;r
dan
rden
Veren vervoeren
groeiend
aantal personen
Bestrijding
gladheid
verloopt
zonder
problemen
REIMERSWAAL
WAARD
VOOR
RECREATIE
Nu rente tot
postspaarbank
ZEEUWSE INSTANTIES LEGDEN GROTE VOORRAAD ZOUT AAN
CIJFERS OVER 1970
Ir. Vincent Verberk
Bijna 14 miljoen voor
saneringen in Zeeland
en West-Brabant
Koewacht helpt dorpsgenoot
HUIS-AAN-HUIS-COLLECTE
VOOR INVALIDENWAGENTJE
PLANOLOOG SCHUILT DURE
PLANNEN (zie tekeningen)
ZONDER MEER OPZIJ
stad
de toornige tjiftjaf
Mul ie duur te stm konten,
tjiftMUk ben burgmeester
mm, ik heb eenlinfeimlJk
ben VQlkmtyenmriiieriiL
W lOBemnnn-
m zijn doel.
mmmnma
mmmmiin
vnmuiTDimenm
HIllimiiTEFtWEltM
hele bemm H0I1T in
OPSCHUPPiHG
K
>ns in de blizzard
Kans op ijzel
DEPOTS
BEVREDIGEND
Zestienjarige reed
met auto in sloot
DINSDAG 5 JANUARI 1971
TERDAM
Schouwburg 20.15 uur:
blijspel, door het Nieuw
Toneel. Grote Schouwburg
»im 20.15 uur: „De Jantjes"
st Amsterdams Volkstoneel.
um Boymans-van Beuningen,
;ie Salvator Dali (t.m. 17
la. t.m. zat. 10-17 zon. 11-1*7.
lien woe. van 20-22 uur.
4EUZEN
ir 20 uur: Terugkeer naar de
aneet 14 j.
iSINGEN
mbra 20 uur: Pattern 14 j.
ere Nederlanders voor, dat ze
it Algemeen Beschaafd Neder-
over typisch Brabantse woor-
met een kleine woordenschat,
leine-woorden-schat-mensen in
Nederland mensen zijn, wier
rd uitkomt. Die driehonderd
it de Nederlandse taal daaren-
er duizenden is voor hen
irt heeft dat uitgewezen. Velen
ingeren. In „Hervormd Neder-
et filosoferen gegaan:
je andere, dan sta je buiten
elt. Dan denk je aan de kerk.
dominee de preekstoel op en
I praten over de middens tan ds-
rbeiders en intellectuelen ver
wen er wat aan te doen, maar
lerd-woorden. Het middelbare-
an de taalarmen. Als ze komen,
f taalrijkdom. Wie verloochent
arm maakt, terwille van hen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De veerdienst Kruiningen-Perkpolder is in het oude
jaar „miljonair" geworden. Volgens de statistieken van de Provinciale
Stoomhootdiensten werden in de eerste elf maanden van 1970 ruim een mil
joen voertuigen op deze dienst overgezet. De dienst Vlissingen-Breskens be
reikte dezelfde mijlpaal reeds in 1968. Op het laatstgenoemde traject komt
momenteel het aantal van anderhalf miljoen overgezette voertuigen per jaar
al in zicht.
Het aantal overgezétte passagiers
op de dienst Kruiningen - Perkpol-
der bedroeg in de eerste elf maan
den van 1970 bijna twee en een half
miljoen. Op de dienst Vlissingen -
Breskens, nadert men, wat het aan
tal passagiers betreft, al aardig de
vier miljoen personen per jaar. Het
vervoersaanbod op het miniatuur-
veer Terneuzen - Hoedekenskerke
vertoont een eigenaardige ontwikke
ling. Het aantal overgezette voertui
gen nam in vergelijking met 1969
toe, doch het aantal passagiers daal
de. Dit proces is al jaren gaande,
met deze bijzonderheid, dat het aan
tal overgezette voertuigen na 1968
vrij scherp daalde tot een diepte
punt in 1969, waarna een opleving
volgde in het jaar 1970. Het aantal
overgezette voertuigen bedroeg in
de eerste elf maanden van vorig
jaar 38.390 tegen 37.703 in de over
eenkomstige periode van 1969.
De betrekkelijke groei van het
Het is niet leuk om door winters
weer te moeten, maar men kan zich
troosten met de gedachte dat grote
hoeveelheden zout en zand klaarlig
gen om gladheid te bestrijden.
vervoersaanbod op het veer Hoede
kenskerke - Terneuzen kon ook in
de maand november 1970 op zichzelf
worden gesignaleerd. Ook de beide
grote veerdiensten noteerden over
de maand november, in vergelijking
met dezelfde maand 1969, een vrij
forse groei van, per veerdienst, ruim
10.000 voertuigen. De aantallen
voertuigen die op de veerpleinen
een beurt moesten overslaan, waren
in november 1970 heel wat hoger
clan in dezelfde maand vam 1969. Er
is sprake van een verdubbeling van
het aantal „nakijkers". Op het veer
Terneuzen - Hoedekenskerke ken-
die men, volgens de statistieken, dit
ontmoedigende verschijnsel niet. Het
hoge aantal achterblijvers op de
veerpleinen te Kruiningen, Perkpol-
der, Vlissingen en Breskens kan ten
dele worden toegeschreven aan
slechte weeirsomstaindigheden, waar
door de vroege diensten soms uitvie
len.
DEN HAAG In het afgelopen
jaar heeft het ministerie van Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening
voor saneringswerken in Zeeuwse
stads- en dorpskernen f 4.662.370,-
en voor dergelijke projecten in
West-Brabant f 8.743.400 ter be
schikking gesteld.
Op de Zeeuwse lijst staan de sa
neringsplannen Buitenweg-west te
Axel met een rijksbijdrage van f
144.000,-, Valckeslat I te Goes voor f
1.125.000,-, de kom van 's-Gravenpol-
der voor f 512.000,-, 's-Gravenhof en
omgeving te Hulst voor f 720.000,-
Klarenbeek 1 de Spanj.aardstraat en
Spuistraat alsmede de Lange Geere
te Middelburg voor sa-men f
1.631.000,- het Oude plein te Krui
ningen voor f 384.000,- en de Deen-
sestraat te Sin-t-Philipsland voor f
146.000,-.
In West-Brabant en de Baronie is
het vooral Oosterhout dat met de
hoogste subsidies uit Den Haag
komt: niet minder dan f 5.408.000,-
voor de sa-nering van S-trijen,
Arendstraat en Gasstraat. Breda
kreeg f 1.850.000,- voor de Vestkant,
de kom van Dinteloord i-s het rijk f
610.000,- waard, het centrum van
Leur f 205.000,- terwijl voor de
reconstructie van het centrum van
Zevenbergen op gro-nd van een eer
dere regeling f 670.000,- werd toege
kend.
In de meeste gemeentebegrotingen
zijn deze bedragen reeds verwerkt,
de opsomming van het ministerie
geeft een goed idee van de totale
hoogte der rijksbijdragen voor de
krotopruiming en stadssan-ering,
waarmee voor het gehele land in
1970 ongeveer 190 miljoen gulden
was gemoeid. Voor 1971 is 270 mil-
- joen uitgetrokken.
Vooruitzichten
voor woensdag
en donderdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
maandag
om 18.00 uur:
Tijdelijk
sneeuw, later
ook kans op ijzel en regen en een
langzame stijging van temperatuur.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
0 tot 2; min.-temp.: 3 tot 8 graden on
der normaal; max.-temp.: 2 tot 7 gra
den onder normaal; kans op een dro
ge periode van minstens 12 uur: 70
procent; kans op een geheel droog et
maal; 30 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon: 0
tot 3; min.-temp.: van 4 graden onder
normaal tot 2 graden boven normaal;
max.-temp.: 0 tot 5 graden onder nor
maal; kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 60 procent; kans op
een geheel droog etmaal: 30 procent.
(Van onze correspondent)
KOEWACHT. Het gemeentebestuur van Axel heeft vergunning
verleend tot het houden van een huis-aan-huis collecte voor de aan
schaf van een invalidenwagen, bestemd voor Fr. van Waesherghe uit
Koewacht, die tijdens de zomervakantie in Mallorca bij een ongeluk
betrokken is geweest. Sinds liet ongeval kan de heer Van Waesherghe
niet meer lopen.
Hij verblijft momenteel nog in het revalidatiecentrum in Leersum,
maar zal binnen afzienbare tijd naar huis komen. Het ligt in de bedoe
ling de invalidenwagen bij de thuiskomst van de 21-jarige Fr. van Waes
herghe te overhandigen. De collectes worden gehouden op 9 en 16
januari door het comité, dat in Koewacht ook een kerstviering voor
bejaarden op touw heeft gezet.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/GOES/HULST/TERNEUZEN Met het vrie
zen en dooien van de afgelopen dagen is de gladheidbestrijding in
Zeeland aan de première voor dit winterseizoen begonnen.
Het publiek merkt daar niet veel meer van, dan dat soms bij
nacht en ontij de zwaailichten zichtbaar zijn van de vrachtauto's met
strooi-apparatuur aan boord. En dat betekent dat gladde wegen weer
begaanbaar worden gemaakt.
Het rijk, de provincie, de waterschappen en de gemeenten hebben hun
eigen plaats en verantwoordelijkheid in de gladheidshestrijding, op de we
gen die tot hun eigen werkgebieden behoren.
Wat de provinciale waterstaat be
treft: deze heeft de gladheidsbe-
strijding per dienstkring georgani
seerd. Er zijn zes dienstkringen in
Zeeland, elk met eigen zoutdepots
en eigen gladheidsbestrijdingsdienst.
Het hoofd van de dienstkring
Walcheren, de heer J. Marinissen,
constateert dat de zoutdepots in de
afgelopen dagen, waarin sneeuwval,
dooi en vorst elkaar afwisselen, be
hoorlijk zijn aangesproken. Er is
door provinciale waterstaat gemid
deld tweemaal per dag gestrooid.
Voor een snelle uitputting van de
voorraad strooizout en scherp zand
wordt evenwel niet gevreesd.
De zoutdepots zijn op advies van
de Koninklijke Nederlandse Zoutin-
dustrie te Hengelo bij wijze van
spreken „tot aan de nok volge-
gooid". Daar is men in de zomer al
mee begonnen. De winter 1969-1970
heeft geleerd dat men niet gauw te
veel zout inslaat.
Een ander probleem uit een iets
verder verleden: het gebrek aan
particuliere vervoerders die bereid
zijn hun materieel voor de glad
heidsbestrijding in te zetten, is ook
opgelost sinds de tarieven die voor
dit alles behalve aangename werk
worden betaald, zijn verhoogd.
De gladheidshestrijding in Ter
neuzen ondervindt geen hinder. Er
is voldoende zout in voorraad, aldus
wordt van gemeentezijde meege
deeld.
De gemeente is voor de gladheids
hestrijding ingedeeld in zogenaamde
a- en b-routes. Onder de a-routes
vallen b.v. de Axelsestraat, de we
gen rondom Terneuzen als Grenu-
laan en Herengracht, invalsweg Ter
neuzen tot aan Sint-Anne, de Mr.
Haarmanweg en b.v. ook de Steen
bergenlaan. Onder de b-routes wor
den alle overige wegen verstaan die
voor de strooiwagens (alle van de
gemeente) bereikbaar zijn.
In principe wordt alleen met zout
gestrooid. Mocht echter een stagna
tie in de zouttoevoer opgetreden of
voorzien worden dan gaat men over
tot het strooien van een mengsel -
half zand-half zout.
De gladheidsbestrijdingsdienst,
die het waterschap „Hulster Am
bacht" afgelopen zomer op poten
heeft gezet, functioneert zeer bevre
digend. Dat is de conclusie van het
waterschap na een week van ijzel,
aanvriezende mist en sneeuwval.
Het is de eerste winter dat Hul
ster Ambacht m zijn werkgebied de
gladheidshestrijding zelf ter hand
neemt. Voorgaande jaren werden
deze werkzaamheden nog uitbesteed
aan gemeenten, waarvoor de taak
van de gladheidshestrijding op pol
derwegen te zwaar werd.
Ht waterschap heeft zich een in
vestering van veertigduizend gulden
getroost voor het opzetten van de
dienst, waarmee men de sneeuwval
en de gladheid tot nog toe redelijk
wel de baas was. Datzelfde geldt
voor de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse ge
meenten en waterschap Axeler Am
bacht, die al langer met dit bijltje
hakken.
De inwoners van de gemeente Goes
zijn al jaren tamelijk ontevreden
over de manier waarop de gemeente
de gladheid bestrijdt. Er wordt voor
al, zo mjéfent men, te weinig aandacht
besteed» aan de secudaire wegen en
straten. Gisterochtend reden in Goes
vier strooiwagens en 's middags één,
Een woordvoerder van de reini
gingsdienst in Goes deelde mee dal
men voornamelijk de hoofdwegen en
de kruispunten bestrooit. De kleine
re straten en wegen slaat men over.
Dit niet uit louter gemakzucht, maar
omdat de zware strooiwagens nogal
eens gaan schuiven in zo'n straat,
wat wel eens schade aan geparkeer
de auto's oplevert. Het gevolg hier
van is ondertussen wel dat voor
al in Goes-Zuid een aantal men
sen kneuzingen heeft opgelopen bij
een val op de „ijsvlakten".
Het waterschap De Brede Wate
ring van Zuid-Beveland, da-t de pol
derwegen in beheer heeft, strooit al
leen op vitale punten, zoals bochten,
opritten, busroutes of routes van
melkauto's. Dit omdat men bij elk
aar ongeveer duizend kilometer be
strooien moet. De verbindingswegen
tussen de dorpen, die door de ge
meentes worden „bewerkt", zijn
over het algemeen goed berijdbaar.
Het waterschap is momenteel met de
gemeenten Beimerswaal en B-orselle
(en in de toekomst komt eventueel
ook Goe-s daarbij) in overleg om in
de strooiiroutes van de gemeenten
ook enkele polderwegen op te ne
men.
In de gemeente Reimerswaal wordt
's morgens en 's avonds in elke straat
gestrooid. Er is in de hele gemeente
dan ook geen enkel glad plekje te
vinden.
(Van onze correspondent)
'S-GRAVENPOLDER De zes
tienjarige D. S. uit Ovezande is op
de provinciale weg in Ovezande met
een auto geslipt en in een sloot gere
den. Hij'- zat met zijn broer F. S. en
L. de J. in de auto, die De L. van
iemand had geleend. D. S. had op een
gegeven moment de plaats aan het
stuur van De J. overgenomen. Nadat
hij een kilometer gereden had ge
béurde het ongeluk. Persoonlijke on
gelukken deden zich niet voor. De
auto werd zwaar beschadigd.
'/Halsteren
^Bergen.
j^op Zoom
f^Woensdrecht
(Van een onzer verslaggevers)
VUGHT „Reimerswaal? Nee, ik zie het niet. Als je het mij
vraagt heeft West-Brabant aan een tweede nationale luchthaven bij
Steenbergen meer dan aan Reimerswaal".
Deze krasse uitspraak is van de heer Vincent Verberk, adjunct
directeur van Van Heesewijks bureau voor ruimtelijke ordening te
Vught, en secretaris van de Hasseltse studiegroep, die zich met de
ontwikkeling van het Benelux-middengebied bezighoudt.
„Ik zeg dit niet omdat ik plano
loog van Roosendaal ben overi
gens, om in West-Brabant te blijven
eveneens van Breda (binnenstad),
Rucphen en Ossendrecht maar
omdat ik er gewoonweg niet in ge
loof. Ook al toen ik op de Provincia
le Planologische Dienst werkte, zag
ik Reimerswaal planologisch niet.
Uit het oogpunt van beleid natuur
lijk wel. Ik begrijp heel goed dat
Brabant alles doet om te bereiken
dat er aan de voordeur van Bergen
op Zoom een grote haven wordt
aangelegd, maar ik geloof dat deze
provincie er verstandiger aan doet
op een grote luchthaven te mikken".
De heer Verberk zegt nee tegen
Reimerswaal omdat een haven in de
Oosterschelde welke zeetak
straks afgesloten zal worden hem
onlogisch voorkomt. Hij zegt: „Er is
een ontwikkeling gaande die de ha
vens naar zee brengt. Kijk naar
Rotterdam, kijk naar de\ plannen
van Zeebrugge, Vroeger kwamen de
zeehavens het land in. Dat is niet
meer het geval. Bovendien liggen de
mogelijkheden in de Nieuwe Water
weg en de Westerschelde (Sloe)
veel beter. Een Reimerswaalhaver.
zou heel moeilijk bereikbaar zijn. Je
moet het kanaa] door Zuid-Bevelanci
flink optrekken of een nieuw kanaal
aanleggen. Ik geloof daar niet in.
We kunnen van dat Reimerswaalge-
bied veel beter een uitgestrekt re
creatieoord maken".
De heer Verberk vergelijkt het
rendement van Reimerswaal met dat
van een tweede Suhiphol. Hij komt
tot de volgende opstelling: „Rei
merswaal, 5000 ha. bruto, zes man
per ha., levert 30.000 arbeidsplaatsen
in de industriële nijverheid op. Met
een tweede nationale luchthaven
creëer je minstens 20.000 arbeids
plaatsen in de dienstensector. Met
een tweede luchthaven bevorder je
de overflow van de randstad, die
welvaart met zich meebrengt. Ir. De
Ranitz, de planoloog van Bergen op
Zoom, heeft gezegd: door een grote
luchthaven in West-Brabant komt
Reimerswaal in de verdrukking,
maar als ik moet kiezen kies ik
absoluut voor het vliegveld, want
dat brengt West-Brabant meer wel
vaart dan die hele Reimerswaalge-
schiedenis".
Met de Zeeuwen, die met het oog
op de milieuhygiëne matiging aan
het Sloe wensen, is de heer Verberk
liet niet eens. „Dat gebied", zo zegt
hij, „heeft nu eenmaal alle moge
lijkheden. Het ligt aan diep. open
vaarwater. Wat wil men eigenliuk?
Als je Zeeland wil afremmen, moet
je alles afremmen. En moet je ook
niet beginnen aan een Reimerswaal
onder de rook van Bergen op Zoom.
Maar nogmaals: laat men Reimers
waal en het vliegveld eens vanuit
het welvaartsaspect voor West-Bra
bant bekijken. Ik kies dan absoluut
voor het tweede project".
Bedragen van 1000,- of meer kunnen
worden gestort op postgiro nr. 200 000
van de Rijkspostspaarbank Amsterdam,
onder vermelding „8% nieuwe rekening".
Formulieren en afrekening worden u
toegezonden.
Voor 8% rekeningen geldt een
opzeggingstermijn van 48 maanden.
Het is echter ook mogelijk geld op te
nemen zonder voorafgaande opzegging.
Volledige inlichtingen aan alle
postkantoren.