
blijven de mensen gewoon thuis. En
ze hebben gel'ijk, tenslotte gaan ze
uit om te genieten.
Het Belgische toneel staat er ook
niet al te best voor. De goede ac
teurs trekken allemaal naar Neder
land. Er worden in België ook veel
stokken in een seizoen gespeeld. Drie
weken, dan weer een nieuw stuk,
dat is ook gekkenwerk. En toch was
België vroeger zo'n prachtig toneel-
lanid
Maar ja, de kunst verliedert zo'n
beetje. De mensen kankeren ook
allemaal zo verschrikkelijk tegen
woordig. Zeker in het artiestenleven.
Het zijn natuurlijk vooral de onte
vredenen die dat doen, maar ze sle
pen iedereen mee. De mensen, en
dan nog vooral zij die weinig talent
hebben, zijn nooit tevreden."
Van deze generatie zegt zij echter
ook; „Er is groot talent onder de
jonge tonelisten, maar zij zijn fysiek
niet zo sterk als ik. Als we 's avonds
na de voorstelling in de bus naar
huis gaan, slapen de meeste jongelui
na korte tijd in. Zij zijn uitgeput. Ik
heb daar geen last vam. Maar ze
werken heel hard, ze houden echt
van hun vak. Wat ik op hen aan te
merken heb is, dat ze zo slordig
spreken. Misschien komt dat door
het levenstempo."
Mijn lievelingsstuk?
„Ik heb alles bij elkaar meer dan
vijfhonderd rollen gespeeld, ik zou
niet weten welke rol me het liefste
was. Ik heb toneel spelen nooit als
iets individueels gezien, maar als
iets dat je deed met het hele en
semble. Iedere rol hoe klein ook
heb ik tot in de finesses probe
ren te brengen.
Mijn vroegere vrienden? Saalborn.
hij was een geweldenaar; Tournière,
hij was lief, heel lief. Gobau, Elias
van Praag... Vrienden van deze tijd?
Ik heb ze bij tientallen en daar ben
ik gelukkig onder. Het houdt je fris.
Televisie? Anders dan toneel, maar
even goed boeiend. Het stelt andere
eisen. Je gebaar moet soberder zijn:
je mimiek moet het maken. Je mist
het applaus, maar je krijgt wel lieve
brieven."
Magda Janssens als Charlotte
de Cordaye.
|T (ANP) De vakbe-
van het na de verkie21".
•:il te vormen kabinet J
>isen dat de „fel bestr
tnwijs gekarakteriseerde
pgel ongedaan zal wor
lit in een door het
liur van het NVV uitg 6
liring waarin wordt ge
Vit de vakbeweging
I in discussies „die ken
komende verkiezmgsstrj
[Het verbondsbestuur j
let daarom gewenst
[met nadruk te verwijf
ocedure rond het actieP
■de drie vakcentrales.
Rld zal worden in h° v"-
Itieke partijen in hu".„aen
ligramma's de opyattmê^
likbeweging, neergelegd
Irogram, delen.
?ad ra<ü0Pr°gramma Sex, dat de
?ARA vanavond om 21.10 wear uit-
ctidt, confronteert meningen over
e beleving van seksualiteit. Twee
^eer van Prominente
•Merlanders uit de theaterwereld:
abaretière Jasperina de Jong en de
talt-6 actr'ce Sara Heyblom. Verder
w Lien Dreese een inleiding uitspre-
.«n> over een nieuw exemplaar uit de
^literatuur: „striptease thuis". In-
'ïewer Willem Ruis ging voor
JASPERINA DE JONG
kuikensefcser Schimmel in Wenetm bij
Apeldoorn. Voor luisteraars die niet
schrikken van tegen de normen in
druisende wensen, is er een dame
die openhartig haar idee van eigen
sexbeleving ten beste geeft.
AMERIKA'S supercowboy en su-
perpatroot John Wayne is vanavond
te zien in „The man who shot Li
berty Valance". De ware western-
liefhebber zal enkele weken geleden
al wel via de BRT naar deze film
gekeken hebben. Voor degenen die
de rolprent nog niet kennen hier
geen korte inhoud omdat dat de
spanning eruit zou halen, maar wel
de vermelding dat het om een van
de betere films in het genre gaat.
Alle eigenschappen die een western
moet hebben heeft deze door John
Ford vervaardigde produktie: span
nend verhaal, sfeer, en veel snel
heid.
Zoals gewoonlijk speelt John
Wayne weer de rol van de goede,
vaderlandslievende voorvechter voor
rust en orde. Deze rol heeft hij al
250 keer met succes gespeeld. Over
wegend in westerns, enkele keren
ook in oorlogsfilms (o.a. in het pro-
Vietnam-epos „The Green Berets").
Ondanks dan het niet best gaat in
de Amerikaanse filmindustrie is
John Wayne de enige acteur die nog
steeds voor elke film een honorari
um van 1 miljoen dollar plus een
percentage van de exploitatieop
brengst ontvangt.
In het dagelijks leven is John
Wayne een vreselijk conservatieve
republikein (die o.a. de campagne
van Barry Goldwater steunde), een
grootgrondbezitter in Arizona en een
man die elke kans waarneemt om
zijn vaderlandsliefde te tonen.
In de film van vanavond is James
Stewart tegenspeler van John Way^
ne.
ASTROLOGIE en vele vormen van
occultisme, zoals spiritisme en theo
sofie, komen zowel in West-Europa
als in Amerika steeds meer in de be
langstelling. Magische handelingen en
parapsychologische verschijnselen
worden mèt het occultisme in het al
gemeen echter ook door een groot
aantal mensen als strijdig met de Bij
bel en het moderne denken be
schouwd. Vanavond wordt in het
programma „Zienswijze" niet over
een vorm van occultisme gepraat,
maar is het uitgangspunt van de dis
cussie gesteld in tegenstellingen tus
sen occultisme, c.q. kosmisch denken,
en het christelijke geloof, waarbij het
moderne, rationele denken weer een
eigen inbreng heeft.
Mevrouw Mellie Uyldert, die cur
sussen in astrologie en kruidenge-
neeskunde geeft, is een propagandiste
voor een meer open en intuïtief den
ken. Zij is van mening, dat men in
plaats van het ver doorgevoerde ra
tionele denken meer ruimte moet ge
ven voor het occulte. Ds. G. van 't
Woud wijst op grond van de Bijbel
alles af, wat met occcltisme heeft te
maken. Drs. L. Pannekoek, docent
psychologie en parapsychologie aan
de rijksuniversiteit van Utrecht,
maakte een diepgaande studie van
occulte verschijnselen. Drs. H. Ver
hoog, wetenschappelijk ambtenaar
aan de rijksuniversiteit te Leiden, is
bioloog èn aanhanger van de theosofi
sche leer. Hij erkent het occulte, maar
brengt dit ook in verband met de
bètha-wetenschappen.
Deze vier genoemde personen, met
zeer uiteenlopende opvattingen over
het gestelde onderwerp, zullen onder
leiding van Jack van Belle van ge
dachten wisselen over de vraag: „Is
het occultisme niet in strijd zowel
met de Bijbel als met het moderne
denken?".
GAST van Koos Postema op Neder
land 2 20.20 uur, is de befaamde Art
Farmer, bespeler van trompet en
flugelhorn. Farmer is een vrij zeld
zame muzikant. In plaats van tech
niek te gebruiken om emotie te ver
tolken, gebruikt hij emotie om tech
niek te vertolken. Hij besteedt zorg
aan toon en timbre, is geen achter-
grondmuzickblazer, heeft geen vi
brato en men hoort nauwelijks het
inzetten van tonen hij glijdt van
toon tot toon.
"Iet feit dat hij altijd wat in de
schaduw van Miles Davis is geble
ven, doet Art Farmer hoegenaamd
niets. Hij heeft klassieke muziek
gespeeld met het Filharmonisch Or
kest van New York, liet rock-and-
roll-klanken uit zijn trompet schet
teren en mierzoete amusementsmu
ziek.
BEKEERLINGEN lijken verleden
tijd: de kerken lopen eerder leger
dan voller. Des te opmerkelijker is
het dat het boek „God bestaat, ik
heb hem ontmoet", waarin een
Fransman verslag doet van zijn be
kering to-t het katholieke geloof zo'n
dertig jaar geleden, nu (in Frankrijk)
zo goed verkocht wordt. Het is dan
ook een boeiend verbaal, wars van
de ouderwetse apologetiek en ge
schreven door een vakman: colum
nist van Le Figaro.
M. VAN BIJNEN
André Frossard, God bestaat, ik
heb hem ontmoet de ervaring en
de belevenis van een modern atheïst
(Uitg. Lannoo-Utrecht f 9,90).
'ervi
leze
uitzending ook op bezoek bij de
A
eindredactie
hans maas
DE Amerikaanse negerschrijver en
strijder voor gelijke burgerrechten,
James Baldwin is in >de loop der
jaren pessimistisch geworden over
het lot, niet zo zeer van de negers,
maar van de hele Verenigde Staten.
In een bundel goedgeschreven essays
uit de jaren 1954-1961 („Niemand
kent mijn naam") voorspelt hij de
strijd van de negers zoals die voor
een deel ook is gevoerd. Hij bepleit
daarin echter ook een gezamenlijke
oplossing van het rassenprobleem in
de VS door gelijkgestemde progres
sieve blanken en zwarten. Hij ziet
dit nog als de beste oplossing maar portuin
gelooft nu (blijkens recente uiitlatin-
gen) dat de prijs in mensenlevens
nu nog hoger zal zijn, dan hij aan
vankelijk dacht. „Er is in Amerika
niets veranderd, behalve dan dat de
blanken de prijs verhoogd hebben,
en zo hoog dat steeds minder kleur
lingen bereid zullen zijn die prijs te
betalen. Dat brengt alles waar wij
en de blanken op hopen, in gevaar.
Het brengt de toekomst van die
beschaving in gevaar", zo zei hij
onlangs in een interview. Hoe ern
stig Baldwin de situatie ziet, beseft
men helemaal goed wanneer men in
zijn boek „Niemand kent mijn
naam" leest hoe donker hij het des
tijds al inzag. Nog een uitspraak
van Baldwin: „De aanwezigheid van
een man als Nixon in het Witte
Huis is een grote ramp" en „Wat
mensen die de macht hebben nooit
begrijpen is dat de mensen die geen
macht hebben, vastbesloten zijn je
te overleven, je te weerstaan, en als
ze moeten, je te doden".
J. LANDMAN
James Baldwin, Niemand kent
mijn naam (Uitg. A. W. Bruna en
zoon, Utrecht f 11,-.).
„EEN van de grootste schrijvers
van onze tijd" en „Deze geniale
roman" twee kreten op de omslag-
van dit boek. Joh O'Hara zal wel
langer zijn dan twee meter en wat
onder „geniaal" verstaan moet wor
den weet ik niet meer na het lezen
van dit boek. Heel terecht is de
eerste zin van het boek „Men voelt
het, als je probeert iets te zijn dat
je niet bent. Dan volgt er een
inleidend gewauwel (over de mid
denperiode van de man en de men
selijke verwachtingspatronen) op
bet verhaal over Hubert Ward „de
filmster. En geen enkele beroerling
zal hem dat kunnen afnemen. Och,
het is wel een aardig verhaal
meer ook niet over een vent in
Amerika, die vanuit het niets op
duikt en via een derderangs toneel-
groepje in de filmwereld van Holly
wood terechtkomt. Ellebogen, vrou
wen, mislukkingen, image-building,
succes etc, al deze ingrediënten ge
ven wel een beeld van een vervlo
gen wereldje in deze filmstad. Koel
bloedig chanterend verbeurt Ward
zich aan deze wereld. „Hij was een
schavuit, die zijn middenperiode be
leefde als een degelijk mens, slechts
duurzaam voor hel tijdvak dat (het
huwelijk met) Nina er zorg voor
droeg dat degelijkheid hem gerief
bracht en eindigend toen Nina hem
beu werd". „Thans moeten we deze
geschiedenis beëindigen", is een van
de volzinnen op het eind. Dat doen
we dan ook maar. Een boek om te
lezen als je je gruwelijk verveelt
en weinig gezeur aan je kop wilt
hebben.
HENK EGBERS
John O'HaraDe Fortuinzoeker
(Uitg. A. J. Luitingh f 9,90).
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45: Kijk, als je tekent zie je
meer (les 9), 11.10: Walter and
Connie (les 18), 11.35: Van
Wilson tot Nixon (les 1).
12.00 SLUITING
AVRO
17.00 ORDERS ZIJN ORDERS
17.20 (kleur) KOALA
Filmpje over de koala, de grap
pige klimmer van Australië.
17.35 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) FABELTJESKRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 (kleur) PREMIèRE
Programma over film kijken
en film maken.
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Informatierubriek over kerk
en samenleving.
20.00 (kleur) JOURNAAL
PSP
20.21 POLITIEKE UITZENDING
PSP
NOS
20.31 TREKKING STAATSLOTERIJ
20.36 (kleur) STICHTING
SOCUTERA
Het werk van jonge Nederlan
ders in ontwikkelingslanden.
20.41 DE MAN, DIE LIBERTY
VALANCE DOODDE
Speelfilm van John Ford.
22.35 ZIENSWIJZE
Discussieprogramma over oc
cultisme.
23.25 (kleur) JOURNAAL
23.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) FABELTJESKRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.05 MIDWEEK
Film-bijdragen van kijkers en
muziek van de Britse groep
„The Strawbs".
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.21 (kleur) KOOS POSTEMA
OP WOENSDAG 2
In de studio worden, gasten
ontvangen uit de actualiteit en
het amusement.
21.45 ACHTER HET NIEUWS
HIRO
22.05 HIRO-MAGAZINE
O.a. een programma over hel
pers in nood op en bij de zee.
NOS
22.25 (kleur) JOURNAAL
22.30 SLUITING
17.30
19.20
19.25
19.35
19.40
19.45
20.10
20.50
JEVANJONG
(kleur) FABELTJESKRANT
OPENBAAR KUNSTBEZIT
FRANSE TAALWENKEN EN
CULTUREEL NIEUWS
MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
NIEUWS
(kl.) EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
OP DE SCHAATS TE ZURICH
Rechtstreekse reportage van
een gedeelte van de wedstrijd
vrije figuren voor paren.
TEN HUIZE VAN
MAGDA JANSENS
21.40 (kl.) EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
OP DE SCHAATS
22.15 SPORT
23.00 NIEUWS
14.30 SCHOOLTELEVISIE
16.40 NIEUWS
16.45 FEU VERT
Gevarieerd programma voor
de jeugd.
18.20 BIBLIOTHèQUE
18.55 (kleur) BABAR
Voor de kleuters.
19.00 SEULE a PARIS
Tv-serie.
19.30 OMNIUM
Sportmagazine.
19.45 JOURNAAL
20.10 (kleur) PISTE
Variété-programma van Jos
van der Valk.
20.55 PODIUM
Varna vond: „Le Massacre des
Innocents".
21.55 (kl.) EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTSCHAAT
SEN
Vanuit Zurich. Vrije figuren
paardansen.
23.45 JOURNAAL
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 UNE AUTRE VIE
Feuilleton.
20.30 LA CAMERA INVISIBLE
21.20 LES CENT LIVRES DES
HOMMES
22.10 MUZIEKPROGRAMMA
23.00 EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
OP DE SCHAATS TE ZURICH
23.25-23.40 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) IN HET BRANDPUNT
21.00 (kleur) NIEUWE VERKEERS
REGELS
21.05 (kleur) EUROPESE KAM
PIOENSCHAPPEN KUNST
SCHAATSEN
Reportage van de Kür voor pa
ren, vanuit Zürich. Dit pro
gramma wordt om plm. 22.30
onderbroken voor: Journaal,
commentaar en weerbericht.
23.45 SLUITING
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN
Informaties en meningen over
actualiteiten. Aansluitend:
kort nieuws.
21.00 (kleur) EN DE GEHELE
WERELD KIJKT TOE
Amerikaanse televisiefilm.
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend; weerbericht er
commentaar.
22.45 (kleur) DE MAGISCHE
DRIEHOEK
In een documentaire zal aan
getoond worden, dat de Bonds
regering de economische poli
tiek zo goed mogelijk tracht te
leiden.
23.30 SLUITING
Woensdag 3 febr.
HILVERSUM I 402 M EN F.M.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar....). 14.00 Huisbe
zoek: pastoraal gesprek. NCRV:
14.10 (S) Promenade-orkest: moder
ne muziek. 15.00 In 't zilver; pro
gramma voor oudere luisteraars.
16.00 Nieuws. 16.03 Voor de kleu
ters. 16.15 Voor de jeugd. 16.30 (S)
Jeugdland: gevarieerd jeugdpro
gramma. 17.30 NCRV en Bloc: actu
eel programma met muzikale illus
tratie. (Overheidsvoorlichting: 17.50-
18.00 Samenwerking met ontwikke
lingslanden; 18.30-18.41 Nieuws).
NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit.
19.10 Uitzending van de Orde van
Vrijmetselaren. NOS: 19.20 Close-
Up: documentaire. 19.50 Programma
voor blinden en slechtzienden. 20.00
(S) Woensdagavond - muziekmaga-
zine: nieuws, reportages, interviews
en commentaren over muziek, als
mede klassieke en moderne muziek.
22.30 Nieuws. 22.38 (S) Cosa Nostra
- ook uw zaak. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 M EN F.M.
VARA: 12.00 (S) Licht ensemble
met zangsolisten. 12.25 (S) Brass
band Magazine. 13.00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Speelruimte, ge
varieerd programma met om ca,
13.45 Gesproken portret; ca. 14.00
Operettewereld; ca. 14.35 Kinder
koor; ca. 14.50 De andere comparant,
dialoog; ca. 15.40 Een grote naam
van nu: profiel in muziek; 16.00
Nieuws; 16.03 In mijn tijd, gesprek;
ca. 16.30 In de Toonzaal: muziekpro
gramma voor de jeugd. 17.02 NOS:
Onder de groene linde: oude liedjes.
17.20 NOS: Unesco-Magazine. VA
RA: 17.40 Nederlanders maken mu
ziek: harmonie-orkest. 17.55 Mede
delingen, 18.00 Nieuws. 18.11 Actua
liteiten. 18.20 Uitzending van de Ka
tholieke Volks Partij. 18.30 CS)
Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 (S) Tango-rumba-or
kest en zangsolisten. 20.05 (S) Melo
dieën Expres: licht orkest, vocale
ensembles en solisten. 20.25 (S) Me-
tropole Orkest met zangsoliste. 20.55
Vragenvuur: een bekende Nederlan
der beantwoordt vragen van jonge
mensen. 21.10 Sex: een maandelijkse
magazine. 21.40 (S) Stereo-Pop.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Actualiteiten. 22.55 (S) Sere
nade: moderne kamermuziek (opn.)
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN F.M.
AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm
op: vrolijk platenprogramma. (13.00
Nieuws. 13.03-13.06 Radiojournaal).
14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick: lichte
platen. 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek
Boetiek. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
Lichte platen. (17.00 Nieuws; 17.02-
17.05 Radiojournaal).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws, mededelingen en
SOS-berichten. 12.08 Intermezzo.
12.15 Woensdagboek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws en
schouwburgprogramma's. 13.20
Dansmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 14.30 Voor de jeugd.
14.50 Koorzang, 15.15 Voor de kin
deren. 16.00 Nieuws. 16.03 Lichte
muziek. 17.00 Nieuws en mededelin
gen. 17.15 Muziekprogramma. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03
Verzoekprogramma. 18.15 Lekenmo-
raal en -filosofie. 18.45 Sport 18.55
Taalwenken. 19.00 Nieuws en actua
liteiten. 19.40 Keurig Frans. 19.42
Lichte muziek. 20.00 Promenade-
concert. 22.00 Nieuws en De Zeven
Kunsten. 22.20 Concert. 23.00
Nieuws. 23.05 Muziekprogramma.
23.40-23.45 Nieuws.
Donderdag 4 febr.
HILVERSUM I 402 M EN F.M.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Badinerie:
klassieke en amusementsmuziek
(gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overwe
ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische lezing.
10.20 (S) Muziek uit de Barok
(opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M EN F.M.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met
een plaatje (gr.) 8.00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een
plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De
groenteman.) 8.50 Morgenwijding.
9.00 (S) Radiokamerorkest en solis
te: klassieke muziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogramma.
(11.00 Nieuws.) 11.30 Rondom 12:
programma voor de vrouw. (Om
11.55 Beursberichten.).
IIHjVERSUM III 240 M EN F.M.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.03 Zing,
zing, zing: lichte vocale muziek.
(10.00 Nieuws). EO: 11.00 Nieuws.
11.03 De muzikale fruitmand: ver
zoekplaten voor zieken.
(ADVERTENTIE)
Verstopping? Neem
[Samenstelling op Zuivere kruidenbasis
-