Tajiri: „Ik ben geen pornograaf" BRITSE AMBASSADEUR IN URUGUAYEEN PION COLO Paul weer NIEK VAN LEEST EN ZIJN KUNSTZINNIGE WEB Tellingen angst voor de computer DREES JR. GELOOFT IN DS'70 'Zichem- Tsjechiscl Dick Verl kunst cultuur Medische ethiek en praktijk ron innenhof Jachthavens Hoog lijd DINSDAG 12 JANUARI 1971 DINSDAG 12 JANUARI 1 Het Nederlandse Theater Jaarboek is er weer; nummer 19. Dubbel zo dik. Dat komt, omdat nu voor het eerst ook de „theater-produkties" van de zeven radio- en tv-organisa- ties daarin zijn opgenomen. Met bij- ne 100 fotopagina's en 65 tekstpagi na's een interessante documentaire met een terugblik op de toneel-, vocaal-dramatische-, ballet, cabaret musicals- en showprodukties over het seizoen 1969-1970. Een seizoen, waarin met name in de eerste helft, ordeverstoringen veelvuldig voor kwamen: tomatentelers vonden een nieuw afzetgebied voor hun produkt. rookbommen en de uitgifte van dub bele toegangskaarten belemmerden dan wel verhinderden voorstellingen (Amsterdam), acteurs gingen ou de vuist met beteuterde wemlustelin- gen (Rotterdam), kortom, net als on andere terreinen en in andere lan den werd een protest ten aanzien van het „establishment" zichtbaar, waarbij de gehanteerde strijdmidde len het gevaar niet uitsloten, dat het kind met het badwater zou worden weggespoeld oftewel, dat het pu bliek de schouwburgen zou gaan mijden, aldus het jaarboek. Onze medewerker C. Nicolai heeft berekend, dat een toneelstuk in de schouburgen gemiddeld 24.000 personen bereikt en een tv-toneel- stuk gemiddeld 2.400.000 personen (het honderdvoudige); dat „het to neel" voor zijn première 40 van het acteurspotentieel gebruikt en de tv voor rolbezetting van spelen en series 60% e.d. Kortom het tv-thea- ter begint een danig woordje mee te spreken. David Koning zegt daarover in dit boek het een en ander, dat hier en daar discutabel om bezin ning vraagt. De naam Shinkichi Tajiri (47) klinkt velen bekend in de oren, wanneer het over beeldhouwkunst gaat. Sedert Tajiri, tijdens het „Festival van de natte droom" te Amsterdam, ging strijken met de grote prijs voor zijn documentaire film „Summer Day", is hij ook in het nieuws als filmer. „Nog teveel, naar mijn smaak, ziet men mij enkel als een beelhouwer", zegt hij. We hadden met hem een gesprek in ziin kasteel te Baarle. In de schouwburgen kwamen de klassieken dit seizoen opmerkelijk weinig aan bod; wel moderne be werkingen van klassieke stukken. Het anglo-saksische repertoire neemt nog steeds de grootste plaats in. Er waren minder blijspelen dan anders en het Nederlandse stuk wint terrein. Stuk van het jaar werd Alles voor de tuin" (Albee). Pro gramma's samenstellingen der groe pen van toneel, opera, ballet etc. staan exact en uitvoerig afgedrukt, zodat we daar zelf eventueel conclu sies uit kunnen trekken. Bv. Jiët aantal toneelvoorstellingen: Centrum (410), Groot Limburgs Toneel (169), Haagse Comedie (465), Ned. Com- medie (339), Nieuwe Komedie (313), NRT (416), Noorder Compag nie (185), Proloog (267), Studio (314), Theater (535), Wim Zomer (237), Globe (322), kortom be halve de vrije produkties bijna 4000 voorstellingen van 12 gezel schappen. Wat buitenlandse voor stellingen daar nog aan toevoegden staat ook te lezen. Wat het aantal stukken voor de tv betreft: AVRO (14). KRO (7), NCRV (13), NOS (4), TROS (3), VARA (14), en VPRO (4). Een boek om fijn in te bladeren, vergelijkingen en verwachtingen te maken, te kijken naar goede en slech te f oto's etc. De „inspraak" is geregeld d.m.v. een prijsvraag, waarbij u weer de acteur, actrice en stuk van het jaar kunt kiezen; bovendien een stem in het kapittel krijgt over het bespelen van de Amsterdamse stads schouwburg en voorkeuren kunt uit spreken over het toneelbestel. Het boek is voor f 9,75 verkrijg baar bij de schouwburgen, de tv; organisaties, de boekhandel en bij drukkerij Buijten en Schipperlieijn, Amsterdam (giro 22960). Je belangstelling voor film komt wel onverwachts. Afgezien van een documentaire over het werk van je overleden vrouw Ferdi hanteerde je sinds 1955 de camera al niet meer. „Ik had het gewoon te druk met mijn beelden. Tenslotte moet je toch ook leven met je gezin. Een film kost mij alleen maar geld, beelden daarentegen brachten iets ot>. Daar bij komt dat ik werkelijk geen groot cineast ben. Als ik het daar van hebben moest...er zijn er mas sa's die het stukken beter doen. Juist datgene wat ik film is voor mij van het allergrootste belang. Daar in moet ik me onderscheiden van de rest. Vijftien jaar geleden, wo nend en werkend in Parijs, debu teerde ik als filmer met „Stuff". Het werkstuk kwam tot stand in het destijds nog heel beperkte kringetje van mensen die verdovende midde len gebruikten. Ik heb de grootste trammelant gehad. Het onderwerp was nog volstrekt taboe destijds, al kende een Italiaans magazine me wel een prijs toe. Nu pas staat die zaak van de verdovende middelen m het brandpunt van de belangstelling. Heeft het feit dat je je uitgere kend nu met een zaak ais pornogra fie bent gaan bezighouden daar misschien iets mee te maken? „Beslist wel. Over enkele jaren zul je eens wat zien. Nu is de politieke fihn nog erg gewild, al leenzaligmakend als het ware. Kijk maar naar de filmacademies. Politie ke films, wat de klok slaat. Ik moet er niks van hebben. Teveel propa ganda. Die mensen willen tot elke prijs hun ideeën uitdragen. Het vi suele verwaarlozen ze, de boodschap ligt er doorgaans te dik op. Da's mijn voornaamste bezwaar. Wat por nografie daarentegen betreft, ver wacht ik de komende tijd een toe nemende belangstelling. Momenteel is het nog goeddeels een verboden zaak, waar of niet. Nog altijd ver baast het me dat een evenement als het Amsterdamse porno-festival ook al was het dan besloten ongestoord doorgang heeft kunnen vinden. Ik had het niet voor moge lijk gehouden. Jouw eigen opvattingen over por nografie? „Volgens mij is pornografie de beste remedie tegen overbevolking. De hele ontwikkeling van de laatste vijftien jaar op dit terrein heb ik haarfijn gevolgd. Als je het mij vraagt is de aandacht voor pornogra fie in het algemeen iets wat aan werkelijke vrijheid op seksueel ge bied voorafgaat. Als er tussen man nen en vrouwen een goede onderlin ge verstandhouding heerst, dan heb ben ze geen behoefte aan porno meer". Wil je iets dieper ingaan op de onstaansgeschiedenis van „Summer Day"? „Al jaren exploiteert een van mijn Amerikaanse vrienden in Ko penhagen een kunstgalerie. Afgelo pen zomer stelde hij me voor aan Ole Ege, een van de vijf of zes fotografen die van de pornografie in Denemarken een miljoenenzaak heb ben gemaakt. We raakten aan de praat, en ik ontvouwde hem mijn plan om indien mogelijk een docu mentaire te vervaardigen over por nografie, waarbij ik eerst en vooral het menselijke aspect dacht te be lichten. Uiteindelijk resultaat werd dan zoals bekend de film over Bodil Joensen, het meisje dat seks bedrijft met verschillende diersoorten. Hoe ze ertoe gekomen is begrijp je pas een beetje als je haar levensverhaal kent. Dan wordt ook duidelijk waar om ze zwaar geld ging eisen toen de porno-industrie brood zag in haar afwijkingen. Samen met Ole Ege, volgde ik de Deense tien dagen lang. Negenhonderd meter kleuren film waren het resultaat. Uit de berg materiaal heb ik een selectie gemaakt, tot ik een halfuur film over hield. Beethovens zesde symfo nie de pastorale heb ik ge bruikt voor de achtergrondmuziek. Waarom belichtte je nou juist zo'n klein facet van die liele porno grafie? „Ik weet niet of deze sex-curiosi- teit werkelijk zo uitzonderlijk is. Niemand praat erover, men schaamt er zich voor. Maar volgens mij wordt met dieren veel meer sex bedreven dan wij vermoeden, vooral op het platteland. Hoe zoiets kan groeien, blijkt zonneklaar uit het levensverhaal van de hoofdpersoon in „Summer Day". Wat waren de voornaamste in drukken die je persoonlijk aan het festival overhield? „Verreweg de grootste hap van wat er werd gepresenteerd was erg clean gemaakt zonder enige betrok kenheid bij het onderwerp. Erg kunstig allemaal. Maar het gaat je o zo gauw de nek uit hangen. Je wordt er gek van. De verhaaltjes hebben net als de acteurs en actri ces niks of althans heel weinig om het lijf. Je bespeurt niets van men selijke karakters. Het zijn net ro bots die optreden. Je merkte het ook aan de reacties van de mensen in de zaal. Ik ontdekte al heel snel dat „Summer Day" in de verste verte niet leek op de rest van het programma. Dan ga je onwillekeurig twijfelen. Maar al een paar minuten na het begin van de voorstelling werd het stil in de zaal. Iedereen was vol aandacht. Je begrijpt mijn opluchting. Een pak van mijn hart. En die prijs maakt het helemaal goed". „Ik houd me uitsluitend met mijn eigen ontwikkeling bezig. Ik zoek niet de grootste gemene deler tussen mezelf en anderen om op grond daar van een groep te vormen. Ik wil mezelf niet vervalsen; in groepsvor ming doet zich dat gevaar voor", aldus debutant-romanschrijver Bou- dewijn van Houten („Onze Hoog moed") tegenover Ben Bos in een uitvoerig interview in MAATSTAF- 8 (Kattegat 5, Amsterdam) Ver der in (fit nummer o.a. Kees Ver heul over Solzjenitsyn en zijn pu bliek; J. Bernlef over „Vieze boe ken" en gedichten van Majakovski en Pablo Neruda. DE GIDS-9 (Beulingstr. 2 Am sterdam) is geheel gewijd aan Suri name. De regering van Suriname geldt als conservatief, voornamelijk omdat ze de bestaande band met Nederland wil handhaven. In een gesprek met minister Essed wordt de argumentatie daarvoor ontleed. Verder nog interviews met E. Jo- sephzoon over „Bosnegers en poli tiek" en met H. Herrenberg over „De Surinaamse Socialistische Unie". Poëzie, proza en lyriek, van historische nostalgie tot moderne po litieke ideologie geven een inzicht in de ontwikkelingen. Daartoe een keuze uit werk van o.a. Debru. Rus- sel, Lichtveld, Trefossa, Orlando, Niek van Leest uit Lage-Zwaluwe spint zijn zijn web van werkzaamheden in de kunstzinnige sector steeds verder uit. Zoals we reeds eerder schreven gaf hij drie jaar geleden zijn vak als metselaar óp om als autodidactzich verder te bekwamen in de beeldende kunst. Van nature Handvaardig met de guts houdt hij zichzelf, vrouw en vijf kinderen aan het eten door het snijden van oude stijlmeubelen en kisten. „Ik kan de opdrach ten bijna niet meer aan". Daarnaast kwamen de opdrachten voor het vervaardigen van wandplas tieken, houten en bronzen beeldjes e.d. Het begon met een wandplastiek voor een bank in Lage- Zwaluwe, gevolgd door een zelfde opdracht voor een bank in 's-Gravenmoer. In de gemeente St.- Michielgestel is onlangs op het Frisoplein een bronzen meisje met zwaan onthuld. „Men is er enthousiast over", zegt hij overigens zeer be scheidenVoor het Mekoma-bedrijf in Made maakte hij de bierbij afgebeelde wandplastiek. „Een bedrijf dat zich steeds verder uitbreidt, daarom nam ik een onafgebouwd spinneweb als hoofdmotief". Het lijkt een beetje op zijn eigen leven: voor de gemeente Made is hij bezig met een beeld-opdracht; een beeld dat binnen afzien bare tijd de entree van deze plaats zal markeren; voor het Exoma-bedrijf in Made werkt hij tevens aan een wandplastiek; het nieuwe ziekenhuis in Boxtel heeft interesse getoond voor zijn clowns beeld, waarvan een model in Liempde staaten er liggen nog talrijke particuliere opdrachten. Op de vraag „welk vak hij nu heeft?", zegt hij: „Ik weet het zelf niet meer". Wat hij wel weet is dat hij er geen spijt van heeft zijn metselaarsvak opgegeven te hebben en dat voor hem de harde strijd om als autodidactisch vrij kunstenaar te leven de moeite waard is. De positieve reacties van vele kanten steunen hem daarbij. Marlee, Slagveer, Cairo. Silvia de Groot geeft tenslotte een verslag van „Een grensconflict", H. Kensmil van het politieke bewustwordings proces der Surinamers en Zimmer man voegt daar aan toe: „Geen Sprookjes". „AI te veel worden bepaalde op- „De geneeskunde in de toekomst". Een bijdrage in een extra aflevering van REKENSCHAP (Oudegracht 152, Utrecht), dat geheel gewijd is aan de medische ethiek. Dr. W. Kle ver schrijft over de beginselen daar van; S. Pruyt over de beroepsethiek van artsen: G. van Urk over de relatie man-vrouw en dr. A. Verj aal over het menselijk sterven. Moment opnamen ais weergave van de com missie „Medische-ethische vraag stukken", indertijd door „Socrates" ingesteld. „Frustraties die veroorzaakt wor den door miskenning of verwaarlo zing van de eigen persoonlijke in breng die de journalist hoort te hebben; een bedrijfshiërarchie en een bedrijfsstructuur met ingebouw de geringschatting tegenover de staf dat zijn belemmeringen die ten slotte de dagbladpers in haar geheel benadelen", aldus Ph. v. d. Berg over „Toestanden bij de redacties" in HOLLANDS MAANDBLAD-277 (Nobelstr. 27, Den Haag). Verder o.a. Paul van 't Veer over Schermer- horn en de journalisten („Geen last van de waarheid"). Karei van het Reve „Er zijn mensen" (losse noti ties) en literaire bijdragen van o.a. J. van Schagen, W. Kuik, Gerrit Krol, Mensje van Keulen. A. M. Dhondt publiceert (evenals in de laatste Maatstaf) een „Brief aan de heer Reinaert de Vos, kandidaat in de politieke en sociale weten schappen aan de universiteit van Amsterdam" (de titel suggereert al het een en ander). Wat Cornets de Groot onder „Intieme Optiek" ver staat (als tegenhanger van close rea ding) begint onder nummer 1; dat belooft wat. Je kunt er heel goed „De misère van de literatuurtheorie" van Jan Kuijper achteraan lezen. Marxistisch-Leninistische benade ringswijze van gemeentebesturen en milieuverontreinigingen wordt door H. Verheij beoefend in POLITIEK EN CULTUUR (Leidsestr. 25, Am sterdam). Terwijl F. Meis himself daarin zijn „Ervaringen van de sta kingen augustus-september" uit de doeken doet. T. Boekman zet daar „De overleefde ideeën van Bakoe- nin" achter, waarna C. Visser De Goya als rebel aandient. eindredactie henk egbers (Van onze correspondent) MONTEVIDEO —De Britse am bassadeur in Uruquay heeft op dit ogenblik met twijfelachtig genoe gen de rol van spion te vervullen in de strijd tussen de Tupamaros- guerilleros en president Jorge Pa- checo van Uruguaq. Een strijd dus tussen een organisatie die blijkens haar moord op de Amerikaan Mi- trione vorig jaar, voor niets terug deinst en een bewind dat steeds meer autoritaire vormen begint te krijgen. Een oppositieleider zei hier: „De Tupamaros en Pacheco vormen tezamen een passend sys teem. Hij heeft hen nodig om te kunnen regeren en zij kunnen hem niet missen om te blijven voortbe staan". Al vijf jaar lang tarten de Tupa maros de regering te Montevideo met stoutmoedige bankovervallen, bomaanslagen en ontvoeringen. Het ziet er voor de ambassadeur niet erg goed uit. De redenen liggen voor de hand. Reeds zes maanden immers wachten de Tupamaros op de vrijlating van 150 politieke ge vangenen in ruil voor de vrijlating van een Braziliaanse diplomaat en een Amerikaanse landbouwdeskun dige, die zij vorig jaar ontvoerden. De noodzaak van een nieuwe ontvoering voor de terroristen blijkt ook duidelijk uit een briefje van de Tupamaros dat de politie vorig jaar herfst in handen kreeg. „De tijd is in ons voordeel. Hoe langer de opschudding duurt, hoe meer bekendheid wij krijgen. Ver tragingen storen ons niet. Op het ogenblik hebben wij geen nieuwe ontvoeringsplannen, maar als de plaatselijke onrust en de internati onale bezorgdheid verdwijnen zul len wij opnieuw ontvoeringen ple gen", zo luidde het briefje. De jongste ontvoeringen heeft de Tupamaros inderdaad weer op de voorpagina's doen belanden, maar het is lang niet zeker of ze de losprijs krijgen, die ze gaan vra gen Regeringskringen in Montevi deo ontkennen dat president Pa checo iets aan de toestand kan veranderen. Het enige dat hij kan doen, is de jacht op de terroristen weer verdubbelen, en dat is reeds gebeurd. In het Chileense tijdschrift „Punto Final" schreef onlangs een anonieme auteur dat het doel van de Tupamaros was om de huidige politieke en economische crisis in Uruguay te versnellen. Het resul taat daarvan zou bijna onvermijde lijk de instelling worden van de in Zuid-Amerika zo bekende militaire dictatuur. Het ontstaan van de Tupamaros is gehuld in geruchten, maar zij schijnt haar oorsprong te vinden in een beweging van suikerarbeiders in het noorden van het land. Toen deze suikerwerkers in 1960 door de officiële communistische partij in een tijd van demonstraties in de steek gelaten werden, zochten zij aansluiting met socialisten, die in Uruguay veel radicaler zijn. Uit dit contact kwam een kleine groep van verzetstrijders voort, die met geweld een revolutie wilden be werkstelligen. Zij namen de naam van de Indiaanse koning Tupac Amaru aan, die in de 18e eeuw door Spaanse kolonisten verbrand werd. Van het begin af aan gaven de Tupamaros blijk van groot ta lent voor organisatie en tactiek, hetgeen het bewind in Montevideo dan ook snel merkte. Tot voor kort hielden de Tupa maros zich uitsluitend bezig met overvallen op banken,wapenopslag plaatsen van het leger en radiosta tions. Zij lieten daarbij altijd een zwart visitekaartje achter met de letter „T" erop. Toen zij in 1968 de directeur van het staatspostbe- drijf in Uruguay ontvoerden en deze enige tijd later weer vrij lieten, waarschuwden zij dat daar mee getoond was dat ook het leven van hoge functionarissen in Uru guay voor hen niet meer veilig was In geen van de zes ontvoeringen die de Tupamaros tot dusver pleegden, slaagde de regering erin enig spoor van de schuldigen te vinden. (Copyright The Guardian-De Stem) eindredactie jan landman (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Een vanuit Rotterdam opererende actiegroep die zich noemt „Comité de andere volkstelling", heeft getracht zijn bezwaren tegen deze op stapel staande inventarisatie van de Ne derlandse bevolking wat te vergul den. Want het is een bittere pil die de overheid te slikken zal krijgen, als het Nipo gelijk krijgt. Volgens een enquête van deze instelling zal 25 procent van de bevolking mede werking weigeren aan de telling, omdat zij vinden dat het een te grote inmenging is in hun privé- leven. Het comité heeft begrip voor de problemen die daaruit voortvloeien voor de overheid. Immers bij een weigering van 10 procent zal de telling wetenschappelijk al vrij wel waardeloos worden. Het is daarom dat het comité met een gedetailleerd uitgewerkt alterna tief plan op de proppen is geko men, dat de technische kanten van de telling wel ongemoeid laat, maar meer garanties geeft aan de vrijheid en de privacy van de bur gers. Het concept van de actie groep is toegestuurd aan o.a. de regering, de Staiten-Generaal en aan het centraal bureau voor de sta tistiek. Dit bureau is immers be- last met de uitvoering van de telling. Bij het CBS heeft men de voor stellen van de actiegroep met sym pathie ontvangen. Drs. Schmitz, plaatsvervangend hoofd van de hoofdafdeling algemene tellingen, zegt dat het concept nog in studie is, maar reeds nu kan ervan ge zegd worden, dat voor bepaalde punten de consequenties niet doordacht zijn. Wanneer de actie groep bijv. pleit voor het weglaten van de naam van de werkgever op de vragenlijsten, dan wordt een grote brok nuttige informatie weg gesneden. Wij weten dan immers wel hoeveel elektromonteurs er zijn, maar niet wat het zijn. Een elektromonteur kan immers wer ken als onderhoudsmonteur, als fa brieksarbeider, of als zelfstandige. Ook het adres is nodig. Op die ma nier kan het woon-werkverkeer (de pendel) worden bestudeerd. Toe geven aan de verlangens van de actiegroep betekent dat Nederland een onderontwikkeld land zou wor den op het gebied van de statisti sche informatie", aldus de heer Schmitz. „Wij beseffen," aldus de actie groep, „dat de weerstanden tegen de telling dieper liggende oorzaken hebben en in niet geringe mate mede stoelen op angst voor de computer in opmars. Niet zelden echter blijken overheid en volks vertegenwoordiging gevoelig voor zinvolle buiten-parlementaire op merkzaamheid. Een overheid die deze gevoeligheid omzet in bijstu ring van beleid, boezemt vertrou wen in en versterkt daardoor juist de democratie. Met name ten aan zien van de nog te verwachten vercomputerisering van de samen leving verdient zulk een samenspel hoge prioriteit", zo meent het co mité „de andere volkstelling". (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Prof. dr. W. Drees jr. zoon van de befaamde proj. Willem Drees gaat DS'70 als lijst trekker voor de Tweede-Kamerver kiezingen leiden. De „jonge" Willem Drees mag bij het grote publiek nog niet bekend zijn, hij is een gezag hebbend Haags topambtenaar en in ternationaal deskundige op het ge bied van de overheidsuitgaven. Hij heeft het volste vertrouwen dat DS'70 het bij de Kamerverkiezingen goed zal doen, maar erkent tevens dat het resultaat eind april nog be scheiden zal zijn. Bij zijn politieke entree kijkt prof. Drees naar de verdere toekomst. Prof. Drees is 48 jaar en vader van vijf kinderenHij is jarenlang lid van de PvdA geweest, maar vindt deze partij thans „labiel en onduidelijk". Met DS'70 wil hij zich stellen op de plaats van de PvdA in de jaren vijftig. „Wij vormen een constructieve partij op de linker vleugel", aldus de lijstaanvoerder. Met het oog op zijn politieke acti viteiten heeft dr. Drees zoals ge meld, zijn functie van thesaurier- generaal van het ministerie van Fi nanciën neergelegd. Hij blijft bui- PROF. W. DREES JR. i tengewoon hoogleraar van de econo- missi'e in Tangcmjika. Dertien jaar Ook zal hij nog tijdelijk commissa ris van de KLM blijven. Dr. Drees was na 1944 onder meer werkzaam bij het centraal planbu reau en bij het internationale mone taire fonds in Washington. Als advi seur was hij in Indonesië en op de Phïlippijnen werkzaam. Voor de Verenigde Naties vervulde hij een missie in Tanganijika. Dertien jaar was de econoom Drees directeur van de rijksbegroting bij het ministerie van Financiën Op zijn naam staan vele publikaties over de overheidsfi nanciën. Dr. Drees kant zich tegen belas tingverhogingen. Hij is van oordeel dat het mes moet worden gezet in de overvloed van overheidssubsidies. „Als het rijk minder subsidies ver leent, kunnen de belastingen in de hand worden gehouden", aldus dr. Drees. „Als de mensen willen ten nissen of willen zeilen, hoeft het rijk niet meteen klaar te staan met subsidies voor tennisbanen of jacht havens" Hij voorziet dat de subsi dies nog zullen toenemen, als er geen sterke rem komt op de over heidsuitgaven. De s'.bsidievloed is mede veroor zaakt doordat in het parlement dik wijls belangengroepen zich laten gelden. Dr. Drees vindt het dan ook bezwaarlijk dat bij vele onderwer pen in de Tweede Kamer het woord wordt gevoerd door kamerleden die dezelfde zaken behartigen in een bezoldipde junctie bij een oj andere pressiegroep. Dit is de belangrijkste oorzaak van de opwaartse druk der overheidsuitgaven De Tweede Ka mer mag geen spreekbuis van afzon derlijke belangengroepen zijn. Ernstige bezwaren heeft dr. Drees tegen het extreem hoge peil van de bestedingen en investeringen, waar door mede van die ruimtelijke orde ning bar weinig terecht komt. DS'70 zal het in de verkiezings strijd niet alleen tegen de PvdA opnemenmaar ook tegen de confes sionele partijen. Deze hebben vol gens de jonge' Drees altijd bij de tijd achter gelopen. „Heine heeft gezegdIn Nederland gebeurt alles 50 jaar later Hiervan komt 40 jaar voor rekening„ van de confessionele partijen. Trouwens, de confessionele partijen nemen de goede ideeën van anderen over en hun eigen ideeën zijn vaak verkeerddenk maar aan de corporatieve staat". Het wordt volgens hem dan ook hoog tijd dat de macht van de grote confessionele partijen wordt ingetoomd. Hij typeert dc VVD als volgt: die laat Godc water over Gods akker vloeien om de akker daarna duur te verkopen" De PvdA is volgens hem niet alleen een labiele onduidelijke par tij de onduidelijkheid is onder Tans begonnen maar in die partij zijn mensen die het met de parle mentaire democratie niet zo nauw meer nemen, en de bezetting var gehouwen enz. heel acceptabel vin den. „COLOR ME BARI de titel van een showp ma, dat de AVRO-t vanavond van 21.10 t( uur in kleur via Nede vertoont en waarin m nis kan maken met t nerende persoonlij khi de zangeres actrice Streisand. Het is al weer vijf jaar dat de AVRO de eerste van Barbra Streisand, „IV is Barbra", heeft uitg< Toch zullen vele televisi zich deze show nog herinn Over „Color me Barbra" „Het is een vervolg op mi, DE IN Nederland bek figuur van Paul Vlat ren in zijn geboorte Paul Temple gehete komt vanaf vanavont kelijks bij de KRO-tele op het scherm in een van 30 afleveringen, di produceerd werd dooi BBC-televisie in samen king met Taurusfiln Miincheu. De auteur van deze serie bekende Engelse auteur Fr Durbridge, die in een tientt dioseries over Paul Vlaanc deze figuur én zijn vrouw die in Engeland Steve heet wel in eigen land als in een groot deel van de wereld poj heeft gemaakt. Hij is evenee: auteur van zestien televisies waarvan er vele, zoals b... Sjaal" inmiddels in ons lan het scherm te zien geweest li zij De hoofdfiguren in deze tele serie over Paul Vlaanderen, Pa. Steve, hebben wel een verjongin dergaan. Paul is in de serie ee MET ingang van vandaag star KRO-televisie in de vooravond een nieuwe serie van 10 afleveri van de Vlaamse televisie-serie heren van Zichem", die wekelijk de dinsdagavond op het schen zien zal zijn. De eerste 10 afleveringen van serie, die de KRO vorig jaar i maanden mei, juni en juli uitz kregen volgens de gegevens uit continu-onderzoek een gemid waarderingscijfer van 78 en ble' vooral veel kijkers te trekken Zuid-Nederland. De nieuwe serie, opnieuw d Maurice Balfoort voor de televi bewerkt naar een 25-tal novellen Ernest Claes en weer geregisse door Maurice Balfoort, brengt terugkeer van de belangrijkste fi ren uit de voorgaande serie: pasl Munte, zijn tegenspeler Jef de Sn moeder-overste zuster Cent, en i te vergeten Lewie (de Witte uit verhalen van Ernest Claes). De nieuwe serie van 10 aflever gen bevat voornamelijk het stud tenleven van Herman Coene, de manfiguur van Claes, die als zijn ter ego wordt beschouwd. Daarnr wordt Lewie gevolgd in zijn verd groei, tot hij tenslotte een betrekk gevonden heeft. In de figuur van wie -• alias de Witte heeft Cl DE Tsjechische televisie hee uitgezonden over de NOS-tne< augustus in Praag werd gearre: nalistiek vallende activiteiten gewezen. De NOS heeft pogingen ged tragmenten te krijgen van de do Tentaife over Verkijk, maar volg Tsjechische televisie was technisch niet mogelijk. De VARA - actualiteitenrubi „Achter het Nieuws" probeert ?°g een deel van de documentaire te zenden, In opdracht van de c actualiteiten van de VARA, H •Jacobs, heeft een Oostenrijkse meraploeg opnamen van de in O tenrijk ontvangen uitzending

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16