ld ^TEN :t sloper, in stad en dorp Priesters trouwen op z'n Italiaans Bejaarden Seven in toestand van apartheid r,aken tbal Dramatisch TEGENNOTA BEJAARDENBELEID VAN P.v.d.A.-FRACTIE kunst cultuur Onrust en onlust STICHTING PROBEERT STEEL UIT DE SLOPERSHAMER TE HALEN Lo Zoo in circuit Varkens en kippen Grote angst 2000 Priester vrouw Sophia Geheim Amerikaans luchtcommando Mij ns inziens door jotian winkler Koningin Agent DINSDAG 2 FEBRUARI 1971 3000 ,2 2) 9 (10) 5 (.1) 1.1 4) ,2 8) ,6 9) 1,3 3) (12) :,8 (15) 1.2 6) 1.2 (14) - (11) 1,7 (13) .6 7) (16) 7.3 5) Totaal 197.097 199.840 200.007 200.460 201.127 201.353 201.436 202.093 203.850 203.950 204.516 204.727 207.077 207.187 207.320 211.567 .e beste schaatsenrijder ;d, maar hij behoeft niet -ldkampioen te worden, naar de resultaten van n heeft op de voorpagi- foto van Leen Ffrom- rd Schenk opvangt na ge rilt op de 10.000 me iven staat eenvoudig: ïenk". Op de sportpagi- )e stand is nu 3-1. Dag raaide de Europese titel, verblufte iedereen op strijd wordt in Gothen- ezet. Voor het Europese ap in Heerenveen was duidelijk favoriet, Dag in echter en zijn grootste was Jan Bols. Nu ver- ■n een soort revanche- rssen Fornaess en Bols, :nk speelde weer de was in topvorm", feliciteert Ard Schenk grote zeven-kolomskop: Ard Schenk". Een ande- gt: „Schenk is favoriet reldtitel. Dag Fornaess is Volgens Dagbladet was het weekeinde door geen stoppen, maar „Fornaess et kennen". Ook Dagbla- et nadruk op de gunstige tie van de Noorse sto eit toernooi om de wereld- te kloppen was op eldtitel. Groep B 8 2 11 18 Luctor B2 12 111 11 16 Goes B2 13 j> 11 15 Kloetin. B2 9 7 2 12 12 Robur B2 12 7 2 13 11 Groep B 9 1 15 28 Biervl. BI 15 1 17 25 Schoond. B2 15 51 14 24 Sluis BI 13 4 il 14 23 Breske. B2 12 5 1 15 21 Hoofdpl. B2 13 2 1 15 19 Oostbu. BI 14 1 Groep B 10 14 19 WIK BI 12 15 15 18 Dreisch. BI 1® J, 51 15 18 Renesse BI 12 12 14 17 Bruse B. Bl H a !1 13 16 Duivel. Bl 1® s Groep B 11 11 18 Bruse B. B2 10 9 13 Zierikz. B3 10 - 12 10 13 Groep B 12 il 14 25 Corn. B. Bl 11 31 10 18 Ria W Bl J® 15 18 Hoek Bl 14 16 Sluiskil Bl 14 Bl 12 15 Groep B13 16 28 Honten. Bl 14 Jjj 15 25 Vogelw. Bl 15 15 19 Hulsterl. Bl 12 15 18 Graauw Bl 12 12 15 SDO Bl 11 Groep B 14 B4 14 25 Tern. B. B3 12 1 B5 13 21 Steen B3 J® B3 12 20 HVV B4 g 13 16 Terneuz. Bb 1» B3 13 12 AZVV B3 1® Groep B 15 J0 11 20 Honten. B2 1® 11 18 Steen B2 12 g 11 16 AZW B2 1® 9 12 Honten. B® 11 11 „Lutz (Globe) is bereid om de politieke vraag exact te peilen en zich zo te integreren in het Brabant se. Een sociaal beleid, o.k., maar ook een gezonde basis voor een artistiek beleid?" Citaat uit een artikel van Guus Rekers en Nic Brink Over „Pijnlijke Beugels voor lam bestel' Dat je na de resultaten van Globe in dit seizoen, zowel achter liet woord „sociaal" als „artistiek" de nodige vraagtekens kunt zetten, is een ge dachte waaraan je bijna niet ont komt, wanneer je dit artikel uit De Groene van 25 oktober 1969 nog eens herleest. Dat kan in het nu verschenen boekje „Dramatisch Ak koord 1969 (TJitg. P. van Kampen en Zn.). Dit jaarboekje, dat gewoonlijk recensies over het afgelopen toneel seizoen bevat, is nu grotendeels ge vuld met beschouwingen over 1969 als „het universele jaar van de kon testatie" (het onbehagen in de thea terwereld). „Misschien", zegt de redactie, „zal later blijken dat vooral in 1969 de reorganisatie aan de basis een begin heeft gekend". Misschienwant in 1971 blijkt daar nog niet veel van. „Wij staan thans in elk geval op de drempel van een nieuwe tijd, die niet alleen naar andere structuren zoekt voor een vastgelopen theater- politiek, maar vooral de afrekening wenst met een bestaande mentali teit", aldus de inleiding. Je zou het een veeg teken kunnen noemen, dat de twee jaar oude bijdragen nog niets van hun actualiteit verloren hebben. Van Wilbert Bank (inmiddels ver dwenen bij Globe; nu VPRO) uit De Gids: „Gods volk onderweg" (ci taat: „Wel moet het toneel zich be zinnen in hoeverre het zich dienst baar heeft laten maken aan de staat en de economische en politieke machtsgroepen, met verlies van ei gen authenticiteit"). Over „Theater en politiek" schrijft C. Tindemans (citaat uit Streven: „De theaterkunstenaar is niet een politiek bewust mens die toevallig acteur of auteur is, hij is slechts een politiek bewust mens in de mate waarin hij als kunstenaar efficiënt is") Nic Brink „Naar aanleiding van het verdwijnen van Teater Terzijde" (citaat uit De Gids: „De gevestigde gezelschappen met hun „goed" be vonden dat wil zeggen in ons cultuurpatroon ingepaste en bij de consumenten gewaardeerde, want herkenbare kunstvormen krijgen subsidie. Experimenten die onher kenbaarheid, onzekerheid, onrust en onlust zouden kunnen veroorzaken, worden geweerd met de laffe smoes dat een experiment eenmalig is en nooit twee keer voor subsidie in aanmerking kan komen. Die angst van overheden voor onzekerheid is begrijpelijk, maar uiterst kortzich tig"). In het eerder genoemde verhaal van Rekers-Brink en ook bij de anderen komen zoveel toneelplannen (om wat er daarna nog is bijgeko men) om de hoek kijken, dat de onmacht je om de toneel-strot grijpt. De onverkwikkelijke gebeurtenissen rond de opvoering van „De Nonnen" door Studio in Brussel staan uitvoe rig gedocumenteerd. En Walter Van- derswaelmen doet (in Periscoop) de Belgische censuur tegen het vorig jaar toch gespeelde Tijl II-stuk van Claus uit de doeken. Ook elders komt de Nederlandse censuur om de hoek kijken. Kortom: Toneel, het wereldje wel. Voor wie zich daarvoor enigszins interesseert zal dit boekje dan ook een welkome documentatie zijn. Bovendien staan er nog enkele speelteksten in afgedrukt: Frank Herzen: „De tuinen van de tijd" (VARA-tv januari '70), Walter Mo no: „Stemmen" (gespeeld door het Groot Limburgs Toneel in 1969) en Bert Verminnen: „De Rioolvogels". IM. 1' MmmMÊÊÈSBÊk. J Met 20.000 gulden in kas doe je nog niet zoveel vor het behoud van of het herstel van een stads-, dorps- of landschapsbeeld, dat om esthetische of historische reden de moeite van het bewaren waard is. Toch gaat de stichting „Stad en Dorp", waarvan de Hilvarenbeekse arts H. Ruhe de geestelijke vader mag heten, onvermoeid verder om haar ideaal vorm te geven: een strijd tegen de slopershamer en het ver pesten van het Brabantse landschap pelijke beeld. „De boeren hebben de wet mee bij het ongebreideld bouwen van afzich telijke stallen voor varkens en kip pen. In de afgelopen jaren is er gru welijk huis gehouden in ons land schap. Nu komt de klad erin, want er zijn er te veel, maar die krengen blijven staan. De politieke partijen doen er niets aan; de KVP knijpt de ogen dicht, want deze partij wordt door de NCB gefinancierd", aldus dokter Ruhe. Hij meent dat de stich ting, naast Rijks Monumentenzorg. Heemschut, Brabants Heem, Brabants Landschap, Hendrik de Keyser e.a. stichtingen, nog een belangrijke taak kan hebben om zoveel mogelijk pan den te kopen, te restaureren en bruik baar te maken voor moderne bewo ning. „Het verdriet van vele mensen, weggestopt in massa—woningen, is bekend", zegt hij. In steden waar het herstel van verkrotte wijken groot scheeps wordt aangepakt (Bergkwar- tier Deventer; Oud Nijmegen bij de Waal; de Jordaan e.a.), zijn wachtlijs ten voor gegadigden. Er zijn nog zo veel oude huizen en boerderijen, die het eigen karakter van onze steden, dorpen en platteland bepalen en die prettig bewoonbaar zijn te maken, dat het zonde is om ze te laten ver dwijnen. Gedurende een 40-jarige hobby heb ik een uitvoerige docu mentatie aangelegd van typische Bra bantse architectuur in de loop der eeuwen. De laatste tijd ben ik her en der weer eens gaan kijken: de voor beelden waren verdwenen en door „restauratie" verpest." En dan geeft dokter Ruhe, zelf wonend in een prachtig gerestaureerd oud pand aan het Hilvarenbeekse Vrijthof, „colle ge" in de typische bouwtypen van huizen en boerderijen, die het Bra bantse land zijn eigen karakter (nog) geven. Hij vertelt een „mooi' verhaal over een kerkbestuur in Diessen, dat misbruik makend van een storm als dekmantel een middeleeuws pand liet omtrekken, ondanks zijn pogin gen bet te kopen voor herstel. Er werd 300 boete voor gegeven (er was geen afbraakvergunning) „maar", zegt hij, „je kunt er nijdig om zijn, het blijft weg". Dat was de laatste opdoffer om met wat mensen te gaan praten en zo ontstond vorig jaar de stichting „Stad en Dorp", w. irvan het bestuur onder meer ge vormd wordt door de gedeputeerde voor cultuur in Brabant. Johan Wil- iems. De stichting heeft al enkele pan den op het oog, onder meer in St.- Michielsgestel en Hilvarenbeek; o.a. een oude boerderij, waarvan de be woners zich (gelukkig zeggen we dan) niet wilden aanpassen aan modernere tijden. „Je moet op een ton gemid deld per pand rekenen", zegt Ruhe. „Wanneer we een halve ton hebben kunnen we ergens beginnen; de rest leen je. Er ia nu 20.000 beschikbaar en dat geld ia praktisch alleen af komstig van artsen en advocaten. We hebben nog een beetje pech. De in dustrie zou meer kunnen doen, maar van de gewone man moet het ook komen. De groeiende belangstelling voor heemkundige kringen laat zien dat er een rijpingsproces gaande is, dat men het belang van ons soort streven gaat onderkennen. Van som migen heb ik wat gekregen, tot één gulden toe. Lid van de stichting word je voor f 25 per jaar en lid voor het leven bij een gift van min stens 1000. Er is geld alleen hoe kom je eraan?" „Wij hebben een taak. „De Rijks monumentenzorg" weet, dat haar lijst niet volledig is en haar budget is al 5 jaar in het voren uitgezet. „Brabants Landschap" zit op rozen (dit jaar 5 miljoen subsidie), maar heeft geen interesse voor gebouwen. „Hendrik de Keyser" doet prachtig werk, maar opereert praktisch alleen in de Boven-Moerdijkse steden (met een groot jaarlijks tekort). „De Hol landse Molen" heeft geen geld over, want molens zijn kostbare zaken. Met Heemschut en Brabants Heem heb ben we contacten, maar deze hebben vooral invloed op de openbare me ning, zonder zelf projecten aan te pakken. Dus Mr. F. Bloemen, burgemeester van Teteringen, is onlangs als eerste Westbrabantse vertegenwoordiger tot het bestuur toegetreden. Hij ziet per spectief in deze onderneming, „mits de zaak deskundig wordt aangepakt" Door zijn overleg met de Bredase stadsarchivaris Brekelmans en de voorzitter van Heemschut, de Bossche mr. H. Bergé, zal nu ook Heemschut bestuurlijk aan de stichting deelne men. Binnen afzienbare tijd wordt in Breda een vergadering gehouden, waarop met een aantal geïnteresseer den overleg wordt gepleegd hoe „Stad en Dorp" het meest effectvol kan gaan functioneren. Vanaf vandaag tot 14 februari is in Mickery, Loenersloot, te „zien" de experimentele theatergroep Lo Zoo o.l.v. Pistoletto uit Turijn. In het circuit volgen daarna o.a. voor stellingen in Tilburg (16 febr. Stu dio), Breda (18 febr. Beyerd) en Rotterdam (27 febr. Lantaren). „Wij werken niet meer voor toeschou wers; wij zijn de spelers en de toeschouwers zelf", luidt het credo van de leider. Sinds het ontstaan (fif" li,-e Lo Zoo in Italië een grote variëteit aan concerten en to neelvoorstellingen gegeven. Het is een groep die openstaat voor ieder, die komt en gaat; niet georganiseerd volgens traditionele schema's. In ste den en dorpen, in schouwburgen, op pleinen en straten, garages en was serijen brachten zij hun flexibele spelen, die al improviserend telkens worden aangepast. Er be staat een grote verscheidenheid aan uitdrukkingsvormen. Tot nu toe werd door de groep voorbereid: Co- capicco; Vestitorito; De getemde mens, Soep; Het gezelschap van toe schouwers, Het baldakijntheater; Play, De krankzinnige prinses, De thee van Alice; Mooie mensen en I ratti baratti. eindredactie henk egbers Wanneer de Italianen de celibaats- kwestie aanpakken, dan kun je je hart vasthouden. Het gaat dit keer eens niet over de curie, maar over twee Italiaanse films, die dit pro bleem even onbeholpen, onbegrepen als hypocriet benaderen. De eerste is „H Pretre Sposato" (de getrouwde priester) van Marco Vicario, is nu in ons land gaan draaien en in april volgt „The priest's Wife" (De vrouw van de priester) van Carlo Ponti. Geen andere opzet om weer eens veel publiek in de bioscoop te krij gen en een kapstok om denkbeelden aan op te hangen over de kerkelijke (Italiaanse) overheid, waarbij de rol van de vrouw in de Italiaanse man nenmaatschappij om de hoek komt •kijken. De eerste film is een oppervlakkig schouwspel, waarbij angstvallig de kool en de geit gespaard wordt. Ka pelaan Don Salvatore blijkt een ach terlijke dorpsjongen uit Sicilië, die als hij in een parochie in Rome geplaatst wordt blijkbaar voor het eerst in zijn leven het fenomeen vrouw ontmoet. Natoiuiiijik „strui kelt" hij, vooral wanneer hij in de biechtstoel de onverbloemde ontboe zemingen van beeldschone en schaars geklede jongedames moet aanhoren. Ze blijken allen „immoreel". Volgens goed gebruik wordt hij dan verliefd op een prostltuée en bedrijft met haar en nog enige schone parochia nen „de zonde". Ho alleen maar in zijn dromen, zodat niemand er aanstoot aan kan nemen. Schijnhei lig. En dam volgt de nobele klap: zij voelt zich gedwongen een ander be roep te kiezen en van een huwelijk met de kapelaan af te zien, want hij mag immers zijn roeping niet ver zaken. Dat hij midden tossen de mooie meiden blijft speelt blijkbaar geen rol meer. Dom Salvatore gaat naar zijn bis schop: „Ik wil trouwen en priester blijven, net als im Holland". De bis schop: „In Italië kan niet, wat in Ne derland wel kan". Daarmee is voor de makers van de film het probleem opgelost. Zij menen trouwens dat dit probleem voor Salvatore en zijn bisschop helemaal niet bestaat, want er zijn toch voldoende lichtzinnige vrouwtjes. Of Ponti's produktie, met Sophia Loren en Marcello Mastroianni, veel beter zal zijn is een groot vraagte ken. In een interview verklaarde Ponti: „De kerk moet met haar tijd meegaan. De geestelijkheid denkt meer en meer aan de mogelijkheid om te trouwen. Ze willen de achter bakse kamertjesmentaliteit kwijt en gewoon kunnen zeggen: „Dat is mijn vrouw" Nogal provocerend heeft Ponti de film opgenomen in Padua (bolwerk van katholicisme rond Antonius). Een priester uit Padua wil trouwen met de sexy Sophia Loren, De Vaticaanse krant Difesa del Popoio veroordeelde de film met „het is alleen maar om geld te doen". De plaatselijke bis schop zei: „De duivel waart door Padua". Hier en daar vonden enkele demonstraties plaats. Poniti hield on der de bevolking van Padu een en quête. Resultaat: vóór de film: 43 procent; tegen de film: 28 procent; en geen mening: 29 procent. Ponti: „Waar klagen ze nu eigenlijk over? De kerk wint uiteindelijk aan het einde van de film". Dit antwoord typeert, dat ook Ponti kool en geit spaart en aan een wezenlijke bijdra ge in deze problematiek niet toe komt. De Nederlandse bioscoop-be zoekers zullen van beide films zeker niet „kapot" zijn, omdat de hypocri sie op dit terrein in ons land lang zamerhand verder doorbroken is dan in Italië. „De enige uitweg om het proces van zelfvernietiging van onze ve- schaving een halt toe te roepen is de mensen tot andere gedachten te brengen en hen zo te overtuigen, dat de algehele mentaliteit veran dert. En om tot deze uitweg te geraken ontkomt men niet aan de eis van een ondergrond waarop de redding gebaseerd kan worden: de aanvaarding van een metafysica die de mogelijkheid schept technische en sociale hervormingen door te voeren zonder toepassing van ge weld, of tenminste zo'n grote meer derheid van goedwillende mensen achter die offers eisende hervormin gen krijgt, dat slechts de onverbeter- lijken en kwaadwilligen zich erte gen verzetten". Aldus Erie Muraise in „De grote angst van het jaar 2000". Te lezen in BRES 26 (Wa- genstr. 70 Den Haag), het mooi uit gegeven tijdschrift van de metafy sische magiërs van het ochtendrood olv Louis Pouwels (Planète). Verder is dit nummer o.a. een biografie over Kazantzakis door A. Laude; Onze kennis in beweging (pikerva- ring, meditatie, sex) door dr. Lie- taert Peerbolte. Is de duivel nu ook dood? door Pierre Mariel; De We reld van morgen door Jacques Ber- gier en Kunstenaars van onze tijd (Gourmelin) door Pouwels. De laatste aflevering van DELTA (Viottastr. 41, Amsterdam), het En gelstalig culturele visitekaartje voor het buitenland is weer uit. Dit num mer is niet alleen interessant voor buitenlandse ambassadetafeltjes, maar mogelijk ook voor persoonlijke buitenlandse relaties. „Amsterdam in action 1970": een groot aantal authentieke foto's geeft een aardig beeld van de roerige hoofdstad. De daaromheen gegroepeerde (eerder verschenen) artikelen doen een boekje open over de Nederlanders o.a. Daniel de Lange (History as Autobi ography: 1920-1970); J. de Vries (The Dutch economy since 1920 J, Buskes (The Dutch protestant chur ches, 1920-1970); F. de Jong (The Dutch Left 1920-1970). G. Schip pers: Amste-rdaimned; a letter from the Dutch capital. NEERLAND IA (Surinamestraat 28, Den Haag) wordt steeds lees baarder. Aan de orde o.a. De Grote Kerk te Dordrecht, Frankrijk en de Ned. cultuur, Ned. taal en literatuur in Duitsland, Ontmoetingen over de grenzen en veel kort informatief nieuws. (Van onze parlementaire redactie) Ï>EN HAAG Een werkelijke oplossing van het bejaardenpro- Meem is alleen mogelijk als een einde wordt gemaakt aan de feitelijke 'oestand van de apartheid waarin de bejaarden in onze samenleving 'even. In de regeringsnota bejaardenbeleid wordt dat niet gedaan. De 'egering geeft een goed overzicht van de tekortkomingen. Maar een totaalvisie ontbreekt en de maatregelen zijn niet meer dan pogingen ae knelpunten weg te nemen. B2 12 B2 bit is de mening van de PvdA- jraetie in de Tweede Kamer. Onder 'e«ling van Th. van Lier heeft een Woep uit de fractie een tegennota «waakt voor de regeringsnota. De iL,y.i a is onder de titel „anders ven worc'en" a's hoekje uitgege- d laatste tientallen jaren ziet d! J V£tA-fractie een sterk vermin- Wcle waardering voor de oudere sar Bliikens onderzoek is de ne- i t'eve waardering door de jongeren de de oorzaak van onzekerheid j onlust bij de oudere mensen, d w=eren denken niet aan oud wor- n- "oor mensen van middelbare leeftijd is het een schrikbeeld. Alge meen wordt aangenomen dat bij be jaarden zowel de lichamelijke als de geestelijke mogelijkheden sterk zijn verminderd. Maar ook dat blijkt niet waar. Oudere mensen hebben minder weerstand, ze functioneren trager, maar desondanks zijn zij zo wel lichamelijk als geestelijk tot zeer vee] in staat. Ook de mensen in de derde levens fase zijn volwaardige mensen. Als zodanig moeten zij behandeld wor den. Dat is, aldus de PvdA-fractie, een kwestie van meer geld, wamt daar hangt de mate van zelfstandigheid vanaf. Maar aan de andere kant is het een kwestie van houding, van erkenning van hun betekenis door b.v. hen naar hun mening vragen. Daartoe zal het eenzijdige prestatie- en wedsitrijdkarakter van de huidige maatschappij moeten worden veran derd. Wat de concrete maatregelen be treft heeft -de PvdA veel kritiek op de poging van de regering de bouw van verzorgingstehuizen voor be jaarden af te remmen. Veel bejaar den in deze tehuizen kunnen de verzorging niet zelf betalen en krij gen bijstand. Daardoor stegen de bijstandsuitgaven van de overheid met enorme sprongen. De regering streeft daarom naar minder tehuizen en meer dienstverlening in het open bejaardenwerk, vooral vanuit dien stencentra. Bij dit beleid heeft te weinig de behoefte centraal gestaan, meent de PvdA. Nog meer kritiek heeft de fractie op het tekort aan verpleegte huizen voor blijvende zieke en de mente bejaarden. Volgens deskundi gen gaat het om 3,5 procent van de bejaarden, maar de regering doet alsof het er slechts 2,5 pet zijn, waardoor veel te weinig verpleegtehuizen gaan worden gebouwd. Het leed van tienduizenden langdurige zieke be jaarden en hun familieleden is niet te overzien en blijft tot na 1975 voortbestaan. Als de bouw van ver pleegtehuizen niet zeer sterk wordt uitgebreid, aldus de nota. De PvdA-nota pleit voor een flexibele pensioenleeftijd.De oudere werknemers zouden zelf moeten kunnen kiezen wanneer zij met pen sioen gaan, binnen een grens van drie tot vier jaar beneden de 65 jaar. De finanpiële gevolgen hiervan zouden door de gepensioneerden zelf gedragen moeten worden, hoewel ook het pensioenfonds zou kunnen bij dragen. Verder wenst de PvdA een aan vullende volkspensioenverzekering (apv) waardoor iedereen met een inkomen tot 25 mille een pensioen krijgt van 70 procent van zijn laatste salaris. Over 4 jaar moet tevens de aow even hoog zijn als het minimumloon. Het ongehuwdenpensioen aow moet wor den opgetrokken tot op den duur de volle hoogte van het gehuwdenpen sioen. Bij de bouw van bejaardenwonin gen en dienstencentra moet zoveel mogelijk ghetto-vorming venmeden worden. De bejaarden moeten zo goed mogelijk verspreid over de wijken blijven wonen. Buurthuizen, dorps- en wijkcentra moeten ge schikt gemaakt worden voor bejaar den. Er moeten speciale deskundi gen voor vormings- en cultureel werk onder bejaarden komen, met aparte subsidie van het rijk. De sociale academies moeten hiertoe aandacht gaan schenken aan oplei ding van vormingsleiders voor be jaardenwerk. Veel nadruk legt de PvdA-nota op de kwetsbare positie in de bedrijven van oudere werknemers, die er bij ontslagen of fusies het eerste uit gaan. De ondernemingen moeten volgens de PvdA worden verplicht tot schadeloosstelling en aanvulling op de werkloosheidsuitkering voor oudere werknemers die worden ont slagen. Bedrijven die her- en bij scholing voor ouderen geven, moeten hiervoor subsidie krijgen. Ouderen moeten langere vakanties en minder ploegen- en tariefwerk krijgen, al dus d-e PvdA-nota (Van onze redactie buitenland) NEW YORK Het tijdschrift „Parade" weet te melden dat de Amerikaanse luchtmacht over een geheim luchtcommando beschikt dat in de afgelopen tien jaar in 28 landen actief is geweest. Dit luchtcommando, „Special Ope ration Force" (SOF) geheten, is vol gens het blad in april 1961 opgericht door wijlen president Kennedy en zou nu bijna 15.000 man sterk zijn. Deze 15.000 man zouden speciaal zijn op geleid in het gebruik van 11 ver schillende typen vliegtuigen en een enorm assortiment dodelijke wapens Het commando heeft onder meer deelgenomen aan diverse geheime operaties in Laos, Cambodja, Thai land, Peru, Guatamala, Spanje, Noord-Korea, Vietnam, Tibet en Sa- oedi-Arabië. Brigade-generaal Leroy Manor van de Amerikaanse luchtmacht zou in dit verband verklaard hebben dat het commando „waarschijnlijk kan voorkomen dat een oproer uitgroeit tot een oorlog als in Vietnam als het vroeg genoeg tussenbeide kan ko men". Brigade-generaal Manor had de leiding bij de recente poging om Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden uit het kamp Sontay op 37 km van Hanoi. „Parade" zegt dat het hoofdkwar tier van het commando gevestigd is op de luchtmachtbasis Elgin in Flo rida. De mannen die er deel van uitmaken, kunnen grote vliegtuigen die militairen vervoeren, laten lan den op open plekken in de rimboe en zelfs een van hun collega's in vijandelijk gebied oppikken zonder zelf met hun toestel te landen. Geen krant zonder foto's, want de tijd is a' heel lang voorbij dat mijn goed vriend mr. Swart, toen hoofd redacteur van de Nieuwe Rotter dammer, zich tot het uiterste verzet te teger zoiets ordinairs als „plaat je" in zijn krant. Geen krnat zonder foto's, het is de gewoonste zaak van de wereld ge worden - zó gewoon dat je soms zelfs over al die foto's héénkijkt; ze moeten wel iets heel bijzonders voorstellen, wil je ze met aandacht bezien. Kortgeleden was er zo'n foto waar ik nu eens niet overheen keek zo een waar ik niet van kon losko men: koningin Juliana op dat bal konnetje van zo'n flat op de zoveel ste verdieping van zo'n hedendaags woonblok in de Bijlmermeer, waar Amsterdam sinds kort alweer een portie van z'n overtallige burgers opbergt. Daar stond ze dan, met waar schijnlijk dezelfde hoogtevrees die mij beving, toen ze mij onlangs in de hoofdstad in een soortgelijk men senpakhuis met de lift naar de tien de verdieping hadden gehesen, en toen ik al gauw daarna, nog hijgend vanwege het snelle hoogteverschil op het balkon van mijn gastheer stond, tien hoog, en als ik nu maar heel goed keek zou ik - daar, tussen die twee blokken aan de overkant door - Schiphol kunnen zien liggen. Maar ik zag het niet liggen, en ik kon ook niet tussen die twee blok ken doorkijken van doodgewoon batig zijn. Zou de kongin dat ook geweest zijn? Zij zal het niet hebben laten blijken; in de lange praktijk van haar koningschap heeft zij zich al licht leren beheersen; als kind al zullen ze het haar hebben bijge bracht: nooit, maar ook nooit iets laten merken. Toch, het kan niet anders of ook zij moet, toen ze daar op zo'n wezenloos hoog balkon stond, behalve door hoogtevrees ook nog door iets anders bevangen zijn geweest: door zoiets als een benau wende schrik, door zoiets als een op je afstormende horreur. Want sta je in zo'n wijk op zo'n balkon, dan voel je je in een totaal andere wereld verplaatst dan de normale, waarin je tot dusver leef deMet een wrede schok ben je plotseling in een toekomst terecht gekomen, waarin het pakhuis de plaats van de woning, het betonblok de plaats van de eigen muren en het asfalt de plaats van park en tuin heeft ingenomen; zo'n toekomst waarin genummerde robots na vol brachte dwangarbeid naar eveneens genummerde robothokken worden verwezen, die allemaal zó volmaakt op elkaar lijken dat je, als je onver hoopt het nummer mocht zijn verge ten, je huis (want zo blijven ze het merkwaardig genoeg noemen) nooit meer terug kunt vinden. Toegegeven, als je niet al te dui zelig bent en dus tussen die twee woonblokken kunt heenkijken, kun je misschien Schiphol zien, maar dat is dan ook het enige. Want in zo'n wijk, waar je op balkon nummer zoveel van verdieping nummer zo veel staat te duizelen, regeert ver der alleen maar de opwaartse hoog temaat. Die domineert over alles, er is geen horizon meer, geen verruk king van ergens een stralende ein der te ontdekken, er zijn alleen nog maar de aan alle kanten omhoogrij- zende en omhoog grijnzende gevel muren, die de blik gevangen hou den, en op de duur voel je jezelf óók als een gevangene, die elke nacht weer uit dezelfde angstdroom wakkerschrikt: de nachtmerrie dat al die grauwe monstergevels op je neervallen en je finaal en dodelijk bedelven. Ze schijnen de politie op nieuwe leest te willen schoeien. Mijnheer Beernink wil er in Groningen alvast mee experimenteren. Als je daaro ver leest, struikel je over geleerde vaktermen als „Pandasysteem" en zo meer, maar het schijnt hierop neer ,e komen dat ze de wijkagent in ere gaan herstellen, en ergens heb ik gelezen dat die in ere herstelde wijkagent zich zelfs te voet door zijn wijk zal bewegen. Zo maar te voet. Net als Bromsnor. Als dat allemaal doorgaat, wordt er eindelijk althans één hartewens van mij vervuld: de terugkeer van de doodgewone straatagent, die met die zalig bezadigde politiestap tus sen de mensen wandelt; die niet meer in een auto zijn voorgeschre ven rondjes rijdt, maar die weer zichtbaar is geworden, die er dood gewoon weer is. Uit de verre jeugd van mij herin ner ik mij nog levendig, die wijka- gent, die op z'n stoeltje voor de po'itiepost zat en die een halfje beloofde aan de jongen die het snelst dat plein achter ons huis kon rondfietsen. We waren gek op die agent, maar tegelijk respecteerden we hem. met dodelijke ernst. Als zulke agenten anno 1971, dank zij Beernink, terug zouden komen, zou ik dat ronduit fijn vinden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 13