Breda 4 dagen jazz-stad VERHAALTJE VOOR HE BEGINNERS „De jonge takken omen uit de deuren" De Roomskatholieke Partij en beschuit met muisjes Finale grenzen niet in I STRAF- VERZWARING Journalisten leven korter Conjerenl kunst cultuur 1■HBERHHHHf Nieuw klassiek Op zoek naar strategie Waters Casimir musiek Murphry e@n functie ver VRIJDAG 29 JANUARI 1971 te* te te Op 5 en 6 juni zal het 35-jarig bestaan van de Groot Kempische Cultuurdagen te Hilvarenbeek wor den gevierd. In het Prentenkabinet van het Stedelijk Museum te Amsterdam is tot 28 februari een tentoonstelling met aquarellen en tekeningen van Oskar Schlemmer te zien. Schlem- mer deed in het Bauhaus baanbre kend werk, vooral op het gebied van ballet en toneel. De menselijke figuur in de ruimte staat bij hem dan ook centraal. Het Residentie-Orkest spreekt alle mogelijke geruchten tegen, die ont staan zijn door de benoeming van programmacoördinator Veenstra naast artistiek leider Lüske. Niet tegengesproken kunnen worden de (nieuwe) moeilijkheden op de Rijks academie te Amsterdam. De aange kondigde tentoonstelling Projectie- Project was voor een aantal leraren aanleiding om weer stelling te ne men tegen het beleid van Prof. R. Vroom. Er worden nog de nodige (nieuwe) moeilijkheden verwacht. Maar Vroom heeft al laten weten dat hij op korte termijn vertrekt (10 jaar voor zijn pensioen). Zijn ge zondheid kan er niet meer tegen. Geen wonder. Portno's Complaint, de best-seller van Roth, zal vanaf mei a.s. als film worden opgenomen in o.a. Rome, Athene en Israël. Ernest Lehman is de regisseur. Gennadi Rozejdestvenski, die tot de grootste Russische dirigenten van dit ogenblik wordt gerekend zal op 12, 13 en 14 februari voor het Rot terdams Filharmonisch Orkest staan. Donderdag 4 februari gaat in Roy al te Amsterdam de Hammerfilm „Dinosaurussen regeren de wereld" in Nederlandse première. In het Amsterdamse City op dezelfde dag de première van Lealousy Italian Style van Scola. Op 20, 21 en 23 mei zal Breda „the hottest place in the south" zijn. Om te bewijzen dat de jazz oude stijl niet dood is, wordt er dan een festival georganiseerd, waarvoor zelfs de moderne jazz-fans hun hoed zullen afzetten. Met namen als Mike Casimir, Turk Murphy, Benny Wa ters, Rob Hoecke en Ted Easton op het programma zal dit muzikale feest ongetwijfeld grote belangstel ling trekken. De stad Breda zelf zal, door middel van street parades, swingen op z|jn grondvesten. De Roaring Twenties Club organiseert, samen met de onlangs opgerichte Bredase Dixie Jazz-club Chicago dit festival. „De oude jazz wordt nogal gedis crimineerd. Radio, t.v. en pers be steden er nauwelijks aandacht aan. In de „Stichting Jazz-Nederland" maken maar twee oude-jazzleden deel uit van het 80-man tellende bestuur. De Wessel Ilcken-prijs of een Edison wordt er nooit aan toe- De Mike Casimir Brass Band on street-parade te Londen. Ook in Breda zal dit beeld te zien en te horen zijn. 0 „Dat men (welzijnminnende „des kundigen") nalaat duidelijk te ma ken (aan de hand van bekende soci ale problemen als woningnood, mi- lieuvergiftiging, de bejaarde koor knapen van Rien van Nunen, abortus enz) wat in ieder geval niets met welzijn te maken heeft, vind ik tekenend voor onze struisvogelpoli tieke welzijnssituatie en bovendien laf. Twijfelachtig is ook wat wij onder „decentralisatie" en „demo cratie" hebben te verstaan in het Memorandum, zoals dat in elkaar is geflanst door de 200 van CRM". „In het zoeken naar de werkelij ke menselijke ervaringen, geen ge makkelijke opgave in een maat schappij die de mens dwingt zich anders te gedragen en vaak ook anders te voelen dan waartoe de ervaring hem motiveert, zal de stra tegie duidelijk worden van deze maatschappij waardoor de mens stelselmatig gedwongen wordt ver vreemd van eigen ervaring te le ven". Uitspraken in het laatste nummer van PROCES-1 (Bilderdijkl. 74A Bi'lthoven) De komende jaargang zal geheel gewijd worden aan strategie- en, waarin beïnvloedingsprocessen onder de loep worden genomen. In dit nummer: H. de Lange: Begrip „strategie; B. van Onna: Religie en strategie; G. van Benthem: strategie en welzijnsbeleid; P. Offermans: strategieën in het onderwijs; J. van Haaren: de betekenis van Laing's strategie van de ervaring. gekend", aldus Rob Cremer van de Roaring Twenties. „Onder oude jazz verstaan we alle jazzmuziek van voor '39 en alles wat in traditie daarvan afgeleid is. Het is een le vendige stijl gebleven, waarvoor een groot publiek bestaat. De moderne jazz trekt praktisch alleen lamghari- gen (ik heb daar niets tegen) en stelt zich nogal revolutionair op. De oude jazz heeft een publiek van 16 tot 60 jaar; zeer gemêleerd. Onze dub (met 4 huisorkesten) telt 600 leden (1-3 uit Breda, 1-3 regio; 1-3 uit het gehele land, waaronder Bel gen, Duitsers en Engelsen). Op onze „zaterdagavonden". (Ginnekenmarkt 13) zijn doorgaans 150 belangstel lenden. Er is een clubhlad, dat in 750 exemplaren door het hele land gaat. Behalve de Storyville jazzclub Haaren, zijn de beide Bredase groe pen in Zuidwest-Nederland de eni ge' oude-jazz beoefenaars sec. Het nadeel is, dat de groep lief hebbers van de oude stijl nogal gesloten is. De opzet van het festi val wil deze geslotenheid wat door breken en een groter aantal mensen geïnteresseerd maken indeze mu ziek. Het festival vermeldt de volgende onderdelen. Op 20 mei (Hemel vaart) is er een beurs met stands van jazzbladen, platenhandelaren, antiquairs van oude instrumenten, platenruil en -handel (78-toeren, re- issues en nieuwe dixie-opnamen). 's Middags is er een Dixieland kinder- maitinee, waarbij de kinderen met toetertjes en kazoo's actief mee mo gen blazen. Een feestelijk ritmisch spektakel. Tussendoor wordt in structie gegeven over muziekinstru menten en het zelf bespelen ervan, 's Avonds zullen op twee plaatsen in de stad (van elders aangetrokken) orkesten optreden. Tussen deze twee uiterste punten worden een 5-7 tal cafés ook nog door middel van bandjes of platen in deze oude-stijl muziek gebracht. Deze 9 punten worden door een pendeltreintje met elkaar verbonden, zodat men overal aan zijn muzikale trekken kan ko men. Breda-Muziekstad. Op vrijdag 21 mei wordt in het Turfschip een „schoolconcert" gege ven, waarbij de jazz in totaliteit wordt gepresenteerd. „Vijftig jaar jazz" wordt daarbij gebracht door de South Jazz Band (Tilburg), Joop Hendriks (Breda) en met Pim Ja cobs wordt onderhandeld, 's Avonds in de club: het Belgische orkest Cotton City of Jegg Papp. Daarna is er in het Grand Théatre een Jazz- Film-Nacht (van 24-04 uur) waarbij de USA-ambassade de films levert en het Side Walk Hott Jazz Orche- stre uit Solingen (Did) de êntre-act muziek verzorgd (oude stijl big band a la Henderson). Op zaterdag 22 mei zullen een groot aantal bands in Breda een Streetparade verzorgen, zoals dat in New Orleans in de jaren twintig gebruikelijk was, waarna in De Graanbeurs een tiental (bewuste grens) dixieland-orkesten onder het oog van een deskundige jury (o.a. Pim Jacobs) ieder een half uur zul len „strijden" in de voorronde van een Dixieland Concours, 's Avonds om 10 uur begint een groot Nacht concert in het Turfschip. Van 22 tot 24 uur „warm draaien" met het trio J.P., waarna een hommage wordt gebracht aan het Bredase dansorkest Vietoriaband, die sedert '24 onafge broken overeind is gebleven en ook aan jazz deed. Daarna volgt een optreden van boogie-woogie-Rob Hoecke (piano) de Oskar Bentons Blues Band (Haarlem), Le Hot-club de Rotterdam (Django Reinardt- stijl) en de Ted Easton Jazzband (Den Haag) met als gastsolisten Benny Waters (Parijs; sax, vocal en klarinet) en Daan Wilthagen (Breda, klarinet), Als grootste attractie wordt gezien Mike Casimir (trombo ne), die uit Londen overkomt met zijn Paragon Brass Band (die de authentieke Streetparadetaraditie overeind houdt) en zijn New Iberia Stompers (New Orleans stijl). Met het State Departement wordt nog onderhandeld om Turk Murphry (die met de Yerba Bueno Jazz Band van Lu Waters de revival oude jazz veroorzaakte) met zijn band uit de USA er ook bij te krijgen. De kan sen liggen goed. Zondag 23 mei biedt 's morgens een oecumenische dienst, waarbij de South Jazz band de Emaus-mis ten gehore zal brengen, 's Middags vindt de finale plaats van het Dixieland Concours met de 3 beste orkesten, waarbij de Brabantse combinatie Four City Seven Plus One (met als solist Benny Waters) ook zal optre den. Er is een stichting voor dit festi val in het leven geroepen; met de gemeente wordt onderhandeld over subsidie; sponsors worden aange trokken; en verder zal de opbrengst van de entreeprijzen (nachtconcert ong. f -20, kinderen gratis; verder nog onzeker) dit festival moeten dekken. Landelijk en internationaal wordt reclame gemaakt: radio en t.v. tonen reeds betengstelingl om op namen te maken. Kortom: Breda wordt 3 dagen muziekstad op een niet allerdaagse manier, maar wel de moeite waard. (Secretariaat: Prins Frederiklaan 7, Breda Tel. 01600-51364). Georg Solti voltooide de symfonie- en van Schumann met de Wiener Philharmoniker op de plaat. Als laatsten verschenen nu de eerste symfonie en de ouverture, scherzo en finale op 52 (Decca SXL 6486-f 24,50) en de tweede symfonie met de ouverture Julius Ceasar (Decca SXL 6787-f 24,50). Het complete ballet de Vuurvogel (L'Oiseau de feu) verscheen als tweeplaatsdoos in een uitvoering onder Strawinski zelf. Bijzonder interessant is de daarbij gevoegde repetitieplaat, waarop de interprattaie van de mae stro te volgen is (Decca-SET 468- 468A-f 24,50). „Joan Sutherland, een juweel van een stem", is de titel van een promotieplaat, waarop zij alle genres (nadruk opera) laat ho ren (Decca 6835 601- f 8,90). Edo de Waart, het New Philharmonia Or chestra, de Ambrosian Singers, de tenor Hollweg en de pianist Irwin Gage, zijn de voornaamste uitvoer ders van Mozarts Vrijmetselaarsmu- ziek (Philips 6500 020-f 24,50). De verschijning van de opera „Les Troyens" (5 platen) van Berlioz o.l.v. Collin Davis is met de grootste loftuitingen en prijzen, vorig jaar, ontvangen. „Hoogtepunten van een hoogtepunt" heet de lp, die een selectie biedt van de beroemdste delen uit deze opera (Philips 6500 161-f 24,50). Frescobaldi, typische vertegenwoordiger van de vroege barok, wordt door Gustav Leonhardt gespeeld op Harmonia Mundi (HM 30 317 I-f 24,50), Op de A-kant speelt hij de toccata's en ricercares op klavecimbel en op de B-kant op het orgel. Heerlijke probleemloze muziek van de 20-jarige Mozart uit zijn Salzburger tijd werd door het Collegium Aureum op authentieke instrumenten gespeeld. Met concert meester Frans-Jozef Maier leverde dit kamerorkest een fijne prestatie (HM 30 511 M-f 24,50). Tot wie behoort de boekbespreker zich te richten? In ieder geval tot hen die willen lezen. Dat is, zoals uit de verkoopcijfers van boeken blijkt, een grote groep. En dat on danks het geklaag van uitgevers en schrijvers! Klagen die mensen dan zonder geldige redenen? Niet hele maal. Weliswaar wordt er jaarlijks zo'n slordige 400 miljoen in het Nederlandse boekbedrijf omgezet, maar er is volgens uitgevers en schrijvers van literaire boeken veel rommel bij, dat grote aftrek vindt, terwijl zij met behoorlijke aantallen betere boeken blijven zitten. Wat is dat, het „betere" boek? Daar valt eindeloos over te twis ten. Waarom vindt de een (ik noem maar wat) „De boeken der kleine zielen" van Louis Couperus „ontzet tend goed" maar de ander „niet om door te komen"? Dat hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld van grote of geringe belezenheid, van levens ervaring, van belangstelling voor Het Haagse Wereldje waarin het boek speelt, van kiespijn waar je tijdens het lezen last van hebt, van intelligentie etc. Van de boeken die ik nu ter lezing aanbied, zou ik bij voorbaat willen zeggen dat ik (toevallig ie mand die al miljoenen letters heeft gevreten) er niet stuk van ben. Dat wil niet zeggen dat ze daarom de vuilnisbak in moeten. Ik meen dat ze wel degelijk een functie kunnen hebben voor hen die ook eens aan het literaire boek willen beginnen, hopend dat ze langzaam doch zeker „hogerop" zullen klimmen. Onder tussen wil ik hen toch niet mijn persoonlijke mening over die boe ken onthouden. Dat zou niet eerlijk zijn. Roger van de Velde, „Kaas met gaatjes". (Verhalen. Aantal bladzij den: 96). Marnixpocket 72. Uitgeefster Man- teau. Prijs f 3,95. Het boekje bevat 5 „verhalen". De aanhalingstekens zijn opzettelijk ge bruikt, want ik heb me tijdens het lezen afgevraagd of het wel verha len zijn. Feitelijk berusten ze op een kleine anecdote, een grap, die met veel kwasi-diepzinnig gezeur wordt opgevuld. Het titelverhaal is hiervan een goed voorbeeld. De ik- verteller ziet iemand in een restau rant kaas met gaatjes opvullen met slagroom en vervolgens naar binnen werken. Hij vraagt de man waarom. Daar komt ruzie van. Gelukkig gaat de gruyère- met-slagroom-eter kaart- het restaurant vertelt dan de ik dat de gruyère-met-slagroom-ster kaart jesknipper is geweest. Dat is alles. Voor deze grap heeft de schrijver tien bladzijden nodig, omdat hij er een hoop niet ter zake doende diep zinnigheden aan toevoegt. Jac. van Hattum, „Loze aren". (Aantal bladzijden: 103. Marnixpoc ket 71. Uitgeefster Manteau. Prijs f 3,95) Deze in zijn jeugd geschreven no velle heeft de zeventigjarige Van Hattum nu pas gepubliceerd. Waar- ■- f om? Misschien omdat er autobiogra fische gegevens in verwerkt zitten, maar deze zijn dan onherkenbaar weggemoffeld in een poëtisch be doelde maar niet geslaagde verpak king. Bovendien is de constructie van het verhaal (een in briefvorm geschreven dagboek van een al wat oudere man, gericht aan zijn eerste liefde) op belangrijke punten ge zocht en onwaarschijnlijk. Bijvoor beeld: de vrouw van de impotente (dat is hij en geen homoseksueel, zoals de achterflap van het boek suggereert) dagboekschrijver blijkt, hoewel reeds op leeftijd, zwanger. Hij accepteert dit gebeuren, ziet het zelfs als een mogelijkheid om zijn huwelijk nieuw leven in te blazen, maar met de minnaar van zijn vrouw wil hij niets te maken heb ben. Deze verongelukt dan maar „toevallig" Tussen 18 juli en 13 oktober zwijgt de dagboekschrijver. Daarna wordt de jeugdliefde-de le zer plotsklaps duidelijk gemaakt dat zijn vrouw zelfmoord heeft ge pleegd. Hoe zij ertoe gekomen is, wordt op een voor mij onwaar schijnlijke manier verhaald. WIM HUYSKENS In de Zonnewijzer (POC) te Eind hoven is momenteel de expositie Nederlandse prominenten eigentijd se beeldende kunst (18 febr). Te zien een aantal poëtische werken van Jan van Heel en Adam Roskam, die zijn werkelijkheid abstraheert tot rustgevende eenvoud. Verder de sterk geëngageerde Nol Kroes en de beeldhouwer Bram Roth met enkele spitse specimen in brons. De Finse schilderes Varpu Tikanoia (echtge note van de beeldhouwer Arthur Spronken) toont een aantal sterk gestileerde naakten in warm coloriet (zie boven). De groep wordt vol tooid door de grafisch aandoende schilderijen van Theo Bitter en de enigszins surrealistische schilderijen van Kees Andrea. eindredactie henk egbers (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Wordt er met te weinig hart voor de zaak gebouwd? Komt het niet in de laatste plaats daardoor dat veel mensen klagen over de kwaliteit van nieuwbouw woningen? In een enquête door Intromart voor KRO's Brandpunt verklaarde deze week 68 procent van de men sen dat ze niet tevreden zijn en slechts 18 procent vindt de kwaliteit goed. Belangrijkste klachten: slechte afwerking, scheuren, tocht, vochtig heid, gehorigheid, slechte materia len. Een woordvoerder van de stich ting Raad van Bestuur Bouwbe drijf zegt erover: „Naast andere factoren kan het ook wel zijn dat in de afwerking fouten gemaakt wor den. Misschien wordt de opvatting van „de bouwvakker" over zijn werk minder, dat zou ik me voor kunnen stellen. Natuurlijk mag je daarbij niet generaliseren, maar het kan voorkomen dat men minder hart voor de zaak heeft dan vroeger. Ook gebeurt het wel dat er grappen wor den uitgehaald, vieze woorden onder losse tegels bijvoorbeeld. Het kan zijn dat het aan de opleiding van de bouwvakker ligt. Er zijn ook meer ongeschoolden". „De mindere kwaliteit van nieuw bouwwoningen kan ook worden ver oorzaakt door 't hogere tempo waarin wordt gebouwd. Misschien dat ook daardoor een aantal slordigheden voorkomen. Wat het materiaal be treft, dat moet steeds sneller worden geleverd. Daardoor ontstaan die klachten over nog niet uitgewerkt hout, dat is een vrij algemeen ver schijnsel. Daar kan de aannemer op zich weinig aan doen. Alles bijeen kan het voorkomen dat men door het tempo niet zo kritisch kan zijn op de materialen. Maar we kunnen ook niet zeggen dat de nieuwbouw de potentiële krotwoningen levert. De gemiddelde woningen moeten ze ker vijftig jaar meekunnen. Dat kan wel toe honderd jaar, dacht ik, maar dan moeten ze wel goed worden onderhouden. Dat moest met een huis dat dertig jaar geleden gebouwd werd, toch ook. Vergeet overigens bij dit alles niet dat het ook aan de betreffende aannemer kan liggen, je hebt nu eenmaal goede en minder goede". De heer A. de Jong van de vere niging van systeembouwers: „De kwaliteit van de nieuwbouwwonin gen? Die is bijzonder goed. Het kan zijn dat bepaalde bedrijven wat minder goed werken, maar onze bouwbedrijven werken met een geïndustrialiseerd systeem. De kwa liteit wordt daarmee gewaarborgd. We maakten 30.000 van de 117.000 woningen van vorig jaar". „Elk voorjaar gaan we alle deuren na om te kijken waar de jonge takken uitkomen." „Ik vraag me wel eens al of het erg moeilijk is een drempel zo vast te maken dat je er niet op staalt te wippen." „In vier jaar helb ik drie nieuwe voordeuren gehad. Als het warm werd zetten ze zo uit dat ze er alleen nog maar uitgehakt konden worden." „Een van de dingen die ik, na lang in een oeroud huis te hebben gewoond, verwachtte, was dat in een nieuwe woning ale muren rechit zlouden lopen en de maten overal hetzelfde zouden zijn. Maar de afwijkingen zijn veel groter dan in dat oude verzakte huis." „Krimpscheuren in de muren zijn onuitroeibaar." „Uitzetijzers van ramen schijnen niet van onbreekbaar materiaal gemaakt te kunnen worden." „Tegels van de vensterbanken werden door de installateurs van c.v. beschadigd." (Van een onzer verslaggevers) HEERLEN De zeer strijdbare mevrouw Tine Cuypers-Bouwman in Heerlen, ver familielid van mgr. No- lens, heeft deze week onder het genot van een glaasje wijn en een beschuit met muisjes de oprichting gevierd van de Roomskatholieke Partij. De aanmelding arriveerde gisteren aangetekend in Den Haag. En daarmee is de eerste gooi naar de kiezersgunst gedaan. Bij de ko mende kamerverkiezingen moet de Roomskatholieke partij al gaan meespelen, hoewel ook mevrouw Cuypers beseft dat het hier niet om een hoofdrol zal gaan: „De baby is pas geboren en het kind kan natuur lijk nog niet veel". Mevrouw Cuypers maakt er zeer beslist geen geheim van dat zij mikt op de traditioneel denkende katho lieken. Een half jaar geleden heeft zij met hulp van deze potentiële kiezers geprobeerd een zetel in de Heerlense gemeenteraad te halen, doch dat is toen niet gelukt. Ze bleef ver van de kiesdeler verwij derd. „Het wordt eindelijk eens tijd", zegt mevrouw Cuypers, „dat we on- VRIJDAG 29 JANUARI 1971 Het gebeurde onlangs in een dorp, ergens in ons verspreidingsgebied. De dokter, de enige huisarts, die het plaatsje telde, was tot heel laat in de avond in de weer geweest. Hij was juist van plan in bed te stap pen, toen de telefoon ging. „Dokter ge hebt gezegd, dat de bevalling nog wel enkele dagen op zich zou laten wachten, maar het gaat nu gebeuren hoor!" Het werd een lange, lange nacht. Allerlei complicaties. Eindelijk was de baby er: alles er op en er aan en ook geen problemen met de moeder. De dolgelukkige jonge vader haalde de fles te voorschijn. „Ééntje dan", zei de dokter. Die éne borrel viel slecht, waar schijnlijk omdat het zo'n vermoeien de. langt dag was geweest. Maar dat merkte de dokter pas toen hij achter het stuur zat, te laat om een aanrij ding te vermijden. Die aanrijding stond de volgende dag in het politie-rapport. Gelukkig geen slachtoffers. Wel flinke schade. De volgende dag kwam er een bericht aan op de redactie. Met naam en toenaam. Dit bericht heeft nooit in de krant gestaan. Deze redactie is van mening, dit een journalist bij zijn berichtgeving ook heeft te letten op de gevolgen in de privé-sfeer voor de mensen, over wie hij schrijft. Voor iemand, die met de politie c.q. de rechter in aanraking komt, kan publiciteit een veel zwaardere straf zijn dan een boete of gevangenisstraf. Bij zwart misdrijven of opzienbarende misdra gingen kan een journalist natuurlijk veel minder rekening houden met het strafverzwaringseffect van de publiciteit. Maar ook dan wordt een verdachte zoveel mogelijk alleen met initialen aangeduid. Ouerigens ook in kleinere zaken (winkeldiefstallen, joyriding, balda digheid etc.) kan publiciteit noodza kelijk zijn en wel vanwege de pre ventieve werking, het waarschu wend effect van deze berichten. In het geval van onze dorpsarb zon. een publïkatie „Arts onder invloed veroorzaakt aanrijding" - een voor de betrokkene zeer nadeli ge invloed gehad kunnen hebben Goed, de dokter had ook die ent borrel niet mogen drinken, maat mocht hem dat in de gegeven om standigheden zo zwaar worden aan gerekend, dat daarom zijn goeit naam in opspraak gebracht moest worden? Van dit geval dus geen bericht ii de krant. Om misverstanden te w- mijden: bij de beoordeling van t soort zaken zijn factoren als maal- schappelijke positie, rang of stad op onze redactie niet van doorslag gevende betekenis. Het geval van dt dorpsarts zou aangevuld kunnen worden met legio voorbeelden vat eenzelfde opstelling in zaken, waar bij de „kleine man" betrokken was. Niet alle lezers waarderen overi gens onze journalistieke gedragsre gel in deze. Grensbewoners, die wel eens Belgische kranten onder ogen krijgen, klagen soms dat zij de be richtgeving in België over moorden, rechtzaken e.d. „veel beter" vindei dan die in onze krant. „Daar i» België schrijven ze tenminste alles", wordt er dan gezegd. Met betere berichtgeving wordt i« dat geval heel duidelijk bedoeld een meer op de sensatielust afgestemdi berichtgeving. Sensatie is goeit koopwaar en een krant moet ver kocht worden. Maar er is ook zo ieö als medemenselijkheid. Dat is een zwaar geladen woori, moeilijk in praktijk gebracht. Wij doen ons best maar we zullen et zeker tegen blijven zondigen. Dan ii het aan u om ons op de vingers tl tV-'---, DE REDACTll ze kinderen redden uit de handen van de duivel. De mensen vragen me steeds: „gelooft u dat er een duivel bestaat. En dan zeg ik altijd: als ik zou kunnen bewijzen dat er een duivel is, dan hoef ik niks meer te geloven". Over de priesters heeft mevrouw Cuypers ernstige klachten. „Ook on ze Limburgse priesters zijn gek An dere woorden kan ik er niet voor vinden. En Alfrink is de ergste van allemaal. Toen hij werd gewijd zei den ze: „Hij heeft een zeer groot verstand. Had hij maar een groot geloof gehad. Nu heb ik voor Onze Lieve Vrouw voor zijn bekering ge beden". Mevrouw Cuypers duikt ook even in de Limburgse geschiedenis. „Weet u we] dat 400 jaar nadat op het graf van Sint-Servaes in Maas tricht een kerk werd gebouwd, ze in Friesland pas zover waren dat ze Sint Bonifacius vermoordden. Ach, Limburg heeft heus wel wat anders te exporteren als alleen carnaval en vla". Mevrouw Cuypers ontkent met nadruk, dat pater H. Krekelberg op haar lijst zou staan. „Hij staat ach ter me, niet op de lijst. Ik heb nog geen lijst. Bovendien, er komen he lemaal geen priesters op die lijst te staan. Die zijn harder nodig in de biechtstoel". NEW VORK (Reuter) Succes volle journalisten en anderen (ft met woorden werken, sterven jonger dan succesvolle mensen andere beroepen. Dat is een van de conclusies vl* een onderzoek, dat in het org?" van het Amerikaans psychiatrisch genootschap is gepubliceerd. Het on derzoek is verricht door twee mede werkers van een levensverzeki; ringsmaatschappij en strekte uit over een periode van twaalf jen' De bevindingen zijn gebaseerd H een steekproef van 6.329 manne% die vermeld staan in Amerika- „Who's who". Vrouwen werden W' ten beschouwing gelaten omdat er weinig .r „Who's who" voorkonW voor een goede analyse. De onderzoekers constateerden de door hen bestudeerde groep lager sterftecijfer vertoonde dan i' blanke mannelijke beroepsbevolking in haar geheel. Correspondenten journalisten, schrijvers en vormden echter een uitzonden«f Het sterftecijfer van corresponden ten en andere journalisten was zelf1 ruim twee maal zo hoog als dat «f de hele steekproef, en lag ongeve" een derde boven dat van de hek blanke mannelijke beroepsbevol king. (ADVERTENTIE) Om de ploegen tot groti Maaren regelmatig op de controle in een fabrieksf Zoetermeer oefende. DE NCRV zal dit jaar n: finale van „Spel zonder gr< het internationale televisieb| van „Zeskamp Sport", organ zoals aanvankelijk in de be lag. Bij de NCRV rezen meer bedenkingen. Doorslagf was dat de uitzending wer vroegd door het uitvallen] Spanje. De finale heeft nu september plaats. Duitsland zich inmiddels bereid verklar organisatie op zich te neme stad Essen is de vermoet] plaats van handeling. Spanje durft het omvangrij levisiegebeuren niet aan om nisatorische redenen. Het he gelopen zomerseizoen hebbel tegenwoordigers van de S televisie de serie op de vo' volgd. Op elke voorberei vergadering toonden ze zie thousiast, maar toen het nemen van een definitieve sing aankwam, heeft de consul-generaal van de Spaa| het veto uitgesproken. Da schoof het hele schema vtj dagen naar voren. De finale nu op 15 september in plaa| 4e 29ste. Dick van Bommel: „Tu en 20 september staat alle ons land aan kleurenma heeft op de Firato in Amst( Daardoor zouden wij in Rott| geen kleurenuitzending verzorgen. Zoals de afspra Engeland en Duitsland hebbe geprobeerd ons te helpen dod Tara King TE Genève wordt van 7 tot een wereldconferentie ge over ruimtecommunicatie, geroepen op verzoek van cU van de Internationale Uni<| Ruimtecommunicatie. Doel van deze bijeenkom: gedeeltelijke of algehele w van de regelingen betreffe internationale exploitatie vj dioverbindingen met behul satellieten. In 1959 werden te Genève ste voorschriften betreffen radioverbindingen door de aangenomen. In 1963 hadder de unie aangesloten landen eens te Genève, de eerste co tie over het radioverkeer c ruimte gehouden. Sedert dat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 18