Documentaire jaren '20 en '30
Zwart-wit-camera's
worden niet
meer geproduceerd
tü(ö)W
Een volledig Elvis-album
Filmportret dr. Spock
BEAUTY
kijk naar
Kinderarts
vecht
onvermoeibaar
tegen onrecht
radio
televisie
Ontoereikend
Rode cijfers
Utrecht
DONDERDAG 14 JANUARI 1971
«ft .8: 8 j> ->«
DE twintiger en dertiger jaren zijn het onderwerp van een documentaire
in zes delen die de VPRO vanavond uitzendt.
Het grootste deel van de Nederlandse bevo'king heett de periode voor de
tweede wereldoorlog meegemaakt. Hoe het politieke, culturele en sociale
leven er nu uitziet stamt in niet geringe mate uit wat er tussen 1927 en 1940
in cadans van die tijd is gedacht, tot stand gebracht, verloren gegaan,
gestreden, geleefd en geleden. De documeniaire gaat vooral in op de relatie
die er bestaat tussen onze dagen en de Roaring Twenties. Samenstellers
Hans Keller, Aad Nuis, Pieter Verhoeff en Rudolf de Jong presenteren dus
meer dan iets wat voor velen jeugdsentiment is.
Facetten die wezenlijk zijn voor onze samenleving en die overeenkomen
met de twintiger jaren zijn bijvoorbeeld: geloof in welvaart, toenemende
luxe, doorbreking van vele taboes (sex, charlestons, kleding etc.), verande
ring positie van de vrouw en een dynamisch amusement.
HOEWEL slechts enkele pro
centen van de Nederlandse be
volking over een kleurentele
visietoestel beschikken, maakt
de vervaardiging van kleuren-
programma's zowel in tv-
studio's als op film een storm
achtige ontwikkeling door. De
situatie is thans zo, dat de fa
brikanten van Othicon-buizen
voor zwart-wit-camera's aan
de binnen- en buitenlandse tv-
organisaties hebben meege
deeld, dat ze de produktie van
deze buizen zullen staken, en
zich geheel gaan toeleggen op
de vervaardiging van de
Plumbicons voor kleuren-tv-
camera's.
Dit betekent voor Hilversum,
dat steeds meer tv-studio's ge
schikt moeten worden gemaakt
voor het uitzenden van produkties
in kleur. Ook de nieuwe repor
tagewagens worden geheel voor
kleurenuitzendingen ingericht. In
het omroepkwartier komen bin
nenkort de laatste twee van de
zes nieuwe tv-studio's gereed voor
kleuren-tv.
Daarna begint de NOS met de
vervanging van de zwart-wit appa
ratuur en de aanpassing van de
regie- en controlekamers in studio
Vitus te Bussum, waarna in het
najaar ook studio B, eveneens Bus
sum, volgt.
Een en ander houdt in, dat met
ingang van het zomerseizoen 1972
alle t.v.-studio's in kleur zullen wer
ken. Een uitzondering hierop vor
men de noodstudio van de NOS in
Den Haag en studio Bellevue te
Amsterdam. Laatstgenoemde studio
blijft nog in zwart-wit werken, aan
gezien over vier jaar het tijdelijk
huurcontract afloopt en niet meer
zal worden verlengd.
Deze volledige overschakeling van
zwart-wit naar kleur in de beide
Bussumse studio's betekent onder
andere, dat vele rubrieken en klei
nere programma's, welke daar tot
nu toe werden vervaardigd, straks
circa 30 procent duurder zullen wor
den.
As begin april studio Vitus voor
zes maanden wordt gesloten, zullen
de actualiteitenrubrieken van de
omroepen, welke tot dusverre uit
Vitus werden uitgezonden, naar Stu
dio 5 te Hilversum verhuizen.
„Brandpunt", „Hier en Nu", „Tele-
vizier" en „Achter het Nieuws"
worden dan, evenals nu bij het
NOS-journaal het geval is, in kleur
gepresenteerd.
Dit alles stelt de programmalei
ders van de diverse omroepen voor
grote financiële problemen. Immers
het materiaal voor deze actualitei
tenrubrieken bestaat voor 2/3 uit
gefilmde reportages. Ook al gebruikt
men hiervoor 16 mm-materiaal, dan
betekent het nog, dat de reeds vorig
jaar vastgestelde budgetten voor de
ze rubrieken ontoereikend zijn en
met minstens enkele tonnen moeten
worden verhoogd. Hoewel sinds 1969
elke omroep voor een bepaald aantal
zenduren van de 149 per jaar een
toeslag krijgt voor kleurenuitzendin-
gen, blijkt thans dat de toendertijd
opgestelde prognose geen gelijke
tred heeft kunnen houden met de
nieuwe ontwikkeling.
De mogelijkheid bestaat, dat van
de nieuwe camera's het kleursignaal
wordt uitgeschakeld en het t.v.-pro-
gramma dus uitsluitend in zwart-wit
wordt vertoond Dit houdt in dat de
kostbare outfit van de NOS onge
bruikt blijft. Een onbevredigende si
tuatie. Ook kan men zich voorstel
len, dat de presentatie van actuali
teiten uit de studio in kleur ge
schiedt, terwijl de gefilmde reporta
ges in zwart-wit worden weergege
ven. Tenslotte en dat lijkt de meest
logische situatie, kunnen zowel de
studio- als de gefilmde produkties
in kleur worden vertoond.
Het college van programmaleiders
heeft nu aan de raad van beheer
van de NOS voorgesteld, om voor
wat de uitzendingen van actualitei
tenprogramma's der omroepen be
treft, een lijn vast te stellen en te
beslissen of zij in zwart-wit of in
kleur zullen geschieden. Bovendien
vragen de zendgemachtigden een
extra financiële tegemoetkoming in
dit of het volgende begrotingsjaar.
Voorts leert de praktijk van de
afgelopen maanden, dat de prijzen
van de in het buitenland aangekoch
te produkties, welke nu voor 90
procent in kleur worden geleverd,
minstens 15 procent in prijs zijn
gestegen. Vooral in Amerika valt
een toenemende prijsverhoging te
constateren. De financiële experts
bij de Hilversumse omroepwereld
zullen zich tot het uiterste in moe
ten spannen om dit jaar niet in de
rode cijfers te geraken. Of dit ge
lukken zal, valt te betwijfelen, ge
zien de nog steeds stijgende posten
voor lonen, honoraria en andere kos
ten. De financiële noodkreet die
NOS-voorzitter Schüttenhelm in zijn
nieuwjaarsrede weer eens slaakte
w»rdt door de recente ontwikkelin
gen rood onderstreept.
EEN BESPREKING VAN het
verzamelalbum van „good old"
Elvis Presley moet eigenlijk be
ginnen en eindigen met kritiek
op de prijs. Het uit vier lang
speelplaten bestaande album
(met 50 gouwe ouwen) plus een
fotoboek kost namelijk maar
liefst 78 gulden.
De Nederlandse Elvis-Presleyfan-
club heeft stevig geprotesteerd te
gen de belachelijk hoge prijs. Te
meer, daar de vier elpees ook los in
de handel verkrijgbaar zijn en dan
19,50 gulden kosten. Het enige, dat
je bij een cassette dus cadeau krijgt,
is de verpakking en het fotoboek.
Inelco geeft zelf toe, dat het prijsbe
leid uit de hand gelopen is, maar
die fout ligt in het buitenland en
met name Duitsland waar het
album geperst wordt en dientenge
volge ook de prijs wordt bepaald.
Of de Nederlandse firma nu hoog of
laag springt, de prijs is en blijft 78
gulden.
Afgezien van de (veel) te hoge
Prijs, is het album meer dan belang
wekkend. Immers, meer dan woor
den en ellenlange biografieën ooit
vermogen, geven Elvis' platen een
beeld van zijn carrière, tenminste
vanaf het moment, dat RCA het
nodige in de melk te brokkelen had.
Immers, Elvis begon in de zomer
van 1954 met de single „That's all
right" voor de onbeduidende Sun
Records Company. De ijzelingwek-
kende sprong, die Elvis door deze
opname in de platenwereld maakte,
was voor het wat amateuristisch ge
leide bedrijfje nauwelijks bij te be
nen. Vandaar, dat de directie genoe
gen nam met een fikse afkoopsom
en RCA zich verder ging bezighou
den met de jeugdige knaap, die
ruim zestien jaar lang een der be
langrijkste plaatsen in de popwereld
zou bezetten. Het feit, dat hij door
I °e Engelse tieners werd geko-zen als
Populairste zanger van 1970 is het
bewijs, dat hij nog steeds appelleert
aan de smaak van het. jeugdige pu
bliek.
Elvis' eerste echte grote hit, Heart
break hotel", bracht een omme
keer in de Amerikaanse platenwe
reld teweeg. De rock 'n roll, die al
sluimerde binnen de hitgelederen,
ontwaakte ineens en ging de platen-
en amusementsmarkt beheersen.
Toen Elvis in 1958 zijn dienstplicht
moest vervullen, leek een sprookjes
carrière ineens wreed verstoord te
worden. De singles die tevoren wa-
UTRECHT is geen stad, die een
naam heeft a la Amsterdam. Ze be
hoort zo'c beetje tot het tweede plan.
„Hoe kan het komen dat in Utrecht
zeker geen stad van warme na
turen, gloeiende zielen, vurige tem
peramenten of dwarse vernieuwings-
geesten de literatuur toch enige
decenniën lang zo sterk, en in zulk
een genuanceerde vorm, gebloeid
heeft?" (pag. 6), vraagt Wouter Paap,
de knusse zonder wanklank vertel
lende schrijver van dit aardige boek
je (79 bladzijden) vol foto's, vol wei
nig opzienbarend nieuws over schrij
vers aie een tijd in Utrecht hebben
gewoond en geschreven. Er zijn maar
heel weinig echte „inheemsen" on
der. Enkele bekenden van de be
sproken schrijvers: Jan Engelman,
Gabriël Smit, Marsman, Slauerhoff,
Nijhoff, Bloem, Vestdijk, Koolhaas
en Vroman. De laatste staat op een
familiefoto afgedrukt, als jongen van
een jaar ol zeventien. Een pracht fo
to. Ik heb er verschillende malen
grijnzend naar gekeken.
WIM HUYSKENS.
Wouter Paap: „Literair leven in
Utrecht tussen de beide wereldoorlo
gen". (A. W. Bruna Zoon, 1970
Prijs 7,50.)
(ADVERTENTIE)
ren opgenomen en tijdens zijn
diensttijd werden gereleased, ver
mochten nauwelijks te imponeren.
Zijn jaloerse concurrenten voerden
het hoogste woord. Totdat de „Pel
vis" op 4 maart 1960 afzwaaide en
zijn eerste elpee „Elvis is back" als
vanouds een miljoenen verkoop haal
de.
Toch was Elvis veranderd. Niet
alleen qua uiterlijk, ook qua reper-
tire-opvatting. De wilde rock-'n-
roll-periode is voorgoed achter de
rug. Sterke hits als „Don't be cruel",
„Hounddog", Jailhouse rock", „Hard
headed woman", „I want you, I love
you" vormden nog slechts herinne
ringen aan een tijd van gillende
gitaren, opzwepend ritme en een
zich hees schreeuwende jongeman.
De nieuwe periode werd ingeluid
met „It's now or never". Afgezien
van enige „antieke" invloeden, was
dit nummer een duidelijke vinger-
wijziging in de richting van de
smartlap. Een liedjestype. dat de
Elvis van na 1960 tot het zijne maak
te.
Elvis' succes loog er opnieuw niet
om. Geruggesteund door een haast
abnormaal aantal rolprenten, scoorde
hij de ene hit na de andere. Toen de
Beatles zich in '63 aandienden als de
grote verlossers van de vastgelopen
popwereld, bleek Elvis' succes nog
maar een kwestie van tijd. Even nog
kon hij de race met de newcomers
volhouden (tot „Crying in the cha
pel" - april 1965), maar spoedig
moest ook hij afhaken. Zijn „If I
can dream" in '68 deed de hoop
herleven op een nieuw Elvis-herstel,
maar het duurde toch nog tot april
'69 vóór hij met „In the ghetto"
nieuwe hitsuccessen in de wereld
veroverde. Sindsdien is het hem op
nieuw voor de wind gegaan mede
door zijn „Singer"-show en kon
hij in januari '70 met „Kentucky
rain" zijn vijftigste gouden single
verwelkomen.
Het Elvis-album Iaat ze allemaal
horen. Van „Heartbreak hotel" tot
„Kentucky rain" toe. Compleet met
all* tussenliggende hits.
CVK-IKOR zendt vanavond een
door de BBC vervaardigd filmportret
van dr. Benjamin Spock uit.
„Baby- en kinderverzorging" door
dr. Benjamin Spock is een boek, dat
in gezinnen over de gehele wereld
naast de bijbel op de plank staat. De
Amerikaanse kinderarts Spock heeft
na znn pensioen de zorg van de ge
neratie, die mede met hulp van zijn
boen is opgegroeid, niet laten varen.
Hij reist de universiteiten rond als
vredesapostel en staat op de barrica
des tegen de verwording van de
Amerikaanse mentaliteit.
Terwijl buiten een meisje loopt
met een bord, waarop staat: „Spock
helpt de vijand, terwijl onze jongens
sterven" zegt de kinderarts aan het
begin van dit filmportret: „De eerste
steen van mijn leven in de misdaad
was, dat ik gehoor gaf aan de oproep,
om in verzet te komen tegen onwet
tig gezag Toen ik overwoog, om die
oproep te ondertekenen, zei mijn
vrouw: ik zou één ding van je willen
weten: denk je dat er kans op is,
dat de regering je laat vervolgen?"
Hoewel dr. Spock toen dacht, dat ze
zo dwaas niet zouden zijn, is het wél
gebeurd. De rechtszaak tegen hem en
zijn vredesactie heeft miljoenen Ame
rikanen des te sterker bepaald bij de
vraag, wat er met de regering aan de
hand kan zijn, die een 66-jarige kin
derarts achter de tralies wil zetten.
Dr. Spock is opgegroeid in een pu
riteins Amerikaans milieu. Hij heeft
zien van het puritanisme bevrijd,
maar la er wèl van overtuigd, dat de
geloofscrisis en het verval van het
godsgeloo* mede oorzaken zijn van de
zorgelijke situatie, waarin de mens
heid zich bevindt. Sedert 1962 is hij
zeer actiet in de vredesbeweging en
sindsdien is hij steeds radicaler ge
worden in zijn kritiek op de westerse
maatschappij in het algemeen en die
van de Verenigde Staten in het bij
zonder.
Dr. Spock houdt vol, dat Ame
rika al een politie-staat is en ziet de
oorlog in Vietnam als een direct ge
volg van de veranderingen, die zich
in oe Amerikaanse mensen hebben
voltrokken Met het verval van gods
dienstig besef zijn, aldus Spock, ook
idealisme en waardigheid verloren
gegaan. Sociologie en psychologie
overtuigen ons er langzamerhand van,
dat mensen alleen maar een dier
soort zijn en zich dus ook zodanig
gedragen Hij is echter niet een oude,
verontrustp man, die zi.ch in een hoek
je oeklaagt, maar hij legt duizenden
kilometers af, om actie te voeren en
vooral de jongere generatie te be
moedigen Zijn optimisme is geba
seerd op het groeiend aantal enthou
siaste jonge mensen, die er niet tegen
opzien voor hun principes geslagen
te worden Daarom heeft hij de lot
gevallen van zijn oude dag met de
jeugd verbonden: een goed vervolg
op zij:, boek over „Baby- en kinder
verzorging", waarmee hij zoveel
ouders over de gehele wereld al eer
der een goed inzicht heeft gegeven.
VANAVOND ruimt de VPRO op
nieuw zendtijd in voor cineastisch
werk van Johan van der Keuken.
Beauty is zijn laatste film, waarin
hij het idee doortrekt dat hem in alle
films bezighoudt. Hoe de mensheid
naar zijn eigen vernietiging toewerkt.
De vernietiging van de natuur, het
gevangen zetten van zich zelf. Viet
nam, schedelmetingen, volkstellin
gen, Dat zijn de ervaringen van San
tiago, de held.
Johan van der Keuken: „De film
gaat ovei een man een neger
die een onderzoek instelt naar de
werkelijkheid, naar de wereld waarin
hij leeft. Een verkeerd gekozen uit
gangspunt brengt hem echter op het
steeds nauwere pad van geweldda
digheden, Geweld, waarvan hij zelf
de oorzaak is, maar dat hij steeds uit
wist, omdat het niet naar buiten mag
koraen.
De kijker moet zelf aan de hand
van de beelden zijn eigen verbin
dingen maken. Men hoeft heus niet
alles te begrijpen, als er maar een
brok zekerheid wordt losgeweekt
Johan van der Keuken.
eindredactie
hans maas
-
FC
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10 45 Notre ville (les 7), 11.10:
Pauze, 11.35: Luisterend naar...
het jodendom (les 1), 12.00:
Sluiting, 14.25: Iet wiet wijt....
de wereld (les 6).
14.50 SLUITING
18.45 (kleur) DE VVOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VPRO
19.04 BETTY BOOP
19.10 (kleur) BE GLAD
Muziekprogramma
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 WAS ER NOG WAT?
Reacties op het nieuws
20.30 „COME CLEAN"
Film met Laurel en Hardy
20.50 DE JAREN '20 EN '30
Begin van een serie van zes
afleveringen over het politie
ke, culturele en sociale leven
in Nederland in de twintiger
en dertiger jaren.
21.30 (kleur) BEAUTY
Film van Johan van der Keuken
22.00 WHO INVITED US
Programma over een lange
reeks Amerikaanse interventies
22.30 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.35 DAMMEN VOOR BEGINNERS
(les 17)
23.05 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
1855 (kleur) JOURNAAL
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.50 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOURISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
TROS
20.20 (kleur) DE ZEVEN ZEEëN
Aflevering: „De Rode Zee".
21.10 (kleur) WEGWEZEN
Quiz voor autorijdende echt
paren.
21.40 (kleur) LIEFDE OP Z'N
AMERIKAANS
Eerste twee afleveringen van
een nieuwe serie korte vrolijke
televisiefilms
2210 WAAR GAAT HET OM?
Sal Tas geeft zijn visie op en-
Kele actuele problemen.
CVK-IKOR
22.20 (kleur) DR. BENJAMIN
SPOCKS ZORG VOOR DE
MENS
TELEAC
23.00 ONZF LANDBOUW NU EN
STRAKS (les 10)
23.30 SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 -15.55 SCHOOLTELEVISIE
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18 00 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.05 (kleur) Dr. DOOLITTLE
18.30
19.05
1925
19.40
19.43
19.45
20.19
20.25
21.10
22.00
22.40
22.45
Tekenfilmreeks voor de jeugd
JONGER DAN JE DENKT
HOREN EN ZIEN
POLITIEKE TRIBUNE
De Christelijk Volkspartij.
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
MEDEDELINGEN
NIEUWS
EUROPA NU
(kleur) PORTRAIT OF A
LADY
Tv-ieuilleton in zes afleverin
gen naar de gelijknamige ro
man van Henry James.
HORIZON
(kleur) PREMIèRE
De nieuwe films van de week
NIEUWS
-23.15 BASKETBALL
Samenvattende reportage van
de wedstrijd Racing Mechelen-
Simmenthal Milaan.
BELGIë (Frans):
14.00 14 30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
17.35 NIEUWS
17 40 SCHOOLTELEVISIE
18.10 (kleur) L'ECRAN MAGIQUE
Programma voor de kleuters
18.25 POPSHOP
18.55 (kleur) BABAR
Programma voor de kleuters
19.00 UNË AUTRE VIE
19.30 HET UITGAANSLEVEN
19.45 JOURNAAL
20.10 LA MORT AU BOUT DU FIL
Drama geregisseerd door
Sidney Pollack
21.40 (kleur) LE CARROUSEL
AUX IMAGES
22.25 QC'EST-CE LA TVA?
BTW-cursus 11. Kappers
23.05 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
2015 (kleur) RECHT OF
ONRECHT (1)
Af!' „De zaak Hetzel". Docu
mentair spel van A. Stemmle
21.45 (kleur) PRO EN CONTRA
22 35 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht
22.40 SLUITING
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20. L5 PIET AUF HOHER SEE
Een groot Duits passagiers
schip vormt het decor voor
een muzikale show met talrijke
sterren.
Aansluitend kort nieuws
21.45 OOST-WEST-RONDE
22.50 DE GOUDEN CAMERA 1970
Reportage van de prijs
uitreiking
22.45 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht en
wintersportberichten
22.50 SLLITING
(ADVERTENTIE)
in ziiverwerK, norioges, 7 \~7
cassettes, gouden sieraden, fjPOJ/mWïl A.
tafelgerei, mineralen Ak.
w edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a, lijnbaan 92 oostzeedijk 155 - rotterdam
Donderdag 14 januari
HILVERSUM I 402 m en FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
progr. (12.26 Meded. t.b.v.- land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en
Nu: actualit.; 12.58 Rebus). 14.05
Schoolradio. 14.30 C en W. rubriek.
15.00 Geref. middagdienst. NOS:
15.30 Meer over minder: De stem
v.d. sprekende minderheid. (16.00
16.02 Nws.). NCRV: 17.30 NCRV en
Bloc; actueel programma m. muzikale
illustratie. (18.3018.41 Nws.) 19 00
NCRV-Kinderkoor m.m.v. De Speel-
groep 1£ 15 Kerkorgelconcert: klass
muz. 19.45 (S) Muz. v. Het Leger
des Heils. 20.00 Radio Actief: gevar
progr. (Om 22.20 Avondoverden
king; 22.30 Nws. 22.38 Den Haag
vandaag). 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m en FM
AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (S)
Alt en piano: klass. liederen. 13.55
(S) Karakteristieke combinaties: ou
de kamermuz. (opn.). 14.30 't Is
historisch progr. over geschiedenis.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws.
16.03 Land der Muzen: kunstkro
niek. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 O:
jongerenprogr. 17.55 Meded. 18.00
Nws, 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitz.
v.d. PSP 18.30 (S) Licht ensemble
met zangsolist. 18.55 (S) Jazz Spec
trum: oude en mod. jazz. 19.25 Ge
sproken brief. 19.30 Nws. IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19 40
Mens en Bijbel 19.50 Oecumene.'
Hoe lang nog...?, gesprek. AVRO:
20.05 (S) Residentie ork. m zangso
liste: klass. muz 21.20 Het verhoor
van Lucellus, hoorspel. 22.30 Nws.
22.38 Meded. 22.43 Radiojourn 22.55
(S) Dichter bij de muziek: nwe
chansons. 23.20 (S) Muz. zonder po
dium (VI): een serie uitz. over
elektronische muz. 23.5524.00 Nws
HILVERSUM III 240 m en FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Joost mag
het weten: licht pl.progr. en de Tip-
Parade. 13.00 Nws. 13.03 De Felix
Meurders Show. 14.00-18.00 KRO-
op-Drie: pop-mixture. (15.00, 16.00
en 17.00 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws., meded. en SOS-ber.
12.08 Intermezzo. 12.15 Donderdag-
boek 12.55 Buiten! persoverz. 13.00
Nws. en schouwburgprogr.'s. 13.20
Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte
muz. (15.00 en 16.00 Nws.) 17.00
Nws. en meded. 17.15 Voor oudere
lu'steraars 17 55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Verz.p! voor soldaten.
18.28 Paardesportber. 18.30 Ver-
keerswenken. 18.45 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws. en actualit.
19.40 Lichte muz. 19.45 Politieke
uitz. 19.55 Intermezzo. 20.00 Operet
teconcert. 22.00 Nws. en De Zeven
Kunsten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws.
23.05 Nwe Kamermuz. 23.40-23.45
Nws.
Vrijdag 15 januari
HILVERSUM 1 402 m en FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Badinerie: klass. en
mod. muz (gr.) (7.30 Nws.; 7.32-
740 Actualit.; 8.00-8.10 Nws.). 8.25
Overweging 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio
10 00 Aubade: mod. en klass. muz.
(gr 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie
ken. 11.55 Meded
HILVERSUM II 298 m en FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Dag met een gaat
je: lichte grammof muz. en reporta
ges. (8.00 Nws.; 8.11 Radiojourn.
8.30 De groenteman.) NOS: 9.00 In
tern. spectrum: mod. en klass. muz.
(opn.). (9.35 Waterstanden.) AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verz.pl.-
progr. (1100 Nws.). 11.30 (S) Rot
terdams Philharmonisch Koperensem
ble: oude en mod. muz. 11.55 Beurs-
ber
HILVERSUM III 240 m en FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. 10.00 Nws. NCRV:
10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws.