leiders Een stal vol heilige koeien: SHELL, PéCHINEY, PROGIL dus slachten is er niet bij Britse PTT'ers gaan in staking Rijkswachters door de knieën rfSfllta Doodstraffen in Kameroen voltrokken Pokken op terugtocht ie ters lassers fiewerkers iburg vught Subsidiëring openbaar vervoer economisch juist SNEEUWBAL-EFFECT binnenland buitenland dse AONTEURS Ih ziekenhuis fKUNDIGEN Gouden Delta Péchiney Bezwaren Stilzwijgen Afgestudeerden m.e.a.o. liggen goed „in markt n SLECHTE SPIJSVERTERING STROP3 MLN. POND PER WEEK Noodtoestand papier oor uw pen Simom's (29) Frans vliegtuig neergestort: tien Joden Prins n.v. toont belangstelling voor Ten Horn Langs Nwe.-Waterweg Regering steunt vernieuwing wai-radar ZATERDAG 16 JANUARI 1971 nets die zichzelf rijf sleider. ndhoven of tele- laai't - Tel. 01686-750. |;e indiensttreding voor de fabriek. en lossen van materia- f-einwerkzaamheden. zieningen, w.o. gunstige en reiskostenvergoe- |n de fabriek. Iiging te Nistelrode is er Ice met de modernste ap- laats voor Ining in de studiekosten Ike spaarregeling trgoeding I; en interessante werk- Ijke sollicitaties te richten Ive team een vakature het uittypen en verder I type-diploma; Identie strekt tot leeftijd en ervaring, de Academie. Lt aan de directeur van post Breda). Ing voor het diploma over deze drie-jarige |e salaris tijdens de op- den enveloppe naar het veg 48, Vught NB, en V I tjlt: - irrn.-mtrimi (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Waarom maken we ons druk om milieuver ontreiniging? Er sterven per dag immers veel meer mensen door verkeersongevallen dan door acute kwikvergiftiging. En ook onze dagelijkse portie overbodig vet en geestelijke inspanning eisen waarschijnlijk een grotere tol dan de tonnen kali, zout en andere chemische troep die per dag in de Rijn worden geloosd En in Viet nam, Tsjaad of Angola hebben ze het vast benauwder dan in het Rijnmondgebied. Maar toch winden we ons bijna dagelijks op over de lucht-, water- en bodemverontreiniging. De kranten en deze krant niet in het minst schrijven kolommen vol over zwanen, die door olie een trieste dood sterven, over koolmonoxyden, zwaveldioxyden en zwavelkoolstoffen, en over onvernietigbare plastics en hopen afval, die groter en groter worden. Want zoals bioloog Dick Hele- nius het eens uitdrukte je moet die zwaan, die aan de stookolie bezwijkt, zien als het kanariepietje dat de mijnwerkers in de mijn meenamen. Viel het vogeltje dood van zijn stokje,, dan was dat het sein voor de mijnwerkers om zo gauw mogelijk de mijn te verlaten. Zo is het ook met het kwik in onze binnenwateren. Het percenta ge dat we nu in het water aantref fen, moet ons waarschuwen voor het percentage van 1980. Of beter, moet de stimulans zijn om te zor gen dat het percentage lager wordt. En zo is het ook met de concentratie van zwaveldioxyde in de lucht, de temperatuur van het water en de afvalhopen bij de grote steden, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Soortgelijke argumenten haalt ook Lucas Reijnders aan in het voorwoord van een speciaal num mer van Interlinks, geheel gewijd aan de milieuhygiëne. Hij komt tot de constatering dat iedereen tegen milieuvervuiling is, maar dat vrij wel niemand zichzelf beperkingen wil opleggen om de milieuvervui ling terug te dringen. Een uitzon dering maakt hij voor de indus triëlen. „De feitelijke oppositie te gen een harde bestrijding van de milieuvervuiling komt voorname lijk uit bepaalde zeer invloed rijke sectoren van het be drijfsleven Voor deze sector, betekent milieubeheer doorgaans primair het aantrekken van min der rendabel kapitaal, kostprijsver hogingen en daarmee verslechtering van de concurrentiepositie ten op zichte van een doorvervuilend bui tenland", aldus Reijnders Reijnders stelt een aantal voor waarden op die een optimaal mi lieubeheer kunnen bewerkstelli gen Bij iedere beslissing over het vervaardigen van een produkt, moeten alle sociale kosten in de prijs worden ingecalculeerd, dus ook die voor de bestrijding van de bij de vervaardiging van dat pro dukt ontstane lucht-, bodem- en watervervuiling. Bij de produktie moet zo wei nig mogelijk gebruik woTden ge maakt van de natuurlijke hulp bronnen en zo veel mogelijk van bewerkt afval; De door de concurrentie-geïn- spireerde, neurotische groei van verschillende bedrijfstakken moet worden uitgebannen. Hij komt op grond van deze voorwaarden tot de conclusie dat zo'n milieubeheer slechts in een socialistische maatschappij te ver wezenlijken valt. Hij gelooft ook niet dat een kapitalistische maat schappij een sanering van het mi lieu a raison van 50 miljard gulden zou willen bekostigen, ten koste van een beperking van het inko men en een opschorting van vele collectieve voorzieningen. Het is niet helemaal toevallig dat maar liefst drie hoofdstukken van de speciale uitgave zijn gewijd aan in Zuidwest-Nederland levende industrialisatieproblemen, te weten Shell Moerdijk, Péchiney en Pro- gil. Immers dit gebied niet ten onrechte wel eens de „Gouden Delta" genoemd staat in het middelpunt van de belangstelling van industriëlen, planologen en milieubeschermers. De laatsten weten op het ogenblik vaak eerder wat er gaat gebeuren dan burge meesters en andere overheidsin stanties. Ten tijde van de industri alisatie in „oudere" industriegebie den als Pernis, Botlek IJmond en de Mijnstreek was milieuhygiëne een onbekend begrip, behalve bij enige profeet-biologen, die vlak na de Tweede Wereldoorlog al waarschuwden voor een naderend onheil. Zij werden niet gehoord. De welvaartsroes benevelde ieder een. Terug naar Interlinks. J. K. de Vries geeft een overzicht van de gang van zaken bij het industrie terrein Moerdijk. Opvallender dan de gevaren voor het miileu zijn volgens hem, het gemak waarmee politiek-juridisch het plan Moer dijk wordt gerealiseerd, ondanks aotiecomité's, bezwaarschriften, in terpellaties in de Tweede Kamer. Stap voor stap (via „Brabant in het nieuwe Westen" van 1959, het rapport van het bureau Dwars, Heederik en Venheij met een plan voor een buitendijks industrieter rein van 500 ha., „Noord-Brabant Welvaartsbalans-Ontwikkelings plan 1965", het streekplan „West- Brabantse Riviermonden", „Twee de Nota over de Ruimtelijke Orde ning" allemaal nog steeds uit gaande van een terrein van 500 ha eerste bestemmingsplan „In dustrieterrein Moerdijk" 2000 ha en tenslotte het tweede bestem mingsplan „Industrieterrein Moer- dij", een terrein van 2536 ha om vat, stap voor stap dus, werd de weg vrijgemaakt voor de industrieelmo- loch Shell. En nog is het daarmee niet afge lopen, aldus de Vries. En hij wijst op de reorganisatie van de water schappen, de voorgestelde gemeen telijke herindeling, het in voorbe reiding zijnde nieuwe wegenplan voor West-Brabant, de plannen voor een tweede nationale luchtha ven en de plannen voor een nieu we vaste oeververbinding over het Hollandsch Diep. De Vries citeert ook een paar alinea's uit het blad Petroleum Press Service, een uit gave van de gezamenlijke internati onale olieconcerns. Daarin wordt onder de kop „The Golden Delta" een overzicht gege ven van verleden en toekomst van het Delta-gebied. De schrijvers zeggen ondermeer dat er aan de Nederlandse zijde van de grens (met België) planologen zijn, die in de Delta 175.000 ha geschikt willen maken voor haven- en in dustrieterreinen tussen nu en 1980. Tussen 1980 en 2000 zou nog eens 575.000 ha voor dit doel ontwik keld moeten worden, aldus Petro leum Press Service. De Vries komt tot de conclusie dat de deelnemers aan de project- groep Moerdijk van de Technische Hogeschool in Delft tot nu toe gelijk hebben gekregen; „Het ging hier om een zorgvuldig voorbereid plan dat in gedeelten wordt gerea liseerd om de oppositie de wind uit de zeilen te nemen, de protes ten te versnipperen en ze daardoor gemakkelijk te elimineren". Lucas Reijnders geeft een soort gelijk overzicht van de geschiede nis van de vestiging van Péchiney in het Sloegebied bij Vlissingen. Deze Franse alummiumfabriek zou onder normale omstandigheden geen schijn van kans gehad heb ben om zich in Nederland te vesti gen. De Aldel-aluminiumfabriek in Delfzijl had als voorwaarde ge steld, dat eventuele nieuwe fabrie ken in Nederland een behoorlijk hogere prijs voor het gebruik van aardgas zouden moeten betalen. Met aardgas zou Péohimey dus in een ongunstige concurrentiepositie komen te verkeren. Daarom kwam de Nederlandse overheid Péchiney tegemoet. In Borsele wordt een kernenergiecentrale gebouwd, die voor 2,1 cent per kWh stroom gaat leveren aan de fabriek (in Amster dam moeten grootverbruikers 5 cent per kWh betalen). De kerne nergiecentrale (kosten bijna 300 miljoen, als het niet meer wordt) komt er eigenlijk alleen voor de alummiumfabriek. Péchiney betaalde voor de grond f 30,- per m2 (Het Zeeuwse ETI had de kostprijs berekend op on geveer f 90,-, inclusief de door de staat gemaakte kosten voor infra structuur). Daarnaast geeft het mi nisterie van Economische Zaken een directe investeringssubsidie aan de fabriek van, naar geruchte, 65 mil joen gulden. Januari 1969 kwam minister Bakker dan met het heuglijke nieuws dat er overeenstemming was bereikt met Péchiney. En toen kwamen de bezwaren los, uit de landbouwsector, die vreesde dat de fluorlozing van de alummiumfa briek schade toe zou brengen aan gewas en vee; medici, die hetzelf de vreesden maar dan voor de mens en het Aluminium-comité, dat stelde dat zo'n fabriek veel beter op zijn plaats zou zijn bij de 1 vindplaats van de grondstof, name lijk in Suriname, waar naar schat ting 1/5 van de bevolking werk loos is en waai- het inkomen 1/3 deel van het Nederlandse bedraagt. Opnieuw was er met de opposi tie kat en muis gespeeld. Pas na de aankondiging met de mede deling dat het ging om een „scho ne" fabriek werd er een onder zoek gehouden naar de milieuhy giënische aspecten van de vestiging. Snel na de vestigingsvergunning werd er een bouwvergunning ver leend. Oppositie werd te verstaan gegeven dat Péchiney pas kon gaan draaien als er een hindenvet- verguiminig was afgegeven, en dat zou pas gebeuren als aan alle mi lieuhygiënische eisen was tege moetgekomen. De ervaring bij Hoechst leert intussen wel, dat er in Zeeland zonder hinderwetvergunning ook gewerkt kan worden en daarbij komt dat de Zeeuwse overheid heeft toegegeven „een aanzienlijke schadevergoeding te moeten beta len" als Péchiney niet zou mogen produceren. Met Progil is het niet veel an ders gegaan (Interlinks geeft al leen een overzicht van de afwij zing van Amsterdam). De Belgi sche bestuurders voerden in groot stilzwijgen onderhandelingen met de Franse zwavelkoolstoffabriek, grond was beschikbaar en bouw rijp, een investeringssubsidie lag te wachten, terwijl nog iemand in de omgeving wist wat er stond te gebeuren. Toen De Stem de vesti ging bekendmaakte, wist zelfs de burgemeester van Kallo, waar Pro- gil moest komen nog van niets. Ook hier werd hardop verkon digd dat het ging om een „onge vaarlijke, schone inplanting". Over een onderzoek naar de milieu-hy giënische factoren van het bedrijf, werd wel gesproken, maar niets gepubliceerd. Wel werd steeds verwezen naar een tweetal positie ve rapporten uit Amsterdam, die echter van wetenschappelijke zijde sterk zijn bekritiseerd. Maar ook in Kallo zijn de voor bereidingen al zover gevorderd, dat oppositie alleen maar als mos terd na de maaltijd komt. Laten we maar hopen, dat het geen gal- genmaal wordt. TON IN 'T VELD 11 psychiatrisch verpleeg- en is in het bezit van Iden welke opleiding u handtekening) (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM Iedere forens die van een openbaar vervoermiddel gebruikt maakt en niet in een eigen auto rijdt bespaart de gemeenschap geld. Dit ondanks 't feit, dat die ge meenschap op elke rit per openhaar vervoermiddel enkele dubbeltjes of kwartjes toelegt. Dat stelt de heer F- van Dam uit Den Haag, die donderdag aan de Nederlandse Eco nomische Hogeschool te Rotterdam promoveerde tot doctor in de econo mische wetenschappen. Zijn proefschrift houdt zich bezig met de keuze-elementen in het ste delijk personenvervoer. Hij zegt dat men openbaar vervoer in een gebied met los kan zien van het particulie re vervoer in hetzelfde gebied. Noch de gebruiker van het openbaar ver voer, noch die van het particuliere vervoer betaalt de kosten die hij teweeg brengt. Daarom mag men net vervoerssysteem niet beoordelen op basis van de in hun samenhang volstrekt willekeurige kosten die wel in rekening worden gebracht. In stadscentra is openbaar vervoer goedkoper dan particulier vervoer als men alle kosten in. aanmerking neemt, die een reiziger veroorzaakt. Dr. Van Dam betoogt op grond van vele overwegingen dat subsidiering van het openbare vervoer niet alleen politiek maar ook economisch juist is. Het is onjuist, zo zegt hij, een verliesgevende exploitatie als syno niem met een inefficiënte exploita tie te zien. Hij wijst erop, dat het al of niet acceptabel zijn van het open baar vervoer voor de automobilist afhangt van de dienstenverlening die dat openbaar vervoer ter beschikking stelt. Hij vindt dat de Nederlandse vervoerswetgeving in ernstige mate verouderd is en in feite nog slechts een crisiswetgeving is. Vooral voor de uit méér dan een gemeente be staande samengestelde gebieden werkt die wetgeving, zo zegt hij, uitermate belemmerend. (Van onze parlementaire redaktie) DEN HAAG Afgestudeerden van het middelbaar economisch en administratief onderwijs (meao) blijken goed in de „markt" te lig gen. Voor zover zij niet verder stu deren, blijken ze vrijwel allemaal terecht te komen in banen waarvoor zij zijn opgeleid. Dit blijkt uit een beperkt onder zoek dat het ministerie van onder wijs heeft ingesteld onder de mea- o'ers die in 1968 en 1969 afstudeer den. Het meao is een nieüwe op leidingsvorm, geregeld in de Mam moetwet, waarvan de eerste experi mentele scholen vijf jaar geleden van start gingen. D<- -nleiding duurt drie jaar en eist o iet algemeen mavo (mulo) of le. onderbouw. Er zijn vijf studiei .tingen: admi nistratieve, commerciële, secretariële, bestuurlijke en vrije richting. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) LONDEN Groot-Brittannië krijgt voor het eerst in zijn ge schiedenis met een langdurige na tionale PTT-staking af te reke nen. De 230.000 postbedienden, brievenbestellers, telefonisten en telegrafisten van het land zullen van woensdag af het werk voor onbepaalde tijd neerleggen. Ze eisen een loonsverhoging van cir ca vijftien procent, maar de PTT- directie wil slechts acht procent toekennen. Verwacht wordt, dat deze staking tenminste een paar weken zal duren en dat het conflict zeer nadelige gevolgen zal hebben voor het Britse handelsleven en de industrie. In normale omstandigheden worden da gelijks 30 miljoen brieven en een halt miljoen postpakketten besteld. Vanaf woensdag zullen alle postkan toren dichtblijven, behalve voor de uitbetaling van pensioenen, kinder toelagen en postwissels. Er zal geen post meer besteld of opgehaald wor den. De telex- en de telegraafdiensten vallen stil. Dat geldt ook voor alle telefooncentrales met handbediening. Gesprekken met het buitenland zul len alleen mogelijk zijn via automa tische netten. Vrijwel alle abonnees van Groot-Brittannië zijn ou automa tische centrales aangesloten. Deze zullen normaal werken, tot zij we gens overbelasting stil vallen. Tech nici mogen tijdens de staking geen reparaties doen. Noodoproepen, radio gesprekken met schepen en noodte- legrammen zullen echter door de staking niet gehinderd worden. De P.T T. zal ten gevolge van het conflict een verlies van ongeveer drie miljoen pond per week lijden. In 1964 heeft het personeel van het Britse postwezen een bliksemstaking van een dag gehouden. Daarna moest het een stapel van meer dan 34 miljoen brieven en pakjes ver werken. Honderden telefooncellen waren buiten gebruik, doordat de apparaten boordevol geldstukken za ten. Aangezien een onmiddellijke herhaling van deze situatie onver mijdbaar is. wordt algemeen ver wacht dat de regering vrij spoedig de algemene noodtoestand zal uit roepen. De poststaking zal ook een vlotte decimalisering van het antieke Brit- se muntstelsel ernstig in de weg staan. In het vooruitzicht van 15 februari de dag waarop het deci- maliseringsproces zich moet voltrek ken zal de post deze maand in iedere brievenbus van het land een brochure met toelichtingen en nutti ge wenken stoppen. Er moeten in het totaal 20 miljoen boekjes van dien aard worden gedistribueerd. Dit propagandamateriaal zal niet tij dig op zijn bestemming komen. De PTT-bedienden zullen tijdens het conflict geen stakingsgelden op strijken. Hun vakbond is slechts 350.000 pond rijk. Dat bedrag zal snel zijn opgebruikt. De veertien bestuursleden van de vakvereniging hebben voorgesteld een dagloon af te staan voor iedere dag dat de staking duurt. Secretaris-generaal Tom Jackson verklaarde op een persconferentie, dat zijn leden in staking zouden blijven tot de PTTj een beter loonaanbod doet. De PTT-directie beweert, dat de looneis van 15 procent haar jaarlijks 50 miljoen pond extra kost, waarvan 37 miljoen ten laste van de post dienst zou vallen. De directie is van oordeel, dat de PTT deze zware last niet kan dragen zonder het publiek nieuwe tariefsverhogingen op te leg gen. De vakbond van bet PTT-perso- neel verwerpt dit standpunt en voert integendeel aan, dat de inkom sten ruim voldoende zijn om een redelijke loonsverhoging mogelijk te maken. „De mannen en vrouwen van de Britse PTT houden van hun werk en zullen met tegenzin staken. Zij kunnen echter niet langer genoe gen nemen met de hongerlonen, waai-voor zij zich iedere dag afslo ven", zei Tom Jackson vanmiddag. De vakbond zal Robert Carr, minis ter van werkverschaffing, verzoeken in het conflict te bemiddelen. Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met in houd, c.q. strekking. PARIJS (DPA/AFP) Tien le den van de Franse luchtmacht zijn gisteren om het leven gekomen toen een toestel van het type Neptune bij de landing op de marinebasis Lann Bihoue in Bretagne neerstortte en ontplofte. Aangenomen wordt dat de piloot van het toestel bij de landing door mist werd gehinderd. Het vliegtuig raakte met zijn propellor de lan dingsbaan en explodeerde. Op de campus van de universiteit van Nebraska in Lincoln schampte een sneeuwbal het been van president Nixon, die het incident goedmoedig opnam. Eigenhandig mikte hij vervolgens de sneeuwbal terug in een groepje studenten. (Van onze correspondent) BRUSSEL Om twee mooie jon ge vrouwen, die op heterdaad be trapt waren bij een diefstal in een groot warenhuis, uit de knoei te helpen, stelden in Brussel twee rijkswachters een vals proces-ver- haal op. De vrouwen beloofden de rijkswachters enige geneugten te verschaffen, maar hielden hun be lofte niet. Zij dienden een klacht in bij de procureur des konings, en de rijkswachters staan nu voor de rech ter. De twee jonge vrouwen, werden betrapt toen zij een jurk stalen De rijkswachters, een Franstalige eerste sergeant en een Vlaamse sergeant, maakten proces-verbaal op en vroe gen toen de vrouwen mee te gaan voor een huiszoeking. De jongedames smeekten dat niet te doen: hun echtgenoten, hun bu ren, en ook hun werkgever zouden te weten kunnen komen wat er gebeurd was. Zij zeiden dat ze en kele dagen later met de rijkswach ters naar bed zouden gaan, als die maar geen huiszoeking zouden doen. De rijkswachters vonden dat een zeer acceptabel voorstel en namen het aan. Een van de vrouwen vertelde daar na haar avontuur aan de procureur des koningj, en deed er nog 'n verhaal bij over de poging van een der rijkswachters om haar aan te randen in de jeep, waarin men hen naar huis bracht. De valsheid in geschrifte werd door de rechtbank bewezen geacht, Over de aanranding moet nog ver der worden gepraat. UP*-"-"k vol gende week. i Het betoog van ds. J.C. Schone- veld in deze rubriek zou „zinvol" zijn indien het niet stoelde op een m.i. tendentieus gevormde grond- denkwaarde. Immers zijn vragen derwijs gestelde waarde-oordelen berusten alle op de volgende „grondwaarde". Ik citeer letterlijk „zou die manier waarop de Neder landse bisschoppen, priesters en tal rijke gelovigen, door het Vaticaan tegengewerkt worden...etc". De grondwaarde waarvan de vragen steller uitgaat is derhalve „Vaticaan se tegenwerking". Zijn gehele be toog en vragenderwijs gestelde con clusies rusten daarop. Het is natuur lijk de simpelste manier om in een conflict stelling te nemen. Mijn grondwaarde is dat het Vaticaan de centrale hoedster is van christelijke (katholieke) waarheden, die ten grondslag moeten blijven liggen aan het doen en laten ook van de Neder landse katholieken. En wel om te voorkomen dat al te ijverige „pro gressiviteit" dusdanige vorimen zou aannemen dat het een „tegenspraak van Christus leer" zou kunnen gaan betekenen. ULVENHOUT. DRS. C. J. N. DE GRAAF. LEEUWARDEN (ANP) Prins N.V. in Dokkum is besprekingen be gonnen met de ketelfahriek Ten Horn N.V. in Veendam. Ten Horn N.V. is in moeilijkheden geraakt en zij heeft surséance van betaling gevraagd. Het bedrijf beschikt over een goe de orderportefeuille. Er zijn 200 men- ser werkzaam. „Wij zijn een van de belangstellenden om te trachten deze zaak te redden", aldus werd bij Prins iin Dokkum meegedeeld. „Wij zijn aam het onderzoeken of dat kan. Over fusie is rag helemaal niet ge sproken. Er zijn vele soorten van sa menwerking", aldus een mededeling van Dokkumer zijde. JAOENDE (AFP) Ernest Ouan- die, leider van de ,3eweging voor de volkeren van Kameroen", Raphael Fotsing, contactman tussen bisschop Ndongmo en Ouandie en Gabriel Ta- beu, leider van de ,3eweging van het heilig kruis voor de nationale be vrijding van Kameroen", zijn vrij dagochtend door middel van de ko gel in het openbaar terechtgesteld. De terechtgestelden werden de vorige week ter dood veroordeefld, samen met <ie bisschop van Kameroen, Al- bert Ndongmo. De dooidstraf voor Ndomigmo werd inmidldlels gewijzigd ia levenslange gevangenisstraf. GENèVE (DPA) De pokken zijn de laatste jaren over de hele wereld op de terugtocht, zo heeft de wereld gezondheidsorganisatie gisteren mee gedeeld. In 1970 zijn 27.369 gevallen van de ziekte bij de WHO gemeld, maar door vertraging van de opgaven kan dit aantal nog tot ongeveer 30.000 stijgen. Dit cijfer betekent een ver mindering van 77 procent ten opzich te van 1967, het jaar waarin voor de eerste maal een wereldomvattend programma ter uitroeiing van de pok ken is begonnen. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Het rijk zal voor twee derde bijdragen in de kosten voor een vernieuwing en verbetering van de wai-radar langs de Nieuwe Waterweg. Minister Witteveen van Financiën heeft dit gisteravond na verloop van de wekelijkse kabinetsberaad mee gedeeld. De kosten van het project bedragen enige tientallen miljoenen guldens. Het plan tot vernieuwing en verbete ring van de wai-radar zal nader met de gemeente Rotterdam worden be sproken. Het is waarschijnlijk, dat nog dit jaar met de vernieuwing van de uit 1956 daterende installatie een begin zal worden gemaakt. Het werk zal enige jaren vergen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 15