drukke boerderij
„Hét Is geen
voordeel als
je van
adel bent"
Burgemeestersgezin
in Zelhem woont op
Gemeentehuis
Buitenlandse
zaken
Keus beperkt
Zandweg
PUZZEL
I
Prijswinnaars:
Zo insturen
Woonplaats:
1
door Henny Grootveld
Zelhem (10.500 inwoners)
in Oost-Gelderland heeft
een aparte burgemeester.
Het is de 48-jarige jonk
heer mr. H. G. van Holthe
tot Echten. Een man die
„grossiert" in baantjes en
toch bijna overal tijd voor
heeft. Met zijn gezin woont
hij niet in een ambtswo
ning, maar op een boerde
rij met drie hectare grond.
Zjjn vrouw heeft een ken
nel met vijftig honden, bjj-
na allemaal spaniels. Maar
er zijn nog meer dieren op
de boerderij in de buurt
schap Wassinkbrink tus
sen Zelhem en Doetin-
chem. Namelijk 18 paar
den en pony's.
„Het is een dure liefhebbe
rij", vertelt de vrouw van de
burgemeester. „Maar we
proberen de kosten te druk
ken door zoveel mogelijk zelf
alles te doen. En ik organi
seer ook zomerkampen voor
de jeugd op onze boerderij".
Zo is burgemeester Van Hol
the tot Echiten één van Ne
derlands vroegste burge
meesters geworden. Elke
morgen om half zeven stapt
hij uit zijn bed om voor zijn
dieren te zorgen. En voor an
dere boerenarbeid schrikt hij
ook niet terug. „Ik weet hoe
ik kunstmest op de weilan
den moet strooien", zegt hij.
„Als ik er de tijd voor heb,
doe ik dat graag. Het is
goed als je hij je veelheid
van taken een liefhebberij
hebt, di,e je voile belangstel-
lirij» vraagt".
Ons gesprek begint in het ge.
meentehuis van Zelhem. Op
donderdagmorgen. Tijdens 't
spreekuur. De royale burge
meesterskamer is boven. Er
hangt een grote foto van de
koningin. En even verder 'n
kleinere van een stamboek
melkkoe. Een fraai dier. De
burgemeester komt achter
zijn bureau vandaan en gaat
in een gemakkelijke stoel zit
ten. Hij ontwijkt geen enkele
vraag.
Hoeveel baantjes heeft u?
„Ik denk ongeveer dertig.
Daar zijn veel onbelangrijke
bij, waar weinig werk voor
gedaan hoeft te worden".
Zijn er ook betaalde baantjes
bij?
„Eén. Ik ben hoogheemraad
van het hoogheemraadschap
Amstelland. Als grondeige
naar. Mijn familie van moe
derskant komt uit die streek
bij Amsterdam. Zodoende".
Kunt u een paar van uw an
dere baantjes opsommen?
„Voorzitter van de Zelhem-
se concours-commissie, voor
zitter van de landelijke rij-
vereniging in Zelhem, lid
van het algemeen bestuur
van de streekmuziekschool,
commissaris van de water
leidingmaatschappij Oost-
Gelderland, algemeen secre
taris van de Vereniging Vei
lig Nederland (vroeger Ver
bond voor Veilig Verkeer),
voorzitter van de A N V V
(de Algemene Nederlandse
Vereniging voor Vreemde
lingenverkeer)".
Naast vijftig honden heeft burgemeester Van Holte tot
Echten ook nog 18 paarden en pony's.
Hoe gaat het nu met het toe
risme iin ons land?
„1970 is vrij goed geweest.
We hebben een paar belang
rijke congressen gehad en
we verwachten dat die zul
len doorwerken. Maar er zijn
nog geen exacte cijfers be
schikbaar die de verbetering
aantonen. Een moeilijk punt
in het toeristisch bedrijfsle
ven. De hotellerie. Al die
sluitingen van hotels. Neder
land moet keihard concurre
ren met andere toeristencen
tra in de wereld. En ons
land is niet goedkoop en we
hebben een kort toeristensei
zoen en een ongunstig kli
maat".
Wat deed u voor u bijna zes
jaar geleden naar Zelhem
kwam?
„Ik ben tien jaar burgemees
ter in Dodewaard geweest.
Daar ben ik in contact ge
komen met het toerisme. Via
de VVV Gelders Rivieren
gebied, waar ik toen bij was.
foor „Dodewaard" werkte
Vk bij de gemeente Den Haag
en daarvoor bij het ministe
rie van Buitenlandse Za
ken".
Daar is pas geleden herrie
geweest hè?
„Toen ik er werkte, was het
er erg gezellig. Ja, maar ook
toen kon je wel merken, dat
er verschil was tussen de
mensen van de buitenlandse
dienst en zij die op het bu
reau bleven. Wat animosi
teit. Maar veel kan ik er niet
van zeggen. Ik heb er maa,
twee jaar gewerkt. Zelf heb
ik bewust niet voor de bui
tenlandse dienst gekozen om
dat ik al dat reizen en trek
ken bezwaarlijk vond".
Heeft u van uw adellijke af
komst wel eens voordeel ge
had?
„Nee, dat is geen voordeel.
Veel mensen kijken daar
vreemd tegenaan. Men heeft
de neiging de adel met con
servatief te verbinden. Na
tuurlijk ben ik niet bang om
te zeggen dat ik zekere con
servatieve trekken heb. Het
gekke is dat het je nooit
rechtstreeks gezegd wordt
dat je van adel bent en dat
ze je dat ergens aanwrijven.
Eigenlijk is het eerder een
nadeel dan een voordeel. De
adellijke naam en traditie
die aan je kleven brengen
toch veel verplichtingen met
zich mee. Veel mensen van
de jonge adel in Nederland
zeggen op het ogenblik dat
zij alles liever zouden prijs
geven. Ook de namen. Ze
zien het als een extra-belas
ting. Ik kan die gedachten-
gang goed begrijpen. Maar
voor mij hoeft het niet over
boord gezet te worden. Het
maakt voor mij gewoon niets
uit. Maar toch kan ik niet
aanvoelen dat anderen tegen
de adel aankijken alsof het
een invloedrijke groep men
sen is. De politieke invloed
van de adel is sinds 1848 van
de baan. Toen zijn de rid
derschappen opgeheven".
Is uw vrouw van adel?
„Nee. Ze is de dochter van
een arts. Ze stamt uit een
Fries boerengeslacht".
Hoe zilt het dan met uw kin
deren?
„Die zijn wel van adel".
Moeten ze nu ook met ,adel'
trouwen?
„Ik heb drie dochters van
21, 18 en 15 en een zoon van
10. Met wie ze trouwen, ma
ken ze zelf uit. Trouwens, als
ik zou zeggen dat ze alleen
met adel mogen trouwen, is
de keus wel erg beperkt voor
U bent lid van de C H U.
Hoort u tot de C H U-radica
len?
„Dat is niet zo. Bepaald met.
Ik heb er begrip voor dat
alles in de maatschappij een
ontwikkeling doormaakt.
Maar ik ben er geen voor
stander van om alles op z'n
kop te gooien en opnieuw te
beginnen. Dat kom je tegen
woordig veel tegen. Nee, ik
ben een voorstander van ge
leidelijke evolutie".
Het gesprek wordt onderbro
ken door een rinkelende te
lefoon. De burgemeester
neemt op. Hij moet even als
hoofd van de politie zijn ge
dachten bij een ander onder
werp bepalen. Hij zegt tot de
man aan de andere kant van
de lijn: „Dit doet de deur
dicht. Nou moet-ie maar n
poosje geen cafés meer be
zoeken. Maar ik heb nog
geen rapport gehad. Dus
weet ik nog niet precies wat
er gebeurd is. Het is wel een
zuiver politionele aangelegen
heid. Je zou geneigd zijn 'm
op water en brood te zet
ten".
Weer terug ia zijn gemakke
lijke stoel vertelt de burge
meester over zijn familie.
De Van Holthe's komen uit
het Sallandse. Ze hebben
zich verbonden met 'n Drent
se familie, die is uitgestor
ven. De Van Echtens. Het
burgemeestersambt is voor
mijn familie niets nieuws, t
Lijkt alsof het zo'n beetje
overgeërfd is. Op het ogen
blik ben ik de enige. Maar
we hebben veel plattelands
burgemeesters gehad. Op de
Noord-Veluwe. En er heeft
er ook één in Zwolle geze
ten".
Vervolgens maken we ons
klaar voor de autorit naar
de boerderij van de burge
meester, ergens diep in het
platteland. Als we op een
bochtige en hobbelige zand
weg komen, duikt er een wit
te boerderij op. Met 'n ruim
erf en daarachter stallen
voor de paarden, die nieuws
gierig naar buiten kijken.
Als we stoppen beginnen al
le vijftig honden te blaffen.
Mevrouw Van Holthe tot
Echten komt naar buiten.
Ze hoort dat we met haar
man over adel hebben ge
sproken. Daarom reageert ze
fel: „Daar kan hij toch ook
niets aan doen". Na c^üë
heen-en-weer-gepraat krijgt
ze de indruk dat we het be
grepen hebben en dan pra
ten we weer over de dieren
op de boerderij en over het
fokken met de paarden.
Burgemeester Van Holthe tot
Echten vertelt: „Als er een
veulen geboren moet worden,
dan roep ik mijn vrouw er
bij Maar ik verhandel ook
wel eens paarden. Dit alles
is een gezamenlijke hobby
van ons. En in Zelhem is er
een goed klimaat voor".
Illllllllllllllllllllll
Steeds meer verdwijnen de religieuze artikelen uit de
winkels. Zjj die enkel of hoofdzakelijk van deze goe
deren leefden waren in de jaren 1965, 1966 gedwon
gen zo vlug mogelijk over te gaan tot andere artike
len of moesten een andere werkkring gaan zoeken.
Hoewel de religieuze handel ogenschijnlijk haar laat
ste stuiptrekkingen beleeft, spreken de nog overge
bleven handelaren dit ten stelligste tegen en niet ten
onrechte.
door
Anemieke van Ling
Schuld van de geringere be
langstelling van de mensen
voor de religieuze artikelen
is volgens de handelaren de
kerk zelf. Na het concilie
zouden de priesters de devo-
ZATERDAGBIJLAGE W
In het figuur dienen in plaats
van horizontaal en verticaal
de woorden naar linksonder
en rechtsonder te worden in
gevuld.
Naar linksonder:
1 opstandeling
2 werkelijk
3 kei
4 openbaar vervoermiddel
7 plant
9 communicatiemiddel
11 graansoort
12 na de tijd dat
13 draaien
14 peetoom
15 soil.
16 inhoudsmaat
19 korte badkuip met ver
hoog
21 schrijflijn
23 lawaai
24 oxydatie
25 godsdienst der Mohamme
danen
26 zitplaats
27 het gewicht bepalen
28 tetrachloorkoolstof
31 treffen
33 rivier in Limburg
35 torenomgang
36 interest
37 nestel
38 kleine inham
39 toegehaalde strik
40 eenvoudig
.43 naast
45 zelfgevoel
47 rijtuig
48 eetgerei
49 genezen
50 uitbouw
51 hatelijke opmerking
52 bouwmateriaal
55 afvoerbuis
57 bouwval
59 hemelbrood
60 heildronk
61 veger
62 vette stof
63 misvatting
64 bloem
67 krachtmachine
6° met teer bestrijken
71 bijeenkomst van cowboys
72 wapen
Naar rechtsonder:
1 neerslag
2 scheepsuitruster
3 toegehaalde strop
4 hoog bouwwerk
5 waterjuffer
6 gelooide huid
8 stad in België
10 nimmer
13 keukengerei
14 geestelijke
15 vierkante platte steen
16 verder in de tijd
17 ijverig
18 pook
20 telwoord
22 appel
25 elk
26 telwoord
27 plaats in Limburg
28 voormalig Russisch heer
ser
29 van mening zijn
30 schoeisel
32 geen enkel
34 behoeftigheid
37 bezemen
38 biet
39 plaats in Friesland
40 recht verheffend
41 gissen
42 lijfje
4' vorstenzoon
46 pook
40 drinkgerei
50 wondvocht I
51 bijbelse stad
52 dier
53 vlaskam
54 regelmatige beweging
5" dans
5° neven
61 vloer
62 snoet
63 niet dezelfde
64 schoteltje voor as
65 'engtemaat
66 lang verdicht prozaver
haal
68 gekeperde stof
70 rode edelsteen
Iste prijs:
O. de Wilde
Beatrixstraat 32
Clinge
2de prijs:
De heer Jansen jr.
Beeksestraat 88a
Prinsenbeek
De eerste prijswinnaar ont
vangt een postcheque van 25
gulden, de tweede een van 15
gulden.
De oplossing van de nieuwe
puzzel moet uiterlijk maan
dagavond per briel verzonden
worden aan:
Rédaktie De Stem
Reigerstraat 16
Breda
Vergeet vooral niet in de lin
kerbovenhoek van de enve
loppe de vermelding ..Week
endpuzzel" te plaatsen De
enveloppe moet gefrankeerd
zijn met een pustzegel van 25
cent
ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/2 JANUARI 1971
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii
Religieuze
handel
nog niet
ter ziele
tionalia grotendeels uit de
kerk verwijderd hebben en
zo het voorbeeld gegeven
hebben. In nieuwe kerken
kwamen geen beelden meer,
ook omdat daarvoor geen
geld yvas. „Het religieuze
vak is kapotgemaakt", al
dus een groothandelaar, die
zijn naam niet genoemd
wilde zien. „Vroeger waren
er wel 15 a 20 groothandela
ren op dit gebied, maar nu
zijn er denk ik slechts drie
overgebleven. Wijzelf heb
ben ons weten te handhaven
door de omschakeling op de
profane sector. Van de om
zet in religieuze artikelen is
niet eens meer 5 procent
over. De geestelijken zijn
hieraan schuld. Bij de men
sen is er nog steeds een be
hoefte aan religieuze artike
len. Velen denken echter dat
het niet meer in het huidige
bestel past". De kerkboeken
van eertijds zijn geheel ver
dwenen en hebben plaats ge
maakt voor de boekjes die
tijdens de zondagsmis in de
kerk liggen. Deze plotselin
ge overgang stelde de han
delaren voor veel moeilijk
heden. Na verloop van tijd
was de tekst van de missaals
sterk verouderd. Dezelfde
groothandelaar kreeg in 1968
voor een voorraad kerkboe
ken met een inkoopwaarde
van 10.000 van een oud-pa
pierhandelaar 125. Een ra
ming van zijn bedrijfsscha
de toendertijd beliep rond de
60.000. Ook de rozenkrans
en het wijwatervaatje rijn
bijna geheel uit de maat
schappij verdwenen. De re
ligieuze artikelen in de be
devaartplaatsen, zoals Keve-
laer en Lourdes staan in
slecht aanzien bij de Neder
landse handelaren. Kunstzin
nige voorwerpen ziet men er
weinig, wat begrijpelijk is
als men bedenkt dat men na
een dure reis een goedkoop
souvenir wil hebben. Meestal
wordt het dan kitsch, een
beeldje van de een of ande
re kunststof.
De heer L. M. Wienen, eige
naar van de beeldenfabriek
Lumen in de plaats Venlo,
dat vroeger als de bakermat
van de religieuze kunst werd
gekenschetst, geeft de schuld
van de grote achteruitgang
in de verkoop aan de katho
lieke kerk zelf, maar tevens
aan de winkeliers: „Een
vaak gehoorde klacht is dat
men de religieuze artikelen
nergens meer kan krijgen.
Van de winkeliers die ze wei
verkopen hoor ik de laatste
tijd dat ze plotseling weer 'n
grotere afzet hebben. Mis
schien dat er na een inzin
king weer een herleving
komt, maar dan in een an
dere, een modernere vorm.
Veel gebeurtenissen in de ge
schiedenis herhalen zich toch
ook! Als ik niets in de toe
komst zag was ik al lang
met de produktie van de re
ligieuze beelden en plaquet
tes, die nu 20 procent van
vroeger is, gestopt. Die H.
Hart-beelden alsof ze het
verkeer staan te regelen,
vind ik niets. Zulk soort zoet
sappige dingen gaan er trou
wens steeds meer uit". Ook
de heer Wienen is groten
deels overgestapt op de pro
fane sector. Zijn mening is
dat het religieuze vak nog
plaats heeft in de moderne
maatschappij mits het mo
dern gebracht wordt. „Een
religieus beeldje of plaquette
in huis kan je als een herin
nering aan je geloof zien,
want je mag toch immers
voor je geloof uitkomen. Een
foto van je verloofde noem
je ook geen afgoderij", al
dus de eigenaar van Lumen.
De hoop voor de toekomst
leeft nog. Dat blijkt wel uit
het feit dat velen onver
stoorbaar met hun handel
verder gaan. Na de inzin
king van de omzet in reli
gieuze artikelen volgde het
buitenland. Hoewel geleide
lijk aan en op een minder
radicale manier als in Ne
derland. De uitvoer naar
voornamelijk België en de
Verenigde Staten begon te
slinken totdat het tot een mi
nimum gereduceerd was en
in veel gevallen zelfs stop
gezet moest worden. De Fa.
Linssen in Venlo, de grootste
op religieus gebied, moest
ongeveer zes jaar geleden
sluiten. Al minstens vijftig
jaar was de handel in dege
lijke religieuze artikelen
voor de wind gegaan. Onge
loof aan een plotselinge ver
andering in negatieve zin en
een niet tijdige omschakeling
waren de oorzaken van de
opheffing. Een recent voor
beeld is boek- en grammo-
foonplatenhandel Liturgica
in Nijmegen, een van de
zeer weinige die zich gespe
cialiseerd had in religieuze
voorwerpen en zich in sep
tember gedwongen zag te
sluiten. Enkele religieuze ar
tikelen zijn nog bij de jeugd,
de ouderen van morgen, in
trek, zoals de medaille die
vaak op de onderkleding,
aan een armband of ketting
gedragen wordt. Veel „hip
pies" dragen kruisjes. Mis
schien toont dit duidelijk een
behoefte aan d religie, hoe
wel er vaak andere motie
ven aan te pas komen. De
tijd zal leren of ook hier
sprake is van een herhaling
in de geschiedenis.