Zij die niet wakker lagen van bisschop Simonis ASSOEAN-STUWDAM TEMT NIJL PRUS-SIA6 KLANTEN 3» 82 1?? 59 69 3 73 79 99 1® »3P> 155 75 188 69 m Verpleegduur patiënt uit de hand gelopen BEHALVE PROGRESSIEVEN EN CONSERVATIEVEN ZIJN ER NOG MEER: Ruim 50 afgewezen voor sociale academie ZITTEN GOED BRAADKUIKENS binnenland buitenland Kloof Duidelijke taal Bovenlaag Vervreemd Denkfout „Magere of vette''' jaren voorbij SPEKSNLJ* BONEN WITTE BONEN SPERZIE BONEN KWAK flét 1AASMIDDEL CHIPS TABLET SUIKER CEV10N THEE PROS-SLAG PRUZEN KNACKEBRÖD RCS GOUDSE RUITJES GAZEUSE|00 ZOUTE DROP A/IUKK-WA/ lay ortó sléchts GEKLEURDE HAGEL MARMRINE BLOEMEN HONING RUMBONEN KOFFIEMELK SmANSE WIGN CHOCO- PMWE JAC HERMANS Hervatting dialoog tussen Oost en West papier oor uw pen Dr. Simonis XXVII PTT en bejaarden Volkstelling Diocesane raad VRIJDAG 15 JANUARI 1971 (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM In de twaalf dagen tussen het bekend wor den van de benoeming van de Haagse kapelaan dr. A. Simonis tot bisschop van Rotterdam en het ja-woord" hierop van de overige Nederlandse bisschop pen, is er in katholiek Neder land ongehoord veel gebeurd. Dineij waar, dachten wij te heb ben bemerkt, heel veel mensen weinig van begrepen hebben. Er was alleen maar een nieuwe bis schop benoemd, in feite niets bijzonders, een routinehezigheid voor enkele curieprelaten, resp. de paus, in Rome. Wie ligt daar nu wakker van? Toch heeft een menigte katholie ken er wakker van gelegen en met het vuur waarmee 400 jaren gele den Rome-getrouwe katholieken en kersverse protestanten elkaar te lijf gingen, vlogen in de eerste dagen van dit jaar de pro- en contra-Simonisten elkaar in de ha ren. „Als hij tien jaar geleden benoemd zou zijn zou hij m.i. met vaandels, fanfares, bruidjes enz. enz. zijn ingehaald", schreef prof. dr. A. J. Bronkhorst dezer dagen. De enige vaandels echter die bisschop Simonis tot nu toe begroet hebben, hingen hoog boven in de lucht achter een paar reclame- vliegtuigen die op oudejaarsdag en afgelopen weekeinde boven het bisdom van de nieuwe bisschop rondcirkelden. Voor of tegen Simonis. Dat lijkt te betekenen: progressieven of vernieuwingsgezinden aan de ene kant en conservatieven of be- houdsgezinden aan de andere kant. Anders gezegd: aan de ene kant Noord wij ker hout, huwende pries ters, experimentele liturgie, de (andere) bisschoppen, de nieuwe katechismus, intercommunie, aan de andere kant de paus, het leer gezag, de wereldkerk, verplicht ce libaat, Latijnse mis, dogma's, bis schop Simonis. Een opdeling dus in twee partijen. Twee partijen? Zijn er inderdaad maar twee partijen? Wij menen van niet. Wij willen helemaal niet bewe ren dat er geen kloof zou bestaan tussen vernieuwings- en behouds gezinde katholieken in ons land, integendeel, er is o.i. sprake van een heel diepe kloof, zelfs een conflictsituatie binnen de Neder landse kerkprovincie en (maar dat hangt hier nauw mee samen) tus sen een groot deel van de Neder landse katholieken en „Rome". Een conflictsituatie die de afgelopen weken niet alleen (weer eens) aan het licht is getreden, maar is ver scherpt. Wij menen wel dat dit conflict heel wat ingewikkelder is dan simpelweg een voor of tegen ver nieuwing, voor of tegen Rome, voor of tegen celibaatsontkoppe- ling, voor of tegen bisschop Simo nis zijn. Daarom een beknopte analyse van wat er eigenlijk is gebeurd, sinds de dag waarop een tot dan toe voor de meeste mensen onbekende Haagse kapelaan plot seling een teken van tegenspraak werd. De radiionieuwsdienst bad op donderdag 30 december nauwelijks het nieuws van de benoeming ge meld, of dr. Simonis vertelde op een persconferentie wie hij was, wat hij van de Nederlandse kerk provincie dacht en wat hij als zijn bisschoppelijke taak zag. Hij liet duidelijk uitkomen het niet eens te zijn met veel van wat het episco paat, zijn nieuwe collega's hadden gedaan, zei dat de zeer conserva tieve St. Willebrordgroep hem na der aan het hart laig dan de pro gressieve priestergroepering Septu agint en meende op veel andere in discussie en in beweging zijnde zaken zich aan de richtlijnen van Rome te willen houden. Bovendien zei hij iets dat lang niet zo simpel is als het lijkt, nl. dat hij van de pratende kerk een biddende kerk wilde maken. Dr. Simonis heeft daarna nog een keer in het openbaar gespro ken, en wel in een tv-mterview op 1 januari de dag nadat hij had ontdekt dat de vrouw, waarmee hij zijn nieuwe bisdom vergeleek, ver lammingsverschijnselen vertoonde. Hij liet toen weten desondanks zijn ja-woord niet terug te zullen trekken. Veel schrijvers van artikelen en ingezonden brieven zijn op die vergelijking doorgegaan: en als die vrouw nu zelf eens niet wil? Of: is het niet onheus het bisdom ziek te noemen? Het (officiële) bisdom reageerde niet als een jonge bruid pleegt te doen. De avond van die 30ste de cember nog liet het dagelijks be stuur van de Diocesane Pastorale Raad van het Rotterdamse bisdom (het uit leken en priesters samen gestelde hoogste adviesorgaan van het bisdom) weten met diepe te leurstelling kennis te hebben geno men van de benoeming. Op een spoedvergadering zaterdag 2 janu ari in Delft verklaarde de voltalli ge dioc. past. raad in ruime meer derheid achter de pogingen te staan om de benoeming ongedaan te maken. Duidelijke taal: deze raad wilde dr. Simonis niet. Re den: Rome heeft zich van de hele (twee jaar gevergd hebbende) in spraakprocedure en de uitslag daarvan niets aangetrokken. Twee dagen eerder, op oude jaarsdag, hadden alle dekens (hiërarchisch de naaste medewer kers van de bisschop) dr. Simonis ronduit het advies gegeven zijn benoeming alsnog af te wijzen. Een 25-tal Haagse priesters uit het bisdom volgde de dagen daarop. Op zaterdagochtend 2 januari ver klaarden de twaalf hoofden van de verschillende diensten (instituten) van het bisdom Rotterdam niet eensgezind met de nieuwe bis schop te zullen kunnen samenwer ken. Om de stroom compleet te BISSCHOP SIMONIS maken, weigerden zondag 3 janua ri de allernaaste medewerkers van de nieuwe bisschop, de twee vica rissen en de econoom, meteen in te gaan op het verzoek van dr. Simo nis, die inmiddels zijn intrek had genomen in het Rotterdamse bis schopshuis, om met hem saimen te werken. Zij hielden het verzoek in beraad. Behalve privé-gelukwensen en een vli©gtuig-„vaandel" kwamen er in die eerste drie, vier dagen positieve reacties van kleine min derheden in priestergroepan en in de dioc. past. r.aad en van de (grotere) Actiegroepen „Waarheid en Leven" en „Wereldkerk". Som migen richten zich daarbij recht streeks tot „Rome", een opzettelij ke negatie van „Utrecht". De eerste januari mengde ook de nuntius, mgr. Felici, zich in het tumult met de verklaring dat er gemanipuleerd zou zijn met de uitslag van de kandidatenverkie- zingen in het Rotterdamse bisdom. Dat was nogal grof geschut, dat uiteraard felle protesten tot ge volg had en het bekend worden van bijna de hele inspraakprocedu- Waar het hier om gaat, is dat de openbare discussie rond de benoe ming van dr. Simonis zich in die eerste dagen hoofdzakelijk heeft afgespeeld op kerkelijk hoog- ni veau, d.w.z. tussen dekens, pries ters en wat leken, die in de offi ciële raden zitting hadden. Ook de verdere reacties bleven op dat ni veau: diocesane pastorale raad Breda, Groningse hoogleraren, Nij meegse en Amsterdamse theologi sche faculteit e.a., die zich uitspra ken tegen de benoeming, de Actie groep Wereldkerk die stopzetting van de discussies bepleitte. Een groep hebben we tot dusver niet genoemd: de ingezondenbrie- venschrij'vers in de dagbladen. Dat zijn er opmerkelijk veel geweest en in ruime meerderheid voor de benoeming van dr. Simonis (zie ook rubriek Verantwoording elders in dit blad). De brieven stroomden binnen, Intussen was het gesprek tussen de nieuwe bisschop en zijn toekomstig bisdom (t.w. vicarissen en econoom) geheel vastgelopen: het werd een zaak van het hele episcopaat. De eerste volle week van 1971 ging daarmee heen en het wachten was in Utrecht op antwoord uit Rome op het verzoek aan de paus een bemiddelingspo ging te doen, resp. de benoeming alsnog in te trekken. De paus (het Vaticaan) bleef op zijn .standpunt staan en daarop volgde het ja woord van de bisschoppen, jongst leden dinsdagavond. Nu hebben de laatste dagen ve len als volgt geredeneerd: die 14 dekens, al die priesters en die leken in de diocesane pastorale raden, die tegen de benoeming wa ren, én de vicarissen van het Rot terdamse bisdom én het episcopaat (tot nu toe) én het pastoraal conci lie dat is de superprogressieve bo venlaag, die ook de ontkoppeling van celibaat en priesterschap, de oecumenische experimenten. de nieuwe katechismus, de pil, erdoor hebben gedrukt. De grote massa eenvoudige gelovigen, die het alle maal niet of nauwelijks heeft kun nen volgen, die ook geen inspraak had en zich „in de kou" voelt staan, dat waren die ingezonden brievenschrijvers, dat zijn de voor standers van bisschop Simonis. Een enigszins voor de hand lig gende, maar onjuiste tegenstelling. Hetzelfde lijkt ons het geval met de andere redenering, die ook is opgezet: al die progressieve bis schoppen, priesters en leken zijn de voortrekkers van de meerder heid van de Nederlandse katholie ken. de ingezonden brievenschrij vers pro dr. Simonis vormen slechts een echt conservatieve minderheid. In beide redeneringen gaat men van dezelfde fout uit, dachten wij. De veronderstelling nl. dat de ka tholieken in Nederland in maar twee groepen zijn op te splitsen: progressieven en conservatieven, ofwel vernieuwingsgezinden en be- houdsgezinden. Er is een derple groep, een steeds groter wordende groep van-huis-uit katholieken, waarover iedere pastoor, pastor of kapelaan die gewoon zijn ogen en oren open heeft, kan mee praten. Vele katholieken geven in hun hart niets of heel weinig meer om de kerk. De kerk van Rome, en in veel gevallen ook de wat moderne re kerk in Nederland, raakt hen niet meer. Ze worden er koud noch warm van. De boodschap van die kerk komt allang niet meer over bij deze mensen. De oude structuren waarin die kerk, ook in lans land nog, gevangen blijkt te zitten, heeft deze katholieken van haar vervreemd. Boekdelen spreekt in dat ver band het bericht dezer dagen in deze krant dat de meeste jongeren in het Rotterdamse zich helemaal niet druk maken om bisschop Si monis. Van de ander kant zijn (die progressieve) bissohoppen, dekens, priesters en leken in ons land al jaren wanhopige pogingen aan het doen om de boodschap van de kerk weer enigermate verstaan baar te maken, te vertalen, en doen daarom aan vernieuwing. Men ontdekt dat het om de bood schap van Christus van het evan gelie gaat, en niet om het redden van de kerk als instituut. Toch ligt daar een van de groot ste problemen, want voor veel Va ticaanse leiders in Rome vallen het historisch gegroeide kerkinstituut en de kerk als christelijke geloofs gemeenschap gewoon samen. Te gen „Rome" ingaan betekent in deze gedachtemgan-g dus: niet al leen het instituut (de organisatie) willen veranderen, maar het geloof willen veranderen. Vandaar wordt het Nederlandse episcopaat en de Nederlandse kerkprovincie vaak veel „progres siever", di. ketterser, afgeschil derd als het in werkelijkheid is. Juist de bezorgdheid om het geloof heeft hen gedrongen tot de ver nieuwing. De eenheid met Rome bewaren kan in dit licht ook op twee manieren worden uitgelegd: de eenheid in de geloofsgemeen schap van christelijke kerk(en) of de organisatorische eenheid. Rome, en de echte conservatieven in Ne derland bedoelen: allebei. Door het accepteren van bis schop Simonis is op officieel ni veau de eenheid in beider zin ge handhaafd. Maar de zorgen zijn groter geworden, omdat men zich opnieuw mede heeft moeten schik ken naar het instituut kerk, dat juist voor steeds meer gelovigen ongeloofwaardig is geworden. De tragische denkfout die de nu juichende groep conservatieven maakt, is dat zij menen dat de zgn. pluriformiteit met de benoe ming van dr. Simonis ten zeerste is gediend. Dat de behoudende in ons land nu eindelijk ook een stem in het kapittel hebben gekregen. Dat daardoor het beleid op z'n minst bijgebogen of misschien om gebogen zal worden. Dat katholiek Nederland eindelijk eens pas op de plaats maakt. Dat is ook de ge- dachtengang die in Rome bij deze benoeming moet hebben voorgeze ten. Het punt is echter dat de echte conservatieven in feite helemaal niet willen (mee) praten, omdat zij er de noodzaak niet van inzien. De boodschap zoals Rome die al tijd geleerd heeft, is voor die con servatief goed en genoeg. De echte conservatief ontkent, ziet niet of negeert althans de nood van de wereld zonder God, zonder geloof, van de mensen die de kerk niet meer zien staan. Daarom ontbreekt de werkelijke behoudsgezinde ook in de overleg structuren die in de afgelopen ja ren in de Nederlandse kerkprovin cie zijn ontstaan. Die ontstonden met het Tweede Vaticaans Concilie, juist omdat de boodschap van de kerk niet meer overkwam. Dr. Simonis is heus geen aarts conservatief, hij heeft wel oog voor de nood van de wereld. Maar voldoende?. Zijn antwoord op die nood is lot nu toe het oude paskla re antwoord uit het Romeinse leer boek gebleken, terwijl de Neder landse kerkprovincie in een vrij grote gezamenlijkheid juist op zoek was naar nieuwe antwoorden, die overigens ook uit een oud boek gehaald moeten worden. Maar dat is een nog ouder boek, de bijbel. JAN LANDMAN ASWAN (DPA-AFP) De gro- V Egyptische stuwdam van Assoe- an in Opper-Egypte, die de wate ren van de Nijl bedwingt, zal van daag door de Egyptische president, Anwar el Sadat, en de Sovjet- Russische president Nikolai Pod- gorny, officieel in gebruik worden gesteld. De kosten van de aanleg aijn dan volgens de Egyptische re- gering al terugverdiend. Zij becij fert de groei van het nationale inkomen door de dam van 1964 tot 1970 met ongeveer 450 miljoen Egyptische pond. De dam, de elek trische centrale van 2,1 millard kilowatt en de 1.576 kilometer lan ge leidingen van 500 kilovolt, heb ben naar berekening ongeveer 320 "I'ljoen Egyptische pond gekost. Daar komen nog 245 miljoen pond bij voor nog aan te leggen projek- ten, die in het stadium van voor bereiding zijn. Hieronder valt een aluminiumgieterij die alleen al 40 Procent van de opgewekte stroom aal verbruiken. De Sovjet-Unie heeit bovendien nog een fosfaatfa- brlek, een petrochemisch complex to een ferro-siliconenfabriek be loofd. De voordelen van de dam, waar in 4,2 miljoen kubieke meter beton en aarde is verwerkt 17 maal de pyrainide van Cheops zijn talrijk. Met het opgestuwde water kan 750.000 hectare land worden ontgonnen, door de geregelde be vloering kan voortaan drie maal per jaar worden geoogst in plaats van eenmaal, er kan 500.000 hecta re rijst worden verbouwd, de scheepvaart op de rivier wordt re gelmatig en per jaar wordt tien millard kilowattuur elektriciteit op gewekt door de twaalf generato ren van 175.000 kw elk. Er behoeft niet langer gevreesd te worden voor de soms catastrofale overstro- min de magere en vette jaren zoals de bijbel al vermeldde beho ren lot het verleden. De getemde Nijl zal voortaan steeds dezelfde hoeveelheid water leveren. Met zijn opslagvermogen van 160 miljard kubieke meter water is de dam wat grootte betreft de derde ter wereld. Geheel voltooid is het projekt nog niet. de 4.000 Egyptische arbeiders die eraan ge werkt hebben zullen ook de ko mende jaren nog taken moeten uit voeren. Tijdens de bouw zijn 452 arbeiders, onder wie ook enige Sovjetdeskundigen om het leven gekomen. In het begin werkten er 1.800 Russische vaklieden, die gaandeweg door Egyptische zijn vervangen. Na 15 januari blijven nog 40 Russische specialisten twee jaren aan de dam werken. (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Met de ziekenhuisbouw en de verpleegduur van patiënten in ziekenhuizen in Nederland is het uit de hand gelopen. Dit is de stellige overtuiging van dr. M. W. Jongsma, die gisteren wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn functie van directeur-geneesheer van het Academisch Ziekenhuis Leiden (AZL) heeft neergelegd. Dr. Jongsma, die veertien jaar de leiding heeft gehad over het AZL, constateert: „In Nederland komen er te veel ziekenhuisbedden. In de afge lopen vijftien jaar is het aantal per honderd inwoners gestegen van ze ven naar negen. In totaal is het aantal bedden gegroeid van onge veer 50.000 naar 68.000, dat is een stijging van ruim 25 procent, terwijl de bevolking in die periode met ruim 17 procent toenam. Als je nu weet, dat de gemiddelde verpleegduur in Nederland negen tien dagen is, dat het AZL een gemiddelde verpleegduur van 14,5 dag heeft en dat er in Nederland ziekenhuizen zijn met een verpleeg duur van 29 dagen per patiënt, dan is er iets mis. Als het AZL en ook de andere Leidse ziekenhuizen de patiënt gemiddeld na een kleine 15 dagen kunnen ontslaan, dan moet dat ook in kleinere ziekenhuizen kunnen gebeuren. Ik sluit bij voor baat uit, dat wij in het AZL te vroeg ontslaan. Men redeneert te lichtvaardig: het ziekenfonds betaalt toch wel, maar daardoor worden miljoenen guldens nutteloos over de balk gesmeten". Ter illustratie: wanneer de patiënt bijvoorbeeld op dinsdag moet wor den geopereerd, dan nemen we hem hier in de regel pas op maandag op. In andere ziekenhuizen gebeurt dat soms al op vrijdag. Zo'n patiënt ligt drie dagen feitelijk voor niets in het ziekenhuis, want het weekend wordt hij doorgaans niet behandeld. En dan te denken dat de verpleeg- kosten meer dan f 100,- per dag zijn". Naar de mening van dr. Jongsma dient ook het aantal ziekenhuizen drastisch te worden teruggebracht. Volgens hem zijn er nog teveel zie kenhuizen met een te klein aantal bedden. Hij acht samenwerking en fusies van regionale ziekenhuizen een noodzaak. Zelfstandige zieken huizen met minder dan 300 bedden vindt hij niet langer economisch aanvaardbaar. (Van onze ontlerwijsredacteur DEN HAAG Meer dan vijftig procent van het aantal aangemelde leerlingen voor de sociale academies is voor het cursusjaar 1970-'71 afge wezen. Er bestaan welliswaar plan nen voor nieuwe scholen in Arnhem, Tilburg en Den Bosch, Zutphen en Leeuwarden, maar omtrent de reali sering is nog geen enkele zekerheid. In het meest gunstigste geval zou Arnhem bijv. pas kunnen starten met ingang van het cursusjaar 1972- '73. Voor de dagopleiding kregen voor dit cursusjaar 1274 kandidaten toe gang tot de sociale academies, het aantal aanmeldingen zou echter ruim 3000 hebben bedragen. In 1968-'69 werd 35 pet. en in 1969'70 42 pet. van het aantal aan gemelde leerlingen afgewezen. Vol gens de inspectie van het sociaal- pedagogiseh onderwijs zijn als oor zaken aan te wijzen een tekort aan docenten en ruimtegebrek op de scholen. Creteria die bij de selectie wor den gehanteerd, zijn: te jong, te geringe vooropleiding, persoonlijke ongeschiktheid of te lang haar. (ADVERTENTIE) A/4- LITERFOr p 3/4 LITERPOT SPB<SNÜ80MEN+< 3/4-LITERPOT 3WLOBAAL GROTE BAAL GOLPEN WONDER" naturel of paprika KILOBAK 400 GRAMSFAK EN CW TE BEDENKEN IW \^STE PRIJZEN ZIGN, zb ©elden: CAGIN CAQ UIT, WEEK IN WEEK UIT PAK „RYVITA" M|k HEERLQK BROS 250GRAMSFAK diverse smaken SEZINSRESSEN JAA 250 GRAVSim PAKaS STUKS ■400 GRAMSBAK 5CO GRAMSBEKER ,Öold Quell "PUWEN- 450 GRAMSTOT tSCOGRNM ±7300GRAM 2&D GRAM .DONKERS" 1/2 LITERFLES „GOUDEN KAN" FLES ZOETE RNcaSSTUKS BONN (DPA) De VVestduitsc staatssecretaris Egon Balir en diens Oostduitse ambtgenoot Kohl zullen vandaag in het kader van de dialoog tussen de twee Duitslanden opnieuw bijeenkomen. Het gesprek vindt de ze maal in Bonn plaats. De twee vorige bijeenkomsten vonden vorig jaar november en de cember iin Oost-Berlijn plaats, n-a overeenstemming tussen Bonn en Oost-Berlijn te gaan praten over za ken die verband houden met een mogelijke vermindering van de spanning in Centraal-Europa. Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bi] de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met in houd, c.q. strekking. Er zijm mensem die eerst de balk uit h-um ogen moeten trekken voor dat zij aan de splinter wan him broeder beginnen. Als door God ge roepen is dr. Simonis thans bisschop van Rotterdam. De mensen die wer kelijk nog katholiek zijm, zullen voor hem bidden. Zij hopen dr. Si monis zeer vele jaren in hum mid den te mogen houden als bisschop van Rotterdam. HONTENISE B. BREIJMERT. Terwijl diverse overheids- en par ticuliere instanties aan bejaarden belangrijke reducties verlenen (o.a. de Nederlandse Spoorwegen) blijft de telefoondienst van de PTT hier volledig in gebreke. Niettegenstaande alleenwonende of niet meer zo goed ter been zijnde 65-plussers voorkeur krijgen bij het verkrijgen van een telefoonaanslui ting moeten deze meestal weinig draagkrachtige personen het volledi ge, niet geringe, tarief voor aanslui ting op het telefoonnet betalen. Ook op het maandelijkse abonne mentsgeld wordt geen enkele kor ting toegepast. Aangezien het juist de bejaarden zijn, die vrijwel uitsluitend door middel van een telefoonaansluiting het contact met de buitenwereld (huisarts, stichting bejaardenzorg, leveranciers enz.) tot stand kunnen brengen, wordt dit noodzakelijk contact door de hoge telefoonkosten onmogelijk gemaakt. Zou het voor de telefoondienst van de PTT niet mogelijk zijn voor bejaarden die hiervoor in aanmer king komen speciale tarieven voor telefoonaansluiting en maandelijkse abonnementsgelden op te stellen. BREDA J. v. d. WERF Zou het verstandig zijn alsnog maatregelen te treffen, die maken dat de volkstelling anoniem blijft? Nederlanders zijn dacht ik altijd heel erg gesteld geweest op vrij heidsrechten, niet alleen voor ande ren maar ook voor zich zelf. Zo af en toe heb ik de indruk dat de regering zieh niet genoeg gereali seerd heeft, welke consequenties er verbonden waren aan de nieuwe wet op de volkstelling. De mogelijk heid dat dictaturen van rechts of van links, of die nu uit het binnen land of het buitenland komen, zieh meester maken van de persoonlijke gegevens van onze bevolking gedu rende de komende 3 jaar is te groot om je niet ongerust over te maken. Het gaat toch eigenlijk niet aan dat de beslissing over deze nieuwe wet op de volkstelling genomen is zo vlak voor nieuwe verkiezingen. De burgers hadden toch minstens het recht moeten hebben zich hierover duidelijk uit te spreken. De veran dering in mentaliteit en leeftijd gaat snel. Een volkstelling is een heel nuttige zaak, daar er gegevens los komen die van eminent belang zijn voor welke regering dan ook om plannen te kunnen maken op lange termijn. Sabotage is iets wat ons volk niet erg ligt, maar het risico dat het nu toch gaat gebeuren juist onder dat deel van de bevolking dat weet waar het om gaat, is zeer groot. Dan is al het geld (n.l. ca. f 23.000.000,-) weggegooid omdat geen juist beeld is verkregen over de totaliteit van ons volk. Om de ano nimiteit alsnog te garanderen zou ik de volgende voorstellen willen doen, de burgers krijgen dan de gelegen - heid zich hierover uit te spreken: het gevolg van deze voorstellen is wel dat alle partijen opnieuw hun stellingname over deze zaak moeten bekend maken. 1 Wij vragen aan de regering om de volkstelling een paar maanden uit te stellen tot na de verkiezingen, maat regelen kunnen dan nog genomen worden. 2 Indien dit niet mogelijk is, laten we de volkstelling gewoon per eind februari doorgaan, maar slaan de binnengekomen gegevens op in klui zen waar niemand bij kan komen. Na de verkiezingen worden ze pas verwerkt op grond van een dan gevallen uitspraak van de kiezers. Ook in dit geval moeten alle partij en duidelijkheid geven op grond van vrijheidsrechten en rechten van de mens. Laten allen die het hiermee eens zijn zich wenden tot de partij van hun richting, diegenen die geen politieke richting aanhangen zouden zich tot de redaktie van De Stem kunnen wenden. MEVR. N. DE BEER-VELTMAN De diocesane raad van het bisdom Breda moge weten dat na haar stel lingname in de kwestie bisschop Si monis, het vertrouwen bij zeer veel katholieken in het bisdom, geschokt, zo niet geheel verdwenen is. Deze raad is aan ontbinding toe. Hij weerspiegelt bepaald het kerkvolk niet dat hij moet vertegenwoordi gen. De raad heeft zich naar het gezag te richten instede van in feite gezagsanarchie in de hand te wer ken. Zijn daden leiden er niet toe dat voor het hoogste kerkelijke ge zag het noodzakelijke respect wordt opgebracht. Democratie ook in het kerkelijk gezag is van deze tijd. Dat de kerk zich zoveel moge lijk aanpast aan de tijd, is ook vanzelfsprekend. Maar dat er een aantal betweters is, dat de pretentie heeft, het allemaa! beter te weten, dat wordt niet genomen. HULST A. L. I. LOCKEFEER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 17