drukke boerderij „Hét Is geen voordeel als je van adel bent" Burgemeestersgezin in Zelhem woont op Gemeentehuis Buitenlandse zaken Keus beperkt Zandweg PUZZEL I Prijswinnaars: Zo insturen Woonplaats: 1 door Henny Grootveld Zelhem (10.500 inwoners) in Oost-Gelderland heeft een aparte burgemeester. Het is de 48-jarige jonk heer mr. H. G. van Holthe tot Echten. Een man die „grossiert" in baantjes en toch bijna overal tijd voor heeft. Met zijn gezin woont hij niet in een ambtswo ning, maar op een boerde rij met drie hectare grond. Zjjn vrouw heeft een ken nel met vijftig honden, bjj- na allemaal spaniels. Maar er zijn nog meer dieren op de boerderij in de buurt schap Wassinkbrink tus sen Zelhem en Doetin- chem. Namelijk 18 paar den en pony's. „Het is een dure liefhebbe rij", vertelt de vrouw van de burgemeester. „Maar we proberen de kosten te druk ken door zoveel mogelijk zelf alles te doen. En ik organi seer ook zomerkampen voor de jeugd op onze boerderij". Zo is burgemeester Van Hol the tot Echiten één van Ne derlands vroegste burge meesters geworden. Elke morgen om half zeven stapt hij uit zijn bed om voor zijn dieren te zorgen. En voor an dere boerenarbeid schrikt hij ook niet terug. „Ik weet hoe ik kunstmest op de weilan den moet strooien", zegt hij. „Als ik er de tijd voor heb, doe ik dat graag. Het is goed als je hij je veelheid van taken een liefhebberij hebt, di,e je voile belangstel- lirij» vraagt". Ons gesprek begint in het ge. meentehuis van Zelhem. Op donderdagmorgen. Tijdens 't spreekuur. De royale burge meesterskamer is boven. Er hangt een grote foto van de koningin. En even verder 'n kleinere van een stamboek melkkoe. Een fraai dier. De burgemeester komt achter zijn bureau vandaan en gaat in een gemakkelijke stoel zit ten. Hij ontwijkt geen enkele vraag. Hoeveel baantjes heeft u? „Ik denk ongeveer dertig. Daar zijn veel onbelangrijke bij, waar weinig werk voor gedaan hoeft te worden". Zijn er ook betaalde baantjes bij? „Eén. Ik ben hoogheemraad van het hoogheemraadschap Amstelland. Als grondeige naar. Mijn familie van moe derskant komt uit die streek bij Amsterdam. Zodoende". Kunt u een paar van uw an dere baantjes opsommen? „Voorzitter van de Zelhem- se concours-commissie, voor zitter van de landelijke rij- vereniging in Zelhem, lid van het algemeen bestuur van de streekmuziekschool, commissaris van de water leidingmaatschappij Oost- Gelderland, algemeen secre taris van de Vereniging Vei lig Nederland (vroeger Ver bond voor Veilig Verkeer), voorzitter van de A N V V (de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemde lingenverkeer)". Naast vijftig honden heeft burgemeester Van Holte tot Echten ook nog 18 paarden en pony's. Hoe gaat het nu met het toe risme iin ons land? „1970 is vrij goed geweest. We hebben een paar belang rijke congressen gehad en we verwachten dat die zul len doorwerken. Maar er zijn nog geen exacte cijfers be schikbaar die de verbetering aantonen. Een moeilijk punt in het toeristisch bedrijfsle ven. De hotellerie. Al die sluitingen van hotels. Neder land moet keihard concurre ren met andere toeristencen tra in de wereld. En ons land is niet goedkoop en we hebben een kort toeristensei zoen en een ongunstig kli maat". Wat deed u voor u bijna zes jaar geleden naar Zelhem kwam? „Ik ben tien jaar burgemees ter in Dodewaard geweest. Daar ben ik in contact ge komen met het toerisme. Via de VVV Gelders Rivieren gebied, waar ik toen bij was. foor „Dodewaard" werkte Vk bij de gemeente Den Haag en daarvoor bij het ministe rie van Buitenlandse Za ken". Daar is pas geleden herrie geweest hè? „Toen ik er werkte, was het er erg gezellig. Ja, maar ook toen kon je wel merken, dat er verschil was tussen de mensen van de buitenlandse dienst en zij die op het bu reau bleven. Wat animosi teit. Maar veel kan ik er niet van zeggen. Ik heb er maa, twee jaar gewerkt. Zelf heb ik bewust niet voor de bui tenlandse dienst gekozen om dat ik al dat reizen en trek ken bezwaarlijk vond". Heeft u van uw adellijke af komst wel eens voordeel ge had? „Nee, dat is geen voordeel. Veel mensen kijken daar vreemd tegenaan. Men heeft de neiging de adel met con servatief te verbinden. Na tuurlijk ben ik niet bang om te zeggen dat ik zekere con servatieve trekken heb. Het gekke is dat het je nooit rechtstreeks gezegd wordt dat je van adel bent en dat ze je dat ergens aanwrijven. Eigenlijk is het eerder een nadeel dan een voordeel. De adellijke naam en traditie die aan je kleven brengen toch veel verplichtingen met zich mee. Veel mensen van de jonge adel in Nederland zeggen op het ogenblik dat zij alles liever zouden prijs geven. Ook de namen. Ze zien het als een extra-belas ting. Ik kan die gedachten- gang goed begrijpen. Maar voor mij hoeft het niet over boord gezet te worden. Het maakt voor mij gewoon niets uit. Maar toch kan ik niet aanvoelen dat anderen tegen de adel aankijken alsof het een invloedrijke groep men sen is. De politieke invloed van de adel is sinds 1848 van de baan. Toen zijn de rid derschappen opgeheven". Is uw vrouw van adel? „Nee. Ze is de dochter van een arts. Ze stamt uit een Fries boerengeslacht". Hoe zilt het dan met uw kin deren? „Die zijn wel van adel". Moeten ze nu ook met ,adel' trouwen? „Ik heb drie dochters van 21, 18 en 15 en een zoon van 10. Met wie ze trouwen, ma ken ze zelf uit. Trouwens, als ik zou zeggen dat ze alleen met adel mogen trouwen, is de keus wel erg beperkt voor U bent lid van de C H U. Hoort u tot de C H U-radica len? „Dat is niet zo. Bepaald met. Ik heb er begrip voor dat alles in de maatschappij een ontwikkeling doormaakt. Maar ik ben er geen voor stander van om alles op z'n kop te gooien en opnieuw te beginnen. Dat kom je tegen woordig veel tegen. Nee, ik ben een voorstander van ge leidelijke evolutie". Het gesprek wordt onderbro ken door een rinkelende te lefoon. De burgemeester neemt op. Hij moet even als hoofd van de politie zijn ge dachten bij een ander onder werp bepalen. Hij zegt tot de man aan de andere kant van de lijn: „Dit doet de deur dicht. Nou moet-ie maar n poosje geen cafés meer be zoeken. Maar ik heb nog geen rapport gehad. Dus weet ik nog niet precies wat er gebeurd is. Het is wel een zuiver politionele aangelegen heid. Je zou geneigd zijn 'm op water en brood te zet ten". Weer terug ia zijn gemakke lijke stoel vertelt de burge meester over zijn familie. De Van Holthe's komen uit het Sallandse. Ze hebben zich verbonden met 'n Drent se familie, die is uitgestor ven. De Van Echtens. Het burgemeestersambt is voor mijn familie niets nieuws, t Lijkt alsof het zo'n beetje overgeërfd is. Op het ogen blik ben ik de enige. Maar we hebben veel plattelands burgemeesters gehad. Op de Noord-Veluwe. En er heeft er ook één in Zwolle geze ten". Vervolgens maken we ons klaar voor de autorit naar de boerderij van de burge meester, ergens diep in het platteland. Als we op een bochtige en hobbelige zand weg komen, duikt er een wit te boerderij op. Met 'n ruim erf en daarachter stallen voor de paarden, die nieuws gierig naar buiten kijken. Als we stoppen beginnen al le vijftig honden te blaffen. Mevrouw Van Holthe tot Echten komt naar buiten. Ze hoort dat we met haar man over adel hebben ge sproken. Daarom reageert ze fel: „Daar kan hij toch ook niets aan doen". Na c^üë heen-en-weer-gepraat krijgt ze de indruk dat we het be grepen hebben en dan pra ten we weer over de dieren op de boerderij en over het fokken met de paarden. Burgemeester Van Holthe tot Echten vertelt: „Als er een veulen geboren moet worden, dan roep ik mijn vrouw er bij Maar ik verhandel ook wel eens paarden. Dit alles is een gezamenlijke hobby van ons. En in Zelhem is er een goed klimaat voor". Illllllllllllllllllllll Steeds meer verdwijnen de religieuze artikelen uit de winkels. Zjj die enkel of hoofdzakelijk van deze goe deren leefden waren in de jaren 1965, 1966 gedwon gen zo vlug mogelijk over te gaan tot andere artike len of moesten een andere werkkring gaan zoeken. Hoewel de religieuze handel ogenschijnlijk haar laat ste stuiptrekkingen beleeft, spreken de nog overge bleven handelaren dit ten stelligste tegen en niet ten onrechte. door Anemieke van Ling Schuld van de geringere be langstelling van de mensen voor de religieuze artikelen is volgens de handelaren de kerk zelf. Na het concilie zouden de priesters de devo- ZATERDAGBIJLAGE W In het figuur dienen in plaats van horizontaal en verticaal de woorden naar linksonder en rechtsonder te worden in gevuld. Naar linksonder: 1 opstandeling 2 werkelijk 3 kei 4 openbaar vervoermiddel 7 plant 9 communicatiemiddel 11 graansoort 12 na de tijd dat 13 draaien 14 peetoom 15 soil. 16 inhoudsmaat 19 korte badkuip met ver hoog 21 schrijflijn 23 lawaai 24 oxydatie 25 godsdienst der Mohamme danen 26 zitplaats 27 het gewicht bepalen 28 tetrachloorkoolstof 31 treffen 33 rivier in Limburg 35 torenomgang 36 interest 37 nestel 38 kleine inham 39 toegehaalde strik 40 eenvoudig .43 naast 45 zelfgevoel 47 rijtuig 48 eetgerei 49 genezen 50 uitbouw 51 hatelijke opmerking 52 bouwmateriaal 55 afvoerbuis 57 bouwval 59 hemelbrood 60 heildronk 61 veger 62 vette stof 63 misvatting 64 bloem 67 krachtmachine 6° met teer bestrijken 71 bijeenkomst van cowboys 72 wapen Naar rechtsonder: 1 neerslag 2 scheepsuitruster 3 toegehaalde strop 4 hoog bouwwerk 5 waterjuffer 6 gelooide huid 8 stad in België 10 nimmer 13 keukengerei 14 geestelijke 15 vierkante platte steen 16 verder in de tijd 17 ijverig 18 pook 20 telwoord 22 appel 25 elk 26 telwoord 27 plaats in Limburg 28 voormalig Russisch heer ser 29 van mening zijn 30 schoeisel 32 geen enkel 34 behoeftigheid 37 bezemen 38 biet 39 plaats in Friesland 40 recht verheffend 41 gissen 42 lijfje 4' vorstenzoon 46 pook 40 drinkgerei 50 wondvocht I 51 bijbelse stad 52 dier 53 vlaskam 54 regelmatige beweging 5" dans 5° neven 61 vloer 62 snoet 63 niet dezelfde 64 schoteltje voor as 65 'engtemaat 66 lang verdicht prozaver haal 68 gekeperde stof 70 rode edelsteen Iste prijs: O. de Wilde Beatrixstraat 32 Clinge 2de prijs: De heer Jansen jr. Beeksestraat 88a Prinsenbeek De eerste prijswinnaar ont vangt een postcheque van 25 gulden, de tweede een van 15 gulden. De oplossing van de nieuwe puzzel moet uiterlijk maan dagavond per briel verzonden worden aan: Rédaktie De Stem Reigerstraat 16 Breda Vergeet vooral niet in de lin kerbovenhoek van de enve loppe de vermelding ..Week endpuzzel" te plaatsen De enveloppe moet gefrankeerd zijn met een pustzegel van 25 cent ZATERDAGBIJLAGE VAN DE STEM/2 JANUARI 1971 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii Religieuze handel nog niet ter ziele tionalia grotendeels uit de kerk verwijderd hebben en zo het voorbeeld gegeven hebben. In nieuwe kerken kwamen geen beelden meer, ook omdat daarvoor geen geld yvas. „Het religieuze vak is kapotgemaakt", al dus een groothandelaar, die zijn naam niet genoemd wilde zien. „Vroeger waren er wel 15 a 20 groothandela ren op dit gebied, maar nu zijn er denk ik slechts drie overgebleven. Wijzelf heb ben ons weten te handhaven door de omschakeling op de profane sector. Van de om zet in religieuze artikelen is niet eens meer 5 procent over. De geestelijken zijn hieraan schuld. Bij de men sen is er nog steeds een be hoefte aan religieuze artike len. Velen denken echter dat het niet meer in het huidige bestel past". De kerkboeken van eertijds zijn geheel ver dwenen en hebben plaats ge maakt voor de boekjes die tijdens de zondagsmis in de kerk liggen. Deze plotselin ge overgang stelde de han delaren voor veel moeilijk heden. Na verloop van tijd was de tekst van de missaals sterk verouderd. Dezelfde groothandelaar kreeg in 1968 voor een voorraad kerkboe ken met een inkoopwaarde van 10.000 van een oud-pa pierhandelaar 125. Een ra ming van zijn bedrijfsscha de toendertijd beliep rond de 60.000. Ook de rozenkrans en het wijwatervaatje rijn bijna geheel uit de maat schappij verdwenen. De re ligieuze artikelen in de be devaartplaatsen, zoals Keve- laer en Lourdes staan in slecht aanzien bij de Neder landse handelaren. Kunstzin nige voorwerpen ziet men er weinig, wat begrijpelijk is als men bedenkt dat men na een dure reis een goedkoop souvenir wil hebben. Meestal wordt het dan kitsch, een beeldje van de een of ande re kunststof. De heer L. M. Wienen, eige naar van de beeldenfabriek Lumen in de plaats Venlo, dat vroeger als de bakermat van de religieuze kunst werd gekenschetst, geeft de schuld van de grote achteruitgang in de verkoop aan de katho lieke kerk zelf, maar tevens aan de winkeliers: „Een vaak gehoorde klacht is dat men de religieuze artikelen nergens meer kan krijgen. Van de winkeliers die ze wei verkopen hoor ik de laatste tijd dat ze plotseling weer 'n grotere afzet hebben. Mis schien dat er na een inzin king weer een herleving komt, maar dan in een an dere, een modernere vorm. Veel gebeurtenissen in de ge schiedenis herhalen zich toch ook! Als ik niets in de toe komst zag was ik al lang met de produktie van de re ligieuze beelden en plaquet tes, die nu 20 procent van vroeger is, gestopt. Die H. Hart-beelden alsof ze het verkeer staan te regelen, vind ik niets. Zulk soort zoet sappige dingen gaan er trou wens steeds meer uit". Ook de heer Wienen is groten deels overgestapt op de pro fane sector. Zijn mening is dat het religieuze vak nog plaats heeft in de moderne maatschappij mits het mo dern gebracht wordt. „Een religieus beeldje of plaquette in huis kan je als een herin nering aan je geloof zien, want je mag toch immers voor je geloof uitkomen. Een foto van je verloofde noem je ook geen afgoderij", al dus de eigenaar van Lumen. De hoop voor de toekomst leeft nog. Dat blijkt wel uit het feit dat velen onver stoorbaar met hun handel verder gaan. Na de inzin king van de omzet in reli gieuze artikelen volgde het buitenland. Hoewel geleide lijk aan en op een minder radicale manier als in Ne derland. De uitvoer naar voornamelijk België en de Verenigde Staten begon te slinken totdat het tot een mi nimum gereduceerd was en in veel gevallen zelfs stop gezet moest worden. De Fa. Linssen in Venlo, de grootste op religieus gebied, moest ongeveer zes jaar geleden sluiten. Al minstens vijftig jaar was de handel in dege lijke religieuze artikelen voor de wind gegaan. Onge loof aan een plotselinge ver andering in negatieve zin en een niet tijdige omschakeling waren de oorzaken van de opheffing. Een recent voor beeld is boek- en grammo- foonplatenhandel Liturgica in Nijmegen, een van de zeer weinige die zich gespe cialiseerd had in religieuze voorwerpen en zich in sep tember gedwongen zag te sluiten. Enkele religieuze ar tikelen zijn nog bij de jeugd, de ouderen van morgen, in trek, zoals de medaille die vaak op de onderkleding, aan een armband of ketting gedragen wordt. Veel „hip pies" dragen kruisjes. Mis schien toont dit duidelijk een behoefte aan d religie, hoe wel er vaak andere motie ven aan te pas komen. De tijd zal leren of ook hier sprake is van een herhaling in de geschiedenis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1971 | | pagina 16